Mye artig, og alt er til salgs.Herlig billedserie!
Takk for at du deler!!
![]()
Takk for hyggelig tilbakemelding.
Og takk for sist!

Mye artig, og alt er til salgs.Herlig billedserie!
Takk for at du deler!!
![]()
Takk selv!Mye artig, og alt er til salgs.
Takk for hyggelig tilbakemelding.
Og takk for sist!![]()
Klart det!Mye kult utstyr og fin bilde kavalkadeNeste gang jeg skal oppover så må jeg få med meg Hifi Guiden! Håper du stiller som ”guide" @bluesbreaker
![]()
Siden du tar frem den, så gjør jeg det samme...... Omenn bare et utdrag.Så har jeg lært noe nytt i dag også.
I den før omtalte bunken av klassiske LP plater tar jeg fram Albinonis Adagio.
Behagelig og "lett på øret" barokkmusikk.
Kan sikkert betegnes som en sviske.
Vis vedlegget 1111764
Et kjent stykke man f eks kan høre organisten spille i kirka i forkant av begravelser. Musikk som har fått gjennomslag i populærkultur, og som man t.o.m. har vært brukt i reklame.
Kan også nevne filmene Rollerball, Dragonslayer, og Werner Herzogs spesielle film Gåten Kaspar Hauser. + mye annet.
Albinoni levde fra 1671-1751. Begynner å bli ei stund sida..., men, så viser det seg at en kar ved navn Remo Giazotto skal ha skrevet stykket basert på fragmenter av manuskripter av Albinoni, som ble funnet i ruinene etter de alliertes sønderbombing av Dresden.
Stykket ble således framført første gang i 1952!
Giazotto var ekspert på barokkmusikk og hadde inngående kjennskap til Albinonis liv og musikk. Disse før omtalte manuskriptfragmentene er ble aldri framlagt mens Giazotto levde, og heller ikke etter hans død i 1998 har man funnet noe slikt i statsbiblioteket i Dresden. De fleste mener at det mest sannsynlige er at Giazotto skrev hele stykket sjøl. Altså er det IKKE Albinoni!
Her har man altså trodd at man hørte et kroneksempel på 3-400 år gammel italiensk barokkmusikk. Også er ikke stykket så veldig mye eldre enn meg sjøl.
Giozotto var nok litt av en luring, men det ble en historie ut av det, og musikken er ikke noe dårligere for det.
Ganske bra lyd også på denne CBC Masterworks LP'n.
Har forresten to ulike innspillinger, men liker CBS m Malgorie bedre enn DG m Karajan.
Vil tro det finnes hundrevis av versjoner å velge mellom.
Vis vedlegget 1111777
![]()
Jean-Claude Malgoire - Adagio in G Minor (Attrib. Albinoni) [Arr. for Chamber Orchestra]
Listen to Adagio in G Minor (Attrib. Albinoni) [Arr. for Chamber Orchestra] on your streaming servicetidal.com
Sånn derre omvendt hakaslepp slik jeg ser det for meg.Jeg sveivet innom The Voice på et par låter. Fikk også med meg Elephant versjonen. Satt med hakaslepp da jeg hørte all rosen![]()
Takk for tipsetEr det noen som har 2023 anniversary utgaven, og kan si om den er bedre?
Det er interessant.Det er vel -23 pressen jeg gav til meg selv i julegavehvordan den er sammenlignet med -13 kan jeg ikke uttale meg om? men mener den ikke har noen unoter.
Jeg har 2023 utgaven og den er bra. Originalen var desverre elendig.Det er interessant.Du har ikke begge?
Når vi en vakker dag møtes, så kanskje vi kan sammenligne lydkvalitet. Ei plate som er så bra, at jeg synes er verdt å kjøpe en gang til for å få best mulig opplevelse.
Tusen takk for svaret.Jeg har 2023 utgaven og den er bra. Originalen var desverre elendig.
Jeg vil også trekke frem live versjonen av Elephant fra albumet Live from The Ryman vol 1. Den oppfattes nesten enda mer naken da du kan høre litt av akustikken romklangen i salen. Foruten litt jubel helt i starten så er det dørgende tyst under fremføringen av den låta, sterkt.Jeg så noe av "The Voice" på TV her om kvelden.
Den unge mannen som gjorde Jason Isbell's "Elephant", skal ha for forsøket, men jeg synes sangen ble for stor for han.
Ser han får mye skryt, og det er bra, men håper at folk også tar seg tid til å høre originalen, for den sangen er et mesterverk.
Er vel kanskje dette århundrets singer /songwriter-album dette:
En god del av greien er teksten……..Alle må vel ikke ha hørt alt. Hadde heller ikke hørt denne før gutten sang den, men likevel nevnte jeg for min kone at den var kjedelig flat køntri. Nå har jeg hørt originalen også....på lapptoppen
Det har jeg fått med megEn god del av greien er teksten……..
Takk R. Skal sjekke Bandcamp.Jeg vil også trekke frem live versjonen av Elephant fra albumet Live from The Ryman vol 1. Den oppfattes nesten enda mer naken da du kan høre litt av akustikken romklangen i salen. Foruten litt jubel helt i starten så er det dørgende tyst under fremføringen av den låta, sterkt.
For de spesielt interesserte så ligger det mange live opptak på Bandcamp som ikke er utgitt offisielt. Mye bra!
Vis vedlegget 1112258
Den konsertplata over, er nok mer for de som kjenner John Hiatt fra før.Selvfølgelig fant jeg ikke akkurat den, men fant sju andre album med han. Ganske variert, men noe av det er klart hørbart![]()
Som vanlig et herlig innlegg fra blåskogen!!Torsdag var jeg så heldig å høre hele tre gode anlegg litt lenger oppover i Innlandet. Jeg var invitert til noen av gutta i "TWA-ligaen" i Ringsaker. Jeg velger å kalle dem det, for i dette området av landet tror jeg tettheten av TWA-platespillere er større enn noen andre steder i kongeriket. I hvert fall hvis jeg regner med meg sjøl som bor noen kilometer unna i nabokommunen.
Bak bokstavene TWA står tyske Thomas Woschnik. TW Acustic. (Acustic - ikke Acoustic)
TWA er den åpenbare fellesnevneren for disse tre oppsettene, men en annen ting er at det er mye rør.
Det ble naturligvis ikke så veldig lang lytteperiode på hvert sted, men likevel fikk jeg høre flere musikkvalg og noen egne ønsker på både digital og analog avspilling alle steder jeg var innom. .
Jeg har ikke tenkt å komme med noen slags analyse eller sammenligning. Jeg vil bare si littegrann om lyden og noen spesielle komponenter.
Dere som leser, må være oppmerksom på at modellbetegnelser og en del detaljer kan være feil og /eller utelatt. Vil nok bære preg av harelabb dette innlegget.
Det er veldig mye mer jeg kunne fortalt. Beklager dette, men bedre enn ingenting får jeg håpe.
Anlegg A)
Vis vedlegget 1113371
@Mort1S har en Consonance jubileumsmodell m bla 845 utgangsrør .
Vis vedlegget 1113372
Vis vedlegget 1113373
Eversolo streamer og noe jeg hverken har sett eller hørt før; Lessloss DAC.
Denne er satt opp med separat klokke fra SOTM.
Vis vedlegget 1113374
Avantgarde høyttalere. Uno(?)
På TWA'n sitter en Schick tonearm m Ortofon Cadenza Black. Midt på toppen av benken, Consonance riaa, som jeg tror er relativt ny på markedet.
Streaming låter bra, men vinyl vinner.
I hvert fall på de musikkekemplene som vi hørte.
Vis vedlegget 1113375
Det er dessuten en skilletrafo for strømmen, massevis av kabler og mye annet stæsj .
Dette oppsettet spilte relativt stort i et ikke veldig stort rom. Ganske "lett på øret", og ikke så pågående som jeg har hørt Avantgarde noen ganger tidligere.
Jeg vil tro at man kan takke mye av rørutstyret for dette. 845 rør er rør med STOR R.
Ofte har det også vært spilt med mye volum da jeg har hørt slike høyttalere tidligere.
Jeg pleier å spille ganske høyt hjemme hos meg sjøl. M har nok ikke for vane å lytte på den måten, men det gikk an å dra på litt.
Må jo det når det bl a spilles sånt som dette :
Vis vedlegget 1113378
Rammstein og Jinjer.
Vis vedlegget 1113376
Det ble også spilt roligere og mer delikate ting
Vinyl spiller klart best her synes jeg.
Kult anlegg med en del uvanlige, nesten eksotiske komponenter.
Ikke bare Evensen på Kirkenær som kan lage Napoleon
Baker Kristiansen i Moelv også. Til og med en variant i form av Påskespesial!
Vis vedlegget 1113380
Anlegg B)
Vis vedlegget 1113382
Hos @chako
Her har jeg vært tidligere for 2-3-4 år sida (?)
Tida går fort. Det har skjedd MYE sida sist gang. Særlig merkbart er selvfølgelig bytte av høyttalere.
B, bruker gedigne Kora monoblokker på Focal Sopra 3.+subwoofers.
Audio Research pre og Lumin U1 mini streamer /Luxman DAC .
Vis vedlegget 1113383
Vis vedlegget 1113384
Vis vedlegget 1113385
På TWA sitter to armer. En Jelco med en mm jeg ikke husker navnet på, samt den det ble spilt på, en Graham-arm m en sjelden og spesiell japansk mc. Fuuga. Den spilte virkelig bra.Pick up fra øverste hylle.
Riaa, EAT Glo.
Vis vedlegget 1113386
"Misty" med Yamamoto på Three Blind Mice - vinyl, låter bra hos meg også, men her høres anslag på tangenter enda bedre. Det er så klart og tydelig at det er en fryd. Utklinging av piano og også hvordan det stopper er fascinerende.
Veldig bra innspilling sjølsagt, men her får man squeesa ut enda mer enn man skulle tro gikk an.
God digital avspilling i rommet også, men de riktig store pengene er lagt i vinylriggen og det merkes
Mye annet her, men må prøve å snevre inn.
Fort & gæli, så hørte jeg at lyden nå "sitter" enda bedre i rommet. Svært tight med presise detaljer. Godt med luft rundt instrumenter, bra driv. Det er det generelle innrykket etter å ha hørt litt forskjellig musikk.
Det beste; god evne til å engasjere meg.
Flott stereoanlegg med fine komponenter som spiller godt sammen.
Anlegg C)
Vis vedlegget 1113390
Hos @kwil tror jeg at jeg har jeg vært tre (?) ganger tidligere.
Samme kommune, men ellers er det mye som er annerledes.
Det er flere år sida forrige besøk, og sjøl om mange komponenter er de samme, er det også mye nytt, og ikke minst er det nytt rom i et annet hus. Lydmessig vellykket, sjøl om systemet tidligere stod i et lytterom for formålet. Verten forteller at anlegget blir mer brukt nå, når det står i stua der de oppholder seg mest. Rommet har høy takhøyde og mindre parallelle flater enn det som er mest vanlig.
Det låt veldig godt tidligere også, men nå har karakter på anlegget forandret seg slik at noen andre og flere kvaliteter kommer klarere fram. Dette ifht hvordan jeg husker det låt tidligere.
Vis vedlegget 1113392
Lydhukommelse er stort sett dårligere enn hva vi helst vil tro, men jeg mener at jeg opplever nye aspekter ved lyden.
Det mest påfallende er en slags fjærlett vektløshet med meget behagelig, men samtidig krisp og detaljert topp.
Naturlig mellomtone som får fram god tekstur i f eks vokaler.
Jeg vet at mange har en forestilling om at Focal låter "PÅ". De skulle hørt dette.
Det er så feil som det kan bli.
Dessuten er anlegget slik at det har en formidabel evne til å skape/gjengi 3D fra opptaket.
Til tross for størrelsen forsvinner anlegget når du begynner å høre musikk. Jeg sluttet å høre etter komponenter og lyder nesten så fort det kom interessante musikk. Godt tegn.
Man skulle tro at dette anlegget med så digre høyttalere kunne trøkke til og imponere med tilhørende bakoversveis. Akkurat det gjør det ikke. Disse høyttalerne kan helt sikkert gjøre det, hvis man hekter på transistorkraftverk på noen hundre watt.
Da får du lydtrykk og kontroll, men med stor fare for å miste andre kvaliteter.
Her er det altså gjort andre prioriteringer enn å spille kraftig og veldig høyt. Man kan kanskje si at anlegget ikke er tunet for metall og Mahler.
(men det går an å spille alt man ønsker)
Kwil har en integrert LM med 805 rør, men bytter på av og til og spiller da med Kora monoblokker på de store Focal m store subber som helt sikkert hjelper på å øke størrelse, stødighet og ro i lydbildet. Og de grov skikkelig på Rutters Requiem hvor det i tillegg til kor og orkester brukes orgel.
JA VI LYTTER TIL KLASSISK MUSIKK!
Vi hørte på begge kombinasjoner.
Mer trøkk med større amper selvfølgelig, og det låter skikkelig bra, sjøl om subbene kom litt skjevt ut med de store monotrinnene. De er stilt inn etter den første ampen. Likevel forsvinner en god del av magien når det ikke spilles på single ended m 805.
Vis vedlegget 1113389
En TWA enda høyere opp på stigen.
Kuzma 4point med Van de Hul rilleplog.
Enten en Colibri eller Grasshopper, trur eg (?)
Platespilleren spiller best her også.
Men det er høy lydkvalitet uansett.
Vi hørte litt av hvert i flere sjangere, og også noe ny musikk for meg som jeg likte veldig godt. Denne MÅ inn
Vis vedlegget 1113387
Har prøvd den fra Tidal og det er heller ikke helt gæernt.
Vis vedlegget 1113391
Jeg mener det er en forforsterker fra Cary men vet ikke hvilken. Kan til og med hende jeg tar feil. I hvert fall står det en Cary i benken. Kan også være riaa. Vi får se om eieren kommer på banen og rydder opp etter meg.
LUMIN U2 streamer som er av de seneste anskaffelser og DACen som jeg aldri husker navnet på. Audioquest Niagara 5000 strømrens og flere ulike filtre og dingser. Utvalgt etter testing av mye forskjellig.
Stillpoints er veldig populært i denne kretsen. De forteller om gode erfaringer.
Takk for god mottakelse, fine samtaler og godt traktement hos dere alle. En riktig fin opplevelse.
Det ble som sagt spilt både vinyl og streaming. Lenker til Tidal på noe av det:
![]()
(en annen låt men samme artist)![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
John Rutter, Turtle Creek Chorale & Women's Chorus of Dallas - Requiem: Pie Jesu
Listen to Requiem: Pie Jesu on TIDALtidal.com
![]()
![]()
Tori Amos - Somewhere Over the Rainbow (Live)
Listen to Somewhere Over the Rainbow (Live) on TIDALtidal.com
Tusen takk for det @oal.Som vanlig et herlig innlegg fra blåskogen!!
Rett og slett skikkelig trivelig lesning!![]()
Absolutt!!Tusen takk for det @oal.
Hyggelig at noen leser her i tråden.
Hadde vært litt dumt ellers.
(-men måtte du dra med den DIGRE sitatboksen?!?!)