S
Stereo_Mono
Gjest
Jeg er ingen i hugga Audi fan ganilsen, men er det ikke litt drøyt å kalle Quattro for søppel?
Sjelden feil å ratte noen slikt.Anonym skrev:Enig, har grisekjørt mye med en 1986 modell E30 325i, hadde en diamantsort en når jeg var yngre
Var morsomt det, noe annet enn Yarisen jeg kjører til vanlig.ganilsen skrev:Sjelden feil å ratte noen slikt.Anonym skrev:Enig, har grisekjørt mye med en 1986 modell E30 325i, hadde en diamantsort en når jeg var yngre
Geir Arne
Det er det som gjør bakhjulstrekk overlegent.Bach_Man skrev:Men det store problemet med bakhjulstrekk er jo hva som skjer når veigrepet glipper. Nemlig forskjellen på stabil og utstabil svingning. En forhjulstrekker fortsetter rett frem, med bakhjulstrekk vil bakenden svinge ut fordi tyngedepunktet ligger bak omdreiningspunktet, som er forhjulene.
Jo, men ikke i en BMW tråd.digiman skrev:Jeg er ingen i hugga Audi fan ganilsen, men er det ikke litt drøyt å kalle Quattro for søppel?
Har ikke testet 2.3l 4-ern så aner ikke hvordan denne går. Men har testet litt forskjellig motoriseringer i E30 og det går fælt og bråker mye. Perfekt bil nr 2.Anonym skrev:Var morsomt det, noe annet enn Yarisen jeg kjører til vanlig.ganilsen skrev:Sjelden feil å ratte noen slikt.Anonym skrev:Enig, har grisekjørt mye med en 1986 modell E30 325i, hadde en diamantsort en når jeg var yngre
Geir Arne
En kompis av meg hadde E30 M3 EVO2, det var en ordentlig artig sak.
En bekjent av meg har satt E36 M3 motor i en E30 M3, satt på med han en liten tur (ca 10km) og hadde hjertet i halsen 2 ganger i løpet av turen.ganilsen skrev:Har ikke testet 2.3l 4-ern så aner ikke hvordan denne går. Men har testet litt forskjellig motoriseringer i E30 og det går fælt og bråker mye. Perfekt bil nr 2.Anonym skrev:Var morsomt det, noe annet enn Yarisen jeg kjører til vanlig.ganilsen skrev:Sjelden feil å ratte noen slikt.Anonym skrev:Enig, har grisekjørt mye med en 1986 modell E30 325i, hadde en diamantsort en når jeg var yngre
Geir Arne
En kompis av meg hadde E30 M3 EVO2, det var en ordentlig artig sak.
Geir Arne
Audi har lagd svært sterke manuelle girkasser til sine tidligere S-modeller.ganilsen skrev:Og så var det girkassen da. Audi kan virklig ikke dette. BMW sine Getrag kasser er gode og lettbetjente, men her kan BMW forbedre seg. Har kjørt flere japser som oppleves(i sjaltingen) som mer solid.digiman skrev:Jeg er ingen i hugga Audi fan ganilsen, men er det ikke litt drøyt å kalle Quattro for søppel?
Verdensmester og stolt av det. På offentlige veier synes jeg defensiv kjøring er best, både for egen del og hos medtrafikanter.Anonym skrev:Med forhjulstrekk går bilen rett frem mens en med bakhjulstrekk kan styre bilen gjennom svingen med gassen. Jeg kjører raskere på vinterveier med bakhjulstrekk enn forhjulstrekk.
Har testet den med både 3.0 og 3.2 fra E36. Syke greier. Den veier ikke stort heller. Men det beste skyvet kom med en 745 motor som var greit trimmet. Dette er gode gamle 745 med 3.5l (tror jeg) turbo. En real porsjon turbolag gjorde denne bilen mildt sagt spennende å kjøre. Men når turboen først slo inn, og pop-offen hylte ved giring var jeg solgt. Har aldri byttet gir så for før. Tror den stod på en 325 kasse, så rett over 200 så var det stopp.Anonym skrev:En bekjent av meg har satt E36 M3 motor i en E30 M3, satt på med han en liten tur (ca 10km) og hadde hjertet i halsen 2 ganger i løpet av turen.ganilsen skrev:Har ikke testet 2.3l 4-ern så aner ikke hvordan denne går. Men har testet litt forskjellig motoriseringer i E30 og det går fælt og bråker mye. Perfekt bil nr 2.Anonym skrev:Var morsomt det, noe annet enn Yarisen jeg kjører til vanlig.ganilsen skrev:Sjelden feil å ratte noen slikt.Anonym skrev:Enig, har grisekjørt mye med en 1986 modell E30 325i, hadde en diamantsort en når jeg var yngre
Geir Arne
En kompis av meg hadde E30 M3 EVO2, det var en ordentlig artig sak.
Geir Arne
Selvsagt er defensiv kjøring best, det er altfor mange ulykker i trafikken.Bach_Man skrev:Verdensmester og stolt av det. På offentlige veier synes jeg defensiv kjøring er best, både for egen del og hos medtrafikanter.Anonym skrev:Med forhjulstrekk går bilen rett frem mens en med bakhjulstrekk kan styre bilen gjennom svingen med gassen. Jeg kjører raskere på vinterveier med bakhjulstrekk enn forhjulstrekk.
Joda, de tåler ALT. En kamerat har for ordens skyld 600hk på en slik kasse. Men det er jo som å røre i grøt. De helt nyeste modellene har klart å få den meget tight, men resultatet er at den ikke liker raske girskift. Har kun testet 140/170hk diesel, så mulig bensinvarianten oppfører seg annerledes.Anonym skrev:Audi har lagd svært sterke manuelle girkasser til sine tidligere S-modeller.ganilsen skrev:Og så var det girkassen da. Audi kan virklig ikke dette. BMW sine Getrag kasser er gode og lettbetjente, men her kan BMW forbedre seg. Har kjørt flere japser som oppleves(i sjaltingen) som mer solid.digiman skrev:Jeg er ingen i hugga Audi fan ganilsen, men er det ikke litt drøyt å kalle Quattro for søppel?
DSG kassene deres er lynraske og jeg synes de ser ut til å fungere bra.
Nei klart, om det ikke er andre biler i nærheten er det jo bare å slå seg løs.Anonym skrev:En trenger ikke å være verdensmester for å ha preferanser når det kommer til bil.
Det var denne "forelskelsen" som gjorde at jeg ville teste A4. Men den falt ikke i smak som du skjønner. Tror heller jeg hadde valgt 3-serie X-drive om jeg måtte ha 4x4.digiman skrev:Interessant lesing ganilsen og en helt annen bilde en jeg har dannet meg i forhold til f.eks den norske presses forelske i Audi og VW.
VW er greie trygge biler til prisen. Altså fornuftige familiebiler. Audi har jeg ikke noe forhold til annet at en kollega skrtyer hemingsløs av sin nye A4 med 1.8T 160hk bensin. DSG girkassen er jeg dog meget imponert over. Satan for en girkasse.
BMW kan jeg anbefale. De er ikke feilfrie, men er godt skrudd sammen. X5 gen 1 er vel den eneste de siste åra som slet med elektronikk bl.a.digiman skrev:Sitter på gjerdet til nye 3 serie kommer om et år. Hot hatchen min må nok byttes til noe mere fornuftig og BMW er absolutt fristenede saker.
Har det litt i blodet da min far har hatt det meste man kan sikle om fra BMW gjennom årene. Han bor i et land (UK) hvor du kan kjøpe M serie uten å pantsette huset. Siste galskapen hans er M5 type forrige karosseri. Finnes vel kanskje ikke i den nye enda?
Synes muligens dog hans gamle M3 var enda villere, men han begyner å trekke på årene nå, så ville ha en god ting i mellom komfort og totalt overskudd i motorrommet Muligens galskap, men han har kjørt BMW siden midten av 70 tallet. Rart han egentlig ikke kjører rundt i en 735i egentlig. Gjerne med hatt og cigar i kjeften
Ser den ja. Når jeg var på rundtur for hjelpe min mor finne seg nybil tidligere i år snudde hun etter hun åpnet bakdøren på 1 serie på Økern.ganilsen skrev:Jeg vil likevel påpeke at du burde like å kjøre bil for å velge BMW. På det praktiske finnes det mye som overgår BMW.
Geir Arne
Det har nok mindre med bakhjulstrekket å gjøre enn med din erfaring med bilen og kjørestil.Anonym skrev:Jeg kjører raskere på vinterveier med bakhjulstrekk enn forhjulstrekk.
Vel, dette er det rareste jeg har hørt i år! (med mindre det er en "3 serie med x").Marcus skrev:Min stefar er også henrykt over hvordan 3-serien kommer seg frem om vinteren. Et vennepar ble litt nervøse når han hadde kjørt helt bort til hytten deres, som lå i en bakke som deres Volvo XC-70 ikke kom opp, og lurte på om BMW'en ville klare bakken. Det gjorde den, selv med en innlagt stopp midt i bakken bare for å se om det gikk.
Har ikke sett hverken hemningsløst skryt eller at alt annet er dårlig i tråden jeg. Derimot en morsom tråd for BMW-interesserte, hvor tonen er både vennlig, saklig og respektfull. Kanskje finpusse leseferdigheter unge herre...Ambings skrev:.. Poenget mitt er: Når noen skryter så hemningsløst mye som det her gjøres av BMW og hvor mye bedre det er enn alt annet, blir det slik at jeg får litt antipatier mot hele bilen. Spesielt når alt annet er dårlig i forhold...
Spørs om vi ikke har lest de par foregående sidene med litt forskjellige briller - men for all del: Entusiasme er bra, så lenge det ikke bikker over.Vidar P skrev:Har ikke sett hverken hemningsløst skryt eller at alt annet er dårlig i tråden jeg. Derimot en morsom tråd for BMW-interesserte, hvor tonen er både vennlig, saklig og respektfull. Kanskje finpusse leseferdigheter unge herre...Ambings skrev:.. Poenget mitt er: Når noen skryter så hemningsløst mye som det her gjøres av BMW og hvor mye bedre det er enn alt annet, blir det slik at jeg får litt antipatier mot hele bilen. Spesielt når alt annet er dårlig i forhold...
Det spørs vel om det er drivhjulene eller ikke som mister grepet. Mister du grepet på forhjulene er du nesten ferdig enten det er forhjulene eller bakhjulene som driver. Mister man grepet på bakhjulene er bakhjulstrekk å foretrekke, da kan man til en viss grad "drifte" uten å øke farten. Mister man grepet bak på en forhjulstrekker kan man gi gass, med den følge at bakenden blir "dratt på plass" og farten øker.Bach_Man skrev:Men det store problemet med bakhjulstrekk er jo hva som skjer når veigrepet glipper. Nemlig forskjellen på stabil og utstabil svingning. En forhjulstrekker fortsetter rett frem, med bakhjulstrekk vil bakenden svinge ut fordi tyngedepunktet ligger bak omdreiningspunktet, som er forhjulene.
Hehe. 1ern er ikke spesielt stor nei. 3 bæreposer og så er den full. 2m lange planker som skulle brukes til å lage ramme til absorbenter rakk helt frem til girspaken. DA skjønnte jeg at bilen var liten.digiman skrev:Ser den ja. Når jeg var på rundtur for hjelpe min mor finne seg nybil tidligere i år snudde hun etter hun åpnet bakdøren på 1 serie på Økern.
Mente at det var kun plass til 2 dverger der. Dessverre var en ny 318i med det nødvendige ekstra utstyret litt over hva hun ville strekke seg til. Men det ble uansett en pen bil på henne Hun er faktisk tro det eller ei mest glad i bensindrevne biler. Hun lånte en Focus TDCI på jobb og fikk en traktor følelse og synets der var voldsomt til noe rakkel foran der. ;D Fikk meg en god latter da og er 100% enig.
Syntes 4er diesel til BMW bråker for mye sammenlignet med bensin. Men sammenlignet med andre diesel er den ok. Men det strøyer mye når motoren ligger over 2000rpm syntes jeg..Marcus skrev:Lite kakling fra BMW-dieselmotorene synes jeg. Det høres nå om vinteren, men det er stort sett kaklefritt etter den varmes opp. Dette er et (enda) mindre problem på de øvrige modellene, da disse er bedre lydisolert. Min stefar takler ikke kaklelyd og var meget skeptisk da han kjøpte diesel, men han er meget imponert både av lyden og motorytelsen til traktoren sin.
Synes det er helt greit uten for mye isolering på 1'ern, det låter ganske så bra under panseret så lenge du ikke forventer at den skal brøle seg opp til 6-7000 omdreininger. Ganske så akseptabelt av en diesel, men det kan selvsagt ikke måles for nøye opp mot en rekkesekser eller V-motorer med et halvt dusin sylindre på hver side.
Skal ikke si at dette stemmer, men har opplevd noe lignende. En viktig faktor her er at min bil rullet på "fornuftige" 195/65-15 og en andre stor på brede 18". Den andre hadde som Volvoen haldex midtdiff. Det som er litt synd med slike differ er at de kun kobler inn bakhjulene ved behov. Og i litt løs snø kan man faktisk risikere å grave seg litt ned før den begynner å trekke på alle hjula. Sjelden et problem, men det skjer av og til. I tilegg kan man spinne på 2 hjul siden haldex ikke har sperrer. Vekten på Volvoen er også noen 100kg høyere. For min del var det en sving før bakken som gjorde at jeg kunne ha høyere fart inn i bakken. Det hjalp nok en del. Hadde vi stoppet midt i bakken hadde begge bilene stått bom fast.X-hilarate skrev:Vel, dette er det rareste jeg har hørt i år! (med mindre det er en "3 serie med x").Marcus skrev:Min stefar er også henrykt over hvordan 3-serien kommer seg frem om vinteren. Et vennepar ble litt nervøse når han hadde kjørt helt bort til hytten deres, som lå i en bakke som deres Volvo XC-70 ikke kom opp, og lurte på om BMW'en ville klare bakken. Det gjorde den, selv med en innlagt stopp midt i bakken bare for å se om det gikk.
Enten er det noe galt med volvoen, eller folkene som kjører den, eller så er stefaren din en god
skrønemaker.
Har svært vanskelig for å tro at en bakhjulsdreven bil kommer fram der en 4wd ikke gjør det. Greit at xc70 er en bil jeg aldri hadde kjøpt, og den er "litt" feminin, men alikevel.....
Ok! Tviler dog ikke at den nye 320i (170hk) rekker fint til også. Egenvekten er jo bare på 1360Kg på Coupen.Vidar P skrev:Kostnader og utslipp. 2.2L sekseren var nokså gammel.
Den rekker jo i massevis, det er jo en kvikk bil. Men den får jo aldri den elegante gangkulturen som rekkesekserne har.digiman skrev:Ok! Tviler dog ikke at den nye 320i (170hk) rekker fint til også. Egenvekten er jo bare på 1360Kg på Coupen.Vidar P skrev:Kostnader og utslipp. 2.2L sekseren var nokså gammel.
Som vidar sier ja, i stor del kostnader. BMW har i prinsippet bare en bare 2 bensin- og 2 dieselmotorer i 3-serie. 16/18/20i er sammer firer på 2 liter med forskjellig effektuttak. Det samme på dieselsiden. 16/18/20/23d er også samme 2 liter. På sekser siden har man 25/30i som er samme motor, mens 35i med dobbelturbo nødvendigvis er helt annerledes. 25/30/35d derimot mener jeg har samme blokk.Vidar P skrev:Kostnader og utslipp. 2.2L sekseren var nokså gammel.
Det er en god motor. Ikke like silkemyk som gamle 6ern, men denne har valvetronic i tilegg til dobbel vanos(gamle 6ern har også dobbel vanos). Dette gjør at motoren er meget elastisk.digiman skrev:Ok! Tviler dog ikke at den nye 320i (170hk) rekker fint til også. Egenvekten er jo bare på 1360Kg på Coupen.Vidar P skrev:Kostnader og utslipp. 2.2L sekseren var nokså gammel.
AMEN.Pink_Panther skrev:Endel av imaget til BMW tidligere var 6 sylindrede motorer fra 2 literen og oppover. Synd de nå har endret på dette. 2 literen var en perle.Diesel i en sporty bil er også helt feil.
Har korrigert. Det er som du sier ingen likheter mellom 35i og de øvrige selvpustende 6erne. Det var det du mente?Vidar P skrev:Bare for å korrigere litt på et punkt ganilsen; N55 treliteren (som står i *35i-modellene) er en helt annen motor enn N53 treliteren (som man finner i *23i, *25i, *28i og *30i).
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_BMW_engines
Safirsort du også ser jeg.GnR3 skrev:BMW har alltid vært den bilen som har appelert mest til meg hva angår kjørefølelse og kvalitet,
skal aldri ha en VAG bil igjen etter dyre verksted erfaringer. Trengte ikke allverdens plass, så gikk for en flott 118d (143Hk) 6gir og full M-Pakke. Stor fornøyd, syntes det er ett godt alternativ til en Golf (gjesp) eller Audi A3.
Er vel bare å venne seg til at store(kubikk og sylindre) motorer er på vei ut,downsize er vel en trend i tiden, selv BMW har vel måtte svelge noen kameler(les turbo)digiman skrev:Siden jeg er uten unger og bikkjer og slikt er denne veldig snasen synes jeg:
http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=26033120
Dog synd at det er en firer i 320i nå. Var det en kostnads sak som gjorde at de droppet 6er i 320i?
Edit. La til feil link Korrigert.
Da har du jo en bilpark som står i stil til anlegget. Bilen til kona di hadde gjort seg fint i oppkjørselen min er jeg sikker på.Vidar P skrev:Ganilsen; jeg skal ha en 535xi (ny type F10) men den lar seg ikke bestille ennå, så jeg må vente til mars antakelig. Vi har to BMW'er nå som før, min egen 2004 525i og konas 2008 325i Touring.
Hei, jeg skal nok ha sedan, det passer mitt bruk best. Vi har allerede en touring i 325i (konas) dersom vi trenger stasjonsvogn.ganilsen skrev:Da har du jo en bilpark som står i stil til anlegget. Bilen til kona di hadde gjort seg fint i oppkjørselen min er jeg sikker på.Vidar P skrev:Ganilsen; jeg skal ha en 535xi (ny type F10) men den lar seg ikke bestille ennå, så jeg må vente til mars antakelig. Vi har to BMW'er nå som før, min egen 2004 525i og konas 2008 325i Touring.
Den nye touringen(håper det er denne du skal ha) av 5-serie er det mest riktige BMW har gjort på lenge. Du har nok mye å glede deg til der.
Geir Arne