Audiophysics venner.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Dynamic

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.11.2002
    Antall liker
    6
    dette er noe å ta til ettertanke..

jeg trenger punchen til Scorpio, kan ikke gå ned på fundament i bunnen. sammenlikner med B20 senere denne uken i samme rom og lik elektronikk..

stereo

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.01.2003
    Antall liker
    18
    Virgo 25 kan ikke sammenlignes med virgo 5 da virgo 25 har en annen lyd signatur som er varmere og med fyldigere og dypere bass.
    Ble overrasket da jeg byttet virgo 5 med virgo 25. Føltes nesten som at det ble koblet inn en sub. Men det er ikke bare i bassen det skjer mer.
    Både mellomtone og diskant har fått et løft. Burmester komponentene mine får på en måte vist hva de er gode for!
    Dette til tross for at virgo 5 også var en knall god høyttaler.

Har lyttet på virgo 25 noen uker nå og kan ikke leve uten :)

stereo

Loevhagen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Etter å ha lest mye av denne tråden fikk jeg lyst på AP. Det er imidlertid én ting som slår meg og gjør at jeg stopper litt opp; lydnivå vs. ytelse. Kan AP (f.eks. Tempo 25, og modellene nedover) spille åpent og holografisk på lave volum? Eller, våkner de først når man spiller opp mot partynivåer.

S

Stereo_Mono

Gjest
    Loevhagen skrev:
    Etter å ha lest mye av denne tråden fikk jeg lyst på AP. Det er imidlertid én ting som slår meg og gjør at jeg stopper litt opp; lydnivå vs. ytelse. Kan AP (f.eks. Tempo 25, og modellene nedover) spille åpent og holografisk på lave volum? Eller, våkner de først når man spiller opp mot partynivåer.
    Spiller veldige bra på lave volum Loevhagen. Bor selv i leilighet, så mine Scorpio 2 er helt ypperlig :)

Loevhagen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Takk. Og, etter å ha lest ulike forsterkere og eieres synspunkter så er jeg litt usikker på APs lydsignatur. Dette skyldes nok ulike preferanser selvsagt, men også rommet de står i.

Mitt inntrykk er at de er en plass mellom "nøytrale-varme", og ikke "analytiske-nøytrale". Stemmer det?

EDIT: Svarer meg selv etter å ha lest HELE tråden: "analytiske-nøytrale" tenker jeg vi sier.

Edit: Jeg blir også glad for å se at AP har lagt litt arbeid ned i å fortelle om optimal plassering og akustiskk basisinformasjon på sine hjemmesider: http://www.audiophysic.de/aufstellung/regeln_e.html

Loevhagen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Beklager min nysgjerrighet, men er litt keen på AP. Ser man kan bestille ekstra par med høyttalerterminaler (ref. "Double or triple binding posts are offered as an option". Noen her som har gjort det, og hva sånn ca. er kostnaden? :)

KentOve

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.09.2008
    Antall liker
    8
    Sted
    Karmøy
    ou812rh skrev:
    Hadde tatt en lytt til Virgo 25 hvis du vurderer Avanti 5. Min mening er at V25 er minst like bra og til en rimeligere pris!

OU812
    Minst like bra? Så om du hadde fått Virgo 25 og Avanti 5 til samme pris, hva velger du da?

Fortell gjerne hva du oppfatter som forskjell i lyden på disse to.

sandecker

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2009
    Antall liker
    908
    Sted
    Oslo / Viksfjord
    Torget vurderinger
    5
    Hallo,

Noen som har 'splittbilde' av nye Tempo 25? Det ligger ettpar fine av Cardeas og Virgo 25 men ingen av lillesøsteren 8) Kanskje fra OHC?

- sandecker

ganilsen

Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.02.2008
    Antall liker
    670
    Sted
    Porsgunn
    Torget vurderinger
    4
    Da har det blitt (nesten, mangle sub) fullblods AP oppsett i kinoen. Sitara kom fra Oslo i går med "privatsjåfør". :D

Disse trenger noe innspilling, men det var deilig med gulvstående bakhøyttalere igjen.

Fikk dessverre ikke tatt noen bilder da jeg har levert kamera jeg lånte.

Scorpio II har fått en ny venn i form av Perreaux Prisma 350. En god match i mine ører, som langt på vei går mot det behagelige og ørevennlige, men kanskje ikke så korrekt og analytisk som andre ting jeg har testet. Denne brilljerer med mengder av detaljer likevel. Og 600W er noe Scorpio liker MEGET godt. Har nå full kontroll. :D

Geir Arne

ou812rh

HiFi, humle, malt & sykkel
    Ble medlem
    21.03.2006
    Antall liker
    20.108
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    KentOve skrev:
    ou812rh skrev:
    Hadde tatt en lytt til Virgo 25 hvis du vurderer Avanti 5. Min mening er at V25 er minst like bra og til en rimeligere pris!

OU812
    Minst like bra? Så om du hadde fått Virgo 25 og Avanti 5 til samme pris, hva velger du da?

Fortell gjerne hva du oppfatter som forskjell i lyden på disse to.
    Jeg opplever V25 friskere i spillestilen en det A5 er, men A5 har kanskje et bedre fundament nedover! Jeg ville valgt V25, men her tror jeg at personlige preferanser spiller inn! Uansett meget gode begge to :)

OU812

stereo

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.01.2003
    Antall liker
    18
    Jeg kjenner Virgo 5 godt da jeg har hatt dem et par år. I flere omtaler har Virgo 5 hvert tett på Avanti 5 når det gjelder lydsignatur.
    En av grunnene kan vel være at de er basert på veldig like prinsipper.

Som nevnt tidligere så fikk jeg gleden og overraskelsen av å høre Virgo 25. Dette etter å ha lest testen i tyske stereo.
    Jeg opplevde at V25 gjorde mye av det som sto i denne testen.

Har i dag V25 og dette er en veldig anderledes høyttaler enn V5. Den spiller rett og slett mye bedre hjemme hos meg enn V5 gjorde.

Tror nok jeg ville ha sjekket V25 før et eventuelt kjøp av Avanti 5. V25 er basert på Cardeas som helt klart har gitt resultater.

mvh

ganilsen

Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.02.2008
    Antall liker
    670
    Sted
    Porsgunn
    Torget vurderinger
    4
    Det eneste som er synd med V25 er at den gir seg så veldig tidlig. Men det er kanskje ikke alle som bryr seg om det. Lyden som kom ut derimot var ganske bra i demorommet til OHC. Kanskje litt for bakpå faktisk, men lett å like.

Geir Arne

stereo

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.01.2003
    Antall liker
    18
    Gir seg tidlig?? Da er det ikke bassnivået nedover du kan mene ihvertfall.
    At de ikke kan spille høyt nok? Med Burmester komponentene jeg benytter spiller V25 med en tyngde, varme og den dybeste bassen jeg har fått frem i stua. Bassen er også veldig nyansert og detaljert (ryddig).

Stemmer har et nærvær som gir en god livefølelse. Fra mellomtone og oppover har V25 en friskhet med detaljer og oppløsning som gjør at jeg kan spille plate etter plate. Musikk med blåseinstrumenter låter også bedre med en gjengivelse som ligger tett opp mot ekte vare. Og ekte vare har jeg blitt godt kjent med de siste årene etter min sønn begynte på musikk skolen.

I tyske stereo måler de V25 ned til 18Hz ved -3db og kommenterer dette sammen med en rekke forbedringer som skiller V25 fra virgo 5. Jeg når nok ikke dette tallet i min stue men forskjellen fra V5 er stor.

V25 spiller varmere enn virgo 5 og den er fyldigere. Men den er også slik jeg opplever det mer detaljert og frisk med en klang som ligger tettere på ekte instrumenter.

Til syvende og sist så har elektronikken foran høyttalerne stor betydning. Forskjellen mellom forsterkere og cd spillere er større enn mange liker å tro. Slutt resultatet er avhengig av alt dette. Har fått meg flere overraskelser ved bytte av både cd spillere, forsterkere og kabler.

mvh

ganilsen

Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.02.2008
    Antall liker
    670
    Sted
    Porsgunn
    Torget vurderinger
    4
    Det var mtp på volum jeg fant ut at den ikke ville fungere for meg. Jeg liker nok å dra på litt over gjennomsnittet og selv Scorpio II er i grenseland. Det kommer litt av at jeg også bruker dette til film.

Men bevares, V25 spillte aldeles nydelig. Jeg ga ikke høyttalerne som mye tid heller. Jeg dro bare mellom et par test låter og når jeg fant ut at den ikke ville fungere for meg gikk jeg videre. Men denne var som sagt MEGET ørevennlig og jeg må nok ha en mer seriøs lytterunde med denne på bedre elektronikk en gang jeg har tid til det. Den er jo sååå lekker.

Geir Arne

C

Cappuccino

Gjest
    Fortsatt utrolig fornøyd med mine Rhea II subber etter å hatt de en del uker nå. Har også tatt av grillene som gjorde at det åpnet opp enda litt. Disse subbene spiller både dypt og definert. Det sitter som en kule både til hifi og kino.

Vedlegg

ganilsen

Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.02.2008
    Antall liker
    670
    Sted
    Porsgunn
    Torget vurderinger
    4
    Og ikke minst, de er meget fine å se på. Kunne sagt noe om fordeler/bakdeler med denne? Har ikke fått hørt den.

Geir Arne

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.873
    Skulle tålt og fått testet disse Rhea IIene i eget oppsett, ja.

C

Cappuccino

Gjest
    Jeg har hatt flere subber før, både fra Audio Physic, men også andre merker. Jeg vil påstå at disse er de desidert beste jeg noensinne har hatt. Vanskelig å beskrive egentlig hva de gjør, men de fyller rommet med et fundament og et trykk som aldri har vært der tidligere. Jeg har i og for seg hatt stort trykk før også, men det virker som om bassen fordeler seg veldig jevnt og godt i rommet. Det har selvsagt noe med rommet og plassering å gjøre også, men jeg tror også det at det oppleves slik fordi de er så godt definerte/detaljerte selv ned i de laveste registrene og at de har vanvittig med kraftreserver.

Jeg opplever også fraværet av dynamikkreduserende(!) EQ som utelukkende positivt. Man kan riktignok skru på en nokså enkel og variabel "roomgain"-funksjon, men den har jeg avslått, opplever bare at bassen blir "tjukkere" og mindre definert om jeg slår den på.
    (Har ellers fra før bare dårlige erfaringer med EQ generelt, også for sub)

Rhea II virker til å alltid ha stålkontroll og leverer en snert og dynamikk i bassen som jeg aldri tidligere har hørt fra noen høyttaler egentlig, være seg sub eller gulvstående. Resultatet er at jeg opplever at musikken står på et fjellstøtt "gulv" med befriende god bass fra godt under 20Hz og opp til 100 Hz som jeg deler ved. (mine Adyton ht begynner å rulle av ved ca 100Hz).

ps. Jeg er også litt hjemmekino-entusiast og jeg skjønner at dette er seriøse subber også til film. Har testet de med noen blu-ray referansefilmer hva bass angår og jeg hører masse jeg aldri har hørt før. Var på en THX sertifisert kino nylig, og det opplevdes som gigantisk nedtur for å si det mildt! Andre syntes sikkert det var bra lyd, men for meg ble det en lidelse...

KentOve

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.09.2008
    Antall liker
    8
    Sted
    Karmøy
    Hva anbefaler AP folket å bruke som høyttaler og signal kabler på AP høyttalere? Jeg har hørt at flere får det til å fungere med Nordost, men sett bort i fra det.

Hva med Transparent? Black Magic? Kimber?

Titleist

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.08.2008
    Antall liker
    0
    helt avhengig av hva slags utstyr du skal kombinere det med.

men du klarer deg sikkert lenge med.

supra sword xlr og kimber 12ct ht kabel

Kriller

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.11.2007
    Antall liker
    1
    KentOve skrev:
    Hva anbefaler AP folket å bruke som høyttaler og signal kabler på AP høyttalere? Jeg har hørt at flere får det til å fungere med Nordost, men sett bort i fra det.

Blir det AP på deg?

KentOve

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.09.2008
    Antall liker
    8
    Sted
    Karmøy
    Kriller skrev:
    Blir det AP på deg?
    Tror ikke det, men er snart ferdig med å lese hele tråden å blir ikke helt smart på hva som er en "vinner". Det er så mye forskjellig som blir nevnt.

yasman

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.10.2006
    Antall liker
    298
    Sted
    Grenland
    Torget vurderinger
    13
    Kriller skrev:
    KentOve skrev:

Har Silent Source på ht siden; det er en sølvkabel.
    Synes mine AP fungerer best med sølv. Har også hatt Nordost på dem; valhall var bra; men Nordostene ga ikke samme dybde i lydbildet som Silent Source.

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    KentOve skrev:
    Kriller skrev:
    Blir det AP på deg?
    Tror ikke det, men er snart ferdig med å lese hele tråden å blir ikke helt smart på hva som er en "vinner". Det er så mye forskjellig som blir nevnt.
    Noen vinner finner du neppe, til det er kabeljungelen altfor stor og uoversiktlig. Selv liker jeg å bruke pengene på kabler etter at alt det andre er på plass. Sølvkabler av noe slag vil nok duge bra vil jeg tro,- Mine AP Virgo likte de godt ihvertfall.

KentOve

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.09.2008
    Antall liker
    8
    Sted
    Karmøy
    johnnygrandis skrev:
    Noen vinner finner du neppe, til det er kabeljungelen altfor stor og uoversiktlig. Selv liker jeg å bruke pengene på kabler etter at alt det andre er på plass. Sølvkabler av noe slag vil nok duge bra vil jeg tro,- Mine AP Virgo likte de godt ihvertfall.
    Forsterkere og cd-spiller har vært på plass lenge, nå er det høyttalere og høyttalerkabler som står for tur, så her tenker vi nok likt. Jeg solgte alt fra det gamle systemet jeg hadde, så nå har jeg ingen kabler liggende utenom de nye Kimber Hero som jeg bruker til signal.

Har du noen forslag til produsenter som bruker sølv i kablene? Jeg hadde sett meg ut Black Magic eller Transparent på kabelfronten denne gangen, men greit å høre andre forslag også.

KentOve

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.09.2008
    Antall liker
    8
    Sted
    Karmøy
    Da melder jeg meg for alvor inn i tråden med ett par nyinnkjøpte Audio Physic Avanti 5 i walnut finish :)

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    37.897
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    KentOve skrev:
    Da melder jeg meg for alvor inn i tråden med ett par nyinnkjøpte Audio Physic Avanti 5 i walnut finish :)
    Det kan man si er påmelding på alvor ;D
    Grattis!!

gismo

gwikse

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Antall liker
    253
    KentOve skrev:
    Grattis. :)

Ang kabler: mitt tips er Nordost Tyr eller Valhalla signal og Tyr høytalerkabler.

C

Cappuccino

Gjest
    gwikse skrev:
    Grattis. :)

Ang kabler: mitt tips er Nordost Tyr eller Valhalla signal og Tyr høytalerkabler.
    Hvorfor i all verden ikke Valhalla hele veien ??? ;)
    Og inklusive strømkabler, etter min erfaring er de minst like viktige.

gwikse

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Antall liker
    253
    Svaret på det er vel pris.

Strømkabler og digitalkabler osv bør også prioriteres såvel som endel andre tweaks. Men nå var det vel htt kabel han snakket om samt jeg så han hadde nevnt en kimber signalkabel som imo må byttes til tyr eller helst valhalla signal.

Edit: Total pakke jeg hadde i bakhodet da jeg anbefalte den komboen var med Nordost Quantum QX2 til cd og QX4 til ampene. Valhalla nettfilter til preamp, Brahma til cd og effekt.

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    KentOve skrev:
    Jøss, det var saker det. Bilder....? :eek:

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.873

KentOve

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.09.2008
    Antall liker
    8
    Sted
    Karmøy
    Tusen takk for alle gratulasjoner!

Nå er det som tidligere nevnt høyttalerkabler som står for tur, og denne gangen blir ikke Nordost vurdert. Jeg snuser på Black Magic, eller Transparent. Det har kommet frem ett tips om at sølvkabler kan være veien å gå, og derfor hadde det vært flott med konkrete navn på produsenter som bruker sølv som materiale i kablene sine.

KentOve

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.09.2008
    Antall liker
    8
    Sted
    Karmøy
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn