Hadde vært morsomt å testet den ja. BMW lager jo også milde "trimkit" til denne. Hever effekten og dreimomentet noe. Ligger under BMW Perfomance.digiman skrev:Motoren i 335i er en 3.0l 6'er med Twin turboer.
Snasent saker![]()
Geir Arne
Hadde vært morsomt å testet den ja. BMW lager jo også milde "trimkit" til denne. Hever effekten og dreimomentet noe. Ligger under BMW Perfomance.digiman skrev:Motoren i 335i er en 3.0l 6'er med Twin turboer.
Snasent saker![]()
Brasse skrev:![]()
etterkvart som eg har fått rånerstanden i sogn på milevis avstand har e36 virkelig vokst på meg.
og nå har eg lyst på ein. føler meg 34% skitten.
Var det jeg leste i en Norsk anmeldelse nylig også. Ble beskrevet, som en premium småbil.Brasse skrev:er det noko A1 har fått skryt for i pressen så er det vel at den har kvaliteter som større audier![]()
Jeg synes den føles som og kjører som en BMW også jeg. Min mors Golf 6 har iallefall ikke et mer påkostet inntrykk; BMW'en føles tightere, mer kompakt og substansiell og gir i det hele tatt en følelse av høyere byggekvalitet ved kjøring. Imo da.digiman skrev:Er veldig glad i BMW, men eneste fellesnevner 1 serie har med de større er motorer og bakhjuls drift.
Har vurdert A1 selv. Virker som en artig bil, men dyrt ekstrautstyr og motvilje til å handle med Møller taler imot.digiman skrev:Var det jeg leste i en Norsk anmeldelse nylig også. Ble beskrevet, som en premium småbil.Brasse skrev:er det noko A1 har fått skryt for i pressen så er det vel at den har kvaliteter som større audier![]()
Sikkert flott bil for å smette rundt om i storbyen. 1.4 Turbo (bensin) er akkurrat passe sprek til den også.
Da er vi uenig utenom at 1 serie kjører veldig godtVidar P skrev:Jeg synes den føles som og kjører som en BMW også jeg. Min mors Golf 6 har iallefall ikke et mer påkostet inntrykk; BMW'en føles tightere, mer kompakt og substansiell og gir i det hele tatt en følelse av høyere byggekvalitet ved kjøring. Imo da.digiman skrev:Er veldig glad i BMW, men eneste fellesnevner 1 serie har med de større er motorer og bakhjuls drift.
Høres ut som om din kompis har fått en bil med feil. Interiøret skal neppe forskyve seg. Uansett, jeg har kun prøvd nye 1-serier så skal ikke si noe om hvordan de skrangler etter noen år. Ellers er jeg enig med deg om diesel, er også av den oppfatning at dieselbiler har en større tendens til å bli "løse" og skranglete etter noen få år enn bensinbiler.digiman skrev:Da er vi uenig utenom at 1 serie kjører veldig godtHar en kollega jeg jobber daglig sammen med som banner sin 120d opp og ned pga av mye skrangling i intriøret. Han var også oppgitt her om dagen fordi hardplasten som omringer midtkonsollen har nå et avik på nesten 1cm fra bilen var ny i 2008. Den stkker altså ut 1 cm og du kan bøye den inn og ut. Det at Teknikerns Værld målte hele 3db lavere støynivå i Golf 6 en 1 serie i 80Km/h sier jo også litt om utviklingen de siste årene.
Leste den rapporten fra NAF selv også.Vidar P skrev:Høres ut som om din kompis har fått en bil med feil. Interiøret skal neppe forskyve seg. Uansett, jeg har kun prøvd nye 1-serier så skal ikke si noe om hvordan de skrangler etter noen år. Ellers er jeg enig med deg om diesel, er også av den oppfatning at dieselbiler har en større tendens til å bli "løse" og skranglete etter noen få år enn bensinbiler.digiman skrev:Da er vi uenig utenom at 1 serie kjører veldig godtHar en kollega jeg jobber daglig sammen med som banner sin 120d opp og ned pga av mye skrangling i intriøret. Han var også oppgitt her om dagen fordi hardplasten som omringer midtkonsollen har nå et avik på nesten 1cm fra bilen var ny i 2008. Den stkker altså ut 1 cm og du kan bøye den inn og ut. Det at Teknikerns Værld målte hele 3db lavere støynivå i Golf 6 en 1 serie i 80Km/h sier jo også litt om utviklingen de siste årene.
Når det gjelder støynivå og utvikling så er jeg redd mange vil være uenig med deg; nyere biler støyer jevnt over mer enn for 20 år siden. Iallefall om vi skal tro NAF og deres målinger.
http://www.naf.no/Nytt-fra-Naf/Nyheter/Mer-stoy/
Med mindre jeg har oversett noen innlegg her, så tror jeg vi alle er enige om at den kjører særs bra. Interessant dette du sier om vinterføre; jeg er også svært begeistret for BMW's vinteregenskaper, særlig etter at anti-ditt-og-datt ble introdusert så er de veldig solide og trygge i så måte. Jeg hadde ikke byttet våre for noen forhjulstrekker pga vinteregenskaper, det er bra sikkert..Marcus skrev:Kjører selv 1-serie, og i familien er det 3- og 5-serie også. Er uenig i at den kjører dårlig, da mitt eksemplar har oppført seg fantastisk på veien både på langkjøring og bykjøring, om sommeren såvel som vinteren.
Man må jo først og fremst ha forståelsen av at drivhjulene er bak. Og hva det innebærer rent fysisk-dynamisk. Så man får bruke det til sin fordel heller enn å eksplorere ulempene ved det. Alt handler vel først og fremst om sjåføren, eller hva.Bach_Man skrev:Har en kompis med nyere 3-serie touring som vurderer å kvitte seg med bilen pga dårlige erfaringer forrige vinter (han ønsker å selge den til meg faktisk). Hva er det han har gjort galt?
Tja det som kan forykke teorien din er vekta av fører og passasjer fremme i bilen? har prøvd BMW 3 serie av forrige generasjon det er en h...... bra vinterbilVidar P skrev:Hvorfor skulle en bakhjulstrekker med 50:50 vektfordeling være noe vanskeligere å akselerere og kreve mer tid i kryssoppstart e.l. enn en forhjulstrekker med ditto vektfordeling? Det er ingen fysisk rasjonale for det som jeg klarer å skjønne, annet enn mytologi og reklameinduserte fordommer.
Jo, det kan man tenke seg. Men vekstandarden er satt etter mål hvor føreren er inkludert veiende 75kg. Se på dette bildet av en BMW 3-serie, og legg merke til at forsetepassasjerenes tyngdepunkt er omlag midt mellom hjulene;Julenissen skrev:Tja det som kan forykke teorien din er vekta av fører og passasjer fremme i bilen? har prøvd BMW 3 serie av forrige generasjon det er en h...... bra vinterbilVidar P skrev:Hvorfor skulle en bakhjulstrekker med 50:50 vektfordeling være noe vanskeligere å akselerere og kreve mer tid i kryssoppstart e.l. enn en forhjulstrekker med ditto vektfordeling? Det er ingen fysisk rasjonale for det som jeg klarer å skjønne, annet enn mytologi og reklameinduserte fordommer.
1-serie før facelift slet litt med kvaliteten. Jeg har kjøpt en faceliftet sak med diesel, og det eneste negative jeg har merket er dekkstøy, motorstøy og noen "ulyder" fra understellet ved skarpe dumpler. Men jeg har til gode å kjøre en småbil som ikke har dette problemet. Derimot er det deilig å nyte balansen i heftige sladder nå som kong vinter har lagt sin elsk på veiene.digiman skrev:Da er vi uenig utenom at 1 serie kjører veldig godtVidar P skrev:Jeg synes den føles som og kjører som en BMW også jeg. Min mors Golf 6 har iallefall ikke et mer påkostet inntrykk; BMW'en føles tightere, mer kompakt og substansiell og gir i det hele tatt en følelse av høyere byggekvalitet ved kjøring. Imo da.digiman skrev:Er veldig glad i BMW, men eneste fellesnevner 1 serie har med de større er motorer og bakhjuls drift.Har en kollega jeg jobber daglig sammen med som banner sin 120d opp og ned pga av mye skrangling i intriøret. Han var også oppgitt her om dagen fordi hardplasten som omringer midtkonsollen har nå et avik på nesten 1cm fra bilen var ny i 2008. Den stkker altså ut 1 cm og du kan bøye den inn og ut. Det at Teknikens Varld i Sverige målte hele 3db lavere støynivå i Golf 6 en 1 serie i 80Km/h sier jo også litt om utviklingen de siste årene.
Men det er nok store forskjeller på versjoner av Golf også. Min mor har topp-modellen med stor navigasjon touchskjerm, sportseter i skinn og annet moro leketøy. Samt en ganske morsom liten bensin turbo under panseret. Eneste ulempe jeg finner med denne motoren i Golfen er at den er så rolig at jeg aner ikke om den er på eller av i lyskryss osv. Må sjekke turtallet for å bekrefte at den snurrer fortsatt ;D Diesel traktorene styrer jeg unna.
Men for alldel ikke misforstå meg. Golf er å bli en god folkebil. Jeg mener bare at 1 serie virklig trenger en fornyelse nå. Samme som A3 trenger forøvrig.
Det eneste man kan gjøre feil er dekka. Gode dekk i rett størelse så krabber de frem i overalt man forventer en 2wd skal komme frem.Bach_Man skrev:Har en kompis med nyere 3-serie touring som vurderer å kvitte seg med bilen pga dårlige erfaringer forrige vinter (han ønsker å selge den til meg faktisk). Hva er det han har gjort galt?
Ja! Ville tro det. Slik jeg forstår det så må vekten da være lik på begge «akslingene» (eller hjulene) på bilen, så din teori skal jo stemme.Vidar P skrev:Hvis bilens totalvekt er 100% fordelt mellom for- og bakaksel, så skal vel vekta være sånn høvelig fordelt iht vektfordelingen?![]()
I en BMW sitter du ganske midt i mellom begge akslene i forsetet. Så du får ikke flyttet vektpunktet så mye. Bensintanken er også under baksetet som gjør at den ligger innenfor akslene. Dette resulterer i at den ikke blir så "tail-happy" med full tank.Julenissen skrev:Tja det som kan forykke teorien din er vekta av fører og passasjer fremme i bilen? har prøvd BMW 3 serie av forrige generasjon det er en h...... bra vinterbilVidar P skrev:Hvorfor skulle en bakhjulstrekker med 50:50 vektfordeling være noe vanskeligere å akselerere og kreve mer tid i kryssoppstart e.l. enn en forhjulstrekker med ditto vektfordeling? Det er ingen fysisk rasjonale for det som jeg klarer å skjønne, annet enn mytologi og reklameinduserte fordommer.
Det er også viktig å få denne vekta så nære bakken som mulig. Og ikke minst mellom akslene. Vekt bak bakaksel eller foran framaksel lager bare brydderi.Vidar P skrev:Hvis bilens totalvekt er 100%, og disse 100% er fordelt mellom for- og bakaksel, så skal vel vekta være sånn høvelig fordelt iht vektfordelingen?![]()
Enig, har grisekjørt mye med en 1986 modell E30 325i, hadde en diamantsort en når jeg var yngreGnR3 skrev:Brasse skrev:![]()
etterkvart som eg har fått rånerstanden i sogn på milevis avstand har e36 virkelig vokst på meg.
og nå har eg lyst på ein. føler meg 34% skitten.![]()
E36 rekker ikke E30 til knærne engang..![]()