Jeg har hatt flere subber før, både fra Audio Physic, men også andre merker. Jeg vil påstå at disse er de desidert beste jeg noensinne har hatt. Vanskelig å beskrive egentlig hva de gjør, men de fyller rommet med et fundament og et trykk som aldri har vært der tidligere. Jeg har i og for seg hatt stort trykk før også, men det virker som om bassen fordeler seg veldig jevnt og godt i rommet. Det har selvsagt noe med rommet og plassering å gjøre også, men jeg tror også det at det oppleves slik fordi de er så godt definerte/detaljerte selv ned i de laveste registrene og at de har vanvittig med kraftreserver.
Jeg opplever også fraværet av dynamikkreduserende(!) EQ som utelukkende positivt. Man kan riktignok skru på en nokså enkel og variabel "roomgain"-funksjon, men den har jeg avslått, opplever bare at bassen blir "tjukkere" og mindre definert om jeg slår den på.
(Har ellers fra før bare dårlige erfaringer med EQ generelt, også for sub)
Rhea II virker til å alltid ha stålkontroll og leverer en snert og dynamikk i bassen som jeg aldri tidligere har hørt fra noen høyttaler egentlig, være seg sub eller gulvstående. Resultatet er at jeg opplever at musikken står på et fjellstøtt "gulv" med befriende god bass fra godt under 20Hz og opp til 100 Hz som jeg deler ved. (mine Adyton ht begynner å rulle av ved ca 100Hz).
ps. Jeg er også litt hjemmekino-entusiast og jeg skjønner at dette er seriøse subber også til film. Har testet de med noen blu-ray referansefilmer hva bass angår og jeg hører masse jeg aldri har hørt før. Var på en THX sertifisert kino nylig, og det opplevdes som gigantisk nedtur for å si det mildt! Andre syntes sikkert det var bra lyd, men for meg ble det en lidelse...