blindtest

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.771
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    Kule-Trygve skrev:
    Ser for meg følgende reklame for Zomby-Woof sine 3 millioners kabler:

"Testet i blindtest mot Clas Ohlson av Canales og gjengen. Er den foretrukne kabel i 6 av 10 tilfeller." :)
    ;D

det er jo mye bedre enn alt annet av kabelreklame der ute!

P

Parelius

Gjest
    Zomby_Woof skrev:
    Kule-Trygve skrev:
    men skulle jeg kjøpe en kabel uten at jeg fikk høre på den først, ville jeg heller gå etter prisen enn andre ting
    Jeg kan lage et sett kabler til deg på bestilling. 3 mill. for et sett (1 m signalkabler og 2,5 m høyttalerkabler). Send PM hvis du er interessert.
    For å komme fra Zombys "meningsløshet" til Kule-Trygves "fornuftighet" trenger vi bare gå via den offentlige diskusjon og markedet. Og folk insisterer på sin opplevelses autonomi for å kortslutte den sammenhengen. Er det så lett å kortslutte?

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Kule-Trygve skrev:
    Kan ikke kabelfornekterne bruke sånn en halv mill på utstyr og kabler og eksperimentere litt før de så skråsikkert uttaler seg?
    Jeg kan bruke en halv million på elektronikken, så kan du bruke en halv million på kablene, så kan vi se hvem som får størst forbedring. ;)

Kanskje du stiller opp på en blindtest mellom dine egne kabler og ...tja; Blue Jean Cables til en tusenlapp?

Kan godt være i ditt eget anlegg. :)

Jeg forventer selvsagt ikke at du skal gjøre noe slikt, og det har jo vært hevdet at det kan være mekanismer i hjernen som gjør at man først er i stand til å oppfatte eksisterende forskjeller når man VET at det er noe fantastisk bra man lytter til. (Vredensgang utredet dette veldig bra for en tid tilbake. jeg har sikkert fått det helt galt frem.) ;) Et argument jeg forresten ikke fatter at de "kabeltroende" ikke har tatt til seg og bruker for harde livet i denne "krigen" de insisterer på å føre. Så, jeg er åpen for at det kan være forskjeller, men som sagt tror jeg ikke det behøver å være så dyrt å oppnå disse forskjellene.

Det jeg i alle fall er helt skråsikker på, er at for nesten enhver sum fra det et brukbart sett kabler koster og oppover, kan man i så å si alle anlegg oppnå større forbedring i lydkvalitet ved å bruke de pengene på noe annet enn kabler.

Fush

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.01.2006
    Antall liker
    1
    Dazed skrev:
    Det jeg i alle fall er helt skråsikker på, er at for nesten enhver sum fra det et brukbart sett kabler koster og oppover, kan man i så å si alle anlegg oppnå større forbedring i lydkvalitet ved å bruke de pengene på noe annet enn kabler.
    Da har du en jobb å gjøre dersom du skulle ønske å overbevise den harde kjernen i bransjen. Se side 26-27 i Fidelity nr 28:

Vi har derfor ingen problemer med å forsvare at kabler kan være like viktige for lyden som en hovedkomponent i lydkjeden. Derfor kan den være verd det samme i kroner, altså en fjerdedel av totalbudsjettet. For noen blir dette kabler for 3-4 tusen kroner, for andre kan en pris på over 100 tusen kroner være en “fornuftig” investering.

(...)

Selv med forbausende rimelig utstyr vil en enkelt Jorma Prime kabel kunne trekke opp lydkvaliteten i anlegget like mye som de fleste andre oppgraderinger i anlegget til samme pris!

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Canales skrev:
    Kule-Trygve skrev:
    Ser for meg følgende reklame for Zomby-Woof sine 3 millioners kabler:

"Testet i blindtest mot Clas Ohlson av Canales og gjengen. Er den foretrukne kabel i 6 av 10 tilfeller."  :)
    ;D

det er jo mye bedre enn alt annet av kabelreklame der ute!
    Det blir ikke noen bestikkelser, bare så det er sagt. Det kunne jo skade deres integritet og autoritet. Vi kan jo ikke så tvil om deres uavhengighet.

Men jeg kommer til å arrangere et faglig seminar med full pakke. Skal vi si en uke på Madagaskar? D'Gary live i hjemlige omgivelser? Solskinn og kompetanseheving i hyggelige og kameratslige omgivelser.

Invitasjoner sendes ut så snart første settet er solgt.

P.S. Mus er fine greier, men ikke gangbar mynt i denne prisklassen.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Fush skrev:
    Da har du en jobb å gjøre dersom du skulle ønske å overbevise den harde kjernen i bransjen. Se side 26-27 i Fidelity nr 28:

Vi har derfor ingen problemer med å forsvare at kabler kan være like viktige for lyden som en hovedkomponent i lydkjeden. Derfor kan den være verd det samme i kroner, altså en fjerdedel av totalbudsjettet. For noen blir dette kabler for 3-4 tusen kroner, for andre kan en pris på over 100 tusen kroner være en “fornuftig” investering.
    Heldigvis har jeg intet ønske om det. Ikke sterkt nok, i alle fall.

Forøvrig anser jeg det sitatet fra bladet som sludder. Dessverre, får jeg nesten si. Det virker nesten som de har anstrengt seg for å finne en vinkling som kan "forsvare" kostnaden på latterlig prisede produkter, uten egentlig å ha noe å backe det opp med.

Fush skrev:
    Selv med forbausende rimelig utstyr vil en enkelt Jorma Prime kabel kunne trekke opp lydkvaliteten i anlegget like mye som de fleste andre oppgraderinger i anlegget til samme pris!
    Deg om det.

ayaboh

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    8
    Dazed skrev:
    Jeg forventer selvsagt ikke at du skal gjøre noe slikt, og det har jo vært hevdet at det kan være mekanismer i hjernen som gjør at man først er i stand til å oppfatte eksisterende forskjeller når man VET at det er noe fantastisk bra man lytter til. (Vredensgang utredet dette veldig bra for en tid tilbake. jeg har sikkert fått det helt galt frem.) ;) Et argument jeg forresten ikke fatter at de "kabeltroende" ikke har tatt til seg og bruker for harde livet i denne "krigen" de insisterer på å føre. Så, jeg er åpen for at det kan være forskjeller, men som sagt tror jeg ikke det behøver å være så dyrt å oppnå disse forskjellene.

Det er verdt å merke seg at evnen til å oppdage "forskjeller" henger sammen med hvor bra resten av anlegget er. Dvs at jo bedre anlegg jo mer hørbart er det som før kun var bagateller. Hvis en bestemt kabel fikser en slik "bagatell" så kan det fort vekk være verdt å betale litt ekstra for den. Du kjøper selvfølgelig ingen ny kabel bare for å høre forskjell, men du prøver en ny kabel for å finne ut om det er forskjell, hvis du skjønner forskjellen.

Det virker som enhver diskusjon om kabler må via pris. Uten å ha prøvd det helt ekstremt dyre, er jeg av den oppfattningen at det faktisk er sammenheng mellom pris og ytelse, i hvertfall opp til et visst nivå. At prisene generelt er alt for høye er en annen sak. Det er sikkert en sammenheng mellom hvilket prisnivå resten av anlegget har, og viljen til å betale for kabler.

Det at man først er i stand til å oppfatte forskjeller når man vet at det er dyrt osv er bare tull, men det blir jo mye brukt her.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    ayaboh skrev:
    Det at man først er i stand til å oppfatte forskjeller når man vet at det er dyrt osv er bare tull, men det blir jo mye brukt her.
    Er det? Gjør det?

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.151
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Dazed skrev:
    ayaboh skrev:
    Er det? Gjør det?
    Ja, det er det.
    Hvor mye det brukes er sikkert variabelt, men det er et kjent argument. ;)

Vi kan sikkert diskutere hvor mye overpriset mumbojumbo det finnes der ute og være enig om det.
    Men at det ER hørbare forskjeller er jeg personlig overbevist om.

Jeg har resignert i slike diskusjoner, og forholder meg til min egen overbevisning uten å forsøke å omvende andre.

R

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    RoDa skrev:
    Ja, det er det.
    OK. Da sliter jeg igjen mer med å forstå hvorfor ingen kan identifisere forskjeller og kabler i en abx-blindtest, og hva som er galt med slike tester.

RoDa skrev:
    Men at det ER hørbare forskjeller er jeg personlig overbevist om.
    Jeg også. Variasjoner i kablers elektriske egenskaper som resistans, kapasitans og induktans kan helt sikkert forårsake forskjeller hvordan i signalet går gjennom dem og dermed forskjeller i lyden fra høyttalerne. Mitt eneste poeng er at disse egenskapene nok kan manipuleres akkurat dit man vil for småpenger, og dermed er prisene enkelte forlanger for kabler i beste fall ufine.

RoDa skrev:
    Jeg har resignert i slike diskusjoner, og forholder meg til min egen overbevisning uten å forsøke å omvende andre.
    Ingen dårlig idé. Hadde strengt tatt bestemt meg for noe liknende selv, men jeg er for kranglevoren, ser det ut til. ;)

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.804
    Torget vurderinger
    1
    RoDa skrev:
    En seier for mobben. Kabelmobben - de som ikke hører/skjønner at kabler kan låte forskjellig, vinner terreng. Lytting på kabler har blitt en lyssky aktivitet. Kabelmobben sovner sikkert med et smil rundt munnen.

En utvikling å være stolt av. Heia Hifisentralen! Hurra hurra hurra.

lydbjørn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.04.2005
    Antall liker
    49
    Sted
    Oslo
    Du mener vel ingen av dere som var med på blindtesten?

Som sagt tidligere, dere burde hatt med mange flere kabler i blindtesten deres!

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.151
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    pedal skrev:
    RoDa skrev:
    En seier for mobben. Kabelmobben - de som ikke hører/skjønner at kabler kan låte forskjellig, vinner terreng. Lytting på kabler har blitt en lyssky aktivitet. Kabelmobben sovner sikkert med et smil rundt munnen.

En utvikling å være stolt av. Heia Hifisentralen! Hurra hurra hurra.
    Å krangle her inne blir dødfødt når abx is king. ;)
    Det synes umulig å bevise at det kan være hørbar forskjell på kabler, og hvorfor bruke energi på det?
    Jeg tror det er veldig mange som har resignert, og det med god grunn.

Det er sunt å være skeptisk, og det er sunt å utfordre sine egne overbevisninger.
    Derfor gjør jeg også det med ujavne mellomrom.
    Men jeg ender opp med at jeg ikke klarer å overbevise meg selv i stor nok grad.

Hvor mye forskjellene betyr, og hva de er verdt i kroner, får være opp til hver enkelt.
    Det er faktumet at det er hørbare forskjeller jeg er fastlåst i. :D

Repeterer at jeg ikke tror abx funker til noe som helst innen hobbyen vår.
    Samtidig er det jo underholdende å se at INGEN, selv ikke de mest innbitte kabelignorante, bruker statistisk holdbar og repeterbar abx til å gjøre egne valg. ;)

R

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.151
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    f skrev:

Hva i all verden er det du prater om?
    De klarte ikke å skille to kabler fra hverandre og så mener du løsningen er flere kabler? :eek:

lydbjørn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.04.2005
    Antall liker
    49
    Sted
    Oslo
    RoDa skrev:
    f skrev:

De klarte ikke å skille to kabler fra hverandre og så mener du løsningen er flere kabler? :eek:
    Ja!

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Dazed skrev:
    Ingen dårlig idé. Hadde strengt tatt bestemt meg for noe liknende selv, men jeg er for kranglevoren, ser det ut til. ;)

Dessto mer en roper "ulv,ulv" i denne debatten dessto mer intetsigende er det som sies av enkelte... Støtter Roda i hans tilnærming.. 8)

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.151
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    f skrev:
    RoDa skrev:
    f skrev:

Ja!

Hehe, forklar litt om hvorfor dette skulle gjøre testen bedre er du snill?

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.151
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Dazed skrev:
    RoDa skrev:
    Ja, det er det.
    OK. Da sliter jeg igjen mer med å forstå hvorfor ingen kan identifisere forskjeller og kabler i en abx-blindtest, og hva som er galt med slike tester.
    Et tips: Prøv litt abx selv, så kan du sjekke ut hvor vilt vanskelig der er. ;)

Dazed skrev:
    Variasjoner i kablers elektriske egenskaper som resistans, kapasitans og induktans kan helt sikkert forårsake forskjeller hvordan i signalet går gjennom dem og dermed forskjeller i lyden fra høyttalerne. Mitt eneste poeng er at disse egenskapene nok kan manipuleres akkurat dit man vil for småpenger, og dermed er prisene enkelte forlanger for kabler i beste fall ufine.
    Da håper jeg noen kan manipulere et sett med Whistler Coanda lyd til meg for en 500-lapp ;D

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Fush skrev:

(...)

Siden gnostisismen har overtatt Fidelity totalt og spredt seg som ild i tørt gress til leserne, så foreslår jeg Rhesus som ny redaktør etter Vadseths avgang!

lydbjørn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.04.2005
    Antall liker
    49
    Sted
    Oslo
    Har prøvd det, men mener forsatt at et større antall kabler, hadde gjort abx testen både enklere og grundigere!

Det hadde oppstått større forskjeller rett og slett ;)

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.151
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    f skrev:
    Har prøvd det, men mener forsatt at et større antall kabler, hadde gjort abx testen både enklere og grundigere!

Det hadde oppstått større forskjeller rett og slett ;)
    I beste mening; du prater tull.

Det er greit å få med seg at de ikke gjorde noen abx.
    Det ligger dessuten i abx-ens natur at det er en A og en B. :p

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.151
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    f skrev:
    Altså mener du at:

Dette er A
    Dette er B
    Dette er C
    Dette er D
    Dette er E
    Dette er F
    Dette er G
    Så koble inn en av dem og si hva er dette?

Vil være enklere enn

Dette er A
    Dette er B
    Så koble inn en av dem og si hva er dette?

???

R

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.420
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    RoDa skrev:
    ABX kødder det så til at du ikke treffer 100% på forskjellen på disse to:
    Det illustrerer kanskje at hørselen ikke er like pålitelig som enkelte synes å tro.....

Mvh
    OMF

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.151
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    OMF skrev:
    RoDa skrev:
    Det illustrerer kanskje at hørselen ikke er like pålitelig som enkelte synes å tro.....

Mvh
    OMF
    Så du mener fette alvorlig at disse kan det være vanskelig å høre forskjell på?

R

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    f skrev:

Hvorfor det? Ingen av de anerkjente statistisk holdbare metodene for slike tester sier noe slikt, såvidt jeg har sett.

V

vredensgnag

Gjest
    Driter deg ikke ut, RoDa. Jeg bare konstaterer at du begår feilslutninger, og det har du ofte gjort.

Du har bestemt deg på forhånd om at det må være forskjeller.

I sin tid ville du ha folk til å bevise at abx-tester hadde noe for seg, innen du var villig til å gjennomføre en selv - når det måtte være den enkleste ting i verden for deg selv å konstatere forskjellene.

Deretter har du brukt mye energi på å så tvil om abx-tester, det må være fordi disse er spesielt uegnet innen HiFi. (Altså ikke audio, men hifi.)

Så latterliggjorde du noen eksempler jeg viste fra Stereo Review (tror det var hva bladet het), der folk hadde vansker med å høre forskjell på forsterkere. (En meget omstendelig gjennomført test der lytterne fikk alle muligheter til å virkelig skjelne mellom dem.)
    Sett hadde de toppskåre - usett var de på bærtur.

Og nå kommer du med disse. Og feilslutningen er at du har bestemt deg for at det må være forskjell.

Og du trekker likevel ikke den påvisbart klokeste slutningen: at menneskelig hørsel og vurderingsevne ikke er et hyperkalibrert måleapparat, og at mange faktorer påvirker en oppfatning, ikke minst fordommer.

===

Jeg kan ikke huske om jeg har lest noen av dine hifi-artikler, så jeg kan ikke si om du skriver stort om forskjeller på komponenter og sammenligninger, etc. Så dette gjelder ikke deg, men hifi-skriverier generelt.
    Det beskrives mikronsmå forskjeller, oppsnappet med nåsammenligning i forhold til et minne av en lydopplevelse i et annet lytterom i et annet land i et annet år - klart at når "vitenskapen" er på det nivået blir det litt vanskelig å ta virkeligheten inn over seg.

V

vredensgnag

Gjest
    RoDa skrev:
    OMF skrev:
    RoDa skrev:

Mvh
    OMF

R
    Prøv selv. Godt mulig det er kjempelett.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    RoDa skrev:
    OMF skrev:
    RoDa skrev:

Mvh
    OMF

R
    Hvordan skal man ellers forklare at man ikke klarer det? Stress?

Gammeln

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.09.2007
    Antall liker
    43
    Enten tror du på ABX eller du tror ikke på ABX. Det er akkurat som med Gud.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Gammeln skrev:
    Enten tror du på ABX eller du tror ikke på ABX. Det er akkurat som med Gud.
    Hvordan kan man ikke tro på noe man opplever selv?

ayaboh

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    8
    orso skrev:
    Siden gnostisismen har overtatt Fidelity totalt og spredt seg som ild i tørt gress til leserne, så foreslår jeg Rhesus som ny redaktør etter Vadseths avgang!
    Hvorfor alt dette tullet? Det må da være mye enklere for dere å lese The Audio Critic. Peter Aczel er jo audiofundamentalismens far, og mener at Bill Johnson, William Conrad, og Lewis Johnson er audioverdens svar på Hitler, Stalin, og Mussolini. I tillegg deler han jo seng med John W. Russell og Bob Carver. Dere får full pakke!

PS: Kanskje også en ide at dere begynner å menge dere med teknotaliban borte hos Hydrogen?

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.420
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    RoDa skrev:
    OMF skrev:
    RoDa skrev:

Mvh
    OMF

R
    Vel - jeg synes ved mildt sagt det er litt snodig å bruke tester hvor man faktisk påviser forskjeller både mellom de høytalerne, 7% THD og faktisk også 3% THD som argument mot ABX.

At det ikke er 100% betyr jo ikke noe annet enn at noen har glippet konsentrasjonen under ett forsøk, trykket feil, eller noe annet.....

Så - i mine øyne er linken din et forsvar for ABX, ikke et angrep....men så ser vi kanskje forskjellig på verden....

Mvh
    OMF

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn