Bil, båt og motorsykkel BMW premiere

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• S

Stereo_Mono

Gjest
    otare skrev:
    Har sportsseter i min nåværende 530d, og de er, som Vidar P påpeker, ikke spesielt gode til langturer. Nå påstås det at dagens sportseter er mye bedre enn de som står i min, men...
    Det ekstrautstyret jeg har sett meg ut er komfortseter, skinn, glasstak, Xenon, PDC, ryggekamera, gjennomlastingsystem (siden jeg ser på sedan), hengerfeste, klimaautomatikk, aktiv styring, EDC, USB-Audio, Navigasjon professional, skinnseter

Det er 163 810 i tilleggsustyr. Så kommer vinterhjul, så da er vi vel fort på 185 000, og dermed kommer min 528i seg på 915 000.

Det er litt i overkant for en bil...
    Nesten kriminelt at endel av utstyret ikke er standardutstyr på en så moderne og kostbar bil, men sånn er det jo med disse type biler :) Kan jo trøste seg med at Audi og MB ikke er noe bedre på standardutstyret.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.076
    Sted
    Trondheim
    Helt enig. Xenonlys, PDC, USB-Audio og klimaautomatikk burde være standard.
    Men man sliter sikkert for å få prisen på basisversjonen lav nok til at folk i det hele tatt vil vurdere bilene.
    Jeg har alltid syntes det var rart at når en datamaskin koster 1000 kr mer enn en annen, er dette en "deal-breaker", men man legger gladelig til ekstrautstyr for 100 000 uten å mukke når man kjøper en bil.

Tankeeksperiment:
    Hvordan ville det påvirket salget hvis man økte basisprisen, men la inn en god del "ekstrautstyr", og så kunne man redusert prisen ved å fjerne en del av utstyret, istedenfor å ha en basismodell der man må legge til masse ekstrautstyr før man får denbilen man vil ha?

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Slik ser min konfigurasjon ut så langt (litt usikker på felger/dekk, men tror muligens jeg vil ha std av sur erfaring).

xDrive (og vinterdekk) kommer i tillegg, men firehjulstrekken er ikke med i prislisten ennå.
    Man får unnskylde overlapp mellom de to bildene av utstyrslista, den måtte rulles ned for to bilder.

Bildene kan klikkes opp for økt skarphet.

Vedlegg

Julenissen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.05.2002
    Antall liker
    3
    Ja det ser jo ut til å være en "grei" bil ;D.Hva med ventilerte seter?Jeg kjørte nettop en MB der det var skinn og ble noe klam i r.........

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    8.856
    Torget vurderinger
    1
    digiman skrev:
    Nesten kriminelt at endel av utstyret ikke er standardutstyr på en så moderne og kostbar bil, men sånn er det jo med disse type biler :) Kan jo trøste seg med at Audi og MB ikke er noe bedre på standardutstyret.
    Det er helt ypperlig spør du meg. Da kan du velge bort alt fjottutstyret du aldri har bruk for eller som irriterer vettet av deg. Jeg hadde blitt komplett sinnsyk om jeg skulle ha eid en bil med regnsensor! S-Maxen jeg kjører i jobb kan drive meg til vannvidd. I ei uke kjørte jeg en Avensis. Den hadde Xenonlys som var de dårligste nærlysene jeg noensinne har sett på en bil. Lyste altfor kraftig rett foran bilen slik at det umulig å se noe utenfor den nærmeste lyskjeglen. I tillegg hadde den mørke ruter bak slik at det ble umulig å se å rygge i mørke til tross for måneskinn, snø og ryggelys! Og dette betaler man ekstra for!
    Regnsensor koster 130kr ekstra på en Audi. Dette kan du kjøpe en vinylplate for som du kan nyte resten av livet samtidig som du kan få nøyaktig det intervallet du vil ha på vindusviskerne på din nye Audi.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Julenissen skrev:
    Ja det ser jo ut til å være en "grei" bil ;D.Hva med ventilerte seter?Jeg kjørte nettop en MB der det var skinn og ble noe klam i r.........
    Ventilasjon har jeg aldri følt behov for med dakotaskinn :)

S

Stereo_Mono

Gjest
    Voff skrev:
    digiman skrev:
    Det er helt ypperlig spør du meg. Da kan du velge bort alt fjottutstyret du aldri har bruk for eller som irriterer vettet av deg. Jeg hadde blitt komplett sinnsyk om jeg skulle ha eid en bil med regnsensor! S-Maxen jeg kjører i jobb kan drive meg til vannvidd. I ei uke kjørte jeg en Avensis. Den hadde Xenonlys som var de dårligste nærlysene jeg noensinne har sett på en bil. Lyste altfor kraftig rett foran bilen slik at det umulig å se noe utenfor den nærmeste lyskjeglen. I tillegg hadde den mørke ruter bak slik at det ble umulig å se å rygge i mørke til tross for måneskinn, snø og ryggelys! Og dette betaler man ekstra for!
    Regnsensor koster 130kr ekstra på en Audi. Dette kan du kjøpe en vinylplate for som du kan nyte resten av livet samtidig som du kan få nøyaktig det intervallet du vil ha på vindusviskerne på din nye Audi.
    Skal være enig at regnsensoren er til tider irriterende. Xenonlys er det mange delte meninger om. Leste en arikkel der en del forskere hadde kommet frem til at de svekker nattsynet for mye foran selve lys spredningen og gjorde at sjåførene fikk lenger reaksjonstid på og stoppe for evt hindringer i veien. Personlig har jeg god erfaring med Xenon på GTIen, men det er ikke noe jeg personlig hadde betalt store penger for. Var uansett standardutstyr på GTIen. Nå kjører jeg forøvrig på opplyste veier sikkert 90% av tiden her i Oslo, så hadde klart meg helt fint uten.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Regnsensorene på E60 og E90 fungerer som en drøm, og er til stor berikelse for fokus på kjøringen. Merker ikke at de er der, den visker bare akkurat når du selv ville ha gjort det. Om man av en eller annen uforståelig grunn ikke vil bruke den, så har den "Av"-knapp.

Bi-xenon-lysene er uvurderlig gode for mitt bruk, med mye slalom blant hjort. En helt ny verden av illuminasjon. Tipper det er forskjell på både sensorer og lys, men BMW sine har jeg iallefall kun lovord om.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.076
    Sted
    Trondheim
    Har regnsensor og Xenon lys på min nåværende 530d. Det fungerer utmerket.
    Min tilleggsliste ligner veldig på din, Vidar, men er litt usikker på om jeg skal ha automat eller ikke. Har det nå, og det fungerer utmerket, men likevel. Min har bare 5 trinn, mens den nye har 8 - vet ikke hvor mye det vil ha å si. Uansett er den glimrende å gire manuelt hvis du vil.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har manuell nå, og kunne forsåvidt godt tenkt meg å fortsatt ha det. Det blir litt hipp-som-happ for meg forsåvidt. Men den nye automatkassa var kjempefin den. Lurer på om det kan være greit å ha automat ved videresalg muligens, tror ikke man taper penger på det totalt sett.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.076
    Sted
    Trondheim
    Hva med farge?
    Jeg har sett en del hvite BMWer her nede i Praha, g det er en farge som kler bilen godt. T.o.m. X6 ser ganske snasen ut i hvitt. Det mykner kurvene på bilen og gjør at den ikke ser så hissig ut.
    Jeg heller til en hvit 528i akkurat nå.

S

Stereo_Mono

Gjest
    otare skrev:
    Min tilleggsliste ligner veldig på din, Vidar, men er litt usikker på om jeg skal ha automat eller ikke. Har det nå, og det fungerer utmerket, men likevel. Min har bare 5 trinn, mens den nye har 8 - vet ikke hvor mye det vil ha å si. Uansett er den glimrende å gire manuelt hvis du vil.
    8 trinn er vel i all hovedsak for å få ned forbruk og utnytte motoren så optimalt som mulig?
    6 trinns manuell er uansett veien å gå vet u ;) Sett bort i fra annenhåndsverdi da.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    otare skrev:
    Hva med farge?
    Jeg har sett en del hvite BMWer her nede i Praha, g det er en farge som kler bilen godt. T.o.m. X6 ser ganske snasen ut i hvitt. Det mykner kurvene på bilen og gjør at den ikke ser så hissig ut.
    Jeg heller til en hvit 528i akkurat nå.
    Smak og behag kanskje, men det er ikke tradisjonelt så vanlig med hvit BMW da, annet enn muligens i arabiske/østlige land muligens. Det har blitt endel å se i det siste. De er fine når de 1) er nye og/eller rene, og 2) ikke har harry-utstyr som f.eks mørke bakruter, tåpelige uoriginale felger og ymse styling. Imo.
    Mine farger ser du på bildet over. Safirsort og oyster.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.076
    Sted
    Trondheim
    Har sett en del på brukte BMWer i Tyskland, og safirsort er helt klart den vanligste fargen. Vil helst ha noe lysere. Kommer til å reise en del til Tsjekkia, og sort bil i solsteken i 35-40° (som det har vært en del av så langt i år) frister ikke...

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Vet ikke om man merker så mye forskjell på innetemperatur jeg? Muligens er vel "sannhetene" fra gamle dager betydelig overdrevet idag med helt annen fasong på biler.

Det er ikke rare lakkskvetten igjen på taket når man har glasstak, og med de store liggende vinduene så skulle jeg tro at akkurat lakkfargen neppe spiller særlig rolle. Tror jeg da.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.076
    Sted
    Trondheim
    Nei, hvem vet. Kjører en mørkegrønn Volvo S70 her nede nå, og den er ikke god å sette seg inn i utpå dagen. Om det hadde vært veldig mye bedre hvis den var hvit vet jeg ikke.

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    8.856
    Torget vurderinger
    1
    Vidar P skrev:
    Regnsensorene på E60 og E90 fungerer som en drøm, og er til stor berikelse for fokus på kjøringen. Merker ikke at de er der, den visker bare akkurat når du selv ville ha gjort det. Om man av en eller annen uforståelig grunn ikke vil bruke den, så har den "Av"-knapp.
    ...men har du da intervallvisker? Det har du ikke hos Ford i alle fall. Der har du automatikk + de to vanlige trinnene på kontinuerlig visking. Det betyr i praksis at dersom det snør ute har du ikke intervallvisker i det hele tatt; da går nemlig regnsensoren bananas. Forresten; er det noen som noensinne har brukt den hurtigste innstillinga på vindusviskerne? Jeg har aldri brukt det og begynte å kjøre bil i 1980!

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    otare skrev:
    Nei, hvem vet. Kjører en mørkegrønn Volvo S70 her nede nå, og den er ikke god å sette seg inn i utpå dagen. Om det hadde vært veldig mye bedre hvis den var hvit vet jeg ikke.
    Da trenger du "Standluftung" på nybilen vettu, kommer som standard med Webasto. Et annet triks er at dersom du holder ned åpne-knappen på nøkkelen så åpner alle fire vinduer og tak seg, og kombinert med webasto-luftingen så er bilen betydelig svalere bare på det halve minuttet det tar å rusle bort til den.

Voff, det er intervallvisker på BMW ja. Også på de med regnsensor. Høres ut som om Ford bruker en kjip løsning.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.076
    Sted
    Trondheim
    Du kan stille følsomheten på regnsensoren i 3 (eller er det 4?) trinn.
    Ja, jeg har brukt den høyeste hastigheten på viskerne. Flere ganger. I tillegg har jeg vært nødt til å redusere farten helt ned mot 30 km/t og slå på varsellys for i det hele tatt tørre å kjøre, selv med viskerne på full hastighet.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.158
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    otare skrev:
    Har sett en del på brukte BMWer i Tyskland, og safirsort er helt klart den vanligste fargen. Vil helst ha noe lysere. Kommer til å reise en del til Tsjekkia, og sort bil i solsteken i 35-40° (som det har vært en del av så langt i år) frister ikke...
    Fargevalg er helt klart påvirket av hvilket sted bilene selges. I Afrika er det en sterk overvekt av hvite biler. Det kan også virke som om hvitt er populært i Japan ut fra det jeg har sett av direkte import av bruktbiler fra Japan i Uganda. De kjører jo på "riktig" side av veien der borte, så det er det definitivt største importlandet av bruktbiler til de gamle britiske koloniene. Toyota Mk II var kun å oppdrive i hvitt.

S

Stereo_Mono

Gjest
    otare skrev:
    Du kan stille følsomheten på regnsensoren i 3 (eller er det 4?) trinn.
    Ja, jeg har brukt den høyeste hastigheten på viskerne. Flere ganger. I tillegg har jeg vært nødt til å redusere farten helt ned mot 30 km/t og slå på varsellys for i det hele tatt tørre å kjøre, selv med viskerne på full hastighet.
    Samme som på bilen jeg kjører. En liten ting som er viktig er passe på at det ikke er fullt av smuss foran sensoren, så er den ikke helt gæren. Men det jeg kan klage over er om du starter bilen og det er vann på vinduet, så kicker den ofte ikke inn før jeg skrur den av og på. Skulle gjerne opsjonen til å ha helt manuell intervall også.
    Hva er det sensoren reagerer på? Bryting i lys spredning? Jeg vet at samme sensor brukes for Auto settingen på kjørelysene.

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    390
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    otare skrev:
    Var inne på det temaet med min BMW selger, og fikk vel det inntrykket at det var greit å gå for manuell på min X1, men at det var direkte dumt (grunnet andrehåndsverdi) og gjøre det samme med 5 serie og da antagelig dummere jo større (dyrere) den er.

Jeg hadde egentlig ikke tenkt meg skinn i min, men da jeg oppdaget at jeg ikke kunne får den med sportseter og alcantara (som i 3 serien), ble det for meg uinteresant og da ble det sort skinn.
    Stoffalternativene fristet overhode ikke.
    Lyst skinn/trekk ville jeg aldri i verden ha gått for, svært dårlig valg for en som stort sett bruker sorte jeans.

Jeg har for første gang i mitt liv ;D bil med automatisk klimakontroll..............og det er opptur det, spesielt når bilen har stått i sola og er kjempevarm.
    Komme til en slik bil å sette på "sjokkjølern" :) :) :) har ikke hatt vanlig aircondition en gang før.

Standardlysene virker for meg å være kjempegode noe selgeren også sa da vi diskuterte det.
    Xenon valgte jeg da bort.

Så langt og etter 200 mil, så er det eneste jeg kanskje kan føle litt usikkerhet rundt valgene jeg gjorde vedrørende ekstrautsyr, ikke valg av sportsfjæring og iPhone handsfree/docking (husker ikke hva det heter)
    Men den 523i som jeg prøvde hadde iPhone (eller kanskje det var Ipod Touch) smacket inn skjult i midtkonsollen.
    Da virker vel dette (dersom iPhone) slik at en bruker den til musikkavspilling og om det så ringer, så går det over høyttaler anlegget og mikrofon (?) hvor(?) og musikkeavspillingen stopper/mutes så lenge det er samtale?

Dersom det eventuelt er slik så burde jeg nok valgt det for iPhone, som jeg trolig kommer til å skaffe meg om ikke lenge, og da fylle med musikk.

Mvh.KW

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    KW skrev:
    Lyst skinn/trekk ville jeg aldri i verden ha gått for, svært dårlig valg for en som stort sett bruker sorte jeans.
    Det var da sterke ord, men du har vel sikkert grunn til å mene det. Selv har vi hatt lyse BMW skinnseter i årevis, og jeans. Like fine som nye. Så den der kjøper jeg ikke som et reelt problem med dakotaskinn.

Det er forøvrig grenser for hvor mye lit man bør feste til selgeres meninger, de er ofte flinke å snakke potensielle kjøpere etter munnen. I mange tilfeller er vel egne opplevelser beste målestokk for hva man blir fornøyd med.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.076
    Sted
    Trondheim
    Det er hvite skinnseter i min kones Audi. Den er 13 år gammel, uten at skinnet har tatt noen farge fra de klærne vi har hatt på. Tviler på at skinnet BMW bruker er dårligere.

Og som Vidar sier - en god selger er en som aner hva kjøperen vil høre, og sier det på en slik måte at kjøperen får følelsen av at han har rett.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Har du tenkt noe på felger/dimensjoner Otare? Jeg hadde i utgangspunktet lyst på 328-felgene (nederste bilde), fordi de ser fine ut rett og slett. De er 245/45 R18 såvidt jeg vet. Standard er jo 236-felgene, som er 225/X R17. Jeg er imidlertid skepist til 245 fordi på min (245/45 R17) så er det lett for at den sporer og drar i rattet dersom veien er sporete, og jeg ikke har helt rett type dekk (med myke skuldre)…

Heller til 236 standardfelger i øyeblikket.

328;

Flere bilder av forskjellige modeller;

http://f10.5post.com/forums/showthread.php?t=365419

Vedlegg

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.076
    Sted
    Trondheim
    Liker de nederste best. Jeg har 245/45 R17 på min nå, og det fungerer utmerket. Ingen problemer med sporing, men det er jo en helt annen bil.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Enig i at 328 er finest, men her tror jeg at jeg må velge ut fra dimensjon kanskje.
    Dimensjonen var ikke bra på min med originaldekkene (Bridgestone Potenza) på min, men ble mye bedre med Michelin Pilot Primacy. Sporing og "hardhet" er ulempene, om enn ikke så mye med Michelin.
    Det kan ha å gjøre med at min har sportsunderstell, det hjelper iallefall neppe.

Men kona sin 325i har standard dimensjon og den er "roligere" på veien.. vel, jeg tipper at det er fordeler og ulemper med større bredde, virker på meg som mange av de praktisk merkbare forskjellene kan oppsummeres slik;

Fordeler

- større styrepresisjon
    - lettere å sikre linja gjennom harde kurver
    - tåler mer trøkk i kurver før dekka "bøyer av" og bilen understyrer
    - mer presis bremsing

Ulemper

- lettere merkbare ujevnheter i veien
    - lettere for å spore
    - mindre komfort
    - mer støy (?)

S

Stereo_Mono

Gjest
    Min erfaring er at jo lavere profil på dekkene jo hardere type støy blir det fra dekkene. Det at vi har en veldig grov blanding på asfalten i Norge hjelper jo ikke på hjulstøy nivået akkurat ::) Men hvorvidt det er faktisk mye høyere i antall db aner jeg ikke, men støyen er i hvertfall etter min erfaring mere fremtredende en ved mere normale dekkdimensjoner.

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    390
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Vidar P skrev:
    KW skrev:
    Det var da sterke ord, men du har vel sikkert grunn til å mene det. Selv har vi hatt lyse BMW skinnseter i årevis, og jeans. Like fine som nye. Så den der kjøper jeg ikke som et reelt problem med dakotaskinn.

Det er forøvrig grenser for hvor mye lit man bør feste til selgeres meninger, de er ofte flinke å snakke potensielle kjøpere etter munnen. I mange tilfeller er vel egne opplevelser beste målestokk for hva man blir fornøyd med.
    Akkurat det jeg har ;)
    Hadde forholdsvis lyst (grått) trekk i Audien og kjøpte beige alcantara på stuesittera 2x1 og 1x2, kan ihvert fall se at det stort sett er i ensetera jeg har sittet, kan også se at av setene i Audien er det stort sett sittet i førerstolen.

Jeg snakker ikke om at det ikke lar seg gjøre å rengjøre hvite skinnstoler og andre typer trekk, men slikt proriterer jeg ikke å bruke energi og tid på, det får holde med støvsuging.................. når det blir søppel.

Kanskje jeg kjøper galt merke (for billige) jeans da ;D

Dakotaskinn er det immunt mot sorte jeans som farger (av) ?

Mvh.KW

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    8.856
    Torget vurderinger
    1
    KW skrev:
    På ingen måte. Min er fra 1999 og gått 354 000km. Jeg har rensa setene èn gang. Det gjøres enkelt med egnet rensemiddel og en skrubb/børste. Tar 15 minutter. Mine seter er som nye.

Vedlegg

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    390
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    For meg utrolig, alternativt vi kan umulig bruke samme type sorte jeans.
    Forsåvidt fint at det er flere enn meg som liker og bruker sorte jeans da om ikke annet ;D
    Jeg bruker så godt som aldri annet.

Husker ikke hvem det var, men en eller annen i en eller annen tråd her på ot. fortalte at han hadde lyst/hvitt skinn i bilen sin og fortalte da at han gjorde de rent/(stelte de?) svært ofte (var det en gang i måneden....husker ikke helt)

Uansett, det er jo egentlig ikke noe å diskutere videre, jeg har min erfaring dere har deres og de er ikke like.
    Jeg ville ikke hatt hvitt skinn uansett, men kunne kanskje tenkt meg brunt/beige om det hadde passet bl.a. til bilens farge ellers, har valgt sort og det er jeg fornøyd med.

Mvh.KW

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.076
    Sted
    Trondheim
    Har for så vidt ikke noe med BMW å gjøre, men med avgiftene på slike store biler:

Sak fra VG i dag:

"Politioverbetjent ved Odda politistasjon, Bjørn-Inge Aarsand, mener familien kan takke stasjonsvognen for at ulykken ikke fikk et alvorligere utfall.

- Bilen er trygg og stødig, og den er bygd for å tåle slike rundkast. De hadde marginene på sin side, sier han til VG Nett.

- Berget bilen deres liv?

- Utfallet kunne blitt langt mer alvorlig hvis de hadde kjørt en mindre bil."

Sitter her i Praha og leker meg med BMWs konfigurator og ser at den bilen som i Norge vil koste ca 940 000 kr kan jeg få for ca 450 000 kr her nede.

Samtidig vil SP nekte norske aviser å ha vinomtaler. Fordi vin er usunt, selvfølgelig. Snart vil de vel ha bort biltestene også - det er jo farlig å kjøre bil.

Dessuten så jeg at noen hadde funnet ut (igjen) at farten dreper, og at man ved å senke farten med 10 km/t kunne spare mange liv. Så da tar det vel ikke lang tid før en eller annen politiker finner ut at hvis man setter fartsgrensen til 0 km/t, vil det bli sluitt på alle bilrelaterte dødsulykker.

Bare for å være OT på tema i en OT-tråd.

hifiguru

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Antall liker
    1.260
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Tror ikke Punto'n hadde tålt den rundturen der gitt, kuppelhue eller ikkehue hadde det nok blitt!

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    390
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1

torem

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Antall liker
    839
    Vidar P skrev:
    Siden det var snakk om grunnpriser over, her er de for sedan iallefall;
    Staten jubler vel hver gang noen kjøper en 550i. Avgiften på en slik dekker jo ei hel årslønn til en byråkrat :)

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.076
    Sted
    Trondheim
    Ja, og så sparer staten store utgifter på sykehusopphold for eieren av en slik, da de sjelden blir skadet hvis de kommer ut for en ulykke.

S

Stereo_Mono

Gjest
    otare skrev:
    Ja, og så sparer staten store utgifter på sykehusopphold for eieren av en slik, da de sjelden blir skadet hvis de kommer ut for en ulykke.
    Ja Norge AS kunne nok spart mye i det lange løp med å ha en mere moderat avgiftsnivå på ny biler. Helt modernebiler er utrolig mere sikre en selv 10-15 år gamle biller. Det tragiske er jo at det er gjerne småbarns familier som prøver å etablere seg som, rett og slett ikke har råd til en ny og trygg bil.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn