Hva betyr nå VTA? Har lenge lest mytene og synsingen om effekten, plutselig oppnås nirvana og andre orgasmer, men ingen ser ut til å underbygge det med målinger,, så får jeg gjør et selv da....
PS tar det ikke med her men en viss VTA gir mimimum forvregning og like forvregning i begge kanaler, og den velger jeg å kjøre på..
en viss effekt på crosstalk er det, det er nå fint å vite
Under er effekten av 3 ulike VTA på min SME V vist- Til venstre en testplate med ulik azimuth spor 85-95 grader, Azimuth endres litt når VTA endres.
Til høyre ser man DIN 45 452 platen som er gravert med ulike VTA og effekten av å endre VTA på platepilleren, jeg får minimum ved ca 22 grader. Nålen har oppgitt VTA på 23 grader. Greit nok
De spissfindige vil lure på hvorfor jeg ikke stiller Azimuth på pickup slik at bunnen kommer ved 90 grader og ikke 91-92, vel prøvde det men da begynner kurvene å sprike så man får aldri -38/-37 men 34/25 , men velger må da nøye seg med 31/-31, på den platen
En halv db ubalanse får jeg leve med Puffin korrigerer det lett. Klassisk Audio-Technica profil dette...
Crosstalk nærmere -40 og ingen forvregning over 20dB. og -40 ved 1khz...og en halv dB kanalbalanse. gamle OC9MLii holder stand mot mot det meste av det som tilbys i idag, uansett pris, om man er gammel nok til å tåle AT kulen på 15k da...
Hvordan ser dette ut visuelt da, jo 0.7 graders hellning på armen Egger 2.5mm justering
Og nå. litt vin og musikk!!
EDIT .legger på litt trigometri, vanskelig å måle SRA direkte på platen pga lysforhold, men med et god bilde av diamant og deretter cantilever mot platen kan man regne ut SRA slik
Stemmer ganske bra med Obrays data..70.8 tilt vs 70+-3 grader