Denne gikk i svart?bambadoo skrev:Her er forøvrig et rimelig bra innblikk i MIT kablers (nettverk boks)
http://www.audiobilityuk.net/pdf/absnd_ma-x.pdf
Denne gikk i svart?bambadoo skrev:Her er forøvrig et rimelig bra innblikk i MIT kablers (nettverk boks)
Vel, de der er det i det minste litt teknologi i. På bildene ser jeg et batteri av motstander og litt færre kondensatorer, pluss noen få litt større induktorer med gummihatt på og et potmeter for en eller annen justering. Aner ikke hvordan det er koblet opp, men de komponentene ser ut som innmaten av en analog equalizer som legger til og trekker fra litt i forskjellige frekvensbånd.bambadoo skrev:Her er forøvrig et rimelig bra innblikk i MIT kablers (nettverk boks)
Hmm, interessant grep å oppfinne et ord ("articulation") som egentlig ikke betyr noe som helst i sammenhengen, for da kan man jo la det bety hva som helst.The Oracle MA Interconnect is the worlds first fully-adjustable articulation audio interface. The Oracle MA is the industry standard, raising the bar to an unsurpassed 68 poles of articulation. With 68 poles of articulation, the timbre is full, natural and rich, and the textures remain thick and dense, ensuring that voices and instruments will not lose their natural tones. All voices and instruments are painted on a noise-free background and portrayed within a large three-dimensional soundstage, remaining rock solid over a greater dynamic range. Perfect for use with Oracle MA Speaker cable.
Kanskje articulation som i "leddet"? Ser jo ut som et kne, den der bøyen.....http://en.wikipedia.org/wiki/Articulation_(anatomy)Asbjørn skrev:Hmm, interessant grep å oppfinne et ord ("articulation") som egentlig ikke betyr noe som helst i sammenhengen, for da kan man jo la det bety hva som helst.
Dersom du spør hvis du virkelig er interessert i å finne ut årsaken, så gjøre følgende:Schumacher skrev:Bare ett spm til orso,og jeg vil ha ett ærlig og saklig svar.......
Jeg tviler på at det er noe feil med min Bladelius Embla Classic,min Gryphon Diablo eller mine Dynaudio Confidence C4.
Men orso....-kan du forklare hvorfor lydbildet blir så radikalt endret på mange parameter etter at jeg byttet ut mine forhenværende kabler med AudioQuest Volcano 72DBS på en slik måte at min samboer(som ikke er særlig lyd og musikkinteressert) til og med hørte godt forskjell i det generelle lydbildet på ett knippe referanselåter jeg spiller når jeg gjør den minste forandring?
Hva skyldes dette?
Gi blaffen i de som stanger hue i murveggen, mens vi andre går gjennom den åpne døra og ser hva som er på den andre sidaRoysen skrev:Etterprøvbar, utvetydig bevisførsel takk!orso skrev:Kabler til audiobruk har selvsagt ikke blitt bedre de senere tiår. Kablene var transparente før og er det samme nå. Med unntak av enkelte eksotiske boutique kabler som nå lages bevisst for ikke å føre signalet korrekt frem. Og det skal man også betale stort for!
Om jeg husker riktig bruker man articulation om å bøye et ledd, typisk i opptrening etter brudd eller tilsvarende.tkr skrev:Kanskje articulation som i "leddet"? Ser jo ut som et kne, den der bøyen.....http://en.wikipedia.org/wiki/Articulation_(anatomy)Asbjørn skrev:Hmm, interessant grep å oppfinne et ord ("articulation") som egentlig ikke betyr noe som helst i sammenhengen, for da kan man jo la det bety hva som helst.
mvh
Dette er den med 72 volt stående over isolasjonen?Schumacher skrev:Bare ett spm til orso,og jeg vil ha ett ærlig og saklig svar.......
Jeg tviler på at det er noe feil med min Bladelius Embla Classic,min Gryphon Diablo eller mine Dynaudio Confidence C4.
Men orso....-kan du forklare hvorfor lydbildet blir så radikalt endret på mange parameter etter at jeg byttet ut mine forhenværende kabler med AudioQuest Volcano 72DBS på en slik måte at min samboer(som ikke er særlig lyd og musikkinteressert) til og med hørte godt forskjell i det generelle lydbildet på ett knippe referanselåter jeg spiller når jeg gjør den minste forandring?
Hva skyldes dette?
Latterlig sier du ? og så komme med en slik sammenligning ? Det er vel å møte seg selv i døren ?Roysen skrev:Dette er og blir ganske latterlig. Man tar et Stk Windows 3.1 fra midten av nittitallet og blindtester mot Windows7 fra 2011.
Hmm lurer på hvor langt teknologien kan nå på SEKSTEN ÅR!
Windows7 er i tillegg et meget dårlig eksempel for maken til håpløst dårlig produkt av 2011 skal man lete lenge etter.
Articulated kan bety leddet. Resonnementet mitt kan være helt på jordet, men et punkt hvor man har en knekk i frekvensen omtales ofte som et kne.Valentino skrev:Om jeg husker riktig bruker man articulation om å bøye et ledd, typisk i opptrening etter brudd eller tilsvarende.tkr skrev:Kanskje articulation som i "leddet"? Ser jo ut som et kne, den der bøyen.....http://en.wikipedia.org/wiki/Articulation_(anatomy)Asbjørn skrev:Hmm, interessant grep å oppfinne et ord ("articulation") som egentlig ikke betyr noe som helst i sammenhengen, for da kan man jo la det bety hva som helst.
mvh
Du er nok "offer" for de sleipe, utspekulerte kabelprodusentene / pusherne du også, for ikke å snakke om placeboens forførende virkning akkurat som undertegnede ;D og fruen har definitivt ikke noe hun skulle ha sagt her, hun er jo KVINNE mao har 0 forutsetninger for å forstå noe som helst av dette, Gud forby... & huff & gru... ;DSchumacher skrev:Bare ett spm til orso,og jeg vil ha ett ærlig og saklig svar.......
Hva skyldes dette?
Resonnementet ditt er neppe helt på jordet. http://en.wikipedia.org/wiki/Articulationtkr skrev:Articulated kan bety leddet. Resonnementet mitt kan være helt på jordet, men et punkt hvor man har en knekk i frekvensen omtales ofte som et kne.Valentino skrev:Om jeg husker riktig bruker man articulation om å bøye et ledd, typisk i opptrening etter brudd eller tilsvarende.tkr skrev:Kanskje articulation som i "leddet"? Ser jo ut som et kne, den der bøyen.....http://en.wikipedia.org/wiki/Articulation_(anatomy)Asbjørn skrev:Hmm, interessant grep å oppfinne et ord ("articulation") som egentlig ikke betyr noe som helst i sammenhengen, for da kan man jo la det bety hva som helst.
mvh
mvh
Dette er jo noe av kjernen i kabelforskjeller. Å finne en kabel som utfyller lyden fra anleggets øvrige komponenter.Asbjørn skrev:...men at den låter "annerledes" skulle ikke forundre meg. Om den låter bedre er vel mer av en smakssak, og jeg har altså ikke hørt den i noe anlegg.
Ikke uenig i det. Jeg husker forresten godt invitasjonen din fra en tidligere kabeltråd, men ting blir ikke alltid som man tror. Sender deg en PM når jeg ser en mulighet.pedal skrev:Dette er jo noe av kjernen i kabelforskjeller. Å finne en kabel som utfyller lyden fra anleggets øvrige komponenter.Asbjørn skrev:...men at den låter "annerledes" skulle ikke forundre meg. Om den låter bedre er vel mer av en smakssak, og jeg har altså ikke hørt den i noe anlegg.
Når man skreller vekk overpriset lurium så står du fremdeles igjen med et bredt spekter kabler som låter litt forskjellig. Disse forskjellene kan brukes til å makse lyden i systemet ditt.
Et anlegg med en mørktklingende rørforsterker og softdome tåler en kabel som er litt frempå i toppen. Motsatt foretrekker et (mitt) anlegg med DP og bånddiskant en kabel med fokus lengre ned, i grunntoneområdet.
-Har nettopp vært gjennom en signalkabeltestrunde og sannelig er det lydforskjeller! Helt uavhengig av pris/merkevare.
Sjekk min teori et par innlegg høyere oppe. Audioquest ser ut til å ha gjenoppfunnet kondensatormikrofonen, spør du meg. Men det er snart ingen ting som forundrer meg fra det firmaet.DoMentor skrev:Du er nok "offer" for de sleipe, utspekulerte kabelprodusentene / pusherne du også, for ikke å snakke om placeboens forførende virkning akkurat som undertegnede ;D og fruen har definitivt ikke noe hun skulle ha sagt her, hun er jo KVINNE mao har 0 forutsetninger for å forstå noe som helst av dette, Gud forby... & huff & gru... ;DSchumacher skrev:Bare ett spm til orso,og jeg vil ha ett ærlig og saklig svar.......
Hva skyldes dette?
Mvh
Plus ten thou'!Asbjørn skrev:Pokker hvor mye rart folk finner på for å få en glorifisert ledningsstump til å låte "annerledes".
Velkommen skal du være! Er hjemme stort sett ut året, for å si det sånn.Asbjørn skrev:Jeg husker forresten godt invitasjonen din fra en tidligere kabeltråd, men ting blir ikke alltid som man tror. Sender deg en PM når jeg ser en mulighet.
pedal skrev:Dette er jo noe av kjernen i kabelforskjeller. Å finne en kabel som utfyller lyden fra anleggets øvrige komponenter.Asbjørn skrev:...men at den låter "annerledes" skulle ikke forundre meg. Om den låter bedre er vel mer av en smakssak, og jeg har altså ikke hørt den i noe anlegg.
Når man skreller vekk overpriset lurium så står du fremdeles igjen med et bredt spekter kabler som låter litt forskjellig. Disse forskjellene kan brukes til å makse lyden i systemet ditt.
Et anlegg med en mørktklingende rørforsterker og softdome tåler en kabel som er litt frempå i toppen. Motsatt foretrekker et (mitt) anlegg med DP og bånddiskant en kabel med fokus lengre ned, i grunntoneområdet.
Du har skjønt det Pedal.
Men du må vel måle for å være sikker ? ;D
-Har nettopp vært gjennom en signalkabeltestrunde og sannelig er det lydforskjeller! Helt uavhengig av pris/merkevare.
VG testen sier ikke veldig mye om andre kabler en de som ble testet. Og det vi har funnet ut hjennom den, og de diseksjonene som har blitt vist oss her, er at den dyre kabelen prøver å selge oss noe som reduserer diskanten for ekstreme penger. Dette er så nærme svindel man kan komme etter min mening.Roysen skrev:Signifikant teknologi=teknologi som medfører hørbar forbedring av lyden. Ellers regner jeg med at du er enig i at testen i VG kan brukes til null og niks.
Sistnevnte er vel det eneste on-topic på de siste 10 sidene? Jeg tenker da på hvor formaninger om OT egentlig hører hjemme.
Jepp. Er utstyrt med to fininnstilte måleinstrumenter fra naturens side -Men mulig at prosessoren som sitter i midten er litt treg.musicman skrev:Du har skjønt det Pedal.
Men du må vel måle for å være sikker ? ;D
Man oppfatter ofte det man "vil" oppfatte, tror jeg. Selv om noen, som (mener de) har teknisk innsikt og vitenskaplig forståelse av hvordan en kabel fungerer, sier at det man selv "hører" ikke kan være mulig, er hensikten med utsagnet etter all sannsynlighet ikke å latterliggjøre noen. Det er veldig mange ømme tær rundt omkring, og sånne utsagn oppfattes alt for ofte velvillig som "Haha, din dust! Du må vel skjønne at det der ikke hjelper en dritt, og du har kastet penger i dass!".musicman skrev:når ens opplevde erfaringer til det bedre blir latterliggjort
Ja, å gå fra standard ujordet nettledning til en som er skikkelig skjermet og jordet, er dramatisk mye bedre i de fleste tilfeller. Jeg husker det ble bedre bare av å korte ned den fastmonterte nettledningen på min DP fra 1.5m til 10cm. Og så bruke en skjermet skjøtekabel bort til veggen. Senere fikk forsterkerne nettstikk, så da var det fort gjort å ta overgang til FAT LMC rund baut, fra apparatvegg til stikkontakt.musicman skrev:Men en gang har lynet slått ned og det var etter utskifting av strømkablene til samtlige komponenter. Forskjellen var påfallende. Dette vet jeg flere som jeg har hatt kontakt med kan bekrefte med sammenfallende erfaring når det gjelder disse bestemte kablene.
Den VG testen gidder jeg ikke engang kommentere. ;Df skrev:Denne blindtesten i VG burde underkjennes av de fleste audiofile, og andre her inne, uavhengig om man tror på kabler, eller ikke!
Det er 2 hovedgrupperinger her inne: Entusiaster og nisser.pengesluk skrev:NOK en kabeltråd - 17 sider allerede etter kun tre - 3 dager. Bare for kuriositetens skyld; hva er det som fenger så veldig med disse kabeltrådene? Dere som er de ivrigste her, har dere noen formening? Hvorfor skaper det slikt engasjement, hver gang?
Så langt i innlegget ditt er jeg hjertens enig! Flott!sinep skrev:Det er 2 hovedgrupperinger her inne: Entusiaster og nisser.
Entusiastene er hovedgruppen her inne. Dette er folk som interesserer seg for musikk og ønsker en best mulig musikkopplevelse. For noen betyr dette å bruke 10 mill. på et anlegg, mens for andre betyr det å lage noe som fungerer bra selv for en lavest mulig penge. Entusiastene liker å utveksle erfaringer med andre debattanter sånn at de skal slippe å bruke mer penger enn nødvendig, for å spare tid på å lære seg kunnskap og fordi det er hyggelig å diskutere med andre eller å besøke andre forummedlemmer.
Dette er den gruppen som gjør forumet et hyggelig sted å være.
Her begynner du å bli litt "grautnisse" selv, for å bruke dine ord. Ingen grunn til å bli ufin.sinep skrev:Så har vi den andre gruppen: Nissene (eller grautnissene som de kalles på denne årstiden). Dette er en gruppe som har behov for å spre mest mulig kvalme på kortest mulig tid. Hvorfor de er sånn, er ikke godt å si, men de har mye til felles med ************redigert grunnet brudd på regelverket.
Og så forstår man plutselig at du er godt plantet i den ene skyttergraven selv, og tydeligvis mener at det som skal til for å være "grautnisse", er å ikke være enig i at eksotiske kabler gir ekstreme og revolusjonerende lydforbedringer.sinep skrev:1. De er døve eller så godt som døve.
2. De mangler den massen som befinner seg mellom ørene som vanlige mennesker bruker for å tolke lytteopplevelser.
3. De er ikke interessert i musikk overhodet, men bruker forumet som en plass der de kan spre mest mulig kvalme og oppgulp som utløp for all frustrasjonen de har samlet opp gjennom telefonselgerjobben sin.
4. Misunnelse: De irriterer seg konstant over å lese at folk får mye bedre lyd av å bytte kabler, mens de selv ikke har denne muligheten p.g.a. et standpunkt de tok for 10-20-30 år siden i samarbeid med kalkulatoren sin. Løsningen blir da å fortelle at folk at de er gale, har alvorlige sinnslidelser og at de kaster penger ut av vinduet. Dette er "hvis ikke jeg har god lyd, skal heller ingen andre få det"-mentaliteten.
Man trenger ikke akkurat å være Einstein for å forstå hvilken av disse gruppene som ødelegger forumet her.
Anbefaler at du setter deg inn i regelverket på nytt. Det er nettopp innlegg som dette som skaper kvalme. Spesielt denne regelen:sinep skrev:Det er 2 hovedgrupperinger her inne: Entusiaster og nisser.pengesluk skrev:NOK en kabeltråd - 17 sider allerede etter kun tre - 3 dager. Bare for kuriositetens skyld; hva er det som fenger så veldig med disse kabeltrådene? Dere som er de ivrigste her, har dere noen formening? Hvorfor skaper det slikt engasjement, hver gang?
Så har vi den andre gruppen: Nissene (eller grautnissene som de kalles på denne årstiden). Dette er en gruppe som har behov for å spre mest mulig kvalme på kortest mulig tid. Hvorfor de er sånn, er ikke godt å si, men de har mye til felles med ************redigert grunnet brudd på regelverket.
Mulige alternativer:
1. De er døve eller så godt som døve.
2. De mangler den massen som befinner seg mellom ørene som vanlige mennesker bruker for å tolke lytteopplevelser.
3. De er ikke interessert i musikk overhodet, men bruker forumet som en plass der de kan spre mest mulig kvalme og oppgulp som utløp for all frustrasjonen de har samlet opp gjennom telefonselgerjobben sin.
4. Misunnelse: De irriterer seg konstant over å lese at folk får mye bedre lyd av å bytte kabler, mens de selv ikke har denne muligheten p.g.a. et standpunkt de tok for 10-20-30 år siden i samarbeid med kalkulatoren sin. Løsningen blir da å fortelle at folk at de er gale, har alvorlige sinnslidelser og at de kaster penger ut av vinduet. Dette er "hvis ikke jeg har god lyd, skal heller ingen andre få det"-mentaliteten.
Man trenger ikke akkurat å være Einstein for å forstå hvilken av disse gruppene som ødelegger forumet her.
Lar innlegget ditt stå inntil videre. En av grunnene for det er at takhøyden normalt sett har vært høyere i kabelhjørnet. Ytterligere kommentering på det vil bli slettet. Om ikke det er nok blir det slettet. Gult kort gitt.1) Ved å bruke dette forumet aksepterer du at du ikke poster innlegg som er usanne, tvilsomme, unøyaktige, eller er egnet til å krenke, trakassere eller fornærme enkeltindivider, grupperinger eller nasjonaliteter. Vanlig Netikette gjelder med tanke på språkbruk, holdninger og atferd i din omgang med HFS, andre medlemmer og grupper som helhet. Brukere som ser ut til å provosere og/eller kverulere uten å bidra med noe som helst konstruktivt vil bli utestengt.
Som du kan se i tråden oppstår en viss fornektelse av utfallet. Man har en sterk tro på at kabler kan forbedre lyttingen, og at utslaget i en dyst mellom billig/dyr må gå én vei. Når så ikke skjer, så søker man etter andre forklaringer, eller også avviser man helt resultat og gjennomføring. Som i Mike Lavignes tilfelle - der utfallet ble helt ignorert, fordi det ikke passet med fordommen.nb skrev:Hvorfor tror Morten at det er Clas Ohlson som forvrenger når det er TA som faktisk gjør det?
Både Mike og han som organiserte testen hørte forskjell på de 2 kablene og identifiserte dem riktig. Imidlertid gikk Mike seg vill når han ble offer for kjappe ABX svitsjinger.vredensgnag skrev:Som i Mike Lavignes tilfelle - der utfallet ble helt ignorert, fordi det ikke passet med fordommen.
Du måtte inn her og skvette litt rosa panterpiss på dette treet? ;DPink_Panther skrev:Ofte så leser jeg om noen som oppgradere kablingen i opsettet sitt. De merker umiddelbart et enormt løft i lydbildet. Når de samme folkene leser VG-testen så er kritikken mot den at lytteseansene var på ett minutt.???
Søk på poster fra Endre Akseland så finner du sikkert en hel del av de...pedal skrev:Men greit, jeg tar deg på alvor: Kan du vise til ett eksempel på det du skriver. Bare ett eneste eksempel, fra et forummedlem, som har skrevet det du referer til?
Det er mye tilpasninger som gjøres av kabeltroende ja. Nettet florerer av ekstreme utalelser om hvor enorme forskjeller det gjør. "mye bedre bass", "kjæreste/kone komenterte klare forbedringer fra kjøkkenet" osv. Utalelsne er panegyriske, og for oss som leser så kan det virke som det er flere db forskjell både i bass og i diskant. Lydbilder åpner seg opp, artistene kommer inn i rommet etc... Hadde utalelsene vært som blir sakt her: "at etter flere uker med lytting er jeg rimelig sikker på at dette er bedre, og ja denne kabelen til kr. 30 000,- er nokk litt bedre en den til kr. 65,-, med en litt mere behagelig diskant som jeg oppfatter som mere riktig". Så hadde det hele sansynsligvis ikke blitt diskutert i det hele tatt, men så hadde vel ingen synes dere hadde gjordt en fornuftig invistering heller.Pink_Panther skrev:Ofte så leser jeg om noen som oppgradere kablingen i opsettet sitt. De merker umiddelbart et enormt løft i lydbildet. Når de samme folkene leser VG-testen så er kritikken mot den at lytteseansene var på ett minutt. ???
Og dette ble uttalt tidliger i denne tråden:pedal skrev:Du måtte inn her og skvette litt rosa panterpiss på dette treet? ;DPink_Panther skrev:Ofte så leser jeg om noen som oppgradere kablingen i opsettet sitt. De merker umiddelbart et enormt løft i lydbildet. Når de samme folkene leser VG-testen så er kritikken mot den at lytteseansene var på ett minutt.???
Men greit, jeg tar deg på alvor: Kan du vise til ett eksempel på det du skriver. Bare ett eneste eksempel, fra et forummedlem, som har skrevet det du referer til?
Nice try, men Endre har ikke postet på HFS siden 28. september. Denne tråden er 4 dager gammel.nb skrev:Søk på poster fra Endre Akseland så finner du sikkert en hel del av de...