BLUESBREAKERSBLOODSUGARSEXMAGIK

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    68.727
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    I Valentino's tråd leser jeg med forferdelse at Stig Erik Tangen er død. Det kom brått på meg. Det er ikke mer enn vel en måned sida jeg var hos han siste gang. Han bodde bare noen kilometer unna meg.

Stig Erik var en usedvanlig dyktig og kunnskapsrik mann med originale ideer rundt lydproduksjon og teknikk.
    Han konstruerte uvanlige og vellydende høyttalere og systemer på profesjonellt vis.
    Jeg har skrevet noe om det fantastiske lydanlegget han hadde bygd opp hjemme, litt bak i tråden her. Å høre dette oppsettet var en skjellsettende opplevelse.

Jeg kjente ham ikke veldig godt, men hadde noe kontakt, mye fordi han var interessert i Magnepan høyttalere. Jeg føler at vi hadde en relasjon. Stig Erik var en hyggelig kar. Dette er trist.
    Jeg er meget takknemlig for at han delte både sosialt og av musikk og lydkunnskap med meg.
    Fred over Stig Eriks minne.
    🥀
    bluesbreaker

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    68.727
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    IMG_20250401_155827.jpg

Enda ei uke er straks omme.
    Det har heldigvis tæret kraftig på snøen her vi bor.
    Kan ikke huske det har vært så tidlig her på 30 år.
    Men litt påskesnø kommer vi nok til å ha.
    IMG_20250401_155753.jpg

I senere tid har jeg brukt litt tid på å høre mer klassisk musikk. Sterkt inspirert av min venn @iGran.
    Jeg har en del vinyl innenfor kategorien, men skam å melde blir det lite spilt.
    Jeg var faktisk medlem i en plateklubb med kun klassiske utgivelser ei kort stund på -80 tallet. "Månedens plate" kom automatisk hvis den ikke ble avbestilt, og det skjedde såpass mange ganger at det ble en god bunke... Alle disse er i tipp topp stand, og ambisjonen er å spille gjennom de fleste nå framover.
    På akkurat dette området har jeg minimal kulturell balast fra hjem, familie og venner. Hvis denne musikken skal være interessant for meg, prøver jeg å sette det inn i en sammenheng. Det kommer ikke av seg sjøl.

Noe annet jeg har gjort opp gjennom tida, er å ha anskaffet musikk etter å ha hørt den på film, tv, serier o.l.
    Ofte blir det brukt klassisk musikk som jeg blir nysgjerrig på, og skaffer meg mer kunnskap om. Enkelte ganger har jeg kjøpt musikken. F eks denne :
    IMG_20250404_152849.jpg

Mange har sikkert sett "The Shining", eller "Ondskapens Hotell", på norsk. Stanley Kubrick 1980.
    Hvis du har sett denne, glemmer du ikke Jack Nicholson i aksjon med øksa. 🙈
    Musikken til Bartok er sterkt medvirkende til å sette stemningen i filmen. Det tok såpass tak at jeg fikk Alfei på Rilla platebar til å skaffe LPn til meg.

Dette er omlag 40 år sida, men jeg hadde også nylig en "" klassisk musikk filmopplevelse ".
    Jeg så "Tar" fra 2023 med en imponerende Cate Blanchet i hovedrollen som Julia Tar, dirigent for Berlinerfilharmonikerne.
    En meget god film hvor Blanchet gjør en kompleks rolle. Hun fikk Oscar for beste kvinnelige hovedrolle.
    Dirigentens arbeid og forhold til musikk danner rammen og drivet i filmens handling framover i et psykologisk drama. Mange ulike temaer vedrørende kjønnsroller, rase, menneskelige relasjoner og indre liv. Klassisk musikk er viktig i filmen, bl a Mahler som går som en farsott her på HFS om dagen... 😉
    Det er en nokså krevende film å se, men den gjorde stort inntrykk.

Det er ikke bare lett dette med klassisk musikk når en ikke fikk det inn med morsmjølka. 😉
    FB_IMG_1743606719792.jpg

God helg, til dere som henger på i tråden. 🙂

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    68.727
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Så har jeg lært noe nytt i dag også.
    I den før omtalte bunken av klassiske LP plater tar jeg fram Albinonis Adagio.
    Behagelig og "lett på øret" barokkmusikk.
    Kan sikkert betegnes som en sviske.
    IMG_20250405_131435.jpg

Et kjent stykke man f eks kan høre organisten spille i kirka i forkant av begravelser. Musikk som har fått gjennomslag i populærkultur, og som t.o.m. har vært brukt i reklame.
    Kan også nevne filmene Rollerball, Dragonslayer, og Werner Herzogs spesielle film Gåten Kaspar Hauser. + mye annet.

Albinoni levde fra 1671-1751. Begynner å bli ei stund sida..., men, så viser det seg at en kar ved navn Remo Giazotto skal ha skrevet stykket basert på fragmenter av manuskripter av Albinoni, som ble funnet i ruinene etter de alliertes sønderbombing av Dresden.
    Stykket ble således framført første gang i 1952!
    Giazotto var ekspert på barokkmusikk og hadde inngående kjennskap til Albinonis liv og musikk. Disse før omtalte manuskriptfragmentene er ble aldri framlagt mens Giazotto levde, og heller ikke etter hans død i 1998 har man funnet noe slikt i statsbiblioteket i Dresden. De fleste mener at det mest sannsynlige er at Giazotto skrev hele stykket sjøl. Altså er det IKKE Albinoni!

Her har man altså trodd at man hørte et kroneksempel på 3-400 år gammel italiensk barokkmusikk. Også er ikke stykket så veldig mye eldre enn meg sjøl. 😆
    Giozotto var nok litt av en luring, men det ble en historie ut av det, og musikken er ikke noe dårligere for det.😊

Ganske bra lyd også på denne CBC Masterworks LP'n.
    Har forresten to ulike innspillinger, men liker CBS m Malgoire bedre enn DG m Karajan.
    Vil tro det finnes hundrevis av versjoner å velge mellom. 🙂
    IMG_20250405_153513.jpg

Sist redigert:

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Antall liker
    26.943
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Så har jeg lært noe nytt i dag også.
    I den før omtalte bunken av klassiske LP plater tar jeg fram Albinonis Adagio.
    Behagelig og "lett på øret" barokkmusikk.
    Kan sikkert betegnes som en sviske.
    Vis vedlegget 1111764

Et kjent stykke man f eks kan høre organisten spille i kirka i forkant av begravelser. Musikk som har fått gjennomslag i populærkultur, og som man t.o.m. har vært brukt i reklame.
    Kan også nevne filmene Rollerball, Dragonslayer, og Werner Herzogs spesielle film Gåten Kaspar Hauser. + mye annet.

Albinoni levde fra 1671-1751. Begynner å bli ei stund sida..., men, så viser det seg at en kar ved navn Remo Giazotto skal ha skrevet stykket basert på fragmenter av manuskripter av Albinoni, som ble funnet i ruinene etter de alliertes sønderbombing av Dresden.
    Stykket ble således framført første gang i 1952!
    Giazotto var ekspert på barokkmusikk og hadde inngående kjennskap til Albinonis liv og musikk. Disse før omtalte manuskriptfragmentene er ble aldri framlagt mens Giazotto levde, og heller ikke etter hans død i 1998 har man funnet noe slikt i statsbiblioteket i Dresden. De fleste mener at det mest sannsynlige er at Giazotto skrev hele stykket sjøl. Altså er det IKKE Albinoni!

Her har man altså trodd at man hørte et kroneksempel på 3-400 år gammel italiensk barokkmusikk. Også er ikke stykket så veldig mye eldre enn meg sjøl. 😆
    Giozotto var nok litt av en luring, men det ble en historie ut av det, og musikken er ikke noe dårligere for det.😊

Ganske bra lyd også på denne CBC Masterworks LP'n.
    Har forresten to ulike innspillinger, men liker CBS m Malgorie bedre enn DG m Karajan.
    Vil tro det finnes hundrevis av versjoner å velge mellom. 🙂
    Vis vedlegget 1111777

Siden du tar frem den, så gjør jeg det samme...... Omenn bare et utdrag.
    Ikke skal du føle deg alene på en lørdag 😁 😁

L1030266.JPG

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    68.727
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Barokk, JS Bach.
    IMG_20250405_134646.jpg

Jeg skal ikke leke Sten Bromann fra "Kontrapunkt". Jeg har lite greie på dette, men leser meg opp litt etterhvert. Morsommere når en vet litt om historien.
    Her er Brandenburgerkonsertene 1,2,3.
    Bach skrev 6 konsertstykker til Markgreven av Brandenburg som fikk alle tilsendt i 1721.
    Kanskje som en slags jobbsøknad hos greven. Det ble ingen ansettelse.
    Bach hadde ingen kopier av notene.
    Greven var en arrogant type, og gadd ikke en gang å svare Bach. Han la notene i arkivskuffen hvor de ble glemt og ikke tatt fram før de ble funnet ca 130 år senere. Notearkene ble da solgt for en fillesum tilsvarende 2-300 kr. I dag noe av det som spilles mest av Barokkmusikk, så hadde man sittet på de originale notene nå hadde man vært "aldri blakk støtt" . 😆

Denne i innspillingen og albumet er fra 1969.
    Gammel plate altså. Min ble med fra ei skrotkasse, da de for noen år sida rydda på det lokale offentlige biblioteket. Det var CD som gjaldt...Gratis vinyl altså.😊
    Plukka med meg ganske mange jazz og klassiske plater den gangen. De hadde ellers havna i søpla sammen med gamle bøker av Fønhus og Faldbakken.
    Denne LP'n er trang i hølet og ingen riper i senter mot etikett. Helt strøken. Den er ganske sikkert ikke spilt. Låter overraskende bra.
    No3 i en annen innspilling :

Samme konsert i en annen tapning fra nyere tid.

Foretrekker klart den første fra Tidal. 😊

Sist redigert:

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    68.727
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg så noe av "The Voice" på TV her om kvelden.
    Den unge mannen som gjorde Jason Isbell's "Elephant", skal ha for forsøket, men jeg synes sangen ble for stor for han.
    Ser han får mye skryt, og det er bra, men håper at folk også tar seg tid til å høre originalen, for den sangen er et mesterverk.
    Er vel kanskje dette århundrets singer /songwriter-album dette:
    IMG_20250406_224308.jpg

IMG_20250406_224110.jpg

Min 2013-utgave på vinyl kunne vært bedre.
    Det er en del distorsjon på enkelte partier.
    Synd og skam at denne plata ikke er bedre produsert/presset.

Er det noen som har 2023 anniversary utgaven, og kan si om den er bedre?

IMG_20250406_224010.jpg

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    68.727
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg sveivet innom The Voice på et par låter. Fikk også med meg Elephant versjonen. Satt med hakaslepp da jeg hørte all rosen 😳
    Sånn derre omvendt hakaslepp slik jeg ser det for meg. 😆

Vil ikke ta gutten fordi at han gjør ei Jason Isbell-låt. Vi får si han har smak ved å velge Elephant, sjøl om det nok ikke var alle tekstlinjene som gikk inn hos folket.

Synes det var adskillig mer sørgelig å høre ekspertisen i Weel Skram åpent bekjenne sin synd med å fortelle oss at hun aldri har hørt den sangen tidligere. 😭

Jeg har sett Jason Isbell og 400unit tre ganger hittil, og går og venter på neste.
    Blir bedre for hver gang. Det bandet som stod på scena i Oslo 2024 er helt suverent.

En artist som feks Springsteen selger ut de største arenaene, mens Isbell har vi vært så heldige å oppleve så intimt som på Sentrum Scene. Han valgte bort Spektrum hvor han kunne spilt en (1)konsert. I stedet ber han om Sentrum Scene som er mye mindre, hvor han så gjør to konserter påfølgende dager. Ikke akkurat lett-tjente penger. Det sier litt.

Sist redigert:

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    76.617
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Snakker helt klart om det omvendte hakasleppet ja 😊 Enig angående gutten. Tommel opp for at han i det hele tatt kjente låten. Disse dommerne i slike konkurranser virker å ha hørt alt mulig jeg aldri har hørt om, så også jeg sperret øynene opp da EWS aldri hadde hørt denne tidligere.

Cash 63

Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Antall liker
    32.186
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Torget vurderinger
    1
    Det er vel -23 pressen jeg gav til meg selv i julegave😊 hvordan den er sammenlignet med -13 kan jeg ikke uttale meg om? men mener den ikke har noen unoter.

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    68.727
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Det er vel -23 pressen jeg gav til meg selv i julegave😊 hvordan den er sammenlignet med -13 kan jeg ikke uttale meg om? men mener den ikke har noen unoter.
    Det er interessant. 🙂 Du har ikke begge?
    Når vi en vakker dag møtes, så kanskje vi kan sammenligne lydkvalitet. Ei plate som er så bra, at jeg synes er verdt å kjøpe en gang til for å få best mulig opplevelse.

E. Largo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2007
    Antall liker
    19.274
    Sted
    Disco Volante
    Torget vurderinger
    2
    Det er interessant. 🙂 Du har ikke begge?
    Når vi en vakker dag møtes, så kanskje vi kan sammenligne lydkvalitet. Ei plate som er så bra, at jeg synes er verdt å kjøpe en gang til for å få best mulig opplevelse.
    Jeg har 2023 utgaven og den er bra. Originalen var desverre elendig.

ou812rh

HiFi, humle, malt & sykkel
    Ble medlem
    21.03.2006
    Antall liker
    21.332
    Sted
    Der det finnes okser i Oslo
    Torget vurderinger
    10
    Jeg så noe av "The Voice" på TV her om kvelden.
    Den unge mannen som gjorde Jason Isbell's "Elephant", skal ha for forsøket, men jeg synes sangen ble for stor for han.
    Ser han får mye skryt, og det er bra, men håper at folk også tar seg tid til å høre originalen, for den sangen er et mesterverk.
    Er vel kanskje dette århundrets singer /songwriter-album dette:
    Jeg vil også trekke frem live versjonen av Elephant fra albumet Live from The Ryman vol 1. Den oppfattes nesten enda mer naken da du kan høre litt av akustikken romklangen i salen. Foruten litt jubel helt i starten så er det dørgende tyst under fremføringen av den låta, sterkt.

For de spesielt interesserte så ligger det mange live opptak på Bandcamp som ikke er utgitt offisielt. Mye bra!

IMG_6333.jpeg

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    17.070
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Fantastisk låt, og jeg må innrømme å ha spilt andre låter på det albumet selv.
    Sånn sett glad for guttens innsats og melder meg frivillig til å stå sammen med Eva i skammekroken. Hele storefri!

@bluesbreaker og @Karmana skal slippe andre bekymringer enn om de får plass sammen med Statler og Waldorf 🤭

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    68.727
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg vil også trekke frem live versjonen av Elephant fra albumet Live from The Ryman vol 1. Den oppfattes nesten enda mer naken da du kan høre litt av akustikken romklangen i salen. Foruten litt jubel helt i starten så er det dørgende tyst under fremføringen av den låta, sterkt.

For de spesielt interesserte så ligger det mange live opptak på Bandcamp som ikke er utgitt offisielt. Mye bra!

Vis vedlegget 1112258
    Takk R. Skal sjekke Bandcamp.👍

Har Ryman vol. 1 i hylla, så jeg kjenner det albumet, men jeg ser det også kan være nyttig for folkeopplysninga. 🙂
    Mangler Ryman volum 2 på vinyl.
    Det er ikke verdens beste lydkvalitet på disse skivene, så det låter omtrent like bra på streaming her hos meg. Ganske rett fram "live-lyd" , kan man kanskje si.

Det beste er jo å stå foran scenekanten på Sentrum. 😊
    IMG_20250408_042621.jpg

IMG_20241105_221743_1.jpg

Det er vel ikke mange som vil kalle Jason Isbell and the 400 unit et countryband, men grensen mellom Country og Americana er noen ganger ikke tilstede. Isbell og bandet fikk Grammy for beste album i kategorien Americana for sin siste utgivelse "Weathervanes".
    Isbell har vunnet 6 Grammypriser og har vært nominert 8 ganger

Ellers, så må det være greit at ikke alle liker all musikk, og det er heller ikke alle som hører like mye på tekst.
    Mye jeg ikke liker også, men det går ikke på sjanger. Jeg hører på nesten all slags musikk. Enkelte ting mer enn andre.
    Americana /country er så mye forskjellig ,-en diger sekk. Likevel er det sånn at i amerikansk populærkultur er det ofte her du finner de beste tekstforfatterne.
    -Og noen av de verste. 🤠

Her er Ryman-versjonen som @ou812rh viser til.
    Da var han fremdeles gift med Amanda Shires som man hører spille fiolin på liveopptaket.

ELEPHANT
    She said “Andy, you're better than your past”
    Winked at me and drained her glass
    Cross-legged on a barstool, like nobody sits anymore
    She said “Andy you're taking me home”
    But I knew she planned to sleep alone
    I'd carry her to bed, sweep up the hair from her floor

If I'd fucked her before she got sick I'd never hear the end of it
    She don't have the spirit for that now
    We just drink our drinks and laugh out loud
    And bitch about the weekend crowd
    And try to ignore the elephant somehow
    Somehow

She said “Andy, you crack me up”
    Seagram's in a coffee cup
    Sharecropper eyes, and the hair almost all gone
    When she was drunk, she made cancer jokes
    Made up her own doctors' notes
    Surrounded by her family, I saw that she was dying alone

But I'd sing her classic country songs and she'd get high and sing along
    She don't have a voice to sing with now
    We burn these joints in effigy and cry about what we used to be
    And try to ignore the elephant somehow, somehow

I've buried her a thousand times, given up my place in line
    But I don't give a damn about that now
    There's one thing that's real clear to me: No one dies with dignity
    We just try to ignore the elephant somehow
    Somehow
    Somehow

Sånn. Da får vi gjøre oss ferdig med Cancer-elefanten. Takk for all respons.

Sist redigert:

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    68.727
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    675f47a2c0bd7.jpg

Når det er snakk om liveopptak, så ligger det en nokså ny utgivelse med John Hiatt & The Guilty Dogs fra en konsert San Francisco i 1994, ute på streaming. (2024)
    Det er noe heidundranes friske greier.
    Veldig bra. 😊

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    68.727
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Selvfølgelig fant jeg ikke akkurat den, men fant sju andre album med han. Ganske variert, men noe av det er klart hørbart :)
    Den konsertplata over, er nok mer for de som kjenner John Hiatt fra før.

Hvis jeg skal anbefale et par titler, hvis artisten er ukjent, så begynn med disse to under. "Bring The Family "og" Slow Turning".
    Her er flere av hans mest kjente låter.
    Det er også mange andre som spiller og har gitt ut hans sanger.
    Hiatt er null jåleri og "ekte vare".
    Hiatt_Family.jpg

Hiatt_Turning (1).jpg

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    68.727
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Gjenganger, Sweet Jane.
    Velvet Underground, Loaded. (1970)

Ganske sikkert den låta jeg har spilt mest i mitt liv. Sweet Jane, burde vært pensum i rock.
    Det er denne versjonen som gjelder :

ROCK'N ROLL ANIMAL (1974)
    IMG_20250410_024239.jpg

That pretty women never really faint

That villains always blink their eyes

That little bit children are the only one to blush

That life, that life is just to die

But I'm gonna tell you something, it wasn't in her heart

Yeah, they wouldn't, they wouldn't turn around and break it

Anyone who's ever played a part

They wouldn't turn around and hate it, let's go

sweet Jane

Ikke helt sikker, men lurer på om det var Marve Fleksnes som sa;
    "Ingen over ingen under". 😉

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    68.727
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Torsdag var jeg så heldig å høre hele tre gode anlegg litt lenger oppover i Innlandet. Jeg var invitert til noen av gutta i "TWA-ligaen" i Ringsaker. Jeg velger å kalle dem det, for i dette området av landet tror jeg tettheten av TWA-platespillere er større enn noen andre steder i kongeriket. I hvert fall hvis jeg regner med meg sjøl som bor noen kilometer unna i nabokommunen.
    Bak bokstavene TWA står tyske Thomas Woschnik. TW Acustic. (Acustic - ikke Acoustic)
    TWA er den åpenbare fellesnevneren for disse tre oppsettene, men en annen ting er at det er mye rør. 😊

Det ble naturligvis ikke så veldig lang lytteperiode på hvert sted, men likevel fikk jeg høre flere musikkvalg og noen egne ønsker på både digital og analog avspilling alle steder jeg var innom. .
    Jeg har ikke tenkt å komme med noen slags analyse eller sammenligning. Jeg vil bare si littegrann om lyden og noen spesielle komponenter.
    Dere som leser, må være oppmerksom på at modellbetegnelser og en del detaljer kan være feil og /eller utelatt. Vil nok bære preg av harelabb dette innlegget.
    Det er veldig mye mer jeg kunne fortalt. Beklager dette, men bedre enn ingenting får jeg håpe. 🤔🙄

Anlegg A)
    IMG_20250412_085821.jpg

@Mort1S har en Consonance jubileumsmodell m bla 845 utgangsrør .
    IMG_20250412_090412.jpg

IMG_20250412_090139.jpg

Eversolo streamer og noe jeg hverken har sett eller hørt før; Lessloss DAC.
    Denne er satt opp med separat klokke fra SOTM.

IMG_20250412_091544.jpg

Avantgarde høyttalere. Uno(?)

På TWA'n sitter en Schick tonearm m Ortofon Cadenza Black. Midt på toppen av benken, Consonance riaa, som jeg tror er relativt ny på markedet.
    Streaming låter bra, men vinyl vinner. 🙂
    I hvert fall på de musikkeksemplene som vi hørte.
    IMG_20250412_084620.jpg

Det er dessuten en skilletrafo for strømmen, massevis av kabler og mye annet stæsj . 🙂

Dette oppsettet spilte relativt stort i et ikke veldig stort rom. Ganske "lett på øret", og ikke så pågående som jeg har hørt Avantgarde noen ganger tidligere.
    Jeg vil tro at man kan takke mye av rørutstyret for dette. 845 rør er rør med STOR R. 😊

Ofte har det også vært spilt med mye volum da jeg har hørt slike høyttalere tidligere.
    Jeg pleier å spille ganske høyt hjemme hos meg sjøl. M har nok ikke for vane å lytte på den måten, men det gikk an å dra på litt.
    Må jo det når det bl a spilles sånt som dette :

IMG_20250412_084918.jpg

Rammstein og Jinjer.
    IMG_20250412_090031.jpg

Det ble også spilt roligere og mer delikate ting 😊
    Vinyl låter klart best her synes jeg.
    Kult anlegg med en del uvanlige, nesten eksotiske komponenter.

Ikke bare Evensen på Kirkenær som kan lage Napoleon 😎
    Baker Kristiansen i Moelv også. Til og med en variant i form av Påskespesial! 😆
    IMG_20250412_085931.jpg

Anlegg B)
    IMG_20250412_084354.jpg

Hos @chako
    Her har jeg vært tidligere for 2-3-4 år sida (?)
    Tida går fort. Det har skjedd MYE sida sist gang. Særlig merkbart er selvfølgelig bytte av høyttalere.
    B, bruker gedigne Kora monoblokker på Focal Sopra 3.+subwoofers.
    Audio Research pre og Lumin U1 mini streamer /Luxman DAC .
    IMG_20250412_084520.jpg

IMG_20250412_085023.jpg

IMG_20250412_085213.jpg

På TWA sitter to armer. En Jelco med en mm jeg ikke husker navnet på, samt den det ble spilt på, en Graham-arm m en sjelden og spesiell japansk mc. Fuuga. Den spilte virkelig bra.Pick up fra øverste hylle.
    Riaa i ypperste toppklasse EAT E-Glo med tilhørende ekstern psu.
    IMG_20250412_084152.jpg

"Misty" med Yamamoto på Three Blind Mice - vinyl, låter bra hos meg også, men her høres anslag på tangenter enda bedre. Det er så klart og tydelig at det er en fryd. Utklinging av piano og også hvordan det stopper er fascinerende.
    Veldig bra innspilling sjølsagt, men her får man squeesa ut enda mer enn man skulle tro gikk an.
    God digital avspilling i rommet også, men de riktig store pengene er lagt i vinylriggen og det merkes 😊
    Mye annet her, men må prøve å snevre inn.

Fort & gæli, så hørte jeg at lyden nå "sitter" enda bedre i rommet. Svært tight med presise detaljer. Godt med luft rundt instrumenter, bra driv. Det er det generelle innrykket etter å ha hørt litt forskjellig musikk.
    Det beste; god evne til å engasjere meg. 😊
    Flott stereoanlegg med fine komponenter som spiller godt sammen.

Anlegg C)
    IMG_20250412_084750.jpg

Hos @kwil tror jeg at jeg har jeg vært tre (?) ganger tidligere.
    Samme kommune, men ellers er det mye som er annerledes. 😉

Det er flere år sida forrige besøk, og sjøl om mange komponenter er de samme, er det også mye nytt, og ikke minst er det nytt rom i et annet hus. Lydmessig vellykket, sjøl om systemet tidligere stod i et lytterom for formålet. Verten forteller at anlegget blir mer brukt nå, når det står i stua der de oppholder seg mest. Rommet har høy takhøyde og mindre parallelle flater enn det som er mest vanlig.
    Det låt veldig godt tidligere også, men nå har karakter på anlegget forandret seg slik at noen andre og flere kvaliteter kommer klarere fram. Dette ifht hvordan jeg husker det låt tidligere.
    IMG_20250410_201956.jpg

Lydhukommelse er stort sett dårligere enn hva vi helst vil tro, men jeg mener at jeg opplever nye aspekter ved lyden.
    Det mest påfallende er en slags fjærlett vektløshet med meget behagelig, men samtidig krisp og detaljert topp.
    Naturlig mellomtone som får fram god tekstur i f eks vokaler.

Jeg vet at mange har en forestilling om at Focal låter "PÅ". De skulle hørt dette.
    Det er så feil som det kan bli.

Dessuten er anlegget slik at det har en formidabel evne til å skape/gjengi 3D fra opptaket.
    Til tross for størrelsen forsvinner anlegget når du begynner å høre musikk. Jeg sluttet å høre etter komponenter og lyder nesten så fort det kom interessante musikk. Godt tegn.
    Man skulle tro at dette anlegget med så digre høyttalere kunne trøkke til og imponere med tilhørende bakoversveis. Akkurat det gjør det ikke. Disse høyttalerne kan helt sikkert gjøre det, hvis man hekter på transistorkraftverk på noen hundre watt.
    Da får du lydtrykk og kontroll, men med stor fare for å miste andre kvaliteter.
    Her er det altså gjort andre prioriteringer enn å spille kraftig og veldig høyt. Man kan kanskje si at anlegget ikke er tunet for metall og Mahler. 😎😉
    (men det går an å spille alt man ønsker)

Kwil har en integrert LM med 805 rør, men bytter på av og til og spiller da med Kora monoblokker på de store Focal m store subber som helt sikkert hjelper på å øke størrelse, stødighet og ro i lydbildet. Og de grov skikkelig på Rutters Requiem hvor det i tillegg til kor og orkester brukes orgel.
    JA VI LYTTER TIL KLASSISK MUSIKK! 🤪
    Vi hørte på begge kombinasjoner.
    Mer trøkk med større amper selvfølgelig, og det låter skikkelig bra, sjøl om subbene kom litt skjevt ut med de store monotrinnene. De er stilt inn etter den første ampen. Likevel forsvinner en god del av magien når det ikke spilles på single ended m 805.

IMG_20250412_084012.jpg

En TWA enda høyere opp på stigen.
    Kuzma 4point med Van de Hul rilleplog.
    Enten en Colibri eller Grasshopper, trur eg (?)
    Platespilleren spiller best her også.
    Men det er høy lydkvalitet uansett.

Vi hørte litt av hvert i flere sjangere, og også noe ny musikk for meg som jeg likte veldig godt. Denne MÅ inn 😉
    IMG_20250412_085125.jpg

Har prøvd den fra Tidal og det er heller ikke helt gæernt. 🙂

IMG_20250412_083815.jpg

Jeg mener det er en forforsterker fra Cary men vet ikke hvilken. Kan til og med hende jeg tar feil. I hvert fall står det en Cary i benken. Kan også være riaa. Vi får se om eieren kommer på banen og rydder opp etter meg. 🙈
    LUMIN U2 streamer som er av de seneste anskaffelser og DACen som jeg aldri husker navnet på. Audioquest Niagara 5000 strømrens og flere ulike filtre og dingser. Utvalgt etter testing av mye forskjellig.
    Stillpoints er veldig populært i denne kretsen. De forteller om gode erfaringer.

Takk for god mottakelse, fine samtaler og godt traktement hos dere alle. En riktig fin opplevelse.🙂

Det ble som sagt spilt både vinyl og streaming. Lenker til Tidal på NOE av det:

(en annen låt men samme artist)

Sist redigert:

oal

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.11.2007
    Antall liker
    2.014
    Torget vurderinger
    3
    Torsdag var jeg så heldig å høre hele tre gode anlegg litt lenger oppover i Innlandet. Jeg var invitert til noen av gutta i "TWA-ligaen" i Ringsaker. Jeg velger å kalle dem det, for i dette området av landet tror jeg tettheten av TWA-platespillere er større enn noen andre steder i kongeriket. I hvert fall hvis jeg regner med meg sjøl som bor noen kilometer unna i nabokommunen.
    Bak bokstavene TWA står tyske Thomas Woschnik. TW Acustic. (Acustic - ikke Acoustic)
    TWA er den åpenbare fellesnevneren for disse tre oppsettene, men en annen ting er at det er mye rør. 😊

Det ble naturligvis ikke så veldig lang lytteperiode på hvert sted, men likevel fikk jeg høre flere musikkvalg og noen egne ønsker på både digital og analog avspilling alle steder jeg var innom. .
    Jeg har ikke tenkt å komme med noen slags analyse eller sammenligning. Jeg vil bare si littegrann om lyden og noen spesielle komponenter.
    Dere som leser, må være oppmerksom på at modellbetegnelser og en del detaljer kan være feil og /eller utelatt. Vil nok bære preg av harelabb dette innlegget.
    Det er veldig mye mer jeg kunne fortalt. Beklager dette, men bedre enn ingenting får jeg håpe. 🤔🙄

Anlegg A)
    Vis vedlegget 1113371
    @Mort1S har en Consonance jubileumsmodell m bla 845 utgangsrør .
    Vis vedlegget 1113372

Vis vedlegget 1113373
    Eversolo streamer og noe jeg hverken har sett eller hørt før; Lessloss DAC.
    Denne er satt opp med separat klokke fra SOTM.

Vis vedlegget 1113374
    Avantgarde høyttalere. Uno(?)

På TWA'n sitter en Schick tonearm m Ortofon Cadenza Black. Midt på toppen av benken, Consonance riaa, som jeg tror er relativt ny på markedet.
    Streaming låter bra, men vinyl vinner. 🙂
    I hvert fall på de musikkekemplene som vi hørte.
    Vis vedlegget 1113375
    Det er dessuten en skilletrafo for strømmen, massevis av kabler og mye annet stæsj . 🙂

Dette oppsettet spilte relativt stort i et ikke veldig stort rom. Ganske "lett på øret", og ikke så pågående som jeg har hørt Avantgarde noen ganger tidligere.
    Jeg vil tro at man kan takke mye av rørutstyret for dette. 845 rør er rør med STOR R. 😊

Ofte har det også vært spilt med mye volum da jeg har hørt slike høyttalere tidligere.
    Jeg pleier å spille ganske høyt hjemme hos meg sjøl. M har nok ikke for vane å lytte på den måten, men det gikk an å dra på litt.
    Må jo det når det bl a spilles sånt som dette :

Vis vedlegget 1113378
    Rammstein og Jinjer.
    Vis vedlegget 1113376
    Det ble også spilt roligere og mer delikate ting 😊
    Vinyl spiller klart best her synes jeg.
    Kult anlegg med en del uvanlige, nesten eksotiske komponenter.

Ikke bare Evensen på Kirkenær som kan lage Napoleon 😎
    Baker Kristiansen i Moelv også. Til og med en variant i form av Påskespesial! 😆
    Vis vedlegget 1113380

Anlegg B)
    Vis vedlegget 1113382
    Hos @chako
    Her har jeg vært tidligere for 2-3-4 år sida (?)
    Tida går fort. Det har skjedd MYE sida sist gang. Særlig merkbart er selvfølgelig bytte av høyttalere.
    B, bruker gedigne Kora monoblokker på Focal Sopra 3.+subwoofers.
    Audio Research pre og Lumin U1 mini streamer /Luxman DAC .
    Vis vedlegget 1113383
    Vis vedlegget 1113384

Vis vedlegget 1113385
    På TWA sitter to armer. En Jelco med en mm jeg ikke husker navnet på, samt den det ble spilt på, en Graham-arm m en sjelden og spesiell japansk mc. Fuuga. Den spilte virkelig bra.Pick up fra øverste hylle.
    Riaa, EAT Glo.
    Vis vedlegget 1113386

"Misty" med Yamamoto på Three Blind Mice - vinyl, låter bra hos meg også, men her høres anslag på tangenter enda bedre. Det er så klart og tydelig at det er en fryd. Utklinging av piano og også hvordan det stopper er fascinerende.
    Veldig bra innspilling sjølsagt, men her får man squeesa ut enda mer enn man skulle tro gikk an.
    God digital avspilling i rommet også, men de riktig store pengene er lagt i vinylriggen og det merkes 😊
    Mye annet her, men må prøve å snevre inn.

Fort & gæli, så hørte jeg at lyden nå "sitter" enda bedre i rommet. Svært tight med presise detaljer. Godt med luft rundt instrumenter, bra driv. Det er det generelle innrykket etter å ha hørt litt forskjellig musikk.
    Det beste; god evne til å engasjere meg. 😊
    Flott stereoanlegg med fine komponenter som spiller godt sammen.

Anlegg C)
    Vis vedlegget 1113390

Hos @kwil tror jeg at jeg har jeg vært tre (?) ganger tidligere.
    Samme kommune, men ellers er det mye som er annerledes. 😉

Det er flere år sida forrige besøk, og sjøl om mange komponenter er de samme, er det også mye nytt, og ikke minst er det nytt rom i et annet hus. Lydmessig vellykket, sjøl om systemet tidligere stod i et lytterom for formålet. Verten forteller at anlegget blir mer brukt nå, når det står i stua der de oppholder seg mest. Rommet har høy takhøyde og mindre parallelle flater enn det som er mest vanlig.
    Det låt veldig godt tidligere også, men nå har karakter på anlegget forandret seg slik at noen andre og flere kvaliteter kommer klarere fram. Dette ifht hvordan jeg husker det låt tidligere.
    Vis vedlegget 1113392
    Lydhukommelse er stort sett dårligere enn hva vi helst vil tro, men jeg mener at jeg opplever nye aspekter ved lyden.
    Det mest påfallende er en slags fjærlett vektløshet med meget behagelig, men samtidig krisp og detaljert topp.
    Naturlig mellomtone som får fram god tekstur i f eks vokaler.

Jeg vet at mange har en forestilling om at Focal låter "PÅ". De skulle hørt dette.
    Det er så feil som det kan bli.

Dessuten er anlegget slik at det har en formidabel evne til å skape/gjengi 3D fra opptaket.
    Til tross for størrelsen forsvinner anlegget når du begynner å høre musikk. Jeg sluttet å høre etter komponenter og lyder nesten så fort det kom interessante musikk. Godt tegn.
    Man skulle tro at dette anlegget med så digre høyttalere kunne trøkke til og imponere med tilhørende bakoversveis. Akkurat det gjør det ikke. Disse høyttalerne kan helt sikkert gjøre det, hvis man hekter på transistorkraftverk på noen hundre watt.
    Da får du lydtrykk og kontroll, men med stor fare for å miste andre kvaliteter.
    Her er det altså gjort andre prioriteringer enn å spille kraftig og veldig høyt. Man kan kanskje si at anlegget ikke er tunet for metall og Mahler. 😎😉
    (men det går an å spille alt man ønsker)

Kwil har en integrert LM med 805 rør, men bytter på av og til og spiller da med Kora monoblokker på de store Focal m store subber som helt sikkert hjelper på å øke størrelse, stødighet og ro i lydbildet. Og de grov skikkelig på Rutters Requiem hvor det i tillegg til kor og orkester brukes orgel.
    JA VI LYTTER TIL KLASSISK MUSIKK! 🤪
    Vi hørte på begge kombinasjoner.
    Mer trøkk med større amper selvfølgelig, og det låter skikkelig bra, sjøl om subbene kom litt skjevt ut med de store monotrinnene. De er stilt inn etter den første ampen. Likevel forsvinner en god del av magien når det ikke spilles på single ended m 805.

Vis vedlegget 1113389
    En TWA enda høyere opp på stigen.
    Kuzma 4point med Van de Hul rilleplog.
    Enten en Colibri eller Grasshopper, trur eg (?)
    Platespilleren spiller best her også.
    Men det er høy lydkvalitet uansett.

Vi hørte litt av hvert i flere sjangere, og også noe ny musikk for meg som jeg likte veldig godt. Denne MÅ inn 😉
    Vis vedlegget 1113387
    Har prøvd den fra Tidal og det er heller ikke helt gæernt. 🙂

Vis vedlegget 1113391
    Jeg mener det er en forforsterker fra Cary men vet ikke hvilken. Kan til og med hende jeg tar feil. I hvert fall står det en Cary i benken. Kan også være riaa. Vi får se om eieren kommer på banen og rydder opp etter meg. 🙈
    LUMIN U2 streamer som er av de seneste anskaffelser og DACen som jeg aldri husker navnet på. Audioquest Niagara 5000 strømrens og flere ulike filtre og dingser. Utvalgt etter testing av mye forskjellig.
    Stillpoints er veldig populært i denne kretsen. De forteller om gode erfaringer.

Takk for god mottakelse, fine samtaler og godt traktement hos dere alle. En riktig fin opplevelse.🙂

Det ble som sagt spilt både vinyl og streaming. Lenker til Tidal på noe av det:

(en annen låt men samme artist)

Som vanlig et herlig innlegg fra blåskogen!!
    Rett og slett skikkelig trivelig lesning!😊

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    76.617
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Takk for nok en flott «reportasje» 🥰 men med klare trekk for bare bein bilde 😡 Ellers mye flott på innlandet!!!

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    17.070
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Fantastisk rapport @bluesbreaker 👏👍😊
    Det jeg lurer mest på er såklart hvor tett på disse gromme anleggene man kommer med å fikse internett-tilgangen.
    Men den testrapporten tar sikkert litt tid å skrive, så jeg får vente i spenning litt til. 😊
    mvh

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    39.169
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Atter en herlig og inngående rapport fra 3 meget oppegående oppsett i Innlandet👍🏼🤗
    Her er rør i mengder og alle størrelser så vil tru «magien» ligger som tett tåke over store deler av Mjøsa😅🎶🎶🤣

Fint skrevet, som vanlig, og fint at du linker til diverse avspilt musikk ved alle tre besøkene👍🏼🤗 Som forøvrig rommer mye bra musikk👍🏼🎶
    Skjønner nesten itte åssen du rekker 3 oppsett på en og samme dag, men kudos for det blues💪 Takk for super fin rapport😍

gismo

Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn