blindtest

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    RoDa skrev:
    65finger skrev:
    har forsøkt 128kbps kontra CD blindt (med flybriller) det var enkelt. 320 tipper jeg er mere krevende

Kult!

Jeg tror også 320kbps er mer krevende å skille fra CD.
    Jeg tror også det er en grense for hva meningmann klarer å skille i abx, og at den grensen ikke gjelder for de godt trente i samme metode.
    Jeg tror også at selv om det ikke er mulig å skille i abx så kan det likevel være en hørbar forskjell.

Men det er nå meg :D

R
    Vi er enig

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.338
    Torget vurderinger
    1
    Her er noen innlegg slettet jfr. Hifisentralens regel 1. Det bør kanskje modereres mer, men jeg er langt mer interessert i å stenge tråder der flere av debattantene oppviser mangel på respekt for hverandre.

Og det er merkelig, at så snart det kommer til kabler, så blir noen helt ville enten de er for dyre, for billige, kjøpt på rett eller feil plass osv. Kan man bli enig om at man er uenig, samt at man oppviser eksemplarisk oppførsel? Åh, gud, jeg gleder meg til strømmen blir trådløs og ditto for signalkabler, høyttalerkabler osv.

bjornh, moderator

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.401
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    RoDa skrev:
    Jeg får vann på mølla mi, har hevdet lenge at abx ikke er brukbart i hobbyen vår.
    Klarer selv å skille enkelte ting blindt, men fullgod abx, neppe..
    Såvidt jeg har skjønt ble det ikke kjørt ABX test her!

Ellers hadde det vært spennnende å høre om hvordan testdeltakere følte testen gikk - altså hvordan man trodde det hadde gått før man fikk fasiten....

Mvh
    OMF

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.769
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    OMF skrev:
    RoDa skrev:
    Jeg får vann på mølla mi, har hevdet lenge at abx ikke er brukbart i hobbyen vår.

Ellers hadde det vært spennnende å høre om hvordan testdeltakere følte testen gikk - altså hvordan man trodde det hadde gått før man fikk fasiten....

Mvh
    OMF
    jeg var ganske sikker på hvordan det hadde gått.
    og det viste seg å stemme.
    jeg klarte som vanlig å høre forskjeller på de første svitsjingene, før det hele gikk i ball.

sånn var det da vi hadde en liten testrunde for et par uker siden også.
    det rapporterte jeg om den gang, så dette er ikke noe jeg kommer trekkende med nå.
    bare bla noen sider bakover i tråden her.

og, som sagt, jeg har klart blindtester før (for mange år siden), men da var det bare snakk om noen få svitsjinger før vi gav oss.

denne gangen lærte jeg noe nytt: etter mange runder blir det surr.

ErosLoveking

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Antall liker
    3.919
    Sted
    Oslo
    OMF skrev:
    RoDa skrev:

Mvh
    OMF
    For min del tror jeg i hovedsak har beskrevet hvordan jeg opplevde testen.
    Eneste jeg stusser på er mbares regneferdigheter. Utifra notatene mener jeg det ble 8 av 10 riktig. :-X ::)

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    OMF skrev:
    RoDa skrev:

Mvh
    OMF
    Som nevnt tidligere i tråden klarte ikke jeg å høre forskjell på kablene seende. følte underveis at det var ren bingo. Trodde jeg skulle klare å være avslappet under testen. Syntes det var et jævlig stress. uten at det er noen forsøk på bortforklaring så tipper jeg litt trening i forkant muligens hadde vært lurt

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    RoDa skrev:
    INGEN I HELE VIDE VERDEN HAR KLART Å KONSTATERE FORSKJELL PÅ AUDIOKABLER I ABX!!
    Og da kan man enten slutte av det at det er minimal forskjell på kabler innen visse rammebetingelser, eller:

RoDa skrev:
    har hevdet lenge at abx ikke er brukbart i hobbyen vår.
    Hva som er riktig kan vi sikkert diskutere i det uendelige, men det interessante ville være å finne en metode for å bevise at man kan skille kabler fra hverandre, siden den eneste noenlunde vitenskaplige metoden som er i bruk i dag tydeligvis ikke holder.

RoDa skrev:
    Dersom gutta fortsatt er sultne så kanskje noe lettere vil være på sin plass?
    320kbps MP3 kontra CD?
    Tipper dere kommer til å slite med det også.
    Og hva sier det oss?

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.338
    Torget vurderinger
    1
    Tråden er moderert etter Hifisentralens regel 1. Det har medført brutal moderasjon, men tråden skal nå være On-topic igjen.

bjornh, moderator

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.698
    Torget vurderinger
    1
    Dette resultat er som forventet. Ikke noe å hisse seg opp over.
    Med mindre det er påtakelige forskjeller imellom to apparater, aller helst betydelig frekvensavvik, så vil forskjellene utviskes i takt med antall lytterepetisjoner.

Her er det 2 vitenskaper på kollisjonskurs. Den ene er matematikkens lover (statistikk/sannsynlighetsberegning) som dikterer et høyt antall repetisjoner. Den andre er psykoakustikken, hvor hørselen blir summarisk ved økt antall repetisjoner over kort tid. Det såkalte Gullfisksyndromet.

Jeg har sagt det før, og jeg sier det igjen: Finsmaking av lyd bør gjøres over tid.

------------

Når det er sagt så er det sikkert mange kabler som låter likt, eller tilnærmet likt.

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.092
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Dazed skrev:
    Og hva sier det oss?
    ....at det ikke er slutt på alle verdens kabeldiskusjoner i morra heller?

Mbare

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Antall liker
    11
    ErosLoveking skrev:
    Eneste jeg stusser på er mbares regneferdigheter. Utifra notatene mener jeg det ble 8 av 10 riktig. :-X ::)
    Hey, tvile du på regneferdighetene mine? Jeg har opptil flere vekttall i statistikk! 8)

Jeg tror det kommer an på hvordan du regner - jeg oppgir riktig/feil i forhold til om dere hørte forskjell eller ikke, ikke i forhold til om dere rapporterte at det var riktig kabel. Hvis dere vil ha tallene for det siste må noen fortelle meg:

1. Hvilken kabel som var koplet på "opp" og hvilken på "ned" - som var det jeg noterte meg
    og
    2. Hva som var A og hva som var B på det dere rapporterte

For å forhåpentligvis klargjøre: hvis jeg ikke gjorde noen endringer i tre avspillinger (i.e. jeg har notert opp-opp-opp) og dere svarer A - B - A så får dere altså ingen poeng for det - fordi dere hørte en forskjell som ikke var der. Hvis det blir rablende galt, kan jeg alltids regne på nytt, men da må noen mate meg med teskje på hvordan dere vil ha det. :)

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Antall liker
    160
    pedal skrev:
    Her er det 2 vitenskaper på kollisjonskurs. Den ene er matematikkens lover (statistikk/sannsynlighetsberegning) som dikterer et høyt antall repetisjoner. Den andre er psykoakustikken, hvor hørselen blir summarisk ved økt antall repetisjoner over kort tid. Det såkalte Gullfisksyndromet.

Jeg har sagt det før, og jeg sier det igjen: Finsmaking av lyd bør gjøres over tid.
    Da er vel den naturlige løsning å kombinere det som funker fra de to vitenskaper? M.a.o. en blindtest som ikke innebærer for mange hyppige repetisjoner.

Det mest fascinerende fenomen innen audiofilien, er at lydforskjeller som er så små at de kun kan oppfattes med hjelp av spesiell lytteteknikk, blir vektlagt så mye som de faktisk blir.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Gullfisksyndromet slo tydeligvis ikke inn på han som klarte de siste fem. Og heller ikke for han som svarte feil på nr. 1 og 3.

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.698
    Torget vurderinger
    1
    Karma skrev:
    Da er vel den naturlige løsning å kombinere det som funker fra de to vitenskaper? M.a.o. en blindtest som ikke innebærer for mange hyppige repetisjoner.
    Nettopp.

---------

Hovedformålet med "Blindt" er å fjerne faren for Placebo (innbildning pga imponerende skue, prislapp eller merke). Dette er ren psykologi, og har ingenting med hørselen å gjøre per se. Verden vil bedras og innbildningens makt er stor. Sånn er det bare. Også innenfor hi-fi.

Et viktig poenget i denne debatten som har kommet dårlig frem, er at langtidslytting, kombinert med erfaring, OGSÅ reduserer faren for Placebo.

Tenk på en rutinert highender som har eid mye utstyr, hørt mange oppsett, gjort sine bommerter, kanskje har bygd litt DIY og fått opp en betydelig kompetanse. Han lar seg ikke lure av høy blingfaktor. Han har been there, done that. -Han er i stand til å abstrahere fra slike faktorer. Etter noen uker i eget oppsett må det nye apparatet stå på egne ben. Enten låter det bra, eller så låter det ikke bra. Han kjenner musikken sin og vet hva han vil ha. Apparatets skavanker og dyder vil da bli kartlagt ganske så grundig.

-Send et par nye høyttalere til LMC eller Vidar P i noen uker, og de har ingen problemer med å kartlegge hva som skjer med lyden. Uavhengig av reklame og prislapp. Det siste gjelder spesielt hvis de vurderer å kjøpe høyttalerne selv.
    Og de vil være i stand til å fortelle om det på Hifisentralen etterpå. Alt dette uten ABX. Tro det eller ei, Orso. :p

ErosLoveking

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Antall liker
    3.919
    Sted
    Oslo
    Mbare skrev:
    ErosLoveking skrev:
    Hey, tvile du på regneferdighetene mine? Jeg har opptil flere vekttall i statistikk! 8)

Jeg tror det kommer an på hvordan du regner - jeg oppgir riktig/feil i forhold til om dere hørte forskjell eller ikke, ikke i forhold til om dere rapporterte at det var riktig kabel. Hvis dere vil ha tallene for det siste må noen fortelle meg:

1. Hvilken kabel som var koplet på "opp" og hvilken på "ned" - som var det jeg noterte meg
    og
    2. Hva som var A og hva som var B på det dere rapporterte

For å forhåpentligvis klargjøre: hvis jeg ikke gjorde noen endringer i tre avspillinger (i.e. jeg har notert opp-opp-opp) og dere svarer A - B - A så får dere altså ingen poeng for det - fordi dere hørte en forskjell som ikke var der. Hvis det blir rablende galt, kan jeg alltids regne på nytt, men da må noen mate meg med teskje på hvordan dere vil ha det. :)
    Da forstår jeg.

For min egen del noterte jeg utifra hvordan jeg hadde oppfattet kablene på førlytten. Da har vi litt rett begge to da. ;) ;)
    Nå kommer det sikkert en storm av kabler i min retning som diskvalifiserer meg, who cares. :-*

For ordens skyld orso, jeg er en og samme gullfisk (?). ;D
    orso skrev:
    Gullfisksyndromet slo tydeligvis ikke inn på han som klarte de siste fem. Og heller ikke for han som svarte feil på nr. 1 og 3.

toriamos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2005
    Antall liker
    25
    Torget vurderinger
    5
    bjornh skrev:
    Her er noen innlegg slettet jfr. Hifisentralens regel 1. Det bør kanskje modereres mer, men jeg er langt mer interessert i å stenge tråder der flere av debattantene oppviser mangel på respekt for hverandre.

Og det er merkelig, at så snart det kommer til kabler, så blir noen helt ville enten de er for dyre, for billige, kjøpt på rett eller feil plass osv. Kan man bli enig om at man er uenig, samt at man oppviser eksemplarisk oppførsel? Åh, gud, jeg gleder meg til strømmen blir trådløs og ditto for signalkabler, høyttalerkabler osv.

bjornh, moderator
    Nå får du passe deg her - Gud staves med stor G.

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.769
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    ser at bjornh har vært inne med motorsagen her, og det er vel greit nok så lenge moddinga er konsekvent.

jeg synes det er ålreit at folk kommer med innspill og trekker konklusjoner (eller mangel på sådan) basert på resultatene vi fikk, uansett om de tror på gullfisk, snåsamannen, james randi eller hvasomhelst.

så skal vi svare etter beste evne på spørsmål vedr. gjennonføringa av testen og hvordan vi opplevde ting.

men innlegg som direkte eller indirekte disser vi som har gjennomført testen synes jeg folk kan holde seg for gode for.

de som mener selv at de hører så store forskjeller på kabler og har så bra anlegg hjemme, og synes vi gjorde alt gærnt, kan vel bare arrangere sin egen test...

ch

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Antall liker
    1.466
    Mbare skrev:
    Det vanlige er å rapportere antall riktige uavhengig av hva forrige posisjon var; altså hvis fasit er A-A-A og en deltaker svarer A-B-A, er det 2 riktige.
    Best er det om rekkefølgen av test og svar rapporteres, så kan en regne statistikk som om testene er uavhengige eller ikke (altså at det er forskjell eller likhet til forrige posisjon som teller).

mvh

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.338
    Torget vurderinger
    1
    toriamos skrev:
    bjornh skrev:

bjornh, moderator
    Nå får du passe deg her - Gud staves med stor G.
    Nei.

sinep

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.09.2008
    Antall liker
    109
    Sted
    Vallhall
    Etter min mening så er det desidert minst forskjell på ulike typer signalkabler, men mulig folk er uenig med meg her. Jeg ville prioritert det sånn:

1. Høyttalerkabler
    2. Strømkabler
    ...
    ... et stykke ned på listen
    ...
    3. Signalkabler

Jeg synes det er minst 10 ganger større forskjell på høyttalerkabler enn på signalkabler, så jeg ville personlig heller sammenlignet høyttalerkabler i en slik test. Jeg vill også brukt kabler som hadde helt forskjellig oppbygning. Nordost og kimber bruker noe av samme prinsippet i oppbygning av kablene sine, men Kimber bruker nok generelt større tverrsnitt og gir da et større fokus i bassen enn nordost.

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.092
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Jeg får også PM..

Moro nok det, men det hører kanskje mer hjemme i denne tråden.

Det er visst så at flere mener det ikke er (så stor, om noe) forskjell på Nordost og Kimber når de er billige...
    Mine erfaringer er motsatte, jo dyrere ting blir jo mindre forskjell har de.

Men jeg lurer også litt på hvorfor dere ikke valgte større sprik i kablene dere testet.
    Når 65finger slet med å skille dem seende så var kanskje testen ferdig før den startet?

Valhalla og Clas-lakris hadde vært kult. (1m Valhalla og 20m Clas-lakris)
    Eller, det hadde kanskje ikke vært så kult for forhandlere av Clas NORDOST dersom det også viste seg å være vanskelig å skille mellom. :-X

Rettet, var selvsagt feil :)

R

Rhesus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2006
    Antall liker
    11
    Det slår meg at man diskuterer om man burde brukt den eller den kabelen, lik pris, forskjellig pris osv, når realiteten er at ingen har klart det under kontrolerte forhold, og det er forsøkt mange ganger. Og om de hadde klart det, så hadde det vært så oppsiktsvekkende at man måtte gjennomført flere tester til for å utelukke andre forhold.

Denne sitronen er ferdig pressa, det er ikke mer å hente. Skal man ha noen som helst sjanse, må man endre på noe annet enn det man har prøvd utallige ganger uten å lykkes.

En reprise som denne har nok størst verdi for deltakerene, som kanskje lærer litt om seg selv. For oss andre har den nok mest underholdningsverdi.

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.698
    Torget vurderinger
    1
    Rhesus skrev:
    ...når realiteten er at ingen har klart det under kontrolerte forhold...
    "Realitet" er et sterkt ord... Ditt innlegg gir ingen mening med mindre du definerer hva du mener du med "kontrolerte forhold".

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.769
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    personlig synes jeg også det er mye lettere å skille høyttalerkabler enn signalkabler.
    men det er et helvetes ork (skifting av kabler) å blindteste høyttalerkabler - så det gadd vi ikke (i denne omgang).
    dessuten var det omf og finger som i sin tid dro igang denne testen, og det har vært snakk om signalkabler hele veien.

forøvrig har jeg forklart hvorfor vi ikke brydde oss om rådyrt vs. råbillig.
    clas vs. valhalla kan andre teste.
    jeg mener rådyrt er oppskrytt og overpriset piss.
    dessuten er jeg lei diskusjonen.
    jeg mistenkte at et nullresultat (som vi sannsynligvis kom til å få) mellom rådyrt vs. råbillig ville gi nok en drittdiskusjon med tilhørende skadefro mot den rådyre kabelen.
    jeg forsvarer ikke rådyre kabler, men det er ikke der fokuset lå for denne testen.

ellers synes jeg jo en nordost black knight og kimber pbj er relativ ulikt oppbygd.
    den ene er flettet multistrand med pvc-isolasjon, mens den andre er flate solidcores med teflonisolasjon.
    de låter også ulikt. ellers hadde jeg ikke klart å skille dem 5 ganger på rad før jeg gikk i surr. og eros hørte også forskjell - noe resultatene hans indikerer.

det var bare finger som etter den korte oppvarminga sa at han ikke kunne høre forskjell.
    han kunne godt ha droppet å være med, ja.
    men når han først var der, så ville han give it a go i stedet for å bare sitte og kope, og det er fett nok det.

det var derfor jeg ville samle alle prøvekaniner til forhåndstest/trening for et par uker siden.
    da kunne folk prøve litt forskjellige kabler og blitt kjent med anlegget.
    og hørte de ikke forskjell, så var det ikke noe vits i å ta blindtesten.

ideelt sett skulle jeg samlet lyttekaninene et par-tre ganger til prøving av mase ulike kabler, før vi tok selve testen.
    da kunne vi plukket ut to kabler som alle mente de kunne høre klare forskjeller på.
    men det fikk jeg altså ikke til.

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.092
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Det kanskje viktigste spørsmålet er hva det er man tester.
    Er det forskjellen på kabler, eller er det blindtest som metode?

Er det metoden så er det kanskje lurt å starte med noe som gir noe annet enn nullresultat?

Denne:
    http://www.norskaudioteknikk.no/cayin-A-55tp.html

kontra denne:
    http://www.hegel.com/h70.htm

På et sett relativt lettdrevne høyttalere sånn at Cayin ikke drives ut av komfortsonen.

Canales mener det vil bli full fyr og drittkasting på dyrkabelen dere ikke kan skille fra claslakris.
    Det er mulig, men folk som ler og kaster dritt har ikke prøvd selv.
    Jeg har lekt med blindtester, og vet at on the fly bytter mellom min Marantz SA-11 og AN kit-DAC kun nivåjustert på øret ble jævli vanskelig å ta blindt!
    Det gikk greit å ta når man skulle identifisere hvilke av de to inngangene på forsterkeren som var AN og hvilken som var Marantz.
    Men da jeg byttet inngang uten at han andre karen viste at jeg i det hele tatt byttet inngang, mens vi hørte på musikk, så reagerte han ikke på at det skjedde...

Uansett så må vi kanskje stikke fingeren i jorda og godta at det ikke er himmel og hav i forskjeller på kabler?
    De som mener at man MÅ ha kabler til 100k for å kunne rettferdiggjøre komponentene i anlegget mener jeg personlig er helt på viddene.
    Det ER forbedringer å hente, mener jeg, men de små forbedringene må ikke tas helt ut av sammenhengen med andre forbedringer type flytte på høyttalere.

R

U

utgatt60135

Gjest
    65finger skrev:
    OMF skrev:
    RoDa skrev:

Mvh
    OMF
    Som nevnt tidligere i tråden klarte ikke jeg å høre forskjell på kablene seende. følte underveis at det var ren bingo. Trodde jeg skulle klare å være avslappet under testen. Syntes det var et jævlig stress. uten at det er noen forsøk på bortforklaring så tipper jeg litt trening i forkant muligens hadde vært lurt
    Jeg fant også fort ut at trening i forkant er vesentlig. Og da mener jeg å lytte seende mange nok ganger til at man eventuelt (hvis det er forskjell) klarer å detektere hva som er de faktiske forskjellene og derav vite hva man bør lytte etter.

Jeg ville aldri vært med på gruppetest av kabler fordi det er mye unødvendig stress. Blindtester bør taes i så rolige omgivelser og lite presterende som mulig. En likegyldene bytter er best, imo. Med høyttalerkabler trengs minst to, imo. Ellers tar det for mye tid.

Jeg merket at det er vanskelig å holde konsentrasjonen over tid, så om man klarer å ta riktige valg ca 5 ganger med selvsikkerhet så burde det være tydelig nok.

Dere fikk kanskje samme opplevelse som meg? Det er små, små forskjeller. Kabelskeptikere tar feil og kabelfanatikere overdriver voldsomt. HiFi pressen og særlig Fidelity overdriver noe inni hampen. Når man får slike motsetninger blir det bråk. Jeg sparker begge grupper i baken ;).

Rhesus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2006
    Antall liker
    11
    pedal skrev:
    Rhesus skrev:
    ...når realiteten er at ingen har klart det under kontrolerte forhold...
    "Realitet" er et sterkt ord... Ditt innlegg gir ingen mening med mindre du definerer hva du mener du med "kontrolerte forhold".
    Med kontrollerte forhold mener jeg at konfidensintervallet er høyt.
    Det jeg mener med 'realiteten' er at når konfidensintervallet nærmer seg 1 i de testene som er gjennomført, går resultatet mot det man kan forvente ved ren tipping, altså f.eks. treff i 50% av tilfellene ved abx.

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.769
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    RoDa skrev:
    1) Det kanskje viktigste spørsmålet er hva det er man tester.
    Er det forskjellen på kabler, eller er det blindtest som metode?

2) Uansett så må vi kanskje stikke fingeren i jorda og godta at det ikke er himmel og hav i forskjeller på kabler?
    De som mener at man MÅ ha kabler til 100k for å kunne rettferdiggjøre komponentene i anlegget mener jeg personlig er helt på viddene.
    Det ER forbedringer å hente, mener jeg, men de små forbedringene må ikke tas helt ut av sammenhengen med andre forbedringer type flytte på høyttalere.

R
    1) denne gangen var det forskjeller på kabler vi ville teste. samt få litt erfaring med blindtesting, da ingen av oss hadde vært med på en såpass grundig blindtest før.

2) fingeren min har vært i jorda i ganske mange år nå. jeg mener det er små forskjeller, men likevel verdt å bruke tid og litt penger på å finne ut av. jeg mener også at man ikke trenger å sette kabler opp mot akustikk, elektronikk, osv. det skaper bare kunstige frontlinjer og masse gnålete krangling. man kan fint jobbe på flere fronter samtidig.

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.092
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Dazed skrev:
    Lyngen skrev:
    Kabelskeptikere tar feil
    Definér "kabelskeptiker".

Jeg gjetter på at det i denne settingen betyr "De som mener det ikke er hørbare forskjeller på fornuftig konstruerte kabler"

For meg høres det mest ut som det er kabelskeptikerne som har rett, men..... ;)

R

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Antall liker
    289
    "Eller, det hadde kanskje ikke vært så kult for forhandlere av Clas dersom det også viste seg å være vanskelig å skille mellom. "
    Her er det vel forhandlerne av Valhalla det ikke hadde vært så kult for, var vel en liten forglemmelse? ;D

Kablene i anlegget mitt utgjør en fjerdedel av veiledende nypris på alt i anlegget, cirka. Alle kablene har jeg kjøpt nye, og jeg mener de gjør en nytte i anlegget som kan forsvare den høye andelen av prisen på anlegget. Har liggende diverse andre dyre kabler fra Audioquest og Tara Labs, men kablene jeg bruker nå løfter anlegget til en ny klasse. Lydbildet blir mer finkornet og realistisk/ troverdig, med en nesten skummel definert lagdeling/ plassering av instrumenter/ stemmer..(mulig det finnes andre kabler som er like gode, for det jeg vet da..)

De som tror jeg er fanatisk kabelopptatt, har rett og slett ingen ide om hva det ypperste av kabler kan få det ypperste av komponenter til å yte. Jeg stikker av og til innom Roald Mikkelsen (som har levert kablene mine), men det frister ikke så mye å lytte, for jeg mener eget anlegg nå overgår det meste han har å by på ;D (Håper han ikke blir sur nå...) Men anleggene hos ham er jo gjerne i litt mer "budsjettklasse" ;D så det er jo ikke rart kanskje..

Beste anlegget jeg kan huske å ha hørt, var et millionanlegg hos nettopp Roald. Har fremdeles et stykke opp dit med mitt anlegg ;D

Ellers er det ikke noen motsetning mellom kabler og akustikk. Jeg har noen høyttalere som gir fra seg lite refleksjoner, så jeg må provosere frem noen for at ikke lyden skal bli for tørr og kjedelig. Men denne lille dosen refleksjoner ødelegger ikke nytten av dyre komponenter og kabler. Merker faktisk ingen umiddelbar degradering av lyden selv om jeg tilsetter en dose refleksjoner, men har ikke forsket så mye på akkurat dette da..

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Kule-Trygve skrev:
    jeg mener de gjør en nytte i anlegget som kan forsvare den høye andelen av prisen på anlegget.
    Det var jo bra for sjelefreden, antar jeg.

Kule-Trygve skrev:
    De som tror jeg er fanatisk kabelopptatt, har rett og slett ingen ide om hva det ypperste av kabler kan få det ypperste av komponenter til å yte.
    "Idé"? Tja... jeg har noen "tanker", kan du si. ;)

Kule-Trygve skrev:
    Jeg har noen høyttalere som gir fra seg lite refleksjoner,
    Det var dette som egentlig fikk meg til å svare på innlegget. Hvordan får høyttalerne dine til dét?

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.698
    Torget vurderinger
    1
    Rhesus skrev:
    Det jeg mener med 'realiteten' er at når konfidensintervallet nærmer seg 1 i de testene som er gjennomført, går resultatet mot det man kan forvente ved ren tipping, altså f.eks. treff i 50% av tilfellene ved abx.
    Og hvordan mener du en sånn test skal gjennomføres? Kan du (helt kort) beskrive hvordan lytteprosedyren skal være/foregå?

Rhesus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2006
    Antall liker
    11
    pedal skrev:
    Rhesus skrev:
    Og hvordan mener du en sånn test skal gjennomføres? Kan du (helt kort) beskrive hvordan lytteprosedyren skal være/foregå?
    En godt gjennomført ABX er et eksempel på en test som kan gi høyt konfidensintervall. 'Problemet' med ABX er at det er utbrukt, jeg tror ikke noen kommer videre med tradisjonell ABX. Jeg bare 'observerer og konstaterer' at alle som gjør et seriøst forsøk feiler hver gang. Lite vits i å fortsette å sparke en død hest.

Jeg tror da heller ikke at det finnes noen bedre metode, eller noen feil på selve metoden. Derfor kan jeg ikke svare på hva man eventuelt skulle ha gjort i stedet.

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Antall liker
    289
    Sitat fra: Kule-Trygve på I dag kl. 13:21:11
    Jeg har noen høyttalere som gir fra seg lite refleksjoner,

Det var dette som egentlig fikk meg til å svare på innlegget. Hvordan får høyttalerne dine til dét?

Det er et eller annet med den brede baffelen som gjør at det sendes færre refleksjoner mot vegger. (Jeg trodde vel det var en fordel med smal baffel i så måte da..)

I denne testen lå tydeligvis ikke tingene til rette for å høre forskjeller. Det ble antagelig brukt ganske likeverdige kabler, og da er det ikke lett å skille. Dette har jeg prøvd selv (for signalkabler, på veldig bra anlegg, og det kan være praktisk talt umulig å skille ved korte musikksnutter). Det ble brukt rectangular solid core (kobber) og flettet solid-core sølvkabel. Kun ved litt lengre lytting fant jeg ut at jeg foretrakk sølvkabelen.

U

utgatt60135

Gjest
    Kule-Trygve skrev:
    Kun ved litt lengre lytting fant jeg ut at jeg foretrakk sølvkabelen.
    Mener du lengre lytting mellom bytter, flere byttinger eller bruk over flere dager?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn