"Blindtest" av kabler i VG

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• R

Roysen

Gjest
    nb skrev:
    65finger skrev:
    Jassågitt! så det å kjøre en dobbel ABX test med kontrollør osv er plutselig ikke nødvendig når resultatet er "riktig"
    Mener bare at fyren sannsynligvis mener at noe fra Clas Ohlson er uegnet til å gjengi musikk på høyt nivå og følgelig med letthet og umiddelbart burde klare å høre hvilken som er best og hvilken som koster 30k og hvilken som er nesten gratis.
    Det er nok ikke så vanskelig, men det tar mer tid enn det tydeligvis har vært satt av her.

R

Roysen

Gjest
    orso skrev:
    I en ABX test skal man identifisere hva man hører på. I denne testen skulle lytterne kunne gjette hvilke de hørte på eller hvilke de syntes var best. 1 minutt er i grunnen veldig mye. De gjettet som sagt feil begge to og det viser i hovedsak at pris på kabler har null betydning.
    Null betyding så lenge man benytter blindtester til å skulle identifisere hva som er best. Forøvrig er 1 minutt alt for kort tid. Bruk en dag på hver kabel.

N

nb

Gjest
    Roysen skrev:
    Forøvrig har jeg vært til stede på en forhandler workshop hvor teknologien bak nettverksboksene ble gjennomgått. Så jeg mener jeg har rimelig god oversikt over produsenten selv markedsfører produktene sine med.
    Så hva er det i de boksene da siden du er så skeptisk til påstandene og tydligvis har så god oversikt over dette?

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    41.560
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Roysen skrev:
    Det påståes det at det ikke er her.
    Det morsomme er vel snarere at deltagerne mente å høre forskjell, at de beskrev disse forskjellene i tråd med hva man skulle forvente fra enkel kretsteori, men at det bare låt "annerledes", ikke "bedre", selv om prisforskjellen var astronomisk, og at de derfor ikke hadde den ringeste anelse om hva som var dyrt og billig.

Roysen skrev:
    Nettopp fordi jeg har litt vanskelig for å forstå at noen vil gjøre det spørr jeg om det faktisk er verifisert at det som finnes i den linken er virkelige Transparent produkter.
    Som sagt, bildene er i linken. Vurder selv.

Når jeg tenker meg om, har jeg noe nedstøvede Transparent-greier liggende i kabelkassen i kjelleren. Jeg prøvde å gi bort en Transparent strømkabel gratis med CD-spilleren da jeg solgte den i fjor, men kjøper ville ikke ha kabelen. For stiv og uhåndterlig. Skal se om jeg kan slakte den nettverksboksen på en hensiktsmessig måte. Tipper det er et tradisjonelt nettstøyfilter med X- og Y-kondensatorer mellom faser og jord inni den, men det får vi jo se.

R

Roysen

Gjest
    nb skrev:
    Roysen skrev:
    Forøvrig har jeg vært til stede på en forhandler workshop hvor teknologien bak nettverksboksene ble gjennomgått. Så jeg mener jeg har rimelig god oversikt over produsenten selv markedsfører produktene sine med.
    Så hva er det i de boksene da siden du er så skeptisk til påstandene og tydligvis har så god oversikt over dette?
    Det ønsker jegt evt. at produsenten eller distributøren skal forklare slik at jeg ikke ordlegger meg feil her. Jeg kjenner bare til den uttalte virkningen av boksene ikke selve innholdet.

R

Roysen

Gjest
    Asbjørn skrev:
    Roysen skrev:
    Det morsomme er vel snarere at deltagerne mente å høre forskjell, at de beskrev disse forskjellene i tråd med hva man skulle forvente fra enkel kretsteori, men at det bare låt "annerledes", ikke "bedre", selv om prisforskjellen var astronomisk.
    Som sagt at de hørte forkjeller mener jeg er et godt argument for de som mener det er hørbare forskjeller. Hva de oppfattet som best er for det første helt subjektivt. For det andre lyttet de for kort for å kunne gi noen god og pålitelig beskrivelse mener jeg. Selv trenger jeg kanskje en dag eller to med ny kabel i anlegget og deretter bytte til den vante igjen og høre en dag eller to før jeg kan gi noe svar jeg oppfatter har substans og pålitelighet.

O

Oblivion

Gjest
    65finger skrev:
    orso skrev:
    I en ABX test skal man identifisere hva man hører på. I denne testen skulle lytterne kunne gjette hvilke de hørte på eller hvilke de syntes var best. 1 minutt er i grunnen veldig mye. De gjettet som sagt feil begge to og det viser i hovedsak at pris på kabler har null betydning. Store kvalitative forbedringer vil man høre med letthet.
    Pris trenger nødvendigvis ikke å ha noen betydning. "store kvalitative forbedringer" hva er det? og for hvem?
    I helgen var jeg på AUDIO messe i Sofia, Bulgaria - http://www.hifiexpo.bg/index.php?lang=en

Her var det mange anlegg i 1000k kroner klassen og oppover.
    Nordost Odin kabler, MBL, dCS, McIntosh etc. etc..

Ikke et eneste av anleggene spilte bra totalt sett - og langt fra naturlig / naturtro med et enkelt unntak:
    Et anlegg i prisklassen ca. 10.000 som var satt opp av en som solgte brukte LP plater.
    Dette var det eneste anlegget hvor et piano, kontrabass, trommer og stemmer etc. ble gjengitt med såpass naturtrohet at en både kunne gjenkjenne instrumentene med noenlunde riktig klangstruktur og slapp å høre på alle skavankene fra de kostbare anleggene.
    Som vanlig skyldte ALLE utstillerene med kostbare anlegg på at det var for dårlige rom og manglende akustiske tiltak som var årsaken...

R

Roysen

Gjest
    diyAudio skrev:
    65finger skrev:
    orso skrev:
    I en ABX test skal man identifisere hva man hører på. I denne testen skulle lytterne kunne gjette hvilke de hørte på eller hvilke de syntes var best. 1 minutt er i grunnen veldig mye. De gjettet som sagt feil begge to og det viser i hovedsak at pris på kabler har null betydning. Store kvalitative forbedringer vil man høre med letthet.
    Pris trenger nødvendigvis ikke å ha noen betydning. "store kvalitative forbedringer" hva er det? og for hvem?
    I helgen var jeg på AUDIO messe i Sofia, Bulgaria - http://www.hifiexpo.bg/index.php?lang=en

Ikke et eneste av anleggene spilte bra totalt sett - og langt fra naturlig / naturtro med et enkelt unntak:
    Et anlegg i prisklassen ca. 10.000 som var satt opp av en som solgte brukte LP plater.
    Dette var det eneste anlegget hvor et piano, kontrabass, trommer og stemmer etc. ble gjengitt med såpass naturtrohet at en både kunne gjenkjenne instrumentene med noenlunde riktig klangstruktur og slapp å høre på alle skavankene fra de kostbare anleggene.
    Som vanlig skyldte ALLE utstillerene med kostbare anlegg på at det var for dårlige rom og manglende akustiske tiltak som var årsaken...
    Du glemte å legge til at dette var etter din mening.

sinep

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.09.2008
    Antall liker
    109
    Sted
    Vallhall

Skeptikerkameratene

Per: Øy! Ola, det brenner!! Kom deg ut fort!
    Ola: Ja, jeg hører en høy lyd her, men er ikke helt sikker på om det er isbilen, brannalarmen eller gnål fra kjerringa enda.
    Per: Jeg ser flammer og røyk komme ut av bygningen her nede, det er ingen tvil!
    Ola: Er du sikker? Har du prøvd å blindteste flammene?
    Per: Øhhh... Nei!
    Ola: Lukk igjen øynene. Ser du noen flammer nå?
    Per: Hmm.... Nei, nå forsvant de!
    Ola: Nei, der ser du! Dette har vi diskutert før, du må alltid blindteste det du ser og hører eller så kan du bli lurt! Kom deg opp på rommet igjen, så kjører vi en blindtest på ringelyden også!
    Per: Sorry, jeg ble litt revet med her et lite øyeblikk! Jeg kommer opp med en gang!

O

Oblivion

Gjest
    Roysen skrev:
    diyAudio skrev:
    65finger skrev:
    orso skrev:

Du glemte å legge til at dette var etter din mening.
    Jeg glemte å ta med at jeg var på messe med / i en gruppe på 15 personer.
    Dette var en blanding av "hardcore" DIY personer, produsenter, importører / forhandlere av Hi-End utstyr og eiere av anlegg i prisklassen 2000k - 5000k kroners klassen.
    Det eneste felles trekk er / var interessen for best mulig lyd.

Det var ikke mye uenighet blant oss, men en skal ikke være for bastant heller ;D

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.646
    Torget vurderinger
    23
    Dette er uhørt! Det MÅ spille bra når det koster så mye penger. Dere var vel lettere overforfrisket alle sammen.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Man kunne ha gjort følgende:
    Valgt to forskjellige kabler. Noen svært dyre som har godt renomè og noe billig. Begge med samme strømpe og plugger slik at man ikke ser hva som er hva. Så kan man ha et par til som er like en av de andre. Disse tre kablene sendes rundt til flere personer som får tid til å lytte. Så skal lytterne identifisere hvilke to som er like. Da blir det en slags ABX test som gjøres over ønsket tid.

Regner med Roysen og AudiophileArve som mener tid er viktig med kabler melder seg.

R

Roysen

Gjest
    orso skrev:
    Valgt to forskjellige kabler. Noen svært dyre som har godt renomè og noe billig. Begge med samme strømpe og plugger slik at man ikke ser hva som er hva. Så kan man ha et par til som er like en av de andre. Disse tre kablene sendes rundt til flere personer som får tid til å lytte. Så skal lytterne identifisere hvilke to som er like. Da blir det en slags ABX test som gjøres over ønsket tid.

Regner med Roysen og AudiophileArve som mener tid er viktig med kabler melder seg.
    Ikke noe problem. Jeg melder meg. Til å lytte altså - ikke med kabler.

V

vredensgnag

Gjest
    Men jeg skjønner ikke problemet?

Transparent har lagt inn en modifikasjon i sine kabler. Denne er beregnet på å rulle av signalet i øvre frekvenser.
    Mange høyttalerprodusenter designer også delefilter som ruller av over 6kHz, for å redusere ev. sus og gjøre diskanten snillere.

Kobler man Transparents kabel inn mot en slik høyttaler er det i hvertfall sikkert at "det låter mørkere". Og forskjellig fra en kabel som ikke har slik modifikasjon, som slipper alt gjennom (men som altså forringer i henhold til testansvarlig i dette tilfellet - ham om det).

http://www.transparentcable.com/design/audio_cable_networks2.php?catID=1&modCAT=1

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    41.560
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    sinep skrev:
    Skeptikerkameratene

Per: Øy! Ola, det brenner!! Kom deg ut fort!
    Ola: Ja, jeg hører en høy lyd her, men er ikke helt sikker på om det er isbilen, brannalarmen eller gnål fra kjerringa enda.
    Per: Jeg ser flammer og røyk komme ut av bygningen her nede, det er ingen tvil!
    Ola: Er du sikker? Har du prøvd å blindteste flammene?
    Per: Øhhh... Nei!
    Ola: Lukk igjen øynene. Ser du noen flammer nå?
    Per: Hmm.... Nei, nå forsvant de!
    Ola: Nei, der ser du! Dette har vi diskutert før, du må alltid blindteste det du ser og hører eller så kan du bli lurt! Kom deg opp på rommet igjen, så kjører vi en blindtest på ringelyden også!
    Per: Sorry, jeg ble litt revet med her et lite øyeblikk! Jeg kommer opp med en gang!
    Neivel, enten vil du ikke forstå hva vi skriver eller så er du ikke i stand til å forstå det. Da får du fortsette å diskutere med deg selv nå som du har satt standarden for hvilket nivå du vil diskutere på.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Roysen skrev:
    orso skrev:

Ikke noe problem. Jeg melder meg. Til å lytte altså - ikke med kabler.
    Utfordringen blir å finne nok lyttere. Det er 50% sjanse for at man velger riktig. Så da må man ha en del for at det skal ha signifikans. Og skal det ikke dra for mye ut i tid, må det være noe tidsbegrensning (1 uke e.l.).

Hva tror folket, mulig å gjennomføre? Trenger i så fall noen frivillige som kan sette på strømpe, plugger og noen må bidra med godkjente kabler.

R

Roysen

Gjest
    pengesluk skrev:
    Dette er uhørt! Det MÅ spille bra når det koster så mye penger. Dere var vel lettere overforfrisket alle sammen.
    Tror de fleste er enige om at hva som er best er en personlig vurdering.

M

musicus

Gjest
    Roysen skrev:
    pengesluk skrev:
    Iaf for en selv, problemet synes mer å være slike som synes seg å hvite hva som burde være rett for alle, og dermed setter seg selv og sine meninger som en målestokk for hva andre burde like.
    Det hjelper ikke med snorette kurver og målinger opp og ned i mente når det skaper engasjement på like linje med å se nesehår gro, som noen til det kjedsommelige forfekter.

mvh

O

Oblivion

Gjest
    Roysen skrev:
    pengesluk skrev:
    Det ble en 0,33L øl til maten etter messa..

PS! har også hørt Roysen´s anlegg og selv om han på det tidspunktet var fornøyd med lyden så var det mer brumm (nettstøy) enn på mine foreldres surround anlegg (5000 kroner) som det ble reklamert på :eek:

Spørsmålet er nok heller hvor mye enkelte lar seg lure av kilo kroner placebo.
    Placebo i den forstand at selv om et ekstremt kostbart anlegg har så klare mangler at "normale" ikke audiofile hadde reklamert pga brumm og andre grove og maskerende feil så sitter de audiofile og synes det er fantastisk...
    Har flere eksempler på dette: En annen jeg kjenner som har komplett dCS oppsett hadde så mye mekanisk trafo brumm fra et av dCS kabinettene at dette var tydelig hørbart i rolige partier ved normalt lyttenivå.
    I tillegg støyet driverket i dCS så mye at han hadde plassert det så langt ut fra lydbildet som overhode mulig..

Dette hadde ikke "hvermansen" akseptert i en 1k kroners spiller engang,
    men er prislappen 330k kroner så er det tydeligvis akseptabelt :eek:

Realistisk - reelt signal / støyforhold i begge tilfellene ville jeg vurdert til maksimalt 40 - 50 dB ved et normalt lyttenivå ???

Hvor effektiv kilo kroner placebo er fikk jeg også en formening om ved å lese her på HFS om alle de som før meg hadde vært på lyttebesøk og kun hatt skryt og lovord, og IKKE en person hadde kommentert de maskerende feilene som jeg hørte før første tone kom ut av høyttalerene

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.042
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    masse eksempler på slike tilfeller
    mvh
    Leif

V

vredensgnag

Gjest
    Når det gjelder slikt brum, som jeg syns er uakseptabelt, så minnes jeg en diskusjon her inne der det ble drøftet om det skulle være helt sort bakgrunn på elektronikken, og der enkelte ble overrasket over utsagn om at det måtte ikke være det minste sus eller annen støy fra høyttalerne når det ikke gikk et lydsignal gjennom dem. I eksempelet diyaudio nevner kan det jo være at det oppstod brum til hans visitt, og at den ikke hadde vært der før.

Jeg brukte en tid en B&O-forsterker som en komponent i BL5-anlegget, for å kunne avspille kassetter (kassettspiller tilkoblet). Denne forsterkeren lagde brum når jeg tilkoblet en coax-antennekabel fra Get-radio UT til forsterkeren. Typisk 50Hz jordstøy, som først ble borte når jeg koblet på galvanisk skille.
    Men det var flere som var på besøk som ikke reagerte på den jordstøyen, før den ble påpekt.

Har man først vennet seg til tyst bakgrunn, kan det godt være at man blir ekstra var for slik støy -- men har man selv et forholdsvis høyt støygulv hjemme, kan slik støy være maskert, og derfor være noe man ikke er bevisst, selv når man besøker andre.

I mange tilfeller kan man undre hvorfor det brukes så enormt med energi på disse kablene, som har så vilt sprikende egenskaper, når det er stort potensiale for konkrete forbedringer i andre ledd i kjeden ...
    Krangling blir det lell.

R

Roysen

Gjest
    diyAudio skrev:
    Roysen skrev:
    pengesluk skrev:
    PS! har også hørt Roysen´s anlegg og selv om han på det tidspunktet var fornøyd med lyden så var det mer brumm (nettstøy) enn på mine foreldres surround anlegg (5000 kroner) som det ble reklamert på :eek:
    Fornøyd med?

Du var hos meg fordi du frivillig ønsket å hjelpe meg med det brummet jeg klaget på at var sjenerende? På det tidspunktet hadde jeg også bestilt to alternative step-down nett-trafoer til min Connoisseur forforsterker fordi den jeg benyttet midlertid fra Claes Ohlsson brummet temmelig høyt.

Du ga meg tilbudet om å lage ytterligere en trafo til meg, men prisen du skulle ha var tre-dobbel av hva de andre "etablerte" produsentene skulle ha.

Det gjelder å holde tunga rett i munnen her. Forøvrig burde du vel være merket i signaturen som bransjeaktør, Raymond?

Det er påtagelig hvor sur og grinete enkelte av disse halvprofesjonelle "DIY"-erne kan bli når det de oppfatter som potensielle kunder har mer tro på "etablerte" produsenter.

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    4.869
    Torget vurderinger
    1
    o.t.
    diyAudio skrev:
    ...
    Realistisk - reelt signal / støyforhold i begge tilfellene ville jeg vurdert til maksimalt 40 - 50 dB ved et normalt lyttenivå ???
    ...
    Rundt omkring 50 dB SN er ganske normalt i mange lyttesituasjoner i «de tusen hjem».

Hjemme har jeg en best case bagrunnstøy i lytterommet på rundkomkring 30 dB(A) RMS (muligens noe mindre sent på kveld og noe mer midt på dagen og utover ettermiddagen). Med rundomrkring 80 dB RMS ut av HT (som er «medium» høyt) så blir det rundtomkring 50 dB SN. Bagrunnsstøyen hjemme variere selvsagt med tid på døgnet og annet, men når det er stille (i underkant av 30 dB(A) RMS) så er det skjeldent aktuelt åspille særlig høyt, og som blokkbeboer er det skjeldent aktuelt å dra på noe mer enn ca 90 dB RMS - dvs et best case SN på rundt 60 dB (sannsynlig viss litt mindre når naboene begynner å slå ned døra 8)). Bakgrunnsstøyen i «de tusen hjem» variere selvsagt en del, både i nivå, karakter og «påvirkelighet», men jeg tipper en bakgrunnstøy opp mot 35 dB(A) RMS er ganske normalt, ned mot omkring 25 dB(A) RMS kan sikkert forekomme men det vil jeg regne som svært stille. Det er forresten en OK gratis applikasjon til iPhone/iTouch som måler lydtrykk - «dB Volume» - jeg tviler på at det er veldig presist men det gir en viss indikasjon.

mvh
    KJ

O

Oblivion

Gjest
    Roysen skrev:
    Fornøyd med?

Du var hos meg fordi du frivillig ønsket å hjelpe meg med det brummet jeg klaget på at var sjenerende? På det tidspunktet hadde jeg også bestilt to alternative step-down nett-trafoer til min Connoisseur forforsterker fordi den jeg benyttet midlertid fra Claes Ohlsso brummet temmelig høyt.

Du ga meg tilbudet om å lage ytterligere en trafo til meg, men prisen du skulle ha var tre-dobbel av hva de andre "etablerte" produsentene skulle ha.

Det gjelder å holde tunga rett i munnen her. Forøvrig burde du vel være merket i signaturen som bransjeaktør, Raymond?

Det er påtagelig hvor sur og grinete enkelte av disse halvprofesjonelle "DIY"-erne kan bli når det de oppfatter som potensielle kunder har mer tro på "etablerte" produsenter.
    Det er en fordel med tunga i RETT munn :eek:

Forøvrig var det hovedsaklige av brummet ditt forårsaket av at du hadde Goldmund CD drivverket tilkoblet en "tilfeldig" strømkurs - og det ble kraftig brum med signalkabler tilkoblet mellom CD og Pre.
    Tror du fikk lagt opp en ny strømkurs eller noe lignende for å rette opp i dette.

R

Roysen

Gjest
    diyAudio skrev:
    Roysen skrev:
    Fornøyd med?

Du var hos meg fordi du frivillig ønsket å hjelpe meg med det brummet jeg klaget på at var sjenerende? På det tidspunktet hadde jeg også bestilt to alternative step-down nett-trafoer til min Connoisseur forforsterker fordi den jeg benyttet midlertid fra Claes Ohlsso brummet temmelig høyt.

Det er en fordel med tunga i RETT munn :eek:

Forøvrig var det hovedsaklige av brummet ditt forårsaket av at du hadde Goldmund CD drivverket tilkoblet en "tilfeldig" strømkurs - og det ble kraftig brum med signalkabler tilkoblet mellom CD og Pre.
    Tror du fikk lagt opp en ny strømkurs eller noe lignende for å rette opp i dette.
    Det er riktig. Jeg hadde koblet Goldmund drivverket på en tilfeldig kurs og ikke hifi kursen. Ved å koble den på hifi-kursen ble dette vesentlig forbedret. Ytterligere forbedret ble det når Connoisseur-forforsterkeren fikk en ordentlig step-down trafo i stedet for den Claes Ohlsson trafoen jeg da benyttet. Men at jeg var fornøyd med lyden når du var her stemmer ikke.

lovemusikk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    NÅ MÅ DERE KONSE OM JOBBEN I ARBEIDSTIDEN, OG VENTE TIL DERE KJEM HEIM før dere skriver her og evnt andre plasser.

Er så mye å gå gjennom. ;D

lovemusikk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    orso skrev:
    65finger skrev:
    "store kvalitative forbedringer" hva er det? og for hvem?
    Å beklager. Glemte at audiofile ikke har noen definisjoner på hva som er hørbart bra. Alle har ulik smak og en høyttaler passer best til enhver individ. Studier på psykoakustikk og hva man har lært om lyd opp gjennom årene har selvsagt ingen betydning. En vil ha slankt grunntoneområdet med solide diper og en annen et fyldig grunntone. En vil ha forvrengning i presens området og en annen ikke. En vil ha dypbass, mens en annen synes det holder med bass ned til 60 Hz. Hvordan høyttalere måler off-axis, ETC kurven, decayet, integrering av bass, hvordan senere refleksjoner ankommer og hvorvidt en forsterker har mye eller lite crossover forvrengning er selvsagt en stor smaksak. Noen liker jo moren og noen liker datteren!

Testen til VG sammen med hundrevis (om ikke tusenvis) av andre tester er sammenfallende. VG testen bekrefter bare allerede det som man visste.
    Bra! Godt sakt.

L

larkus

Gjest
    Jeg har en mistanke om at de som foretrekker en kabel som demper frekvenser over 10 kHz har anlegg med hissig diskantgjengivelse i utgangspunktet. Selvfølgelig kan det være balsam for ørene med f.eks. den omtalte Transparentkabelen på slike anlegg.
    Det virker også som om de fleste kabeltroende foretrekker kabler som har en eller annen "lydsignatur". Mest sannsynlig for at slike kabler korrigerer for unoter andre steder i signalkjeden.

Personlig så foretrekker jeg kabler som påvirker lyden minst mulig.
    Slike kabler lager jeg lett selv. Den omtalte filterkabelen fra Transparent hadde jeg forresten ikke tatt imot om jeg fikk den gratis.

Det er dessuten merkelig at en boks på kabelen med et lavpassfilter som demper høye frekvenser er helt ok, men når det hevdes at diskanten dempes av for eksempel skineffekt i ledere med stort tverrsnitt så regnes det som styggedom. Forstå det den som kan ???

mvh
    kabelsatan

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    41.560
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Asbjørn skrev:
    Roysen skrev:
    Det morsomme er vel snarere at deltagerne mente å høre forskjell, at de beskrev disse forskjellene i tråd med hva man skulle forvente fra enkel kretsteori, men at det bare låt "annerledes", ikke "bedre", selv om prisforskjellen var astronomisk, og at de derfor ikke hadde den ringeste anelse om hva som var dyrt og billig.

Roysen skrev:
    Nettopp fordi jeg har litt vanskelig for å forstå at noen vil gjøre det spørr jeg om det faktisk er verifisert at det som finnes i den linken er virkelige Transparent produkter.
    Som sagt, bildene er i linken. Vurder selv.

Når jeg tenker meg om, har jeg noe nedstøvede Transparent-greier liggende i kabelkassen i kjelleren. Jeg prøvde å gi bort en Transparent strømkabel gratis med CD-spilleren da jeg solgte den i fjor, men kjøper ville ikke ha kabelen. For stiv og uhåndterlig. Skal se om jeg kan slakte den nettverksboksen på en hensiktsmessig måte. Tipper det er et tradisjonelt nettstøyfilter med X- og Y-kondensatorer mellom faser og jord inni den, men det får vi jo se.
    Dette beviser vel ikke annet enn at det finnes så gærne folk at de er villige til å gå løs på en ekte Transparent Audio kabel for å finne ut hva som er inni, men tjohei:

Jepp, den er ekte. Står "Transparent PowerLink Super" på den når jeg får blåst bort støvet. Jeg har til og med kjøpt den selv i butikk.

Ugh, innbruddsikre enveisskruer. Skulle tro noen ikke ville at jeg skulle titte inni. Vel, utrustet med dremel-fres, lommekniv og skrueekstraktorer (populært kjent som grispikk på vedlikeholdsavdelingen) er det bare en liten forsinkelse.

Se det. Et metallrør omgitt av krympestrømpe rundt ledningen som går rett gjennom, alt sammen festet med smeltelim. Mulig at røret består av flere korte ringer etter hverandre. Det kan se slik ut gjennom krympestrømpen, som også er den typen med smeltelim inni. Litt testing med stålbiter og en magnet viser at materialet i røret er ferromagnetisk, og det ser da også ut som stål eller jern. Skal vi tippe dette er en stabel stålkjerner som vanligvis brukes i toroid-trafoer? I så fall vil det virke som en choke på samme måte som noen ferrittkjerner klipset rundt kabelen (10 kr pr stk på Elfa), men med større magnetisk tap.

http://en.wikipedia.org/wiki/Choke_(electronics)
    http://www.aikenamps.com/Chokes.html
    http://en.wikipedia.org/wiki/Magnetic_core

Som sagt, det er en strømkabel og har derfor ikke noe med høyttalerkabelen i åpningsinnlegget å gjøre, annet enn å vise at noen av oss er gærne nok til å sprette opp en sånn uten å bry oss nevneverdig om helligbrøde og skjending av tabu. Så kanskje de bildene av en oppsprettet høyttalerkabel har noe med virkeligheten å gjøre, de også.

Edit: Rettet en feil, stålkjerner har større magnetiske tap enn ferrittkjerner.

Vedlegg

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    41.560
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    f skrev:
    Er dette bilde ekte, eller fleiper du med oss Asbjørn :eek:
    Det der er dønn ekte. Jeg tok bildene selv mellom kl 17:58 og 18:18 i kveld, på arbeidsbenken i hobbyrommet her hos meg. Det er min egen kabel som har ligget og støvet ned ubrukt noen år. Kjøpte den på Oslo Hifi-center for en del år siden. Jeg fant ikke igjen kvitteringen i farten, men den kostet et antall tusenlapper den gangen. Bare tull, selvsagt. Jeg ser at OHC nå selger tilsvarende for "bare" 1795,- (nedsatt fra 2995,-). Røverkjøp. :p

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    31.155
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Asbjørn skrev:
    Det der er dønn ekte. Jeg tok bildene selv mellom kl 17:58 og 18:18 i kveld, på arbeidsbenken i hobbyrommet her hos meg. Det er min egen kabel, som har ligget og støvet ned ubrukt noen år.

:eek: :eek: :eek:

mvh

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.165
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Du må kutte mer, Asbjørn. Kan ikke stoppe nå. Helt herpesert, takk. ;D

Her er litt kappebilder fra mine egne Harm Tech Pro9+

Original Terminering

Kapp!

Kappet

Tynneste leder

Tykkeste leder

Kan se ut som de har noen tanker bak geometrien i disse kablene.
    Ikke mye spennende eller sært. 8-9 individuelt isolerte solid core.

R

Roysen

Gjest
    Den kabelen der er fra midten av nitti-tallet, Asbjørn. Det sier ikke så mye om dagens modeller, gjør det vel?

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    41.560
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ikke nødvendig å slakte mer for min del, nå som jeg vet hva som er inni. Kunne jo gitt'n en runde med baufila, men jeg fikk stilt nysgjerrigheten.

For all del, en induktorkjerne rundt strømledningen er et EMI-filter, om enn ganske svakt. Jeg har da ferritter på DIY-strømkablene mine jeg også, nøyaktig av samme grunn. Når jeg sjekker parametrene må jeg korrigere det jeg skrev lenger oppe: En jernkjerne får større tap enn en ferrittkjerne, på grunn av induserte strømmer i det ledende materialet (eddy currents - som i dette tilfellet er et virkelig fenomen, i motsetning til i mye kabelpoesi).

http://en.wikipedia.org/wiki/Magnetic_core

Roysen skrev:
    Den kabelen der er fra midten av nitti-tallet, Asbjørn. Det sier ikke så mye om dagens modeller, gjør det vel?
    Nei? Da får du kappe opp en ny en selv, da. Jeg tipper de er ganske like, men kan jo ikke vite sikkert. Det er selvsagt også mulig at mitt eksemplar er bygget opp på en annen måte enn alle andre eksemplarer, men spesielt sannsynlig kan jeg ikke si at det er.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn