BLUESBREAKERSBLOODSUGARSEXMAGIK

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    23.238
    Antall liker
    62.042
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Sist redigert:

    sundkoien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.01.2007
    Innlegg
    2.683
    Antall liker
    4.622
    Sted
    Kirkenær
    Torget vurderinger
    2


    I løpet av påsken har jeg lest gjennom HIFI News, April 2016.
    Fra side 124 og utover står trykt en artikkel som opprinnelig stod i samme magasin i januar 1983.
    Det er på fallende hvor lik tankegang, synspunkter og problemstillinger rundt dette med lydgjengivelse er nå i fht for over tredve år sida.
    Dette til tross for at den tekniske utviklingen har vært stor.

    Det er flere aspekter som blir diskutert, bl.a. reprodusert musikk og live-forestilling.
    Det vises til eksperiment hvor The Fine Arts Quartet (strykekvartett) spiller live, samtidig som man har satt opp et anlegg med AR3a høyttalere.
    Høyttalerne står plassert der musikerne befinner seg på scena.

    Disse høyttalerne var top notch i sin tid, blir ikke akkurat ansett som High End i dag.
    De kostet ca $500 på 70 tallet, noe som var en høy sum for slikt den gangen.


    I en periode av seansen har musikerne opphold i spillet, og musikken høres i stedet over høyttalerne mens strykekvartetten kun mimer.
    Publikum hører ikke forskjell på overgangen fra live til båndopptak/høyttalere...

    I samme artikkel vises det til at ved forsøk er det alltid noen av forsøkspersonene som foretrekker innspilt musikk framfor live.
    Artikkelforfatteren hevder at mange lyttere anser lyd-utstyr som noe som produserer lyd i motsetning til å gjengi innspilt lyd,-dvs reprodusere.

    Ut fra dette sier han følgende;

    For some there is no more to be said than,
    "I like it" or "I don`t like it"

    Litt av meningen min med den lange prekenen jeg holdt i tråden til Tom var nettopp litt av dette med at høyttalere, cdp/dac og ikke minst
    høyttalere ofte har en egenlyd. Ikke minst hos høyttalere der jeg mener at høyttalere har en egenklang(på mange måter som pickup'er) Dette gjelder også rør.

    I den forbindelse liker jeg derfor domediskanter av tekstil, mellombasser av papir og høyttalerkasser av tre ;)

    Kjør diskusjon!

    M
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    23.238
    Antall liker
    62.042
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    En preken i påsken var da helt på sin plass M!
    Håper du ikke misforstod meg?

    Det eneste jeg kunne tenke meg å diskutere er hvorvidt høyttalere skal ha kasser i det hele tatt.:cool:
    Være seg tre eller annet materiale.
    Jeg har hørt bra lyd fra alumininiumbokser også jeg.

    Størrelsen og luftigheten du får med dipoler og paneler er det mest besnærende for meg.
    Jeg er likevel ikke uenig med deg.
    F.eks Harbeth som ligner dine foretrukne prinsipper, har jeg hørt spille veldig bra flere ganger.
    Annerledes kan likevel være bra.

    Hva som er mest riktig mht reproduksjon er vanskelig å avgjøre da det innspillingsmessig blir gjort mye forskjellig.
    Instrumentene har også mye og si. Det er som du vet umulig å si når en el.gitar høres riktig ut.
    Hvis man har en viss aning om hvordan menneskelige stemmer og piano høres ut,
    -og anlegget ditt ligner,-da er du på vei.
    Slik jeg ser det:)

    mvh
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    23.238
    Antall liker
    62.042
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Er enig med HC her.
    Salig er den som er fornøyd med en slik en.

     
    Sist redigert:

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    23.238
    Antall liker
    62.042
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har gjort meg noen tanker rundt dette med innspillinger.
    Altså hva vi gjerne vil ha gjengitt på en tilfredstillende måte i heimen.

    Jeg skumleser listene som blir lagt ut i TIDALtråden hvor hensikten er å presentere låter med god lyd på Tidal.
    Jeg prøver ei låt her og der. Tidal/strømming er fantastisk!
    Snuser rundt etter gull, og noe er det, men også mye pukk og gråsten. I noen tilfeller plastikk.
    I likhet med ulik oppfatning av hva som er bra lyd fra et musikkanlegg, er vi også temmelig ulike når det kommer til hva som er gode innspillinger.

    Jeg undrer meg over hvor lite innspillinger blir vektlagt hos mange når ulike anlegg og utstyr blir bedømt og vurdert.
    Det er oftest mye større lydmessig forskjell på innspillinger som blir avspilt enn utstyret det blir reprodusert på!

    Det er klart det er stor forskjell på f.eks forsterkere, men jeg våger den påstanden at det er mye større forskjell på ulike album.

    Hvis man tar et eksempel med vinylplater;
    -det kan til og med være større forskjell på ulike versjoner og pressinger av samme album enn det er på ulike forsterkere.
    Dette gjelder forsåvidt CD, filer og tape også.
    Etterhvert finnes mange album i forskjellige masteringvarianter:
    -kjempestor forskjell i noen tilfeller!

    Hva folk anser som god lyd er også bemerkelsesverdig. Det er veldig forskjellig.
    Noen er fornøyd bare innspillingen har nok trøkk i bassområdet.
    Noen må ha glitter og stjernedryss i diskantområdet for å føle lykke.
    Andre foretrekker å nærmest "sitte inni instrumentene" og ha hele stua stappfull av f.eks piano.
    Stemmer og instrumenter så store som hus er imponerende.
    Masse effekter med bikkjer som boffer, biler som skrenser, tog som tøffer over scena fra den ene kanalen til den andre osv.

    Jeg er en av de få (!?) som leser HiFi-magasiner her på HFS.
    Bl.a. har jeg glede av tidligere nevnte HiFi News som egentlig heter HiFi News & Record Review.
    Det siste RECORD REVIEW, er et stort pluss og i mange tilfeller har jeg funnet skiver som er gode både innholdsmessig musikalsk, og teknisk godt laget innspillingsmessig.

    Det refereres også til spesielle innspillinger ved omtale/tester av komponenter/utstyr.
    Hvis man så har disse samme innspillingene sjøl, da kommer en ny dimensjon inn i (lyd)bildet.
    Det kan være både interessant , lærerikt og moro når det refereres til noe du kjenner fra ditt eget oppsett.

    Nå er det kommet en ny slik refeanse, som ennå ikke på plass her i Blåskogen.
    Det dreier seg om Eleanor McEvoy`s siste utgivelse. Albumet NAKED MUSIC.
    Naked Music er utgitt i februar i år.

    McEvoy er en av Irlands mest folkekjære artister. Dette er hennes 12.studioalbum.
    Her i Norge er hun mest kjent for sin medvirkning på albumtitlene A Womans Heart.

    Det spesielle er at det er spilt inn i studio som en liveforestilling uten noe pålegg eller outtakes av noe slag.
    Det er kun McEvoy med akustisk gitar,eller a capella som framfører et knippe av sine beste sanger fra tidligere i karrieren.

    Det sies at det er som å ha dama i rommet hvis avspillingsutstyret er i orden.
    Å ha dama i rommet, -det kan vi like...
    Den er bestilt!:)
    (på vinyl:cool:)



    ..another truly high fidelity studio ‘live’ recording one that takes ‘minimalism’ to a whole new level. It proves, again, that all you need to make a great record is the singer, and the song And she does just that with an acapella version of ‘The DJ’ (lifted from her 2004 album Early Hours) where she impressively carries the melody with just her vocals...But in its own right, the gentle, whiskey drinking, candle watching music of Naked Music is hard to fault. Few could compare under the glare of such a bright spotlight. Eleanor shines.
    A no-brainer: take a singer adored by audiophiles for all the right reasons-great music and great recording....'The DJ' - in a cappella - is a track that will make any hi-fi sound incredible. A display of emotion and intimacy as naked as the title suggests, this CD happens to sound astonishing, too.[2]
    Quietly set, sparse and rewarding, "Naked Music", Eleanor McEvoy




     
    Sist redigert:

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    25.183
    Antall liker
    34.924
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Takker så mye for tips om dette albumet blues, dama er svært godt likt her i skogbrynet siden tidenes morgen;)
    Må prøve å lete opp dette!!

    Ellers blir det satt fingeren på så mye fornuftig i din tekst over her, så fornuftig at jeg må gi deg en stjerne i boka di i dag;);)
    Høre musikk rundt omkring som du ikke kjenner/har selv kan være meget hyggelig det, men om man skal sammenligne lyd eller danne seg en oppfatning av denne, må man ha samme innspilling/kilde og evnen til å plusse på/trekke fra parametere som f.eks rommet og nivå musikken blir spilt på:):)
    Om man også kjenner vedkommende og vet litt om hva personen liker/vektlegger i forhold til musikksmak/lyd kan man også noen ganger klare å "følge" tanker og oppnådd resultat og derav verdsette dette:D
    Ha en flott dag videre!

    gismo
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    23.238
    Antall liker
    62.042
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Takk for det gismo:)
    Det er mulig jeg ikke har vært klar nok, men hovedpoenget i innlegget over er at ulike musikkinnspillinger oftest skiller mer enn ulike komponenter i anlegget.
    Også i eget anlegg!:eek:

    mvh
     
    Sist redigert:

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.604
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Takk for det gismo:)
    Det er mulig jeg ikke har vært klar nok, men hovedpoenget i innlegget over er at ulike musikkinnspillinger oftest skiller mer enn ulike komponenter i anlegget.
    Altså ikke det at man hører fremmed musikk på fremmed anlegg, men også i eget anlegg.

    mvh
    Derfor bør en høre lik musikk på ulike anlegg for å se hvilke forskjeller som er i de ulike anleggene... Men det er det ikke alltid en gjør. Og da er en prisgitt vertens mer eller mindre gode smak og evne til å formidle SIN musikk. Noe som kan slå alle veier ifht ens egne preferanser... Uansett, vi skal være glade for at det skiller. ;)
     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    25.183
    Antall liker
    34.924
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Takk for det gismo:)
    Det er mulig jeg ikke har vært klar nok, men hovedpoenget i innlegget over er at ulike musikkinnspillinger oftest skiller mer enn ulike komponenter i anlegget.
    Altså ikke det at man hører fremmed musikk på fremmed anlegg, men også i eget anlegg.

    mvh
    Jo da, du var klar nok blues og det er jeg helt enig i, altså ditt hovedpoeng, det lå innbakt i alle de fornuftige ordene jeg ref til:cool:;) Slengte bare på litt tilleggs betraktninger rundt lyd/lytting;)

    gismo
     
    Sist redigert:

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    23.238
    Antall liker
    62.042
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg hadde problemer med å få sagt det jeg ville, så mens HC skrev sitt innlegg redigerte jeg mitt forrige.
    (uten at det ble særlig bedre formulert!:()

    Jeg forsøker å gjenta poenget;
    Innspillinger skiller ofte mer enn audiokomponenter på lyden når gjengivelsen blir presentert.:rolleyes:

    (Dere må gjerne fortsette gutter, men jeg går ut i sola:))

    Edit: det ser ut til at gismo har forstått innholdet.
    Jeg er mer usikker på meg sjøl!:p
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    25.210
    Antall liker
    67.674
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Kloke ord på morgenen, BB, med et godt supplement fra Gismo :) Lite å være uenig i egentlig. Ut fra mitt erfaringsgrunnlag følger jeg deg langt på vei i resonnementet om forsterker og innspilling. Innspillinger er en jungel, mens forsterkere er en litt uryddig hage ;) Hadde forsovet vært kjedelig og forutsigbart med kun asfalt :)

    Synes likevel det kan være vanskelig å følge musikkbeskrivelsene i hifi-magasin. Går mye på preferanser, men også at skriftspråk ofte er like egnet til å misforstå som å forstå :) Likevel, synd jeg ikke har den platen i Tidal-samlingen min :)
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Kobler meg på denne fine tråden Bluesbreaker. :)

    Som innspill til innlegget 2889 så er jeg helt enig i at kvaliteten på selve opptaket til en viss grad er det som betyr mest for lyden som kommer ut.
    Hvilken innspillingsfilosofi musikere, teknikere og produsenter har opplever jeg som noe som varierer fra person til person. Tror dagsform også spiller en rolle.
    Sammenligner det ofte med et kamera. Et kamera er ikke det samme som et øye. Det samme er det med en mikrofon. Hvilket motiv man velger i nuet er en vinkling av virkeligheten som ikke har noen fasit, bare dokumentasjon av et øyeblikk fra en vinkel.

    Går et skritt videre i kjeden til anleggene som står i de tusen hjem, gjentar dette seg enda en gang. Synes ikke det er så rart at anbefalinger og meninger spriker litt om valg av motiv og sammensetningen i en innspilling. Er litt verre å kalibrere anleggene slik vi gjør med skjermer eller utskrifter vi ser bilder på.

    Jeg bruker faktisk å unngå å høre på musikk jeg kjenner fra før når jeg skal evaluere et anlegg. Hvis jeg sammenligner opplever jeg at jeg sammenligner med et uklart ideal fra et anlegg jeg hørte en gang eller kanskje mitt eget som ikke nødvendigvis er en fasit. Prøver heller å lytte til mye ulik musikk så kommer fellesnevnerene om hva som fungerer bra og ikke av seg selv.
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    23.238
    Antall liker
    62.042
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Takk for et interessant innspill AtleT.
    Å bruke kamera som en analogi gir mening.

    Ellers var det en ny innfallsvinkel å høre ukjent musikk ved evaluering av et anlegg.
    Det er dessverre ikke så ofte vi får oppleve det i HIFI sammenheng.
    Det går i Nils, Roger og Kari, rundtomkring!

    Mvh
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    23.238
    Antall liker
    62.042
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1

    Da man trodde man var ajour med platebestillinger dukket det opp en til på ønskelista.
    Den kommer nå i april.
    Hans to forrige album er så bra, at dette regner jeg for bankers. Er bestilt.



    Her må du bare heise seil og kjøpe Karmana!
    Noe av det kuleste jeg har sett når det kommer til Merchendise;





     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    25.210
    Antall liker
    67.674
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Nytt for meg. Gode nyheter! Forrige var kanonbra, mens første var for mye køntri for meg :)
     
    V

    vinyl-mannen

    Gjest
    Man blir impregnert av mindre, hva er prisen på herligheten?
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    42.127
    Antall liker
    91.926
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    99
    Hva er den "snusboksen" for noe?
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    42.127
    Antall liker
    91.926
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    99
    Jeg er desverre ikke særlig bevandret i Kaptein Sabeltanns verden, da barna mine var for gamle for denslags...
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.604
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Sekstant, draft og kikkert er også fine ting å ha blues... :)


    Jupp, og noe av det bedre skal sies. Men hva KU-gutter skal med analogi om hav og sjørøveri blir søkt.. Bedre med en gamp i solnedgang..Men musikken er ok den blues.
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    42.127
    Antall liker
    91.926
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    99
    Du verden. Det var finere enn mitt Silva lommekompass
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    42.127
    Antall liker
    91.926
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    99
    Sekstant, draft og kikkert er også fine ting å ha blues... :)


    Jupp, og noe av det bedre skal sies. Men hva KU-gutter skal med analogi om hav og sjørøveri blir søkt.. Bedre med en gamp i solnedgang..Men musikken er ok den blues.
    Til bruk på Mjøsen?
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Takk for et interessant innspill AtleT.
    Å bruke kamera som en analogi gir mening.

    Ellers var det en ny innfallsvinkel å høre ukjent musikk ved evaluering av et anlegg.
    Det er dessverre ikke så ofte vi får oppleve det i HIFI sammenheng.
    Det går i Nils, Roger og Kari, rundtomkring!

    Mvh
    Ja, hvis man tenker på det så er intuitiv lytting mer naturlig for oss mennesker enn å sammenligne. Det krever nok litt flere skills å lytte på denne måten, men vi er da garvede karer? :)
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    23.238
    Antall liker
    62.042
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Takk for den gismo, men er What HiFi noe å stole på da?:rolleyes::cool:

    Nå er dette omtale av den helt nye V80 SE versjonen som bruker KT 150 utgangsrør.
    Min er kun vanlig V80, men jeg kjenner igjen beskrivelsen, så den er nok ikke veldig forskjellig fra min.
    Den vesentlige forskjellen er høyere utgangseffekt,-noe jeg ikke savner til tross for at jeg har Magnepan som er kjent for å være litt vanskelige å drive.
    Enkel å bruke og problemfri som en transistorforsterker. Genial biasregulering. Samme inn og utganger og muligheter.. Utseendet er identisk bortsett fra utgangsrørene.
    Høres ikke ut som typisk rørforsterker. Er mer "på" og direkte uten den fløyelslyden mange tror er synonymt med rør.
    Mer futt og fart, samt sterkere i bassgjengivelse enn mye annet med rør i. Livat sak.

    Som det stod i en annen omtale; -Sounds like transistor , but far more randier!;)

    Min egen,- My Precious:)

     
    V

    vinyl-mannen

    Gjest
    Godt å se at enkelte av oss ikke faller for den stadige
    fristelsen det er å skulle oppgradere hele tiden men nå har du ett
    flott anlegg med ett meget flott lydbilde.
    Når sa du jeg kunne komme oppover? Tenkte også besøke platemannen:)
     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    25.183
    Antall liker
    34.924
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Vet at du mangler SE, men tror signaturen og egenskapene er mye likt, det jeg hører hos deg kjennes igjen
    i beskrivelser fra "forståsegpåere";)
    Høyere effekt i form av disse " buttplug" rørene trenger du itte, men hva kunne en sånn "super blackbox" bidratt med oppe i Blåskogen trur du...:rolleyes:;) Noe å hente?

    gismo
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    23.238
    Antall liker
    62.042
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Vil gjerne ha besøk VM:),og vi skal nok få til noe med Håkon men vi må vente litt.
    Ble litt opptatt!
    Kjerringa fikk for seg at vi skulle pusse opp gangen, og det skulle skje NU!
    Riktignok har vi snakka om det et års tid, men det kom litt brått på!

    Vedr. BLACKBOX er det litt ulike meninger om lyden blir bedre ettersom jeg har lest.
    Hifi Guiden har et par slike, og det er mulig jeg kunne fått prøve, men vet ikke om jeg har råd..
    Super Blackbox koster $3500 dollar i USA, og det er litt drøyt for ei litt avansert strømforsyning synes jeg...
     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    25.183
    Antall liker
    34.924
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Vil gjerne ha besøk VM:),og vi skal nok få til noe med Håkon men vi må vente litt.
    Ble litt opptatt!
    Kjerringa fikk for seg at vi skulle pusse opp gangen, og det skulle skje NU!
    Riktignok har vi snakka om det et års tid, men det kom litt brått på!

    Vedr. BLACKBOX er det litt ulike meninger om lyden blir bedre ettersom jeg har lest.
    Hifi Guiden har et par slike, og det er mulig jeg kunne fått prøve, men vet ikke om jeg har råd..
    Super Blackbox koster $3500 dollar i USA, og det er litt drøyt for ei litt avansert strømforsyning synes jeg...
    Ser den blues, selv om du sikkert hadde fått lånt en gratis av HiFi Guiden på prøve;)
    Litt surt om det ble "mye" bedre:cool: Hadde et sånt super power på Audionet i sin tid (18K), var endring til bedre på sølvplaresnurra men fikk ikke samme effekt på pre, den kunne brukes på begge;)

    gismo
     
    Sist redigert:

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    25.210
    Antall liker
    67.674
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Tviler ikke på at V80 SE er en særdeles bra sak. Må likevel innrømme at når jeg leste artikkelen var det som slo meg; hvorfor i alle dager bruke så mye penger på en rørforsterker som låter som en transistorsak. Ser jo at du nevner en annen omtale som definerer dem som litt kåtere enn en transistorforsterker. For meg høres dette ut som fjas. Skulle vært spennende å høre hva anmelderen legger i det :)
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn