Beste metal-låt?

Grace

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
33
Torget vurderinger
7
Stivert;- hei du,- mener jeg har notert den platen tidligere, men glemt den,- fint å bli påminnet. Det er vel helst DM man først tenker på som førende hva den svenske scenen angår,- må imidlertid si jeg er overrasket over hvor godt det står til med black metal der borte nå,- det var helst det jeg tenkte på forleden dag, og som jeg altså kommer tilbake til.

Stivert

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.12.2003
Antall liker
3
Svenskene står veldig bra når det gjelder DM. Det som er synd er den dere "Göteborg" greierne. Syntes at en del av disse bandene var bra sånn som At The Gates: Slaughter of the souls, In flames, Clayman og Colony. Men det er vel stort sett disse jeg liker også. Nei gi meg første skiva til Bloodbath og siste skiva til Murder Squad, det er type, kvalitets Dm som jeg vil ha!!

Kom på et BM band i fra sverige som var ganske bra, hadde dog et ganske morsomt navn; Mistelstein eller noe sånt... Har gitt ut tre skiver tror jeg. Ganske bra faktisk, noe av det i alle fall.....

mvh

Grace

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
33
Torget vurderinger
7
Stivert;- mente det var noe kjent med det bandet du viste til, Insision,- trodde det var noe jeg hadde notert,- det viser seg imidlertid at jeg allerede har en nyere utgivelse, "Revealed and Worshipped";- er blitt en god del plater,- og jeg går litt i surr;- skal jeg dømme utifra hva som presteres på den utgivelsen jeg har, har du dine ord i behold i forhold til den du anbefaler.

Vi har lagt første kvartal bak oss,- en oppsummering vil kanskje være på sin plass,- men med tanke på at jeg for min del aldri fikk til noen skikkelig liste over fjorårsfavoritter, er det vel best å vente med rangeringer,- slikt er visst ikke min sterke side. Nåvel,- av de ca. femti metal CD-er jeg har kjøpt hitil i år, er det igrunnen ingen som skiller seg helt spesielt ut,- måte i så fall være den nye fra Taake,- den platen er det lite å si på.

Grace

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
33
Torget vurderinger
7
Stivert;- Slayer,- jaha?

Stivert

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.12.2003
Antall liker
3
Stivert;- Slayer,- jaha?
Jepp, that`s it........ Okei da, DECADE OF AGGRESSION. Det er ikke så mye(hvis noen) som kan måle seg med denne dobble live`en ;D ;D ;D ;D

mvh

Grace

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
33
Torget vurderinger
7
Stivert;- kjenner ikke den;- respekterer Slayer,- faktisk et av få band med utgangspunkt på tidlig åttitall som interesserer meg.

Stivert

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.12.2003
Antall liker
3
Stivert;- kjenner ikke den;- respekterer Slayer,- faktisk et av få band med utgangspunkt på tidlig åttitall som interesserer meg.
Har du gått glipp av denne? Hmmm...spekulativt. Du må ta deg en tur innom en plate sjape i morgen, tror de har den billig på Platekompaniet!! Synes at Slayer tapt seg kraftig etter denne. Divine Intervention er vel unntaket. Resten har jeg ikke så stor sannsen for. MEN det gamle... det blir itj beir!! Metalica høres ut som en gjeng med barnehagetanta i forhold!!!!!!!!!

Det begynner med konge låt så blir det bare bedre og bedre, helt sykt....

mvh

Grace

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
33
Torget vurderinger
7
Greit det,- skal sjekke ut dette;- respekterer som sagt Slayer, men kjenner egentlig ikke discografien i detalj.

montesi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2002
Antall liker
969
Torget vurderinger
7
Nå skal jeg late som om at jeg ikke veit hvordan denne tråden har utviklet seg.. hehe. og gå tilbake til utgangspunktet for tråden

Pantera - domination.... fordi den er så forbanna rå!! sjekk ut klippet av låt fra moskva hvor det er bortimot 1 mill(!) som står(hopper) og ser på.

Humdinger

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.08.2004
Antall liker
37
Torget vurderinger
1
Jepp, that`s it........ Okei da, DECADE OF AGGRESSION. Det er ikke så mye(hvis noen) som kan måle seg med denne dobble live`en ;D ;D ;D ;D

mvh
Musikalsk sett liker jeg denne plata jævlig godt jeg også, men jeg ble litt skuffet over lyden. Den manglet liksom det trøkket jeg forventet meg. Virker på meg som den er litt sånn "mixet-for-dårlige-anlegg-med-brumlebass-mix". På et ellers godt high-end system så ble det litt lite basstrøkk og litt overdreven øvre mellomtone. Men musikken er som sagt veldig bra.

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
Etter 38 sider så må det vel være lov å avvike litt fra opprinnelig intensjon i tråden.  

Jeg vil gjerne nevne et album som ikke er en enkelt låt i seg selv, men som fortjener å nevnes på grunn av en melodiøs tidløshet som holder seg godt etter snart 15 år:

Def Leppards "Hysteria"-album er for meg både en oppsummering av den glade 80-talls rocken paret med det polerte, mer minimalistisk velproduserte 90-tallet.  Et glimrende album med ett bein i hvert av to tiår. :)

Kan vel forsvare en plassering i denne tråden, da enkelte mener dette albumet like gjerne kunne hett "Def Leppards Greatest Hits"... ;)

Grace

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
33
Torget vurderinger
7
roffe;- ja, bevares,- avvik så mye du orker;- ser vel forsåvidt hele metal-fascinasjonen som et eneste stort avvik,- et avvik til å leve med, få jeg vel si,- har ihvertfall ingen planer om å komme meg på rett kjøl med det første. Hva Def Leppard,- vel,- kan da være storsinnet å inkludere slikt i et sterkt utvidet metal begrep,- kanskje(?).

Når det gjelder Pantera, er jeg usikker;- kan ikke si det bandet interesserte meg noe særlig, men har jo registrert at svært mange nå,- efter at Dimebag sluttet å røke,- snakker svært så varmt om fenomenet;- mitt største problem med band som Pantera var vel knyttet til kommersiell suksess,- genuine metal band skal helst være på alle måter marginale.

montesi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2002
Antall liker
969
Torget vurderinger
7
så da er vel lamb of god mer på sin plass da, som i grunn i utgangspunktet var grunnen til at jeg oppsøkte dette forumet i kveld for å fortelle om. ait.. hehe
albumet "ashes of the wake".. death metal med groove a `la slayer. last f.eks ned "11th hour" fra albumet før ovennevnt. oioioi

montesi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2002
Antall liker
969
Torget vurderinger
7
var vel egentlig death jeg skulle sammenligne LOG med, så veit dere det..

Stivert

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.12.2003
Antall liker
3
Greit det,- skal sjekke ut dette;- respekterer som sagt Slayer, men kjenner egentlig ikke discografien i detalj.
Grace har du skjøpt skiva?

mvh

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
10.732
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
39
Litt soft metall.................. tyske Rammstein f.eks "reise, reise" eller hva med "Kein lust" ? eller en av mange låter fra deres plateutgivelser de siste 10-15 årene. Rammstein er vel egentlig ikke særlig godt kjente i Norge, men platene er meget bra og lydkvaliteten er noe av det beste som finnes. Må kjøpe en ekstra sub i bilen for og få det "rette" soundet der.

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
Rammstein ukjent? Neida, men de har etter min mening ingen låt kvalifiserer til "Beste metal-låt". Men jeg skal være enig i at Rammstein har et sinnsykt trykk i lydbildet, og er faktisk noe så sjeldent som et metalband med dynamikken i orden (mange rock- og metalband har egentlig et ganske flatt lydbilde). De hører til blant referanseplatene mine og er obligatorisk for å teste makstrykk i høyttalere (Rammstein-platene avslører nådeløst dårlig headroom i dynamikken på høyt volum).

Humdinger

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.08.2004
Antall liker
37
Torget vurderinger
1
Tysk Maskin-Metal burde vel være en grei betegnelse på Rammsteins musikk. Låt som kvalifiserer til beste metal-låt må være låten "Rammstein" fra deres første plate. Nå kan man diskutere hva man definerer som metal osv, men det er uansett en steike tøff låt. Tenk å lage en så tøff låt på bare to grep. Den er helt genial i all sin enkelhet.

Ellers så er låten "Sold time, souls bought" fra CD'en "Rope or guillotine" med the SPECTACLE den tøffeste metal-låten gjennom tidene etter mitt syn.

Grace

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
33
Torget vurderinger
7
Stivert;- Slayer er forhåpentlig å finne i postkassen ganske snart.

Om Rammstein;- får være hva det vil,- men syns da for min del det er metal godt nok,- industrielt, gjerne det;- har egentlig adskillig sans for bandet,- og ikke minst den første utgivelsen, og som Humdinger er inne på "Rammstein",- joda,- fin den,- aller best på film, ikke sant?

Stivert

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.12.2003
Antall liker
3
Andre Slayer plater som det er verd og eie, South Of Heaven og Season In The Abyss. OG SELVFØLGELIG REIGN IN BLOOD!!!!!!!!!!!!!!!!!! Rain In Blood er vel kåret til verdens beste Thrash metal skive.........

Er enig at ikke lyden er av beste merke. Trommene har en litt kjedelig lyd/tam, men gitar lyden(og spillingen)den er knall!!!!!!!!!!!!!!!!!

Et av verdens beste band spør du meg!!

mvh

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
506
Rammstein har gitt spillt inn et par coverlåter som man bare MÅ få med seg. Det dreier seg om "Ein bisschen Frieden"(gammel grand prix-vinner), og "Stripped"(Depeche mode). Disse kan finnes på kazaanettverket. Tror "Stripped" er fra et soundtrack, men jeg aner ikke fra hvilken film. Ingen av disse sangene er å finne på Rammsteins ordinære utgivelser.

Grace

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
33
Torget vurderinger
7
Stivert;- man er vanligvis skeptisk til ting som liksom er opphøyet til uangripelig status, men i tilfellet "Reign In Blood" er det helt greit!

Sødal;- ja,- morsom den gitt.

Audiodidakt

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2004
Antall liker
626
Torget vurderinger
6
BTW:

Noen flere som skal på Sweden Rock i år?
www.swedenrock.com

Usannsynlig mye bra band der i år, ihvertfall for en som vokste opp på 80- og 90-tallet.

Høydepunkt: Anthrax m/ original lineupen (dvs. den lineupen som slo igjennom... Ingen Dan Lilker her)

Også Motley da!!! Shout at the devil er en klassiker av et album (for meg)

Det er så sinnsykt mange bra band at jeg skjønner ikke når jeg skal få tid til å få ølet ut av systemet igjen (dvs. pisse)...  :D

MÖTLEY CRÜE (US)
SAMMY HAGAR and the WABOS (US)
ACCEPT (D)
KANSAS (US)
BLACK LABEL SOCIETY (US)
DREAM THEATER (US)
STATUS QUO (UK)
DIO (US)
ANTHRAX (US)
MEGADETH (US)
MOTÖRHEAD (UK)
YNGWIE MALMSTEEN (S)
SAXON (UK)
MAGNUM (UK)
BLACKFOOT (US)
HAMMERFALL (S)
KIM MITCHELL (CAN)
WITHIN TEMPTATION (NL)
STYX (US)
 NAZARETH (UK)
NAPALM DEATH (UK)
CANDLEMASS (S)
SEBASTIAN BACH (US)
OVERKILL (US)
THERION (S)
ROBIN TROWER (UK)
HELIX (CAN)
ARCH ENEMY (S)
SAVOY BROWN (US)
VIXEN (US)
SONATA ARCTICA (FIN)
THE LIZARDS (US)
SHAKRA (CH)
FREAK KITCHEN (S)
HELLFUELED (S)
ANGRA (BR)
DIAMOND HEAD (UK)
LANA LANE (US)
 CRUCIFIED BARBARA (S)
BEHEMOTH (PL)
STATETROOPER (UK)
MORGANA LEFAY (S)
FORCE OF EVIL (DK)
DEFLESHED (S)
SATANIC SLAUGHTER (S)
NIGHTINGALE (S)
ROB ROCK (US)
CRYSTAL EYES (S)
SYMPHORCE (D)
WE (N)
A.C.T (S)
THYRFING (S)
SABATON (S)
FACE DOWN (S)
THE RING (S)
TRETTIOÅRIGA KRIGET (THIRTY YEAR WAR) (S)

Stivert

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.12.2003
Antall liker
3
Grace; har du fått Slayer skiva??

Noen som har hørt Carcass: Symphonie Of Sickness? Noen meninger om denne!! Min mening er at det er en av de beste DM/grindcore skivene som er gitt ut ;D ;D Satans bra!!!!!!!

mvh

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
506
Jøss, skal si det var mye bra på Sweden rock i år!
Ser at billettene allerede er utsolgt...

Audiodidakt

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2004
Antall liker
626
Torget vurderinger
6
Utsolg er det ja, og jeg har billett :D

Men jeg var litt sent ute, så jeg måtte kjøpe "busspakke" fra Oslo - velger allikevel å ta egen bil.

Grace

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
33
Torget vurderinger
7
Stivert;- det er jo praktisk å kjøpe plater ved bare å bevege litt på høyre pekefinger;- jeg kjøper nå fler plater over net, enn i tradisjonell plateforretning,- det siste hadde nok vært å foretrekke i tilfellet denne Slayer CD-en;- den dukker vel eventuelt opp.

Har også sett på hva som er i vente på diverse arrangementer i sommer;- joda,- Sweden Rock,- som Audiodidakt viser til,- har mye å skilte med,- men hva som er interessant kan selvsagt diskuteres;- virker som om man har satset vel mye på datert tungrock,- og nokså lite på det mer ekstreme;- det er da ingen selvfølge at man har noe glede av f.eks. Motley Crue, være seg man er født sent, eller tidlig. Det virker på meg som om man hovedsaklig har satset på trygge navn, i den tro at disse vil ha bredest mulig appell.

kimber

Medlem
Ble medlem
23.02.2005
Antall liker
0
Torget vurderinger
2
The one and only: Back in Black med AcDc

montesi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2002
Antall liker
969
Torget vurderinger
7
litt synd som dere(grace) påpeker at det er litt kjedelige band på sweden rock i år, men slik har det vel pleid å være før og. motley crue, whitesnake o.l er liksom ikke så veldig interessant. men jeg syns i grunn det var bedre lineup i år enn på en stund..

men over til carcass. har aldri hørt symphonies of sickness, men den skal nok kjøpes inn snart.  heartwork har jeg, og den er i hvert fall grom!

Grace

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
33
Torget vurderinger
7
montesi;- kjenner jo til Carcass, men har per dato ingen utgivelser;- forstår at bandet tildels var banebrytende inne grind/desth,- ihvertfall av de mest brutale;- regner med å se nærmere på Carcass ganske snart.

Audiodidakt

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2004
Antall liker
626
Torget vurderinger
6
Kjedelige band på Sweden Rock? Vel smaken er som baken! :D Jeg er ute etter godt vær, masse pils og musikk som setter an en "good-feel" stemningen. I tillegg får jeg se veldig mange av de banda jeg "levde for" på 80- og 90-tallet - levende legender spør du meg.
Her er noe for de fleste:

For de værste: Barney & Napalm Death
For 80-tallets thrashere: Anthrax (som skal kun spille låter opp til og med Persistence of Time) og Megadeth (han er vel nødt til å ta noen av klassikerne fra Peace Sells osv)
New wave thrash: Arch Enemy
NWBHM: Motorhead, Saxon
Prog: Dream Theatre
Gitaronanistene: Yngwie Malmsteen
Vokalfanatikerne: Sebastian Bach (hvis han ikke har røyka bort stemmen da - husker da Skidrow varmet opp for Motley Crue sist i Norge: FY FAEN for en vokal, beste jeg noen gang har hørt)
Doom metal: Candelmass
Glam: Motley Crue, Wixen (! Likte videone deres på slutten av 80-tallet, men husker ikke hvordan lyden var ;) - mulig de ikke er like pene nå - Jeg får stille meg opp så langt bak som mulig slik at jeg kun skimter parykkene)
Klassisk 80-talls hard rock: Accept

Jeg stopper nå, men dere skjønner poenget.
BM og DM er ikke representert, men der har vi jo Infernofestivalen. Uansett: gjør likesminke m.m. seg noe særlig på en scene i sola, kl. 12 på formiddagen? 8)

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
506
Jepp, hadde vært fint å se noen av de bandene som aldri la turen innom Norge da de var store. I tillegg hadde det vært utrolig morro for meg å se f.eks Yngwie Malmsteen igjen. Er ellers enig i at de godt kunne ha vært litt mer dristige i bandvalgene. Metal er fremdeles en levende musikkform, ikke bare minner fra 80-årene...

Grace

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
33
Torget vurderinger
7
Sødal;- ja, nemlig;- det er nettopp min innfallsvinkel, dette å orientere meg mot dagens aktuelle scene,- og den mer ekstreme. Klart jeg respekterer de som ønsker å holde fast ved det sikre,- men forstår ikke helt manglen på interesse for nye og spennende uttrykk. Sweden Rock er nå ikke helt håpløs,- legger spesielt merke til at polske Behemoth er med.

montesi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2002
Antall liker
969
Torget vurderinger
7
det er igrunn det soedal skriver som jeg mener om festivalen, at metal fortsatt er en levende sjanger. for meg så er band som accept, saxon, malsteen litt uinteressante og utdaterte. men men.. syns kanskje det er litt overvekt av disse gamle traverne, det er bare det jeg vil fram til.

Jaerbu

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2003
Antall liker
582
Ellers er det vel i Tyskland de virkelig fete metall festivalene er?!
W O A og en til jeg ikke husker navnet på. Masse norsk kommer det også.

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
506
Sweden Rock er nå ikke helt håpløs,- legger spesielt merke til at polske Behemoth er med.
Jeg så Behemoth på Inferno for noen år siden. Det frister forsåvidt til gjentakelse, et sinnsykt "øs".

Stivert

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.12.2003
Antall liker
3
Jeg så Behemoth på Inferno for noen år siden. Det frister forsåvidt til gjentakelse, et sinnsykt "øs".
Behemoth: Satanica løp og skjøp. En av de best Dm platene.... Beinhart.

Nile kommer med ny skive snart, gleder meg som en liten unge!! Kommer i løpet av denne måneden....

mvh

Grace

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
33
Torget vurderinger
7
Stivert;- Behemoth; Satanica,- ja, helt klart en topp anbefaling,- DM med klare undertoner av BM. Nå syns jeg for min del fjorårets "Demigod" også er veldig spesiell,- en av mine absolutte favoritter faktisk.

Topp Bunn