blindtest

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Lyngen skrev:
    Dazed skrev:
    Lyngen skrev:
    Kabelskeptikere tar feil
    Definér "kabelskeptiker".
    RoDa svarte :).
    OK. Jeg er "kabelskeptiker" i det at jeg ikke tror filla på mye av det mange av produsentene påstår i hytt og gevær i markedsføringen sin. ...MEN at det kan være hørbare forskjeller på kabler, er jeg sikker på. I alle fall når de er konstruert på måter som kan trigge en gitt (uønsket) oppførsel i tilkoblet utstyr. Det burde være fokus på å bruke kabler som er kompatible med forsterkeri og høyttalere, og ikke på at kablene skal være dyre nok. (Jfr. den gamle tommelfingerregelen om at kablene bør koste f.eks. 1/10 av hele anlegget.)

Hvis man bruker kabler som er kompatible med utstyret, og altså ikke har noen elektriske egenskaper på grensen av eller utenfor den spec-en utstyret er designet for, og hvis tverrsnitt og terminering er bra nok, DA tror jeg alle kabler (for analoge signaler) vil låte likt (nok).

OG, jeg tror at man kan konstruere kabler som gir absolutt alle ønskede og uønskede egenskaper sammen med hva som helst av utstyr for noen hundrelapper for et typisk høyttalerkabel-sett, og er derfor særdeles skeptisk til firmaer som forsvarer prisen på kabler til mange titusener av kroner.

Det er min definisjon av "kabelskeptiker".

...Forøvrig er litt sunn skepsis alltid bra.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Kule-Trygve skrev:
    Det er et eller annet med den brede baffelen som gjør at det sendes færre refleksjoner mot vegger. (Jeg trodde vel det var en fordel med smal baffel i så måte da..)
    Hvis du hører lyden borte ved veggen, treffer lydbølgene veggen, og da oppstår det refleksjoner der, som med alle andre høyttalere.

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Antall liker
    289
    Lyngen skrev:
    Kule-Trygve skrev:
    Kun ved litt lengre lytting fant jeg ut at jeg foretrakk sølvkabelen.
    Mener du lengre lytting mellom bytter, flere byttinger eller bruk over flere dager?
    Hadde det jeg antok var den beste kabelen (sølvkabelen) koblet til i en uke, og hørte litt hver dag med denne kabelen. Spilte innspillinger med bra lydkvalitet, f. eks. SACD. Etter en uke koblet jeg til kobberkabelen og da ble det dårligere..det hørtes mer livaktig ut med sølvkabelen, og mer "syntetisk" med den andre kabelen..klarte ikke beskrive forskjellen på annen måte.

U

utgatt60135

Gjest
    Kule-Trygve skrev:
    Lyngen skrev:
    Kule-Trygve skrev:
    Kun ved litt lengre lytting fant jeg ut at jeg foretrakk sølvkabelen.
    Mener du lengre lytting mellom bytter, flere byttinger eller bruk over flere dager?
    Hadde det jeg antok var den beste kabelen (sølvkabelen) koblet til i en uke, og hørte litt hver dag med denne kabelen. Spilte innspillinger med bra lydkvalitet, f. eks. SACD. Etter en uke koblet jeg til kobberkabelen og da ble det dårligere..det hørtes mer livaktig ut med sølvkabelen, og mer "syntetisk" med den andre kabelen..klarte ikke beskrive forskjellen på annen måte.
    Det var alså på kort tid?

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Antall liker
    289
    Hørte en uke med ene kabelen, gikk tilbake til den andre, og da hørtes det plutselig (eller veldig fort) dårlig ut...

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Antall liker
    289
    Dazed skrev:
    Kule-Trygve skrev:
    Det er et eller annet med den brede baffelen som gjør at det sendes færre refleksjoner mot vegger. (Jeg trodde vel det var en fordel med smal baffel i så måte da..)
    Hvis du hører lyden borte ved veggen, treffer lydbølgene veggen, og da oppstår det refleksjoner der, som med alle andre høyttalere.
    Hører ikke sjelden lyd mellom høyttaler og vegg jeg..vet ikke hva det kommer av, om det er egenskaper ved høyttaleren eller lyden den blir foret med som lurer hjernen til å tro lyden kommer fra et sted utenfor høyttaleren, eller om det er refleksjoner som du sier..ved vanlig stereo blir man jo lurt til å tro lyden kommer f. eks. fra midt mellom høyttalerne, så er den første teorien min umulig?

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.092
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Kule-Trygve skrev:
    "Eller, det hadde kanskje ikke vært så kult for forhandlere av Clas dersom det også viste seg å være vanskelig å skille mellom. "
    Her er det vel forhandlerne av Valhalla det ikke hadde vært så kult for, var vel en liten forglemmelse? ;D
    Selvsagt, retter nå. ;)

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Kule-Trygve skrev:
    Dazed skrev:
    Kule-Trygve skrev:
    Hører ikke sjelden lyd mellom høyttaler og vegg jeg..vet ikke hva det kommer av, om det er egenskaper ved høyttaleren eller lyden den blir foret med som lurer hjernen til å tro lyden kommer fra et sted utenfor høyttaleren, eller om det er refleksjoner som du sier..ved vanlig stereo blir man jo lurt til å tro lyden kommer f. eks. fra midt mellom høyttalerne, så er den første teorien min umulig?
    Jeg mente "hvis du fremdeles hører lyden fra høyttalerne når du stiller deg helt borte ved veggen". Da kommer lydbølgene dit, og da er det fint lite høyttaleren kan gjøre med at de blir reflektert ut igjen fra veggen.

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.769
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    Kule-Trygve skrev:
    I denne testen lå tydeligvis ikke tingene til rette for å høre forskjeller. Det ble antagelig brukt ganske likeverdige kabler, og da er det ikke lett å skille.

er det prisen som avgjør om kabler er likeverdige eller ikke?
    koster de like mye, så må de låte likt?

har kabelen en bevisshet, liksom?
    vet den hvor mye den koster, slik at den bestemmer seg for å spille klisslikt en anen kabel som koster like mye, selv om de er ulikt oppbygd?

N

nb

Gjest
    Canales skrev:

vet den hvor mye den koster, slik at den bestemmer seg for å spille klisslikt en anen kabel som koster like mye, selv om de er ulikt oppbygd?
    Det er Kule-Trygve-logikken (eller den totale mangel på sådan) i et nøtteskall.

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Antall liker
    289
    nb skrev:
    Canales skrev:

Det er Kule-Trygve-logikken (eller den totale mangel på sådan) i et nøtteskall.
    Jeg vet ikke hva som gjør at kabler er likeverdige, altså er like gode eller dårlige, og antagelig lyder ganske likt, men skulle jeg kjøpe en kabel uten at jeg fikk høre på den først, ville jeg heller gå etter prisen enn andre ting (hvordan den var oppbygd). For jeg vet ikke hvor god en kabel er utifra hvordan den er oppbygd. Jeg er ikke noen teknisk ekspert heller. Antagelig er det å tro på julenissen å tro at det finnes fantastiske kabler til en billig penge. Men det er jo selvfølgelig mulig jeg tar feil da.

N

nb

Gjest
    Kule-Trygve skrev:
    Jeg vet ikke hva som gjør at kabler er likeverdige, altså er like gode eller dårlige, og antagelig lyder ganske likt, men skulle jeg kjøpe en kabel uten at jeg fikk høre på den først, ville jeg heller gå etter prisen enn andre ting (hvordan den var oppbygd). For jeg vet ikke hvor god en kabel er utifra hvordan den er oppbygd. Jeg er ikke noen teknisk ekspert heller. Antagelig er det å tro på julenissen å tro at det finnes fantastiske kabler til en billig penge. Men det er jo selvfølgelig mulig jeg tar feil da.
    Essensen av stort sett alle dine inlegg er at det kun er prisen som spiller noen rolle. "Opp, opp, opp i pris" er stort sett anbefalingen du kommer med.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.318
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Men det er jo greia med hifikabler, at pris og kvalitet er gjensidig avhengige av hverandre. Also sprach auch fildelity.

lydbjørn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.04.2005
    Antall liker
    49
    Sted
    Oslo
    Handler disse tretten sidene om en blindtest av "kun" to signalkabler ( Kimber og Nordost)?.

Har hatt flere tester både når det gjelder signal og høytalerkabler, men det har aldri vært under ti stykker (par) i prøveperioden!

Det burde være unødvendig å bruke eks. antall tusen kroner på kabler, hvis man ikke hører noen forskjeller?

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    f skrev:
    Det burde være unødvendig å bruke eks. antall tusen kroner på kabler, hvis man ikke hører noen forskjeller?
    Correctamundo! ;)

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    4.800
    Torget vurderinger
    1
    Valentino skrev:
    Men det er jo greia med hifikabler, at pris og kvalitet er gjensidig avhengige av hverandre. Also sprach auch fildelity.
    Produktet er prisen og prisen er produktet ... et fantastisk marked!

mvh
    KJ

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Antall liker
    289
    KJ skrev:
    Valentino skrev:

mvh
    KJ
    Ja jeg er så dum og naiv at jeg tenker at gode kabler koster mer enn dårlige. Hvis du kunne kjøpe en super kabel til samme prisen av en middelmådig kabel, hvilken ville du valgt da? Slik sett ser jeg på kabler som et hvilket som helst hifi- produkt. Men, dersom man ikke greier å tro på at det er forskjell på dem, så skjønner jeg på en måte at noen synes det er rart at en kabel kan være mye dyrere enn en annen. Kanskje man skal innføre et nytt begrep: "Kabelsosialist": Altså, en som hevder at alle kabler skal koste det samme, det skal ikke være noen som helst forskjell på prisen! Disse mener nok og at alle kabler skal være akkurat like dårlige eller bra. Helst like dårlige så ingen av kablene skal stikke seg ut.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Kule-Trygve skrev:
    KJ skrev:
    Valentino skrev:

mvh
    KJ
    Ja jeg er så dum og naiv at jeg tenker at gode kabler koster mer enn dårlige. Hvis du kunne kjøpe en super kabel til samme prisen av en midelmådig kabel, hvilken ville du valgt da? Slik sett ser jeg på kabler som et hvilket som helst hifi- produkt. Men, dersom man ikke greier å tro på at det er forskjell på dem, så skjønner jeg på en måte at noen synes det er rart at en kabel kan være mye dyrere enn en annen. Kanskje man skal innføre et nytt begrep: "Kabelsosialist": Altså, en som hevder at alle kabler skal koste det samme, det skal ikke være noen som helst forskjell på prisen! Disse mener nok og at alle kabler skal være akkurat like dårlige eller bra.
    Det finnes flere tilnærminger til det å prise produkter

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Kule-Trygve skrev:
    Hvis du kunne kjøpe en super kabel til samme prisen av en middelmådig kabel, hvilken ville du valgt da?
    Den supre, selvsagt. Var det noe å lure på.

Hvis du kunne kjøpe en super kabel til 10 ganger mer enn enn en annen like super kabel; hvilken av dem ville du valgt, da?

P

Parelius

Gjest
    Kule-Trygve skrev:
    KJ skrev:
    Valentino skrev:

mvh
    KJ
    Ja jeg er så dum og naiv at jeg tenker at gode kabler koster mer enn dårlige. Hvis du kunne kjøpe en super kabel til samme prisen av en middelmådig kabel, hvilken ville du valgt da? Slik sett ser jeg på kabler som et hvilket som helst hifi- produkt.
    Kule-Trygve artikulerer vel bare det som er en slags common understanding på asylet. Jeg er selvfølgelig ikke udelt enig, men det er likevel et grunnfjell som ligger der uartikulert. Vi kan nok i mange sammenhenger si oss uenige, men likevel, er det et så fantastisk utsagn? (og det er ikke bare kabler en trenger å se på her)

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.092
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Canales skrev:
    RoDa skrev:
    2) Uansett så må vi kanskje stikke fingeren i jorda og godta at det ikke er himmel og hav i forskjeller på kabler?
    De som mener at man MÅ ha kabler til 100k for å kunne rettferdiggjøre komponentene i anlegget mener jeg personlig er helt på viddene.
    Det ER forbedringer å hente, mener jeg, men de små forbedringene må ikke tas helt ut av sammenhengen med andre forbedringer type flytte på høyttalere.
    2) fingeren min har vært i jorda i ganske mange år nå. jeg mener det er små forskjeller, men likevel verdt å bruke tid og litt penger på å finne ut av. jeg mener også at man ikke trenger å sette kabler opp mot akustikk, elektronikk, osv. det skaper bare kunstige frontlinjer og masse gnålete krangling. man kan fint jobbe på flere fronter samtidig.
    Poenget er ikke å sette dem opp mot hverandre, men kanskje å tenke litt på hva det er vi driver med?
    Er forskjellene så små at de nesten forsvinner når øynene lukkes?

Selv mener jeg det er metoden som kødder det til for dere.
    Min metode er inn med ny kabel eller komponent og spille en periode og eventuelt høre om jeg synes det er noe annerledes, deretter tilbake til gammel kabel eller komponent og sjekke om det skjer noe.
    Noen ganger skjer det saker som får meg til å lure, som sist etter lengre periode med Blue Jean som jeg hadde overbevist meg selv om var god nok men det ble sjokkartet å koble tilbake til Whistler.

"Problemet" med sånne opplevelser er at de kun er gyldige for meg selv, og eventuelt de som tror på hva jeg forteller..
    Jeg kan ikke bevise for andre at jeg hørte det jeg hørte og ikke så det eller innbilte meg det.

For å ha en tanke til i hodet så kan man jo lure på hvorfor bry seg med forskjellen dersom jeg over tid hadde glemt hvor mye bedre Whistler er? Hmm.. blir litt svimmel av å tenke så mye..

Jeg tror ikke på at abx er brukanes til noe som helst innen hobbyen, men kan skifte mening om dette.....
    For de som ikke forstår hva abx er, så er det vel noe ala dette:
    En kontrollør som helst ikke selv vet hva han velger gjør følgende:
    Spiller A og forteller at dette er A.
    Spiller B og forteller at dette er B.
    Spiller A eller B og forteller at dette er X.
    Lytteren skal så indikere om han tror det er A eller B.
    Indikerer lytteren rett mange nok ganger av antall repetisjoner så blir det sannsynlig at han har hørt forskjell og ikke bare hatt flaks.
    Da er det med overveiende stor sannsynlighet bevist at det i denne settingen er hørbar forskjell på A og B.

Det var derfor ikke abx gullfiskene brukte hvis jeg har lest rett.

R

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.092
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Kule-Trygve skrev:
    Dette er sjokkerende! :eek:
    Hva med disse? http://www.skograndcables.com/
    Er jo dyre, og sikkert bra da?

R

lydbjørn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.04.2005
    Antall liker
    49
    Sted
    Oslo
    Dazed skrev:
    Kule-Trygve skrev:
    Hvis du kunne kjøpe en super kabel til samme prisen av en middelmådig kabel, hvilken ville du valgt da?
    Den supre, selvsagt. Var det noe å lure på.

Hvis du kunne kjøpe en super kabel til 10 ganger mer enn enn en annen like super kabel; hvilken av dem ville du valgt, da?
    Hvorfor ikke kjøpe den/de samme kabelen (e) brukt til under en tidel av prisen?

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.769
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    RoDa skrev:
    Poenget er ikke å sette dem opp mot hverandre, men kanskje å tenke litt på hva det er vi driver med?
    Er forskjellene så små at de nesten forsvinner når øynene lukkes?
    jeg synes forskjellene er små, ja.
    men de er der.
    og de forsvinner ikke når øyne lukkes.
    men de er såpass små at det lett går i surr når man driver og svitsjer frem og tilbake i et kjør, slik at man gjør i en blindtest med mange repetisjoner.
    jeg tror ikke jeg ville gått i surr på samme måten dersom det var snakk om ting som utgjorde en større forskjell - f.eks. høyttalere eller forsterkere.

RoDa skrev:
    Selv mener jeg det er metoden som kødder det til for dere.
    Min metode er inn med ny kabel eller komponent og spille en periode og eventuelt høre om jeg synes det er noe annerledes, deretter tilbake til gammel kabel eller komponent og sjekke om det skjer noe.
    Noen ganger skjer det saker som får meg til å lure, som sist etter lengre periode med Blue Jean som jeg hadde overbevist meg selv om var god nok men det ble sjokkartet å koble tilbake til Whistler.

jeg har opplevd det samme selv (om enn ikke sjokkartet) når jeg har brukt en kabel i lengre tid og koblet tilbake til noe annet.
    om det er metoden som kødder det til for oss, eller ørene våre som kødder det til, eller noe annet som kødder det til, er det sikkert mange meninger om.
    jeg tenker ikke på den måten.
    jeg synes testen var interessant for min egen del.
    den bekreftet atter en gang at jeg fint hører forskjell på kabler, bare jeg slipper for mange repetisjoner.
    dessuten bekreftet den noe jeg mistenkte fra før av: det er jævlig anmasende å høre de samme 30 sek av en låt om igjen og om igjen og om igjen og om igjen og om igjen og om igjen og om igjen og om igjen.... :p
    den bekfretet også at mbare gjorde en utmerket jobb som bassabsorbent der han satt pal ved anlegget og svitsjet, siden skink hadde glemt fjernkontrollen til cd-spilleren. ;D

RoDa skrev:
    "Problemet" med sånne opplevelser er at de kun er gyldige for meg selv, og eventuelt de som tror på hva jeg forteller..
    Jeg kan ikke bevise for andre at jeg hørte det jeg hørte og ikke så det eller innbilte meg det.
    det er sant, og det er greit nok.
    jeg er fornøyd hvis jeg opplever noe som er gyldig for meg selv.

RoDa skrev:
    Det var derfor ikke abx gullfiskene brukte hvis jeg har lest rett.

gullfisk. entall.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.401
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Canales skrev:
    den bekreftet atter en gang at jeg fint hører forskjell på kabler, bare jeg slipper for mange repetisjoner.
    Hei!

I beste mening....

Det var ut i fra de dataene som er fremlagt i tråden så langt ingen som med noenlunde sikkerhet hørte forskjell på kabler. Det man ser litt tendenser til er at man bedriver det som kalles "data mining" - altså at man ser etter mønster etter at testen er gjort....

*Canales gjorde det bra først, men dårlig på slutten = han ble lyttetrett.
    *Eros gjorde det dårlig først, og bra på slutten = han trengtre tid på å venne seg til anlegget.
    *Skink123 gjorde det dårlig = han burde vært strøket

Hvis man skal gjøre en test noenlunde pålitelig, må man avklare slike forhold før man har sett på resultatene.....

Mvh
    OMF

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.769
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    OMF skrev:
    Canales skrev:
    Hei!

I beste mening....

Det var ut i fra de dataene som er fremlagt i tråden så langt ingen som med noenlunde sikkerhet hørte forskjell på kabler. Det man ser litt tendenser til er at man bedriver det som kalles "data mining" - altså at man ser etter mønster etter at testen er gjort....

*Eros gjorde det dårlig først, og bra på slutten = han trengtre tid på å venne seg til anlegget.

Hvis man skal gjøre en test noenlunde pålitelig, må man avklare slike forhold før man har sett på resultatene.....

Mvh
    OMF

jeg skal ikke forklare de andres resultater.
    samlet sett er det ikke noe tvil om at vi fikk et nullresultat.

jeg har sagt fra dag en at jeg er med på testen for å trekke egne konklusjoner basert på egne resultater.

- jeg har tatt blindtester før med få svitsjinger og ikke hatt noe problem med å treffe riktig.
    - under prøven (for et par uker siden) før denne aktuelle testen opplevde jeg: riktig på 2-3 første bytte (altså opp til 6 svitsjinger), før jeg begynte å slite med å høre forskjell, det være seg blindt eller seende.
    - i selve testen opplevde jeg akkurat det samme: riktig første halvpart og tippekupong siste halvpart. sånt føltes det også der jeg satt og lyttet og noterte.

på bakgrunn av dette ser jeg ingen grunn til å endre mening om (signal)kabler: forskjellene er der, men de er relativt små.
    det nye jeg lærte, er at jeg går i surr når det blir mange repetisjoner/svitsjinger.

jeg er fullstendig klar over at du og mange andre sikkert tenker at det er tilfeldig/flaks at jeg traff på de første svitsjingene, og det lever jeg helt fint med.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Parelius skrev:
    Kule-Trygve skrev:
    KJ skrev:
    Valentino skrev:

mvh
    KJ
    Ja jeg er så dum og naiv at jeg tenker at gode kabler koster mer enn dårlige. Hvis du kunne kjøpe en super kabel til samme prisen av en middelmådig kabel, hvilken ville du valgt da? Slik sett ser jeg på kabler som et hvilket som helst hifi- produkt.
    Kule-Trygve artikulerer vel bare det som er en slags common understanding på asylet. Jeg er selvfølgelig ikke udelt enig, men det er likevel et grunnfjell som ligger der uartikulert. Vi kan nok i mange sammenhenger si oss uenige, men likevel, er det et så fantastisk utsagn? (og det er ikke bare kabler en trenger å se på her)
    Selvsagt bør det være slik at man får det man betaler for, men man må huske på at innen hifi, og spesielt innen kabler, er det mye "snake oil" og humbug. Ytelsesforbedringen pr. krone synker også veldig fort når prisen stiger. (Law of deminishing returns) Denne "pris-asymptoten" for kabler, tror jeg ligger mye lavere enn enkelte skulle ønske.

Hadde noen forsøkt å selge f.eks. biler med tilsvarende markedsføring, hadde de hatt forbrukerrådet på nakken før de rakk å si "svindel". Utrolig at de får lov å holde på sånn.

lydbjørn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.04.2005
    Antall liker
    49
    Sted
    Oslo
    Markedet tar vel det kunden er villig til å betale, men ja, kabelbransjen er nok en av verstingene! Her kan man virkelig kaste penga ut av vinduet!

Skink_123

Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Antall liker
    1.448
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    OMF skrev:
    Canales skrev:
    Hei!

I beste mening....

Mvh
    OMF
    Hei OMF,

hvordan resultatene ble tolket og hvordan enkelte deriblant meg lyttet er forskjellige.

Det ble ikke sett på hvorvidt en traff rett kabel, men hvorvidt en gjenkjente om det ble byttet eller ei!

Mvh

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.401
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Skink_123 skrev:
    Hei OMF,

hvordan resultatene ble tolket og hvordan enkelte deriblant meg lyttet er forskjellige.

Det ble ikke sett på hvorvidt en traff rett kabel, men hvorvidt en gjenkjente om det ble byttet eller ei!

Mvh
    Joda, min kommentar går på gyldigheten av disse observasjonene i et litt mer objektivt lys.

Nå skal ikke jeg betvile Canales eller Eros sine observasjoner. Men dersom feks Eros hadde hatt de 5 første rett og feil på de siste - hadde man da karakterisert de første 5 som flaks (siden han ikke varkjent med anlegget) - kort sagt man korrigerer kartet etter terrenget.....

Mvh
    OMF

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.769
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    OMF skrev:
    Skink_123 skrev:
    Hei OMF,

Mvh
    Joda, min kommentar går på gyldigheten av disse observasjonene i et litt mer objektivt lys.

Nå skal ikke jeg betvile Canales eller Eros sine observasjoner. Men dersom feks Eros hadde hatt de 5 første rett og feil på de siste - hadde man da karakterisert de første 5 som flaks (siden han ikke varkjent med anlegget) - kort sagt man korrigerer kartet etter terrenget.....

Mvh
    OMF

ingen kart er korrigert.
    vi fikk et nullresultat, punktum.

siden får enhver dra sine konklusjoner.
    du får konkludere med at testen er nok et bevis på at det ikke er noe hørbare forskjeller på kabler, og være fornøyd med det.

Evo III

Hertugen
    Ble medlem
    25.12.2009
    Antall liker
    59.786
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    80
    Tenker på de i pressen som jubler over kabler som er med mye kropp og luftig og mye bass,lite bass,og deilig mellomtone.
    De forsvarer jo kabler til 100 000,er de som jeg tror komplett idioter ;D
    ?

O

Rhesus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2006
    Antall liker
    11
    Ove W skrev:
    Tenker på de i pressen som jubler over kabler som er med mye kropp og luftig og mye bass,lite bass,og deilig mellomtone.
    ?

O
    De er ikke idioter, og det er ektefølt det de forfekter, men de ser helt bort fra det faktum at oppfattelsen av lyd lett kan farges av andre ting enn det rent akustiske. I så måte er de svært naive.

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    4.800
    Torget vurderinger
    1
    Rhesus skrev:
    Ove W skrev:
    ...
    De er ikke idioter, og det er ektefølt det de forfekter, men de ser helt bort fra det faktum at oppfattelsen av lyd lett kan farges av andre ting enn det rent akustiske. I så måte er de svært naive.
    Det er direkte underlig at den kullørte hifi-pressen som fanebærer for «subjektivismen» ikke gjør mer for å forstå subjektet, dvs hva/hvordan vi hører/ikke hører og hvordan lydreproduksjon oppfattes.

mvh
    KJ

N

nb

Gjest
    Rhesus skrev:
    Det hadde sikkert vært er fruktbart å skrive om hvilken farge på elektronikken og høyttalerene som låter "varmest"

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Antall liker
    289
    Kan ikke kabelfornekterne bruke sånn en halv mill på utstyr og kabler og eksperimentere litt før de så skråsikkert uttaler seg?

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Kule-Trygve skrev:
    men skulle jeg kjøpe en kabel uten at jeg fikk høre på den først, ville jeg heller gå etter prisen enn andre ting
    Jeg kan lage et sett kabler til deg på bestilling. 3 mill. for et sett (1 m signalkabler og 2,5 m høyttalerkabler). Send PM hvis du er interessert.

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.769
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    Zomby_Woof skrev:
    Kule-Trygve skrev:
    men skulle jeg kjøpe en kabel uten at jeg fikk høre på den først, ville jeg heller gå etter prisen enn andre ting
    Jeg kan lage et sett kabler til deg på bestilling. 3 mill. for et sett (1 m signalkabler og 2,5 m høyttalerkabler). Send PM hvis du er interessert.

nå er du grisk, zomby.
    jeg kan tilby et komplett sett kabler helt makent til ditt for kun kr. 300.000.

det som er drit, though, er at mine kabler skjønner at de koster bare 1/10 av dine kabler, og dermed bestemmer seg for å spille bare 1/10 så bra.

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Antall liker
    289
    Ser for meg følgende reklame for Zomby-Woof sine 3 millioners kabler:

"Testet i blindtest mot Clas Ohlson av Canales og gjengen. Er den foretrukne kabel i 6 av 10 tilfeller." :)

ayaboh

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    8
    Zomby_Woof skrev:
    Jeg er interessert! Er du forresten villig til å ta 3 hvite mus til 1 mill pr stk som innbytte?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn