Bil, båt og motorsykkel BMW premiere

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.368
    Antall liker
    8.851
    Torget vurderinger
    1
    digiman skrev:
    Ja Norge AS kunne nok spart mye i det lange løp med å ha en mere moderat avgiftsnivå på ny biler. Helt modernebiler er utrolig mere sikre en selv 10-15 år gamle biller. Det tragiske er jo at det er gjerne småbarns familier som prøver å etablere seg som, rett og slett ikke har råd til en ny og trygg bil.
    Ja, men tenk hvor mange tiår det tok før man fikk overtalt politikerne og byråkratene til omlegge avgiften slik at sikkerhetsutstyr ikke fikk 200% avgiftspåslag. Det skjedde vel i 1993-95 eller noe sånt. Da jeg kjøpte bil i 1992 kostet blokkeringsfrie bremser 40 000kr ekstra. Klimaanlegg også 40 000kr. Skinninteriør 43 000kr! Mange biler foir eksport til Norge var strippet for sikkerhetsutstyr; de fleste biler kom uten bilbelte! Disse ble ettermontert i norge for å spare penger.
     

    KW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    6.388
    Antall liker
    390
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    otare skrev:
    Ja, og så sparer staten store utgifter på sykehusopphold for eieren av en slik, da de sjelden blir skadet hvis de kommer ut for en ulykke.
    Kanskje de ikke kommer unna likevel, ofte så er det jo en part til i kollisjoner (vet at det forekommer ulykker
    uten andre kjøretøy involvert).

    Ellers enig i Digiman sine argumenter om sikkerhet for fører pasasjerer, som ofte hører sammen med kvalitet robustmessig sett samt (ekstra) utstyr som medfører øket sikkerhet, som dessverre blir unødvendig dyrt grunnet avgiftspolitikken.

    Samtidig så kan det fort bli noe vanskelig å bestemme avgiftsnivået på slikt.
    Hvorfor det?
    Jo, på et nivå må staten vite nøyaktig hva og hvilken pris de skal beregne en eventuell lavere avgift på, på slikt utstyr som kommer innunder en sikkerhetstolkning.
    Produsenten er vel den som da må oppgi denne prisen, men om de får denne jobben, så vil jo i neste omgang (naturlig nok) de forsøke å forskyve sine utgifter/prisberegninger fra ikke sikkerhetsutstyr til det som eventuel vil komme innunder en slik lavere avgift. Trur eg!

    Mvh.KW
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.260
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Voff skrev:
    digiman skrev:
    Ja Norge AS kunne nok spart mye i det lange løp med å ha en mere moderat avgiftsnivå på ny biler. Helt modernebiler er utrolig mere sikre en selv 10-15 år gamle biller. Det tragiske er jo at det er gjerne småbarns familier som prøver å etablere seg som, rett og slett ikke har råd til en ny og trygg bil.
    Ja, men tenk hvor mange tiår det tok før man fikk overtalt politikerne og byråkratene til omlegge avgiften slik at sikkerhetsutstyr ikke fikk 200% avgiftspåslag. Det skjedde vel i 1993-95 eller noe sånt. Da jeg kjøpte bil i 1992 kostet blokkeringsfrie bremser 40 000kr ekstra. Klimaanlegg også 40 000kr. Skinninteriør 43 000kr! Mange biler foir eksport til Norge var strippet for sikkerhetsutstyr; de fleste biler kom uten bilbelte! Disse ble ettermontert i norge for å spare penger.
    En mobiltelefon i en Mercedes Benz 280SE kostet i 1976 90% av bilens basispris! (I Vest-Tyskland)
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.260
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Voff skrev:
    digiman skrev:
    Ja Norge AS kunne nok spart mye i det lange løp med å ha en mere moderat avgiftsnivå på ny biler. Helt modernebiler er utrolig mere sikre en selv 10-15 år gamle biller. Det tragiske er jo at det er gjerne småbarns familier som prøver å etablere seg som, rett og slett ikke har råd til en ny og trygg bil.
    Ja, men tenk hvor mange tiår det tok før man fikk overtalt politikerne og byråkratene til omlegge avgiften slik at sikkerhetsutstyr ikke fikk 200% avgiftspåslag. Det skjedde vel i 1993-95 eller noe sånt. Da jeg kjøpte bil i 1992 kostet blokkeringsfrie bremser 40 000kr ekstra. Klimaanlegg også 40 000kr. Skinninteriør 43 000kr! Mange biler foir eksport til Norge var strippet for sikkerhetsutstyr; de fleste biler kom uten bilbelte! Disse ble ettermontert i norge for å spare penger.
    Husker sene utgaver av Golf 1 ble levert med solskjerm kun på førersiden, og BMW hadde kun speil på venstre side! Bilbelte har vært påbudt i Norge siden 1975 så det regner jeg med sto i fra fabrikken?

    edit, 1979 skal det være
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.368
    Antall liker
    8.851
    Torget vurderinger
    1
    hifiguru skrev:
    Bilbelte har vært påbudt i Norge siden 1975 så det regner jeg med sto i fra fabrikken?

    edit, 1979 skal det være
    Nei. Staten skulle ha 200% (luksus)avgift på bilbelter ved import (importavgift). Derfor ble biler levert uten fra fabrikk. Bilbelter ble montert ved klargjøring av bilen. Da ble beltene ettermontert utstyr og da var det bare vanlige momsregler slik ved f-eks montering av ekstralys eller takstativ.
    Det var stadige skriverier og til og dagsrevyreportasjer om dette i det kjedsommelige (enkelte bilprodusenter hadde egen "produksjonslinje" for Norge hvor de plukket av sikkerhetsutstyr), men det tok flere tiår før noe ble gjort. Gudene vet hvor mange liv dette kostet.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Her prøvekjøres F10, er det i Vi Menn dette kom på trykk tro?
    Svært interessant å se deres kickdown aksellerasjonstester 60-100kmt og 80-120kmt, det var en ny og tlsynelatende langt mer realistisk vri på ting enn standard "i 5.gir". Det forteller jo om den egentlige aksellerasjonsevnen i praksis, iallefall for automatbiler.

    http://www.klikk.no/motor/bil/biltester/article574270.ece
     

    tomerik

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.12.2006
    Innlegg
    798
    Antall liker
    253
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har aldri fått den gode wow-følelsen av designet til BMW. Spesielt de nyere modellene har et design som blir for rotete og som virker umodent etter min smak. Dog, de som eier BMW har alltid skrytt av kjøreegenskapene, så i sommer prøvde jeg en sedan av typen 525D -08 modell, for å se om den kjører bedre enn den ser ut. Etter en times kjøretur var jeg fullstendig solgt og tross aversjoner mot designet skiftet bilen eier. Balansen mellom komfort og kjøreglede er nærmest perfekt. Bredt glis er på plass enten man kjører på veier der svingene kommer tett eller om man ligger å cruiser på motorveien. Selv med moderate 197hk går dette meget godt takket være høyt dreiemoment.

    Det skrives mye om ekstrautstyr i denne tråden og jeg har lyst til å trekke frem adaptive xenon lys som det absolutt flotteste jeg har kjørt med. Disse svinger med fronthjulene og lyser dermed inn i svingene. Det er en nytelse å kjøre med på svingete norske veier på nattestid! Ellers synes jeg den innebygde GPS`n gjør en glimrende jobb og ville ikke vært for uten.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.692
    Antall liker
    11.034
    Sted
    Trondheim
    Likte ikke det forrige designet, men den nye 5-serien synes jeg ser fin ut. 3-serien har jeg alltid likt.

    Adaptive kjørelys, ja. Husker da Citroën introduserte det på sin DS 21 rundt 1970 eller deromkring...
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.745
    Antall liker
    11.982
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Omvendt for meg. Har sett noen av disse nye 5-serien nå. Veldig anonymt design. Første gang jeg så den trodde jeg det var en Huyndai faktisk.
    Forrige er ok synes jeg.

    Men sikkert en kjempebil å kjøre.
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    31.059
    Antall liker
    26.644
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg ser ny-femmeren daglig og synes den er praktfull, iallefall som sedan. Touringutgaven som hadde premiere i forrige uke er ikke like vellykket.
     
    S

    Supertramp

    Gjest
    Vidar P skrev:
    Mens vi dveler omkring sikkerhet så kan en gløtt på nye 5-serie på Euroncap være svært sjelsettende lesing.
    Trygg bil ja.

    Men hva er egentlig forskjellene i måleresultatene i disse 2010 testene kontra la oss si 2004 testene?
    Ford Focus 2004 får faktisk 1 poeng mer for "adult occupant", 35 p mot BMW 2010 sine 34 p.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Denne bilen var ikke i produksjon i 2004.

    Men BMW i 2004 var veldig skeptiske til datidens Euroncap-tester, og mente det var kjempelett for en produsent å skreddersy en bil for høye poenger for en billig penge. Uten at bilen var særlig trygg i praksis av den grunn.
    BMW skreddersydde ingenting på E60 for Euroncap, men allikevel har forsikringsstatistikkene vist at den var blant klassens sikreste i "real life".

    Jeg hadde mye heller sittet i en 2004 5-serie enn en 2004 Ford Focus i en stjernesmell, om jeg hadde valget på forhånd, for å si det slik.
     
    S

    Supertramp

    Gjest
    Vidar P skrev:
    Jeg hadde mye heller sittet i en 2004 5-serie enn en 2004 Ford Focus i en stjernesmell, om jeg hadde valget på forhånd, for å si det slik.
    Nå var jeg egentlig på jakt etter forskjellen på de nye målingene kontra de gamle - før og etter 2010. Det er kommet inn flere kategorier og % vis utregning pr kategori. Nåvel - ved kjøp av bil bør sikkerhet gå foran fargevalg :)
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.260
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Nye 5-serien virket litt daff på de første bildene synes jeg, men etter å ha sett den i real life ute på veien må jeg si den imponerer! Utrolig diskret elegant, får forrige generasjonen til å se rånete ut

    Av og til hjelper ikke EuroNcap, ihvertfall ikke i Australia....

    http://aussieexotics.com/forum/bmw-m-power/bmw-m5-smash-in-sydney-795.0.html

    edit: måtte endre litt her, føreren fikk bare skrubbsår, men godt ingen satt på.....
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Min far fikk levert en 523i idag. Sedan. Sort metallic, oyster skinninteriør, manuell, soltak etc.
    Jeg fikk prøvekjøre den noen mil, og gudbedre for en bil! Jeg synes fortsatt at den ikke er like "tøff" som E60 fra mange vinkler, og hekken er mye mer anonym, men allikevel har den skikkelig "impact" i virkeligheten. Og den kjører som en drøm.

    Mellomaksellerasjon og løft fra bunn er mildest talt imponerende gitt at det er minste bensinutgave. Standard dekk og felger (225/17) fungerer uten vrengfølelse på hissig kurvekjøring, standardsetene er de beste synes jeg (har prøvd både sport og komfort i F10 nå). For en manuell kasse! Den girer så og si av seg selv, som en joystick.

    Vi Menn kjører den her, og bl.a er det interessant at den banker en MB E250CDI med 500NM med et helt sekund fra 80-120kmt reallife med kickdown (bilens faktiske aksellerasjon i dette hastighetsområdet). Det sparker vel bein under endel urettmessige dreiemomentargumenter tenker jeg.

    http://www.klikk.no/motor/bil/biltester/article570342.ece
     
    S

    Stereo_Mono

    Gjest
    Supertramp skrev:
    Vidar P skrev:
    Jeg hadde mye heller sittet i en 2004 5-serie enn en 2004 Ford Focus i en stjernesmell, om jeg hadde valget på forhånd, for å si det slik.
    Nå var jeg egentlig på jakt etter forskjellen på de nye målingene kontra de gamle - før og etter 2010. Det er kommet inn flere kategorier og % vis utregning pr kategori. Nåvel - ved kjøp av bil bør sikkerhet gå foran fargevalg :)
    Det viktigste i moderne bil sikkerhet er å prøve å unngå en smell i det hele tatt. Eller det er det bilprodusentene jobber iherdig med om dagen. Anti sladd (ESP o.lign) har jo vært ute lenge nå og har nok reddet mange ut av en knipe. Nå kommer det flere og flere systemer, som skal overvåke trafikkbildet rundt deg å tilpasse seg raskere en mennesket klarer.
    Volvo påstår at de ikke skal ha noen trafikkdrepte i sine nye biler fra 2020. Det gjenstår å se da ::)

    Nivået for hvor mye mere det går å beskytte mennesker med passiv sikkerhet uten at det går for hardt utover det vi er vant til av komfort nærmer seg smertegrensen av hva vi er i stand til å tåle av påkjenninger. Fremtiden er aktiv sikkerhet. Noe som er bra da vi unngår «min er større en din» mentaliteten som har regjert på veiene i over 100 år.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.432
    Antall liker
    12.097
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Vidar P skrev:
    Min far fikk levert en 523i idag. Sedan. Sort metallic, oyster skinninteriør, manuell, soltak etc.
    Jeg fikk prøvekjøre den noen mil, og gudbedre for en bil! Jeg synes fortsatt at den ikke er like "tøff" som E60 fra mange vinkler, og hekken er mye mer anonym, men allikevel har den skikkelig "impact" i virkeligheten. Og den kjører som en drøm.

    Mellomaksellerasjon og løft fra bunn er mildest talt imponerende gitt at det er minste bensinutgave. Standard dekk og felger (225/17) fungerer uten vrengfølelse på hissig kurvekjøring, standardsetene er de beste synes jeg (har prøvd både sport og komfort i F10 nå). For en manuell kasse! Den girer så og si av seg selv, som en joystick.

    Vi Menn kjører den her, og bl.a er det interessant at den banker en MB E250CDI med 500NM med et helt sekund fra 80-120kmt reallife med kickdown (bilens faktiske aksellerasjon i dette hastighetsområdet). Det sparker vel bein under endel urettmessige dreiemomentargumenter tenker jeg.

    http://www.klikk.no/motor/bil/biltester/article570342.ece
    523i har en 3-liters sekser, og er slett ingen vanlig minstemann i flokken. 5-serien kommer ikke med liten bensinmotor lengre, bare så det er klart. For folk flest er dette en svær motor, og det merkes på pris og avgifter. Jeg prøvde en hos forhandler nylig, og ble helt satt ut. Optimal bil, hvis det virkelig er bil man vil ha. Om man har råd er et annet spørsmål.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Det er mulig 5-serie vil komme med en 4-sylindret bensin etterhvert, men de kommer aldri med det på lanseringstidspunkt. Forresten siden du nevner avgifter; BMW er for sjette året på rad pekt ut som verdens grønneste bilprodusent totalt sett. Det kommer ikke til fradrag på miljøbeskatningen her til lands. Mer miljøfiendtlige produsenter tilgodeses av vårt avgiftssystem, bare fordi deres motorer har lavere effektivitet. Sprøtt som knekkebrød spør du meg.

    http://www.teknikensvarld.se/nyheter/100913-bmw-djsi/index.xml
     

    budda

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    463
    Antall liker
    190
    Sted
    Mandal
    Torget vurderinger
    8
    Vidar P skrev:
    Min far fikk levert en 523i idag. Sedan. Sort metallic, oyster skinninteriør, manuell, soltak etc.
    Jeg fikk prøvekjøre den noen mil, og gudbedre for en bil! Jeg synes fortsatt at den ikke er like "tøff" som E60 fra mange vinkler, og hekken er mye mer anonym, men allikevel har den skikkelig "impact" i virkeligheten. Og den kjører som en drøm.

    Mellomaksellerasjon og løft fra bunn er mildest talt imponerende gitt at det er minste bensinutgave. Standard dekk og felger (225/17) fungerer uten vrengfølelse på hissig kurvekjøring, standardsetene er de beste synes jeg (har prøvd både sport og komfort i F10 nå). For en manuell kasse! Den girer så og si av seg selv, som en joystick.

    Vi Menn kjører den her, og bl.a er det interessant at den banker en MB E250CDI med 500NM med et helt sekund fra 80-120kmt reallife med kickdown (bilens faktiske aksellerasjon i dette hastighetsområdet). Det sparker vel bein under endel urettmessige dreiemomentargumenter tenker jeg.

    http://www.klikk.no/motor/bil/biltester/article570342.ece
    Comfort og sport setene trenger kanskje litt innsitting før de mykner litt,sikkert er det hvertfall at comfortsetene er krevene å stille inn.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    budda skrev:
    Vidar P skrev:
    Min far fikk levert en 523i idag. Sedan. Sort metallic, oyster skinninteriør, manuell, soltak etc.
    Jeg fikk prøvekjøre den noen mil, og gudbedre for en bil! Jeg synes fortsatt at den ikke er like "tøff" som E60 fra mange vinkler, og hekken er mye mer anonym, men allikevel har den skikkelig "impact" i virkeligheten. Og den kjører som en drøm.

    Mellomaksellerasjon og løft fra bunn er mildest talt imponerende gitt at det er minste bensinutgave. Standard dekk og felger (225/17) fungerer uten vrengfølelse på hissig kurvekjøring, standardsetene er de beste synes jeg (har prøvd både sport og komfort i F10 nå). For en manuell kasse! Den girer så og si av seg selv, som en joystick.

    Vi Menn kjører den her, og bl.a er det interessant at den banker en MB E250CDI med 500NM med et helt sekund fra 80-120kmt reallife med kickdown (bilens faktiske aksellerasjon i dette hastighetsområdet). Det sparker vel bein under endel urettmessige dreiemomentargumenter tenker jeg.

    http://www.klikk.no/motor/bil/biltester/article570342.ece
    Comfort og sport setene trenger kanskje litt innsitting før de mykner litt,sikkert er det hvertfall at comfortsetene er krevene å stille inn.
    Helt enig Budda. Det hele koker nok ned til preferanser og bruksmønster. Grunnen til at jeg foretrekker standardsetene er enkel; jeg liker at det er en viss bevegelsesfrihet. Dersom sidevanger for lår og flanke er for fremtredende så begrenser dette bevegelsesmulighetene, det samme dersom lårstøtten er for lang.

    Hvorfor så denne preferansen for bevegelsesfrihet fremfor støtte? Jo, jeg er mye inn og ut av bilen, både i jobb og ellers. Og jeg kjører ferge i 2x20 minutter hver dag (t/r) til jobb, og liker å sitte litt på halv-åtte med en kaffekopp og MacBook på hø kne under fergeturen. Det blir noe vanskeligere å finne en egnet stilling med de store komfortsetene, og sportssetene blir rett og slett bare for trange for mitt bruk.

    Forøvrig opplever jeg også på lengre turer at standardsetene gir mulighet til ørsmå endringer i sittestillinger, som gjør at jeg f.eks kan krysse fra Frederikshavn til Mosel i ett strekk uten å føle at jeg er ihjelsittet i samme stilling.

    Så derfor synes jeg standardsetene er de beste for meg. Og for en gangs skyld så er det billigst med det beste. Men jeg skjønner godt at andre liker å maksimalisere støtte, kanskje særlig på korte turer på kurvete veier.
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.260
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Seter er et rart tema, sportseter kan være nydelig men skal du ut og inn stadig kan de også være plagsomme. Vi har noen Audi Q5'r som taxi her i by'n, med S-line pakke og greier. Artig å se gamlemor med rullator'n skal inn og ut av de der......

    Har ganske flate seter i "min" taxi (Huyndai IX35) og det er jeg glad for, selv om knærne kan bli litt ømme når jeg skal holde den digre skrotten min på plass i krappe svinger.

    Privat har jeg kjørt Golf 5 fra 2005 til 2009, denne hadde sportseter i skinn, og det var nydelig. Denne har blitt byttet til en rimeligere variant Golf 6 med standardseter og det er som å sitte oppå bilen kontra sitte i, litt sånn Fiatsk. Ikke bra. Regner med 5-serien er såpass bred at man siger litt inn i setene standardmodell eller ikke? Forresten, skal prøve dette, vi har en E60 drosje også.... ;)
     
    S

    Stereo_Mono

    Gjest
    hifiguru skrev:
    Privat har jeg kjørt Golf 5 fra 2005 til 2009, denne hadde sportseter i skinn, og det var nydelig. Denne har blitt byttet til en rimeligere variant Golf 6 med standardseter og det er som å sitte oppå bilen kontra sitte i, litt sånn Fiatsk. Ikke bra. Regner med 5-serien er såpass bred at man siger litt inn i setene standardmodell eller ikke? Forresten, skal prøve dette, vi har en E60 drosje også.... ;)
    Off topic i forhold til BMW her, men enig i forhold til setene i nyere Golfer. Min mor gikk fra standard Golf MK 5 seter til sportseter i hennes nye Golf 6 TSI Highline. De passer min kropp (176cm høy) veldig godt, men er ikke fullt så ekstreme i vangene som GTI´en min. Men kanskje litt kort sittepute for de over 190.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.692
    Antall liker
    11.034
    Sted
    Trondheim
    Vet ikke helt - fronten er for rund og hekken blir for stusselig. Fronten på 6-serien består av et 1/2-m lngt tomrom som ikke gjør annet enn å forlenge bilen unødvendig. Det gjør den vanskeligere å parkere og mer uoversiktlig.
    Form skal følge funksjon, ikke omvendt.
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.260
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Coupe'er i denne str er jo gjerne litt ekstravagante, litt tomrom for å få designet til å funke er tillat IMO, skal man ha no nonsense er det jo bare å kjøpe 130ci :D
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    20.195
    Antall liker
    10.756
    Fryktelig klumpete og tung i designen. Jeg likte mye bedre det luftige og lette designet BMW hadde tidligere. Det virker som om dagens designere har gått på den samme designskolen og hatt den samme læreren, bilene blir jo forbløffende like hverandre. Hyundai og Kia er snart mer spennende enn de europeiske premium-merkene.
     

    audionut

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.01.2005
    Innlegg
    346
    Antall liker
    0
    Et spørsmål til BMW-entusiaster: Kan man åpne fremste del av et panorama-tak helt opp, slik som et gammeldags soltak? Eller kan man kun åpne begge glassdelene på gløtt?
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Er det på vipp du tenker på? På konas 2008 325i kan man kun vippe begge to deler samtidig. Men man kan skyve nesten hele panoramataket inn i taket bakover som på et vanlig soltak.
     

    JackX

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2002
    Innlegg
    2.429
    Antall liker
    1.383
    audionut skrev:
    Et spørsmål til BMW-entusiaster: Kan man åpne fremste del av et panorama-tak helt opp, slik som et gammeldags soltak? Eller kan man kun åpne begge glassdelene på gløtt?
    På min nye 5-serie (E-61) touring kan man kjøre det fremre glasstaket helt åpent.
    På den gamle 5-serien (E-34) jeg hadde var det kun ståltak å få kjøpt. Finessen med det taket var at man kunne kjøre den bakre delen av soltaket under den fremre, slik at det var en åpning både for de foran og bak. Mangler denne finessen i min nåværende
     

    audionut

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.01.2005
    Innlegg
    346
    Antall liker
    0
    Takk for svar. Jeg tenkte på (motorisk) skyving av glasset helt tilbake, som et vanlig soltak. Ikke vipp/gløtt.
    Jeg skjønner at man ikke kan skyve begge glassdelene bakover og åpne taket helt opp i cabriolet-stil, men håper det går an å skyve den fremste, store glassdelen helt åpent.
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.161
    Antall liker
    2.433
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    På min 2007 X5 kan man skyve så å si hele panoramataket inn bak til en kjempeluke, veldig flott!
     

    audionut

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.01.2005
    Innlegg
    346
    Antall liker
    0
    larkrla skrev:
    På min 2007 X5 kan man skyve så å si hele panoramataket inn bak til en kjempeluke, veldig flott!

    Høres bra ut, blir nesten cabriolet da. :)
    Gjelder dette bare X5 av nyere årgang? Hva med X3 og diverse Touring-modeller?
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.161
    Antall liker
    2.433
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Pink_Panther skrev:
    Fryktelig klumpete og tung i designen. Jeg likte mye bedre det luftige og lette designet BMW hadde tidligere. Det virker som om dagens designere har gått på den samme designskolen og hatt den samme læreren, bilene blir jo forbløffende like hverandre. Hyundai og Kia er snart mer spennende enn de europeiske premium-merkene.
    Jeg hadde vært delvis enig med deg hvis du hadde skrevet dette for 10 år siden da flere merker delte plattform og laget veldig like biler. Jeg synes ikke det er spesielt gjeldende for dagens bildesign. De to siste setningene du skriver har jeg lest et dusin ganger minst, som oftest skrevet av mennesker uten særlig interesse for verken bil eller design.

    Når det gjelder den kommende 6eren, er den i alle fall langt lettere i designet enn sin forgjenger. Hvis man studerer den fra flere vinkler ser man at man har hentet inspirasjon fra tidligere BMW-coupèer fra -60, -70 og forsåvidt -80-tallet. Så kan man jo like eller ikke like. Jeg for min del liker denne veldig godt, den vil faktisk komme på både i 2 og 4-dørs utgave.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Kia og Hyundai (måtte slå opp for å stave) er vel forholdsvis kun av interesse selv for de med smak i den designretningen helt til man setter seg inn, starter opp og kjører avgårde.

    Man skal være bra uinteressert i biler og likegyldig til bilkjøring dersom man unngår å se forskjellen i kjøreglede ved å kuske avgårde i en slik for annet enn transportverdien ift å kjøre i en hvilken som helst BMW.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.587
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Hyundai Coupé har da fått riktig gode skussmål for kjøreglede, selv av de mer blaserte motorjournalister. At proporsjonene er ganske ute å kjøre (i alle fall på de tidlige modellene), er en helt annen sak.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    20.195
    Antall liker
    10.756
    Min bilinteresse er over gjennomsnittet for å si det mildt, men jeg lar meg ikke blende av alt premium-merkene kommer med. Uten å ha prøvd noen av dem så stoler jeg på Vidar når han sier at BMW har mer kjøreglede å by på enn koreanerene, men det er mer med en bil enn den fysiske kjøregleden. Min lille engelske frøken har kjøreegenskaper omtrent som et trillebår, men duverden hvor vakker hun er og det sammen med lydinntrykket og utstrålingen gir stor kjøreglede.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.194
    Antall liker
    8.405
    Torget vurderinger
    12
    Jeg tviler på at BMW og hyundai har store problemer med kundelekkasje seg i mellom. Det skal bemerkes at hyundai har gjort store sprang vedrørende formgivning de senere årene. Hvordan de er å kjøre kan jeg ikke si noe om da jeg aldri har sittet i en. BMW er presis og balansert på saklig tysk maner etter min erfaring. Mer solid og stødig enn direkte morsom, men det tror jeg har vært hensikten også. På den annen side er det få biler som er morsomme selv om de gir både eierglede og kjøreglede. Dette er som alltid veldig subjektivt.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Pink_Panther skrev:
    .. Min lille engelske frøken har kjøreegenskaper omtrent som et trillebår, men duverden hvor vakker hun er og det sammen med lydinntrykket og utstrålingen gir stor kjøreglede.
    Det var en vennlig respons på en egentlig litt upolert kommentar fra min side. Og jeg er helt enig faktisk, man skal ikke la seg blende av alt premium-merkene kommer med. Men på den annen side så kommer de ofte med standardsettende ting da, det er ikke for ingenting de er premiummerker.

    Til sitatet så er jeg også veldig enig; dette med ytelser er ikke noen god målestokk på kjøreglede, og det er da heller ikke min mening. Som et parallellt eksempel til ditt så har vi en MGB '64-modell som heller ikke møter dagens standard av hverken ytelse eller kjøreglede, men som allikevel byr på mer kjøreglede enn de fleste nye. Siden dette (høyst målbart) ikke skyldes hverken ytelser eller kjøreegenskaper så må det da bero på andre ting, og det er sannsynligvis også noe opp til den enkelte (subjektivt) å synes noe om kjøregleden.

    Når Trondmeg mener BMW presis og balansert så er jeg også enig, men dessverre ramler vi i avgiftsterroriserte Norge altfor ofte borti BMW-biler som er langt mindre motorisert enn de egentlig burde være, og langt mindre enn de er bygd for. Setter man seg i en av de større bensinvariantene og fyrer opp for å dra avgårde så arter gjerne det hele seg mye annerledes enn med de strikkmotorene de fleste kjøper i disse bilene. Da svinger det fra å være stødig og solid til å bli breathtakingly morsomt, dynamisk og samtidig solid.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn