Bil, båt og motorsykkel BMW premiere

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • S

    Stereo_Mono

    Gjest
    Jeg er ingen i hugga Audi fan ganilsen, men er det ikke litt drøyt å kalle Quattro for søppel?
     

    ganilsen

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.02.2008
    Innlegg
    2.171
    Antall liker
    670
    Sted
    Porsgunn
    Torget vurderinger
    4
    Anonym skrev:
    Enig, har grisekjørt mye med en 1986 modell E30 325i, hadde en diamantsort en når jeg var yngre :)
    Sjelden feil å ratte noen slikt. :)


    Geir Arne
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    ganilsen skrev:
    Anonym skrev:
    Enig, har grisekjørt mye med en 1986 modell E30 325i, hadde en diamantsort en når jeg var yngre :)
    Sjelden feil å ratte noen slikt. :)


    Geir Arne
    Var morsomt det, noe annet enn Yarisen jeg kjører til vanlig.

    En kompis av meg hadde E30 M3 EVO2, det var en ordentlig artig sak.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Bach_Man skrev:
    Men det store problemet med bakhjulstrekk er jo hva som skjer når veigrepet glipper. Nemlig forskjellen på stabil og utstabil svingning. En forhjulstrekker fortsetter rett frem, med bakhjulstrekk vil bakenden svinge ut fordi tyngedepunktet ligger bak omdreiningspunktet, som er forhjulene.
    Det er det som gjør bakhjulstrekk overlegent.

    Med forhjulstrekk går bilen rett frem mens en med bakhjulstrekk kan styre bilen gjennom svingen med gassen. Jeg kjører raskere på vinterveier med bakhjulstrekk enn forhjulstrekk.
     

    ganilsen

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.02.2008
    Innlegg
    2.171
    Antall liker
    670
    Sted
    Porsgunn
    Torget vurderinger
    4
    digiman skrev:
    Jeg er ingen i hugga Audi fan ganilsen, men er det ikke litt drøyt å kalle Quattro for søppel?
    Jo, men ikke i en BMW tråd. :p

    Audi for meg er paraolympics(de mangler en ring). De er gode på det tekniske og sikre, men feiler på kjøreglede. Noen ganger virker det også som de gjør det for å spare litt penger. De er jo tross alt noe billigere enn BMW utenfor Norge, da avgifter "balanserer" hele bilparken.

    Jeg kan forklare litt nærmere. Snuset selv på nyeste A4 da denne har fått 40/60 deling av moment på fram og bakaksel. I tilegg har man mulighet for aktiv bakdiff som fordeler kreftene på bakakselen mellom ytre og indre hjul. Det siste er en genialt sak som Lancer EVO bruker med stort hell, men kun tigjenglig på store motorer som jeg ikke har råd til. Det som bli feil er at du kjenner(etter å ha kjørt Bimmer) at motoren er plassert fremfor framakselen(for å gjøre bilen sikrere ved kolisjon) og dette ødelegger mer enn Quattro systeme hjelper. Quattro er gull i seg selv, men hjelper ikke nok på kjøregleden.

    Siden vi er i klagehjørnet rekker heller ikke motorene til Audi opp til BMW. Selv min dumme lille 116d vil hele veien til rødfeltet. Og det er noe som gleder meg i allefall at dieselen ikke blir tungpustet men heller har et brett register. Dette har jo såklart negative sider også, bl.a. at "peak" verdiene på momentet spesielt blir lavere enn med en motor med skikkelig skyv over et lite område. Derfor ser motorene til VAG bedre ut på papiret enn BMW sine. Og for ikke om snakke om på bensinsiden. Jeg har kjørt det meste av 6'ere fra 2000 og oppover(utenom Vidar sin 3l dobbelturbo, som må være SYK) og disse er nydelige. Og bedre register skal du lete lenge etter. Jeg har ikke vært borti noen motorer som trekker/går rent fra 800rpm i 5. gir og oppoverbakke. :)

    Og så var det girkassen da. Audi kan virklig ikke dette. BMW sine Getrag kasser er gode og lettbetjente, men her kan BMW forbedre seg. Har kjørt flere japser som oppleves(i sjaltingen) som mer solid.

    Så, der fikk du hvorfor jeg ikke liker Audi i allefall. Litt hat i dag også. :p


    Geir Arne
     

    ganilsen

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.02.2008
    Innlegg
    2.171
    Antall liker
    670
    Sted
    Porsgunn
    Torget vurderinger
    4
    Anonym skrev:
    ganilsen skrev:
    Anonym skrev:
    Enig, har grisekjørt mye med en 1986 modell E30 325i, hadde en diamantsort en når jeg var yngre :)
    Sjelden feil å ratte noen slikt. :)


    Geir Arne
    Var morsomt det, noe annet enn Yarisen jeg kjører til vanlig.

    En kompis av meg hadde E30 M3 EVO2, det var en ordentlig artig sak.
    Har ikke testet 2.3l 4-ern så aner ikke hvordan denne går. Men har testet litt forskjellig motoriseringer i E30 og det går fælt og bråker mye. Perfekt bil nr 2. :)


    Geir Arne
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    ganilsen skrev:
    Anonym skrev:
    ganilsen skrev:
    Anonym skrev:
    Enig, har grisekjørt mye med en 1986 modell E30 325i, hadde en diamantsort en når jeg var yngre :)
    Sjelden feil å ratte noen slikt. :)


    Geir Arne
    Var morsomt det, noe annet enn Yarisen jeg kjører til vanlig.

    En kompis av meg hadde E30 M3 EVO2, det var en ordentlig artig sak.
    Har ikke testet 2.3l 4-ern så aner ikke hvordan denne går. Men har testet litt forskjellig motoriseringer i E30 og det går fælt og bråker mye. Perfekt bil nr 2. :)


    Geir Arne
    En bekjent av meg har satt E36 M3 motor i en E30 M3, satt på med han en liten tur (ca 10km) og hadde hjertet i halsen 2 ganger i løpet av turen.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    ganilsen skrev:
    digiman skrev:
    Jeg er ingen i hugga Audi fan ganilsen, men er det ikke litt drøyt å kalle Quattro for søppel?
    Og så var det girkassen da. Audi kan virklig ikke dette. BMW sine Getrag kasser er gode og lettbetjente, men her kan BMW forbedre seg. Har kjørt flere japser som oppleves(i sjaltingen) som mer solid.
    Audi har lagd svært sterke manuelle girkasser til sine tidligere S-modeller.
    DSG kassene deres er lynraske og jeg synes de ser ut til å fungere bra.
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Anonym skrev:
    Med forhjulstrekk går bilen rett frem mens en med bakhjulstrekk kan styre bilen gjennom svingen med gassen. Jeg kjører raskere på vinterveier med bakhjulstrekk enn forhjulstrekk.
    Verdensmester og stolt av det. På offentlige veier synes jeg defensiv kjøring er best, både for egen del og hos medtrafikanter.
     

    ganilsen

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.02.2008
    Innlegg
    2.171
    Antall liker
    670
    Sted
    Porsgunn
    Torget vurderinger
    4
    Anonym skrev:
    ganilsen skrev:
    Anonym skrev:
    ganilsen skrev:
    Anonym skrev:
    Enig, har grisekjørt mye med en 1986 modell E30 325i, hadde en diamantsort en når jeg var yngre :)
    Sjelden feil å ratte noen slikt. :)


    Geir Arne
    Var morsomt det, noe annet enn Yarisen jeg kjører til vanlig.

    En kompis av meg hadde E30 M3 EVO2, det var en ordentlig artig sak.
    Har ikke testet 2.3l 4-ern så aner ikke hvordan denne går. Men har testet litt forskjellig motoriseringer i E30 og det går fælt og bråker mye. Perfekt bil nr 2. :)


    Geir Arne
    En bekjent av meg har satt E36 M3 motor i en E30 M3, satt på med han en liten tur (ca 10km) og hadde hjertet i halsen 2 ganger i løpet av turen.
    Har testet den med både 3.0 og 3.2 fra E36. Syke greier. Den veier ikke stort heller. Men det beste skyvet kom med en 745 motor som var greit trimmet. Dette er gode gamle 745 med 3.5l (tror jeg) turbo. En real porsjon turbolag gjorde denne bilen mildt sagt spennende å kjøre. Men når turboen først slo inn, og pop-offen hylte ved giring var jeg solgt. Har aldri byttet gir så for før. :p Tror den stod på en 325 kasse, så rett over 200 så var det stopp.


    Geir Arne
     
    S

    Stereo_Mono

    Gjest
    Interessant lesing ganilsen og en helt annen bilde en jeg har dannet meg i forhold til f.eks den norske presses forelske i Audi og VW.
    VW er greie trygge biler til prisen. Altså fornuftige familiebiler. Audi har jeg ikke noe forhold til annet at en kollega skrtyer hemingsløs av sin nye A4 med 1.8T 160hk bensin. DSG girkassen er jeg dog meget imponert over. Satan for en girkasse.

    Sitter på gjerdet til nye 3 serie kommer om et år. Hot hatchen min må nok byttes til noe mere fornuftig og BMW er absolutt fristenede saker.
    Har det litt i blodet da min far har hatt det meste man kan sikle om fra BMW gjennom årene. Han bor i et land (UK) hvor du kan kjøpe M serie uten å pantsette huset. Siste galskapen hans er M5 type forrige karosseri. Finnes vel kanskje ikke i den nye enda?
    Synes muligens dog hans gamle M3 var enda villere, men han begyner å trekke på årene nå, så ville ha en god ting i mellom komfort og totalt overskudd i motorrommet :) Muligens galskap, men han har kjørt BMW siden midten av 70 tallet. Rart han egentlig ikke kjører rundt i en 735i egentlig. Gjerne med hatt og cigar i kjeften :p
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Bach_Man skrev:
    Anonym skrev:
    Med forhjulstrekk går bilen rett frem mens en med bakhjulstrekk kan styre bilen gjennom svingen med gassen. Jeg kjører raskere på vinterveier med bakhjulstrekk enn forhjulstrekk.
    Verdensmester og stolt av det. På offentlige veier synes jeg defensiv kjøring er best, både for egen del og hos medtrafikanter.
    Selvsagt er defensiv kjøring best, det er altfor mange ulykker i trafikken.

    En trenger ikke å være verdensmester for å ha preferanser når det kommer til bil.
     

    ganilsen

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.02.2008
    Innlegg
    2.171
    Antall liker
    670
    Sted
    Porsgunn
    Torget vurderinger
    4
    Anonym skrev:
    ganilsen skrev:
    digiman skrev:
    Jeg er ingen i hugga Audi fan ganilsen, men er det ikke litt drøyt å kalle Quattro for søppel?
    Og så var det girkassen da. Audi kan virklig ikke dette. BMW sine Getrag kasser er gode og lettbetjente, men her kan BMW forbedre seg. Har kjørt flere japser som oppleves(i sjaltingen) som mer solid.
    Audi har lagd svært sterke manuelle girkasser til sine tidligere S-modeller.
    DSG kassene deres er lynraske og jeg synes de ser ut til å fungere bra.
    Joda, de tåler ALT. En kamerat har for ordens skyld 600hk på en slik kasse. Men det er jo som å røre i grøt. De helt nyeste modellene har klart å få den meget tight, men resultatet er at den ikke liker raske girskift. Har kun testet 140/170hk diesel, så mulig bensinvarianten oppfører seg annerledes.


    Geir Arne
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Anonym skrev:
    En trenger ikke å være verdensmester for å ha preferanser når det kommer til bil.
    Nei klart, om det ikke er andre biler i nærheten er det jo bare å slå seg løs. :)
     

    ganilsen

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.02.2008
    Innlegg
    2.171
    Antall liker
    670
    Sted
    Porsgunn
    Torget vurderinger
    4
    digiman skrev:
    Interessant lesing ganilsen og en helt annen bilde en jeg har dannet meg i forhold til f.eks den norske presses forelske i Audi og VW.
    VW er greie trygge biler til prisen. Altså fornuftige familiebiler. Audi har jeg ikke noe forhold til annet at en kollega skrtyer hemingsløs av sin nye A4 med 1.8T 160hk bensin. DSG girkassen er jeg dog meget imponert over. Satan for en girkasse.
    Det var denne "forelskelsen" som gjorde at jeg ville teste A4. Men den falt ikke i smak som du skjønner. Tror heller jeg hadde valgt 3-serie X-drive om jeg måtte ha 4x4.

    DSG har jeg ikke testet, men jeg liker manuelle kasser til rask kjøring. Til rolig kjøring duger en automat, men DSG er nok en gyllen middelvei med få kompromisser.

    digiman skrev:
    Sitter på gjerdet til nye 3 serie kommer om et år. Hot hatchen min må nok byttes til noe mere fornuftig og BMW er absolutt fristenede saker.
    Har det litt i blodet da min far har hatt det meste man kan sikle om fra BMW gjennom årene. Han bor i et land (UK) hvor du kan kjøpe M serie uten å pantsette huset. Siste galskapen hans er M5 type forrige karosseri. Finnes vel kanskje ikke i den nye enda?
    Synes muligens dog hans gamle M3 var enda villere, men han begyner å trekke på årene nå, så ville ha en god ting i mellom komfort og totalt overskudd i motorrommet :) Muligens galskap, men han har kjørt BMW siden midten av 70 tallet. Rart han egentlig ikke kjører rundt i en 735i egentlig. Gjerne med hatt og cigar i kjeften :p
    BMW kan jeg anbefale. De er ikke feilfrie, men er godt skrudd sammen. X5 gen 1 er vel den eneste de siste åra som slet med elektronikk bl.a.

    E60 M5 har jeg dessverre ikke fått kjørt, men har testet lillebroren til V10en og den er syk. Vil tippe the real deal er enda mer brutal, men den sitter også i en tyngre bil. Jeg vil likevel påpeke at du burde like å kjøre bil for å velge BMW. På det praktiske finnes det mye som overgår BMW.


    Geir Arne
     
    S

    Stereo_Mono

    Gjest
    ganilsen skrev:
    Jeg vil likevel påpeke at du burde like å kjøre bil for å velge BMW. På det praktiske finnes det mye som overgår BMW.
    Geir Arne
    Ser den ja. Når jeg var på rundtur for hjelpe min mor finne seg nybil tidligere i år snudde hun etter hun åpnet bakdøren på 1 serie på Økern.
    Mente at det var kun plass til 2 dverger der. Dessverre var en ny 318i med det nødvendige ekstra utstyret litt over hva hun ville strekke seg til. Men det ble uansett en pen bil på henne :) Hun er faktisk tro det eller ei mest glad i bensindrevne biler. Hun lånte en Focus TDCI på jobb og fikk en traktor følelse og synets der var voldsomt til noe rakkel foran der. ;D Fikk meg en god latter da og er 100% enig.
     

    .Marcus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2007
    Innlegg
    1.267
    Antall liker
    126
    Lite kakling fra BMW-dieselmotorene synes jeg. Det høres nå om vinteren, men det er stort sett kaklefritt etter den varmes opp. Dette er et (enda) mindre problem på de øvrige modellene, da disse er bedre lydisolert. Min stefar takler ikke kaklelyd og var meget skeptisk da han kjøpte diesel, men han er meget imponert både av lyden og motorytelsen til traktoren sin.

    Synes det er helt greit uten for mye isolering på 1'ern, det låter ganske så bra under panseret så lenge du ikke forventer at den skal brøle seg opp til 6-7000 omdreininger. Ganske så akseptabelt av en diesel, men det kan selvsagt ikke måles for nøye opp mot en rekkesekser eller V-motorer med et halvt dusin sylindre på hver side.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.724
    Antall liker
    8.154
    Torget vurderinger
    0
    Anonym skrev:
    Jeg kjører raskere på vinterveier med bakhjulstrekk enn forhjulstrekk.
    Det har nok mindre med bakhjulstrekket å gjøre enn med din erfaring med bilen og kjørestil.

    Begynte å kjøre faderes Volvo Amazon STV, bredt og gøy det, sladdet rundt på grusveiene så det var en fryd, enda bredere om vinteren. ( Til info for de unge her så var det faktisk vanlig i "gamle dager" at mange veier ikke hadde asfaltdekke. ) Morro men sikkert ikke så effektivt. Så fikk jeg meg min egen bil, en SAAB96 V4. Da jeg først lærte meg teknikken med å kjøre denne kjørte jeg fletta av de som kjørte bakhjulsdrevene Volvo, MB og slikt. Til og med kompisen som hadde en BMW1600 måttte se seg slått. Han kjørte bredt og spektakulært men med SAABen som hadde mindre motor kunne jeg nesten kjøre ringer rundt ham! Ikke helt sant ;D , men jeg kjørte fra ham på vinterføre uten problemer. Om sommeren ble det litt vanskeligere og på asfalt måtte jeg slite, men var det svingete nok gikk det da på et vis, selv på asfalt. Men at det ut fra slike erfaringer går an å konkludere med at FWD er "bedre" enn RWD tror jeg blir tøv. Det var nok mest et spørsmål om hvem som kjente bilen sin best og hvem som maktet å hente ut potensialet i bilen sin. Med andre ord et spørsmål om hvem som var best sjåfør. Siden den gangen har det kommet "en million" 3 bokstavskoder som betegner all verdens moderne leamikk og data som styrer bilen. Det er ikke det samme lenger og gårdagens "sannheter" gjelder ikke lenger. Det mest vesentlige å forstå her at før i verden kom rumpa på bilen ut i en hastighet der det fortsatt var mulig å hente det inn igjen. I dag er det gjerne slik at automatikken holder bilen på plass helt til Newton tar over, og det er umulig for en vanlig dødlig å redde situasjonen. I tillegg går det gjerne så fort når det tilslutt slipper at man kan bli alvorlig skadet når bilen drar av veien! Det var ikke slik før, bulk og ødelagt selvfølelse var det hele vanligvis. I dag ender det med forsider på VG og DB, kranser og gråtende familie. Så "at the end og the day" spiller det i dag ikke så stor rolle hvor bilen har drivhjulene, man bør uansett ikke ligge "på grensen" av det mulige. Og drift på alle hjul er nok det beste på de fleste måter, bortsett fra økonomisk !
     

    X-hilarate

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.04.2010
    Innlegg
    228
    Antall liker
    13
    .Marcus skrev:
    Min stefar er også henrykt over hvordan 3-serien kommer seg frem om vinteren. Et vennepar ble litt nervøse når han hadde kjørt helt bort til hytten deres, som lå i en bakke som deres Volvo XC-70 ikke kom opp, og lurte på om BMW'en ville klare bakken. Det gjorde den, selv med en innlagt stopp midt i bakken bare for å se om det gikk.
    Vel, dette er det rareste jeg har hørt i år! (med mindre det er en "3 serie med x")

    Enten er det noe galt med volvoen, eller folkene som kjører den, eller så er stefaren din en god
    skrønemaker. ;)
    Har svært vanskelig for å tro at en bakhjulsdreven bil kommer fram der en 4wd ikke gjør det. Greit at xc70 er en bil jeg aldri hadde kjøpt, og den er "litt" feminin, men alikevel.....
     

    Ambings

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.09.2004
    Innlegg
    307
    Antall liker
    5
    Jeg har en kollega som elsker franske biler generelt, og Citroën spesielt. De er så bra at det ikke er til å holde ut. Og jeg holder det ikke ut.

    Det gjør jeg heller ikke med Golf/Passat. Onkel/tante og søskenbarn har alltid ment at det er verdens beste bil, og alt annet er noe drit. Spesielt Toyota som mine foreldre begynte med etter å ha hatt Renault i mine yngste barneår.

    Poenget mitt er: Når noen skryter så hemningsløst mye som det her gjøres av BMW og hvor mye bedre det er enn alt annet, blir det slik at jeg får litt antipatier mot hele bilen. Spesielt når alt annet er dårlig i forhold. Jeg er veldig glad for at dere som har BMW er fornøyde, jeg hadde lyst på en selv - men den strøk på det viktigste punktet i tillegg til at den kjørte litt dårligere enn den jeg valgte. Pluss at jeg fikk en følelse at det var en litt utdatert bil, sammenlignet med min egen som skulle byttes ut. Men alle tre punkter er mine subjektive meninger, som for andre kan oppleves omvendt.

    Så til dere BMW-forkjempere: Skryt gjerne av bilen, men måtehold gjør seg hvis dere ønsker at flere skal gjøre som dere.
     
    S

    Stereo_Mono

    Gjest
    Er nok stor fare for at det vises veldig sterk entusiasme til BMW i en BMW tråd :)
    Tror dog de aller fleste her inne har bena godt plantet på bakken og «verdens beste» skrønene uteblir.
    Bil er for mange like mye følelser, som rasjonell tenking for andre. Først nevnte er ikke alltid like logisk, men noe må vi ha lidenskap for i livet. Har du noengang vært innom en Alfa tråd førAmbings ;D
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Ambings skrev:
    .. Poenget mitt er: Når noen skryter så hemningsløst mye som det her gjøres av BMW og hvor mye bedre det er enn alt annet, blir det slik at jeg får litt antipatier mot hele bilen. Spesielt når alt annet er dårlig i forhold...
    Har ikke sett hverken hemningsløst skryt eller at alt annet er dårlig i tråden jeg. Derimot en morsom tråd for BMW-interesserte, hvor tonen er både vennlig, saklig og respektfull. Kanskje finpusse leseferdigheter unge herre...
     

    Ambings

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.09.2004
    Innlegg
    307
    Antall liker
    5
    Vidar P skrev:
    Ambings skrev:
    .. Poenget mitt er: Når noen skryter så hemningsløst mye som det her gjøres av BMW og hvor mye bedre det er enn alt annet, blir det slik at jeg får litt antipatier mot hele bilen. Spesielt når alt annet er dårlig i forhold...
    Har ikke sett hverken hemningsløst skryt eller at alt annet er dårlig i tråden jeg. Derimot en morsom tråd for BMW-interesserte, hvor tonen er både vennlig, saklig og respektfull. Kanskje finpusse leseferdigheter unge herre...
    Spørs om vi ikke har lest de par foregående sidene med litt forskjellige briller - men for all del: Entusiasme er bra, så lenge det ikke bikker over.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    20.195
    Antall liker
    10.756
    Bach_Man skrev:
    Men det store problemet med bakhjulstrekk er jo hva som skjer når veigrepet glipper. Nemlig forskjellen på stabil og utstabil svingning. En forhjulstrekker fortsetter rett frem, med bakhjulstrekk vil bakenden svinge ut fordi tyngedepunktet ligger bak omdreiningspunktet, som er forhjulene.
    Det spørs vel om det er drivhjulene eller ikke som mister grepet. Mister du grepet på forhjulene er du nesten ferdig enten det er forhjulene eller bakhjulene som driver. Mister man grepet på bakhjulene er bakhjulstrekk å foretrekke, da kan man til en viss grad "drifte" uten å øke farten. Mister man grepet bak på en forhjulstrekker kan man gi gass, med den følge at bakenden blir "dratt på plass" og farten øker.
     

    ganilsen

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.02.2008
    Innlegg
    2.171
    Antall liker
    670
    Sted
    Porsgunn
    Torget vurderinger
    4
    digiman skrev:
    Ser den ja. Når jeg var på rundtur for hjelpe min mor finne seg nybil tidligere i år snudde hun etter hun åpnet bakdøren på 1 serie på Økern.
    Mente at det var kun plass til 2 dverger der. Dessverre var en ny 318i med det nødvendige ekstra utstyret litt over hva hun ville strekke seg til. Men det ble uansett en pen bil på henne :) Hun er faktisk tro det eller ei mest glad i bensindrevne biler. Hun lånte en Focus TDCI på jobb og fikk en traktor følelse og synets der var voldsomt til noe rakkel foran der. ;D Fikk meg en god latter da og er 100% enig.
    Hehe. 1ern er ikke spesielt stor nei. 3 bæreposer og så er den full. :p 2m lange planker som skulle brukes til å lage ramme til absorbenter rakk helt frem til girspaken. DA skjønnte jeg at bilen var liten. :)
    .Marcus skrev:
    Lite kakling fra BMW-dieselmotorene synes jeg. Det høres nå om vinteren, men det er stort sett kaklefritt etter den varmes opp. Dette er et (enda) mindre problem på de øvrige modellene, da disse er bedre lydisolert. Min stefar takler ikke kaklelyd og var meget skeptisk da han kjøpte diesel, men han er meget imponert både av lyden og motorytelsen til traktoren sin.

    Synes det er helt greit uten for mye isolering på 1'ern, det låter ganske så bra under panseret så lenge du ikke forventer at den skal brøle seg opp til 6-7000 omdreininger. Ganske så akseptabelt av en diesel, men det kan selvsagt ikke måles for nøye opp mot en rekkesekser eller V-motorer med et halvt dusin sylindre på hver side.
    Syntes 4er diesel til BMW bråker for mye sammenlignet med bensin. Men sammenlignet med andre diesel er den ok. Men det strøyer mye når motoren ligger over 2000rpm syntes jeg.


    Geir Arne
     

    ganilsen

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.02.2008
    Innlegg
    2.171
    Antall liker
    670
    Sted
    Porsgunn
    Torget vurderinger
    4
    X-hilarate skrev:
    .Marcus skrev:
    Min stefar er også henrykt over hvordan 3-serien kommer seg frem om vinteren. Et vennepar ble litt nervøse når han hadde kjørt helt bort til hytten deres, som lå i en bakke som deres Volvo XC-70 ikke kom opp, og lurte på om BMW'en ville klare bakken. Det gjorde den, selv med en innlagt stopp midt i bakken bare for å se om det gikk.
    Vel, dette er det rareste jeg har hørt i år! (med mindre det er en "3 serie med x")

    Enten er det noe galt med volvoen, eller folkene som kjører den, eller så er stefaren din en god
    skrønemaker. ;)
    Har svært vanskelig for å tro at en bakhjulsdreven bil kommer fram der en 4wd ikke gjør det. Greit at xc70 er en bil jeg aldri hadde kjøpt, og den er "litt" feminin, men alikevel.....
    Skal ikke si at dette stemmer, men har opplevd noe lignende. En viktig faktor her er at min bil rullet på "fornuftige" 195/65-15 og en andre stor på brede 18". Den andre hadde som Volvoen haldex midtdiff. Det som er litt synd med slike differ er at de kun kobler inn bakhjulene ved behov. Og i litt løs snø kan man faktisk risikere å grave seg litt ned før den begynner å trekke på alle hjula. Sjelden et problem, men det skjer av og til. I tilegg kan man spinne på 2 hjul siden haldex ikke har sperrer. Vekten på Volvoen er også noen 100kg høyere. For min del var det en sving før bakken som gjorde at jeg kunne ha høyere fart inn i bakken. Det hjalp nok en del. Hadde vi stoppet midt i bakken hadde begge bilene stått bom fast.

    Så lenge snøen ikke når helt opp til bilen slik at du dytter snø syntes jeg BMW er helt fantastisk på vinteren.


    Geir Arne
     
    S

    Stereo_Mono

    Gjest
    Vidar P skrev:
    Kostnader og utslipp. 2.2L sekseren var nokså gammel.
    Ok! Tviler dog ikke at den nye 320i (170hk) rekker fint til også. Egenvekten er jo bare på 1360Kg på Coupen.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    20.195
    Antall liker
    10.756
    Endel av imaget til BMW tidligere var 6 sylindrede motorer fra 2 literen og oppover. Synd de nå har endret på dette. 2 literen var en perle.
    Diesel i en sporty bil er også helt feil.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    digiman skrev:
    Vidar P skrev:
    Kostnader og utslipp. 2.2L sekseren var nokså gammel.
    Ok! Tviler dog ikke at den nye 320i (170hk) rekker fint til også. Egenvekten er jo bare på 1360Kg på Coupen.
    Den rekker jo i massevis, det er jo en kvikk bil. Men den får jo aldri den elegante gangkulturen som rekkesekserne har.
     

    Vedlegg

    ganilsen

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.02.2008
    Innlegg
    2.171
    Antall liker
    670
    Sted
    Porsgunn
    Torget vurderinger
    4
    Vidar P skrev:
    Kostnader og utslipp. 2.2L sekseren var nokså gammel.
    Som vidar sier ja, i stor del kostnader. BMW har i prinsippet bare en bare 2 bensin- og 2 dieselmotorer i 3-serie. 16/18/20i er sammer firer på 2 liter med forskjellig effektuttak. Det samme på dieselsiden. 16/18/20/23d er også samme 2 liter. På sekser siden har man 25/30i som er samme motor, mens 35i med dobbelturbo nødvendigvis er helt annerledes. 25/30/35d derimot mener jeg har samme blokk.

    digiman skrev:
    Vidar P skrev:
    Kostnader og utslipp. 2.2L sekseren var nokså gammel.
    Ok! Tviler dog ikke at den nye 320i (170hk) rekker fint til også. Egenvekten er jo bare på 1360Kg på Coupen.
    Det er en god motor. Ikke like silkemyk som gamle 6ern, men denne har valvetronic i tilegg til dobbel vanos(gamle 6ern har også dobbel vanos). Dette gjør at motoren er meget elastisk.

    Pink_Panther skrev:
    Endel av imaget til BMW tidligere var 6 sylindrede motorer fra 2 literen og oppover. Synd de nå har endret på dette. 2 literen var en perle.Diesel i en sporty bil er også helt feil.
    AMEN. :)


    Geir Arne
     

    Kenol

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.09.2005
    Innlegg
    534
    Antall liker
    187
    Torget vurderinger
    12
    BMW har alltid vært den bilen som har appelert mest til meg hva angår kjørefølelse og kvalitet,
    skal aldri ha en VAG bil igjen etter dyre verksted erfaringer. Trengte ikke allverdens plass, så gikk for en flott 118d (143Hk) 6gir og full M-Pakke. Stor fornøyd, syntes det er ett godt alternativ til en Golf (gjesp) eller Audi A3.
     

    ganilsen

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.02.2008
    Innlegg
    2.171
    Antall liker
    670
    Sted
    Porsgunn
    Torget vurderinger
    4
    Vidar P skrev:
    Bare for å korrigere litt på et punkt ganilsen; N55 treliteren (som står i *35i-modellene) er en helt annen motor enn N53 treliteren (som man finner i *23i, *25i, *28i og *30i).

    http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_BMW_engines
    Har korrigert. Det er som du sier ingen likheter mellom 35i og de øvrige selvpustende 6erne. Det var det du mente?

    Har forøvrig stor tro på denne motoren, spesielt i 5-serie. Er det nye modellen du har Vidar P eller er det E60?


    Geir Arne
     

    ganilsen

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.02.2008
    Innlegg
    2.171
    Antall liker
    670
    Sted
    Porsgunn
    Torget vurderinger
    4
    GnR3 skrev:
    BMW har alltid vært den bilen som har appelert mest til meg hva angår kjørefølelse og kvalitet,
    skal aldri ha en VAG bil igjen etter dyre verksted erfaringer. Trengte ikke allverdens plass, så gikk for en flott 118d (143Hk) 6gir og full M-Pakke. Stor fornøyd, syntes det er ett godt alternativ til en Golf (gjesp) eller Audi A3.
    Safirsort du også ser jeg.

    Må med hånden på hjertet si det er den fineste fargen til BMW, totalt sett.


    Geir Arne
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Ganilsen; jeg skal ha en 535xi (ny type F10) men den lar seg ikke bestille ennå, så jeg må vente til mars antakelig. Vi har to BMW'er nå som før, min egen 2004 525i og konas 2008 325i Touring.
     

    Julenissen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.05.2002
    Innlegg
    323
    Antall liker
    3
    digiman skrev:
    Siden jeg er uten unger og bikkjer og slikt er denne veldig snasen synes jeg:

    http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=26033120

    Dog synd at det er en firer i 320i nå. Var det en kostnads sak som gjorde at de droppet 6er i 320i?

    Edit. La til feil link Korrigert.
    Er vel bare å venne seg til at store(kubikk og sylindre) motorer er på vei ut,downsize er vel en trend i tiden, selv BMW har vel måtte svelge noen kameler(les turbo):)
     

    ganilsen

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.02.2008
    Innlegg
    2.171
    Antall liker
    670
    Sted
    Porsgunn
    Torget vurderinger
    4
    Vidar P skrev:
    Ganilsen; jeg skal ha en 535xi (ny type F10) men den lar seg ikke bestille ennå, så jeg må vente til mars antakelig. Vi har to BMW'er nå som før, min egen 2004 525i og konas 2008 325i Touring.
    Da har du jo en bilpark som står i stil til anlegget. Bilen til kona di hadde gjort seg fint i oppkjørselen min er jeg sikker på. :)

    Den nye touringen(håper det er denne du skal ha) av 5-serie er det mest riktige BMW har gjort på lenge. Du har nok mye å glede deg til der. :)


    Geir Arne
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    ganilsen skrev:
    Vidar P skrev:
    Ganilsen; jeg skal ha en 535xi (ny type F10) men den lar seg ikke bestille ennå, så jeg må vente til mars antakelig. Vi har to BMW'er nå som før, min egen 2004 525i og konas 2008 325i Touring.
    Da har du jo en bilpark som står i stil til anlegget. Bilen til kona di hadde gjort seg fint i oppkjørselen min er jeg sikker på. :)

    Den nye touringen(håper det er denne du skal ha) av 5-serie er det mest riktige BMW har gjort på lenge. Du har nok mye å glede deg til der. :)


    Geir Arne
    Hei, jeg skal nok ha sedan, det passer mitt bruk best. Vi har allerede en touring i 325i (konas) dersom vi trenger stasjonsvogn.
    Men min far har kjøpt en ny 523i (F10) sedan, og bror har en 520i (forrige) og har bestilt en 520d Touring (F10) for levering nå uke 1. Så vi er rikelig dekt med BMW'er i familien rundt her ja, og slik har det (heldigvis) vært i alle år :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn