Beste metal-låt?

larsfs123@mail.com

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.07.2003
Antall liker
1
Har hørt såvidt på eit band som heiter Thirdmoon hos ein kompis. Eit band fra Østerrike. Nokon som har meir erfaring med dette bandet ?
Det eg høyrde var ein svært lovande vokalist og fin fin dobbelbass:)

porcus

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.08.2005
Antall liker
0
Sødal;- har virkelig lyst til å oppleve Angela Gossow in natura,- skal forsøke å få til det.
Da burde jeg vel ikke poste dette i dag, men Arch Enemy spilte på John Dee i går onsdag. Du var der? (Jeg var ikke. Har sett dem 1, 2, 3, 4 ganger tror jeg.)

Kommer stadig tilbake til svenske Shining , og siste, "The Eerie Cold",- en av årets beste BM utgivleser,- veldig stemningsfull;- det skal visst være selvmords BM dette her
Shining benekter å være black metal, men har avgjort en del med det å gjøre. Jeg så dem live i Oslo, og det ser avgjort ikke veldig troverdig ut når Klumpfot (jadajegvethanheternoeannet) river av seg beltet og strammer det rundt strupen -- for deretter å stappe hånda ned i trusa og rulle med øynene. Veit ikke hvilket syn som gir deg mest lyst til å sluke cyanidkapselen :D Eller når han i det ene øyeblikket hyller Osama og Stalin og i det neste ber oss om å beføle oss selv mens vi lytter til den vidunderlige gitareffekten.

Faktisk var gitaren aldeles deilig unntatt akkurat der.

- Porcus
(som begynner å nærme meg å holde Seasons in the Abyss som beste Slayer-skive. Close your eyes, look deep in your soul ...)

Balticthor

Overivrig entusiast
Ble medlem
30.08.2005
Antall liker
9
Sted
Ålesund
Halloween. Keeper of the seven keys
Black sabbath. Eternal idol (verdens mest heavy sang!!!!!!!!)
Blue murder. Walley of the kings
iron maiden. Ryme of the ancient mariner
yngwie malmsteen. Far beyond the sun
Judas priest. Nightcrawler
symphony x.
queensryche. eyes of a stranger
Ozzy. Perry mason
Iron maiden.Still life.

cromlech

Hi-Fi interessert
Ble medlem
10.09.2005
Antall liker
19
Torget vurderinger
1
eee skal være helloween, if you spell it halloween you will turn into a pumpkin. Bare les på coveret til keeper og the seven keys ( lp utgaven tror jeg) håper jeg har fakta rett her.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.820
Nå strides de fleste om hva som er metal eller ikke, men jeg vil uansett trekke fram disse:

Judas Priest - Victim of Changes (for meg er dette den første virkelige metal-låten, og kanskje den beste)

Dio - Holy Diver

Iron Maiden - Where Eagles Dare (vanskelig å plukke den beste av Maiden, men...)

Saxon - Princess og the Night

Def Leppard - Wasted (før Mutt Lange gjorde dem soft og kom-æsj)

Nå likte jeg metal bare i starten (80-87), så det som er gitt ut av nyere band angår liksom ikke meg...

Bjørn

Oi, jeg glemte en;
Trust - Antisocial (selv om et eller annet amerikansk band har prøvd å ødelegge den i ettertid)

montesi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2002
Antall liker
969
Torget vurderinger
7
Oi, jeg glemte en;
Trust - Antisocial (selv om et eller annet amerikansk band har prøvd å ødelegge den i ettertid)
anthrax?:)

Satt forresten og hørte på plata "soulside journey" av darkthrone her, da jeg kom over låt nr.3, tittellåta soulside journey. For dere som har noe å laste ned med eller et par kroner til overs, slik at dere kan skaffe dere ei real deathmetalplate, sjekk ut denne!!
makan til frittspillende og kreativt trommearbeid:)

Grace

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
33
Torget vurderinger
7
BT;- Det strides om hva som måtte konstituere metal;- er selv temmelig sikker på hva som er "true";- blir vel noen hissige innlegg på Metal Svisj i natt,- hvis jeg gidder.

montesi;- du blir visst ikke ferdig med "Soulside Journey",- litt rart, og det på flere måter,- men greit la det ligge;- spør deg heller,- hvilken status tror du den platen ville hatt, om Darkthrone hadde gitt seg med den?

montesi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2002
Antall liker
969
Torget vurderinger
7
hehe. ja, det har nok blitt noen poster rundt denne plata gjennom denne tråden, men det skader vel ikke å informere nye lesere, evt senile leser om denne plata:)

hva slags status den ville hatt. tja. jeg er nesten mer nysgjerrig på hvor darkthrone hadde vært i dag om de hadde fulgt "oppskriften" på denne plata videre, ikke det at jeg ville foretrukket det, for jeg er mer enn fornøyd med hva de har gitt ut i ettertid, men allikevel. pose og sekk som dem sier:)
men til ditt spørsmål. det er jo vanskelig å si. de ligner jo ikke akkurat på entombed eller andre "beslektede" band fra den tida heller. jeg trur i hvert fall det hadde blitt et savn, det må jeg si meg ganske sikker på. for å ta et drastisk eksempel, jeff buckley og plata grace, hvem skulle vel ikke håpet på at denne karen kunne holdt i noen år til? nå er jeg kanskje ute og ror, men som alltid så er det vanskelig å mene ting om musikk og i hvert fall i dette tilfelle tru noe. så vidt jeg veit så var darkthrone et ok stort band på den tida, og de var vel på en ganske stor label og, så den hadde i hvert fall ikke blitt glemt i så måte. nå får det kanskje holde med synsing. må konsentrere meg om emperorintervjuklippet fra p3`s tinitus :) god natt.

cromlech

Hi-Fi interessert
Ble medlem
10.09.2005
Antall liker
19
Torget vurderinger
1
[/quote]montesi;- du blir visst ikke ferdig med "Soulside Journey",- litt rart, og det på flere måter,- men greit la det ligge;- spør deg heller,- hvilken status tror du den platen ville hatt, om Darkthrone hadde gitt seg med den?[/quote]

hvordan går det an å bli ferdig med et mesterverk innen nordisk death metal. Det er faktisk ikke en eneste dårlig sang på soulside journey. ja ja dark throne liker nå bedre å bake kneip nå til dags. smaker godt det å ;D,

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.820
Apropos metal;

Trust

Noen som har hørt / husker dem? Fransk metal band fra slutten av 70- til begynnelsen av 80-tallet. De ga som regel ut platene sine på både fransk og gebrokkent engelsk. De var visstnok omgangsvenner med Bon Scott, og Nico gikk til slutt til Maiden.
Det var saker det. Skulle likt å finne de gamle skivene deres på cd, siden jeg har så liten LP-samling at det ikke kan forsvare å holde meg med en platespiller.

Bjørn

Grace

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
33
Torget vurderinger
7
cromlech;- henger litt bakpå her nå,- har nok med å konsentrere meg om metal for tiden;- skal ikke mene altfor meget om "Soulside Journey";- er ikke akkurat noen ekspert på DM,- det liksom black metal som er iferd med å bli min spesialitet;- Darkthrone har jeg stor sans for,- men akkurat "Soulside Journey" opplever jeg som en "feilstart". Death Metal var jo veldig aktuelt på den tiden,- man får se Darkthrones første offisielle album i lys av det;- i hvilken grad DM influerte Darkthrone ved overgang til black metal er en annen sak.

Grace

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
33
Torget vurderinger
7
Siden jeg var inne på et par ferske norske utgivelser,- Khold og Grimfist;- vel,- begge er allerede havnet et stykke ned i bunken, og uten å efterlate så altfor sterke inntrykk;- 1349 er jo innkommet under tiden, og den, "Hellfire" er helt ok,- rask og aggresiv BM;- 1349 er klart old school forankret, og det er jo absolutt et pluss,- men må si jeg savner atmosfæren fra eldre saker;- godt produsert plate,- hvilket noen vil sette pris på,- andre vil sikkert ha ønsket det mer necro.

Samlingen øker stadig,- må vel manne seg opp til en liten gjennomgang her snart.

Var faktisk i tvil om det hadde noen hensikt å kjøpe den nye Rammstein,- men what the hell,- har jo alle tidligere utgivelser, og Rammstein kan da med en viss velvilje klareres, og legges til metal. Kom fort denne nye, "Rosenrot",- man ville vel smi mens jernet var varmt;- syns platen er grei;- det er noe spesielt med Rammstein,- jeg liker det ihvertfall,- uten å vite helt sikkert hvorfor;- minus for en tullete ballade,- ellers låter av tradisjonelt merke.

Lagga

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2005
Antall liker
31.181
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
3
Apropos metal;

Trust

Noen som har hørt / husker dem? Fransk metal band fra slutten av 70- til begynnelsen av 80-tallet.
Les med fransk brytning: "Listen, I will sing this only once..." ;D

Joda, Trust står trygt i platehylla! Antisocial, Au nom de la race, Le Mitard, Savage, work or die..... Jepp, mange feite låter fra dem.

Mvh

Lagga

Grace

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
33
Torget vurderinger
7
Sliter med langt efterslep her nå;- vil bare nevne at Darkthrone er tilbake på sitt gamle selskap, Peaceville,- og at ny utgivelse er i vente;- det opplyses også at "best of" samlingen "Prepairing for War" kommer i ny utgave med tillegg;- vi gleder oss til begge plater!

montesi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2002
Antall liker
969
Torget vurderinger
7
åja, vi gleder oss:) :) :)

nye grimfist syns jeg forresten er ganske fin..
nye 1349 er i spilleren nå, trenger nok noen flere runder den

montesi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2002
Antall liker
969
Torget vurderinger
7
det er forresten mulighet til å se noen bilder og videosnutter fra siste mayhem på konsert på elm street. kompisen min og jeg er forøvrig på alle klipp og bilder. vill headbanging:) sjekke forresten ut nye intro på ancient skin!

Grace

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
33
Torget vurderinger
7
montesi;- den nye Grimfist er vel ikke akkurat blitt noen favoritt hos meg,- hva er det Grimfist driver med egentlig,- det er da hverken fugl, eller fisk,- 1349 derimot syns jeg nok tar seg opp,- så hold ut med den en stund du;- 1349 har tydeligvis funnet sin form,- rett frem og rask BM,- "feilen", som jeg ser det, er mangel på atmosfære.

generator

Medlem
Ble medlem
29.07.2005
Antall liker
0
Beste metal-låt? Hmmmm...
Jo, alt av Opeth og alt fra Sabbath før -76!! :D ;)
Helge

spurv

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.09.2004
Antall liker
1
Liker Metalllica - Master of puppets låta skikkelig godt, den har så si alt syns jeg. Men "jeg" har veldig mange jeg syns er bra da :D.

Grace

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
33
Torget vurderinger
7
Så er Ildjarn discografien foreløpig avsluttet;- "Ildjarn Is Dead" - NH-044 - fra finske Norhern Heritage er blitt et verdig punktum;- på to CD-er kan man nyte 2.5 timer med delvis nytt stoff,- debut demo i to versjoner,- samt "Minnesjord" og "Ildjarn 93",- i tillegg et statement på sekstentusen ord fra Ildjarn. Et must for Ildjarn fans, og alle med sans for redusjonistisk, dekonstruert true black metal,- mer primitivt necro finnes ikke!

kibsgard

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.02.2004
Antall liker
1
Hei Grace,

Jeg ser at du spiller en del Black Metal; noe jeg også synes er givende å høre på fra tid til annen. Tør jeg spørre hva slags oppsett du spiller denne musikken på?

Grace

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
33
Torget vurderinger
7
Kibsgard;- for å være ærlig, og det skal man jo, benytter jeg egenlig ikke "anlegget" så mye til black metal;- bruker faktisk PC-en endel,- samt en alt-i-ett afære fra B&O (kjøkkenradioen min). Ellers kjøpte jeg forleden en i Pod;- har ikke pakket den opp enda,- men tenkte den kunne være praktisk,- vi får se. Har vel forøvrig brukt adskilig mer tid til å anskaffe plater, og å sette meg inn i denne yhyre fascinerende genre rent teoretisk enn å spille alle nyanskaffelsene,- men det skal nok bli nok av seriøs headbanging fremover nå.

Grace

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
33
Torget vurderinger
7
Post fra Italia i dag;- den nye Blodulv platen er i hus,- "III-burial";- Blodulv er nå signet på Eerie Art,- og dette selskapet har gjort en fin jobb for svenskene;- CD-en er limitert til 1000 eks, så pass på. Ellers gledelig å notere at Blodulv "I" nå er represset i tusen eks.;- det kunne kanskje være en idé å gjøre det samme med "II", til glede for de som ikke har fått skaffet seg disse glimrende platene.

montesi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2002
Antall liker
969
Torget vurderinger
7
aldri hørt noe av blodulv gitt. hva kan de sammenlignes med?

Grace

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
33
Torget vurderinger
7
montesi;- veldig bra BM scene i Sverige for tiden;- Blodulv fra Gøteborg er vel ikke av de mest sentrale,- men absolutt verdt å sjekke ut;- dette er true fucking black metal så det holder,- old school altså,- ikke noe homsepop dette her nei;- stygg produksjon, stygg vokal,- skikkelig grimme saker;- fornærmer vel ingen om man sier at det kan minne om god gammel Darkthrone.

Grace

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
33
Torget vurderinger
7
Har notert ulike oppfatninger om nytten av en utgivelse fra engelske vinylspesialisten Back On Black,- det gjelder Burzum; "Draugen Rarities", og nå som CD/DVD. Jeg vil på det aller sterkeste anbefale denne platen;- det er ikke alle som har hatt anledning til å skaffe seg det som her foreligger,- mye greiere med denne, enn diverse tvilsomme bootlegs;- av tretten tracks er seks hentet fra offisielle utgivelser, og forsåvidt overflødige,- det er de resterende syv demos man naturligvis er interesssert i;- den ene siden av platen er forøvrig en DVD, og består rett og slett av velkjente, "Dunkelheit". Et svært hyggelig kjøp dette,- ikke stort mer å si om den saken.

montesi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2002
Antall liker
969
Torget vurderinger
7
har til gode å skaffe noen burzum skiver til samlingen, men har selvfølgelig kjenskap til mye av det varg har gitt ut. for tiden er jeg mest opptatt av å høre på eget materiale. om du er interressert i å høre den første demoen til bandet, vårt posthum, så kan jeg sende den i posten til deg.. vi blei ferdig med den i natt:)

Palace

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Antall liker
35
Sted
Hagan
Hva slags musikk er det dere spiller Montesi? Black metal, death metal?

Grace

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
33
Torget vurderinger
7
montesi;- klart vi er interessert;- tenker jeg sender deg en mail i morgen (tidsnød akkurat nå).

Nei,- Burzum, hva skal jeg si;- hadde vel ikke tidligere noen egentlig begrunnet mening;- før jeg nå til slutt har begynt å ta dette med BM på fullt alvor, hadde jeg bare de to siste utgivelsene til Varg i samlingen;- de nevnte er jo som kjent å regne som ambiente, og vanskelig å vurdere separat. Når jeg nå har anskaffet alle offisielle utgivelser, har jeg saktens adskillige meninger om fenomenet Burzum, og Vikernes;- kortversjon:- Burzum og Varg avkrever den aller største respekt;- et album som "Filosofem" regner jeg som et mesterverk innen genren.

Palace

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Antall liker
35
Sted
Hagan
Filosofem er en gnisternde bra skive (med unntak av den siste ambient låta!). Kanskje det beste han gjorde. ALLE som har interesse av BM bør jo ha den i samlinga. Tror jaggu meg jeg går å setter den på, gitt...

Grace

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
33
Torget vurderinger
7
Så er det gått enda ett år;- fikk aldri samlet meg til noen riktig favorittliste i fjor;- det ble vel for mange, nye, og sprikende inntrykk;- i det året som er gått er innsatsen spisset og konsentrert, og noen relevante refleksoner kan derfor ventes i løpet av noen dager.

Kom pakke i posten i dag også,- på årets siste dag;- akkurat denne CD-en var jeg nokså usikker på;- har tidligere ikke vært borti aktuelle undergrundsperson i Canada, og man vet jo aldri i dette gamet;- nåja,- en tyvedollar seddel (US) kan man alltids risikere,- men denne gangen var det litt ekstra spennende;- for det handlet om en temmelig obskur sak jeg har plundret med å få tak i.

Wishmaster

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2002
Antall liker
3.579
Torget vurderinger
1
På årets siste dag vil jeg benytte anledningen til å nevne den siste CD'n til Gamma Ray. Etter et par utgivelser som ikke har holdt like høy kvalitet, er Majestic en plate som på ny peiler inn kursen for bandet. Imponerende at Kai Hansen som har holdt det gående siden Helloweens spede begynnelse på '80-tallet forsatt leverer god musikk.

Balticthor

Overivrig entusiast
Ble medlem
30.08.2005
Antall liker
9
Sted
Ålesund
Joda liker Hansen og Helloween.. men så utoli imponert er jeg jo ikke i forhold til mange andre.. nevner Maiden,Ozzy og Judas...

Wishmaster

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2002
Antall liker
3.579
Torget vurderinger
1
Joda liker Hansen og Helloween.. men så utoli imponert er jeg jo ikke i forhold til mange andre.. nevner Maiden,Ozzy og Judas...
Ingen tvil om at nevnte band/artist er store stjerner på metalhimmelen, men jeg synes ikke Iron Maiden leverer varene lenger (bortsett fra live da, et fantastisk liveband), også litt synd at Bruce var på en tiårs bærtur før han fant veien hjem gjen.. Når det gjelder Ozzy, har han vel ikke levert varene siden No More Tears for ca 15 år siden (er ikke spesielt imponert av Ozzmosis og Down To Earth), men at Mr Osbourne er en levende legende, burde det ikke herske mye tvil om. Angående Judas Priest derimot, er det litt mere sammensatt. Også Rob (Halford) har vært på bærtur, men en litt mere vellykket tur vil jeg si med skikkelige metal plater som bl.a. War of Words (Fight) og Resurrection (Halford), med det er ingen tvil om at Rob hører hjemme i Judas Priest. Dette til tross, hadde jeg forventet meg en litt mere "fortsettelsen av Painkiller" i dere nyeste utgivelse.

IMHO ;)

Balticthor

Overivrig entusiast
Ble medlem
30.08.2005
Antall liker
9
Sted
Ålesund
Heilt enig i alt du skriver der.. 8) bortsett fra det med de to Ozzy platene..Ozzmosis er faktisk heilt klart min favoritt!
Tenk på de gamle platene,og prøv å sammenligne med Ozzmosis uten å vær alt for farget av det med klassiker fra ungdomstiden(antagelig)Det fra den tiden sitter rett i fletta vet du... ;)

Wishmaster

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2002
Antall liker
3.579
Torget vurderinger
1
Tenk på de gamle platene,og prøv å sammenligne uten å vær alt for farget av det med klassiker fra ungdomstiden(antagelig)Det fra den tiden sitter rett i fletta vet du... ;)
Hehe, ikke lenge siden jeg satte på Priest...Live på DVD (heter dog Electric Eye på DVD) så høyt anlegget maktet. Live After Death (Iron Maiden) på DVD er heller ingen nedtur akkurat. Spesielt morsomt er det da Bruce forteller om et intervju før konserten der journalisten spør om hvordan det er mulig å selge ut tre konserter på Long Beach Arena når de så godt som aldri er blitt spilt på radio eller vist på tv. ;D Og f.eks Randy Rhoads Tribute (Ozzy) er en plate hvor perlene kommer som på en snor, synd den ikke er utgitt med bilde. Nå skal jeg ikke bare nevne liveplater her, også deres studioplater fra 80-tallet sitter som du sier, rett i fletta. :)

Balticthor

Overivrig entusiast
Ble medlem
30.08.2005
Antall liker
9
Sted
Ålesund
Joda,har alle de live videoene..du snakker jo som du sikkert vet om Live after death -86...vittig da han prata om hasj i det gamle Engelske kongehuset ;D
tapen er alvorlig tynnslitt spes rundt soloen til han Dave Murray på 2 minutes to midnight,han lever seg helt inn i den,og spiller nesten mere med ansiktsgrimasjene ;) ;D Har sett den liven antagelig 1 gang i mnd i snitt gjennom 20 år,som jo blir 240 ganger..og det er helt sikkert!! ;D

Topp Bunn