Basstest: Moro, krevende, fascinerende

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• eddie1

Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Antall liker
    727
    Torget vurderinger
    8
    Det slår meg at de fleste sangene på denne Tidal basslista er sanger jeg sjelden og aldri lytter på, men sanger som bare bare drar frem når man skal imponere noen...
    Sikkert bare meg det er no galt med.
    Er ihvertfall sikkert at mine høyttalere ikke imponerer på slik musikk! Joda infected og et par andre låter får det til å skrangle i kroppen men for det meste musikk jeg aldrig hører på.
    Når det gjelder Yello så spiller vel omtrent alt av det de har råere her hos meg enn de to låtene på denne listen :/
    Tydeligvis mangel på dypbass her :)

Flageborg

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Antall liker
    3.316
    Torget vurderinger
    0
    - Pete Belasco og hans album "Deeper" (Tidal)
    - Bass Outlaws og "Illegal Bass" (Tidal) Her er det en del under 20hz og platen er (eller var) mye brukt i bilstereo konkurranser og i de kretser er Steve Meade en legende:
    Legger ved Pete Belasco - Deeper
    Bilstereofolket konkurrerer mellom 40-60Hz, og fra 20 hz og nedover har de aldri opplevd i bilen....

PeteBelasco_Deeper_Deeper_120.JPG

D

Danke

Gjest
    Jeg hører sjelden på sånn musikk selv, men hender jeg tester med feks Suicide Squad, Die Antwoord eller Angel.. Men hører mye teknomusikk de sjeldne ganger vennene samles til fest og jeg hører mye sånn musikk når jeg trener...

Kvålsvoll

Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Antall liker
    1.697
    Sted
    Ålesund, Norge
    ....i Takla Makan så lever dypbassen på en måte, og den lever mye lavere i frekvens , ned mot en 12-13hz.
    Yello - Touch - Takla Makan

Litt lettere å se bassgangen i dypet på denne....

Vis vedlegget 437645
    Ja, her ser en hvordan dypbassen lever og underbygger de jevne tonene som ligger litt høyere i frekvens.

Jeg bruker Sonic Visualizer for å se på lydfiler, fordi det er veldig rakst og enkelt. Spectrum Lab er et herk å ha med å gjøre i forhold. Det blir også litt forskjellig med lineær frekvensskala slik som du har her.

Jeg la nettopp ut en beskrivelse for spectrum-bildene. Disse SL-bildene som Flageborg viser er det samme, men skaleringen er forskjellig, og bildet er rotert i forhold til mine - SL viser frekvens horisontalt, tid er oppover.
    Men undres fortsatt over din påstand. Det er jo tydelig at Stay har dypbass og at du foretrekker andre låter som testobjekt er jo irrelevant. Har man et anlegg som ikke gjengir mye under 30Hz går man glipp av mye i begge disse låtene.
    Jo, det er nok dypbass i Stay, den kan høres, merkes og måles. Men det er dypere bass i Takla Makan.

Men når jeg hører på Stay, så er det ikke dypbassen som fanger oppmerksomheten, det er den saftige punchen. Og det ligger høyere opp i frekvens.

Og her er det et viktig poeng - hvis jeg må velge, hva vil jeg ha - spenstig snert på transientene, eller dypbassen i de lange tonene. For meg er det helt klart at spenst og snert er det som gir liv og fenger her, om jeg rett og slett mister de aller dypeste tonene så vil ikke det ødelegge opplevelsen.

Kvålsvoll

Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Antall liker
    1.697
    Sted
    Ålesund, Norge
    Forøvrig, bittelitt relatert:

Finne det en nedre grense for taktil opplevelse av lyd/trykkforandringer? Jeg har en subwoofer som tydelig trykksetter rommet ved 7Hz (eller hvor nå den aller laveste pulsen på "bass i love you" ligger), men jeg kjenner ingenting i kroppen. Jeg vet rommet trykksettes, siden en fjærbelastet ventil åpner og lukker seg i takt med elementbevegelsen. Bli bare all energien spist opp av bevegelse i vegger og tak? Eller er vi bare ike i stand til å oppfatte så "langsomme" trykkendringer?
    Selv ved veldig lave frekvenser så hører vi lyden før vi kjenner den på kroppen. Under en 20-30hz så vil det ofte være via vibrasjoner fra underlaget at vi får merkbar taktil effekt.

Det krever veldig høy lydintensitet hvis vi skal merke lyden direkte på kroppen, og i rom som er små i forhold til bølgelengden vil intensiteten falle. Greier en å beholde mye av lydintensiteten nedover i frekvens så vil dypbassen oppfattes som mye bedre og mye mer kraftfull.

Bass som kjennes som trykk på, eller mer som inni kroppen, er frekvenser fra 40hz og oppover. Dette henger sammen med kroppens akustiske impedans og resonanser i indre organer. Rundt 20hz er det vel beina som er mest følsom for vibrasjon.

Lyd med høy intensitet og høy partikkelhastighet kjennes direkte på kroppen, enten på huden eller ved at klær beveger seg. Dette krever veldig mye lyd.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Jeg har vel nevnt det. Men synes rock Heavy osv inneholder mindre dypbass..

Har vel nevnt Thunderstruck, samt Pink Floyd... som har endel dypbass...

Men vi kunne like gjerne hatt delt opp i naturlig bass, bassgitar, orgel og kontra osv og kunstig synt bass....

Sent fra min HUAWEI SCL-L21 via Tapatalk
    Liker du av/dc så spill gjerne who made who. Men det er som du sier lite dypbass i rock og metal. Hovedvekten der ligger ofte rundt 50-60hz.

RojohII

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Antall liker
    1.855
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Nå er det en stund siden jeg hadde subene koblet opp. (Ikke fordi jeg gikk lei, men p.g.a. latskap med å lodde nye plugger på DB-25 kablene og at jeg tenkte jeg skulle fokusere på å få 15"/JBL-hornet opp å gå). Men jeg husker fortsatt hvor stor forskjell det var med og uten suber på et par Dali gulvstående høyttalere. For all del: På mye av musikken gav ikke subene merverdi utover det vanlige ved å avlaste hovedhøyttaler og generelt ha mye mer kapasitet i frekvensregisteret over den aller dypeste bassen.

Men: Jeg husker fortsatt hvordan noen innspillinger våknet til liv på en helt annen måte enn jeg hadde hørt tidligere. Gjerne live-plater som plutselig begynner å låte mer realistisk i forhold til rommet de ble tatt opp i. Om ikke fysisk, så opplevde jeg på en måte en helt annen fornemmelse av størrelse og dramatikk i forhold til å spille samme plate med bare en 15" i bassrefleks tunet rundt 35-40Hz. Ikke nødvendigvis plater kjent for mye heftig dypbass. Jeg tipper vel at det var mer subtile nivåer av lf som likefullt ble formidlet av subene, og som en 15" i BR ikke klarte å få frem?

Jeg tenker at å ha dedikerte suber som klarer å gjengi bass ned mot 20Hz med litt kapasitet og relativ lav forvrengning er en vinn-vinn situasjon, og at bassen over det ikke trenger å ofres om man setter sammen anlegget på en fornuftig måte.

Proffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    2.939
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Det trøkker rimelig bra til et stykke ut i låten "No comprende" på skiven "Ones & sixes" med gruppen Low.....

mvh
    Proffen

JENO

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2003
    Antall liker
    1.382
    Sted
    Saksvik - Trøndelag
    Mener forresten at John Atkinson målte sine egen bass fra kabinettet, og fant at grunntonen på lav E lå langt under 2. harmoniske. Husker ikke tellene, men om det kan ha vært mellom 6 og 10 dB, eller noe?
    Dette kan nok stemme. Jeg studerte sammen med en bassist en gang som trodde grunntonen i bassen hans lå en oktav over det den egentlige grunntonen. Mye av problemet her tror jeg ligger i høyt tunede basskabinetter blant annet, og sikkert utstyret forøvrig. Det er jo bare å sette på noe klassisk dub med vanlig 4-strengers bassgitar, så hører man hvor dypt 41 Hz faktisk er.

J.O

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.02.2007
    Antall liker
    461
    Torget vurderinger
    24
    Fristes til å nevne Jaco Pastorius/ Portrait of Tracy. Den er spesielt godt egnet til å si noe om hvordan bassen henger ihop med resten, langt opp i mellomtonen.
    Og så vakkert!
    Hadde mange timer på gutterommet for å prøve å finne ut av den gitt..
    Fra LP og ikke YouTube..

A

ANM

Gjest
    Men når jeg hører på Stay, så er det ikke dypbassen som fanger oppmerksomheten, det er den saftige punchen. Og det ligger høyere opp i frekvens.

Og her er det et viktig poeng - hvis jeg må velge, hva vil jeg ha - spenstig snert på transientene, eller dypbassen i de lange tonene. For meg er det helt klart at spenst og snert er det som gir liv og fenger her, om jeg rett og slett mister de aller dypeste tonene så vil ikke det ødelegge opplevelsen.
    Smak er selvfølgelig meningsløst å diskutere, men jeg må likevel si at dette siste du skrev er merkelig. Vet ikke om du tenker generelt eller spesifikt på låten som har blitt så kontroversiell i denne tråden. :) Men uansett om det er generelt eller ikke, så kan det late til at du anser dypbass som unødig effekteri. Det overrasker meg.

Om vi skal ta for oss Stay startet du med å si at den ikke har særlig dypbass til å si at dypbassen ikke bærer låten, det siste kan du jo fritt mene. Faktumet er likevel at denne låten har dypbass fra start til slutt, hvor topper fra 22-27Hz dominerer. Etter min mening var det dermed unødig av deg å trekke inn mitt forslag for å understreke ditt eget.

Uinteressant diskusjon for de fleste, men musikksmak er personlig. Forklarer mitt engasjement.

eddie1

Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Antall liker
    727
    Torget vurderinger
    8

Smak er selvfølgelig meningsløst å diskutere, men jeg må likevel si at dette siste du skrev er merkelig. Vet ikke om du tenker generelt eller spesifikt på låten som har blitt så kontroversiell i denne tråden. :) Men uansett om det er generelt eller ikke, så kan det late til at du anser dypbass som unødig effekteri. Det overrasker meg.

Om vi skal ta for oss Stay startet du med å si at den ikke har særlig dypbass til å si at dypbassen ikke bærer låten, det siste kan du jo fritt mene. Faktumet er likevel at denne låten har dypbass fra start til slutt, hvor topper fra 22-27Hz dominerer. Etter min mening var det dermed unødig av deg å trekke inn mitt forslag for å understreke ditt eget.

Uinteressant diskusjon for de fleste, men musikksmak er personlig. Forklarer mitt engasjement.
    Spilt denne låten litt på Revel Ultima Salon selv med nok dypbass som er fraværende på Klipschorn men kan sikkert plukke ut 20-30 låter jeg får et større kick av en akkurat den låten.
    Den eneste høyttaler jeg har følt behov for sub er LaScala. Ja jeg har hatt et par respektable subber også og til film er det et must

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.059
    Sted
    Langesund
    Det er ikke noe galt i at du har funnet denne Stay-låten litt ekstra imponerende. Alle anlegg/rom har sine spesifikke låter som gjør litt ekstra ut av seg. Har du en vannfallsmåling av responsen i rommet? Kan være at de lange dype tonene får litt ekstra hjelp og at du og bassen din rir lykkelig på et "romproblem"

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.059
    Sted
    Langesund
    Det var ikke noe særlig problem å ri på, ser meget bra ut dette.

atledreier

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.01.2011
    Antall liker
    211
    Sted
    Sandnes
    Da har jeg også hørt "Stay". Fet låt, men ikke noe spesielt i bassen, sånn egentlig. Man hører den har fundament, men ikke noe overdrevet i forhold til de fleste Yello-låter.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Fristes til å nevne Jaco Pastorius/ Portrait of Tracy. Den er spesielt godt egnet til å si noe om hvordan bassen henger ihop med resten, langt opp i mellomtonen.
    Og så vakkert!
    Hadde mange timer på gutterommet for å prøve å finne ut av den gitt..
    Fra LP og ikke YouTube..
    Minner om et intervju med Muzz Skillings hvor han fortalte at han ble introdusert for Jaco av broren sin. Han fortalte at han sa noe i retninga av 'I can play that, og broren kontra med 'can you come up with something like that?' Fikk inntrykk av at han ble svar skyldig, og det er ingen middelmådig musiker vi snakker om..

• Liker
    Reaksjoner: J.O

svart-hvitt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Antall liker
    4.073
    Torget vurderinger
    0
    Listen er oppdatert.

Gi meg beskjed om "din" låt ikke kom med. Gjerne på PM.

Er ikke låta di med, skyldes det rot fra min side eller at låta ikke er på Tidal.

:)

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.285
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Holly Cole - Train Song er fremdeles ikke der?

alphamale

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Antall liker
    5.124
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Hei S-H.

Tror du la inn feil versjon av Bjørk Hollow. Legger du inn denne isteden fra albumet Bastards : https://tidal.com/track/20043936

Den skyver noe så inni gampe røven her hos meg i hvert fall ;)
    Harru fått deg gamp? Syntes det var en sånn gjennkjennelig føll fise eim sist men turte ikke spørre.....
    Da avlyser jeg isåfall visitten på torsdag, fixer ikke gampræv::mad:;)

Men Hollow skal jeg takle en runde av.

Tand

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.12.2002
    Antall liker
    1.458
    Hei S-H.

Tror du la inn feil versjon av Bjørk Hollow. Legger du inn denne isteden fra albumet Bastards : https://tidal.com/track/20043936

Gjort!

(Lenken din går til Frank Ocean...)

:)
    Nå kødder Tidal seriøst med meg, den låta var jo helt grusom, må jo være Autotunet fra selveste Mørkets Fyrste!

Det er Bjørk Hollow 16-bit utgaven, fra albumet Bastards jeg er ute etter.

Nr 6 på denne:
    Skjermbilde 2017-04-25 21.32.57.jpg

Tand

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.12.2002
    Antall liker
    1.458
    Hei S-H.

Harru fått deg gamp? Syntes det var en sånn gjennkjennelig føll fise eim sist men turte ikke spørre.....
    Da avlyser jeg isåfall visitten på torsdag, fixer ikke gampræv::mad:;)

Men Hollow skal jeg takle en runde av.
    Fan, trodde det var deg jeg! Beskjeden som jeg er så holdt jeg kjeft :)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn