Beste metal-låt?

Jaerbu

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2003
Antall liker
582
Jepp, mente Carpathian Forest. Litt kult å høre BM sanger på Jærsk dialekt :) "MOR DI Æ EI HORA" er jo en klassiker hehe.
Må si jeg liker bedre DM enn BM, har ikke gått så mye inn i materien enda. Madamen fant noen plater med Limbonic Art i london, det var også forsåvidt greit nok.
Det verste hun komm hjem med var en splitt cd med Dark Funeral og Non. Hørtes ut som de hadde gjort innspillinga i helvetes forgård.

Grace

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
33
Torget vurderinger
7
Kan selv like både BM, og DM,- men holder vel en knapp på førstnevnte kategori, om man vil sette tingene på spissen;- uansett,- foretrekker det mest brutale og kompromissløse;- lyden kan godt være necro for min del,- da tenker jeg helst BM,- death metal er vel mer tjent med en god produksjon,- det er nok nødvendig for å oppnå den tyngde/pondus man ønsker i den forbindelse. DM syns jeg forøvrig er på sitt beste i de tilfeller hvor det ligger et element av BM i bunnen,- som f.eks. hos Behemoth.

montesi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2002
Antall liker
969
Torget vurderinger
7
Hvor spiller blood red throne?

Jaerbu

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2003
Antall liker
582
De skal spille på Tribute (Sandnes) den 24 juni, tror jeg det var.

Jaerbu

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2003
Antall liker
582
Mine favoritter i DM genereen er Sepultura og Brainchild. (Kanskje ikke helt strait DM da men..) Jeg liker ikke helt når basstromma går som ett stempel uten breaks gjennom hele sangen. Er det noen band jeg burde skjekke ut som er i noenlunde samme stil som de overnevnte? Behemoth er registrert.

Grace

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
33
Torget vurderinger
7
Pussig det der med ulikheter i smak,- akkurat det der med frenetisk tråkking på kick-drums er noe jeg kan like!

Death Metal anbefalinger,- vel,- det er jo så mye,- men altså,- Behemoth; "Demigod",- kanskje den beste DM platen i senere tid;- Immolation;- "Harnessing Ruin",- nettopp nevnt her i tråden,- syns dette er årets beste så langt. Tar også med den siste fra svenske Bloodbath;- "Nightmares Made Flesh".

Jaerbu

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2003
Antall liker
582
Ok skal skjekke ut. Smak og behag ja..Hehe. Dama er BM'er på sin hals, jeg "vandrer fritt" gjennom sjangrene. Det har blitt, og kommer til å bli mange kamper forran cd-skuffa :).

Stivert

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.12.2003
Antall liker
3
Behemoth: Satanica & Demigod jepp!!! Synes første nevnte er best. NILE er det beste DM bande synes jeg!!
Cannibal Corpse: The Bleeding er også ei fin skive, kozzz. Immolation er nevnt, har ikke hørt så mye på denne enda.... Siste til Exmortem hørtes kurant ut... Bloodbath; Liker den første skiva best. Resurection....
Svarte kommer ikke på flere, har jo flere meter med DM hjemme ??? ??? ??? ??? ???

mvh

Grace

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
33
Torget vurderinger
7
Begynner å få en brukbar samling jeg også, Stivert;- egentlig ikke noe problem å anbefale en masse, men vil fortrinnsvis nøye meg med å trekke frem nye ting, og eventuelt noe jeg brenner spesielt for. Akkurat nå kunne det kanskje passe å nevnte Kaamos, og platen "Lucifer Rising" (Candlelight);- en favoritt for tiden;- fin og rå death metal,- old school orientert;- syns denne utgivelsen skiller seg ut fra mengden;- liker man f.eks. eldre Entombed, vil antagelig dette falle i smak.

Jaerbu

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2003
Antall liker
582
Var på Blood red throne konsert sist fredag. De hadde fått ny vokalist (En 19 år gammel gutt). Det var nesten litt morsomt å se/høre på, da han manglet enhver form for autoritet. Bedre ble det når Gamlevokalisten gjorde ett par sanger. Allt i allt, mye bra spilling, dårlig vokal.

Stivert

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.12.2003
Antall liker
3
Kveld...

Fikk 2 skiver i postene tidligere i dag. Har ikke hørt så mye på de, har fått endel skiver i det siste......

Siste til Necrophagia:Harvest Ritual vol 1
Og siste til Gehenna: WW

Som sakt har ikke hørt så mye enda. Men Gehenna plata hørtes bra ut(har ikke fått med meg denne før nu)... Necropagia har jeg bestandig hatt litt sansen for... Denne nye skiva er den beste de har gitt ut så langt... anbefalles....horror....

mvh

Grace

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
33
Torget vurderinger
7
Stivert;- samme her,- mange nye plater;- blir lett hengende efter,- ikke minst nå i varmen;- regner med å mobilisere på vegne av ekstremmetall når det blir mer normale forhold igjen.

Gehenna WW;- ikke galt,- men ikke noe veldig spesielt heller;- mye bra black metal for tiden,- det kommer jeg altså tilbake til.

Necrophagia;- kjenner til bandet,- ikke mer,- er bortprioritert foreløpig;- det er klart,- om du, Stivert, vil konkretisere litt omkring den nye utgivelsen,- er det selvsagt fint.

Palace

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Antall liker
35
Sted
Hagan
Det finnes en del ganke kule ting rundt omkring på nettet faktisk. Mange mindre og usigna band legger ut både demoer og andre låter for gratis nedlastning og en god del av det er virkelig bra. For dere som liker thrash kan jeg anbefale bla. Pyoveli, Polterkrist, Soulless, Corrupt og Nailgunner. Fete kjellerband som fortjener å komme litt fram i lyset!

Grace

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
33
Torget vurderinger
7
Helt klart;- mye fint å finne på diverse net-sider;- enkelte demo-ting er utvilsomt sammenlignbare med normale utgivelser hva kvalitet angår,- noen sågar bedre,- tydelig at det å være "signet" ikke nødvendigvis er noen sikker indikasjon på nivå.

Apropos demos;- opptak fra forløper til Entombed,- Nihilist,- er ute på CD;- dette er spennende saker,- absolutt noe å ha. Når man først er over i Sverige;- Marduk må vi vel uten videre regne som banebrytende,- nesten på linje med våre norske BM band fra tidlig nittitall;- nå,- uansett,- den første Marduk utgivelsen foreligger som remastret,- og i tiltalende digi-pack,- et "må ha" objekt,- skulle jeg mene.

montesi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2002
Antall liker
969
Torget vurderinger
7
i disse demo-sider-tider(!), kommer jeg med et tips som vel ikke akkurat er banebrytende, men ta en titt på www.thetruemayhem.com og gå på news-section. nye saker på gang!!

apropos marduk, så en dvd med de forrige dagen, men det imponerte ikke stort. Dette trenger ikke nødvendigvis ha noe med teknikk og spilling å gjøre, for dette var på plass, men heller med feelingen rundt konserten. fikk rett og slett ikke fot. kanskje det er litt for mye death innblandet? vokalisten var heller ikke noe å juble for.. han hadde forresten en noe snodig måte å stå på;)..

vel vel, nå er det senga etter en lang dag med flott musikk..

Grace

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
33
Torget vurderinger
7
Vi får følge med da, montesi;- litt skeptisk til slike "litt av hvert" utgivelser,- spesielt, og i dette tilfellet, de bebudede cover-sakene,- men alt fra Mayhem er selvsagt interessant i utgangspunktet.

Har ikke sett noen Marduk DVD,- heldigvis kanskje,- hvis en skal tro deg;- nå syns jeg forresten vokalen på den siste Marduk platen er veldig fin,- mulig man må stå rart for å få til denslags uling.

Grace

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
33
Torget vurderinger
7
oi, montesi;- du,- den Marduk DVD-en,- hva het den;- er det en ny utgivelse fra Regain,- eller er en eldre,- "Funeral Marches and Warsongs",- eller er det noe fra boksen,- "Blackcrowned"?

karl

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2006
Antall liker
0
"Paranoid" med Black Sabbath var vel den første metal låten som ble kjent? Eller???

montesi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2002
Antall liker
969
Torget vurderinger
7
Det er "Funeral Marches and Warsongs"..
Hva er det nå da?:)

Grace

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
33
Torget vurderinger
7
montesi;- jasså, "Funeral Marches and Warsongs";- er det noe å ha,- morsomt, mener jeg?

Noe som ihvertfall er morsomt:- Nattefrost; "Terrorist";- syns vel ikke den forrige solo platen til Nattefrost,- "Blood and Vommit",- var noe mesterverk;- den nye er imidlertid helt ut godkjent;- bare å kjøpe inn,- såfremt man liker rå og halvgal metal.

Jaerbu

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2003
Antall liker
582
Nattefrost og resten av gjengen i CF er forøvrig nede i søramerika og turnerer for tiden. Det kunne sikkert vært inntresant å se de live i colombia f.eks. hehe.

montesi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2002
Antall liker
969
Torget vurderinger
7
Den marduk dvd`n er heldigvis ikke min. Den er waste of money spør du meg:)

Men den nye windir dvd`n derimot. DEN er verdt å ha. Den er laget med tanke på å hylle den nå avdøde Terje Bakken(Valfar). Her får en hyllestkonserten fra Rockefeller i fjor i sin helhet,+ eldre konsertmateriale, backstage-footage og en ganske så fin bildeserie med musikk til..

Mens vi først er inne på nattefrost, så syns jeg denne figuren er noe snodig. Hvis en setter han sammen med Ihsahn(Emperor), Valfar(Windir), Grutle(enslaved), Fenriz(Darkthrone) og Mikael Åkerfeldt(Opeth) så ser en hva slags mangfold en har i "dagens" blackmetal scene. Ganske rart i grunn at de er så forskjellige..

Grace

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
33
Torget vurderinger
7
montesi;- da blir det ikke noen Marduk DVD;- den Windir DVD-en derimot er nok aktuell;- kan vel ikke si at Windir traff meg noe særlig,- de to utgivelsene jeg har er imidlertid vel verdt å høre,- "minne-CD-en",- (2CD) syns jeg kanskje er bedre enn selve Windir.

Joda,- folk er forskjellige;- Nattefrost er kan hende mer forskjellig enn andre;- man kan sikkert med god grunn spørre seg om man skal ta denne figuren på alvor,- jeg velger å gjøre det,- mener at Nattefrost fremstår som mer true, enn f.eks. Grutle. Legg forresten merke til at "Terrorist" CD-en foreligger i to versjoner,- én sensurert, og én "ekte",- sistnevnte er utstyrt med et rundt klistremerke med advarsel! Har du fått kjøpt "Terrorist", montesi?

Hva med noe relavant lesestoff;- kan anbefale en god bok med DM og Grindcore som emne;- det dreier seg om:- "Choosing Death" av Albert Mudrian, med forord av nylig avdøde John Peel;- kjøpte boken hos Norli i Universitetsgaten forleden dag.

montesi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2002
Antall liker
969
Torget vurderinger
7
har vel egentlig aldri hørt no særlig på windir jeg heller, men det er fordi jeg ikke har hørt platene. hehe. så nå blir det kjøp! har litt på følelsen at man kanskje kan bli lei musikken fordi den er så lett tilgjengelig. den sitter med en gang på en måte. Men føler jeg må prøve ut et par skiver forde . Samtidig må det jo også sies at de er flinke til å lage gode riff som passer godt til tekstene og stemningene i låtene.

Har ikke hørt "terrorist"-plata til nattefrost. er den ny? Har hørt blood and vomit trur jeg. hvis det er den hvor det er en fyr som spyr inni en av låtene. haha.. var jo ikke så verst det. carpathian forest er jo bra det og, men ganske sprøtt.. kompisen min tatoverte forresten logoen til carpathian forest på overarmen i fylla i vinter:)

av lesestoff blir nok "lords of chaos" den boken jeg skal lese først i så fall. har hørt mye bra om den.

montesi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2002
Antall liker
969
Torget vurderinger
7
Har sett windir dvd`n for fjerde gang på tre dager nå i natt. fantastisk bra!! God natt..

Grace

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
33
Torget vurderinger
7
montesi;- Windir var bra,- må få understreke det;- det spesielle var vel,- hva skal vi si,- den rurale vinklingen,- eller bygde-metall, som jeg sier;- dette forholdet mellom indre Vestland, og vikingetid, er utvilsomt godt å spille på.

Nattefrost; "Terrorist", er ny den,- nettopp kommet;- hvis du liker "Blood and Vommit", er saken klar,- og jeg syns altså "Terrorist" er hakket vassere;- dette er naturligvis ikke noe for de fintfølende,- langtifra,- nei,- men for oss som liker det skikkelig vulgære, er det god underholdning.

Den boken du viser til, "Lords of Chaos", er utgitt på samme forlag som den DM boken jeg anbefalte. Tar sikte på å skaffe meg "Lords of Chaos" så snart som mulig,- den skal visst være ok.

montesi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2002
Antall liker
969
Torget vurderinger
7
en liten snik-lytt på det nye opeth albumet er mulig fra hjemmesiden deres.. for de som måtte ønske det;)
www.opeth.com
syns nesten det ligner litt på dream theater jeg.. :-/

Grace

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
33
Torget vurderinger
7
montesi;- har hørt på Opeth,- fin hjemmeside forresten;- nå har jo jeg vært litt slem mot Opeth tidligere,- og møtt motbør,- kanskje best å være forsiktig;- er selvsagt lite å bygge på,- en del av ett track,- men må ha lov til si at det virket nokså kjedelig;- har vært klar over at det kommer en ny plate, og det kan forsåvidt godt tenkes at det blir et kjøp,- noen store forventninger er det vel imidlertid ingen grunn til å ha; du syns det ligner på Dream Theater,- ja,- det gjør jo ikke saken bedre,- eller? Tror jeg setter på noe ekte DM,- la oss ta, Aborted; "Archaic Abattoir,- det er fine saker,- eller kanskje Kaamos; "Lucifer Rising",- den er også bra.

Sailor

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.01.2004
Antall liker
10
Den hører vel egentlig hjemme her.....

OPETH
Ghost Reveries

Etter en gjennomhøring - Dette er bra fra Opeth
Mikael hyler litt her og der, mens man også har det melodiøse fra Damnation skiva.
8)

Jaerbu

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2003
Antall liker
582
Litt OT men. Vrangsinn i CF har en 10 mnd. gammel katt som trenger ett nytt hjem. Eller så blir den drept (Sikkert på en bestialsk måte :)) i helga.

Grace

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
33
Torget vurderinger
7
Sailor;- har nok vært i overkant slem mot Opeth;- forstår at bandet i utgangspunket var nokså annerledes rettet enn i senere år;- har faktisk kjøpt et par tidlige utgivelser,- men har ikke rukket å spille disse.

Jaerbu;- å faen,- det var som bare;- er lidenskapelig kattemann,- har tre stykker;- vi får da håpe Vrangsinn har medlidenhet med pusen, og skaffer kroppen et godt hjem.

Jaerbu

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2003
Antall liker
582
Er katte elsker selv. Men dyrehold kombinert med nordsjøjobbing og frue totalt blottet for dyreteke er ikke optimalt.

Sailor

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.01.2004
Antall liker
10
Sailor;- har nok vært i overkant slem mot Opeth;- forstår at bandet i utgangspunket var nokså annerledes rettet enn i senere år;- har faktisk kjøpt et par tidlige utgivelser,- men har ikke rukket å spille disse.
Personlig er jeg ikke så veldig Opet fan, men jeg må inrømme at jeg har spillt nesten hull i Damnation skiva. Jeg fikser ikke den hylinga på de andre skivene...... Du har også en del hyling på den nye skiva, noe jeg syns er trist. Ødlegge denne fine musikken med hyling, eller brøling er vel rette ordet..........

8)

montesi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2002
Antall liker
969
Torget vurderinger
7
har du prøvd å "venne" deg til den da.. i begynnelsen var den litt tung å svelge, men nå er den som musikk i mine ører!!:)

Grace

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
33
Torget vurderinger
7
Merkelig det der;- det er kanskje, som montesi sier, en vanesak;- nå er jo growl (death metal), og scream (black metal) karakteriserende for respektive genre;- sett fra vår side,- genuine metalheads altså,- oppfattes innslag av clean vokal som suspekt;- grad av aksept for rensang er antagelig et godt mål på status som purist;- personlig ville jeg finne clean vokal temmelig malplassert i BM sammenheng,- men er kan hende mer åpen for litt av denslags i death metal,- sier "kan hende"; for jeg er sannelig ikke sikker. I andre metal genre kan clean vokal fungere fint,- tenk f.eks, doom, og den aktuelle utgivelsen fra Candlemass,- men merk at vokalen her, selvom den er ren, er rå så holder i massevis.

Sailor

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.01.2004
Antall liker
10
har du prøvd å "venne" deg til den da.. i begynnelsen var den litt tung å svelge, men nå er den som musikk i mine ører!!:)
Blir ikke det det samme som å prøve å venne seg til å like norsk rap...... !

Det er Komplett umulig for meg..... Norsk Rap sucks !
Men montesi...... jeg skal prøve noen ganger til med Opeth.

Mvh,

Topp Bunn