Pagans Mind debuterte på 15. plass på VG-listen,- og selvom den nå er falt ned til 38, har vel bandet grunn til å være fornøyd;- denne typen utgivelser,- metal generelt,- synes forøvrig å ha et langt lengre liv enn "vanlige"poputgivelser;- noterte at man fra Pagans Minds side i et intervju forholdt seg tvilende til hvorvidt det tyske selskapet - Limb - ville gjøre sin del av jobben i forbindelse med lansering;- såvidt jeg kan forstå har det sympatiske bandet fått omtrent den oppmerksomheten man kunne forvente;- både Scream, og Monster har bidratt med positiv forhåndsomtale,- og gode anmeldelser. Jeg syns personlig "Enigmatic Calling" holder mål;- mitt førsteinntrykk er styrket efter flere gjennomganger;- min entusiasme for denne platen må sees i sammenheng med mitt mildest talt lunkne forhold til melodisk powermetal i alminnelighet;- det som vinner meg over i dette tilfellet,- bortsett fra dyktige musikkere,- inklusive meget dreven vokalist,- er at Pagans Mind har et klart særpreg,- så enkelt er det.
I motsetning til Pagans Mind, har Candlemass ikke hatt noen verdens grunn til å tvile på sitt selskap;- for Nuclear Blast har sannelig sørget for nok buzz og hype i forbindelse med ny utgivelse fra Candlemass; "Candlemass". Nå vet ikke denne lytter så mye om doom, men man hadde da sine forestillinger om hva som var i vente;- må vel si at disse forestillingene ikke helt stemmer overens med hva Candlemass har prestert:- det blir i anmeldelser antydet at resultatet denne gang er mer heavy metal enn doom,- og det er også mitt syn;- nå er det selvsagt ikke noe galt med heavy metal,- ikke denne typen,- det er sikkert;- jeg opplever platen som en veritabel maktdemonstrasjon fra uvanlig gode musikkere;- skulle jeg innvende noe, måtte det være at platen ikke har noen egentlige hits,- men jevnheten veier opp i massevis;- og så er det dette med et eget uttrykk,- akkurat som i tilfellet Pagans Mind, er Candlemass nødvendig særpreget. Det var på forhånd mye snakk om at innspillingen ble foretatt i Polar, og at den representerte dette høyt profilerte studios svanesang;- enkelt sagt,- lyden gjør ikke skam på Polar;- totalt sett en flott produksjon. Vil legge til at digipacken er uvanlig lekkert formgitt,- liksom tekstheftet.
Over på hjemmebane:- syns jeg må,- om bare kort,- nevne en plate som jeg mener er av de beste hitil i år;- Immolation; "Harnessing Ruin";- dette er amerikansk DM helt i min smak,- dvs. skikkelig rå og brutal;- også her er eget uttrykk et positivt element.
Må nevne to finne ekpsponenter for grindcore til slutt:- Rotting Sound; "Exit", og kanadisk/amerikanske Strapping Young Lad; "Alien";- førstnevnte er full fres hele veien,- mens SYL er mer variert;- akkurat det siste er jeg ikke så glad for,- men i dette tilfellet er de aggresive og brutale delene såvidt fremtredene at man kan utstå noen slappere partier.