BASS IN YOUR PHASE mk II

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.623
    Torget vurderinger
    23
    Har ikke fått de enda, tar nok litt tid da det er spesial. vet ikke om det betyr noe vesentlig lydmessig, håper det men det er da bæltøft, er det ikke??? Grunn god nok, det 8) 8) Dessuten synes jeg det passer sånn high-tech messig mot driverne. Blir nok "noe" dyrere enn standard men da er det over på de velkjente pizzaskorpene noen uker så er mellomlegget i havn ;D ;D

"He who dares, wins!"

Milenko

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Antall liker
    1.485
    Sted
    Steinkjer
    Torget vurderinger
    1
    No guts no glory (trodde det var en slagord konkurranse)...

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.623
    Torget vurderinger
    23
    "Fega pojkar får inte kyssa vackra brudar!"

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.623
    Torget vurderinger
    23
    "Winners dare to do what the loosers don't"

J

J.J

Gjest
    Jepp - jeg påtar meg all skyld - og tar honorar deretter ... kontonr får dere ved å sende meg en PM ;D

Ser bæltøfft ut allerede sluket !!

Mannen - myten og legenden ;)

/Jan

SannaX

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2007
    Antall liker
    204
    Torget vurderinger
    1
    pengesluk skrev:
    Har ikke fått de enda, tar nok litt tid da det er spesial. vet ikke om det betyr noe vesentlig lydmessig, håper det men det er da bæltøft, er det ikke??? Grunn god nok, det 8) 8) Dessuten synes jeg det passer sånn high-tech messig mot driverne. Blir nok "noe" dyrere enn standard men da er det over på de velkjente pizzaskorpene noen uker så er mellomlegget i havn ;D ;D

"He who dares, wins!"
    Carbon er veldig nice! Har du full rollback på LeCLeach JMLC-200? De er jo ikke mindre enn nesten en meter i bredde :eek:

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.623
    Torget vurderinger
    23
    Full roll-back - 95 cm. En voksen smultring!! Samme størrelse som på Trio men "ærlige" 200 Hz.

Nikko03

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Antall liker
    2.919
    Torget vurderinger
    3
    De test bafflene må jo være borti 210cm på strømpelesten detta var jaggu svære greier.
    Rett og slett grise kult blir det der. Også kom det bilder. Fy fader det er tøfft med bilder altså ;D

SannaX

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2007
    Antall liker
    204
    Torget vurderinger
    1
    pengesluk skrev:
    Full roll-back - 95 cm. En voksen smultring!! Samme størrelse som på Trio men "ærlige" 200 Hz.
    De er voksne, det er sikkert! Ikke alle som har sånne størrelser på mellomtonehornet sitt ::) De er jo samme størrelse somAG trio sine midbasshorn. Dette blir unektelig spennende.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.623
    Torget vurderinger
    23
    Standardfeil som mange hornbyggere gjør er å tvinge både driver og horn for langt ned i frekvensen. Den driveren jeg skal benytte er en 3" versjon som går ned til 300 Hz - og bør ha god margin dersom den deles ved 500. Da stresses ikke hornet heller. Kan selvfølgelig prøve å dele lavere for å høre hvordan det blir. Går spikrakt flatt til 11k. så det passer bra med supertweeter som deles på 10k.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.623
    Torget vurderinger
    23
    Nikko03 skrev:
    De test bafflene må jo være borti 210cm på strømpelesten detta var jaggu svære greier.
    Rett og slett grise kult blir det der. Også kom det bilder. Fy fader det er tøfft med bilder altså ;D
    De er ganske så nøyaktig 210 cm. høye. Det du ikke ser på bildet forøvrig er baksiden med innfestings muligheter for "vinger" enten sideveis eller bakoverrettet. Lett å teste ut med/uten og med forskjellige bredder på vingene.

M

Mr-T

Gjest
    Hvis du skal dele lavt så vil jeg anbefale så stor path lengde som mulig, altså store vinger. Det gir større effektivitet uten å gå på beskostning av direktiviteten.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.623
    Torget vurderinger
    23
    Skal prøve alle varianter; upløyd mark for de fleste dette her så det er best å prøve det ut i praksis.

Effektiviteten er jeg ikke redd for uansett, 100 dB følsomhet på elementet og erfaringsmessig så blir det noe drahjelp å få fra rommet også. Hadde enklere baffel med 4 x 15" tidligere, ikke line source, heller ikke zobel etc. men det spilte da bra, ned til 35 Hz med marginal eq.

Klarer jeg det uten vinger så er det å foretrekke, da dette er ment å skulle være et universal bassystem som skal kunne brukes kanskje så høyt som
    800 Hz.

M

Mr-T

Gjest
    Hm... kombinere bass og mellomtone i en dipol... ikke lett, det er min erfaring.

Vil anbefale deg å se litt på simuleringer i EDGE, det gir en meget god pekepinn på hva baffelstørrelse har for effekt på resultatet. EDGE er forbløffende nøyaktig faktisk.

http://www.tolvan.com/edge/

John_Harald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Antall liker
    1.855
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Mr-T skrev:
    Hm... kombinere bass og mellomtone i en dipol... ikke lett, det er min erfaring.
    Hvorfor? Hvilke utfordringer er det? Du fikk jo selv til en 21" å spille opp til 350Hz..

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.623
    Torget vurderinger
    23
    Skal ikke være lett. Men vi har gjort noen noen "åtgjerder" som burde gjøre vinger litt overflødig og derved muliggjøre en noe høyere delefrekvens dersom dette er ønskelig.

M

Mr-T

Gjest
    John_Harald skrev:
    Mr-T skrev:
    Hvorfor? Hvilke utfordringer er det? Du fikk jo selv til en 21" å spille opp til 350Hz..
    Ja, en dekade går sånn ca., altså 35 - 350 Hz. Eller 20-200 Hz som jeg har med mine egne gigantiske H-bafler, men det er å strekke det så mye det går sånn jeg ser det.

Litt forklaring:
    Skal man dypt uten å ofte ekstremt mye effektivitet og bare sitte igjen med forvregning, så kreves det en bred baffel eller H-baffel (egentlig samme sak, bare "brettet" sammen). Men dette vil skyve den såkalte dipol-peaken nedover i frekvens. Helst bør man ikke særlig mye over dipol peak, for der begynner frekvensresponsen on-axis å bli uggete, og enda værre blir det off-axis.

M

Mr-T

Gjest
    Litt simulering i Edge av en baffel som har dipole peak ved ca 170 Hz. Det grønne området er der man bør holde seg innenfor.

SannaX

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2007
    Antall liker
    204
    Torget vurderinger
    1
    pengesluk skrev:
    Standardfeil som mange hornbyggere gjør er å tvinge både driver og horn for langt ned i frekvensen. Den driveren jeg skal benytte er en 3" versjon som går ned til 300 Hz - og bør ha god margin dersom den deles ved 500. Da stresses ikke hornet heller. Kan selvfølgelig prøve å dele lavere for å høre hvordan det blir. Går spikrakt flatt til 11k. så det passer bra med supertweeter som deles på 10k.
    Ja, ser at det av og til blir delt for lavt med mot hornets cut-off. Det er det som har vært litt av mitt spørsmål rundt mellomtonehornet til AG, spesielt på Uno/Nano og Duo, hvor hornets cut-off er 235hz og delefrekvensen er rundt 170hz. Det er mulig det er noe annet som spiller inn pga at de bruker en dome, men jeg skjønner det ikke. En del andre diy'ere mener at XO vel bør ligge rundt 1,4x over hornets cut-off.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.623
    Torget vurderinger
    23
    For ikke å snakke om Trio, som de drar ned til 100 Hz. her er noen ute og sykler med fysiske lover.

Nikko03

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Antall liker
    2.919
    Torget vurderinger
    3
    pengesluk skrev:
    Nikko03 skrev:
    De er ganske så nøyaktig 210 cm. høye. Det du ikke ser på bildet forøvrig er baksiden med innfestings muligheter for "vinger" enten sideveis eller bakoverrettet. Lett å teste ut med/uten og med forskjellige bredder på vingene.
    Gleder meg til å lese om åssen det blir til slutt. Må jo følge med her. Det er jo mulig jeg kan lære en ting eller to.
    Og det er jo alltid positivt :)

VegardW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    3.071
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    De siste bildene illustrerer nicket til trådstarter godt ;D
    hvor høyt over hornets cut off er det smart å legge xo synes du ?

SannaX

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2007
    Antall liker
    204
    Torget vurderinger
    1
    En gyllen regel sies å være at XO bør legges en oktav over hornets cut-off. Har du som Sluket, et 200hz horn, bør XO ligge på rundt 400hz. Det går ann å gå under dette også, men å ha dette som utgangspunkt i forhold til hvilken driver som skal brukes, bestemmer tildels hornet man velger.

M

Mr-T

Gjest
    Jeg smugsimulerte litt i EDGE her nå. Et baffel på 600 mm bredde ser bra ut for en maksimal delefrekvens på 500 Hz.

Vedlegg

VegardW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    3.071
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Her er en kommentar fra JMLC ,sakset fra en tråd på diyaudio til et spørsmål om xo

"As I used to say, I use for myself the horns above the frequency above which their group delay (expressed in equivalent distance travelled at the speed of sound) becomes smaller than 10 centimeters (4 inches)."

Best regards from Paris, France

Jean-Michel Le Cléac'h

(Jeg har bestilt noen 17mai fløyter fra et tidligere nevnt polsk firma.I et anfall av ... bestemte jeg meg for å lage noe horny som skal bli bra. Starter på scratch kunnskapsmessig, men har pågangsmot og baller og gir meg ikke før det swinger)

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.623
    Torget vurderinger
    23
    Mr-T skrev:
    Jeg smugsimulerte litt i EDGE her nå. Et baffel på 600 mm bredde ser bra ut for en maksimal delefrekvens på 500 Hz.
    Her er vi på linje (pun intended..)

Sier Edge noe om steilhet?

O

Oblivion

Gjest
    Mr-T skrev:
    @Slukets bass baffel lar seg ikke enkelt simulere pga måten dette kobles og konfigureres...
    Frekvensgangen under 200Hz løftes og blir linjær ned til der hvor -9dB punktet er simulert.
    Under dette faller nivået som normalt og -3dB uten romforsterkning blir ved ca. 30Hz.
    Dette er som sagt uten vinger og uten romforsterkning og blir kompensert / justert når plasseringen er i boks..
    -3dB et sted mellom 5 og 15Hz bør bli resultatet etter at romforsterkningen og kompensering / justering er ferdig...
    IRL vil ikke nivået over 400Hz få noen dipp heller slik simuleringen viser og det blir i stedenfor en svak heving i nivå opp til ca. 1kHz før nivået igjen faller...

Milenko

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Antall liker
    1.485
    Sted
    Steinkjer
    Torget vurderinger
    1
    Fantastisk tråd, føler faktisk at jeg lærer noe her nå selv ut ifra min meget begrensede/ ikke eksisterende kompetanse. Kult :D

M

Mr-T

Gjest
    Simuleringen i Edge viser kun hvordan selve baffelet oppfører seg akustisk. Man må være klar over at elementets egen respons, eventuell EQ og andre faktorer legger seg på toppen av det hele og forandrer sluttproduktet.

Men uansett er det jo lurt å se på de rent akustiske forutsetningene. De er jo der uansett.

Room gain i den grad man får med onmipoler får man ikke med dipoler, siden de ikke trykksetter rommet, bakbølgen er ute av fase , og det er lite eller ingen refleksjon å hente fra sidevegger, gulv og tak.

Hvis vi kan få vite litt mer om hvordan dette kobles og konfigureres så hadde det vært svært interessant.

O

Oblivion

Gjest
    Tilsvarende @Slukets oppsett var nesten i bestilling med litt forskjellige elementer med Neodym magneter.
    Men jeg besinnet meg i siste øyeblikk og nå blir det SUB AMT med ca. 10000 cm2 areal pr. side mot de ca. 5000 cm2 det blir i @Slukets.
    XmaX på @Slukets oppsett er ca. 2.5X i forhold til SUB AMT slik at han kan nok spille noen få dB høyere...
    Men hvem er det som vil spille 20 - 30Hz på 130dB nivå ??

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.623
    Torget vurderinger
    23
    I kveld blir det oppkobling. riktignok uten zobel og spoler men vi får vel et inntrykk på en eller annen måte....

Elementene sitter jo dønn i hverandre og går fra gulv til tak med eksakt lik avstand, så det må jo bli noe å hente på dette.. Spikes både i tak og gulv!!

Har anskaffet svingbare hjul, ikke bare bare å sjaue 120 kg. rundt når forskjellig plassering skal utprøves, alene i de sene nattetimer 8) 8)

Har hentet en ekstra PS Audio P600 regenerator til effektforsterkerne, så er det ihvertfall gjort!

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.623
    Torget vurderinger
    23
    Milenko skrev:
    Fantastisk tråd, føler faktisk at jeg lærer noe her nå selv ut ifra min meget begrensede/ ikke eksisterende kompetanse. Kult :D
    Kick back, relax, open a Coke and enjoy the freak show :eek: :eek:

"Når Sluket kaller, stiller de som har baller!"

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.623
    Torget vurderinger
    23
    Oblivion skrev:
    Tilsvarende @Slukets oppsett var nesten i bestilling med litt forskjellige elementer med Neodym magneter.
    Men jeg besinnet meg i siste øyeblikk og nå blir det SUB AMT med ca. 10000 cm2 areal pr. side mot de ca. 5000 cm2 det blir i @Slukets.
    XmaX på @Slukets oppsett er ca. 2.5X i forhold til SUB AMT slik at han kan nok spille noen få dB høyere...
    Nei si det... :eek: :eek: 110 dB så er både jeg og rommet fornøyd. Er DAC'en klar forresten??

Apropos Xmax så stiller vi vel i værsting klassen, med hele 5 mm. (eller ca. 10% av en SEAS-smultring)

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.623
    Torget vurderinger
    23
    vega65 skrev:
    De siste bildene illustrerer nicket til trådstarter godt ;D
    hvor høyt over hornets cut off er det smart å legge xo synes du ?
    Helt på linje med SannaX. Dette er god latin. Man kan selvsagt prøve å strekke grenser, men som oftest så kommer man ikke heldig ut. Det mange karakteriserer som "hornlyd" og som gjør at noen kategorisk ikke vil ha noe med horn å gjøre skyldes nettopp at ting blir tøyd for langt ref. frekvensgangen, og så kommmer distorsjonselementene inn og lager ulyd.

En helt annen sak er at noen av de driverne jeg bruker har beryllium membraner, et suverent materiale som har unike lydmessige egenskaper men desverre også sårbare for for lav deling og relativt lette å ta kål på på denne måten. Det er ikke noe stas da de koster rundt $ 1.000.00 / stk. å skifte, pluss pluss. Og i klassisk hifi-pyskopatstil så skifter man selvsagt begge dersom en ryker - hvis ikke sitter du på nåler og lurer neglebitersk på om det ikke var en LITEN forskjell der, bare litegrann..?? Så er søvnløsheten og alkoholmisbruket fort et faktum. Derfor byttes begge....

O

Oblivion

Gjest
    pengesluk skrev:
    Oblivion skrev:
    Nei si det... :eek: :eek: 110 dB så er både jeg og rommet fornøyd. Er DAC'en klar forresten??

Apropos Xmax så stiller vi vel i værsting klassen, med hele 5 mm. (eller ca. 10% av en SEAS-smultring)
    For å få til de 110dB trenger du jo en gigant forsterker på mellom 4 og 8 Watt :eek: :eek:
    Ja XmaX i værsting klassen: @Sluket med 5 mm og jeg med 2 mm ;D ;D

DAC - Tja...
    ES9018 basert er ferdig 8)
    Jobber nå med "The Ultimate Power DAC" => TUPTM DAC ;D ;D

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.623
    Torget vurderinger
    23
    Skal jeg sende oppover Exa'en? Ligger her og støver...

BTW, prøvekjørte Victor'n i går; kjente overalt med mine følsomme fingre, lyttet over alt på chassis med stetoskop, er ikke istand til å høre noe som helst slags lyd, ei heller vibrasjoner. Heftig! Tro om Corian er tingen til denne - hvordan får man en matt silkeaktig finish? Kan man bore og gjenge direkte i materialet? Er det tilstrekkelig formstabilt? Det er min største bekymring.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn