Bastanis

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ogla

    Prepare to be baffeled!
    Ble medlem
    18.08.2010
    Innlegg
    1.136
    Antall liker
    738
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    18
    @ogla
    Grattis! Meget pent og velgjort. Mye arbeid bak disse ser jeg.
    Blir interessant å høre hva du synes den bredere baffelen gjør samt når 'burn-in' av kompresjonsdriveren er gjort.
    Jo takk for det Lars! Jeg har hatt noen timer med musikk nå underveis og økningen fra 40 til 50 cm baffelbredde bidrar helt klart til at bredbåndsdriverne spiller med mere fylde og bedre bassgjengivelse. Merkbart på flere måter, og totalt sett ble det en bedre høyttaler. Godt fornøyd altså og kan anbefale andre som skal bygge Mandala kit å gå for 50cm bredde på dem.

    Bastani anbefaler fra 40-60cm bredde så her er det fritt fram for å prøve seg.
     

    ogla

    Prepare to be baffeled!
    Ble medlem
    18.08.2010
    Innlegg
    1.136
    Antall liker
    738
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    18
    Hej

    der er også lidt nyt her, nye forstærkere og "ny" kilde

    12" og diskant drives nu af en AcusticPlan Sitar, det er en integreret hybrid med rør linietrin og rør riaa, effektdelen er en mosfett konstruktion, den yder ca 30 Wat i klasse A og 80 i AB,
    18" basserne drives af en Behringer iNuke 3000DSP,
    ny kilde er en Thorens TD 124 MK II med en T Schick arm og en Denon 103 i bly hus,
    jeg har pt ikke en digital kilde- og savner det egentligt heller ikke rigtigt:)
    dette set upper spiller bare godt, med enorm kontrol og super flot klang,

    Mine Bastanis i den "fine" udgave med de største basser og Alnico 12" har jeg haft spillende i godt et år nu, og jeg må sige at jeg er tilfreds med dem, de er vel ved at være fuldt tilspillede? Og lyder bedre en nogen af de andre Bastanier jeg har haft, super detaljeret og naturlig organisk klang ������������������
    waf! Jeg overså nesten flotte Thorens spilleren din blandt alle bildene, den var flott!
    Høyttaleren står ikke tilbake for noe den heller:p:p
     

    ogla

    Prepare to be baffeled!
    Ble medlem
    18.08.2010
    Innlegg
    1.136
    Antall liker
    738
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    18
    Litt rolig tråd dette, så langt.. Men det betyr ikke at ingenting er på gang, både hos den ene og andre medforumister med Bastanis.
    Blir meget spennende utover høsten skal dere få se med mye slemt i vente;)

    Hos undertegnede hadde vi en runde med test av kraftigere forsterkere på baflene og et par 18" ekstra!
    Her snakker vi i forhold til min 300B SET jeg vanligvis bruker og med de to integrerte basser, et realt konsertnivå i sammenligning!
    Dæsken steike det ble skikkelig sving over sakene.

    Disse HT har en enorm kapasitet og svarer til forventningene proposjonalt med kraften man hiver på dem.
    Med to basser ekstra blir det headroom nok for de fleste i mitt 20m2 rom.

    Så er det valgets kval. Mye eller lite watt med tilhørende pros and cons.... Det beste er kanskje for meg, et kompromiss et sted midt i mellom. Hvilken rørforsterker dette nå måtte være..
     

    Vedlegg

    ogla

    Prepare to be baffeled!
    Ble medlem
    18.08.2010
    Innlegg
    1.136
    Antall liker
    738
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    18
    Det ville vært interessant på prøve Clones 25pm blokkene eller 55pm for den saks skyld.
    Antakelig er 25pm nok og assosiasjoner er gjort til 300B med denne etter hva jeg leser..

    noe å tenke på:)

    Noen som har prøvd Clones produkter sammen med Bastanis?
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    Er det Furutech diffusorer på frontveggen?
     

    ogla

    Prepare to be baffeled!
    Ble medlem
    18.08.2010
    Innlegg
    1.136
    Antall liker
    738
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    18
    Ja det er riktig. Brukte absorpsjon før lik den blå du kan se under glassmursteinsvinduet. Absorberer noe og reflekter noe, fungerer greit men diffusorer ble bedre bak dipolene:)
     
    Sist redigert:

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    Har du tre diffusorer da. En i midten også? Hva bidrar den med?

    Er diffusorene rett bak dipolen eller skjøvet litt slik at du ser den "i speilet" fra lytteposisjon?

    Hvordan vil du beskrive lyden med/uten diffusorer bak dipolene?
     

    ogla

    Prepare to be baffeled!
    Ble medlem
    18.08.2010
    Innlegg
    1.136
    Antall liker
    738
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    18
    Den i midten har jeg ikke testet uten, men tidligere da jeg hadde absorbenter på samme vegg roet det ned ytterligere og ble bedre balansert med en i midten kontra uten.
    Siden det ikke er noen førsterefleksjon her mot lytteposisjon bidrar den nok heller til å roe rommet ytterligere ned via senere refleksjoner tenker jeg og siden rommet mitt er litt på den harde siden liker jeg det bedre med enn uten.

    Diffusorene var slengt opp litt kjapt og hang ikke 100% der de skulle på dette bildet. De er siden skjøvet mere inn slik du sier så man ser speilbildet av elementene i midten av diffusoren hvor de nå henger, ca. 20 cm lengre mot senter.

    Opplevelsen av dette akustikktiltaket er lignende absorbsjon mtp at det roer ned refleksjonene fra frontveggen men dempingen jeg tidligere brukte var kun 50mm tykk og gir ikke det optimale resultatet vet jeg og den beste sammenligningen mellom absorpsjon og diffusjon er det dermed ikke.
    Jeg har ikke sett noen data som forteller hvor langt ned i frekvens disse Furutech diffusorene tar men de har et mere merkbart og bedre resultat.
    grunnen til at jeg sammenligner med absorpsjon er at resultet er overraskende 'mykt/effektivt' samtidig som det bevarer blandt annet attacket og utklingning bedre enn demping.

    Jeg sitter ganske nærme både HT og frontvegg i rommet som måler i overkant av 3,5 meter på tvers og uten noe på frontveggen blir lyden fort veldig ubehagelig til sammenligning.
     

    Lars™

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.10.2004
    Innlegg
    671
    Antall liker
    470
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    4
    Fint bilde fra lytteseansen @ogla. Regner med de to ekstra 18" utgjør en forskjell ja :cool:
    Hva slags finish har du brukt på de nye bafflene? olje/lakk?

    Så er vel @nutcase på vei til Tyskland og henter flere godsaker, også til meg :) Det spørs om jeg klarer å bli ferdig på denne siden av året.
     

    ogla

    Prepare to be baffeled!
    Ble medlem
    18.08.2010
    Innlegg
    1.136
    Antall liker
    738
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    18
    Hei Lars!

    Det er stor forskjell med 4 kontra 2 basser. Uanstregt og kraftfullt!
    nutcase er på vei nedover ja. Det passet ikke for meg denne gangen.

    Det er en fin tid for tresløyd vi går inn i. Du har noe godt i vente vet jeg:)
     

    ogla

    Prepare to be baffeled!
    Ble medlem
    18.08.2010
    Innlegg
    1.136
    Antall liker
    738
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    18
    Jeg brukte Liberon finishing oil og pusset med 0000 Liberon stålull mellom strøkene.
    Jeg har 4 strøk og det er tilstrekkelig for en fin glans og dybde. 5 strøk tror jeg at jeg vil anbefale hvis du vil bruke denne oljen:)
     

    waf

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    156
    Antall liker
    32
    Torget vurderinger
    2
    Så er der sket lidt nyt her igen,
    ny Pick up og ny Riaa/Step up, og ny forstærkere,..... Udskiftning af udstyr, det stopper bare aldrig! ??????
    AudioPlan Sitar forstærkeren var jo en rørhybrid med FETs i effektdelen, og trods det at jeg egentligt var ganske tilfreds på mange områder, så var der alligevel "noget" der manglede, en følelse af liv saft og kraft, så der er rør hele vejen igen her, det ER det som gir mig størst satisfaction,
    Nyt udstyr fra Italienske Tektron, deres reference integrerede amp, en ret speciel forstærker der kan bruges med mange forskellige effekt trioder: 45/2A3/300B/50/vt52 og feks også de forskellige udgaver af 300B på Sterorider som giver 15-20 watt udgangseffekt, jeg har testet Nos RCA 45, EML Globe anniversary 45, kineser 300B, Ayon aa32b,
    dvs henholdsvis 1,5 watt 7 watt og 18 watt, og det er helt klart 45 rørene der er mine favoritter og særligt EML 45 røret gør det fantastisk godt i denne amp, og der opleves INGEN mangel på effekt trods de kun 1,5 watt
    image.jpg
    image.jpg
    image.jpg
     

    ogla

    Prepare to be baffeled!
    Ble medlem
    18.08.2010
    Innlegg
    1.136
    Antall liker
    738
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    18
    Master of reality...sweet...8)
     

    TEK

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    912
    Antall liker
    108
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Pent arbeid, veldig pent :)
    Også synes jeg jo det er veldig hyggelig med litt realistiske bilder, og at noen faktisk er noen som har det like rotete som meg i snekkerbua :cool:
     

    duc999

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2007
    Innlegg
    2.229
    Antall liker
    4.635
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    Pent arbeid, veldig pent :)
    Også synes jeg jo det er veldig hyggelig med litt realistiske bilder, og at noen faktisk er noen som har det like rotete som meg i snekkerbua :cool:
    Ja, her er det stappfullt med allt mulige ting :)
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.522
    Antall liker
    102.857
    Torget vurderinger
    23
    Få ut alt det JBL skrammelet :D
     

    ogla

    Prepare to be baffeled!
    Ble medlem
    18.08.2010
    Innlegg
    1.136
    Antall liker
    738
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    18
    Fått grovpussa og i gang duc999?
    Meget flotte:D
     

    duc999

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2007
    Innlegg
    2.229
    Antall liker
    4.635
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    Fått grovpussa og i gang duc999?
    Meget flotte:D
    Ja, må jo begynne for å få sjekket ut dette planke lyd opplegget :) Blir heldigvis ikke så mye pussing på meg som det dere har gjort. Skal jo bare beises sorte mine, Gruer meg litt til å begynne med bass søylene da.
     

    ogla

    Prepare to be baffeled!
    Ble medlem
    18.08.2010
    Innlegg
    1.136
    Antall liker
    738
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    18
    I og med at platene beveget seg ørlite i fresen er ikke alle 100% identiske men nesten. Et godt tips er å se på Bastanis cutout plan og velge den delen som er nærmest target, og pusse de tidels mm evt som overskyter målet på de to andre delene evt.
    Siden basskassene er tre lag kan du så lime delene individuelt og da er det en greit prosess å lime sammen kabinettet til slutt.

    Eller, du kan gjøre som meg og lime alt i one shot så alt tilpasser seg i prosessen. Da springer du rundt kassa som om du har en rakett mellom skinkene og farten øker etterhvert som limet stivner og delene beveger seg når du tvinger... Du kan like gjerne gjøre det i unniken, ventilasjonen er kjærkommen og du slipper kanskje å få svette i øynene:rolleyes:
     

    ogla

    Prepare to be baffeled!
    Ble medlem
    18.08.2010
    Innlegg
    1.136
    Antall liker
    738
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    18
    Det verste er at jeg nok velger det siste alternativet på de neste to kassene også.
    DIY møter crossfit. Fordelen er at et kabinett tar en halv time.
    Liker du enduro tar du begge stablene på en kveld;)
     

    TEK

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    912
    Antall liker
    108
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    I og med at platene beveget seg ørlite i fresen er ikke alle 100% identiske men nesten. Et godt tips er å se på Bastanis cutout plan og velge den delen som er nærmest target, og pusse de tidels mm evt som overskyter målet på de to andre delene evt.
    Siden basskassene er tre lag kan du så lime delene individuelt og da er det en greit prosess å lime sammen kabinettet til slutt.

    Eller, du kan gjøre som meg og lime alt i one shot så alt tilpasser seg i prosessen. Da springer du rundt kassa som om du har en rakett mellom skinkene og farten øker etterhvert som limet stivner og delene beveger seg når du tvinger... Du kan like gjerne gjøre det i unniken, ventilasjonen er kjærkommen og du slipper kanskje å få svette i øynene:rolleyes:
    Å lime sammen plater som ligger og flytter på seg er en slitsom prosess. På en måte vil man typisk helst lime alt sammen FØR man lager hull osv. Samtidig er det fort gjort å gjøre en feil når man skal lage selve det hullet HT-elementet skal inn i - og da kan det være veldig greit om det holder å erstatte den ene platen , isteden for hele baffelen.

    Jeg brukte treplugger som jeg satte inn slik at platene lå i ro i forhold til hverandre mens jeg arbeidet med dem. Gjorde jeg noe feil kunne jeg bytte ut akkurat den ene platen (det fikk jeg bruk for gitt).
    Dette er enklest om man først kan legge dem opp ned og bore hull rett gjennom fra undersiden og så lang opp som man vil ha dem, men ikke gjennom naturligvis.

    bilde m.m. her: http://www.htguide.com/forum/showth...h-center-build&p=601286&viewfull=1#post601286
     

    ogla

    Prepare to be baffeled!
    Ble medlem
    18.08.2010
    Innlegg
    1.136
    Antall liker
    738
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    18
    Kikka litt i tråden din TEK, her var det mye godstoff!
    Flott tråd og enda flottere arbeid!
     

    nutcase

    Medlem
    Ble medlem
    18.11.2012
    Innlegg
    39
    Antall liker
    39
    Torget vurderinger
    1
    Så flott Duc er igang . Blir vel vanskelig å springe rundt I den garasjen med en rakett i ræva og limflaska i hånden uten å gå skikkelig på trynet????????????.
    Blir spennende å se hvordan kreasjonene tar seg ut i svart finish også. Enda mer spennende blir det å høre dem spille nede hos deg når oppsettet er ferdig.
     
    N

    nysjerrigper

    Gjest
    hva har du hatt på, silkematt bistrol lakk? var egentlig slik jeg ville ha et par av mine høyttalere..men ble denne isteden
     

    ogla

    Prepare to be baffeled!
    Ble medlem
    18.08.2010
    Innlegg
    1.136
    Antall liker
    738
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    18
    Du må runde waveguiden til diskanten! Det er viktig.
     

    ogla

    Prepare to be baffeled!
    Ble medlem
    18.08.2010
    Innlegg
    1.136
    Antall liker
    738
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    18
    Ellers så ble det jo riktig bra! Tøft med svart baffel! Gleder meg til å hørre!!
     

    ogla

    Prepare to be baffeled!
    Ble medlem
    18.08.2010
    Innlegg
    1.136
    Antall liker
    738
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    18
    Du må runde waveguiden til diskanten! Det er viktig.
    Det har jeg gjort
    Viser ikke så godt på bildet men ser at ytterkanten og hornet på vei mot denne ikke er rundet?
    Nutcase ville gjøre det på samme måten innledningsvis om jeg husker rett. Jeg ante uråd og snakket med Robert om det, hvis det ikke rundes fra halsen og helt ut får man uønskede refleksjoner sa han..
     

    duc999

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2007
    Innlegg
    2.229
    Antall liker
    4.635
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    image.jpg
    image.jpg
    image.jpg


    Strøk Nr 2 på første baffel, strøk nr 1 på den andre
     

    ogla

    Prepare to be baffeled!
    Ble medlem
    18.08.2010
    Innlegg
    1.136
    Antall liker
    738
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    18
    Nais! Kjører du designet uten 'doblingsplatene' foran 15" eller?
     

    ogla

    Prepare to be baffeled!
    Ble medlem
    18.08.2010
    Innlegg
    1.136
    Antall liker
    738
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    18
    Det gir et ganske annet uttrykk! Tror det blir veldig bra, det og:D
    Jo mere jeg ser på bildene du har lagt ut.. Black is good:cool:
     

    duc999

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2007
    Innlegg
    2.229
    Antall liker
    4.635
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    Det gir et ganske annet uttrykk! Tror det blir veldig bra, det og:D
    Jo mere jeg ser på bildene du har lagt ut.. Black is good:cool:
    Var litt risky å gå for svart, men er jo det jeg liker best, :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn