Roysen skrev:
Det jeg forsøkte å poengtere er at normale oppegående personer i det store og hele stoler på sine sanseopplevelser og at menneskeheten faktisk har levd fint med å gjøre nettopp det siden tidenes morgen uten behov for ABX for å verifisere slike sanseopplevelser.
Da forstår jeg kanskje hvor du kommer fra. Hvis du "hører" (i anførselstegn for å beskrive at jeg mener det man hører når ørene får assistanse av alle sansene som hjernen bruker som utfyllende informasjon til det ørene fanger opp av faktiske lydbølger. Nå vet ikke jeg noe om hvordan, hvis i det hele tatt, dette fungerer, men det postulatet var jo basisen for spørsmålet mitt.) forbedringer må det godtas uansett hva som gjør at du opplever denne forbedringen.
Greit nok, men hvis vi nå aksepterer at en kabels "metaprodukt" (ry, omdømme, pris, forventninger, utseende, etc.) kan få den til å oppleves som bedre enn en annen av lytteren, vil den jo ikke oppleves som bedre av en som mener på forhånd at kun en kabels kjente og enkelt forklarbare elektriske egenskaper kan endre dens frekvensrespons og ledeevne (og dermed lyden). Han vil altså ikke mene at denne kabelen er verdt mer enn en annen kabel med tilstrekkelig ledeevne.
Videre, hvis teorien om at metaproduktet kan øke den opplevde lydkvaliteten til en kabel (eller en annen komponent), burde jo denne økte lydkvaliteten forsvinne som dugg for solen hos noen som ikke har klart å høre forskjellene de hørte før, i en blindtest. Gjør den det? Jeg aner ikke.
Heldigvis for meg, har jeg så mye å gå på andre steder i anlegget, at uansett om dyre kabler er hensiktsmessig eller ikke, kan jeg bruke hifi-budsjettet mitt på helt andre steder i anlegget i all overskuelig fremtid, og sannsynligvis få mer lydforbedring for pengene enn hvis jeg brukte det på kabler. ...Men det er en digresjon.
Jeg ønsker selvgsag ikke å være nedlatende mot noen, hvis noen skulle få for seg det. jeg liker bare å finne ut hvordan ting virker.
Roysen skrev:
I det audiofile miljøet finnes det imidlertid en gruppe som ikke stoler på egne sanseinntrykk og tydeligvis trenger ABX for å verifisere sanseopplevelsene sine.
Tror ikke det er det det er snakk om. Tror heller det er en iboende nysgjerrighet og en trang til å forstå hvordan alt fungerer. Slik er i alle fall jeg. Føler ikke at det tar tid jeg kunne bruke på andre ting. Det er bare sånn jeg er satt sammen. Vi er alle forskjellige, og det er vel strengt tatt bra.