S
Stereo_Mono
Gjest
;D Men fortsatt er du sugen på S6 ;D ;D ;DAnonym skrev:Jeg ga det bort til ei søt jente som stod i veikanten og vinket til meg.Vidar P skrev:Førerkort? Har du solgt ditt?
;D Men fortsatt er du sugen på S6 ;D ;D ;DAnonym skrev:Jeg ga det bort til ei søt jente som stod i veikanten og vinket til meg.Vidar P skrev:Førerkort? Har du solgt ditt?
Kjempebra til rally på dårlig underlag vettu, glimrende traksjon og det hele. Verre på tørr asfalt kanskje ;DJulenissen skrev:Så vidt jeg husker så er vel en av verdens mestvinnede rallybiler tuftet på mekanisk 4 trekk, med torsen diff ;DVidar P skrev:Iallfall bedre til fremkommelighet. Men mekanisk 4WD imponerer imidlertid ingen ved sportslig kjøring på kurvete vei, i den grad det i det hele tatt er mulig...
Det er korrekt. Verdens klart mestvinnende rallybil hadde torsendiff som er et mekanisk system. Bilen er et ikon i dag og var uslåelig flere år på rad. Og den heter Lancia Delta Integrale. Hovedårsaken til at man har gått vekk fra dette suverene systemet er i hovedsak at det er kostbart. Dessuten er fremkommelighet tilsynelatende en underordnet egenskap i dagen marked.Julenissen skrev:Så vidt jeg husker så er vel en av verdens mestvinnede rallybiler tuftet på mekanisk 4 trekk, med torsen diff ;DVidar P skrev:Iallfall bedre til fremkommelighet. Men mekanisk 4WD imponerer imidlertid ingen ved sportslig kjøring på kurvete vei, i den grad det i det hele tatt er mulig...
Viktig å få frem at Lancia Delta Integrale var et mottrekk på at Audi med sin Quatrro var total dominerende i Rally i 2 år etter den ble lansert. Sport Quattro S1 med 5 sylinder 2.2 Turbo er et ikon av et super tøff bil imo.Trondmeg skrev:Det er korrekt. Verdens klart mestvinnende rallybil hadde torsendiff som er et mekanisk system. Bilen er et ikon i dag og var uslåelig flere år på rad. Og den heter Lancia Delta Integrale. Hovedårsaken til at man har gått vekk fra dette suverene systemet er i hovedsak at det er kostbart. Dessuten er fremkommelighet tilsynelatende en underordnet egenskap i dagen marked.Julenissen skrev:Så vidt jeg husker så er vel en av verdens mestvinnede rallybiler tuftet på mekanisk 4 trekk, med torsen diff ;DVidar P skrev:Iallfall bedre til fremkommelighet. Men mekanisk 4WD imponerer imidlertid ingen ved sportslig kjøring på kurvete vei, i den grad det i det hele tatt er mulig...
Det handler egentlig ikke om å rakke ned på Audi. Men heller å forklare hva som er bra med BMW og hvorfor det er bra. Og når et system er "bedre" enn et annet må det være lov å karakterisere det "dårligste" som nettopp "dårlig". At Audi støtt og stadig blir dratt frem har nok mye med å gjøre at de kniver om samme kundegruppe som BMW og dermed blir nærmeste konkurent. De som er glad i bil faller veldig ofte på Audi eller BMW sålenge følsene får styre. Men vi kan godt diskutere hvor utmerket(meget, MEGET ironisk) Mercedes er på vinterføre, men de har ikke noe så stille opp med. Audi går for å være "best" på vinterføre, men jeg er ikke imponert.K.H. skrev:Siden dette er en BMW-tråd skjønner jeg ikke hensikten med all negativ omtale av Audi, som nærmest håpløs både hva angår kjøreegenskaper, fremkommelighet, vedlikeholdsutgifter og hva ellers det måtte være. Hvorfor ikke bare holde dere til BMW, men samtidig la være å nedvurdere alt annet? Folk kunne jo komme til å tro på dere og bli ganske så nedstemt over "å ha valgt feil merke".
Enda viktigere å påpeke at grunnen til at denne var så overlegen var vel at det ikke var noen av konkurentene som hadde 4wd. Audi var de første til å sette 4wd på personbiler, og de var også serdeles medvirkende til den moderne dieselen. De var altså først ute på mye viktig, men er ikke markedsledende.digiman skrev:Viktig å få frem at Lancia Delta Integrale var et mottrekk på at Audi med sin Quatrro var total dominerende i Rally i 2 år etter den ble lansert. Sport Quattro S1 med sine 5 sylindrer 2.2 Turbo er et ikon av et super tøff bil imo.Trondmeg skrev:Det er korrekt. Verdens klart mestvinnende rallybil hadde torsendiff som er et mekanisk system. Bilen er et ikon i dag og var uslåelig flere år på rad. Og den heter Lancia Delta Integrale. Hovedårsaken til at man har gått vekk fra dette suverene systemet er i hovedsak at det er kostbart. Dessuten er fremkommelighet tilsynelatende en underordnet egenskap i dagen marked.Julenissen skrev:Så vidt jeg husker så er vel en av verdens mestvinnede rallybiler tuftet på mekanisk 4 trekk, med torsen diff ;DVidar P skrev:Iallfall bedre til fremkommelighet. Men mekanisk 4WD imponerer imidlertid ingen ved sportslig kjøring på kurvete vei, i den grad det i det hele tatt er mulig...
Lancia Delta Integrale er også herlig Forøvrig også Lancia Delta også.
Du kar nok rett i det, Trondmeg.Trondmeg skrev:fremkommelighet [er] tilsynelatende en underordnet egenskap i dagen marked.
1. gen X5 var vel ikke allverdens nei. Verden har heldigvis gått videre. Men fra X3 og E50(5-serie) syntes jeg systemet har fungert bra.Valentino skrev:Du kar nok rett i det, Trondmeg.Trondmeg skrev:fremkommelighet [er] tilsynelatende en underordnet egenskap i dagen marked.
X-Drive slik det er implementert på BMWer uten X i modellnavnet etter hva jeg forstår et ESP som ikke bare bremser, for å si det slik.
BMW hadde forresten et stabilitetsorientert ABS i de tidlige versjonene. Med et hjulpar på glatta og et på underlag med friksjon (typisk norsk) ble bremsestrekningen lang og lenger enn lang. Senere fant man ut at man faktisk kunne pålegge føreren å ratte i mot bittelitt og jaggu gikk ikke bremsestrekningen ned.
Det er mange myter ute og går. Audi quattro var banebrytende med 4wd, det er korrekt. Og med det vant de konstruktør-VM i 82 (fører-VM ble tatt med en Opel Ascona!). Året etter var det bakhjulsdrevne lancia 037 som vant!!!!! 84 vant Audi knepent før Peugeot tok grep i 85-86. Lancia delta integrale vant fra 87 til 92 og konkurrerte aldri med quattro. Lancia dominerte kraftig i disse årene og er den klart mestvinnende rallybilen. Beklager off-topic, men mange kjenner ikke historien godt nokdigiman skrev:Viktig å få frem at Lancia Delta Integrale var et mottrekk på at Audi med sin Quatrro var total dominerende i Rally i 2 år etter den ble lansert. Sport Quattro S1 med 5 sylinder 2.2 Turbo er et ikon av et super tøff bil imo.
Lancia Delta Integrale er også herlig Forøvrig også Lancia Delta også.
Det stemmer jo, når du nevner det. Hadde helt glemt at det ikke het X-drive før det. 1. X5 hadde vel et vanlig system den med fast 37% foran og 63% bak(om jeg husker rett(jeg husket ikke rett, det var 38/62)).Vidar P skrev:E60 var det vel, og det var vel først da xDrive kom på X3 og så på E60. Det var jo ikke xDrive på X5 før det.
http://en.wikipedia.org/wiki/BMW_xDrive
Jepp! Det gikk en interessant program om dette på Discovery tidligere i år.Trondmeg skrev:Det er mange myter ute og går. Audi quattro var banebrytende med 4wd, det er korrekt. Og med det vant de i 82. Året etter var det bakhjulsdrevne lancia 037 som vant!!!!! 84 vant Audi knepent før Peugeot tok grep i 85-86. Lancia delta integrale vant fra 87 til 92 og konkurrerte aldri med quattro. Lancia dominerte kraftig i disse årene og er den klart mestvinnende rallybilen. Beklager off-topic, men mange kjenner ikke historien godt nokdigiman skrev:Viktig å få frem at Lancia Delta Integrale var et mottrekk på at Audi med sin Quatrro var total dominerende i Rally i 2 år etter den ble lansert. Sport Quattro S1 med 5 sylinder 2.2 Turbo er et ikon av et super tøff bil imo.
Lancia Delta Integrale er også herlig Forøvrig også Lancia Delta også.
Det er lenge siden jeg testet X-drive til BMW. Men testet Quattro forrige vinter. Og en ting skal systemet ha, det er veldig stabilt i A4 og A5. Traction var det også nok av. Og ved normal kjøring skal du være god for å skille dette og BMW sitt. Men jeg er ung, og noen unge liker å leke og jeg er definitivt en av de. Så, når jeg tok bilen med ut på drifting fant jeg ut at dette ikke hva noe for meg. Den tunge snuta gjorde at alle sladder begynnte med understyring. Det kan godt tenkes at jeg ikke lærte å kjenne bilen godt nok, men inntykket jeg sitter igjen med er en litt for sikker oppførsel. BMW derimot loggrer flittig når du ber om det og jeg liker ikke biler som skal fortelle meg hvordan jeg skal kjøre. Jeg skal sette opp bilen, og den skal lystre eksemplarisk. Litt flåsete sagt kanskje.Ambings skrev:Hvor mange av dere har forøvrig testet de forskjellige systemene (les i forskjellige biler) i praksis? Det virker som det er mange testsjåfører her.
Savner brekket i mange nybiler Mulig jeg er sær og gameldags, men jeg liker å putte nøkkelen i tenningen å vri om selv også ;Dbambadoo skrev:Vanskelig med håndbrekk sladd når håndbrekket kontrolleres med en knapp (hydraulisk)....
ganilsen skrev:Da er det jo ikke noe problem. Bare å velge Audi da, som også er noe billigere som du selv påpeker.
Men var det min kjørestil som gjorde at du ville valgt Audi? Eller måten de respektive merkene er satt opp?
P.S: Jeg holder da fartsgrensen, men av og til litt sidelengs(på øde steder vel og merke).
Geir Arne
Så forskjellene mellom f.eks A4 quattro og BMW sitt er altså likevel ikke større enn at folk flest ved normal kjøring kan få problemer med å skille dem. Da er vi vel noe nærmere sannheten enn det en kunne få inntrykk av tidligere i tråden. Dessuten, det koker kanskje til slutt ned til spørsmål om smak og behag, som du også er inne på.ganilsen skrev:Det er lenge siden jeg testet X-drive til BMW. Men testet Quattro forrige vinter. Og en ting skal systemet ha, det er veldig stabilt i A4 og A5. Traction var det også nok av. Og ved normal kjøring skal du være god for å skille dette og BMW sitt. Men jeg er ung, og noen unge liker å leke og jeg er definitivt en av de. Så, når jeg tok bilen med ut på drifting fant jeg ut at dette ikke hva noe for meg. Den tunge snuta gjorde at alle sladder begynnte med understyring. Det kan godt tenkes at jeg ikke lærte å kjenne bilen godt nok, men inntykket jeg sitter igjen med er en litt for sikker oppførsel. BMW derimot loggrer flittig når du ber om det og jeg liker ikke biler som skal fortelle meg hvordan jeg skal kjøre. Jeg skal sette opp bilen, og den skal lystre eksemplarisk. Litt flåsete sagt kanskje.Ambings skrev:Hvor mange av dere har forøvrig testet de forskjellige systemene (les i forskjellige biler) i praksis? Det virker som det er mange testsjåfører her.
Volvo har jeg også testet som en outsider grunnet pris. Den ble testet i sommer så kan ikke si noe om vinteregenskapene, men at V70 er blitt en god bil er det ingen tvil om hos meg. Og stor plass til lav pris imponerte. Automatkassa var derimot en katastrofe, her er tyskerne mye råere. Men det som imponerte mest var støynivået. Skal man kjøre rolig og pent (som man gjør 98% av tiden) var denne helt nydelig.
Merce har jeg ikke testet men hører bare negative kommentarer om vinteregenskapene. Prisen er som du sier og høyest uten å få noe igjen for det. Og pedalene er lite responsive for aktiv kjøring.
Geir Arne
Jeg mente ikke at en BMW er tailhappy, men at når du ber om at rumpa skal komme så kommer den. I så måte er det lettere å få balanse i bilen igjen når det slipper med forhjulene på glatta.K.H. skrev:Så forskjellene mellom f.eks A4 quattro og BMW sitt er altså likevel ikke større enn at folk flest ved normal kjøring kan få problemer med å skille dem. Da er vi vel noe nærmere sannheten enn det en kunne få inntrykk av tidligere i tråden. Dessuten, det koker kanskje til slutt ned til spørsmål om smak og behag, som du også er inne på.ganilsen skrev:Det er lenge siden jeg testet X-drive til BMW. Men testet Quattro forrige vinter. Og en ting skal systemet ha, det er veldig stabilt i A4 og A5. Traction var det også nok av. Og ved normal kjøring skal du være god for å skille dette og BMW sitt. Men jeg er ung, og noen unge liker å leke og jeg er definitivt en av de. Så, når jeg tok bilen med ut på drifting fant jeg ut at dette ikke hva noe for meg. Den tunge snuta gjorde at alle sladder begynnte med understyring. Det kan godt tenkes at jeg ikke lærte å kjenne bilen godt nok, men inntykket jeg sitter igjen med er en litt for sikker oppførsel. BMW derimot loggrer flittig når du ber om det og jeg liker ikke biler som skal fortelle meg hvordan jeg skal kjøre. Jeg skal sette opp bilen, og den skal lystre eksemplarisk. Litt flåsete sagt kanskje.Ambings skrev:Hvor mange av dere har forøvrig testet de forskjellige systemene (les i forskjellige biler) i praksis? Det virker som det er mange testsjåfører her.
Volvo har jeg også testet som en outsider grunnet pris. Den ble testet i sommer så kan ikke si noe om vinteregenskapene, men at V70 er blitt en god bil er det ingen tvil om hos meg. Og stor plass til lav pris imponerte. Automatkassa var derimot en katastrofe, her er tyskerne mye råere. Men det som imponerte mest var støynivået. Skal man kjøre rolig og pent (som man gjør 98% av tiden) var denne helt nydelig.
Merce har jeg ikke testet men hører bare negative kommentarer om vinteregenskapene. Prisen er som du sier og høyest uten å få noe igjen for det. Og pedalene er lite responsive for aktiv kjøring.
Geir Arne
Selv foretrekker jeg en bil som inngir trygghet mer enn en bil for aktiv, sporslig svingkjøring og flittig logring. Veieneforholdene her innbyr heller ikke til slik sportslig svingkjøring. F.eks oppleves ofte små ras på veibanen og reinsdyr som plutselig hopper inn på veien. I slike situasjoner er man glad over å ha holdt litt igjen. Det er jo dessuten en regel om å skulle kunne stoppe på en tredel av veien man har oversikt over. Ikke mange som følger denne ved sportslig svingkjøring, tenker jeg.
Nei, trygge kjøreegenskaper er for meg viktigere. Senest i går kjørte jeg 36 mil på svingete, tildels glatte og dårlig brøytede veier med A4 quattro av seneste utgave og den opplevdes som tryggheta selv. Ville nok ikke hatt noen problemer med min tidligere forhjulsdrevne heller, men kjøreturen har nok blitt litt mer slitsom, tror jeg.
Kjøpte faktisk en slik en til jentungen i julegave. Hun har helt dilla på R8Andy skrev:Drømmebilen akkurat nå!
1:43GnR3 skrev:1:8 ? ;D
Eller hvorfor ikke Skoda, den beste av di tre. Det frynsette rykte er historie for lengst..Det jeg har store problem med å skjønne er hvorfor folk ikke kjøper VW heller enn Audi om aktiv kjøring ikke står på ønskelisten.
Geir Arne
Føler Skoda ikke er helt der oppe med VW/Audi mtp kvaliteten. I allefall ikke forrige generasjon Octavia. Men det er kanskje bare meg.GnR3 skrev:Eller hvorfor ikke Skoda, den beste av di tre. Det frynsette rykte er historie for lengst..Det jeg har store problem med å skjønne er hvorfor folk ikke kjøper VW heller enn Audi om aktiv kjøring ikke står på ønskelisten.
Geir Arne
Det er nok bare deg det!ganilsen skrev:Føler Skoda ikke er helt der oppe med VW/Audi mtp kvaliteten. I allefall ikke forrige generasjon Octavia. Men det er kanskje bare meg.
Geir Arne
Helt riktig, men såvidt jeg vet er det pr i dag ingen andre måter å gi en korrekt støy sammenligningen en å måle selve nivået.Trondmeg skrev:Opplevd støygulv er en kombinasjon av frekvens og amplituder. Det er ikke alltid laveste måling oppleves stillest hvis støyen ligger i mere irriterende frekvensområder.
NEI STOPP!!!digiman skrev:Helt riktig, men såvidt jeg vet er det pr i dag ingen andre måter å gi en korrekt støy sammenligningen en å måle selve nivået.Trondmeg skrev:Opplevd støygulv er en kombinasjon av frekvens og amplituder. Det er ikke alltid laveste måling oppleves stillest hvis støyen ligger i mere irriterende frekvensområder.
Er forøvrig enig at opplevd støy er ganske noe annet. Men uansett er denne wannabe Mercedes CLS, Passat CC en sinnsvakt bra dempet bil. Har aldri kjørt en så stille bil på norske veier før. Alle Norske tester gjenspeiler også inntrykket mitt.
Du har helt rett. Jeg beklager min utskeielse.. Er helt ute på vidda nå, men en biltråd blir fort mye rart...inkl placebo og kabel teorierSpiralis skrev:NEI STOPP!!!digiman skrev:Helt riktig, men såvidt jeg vet er det pr i dag ingen andre måter å gi en korrekt støy sammenligningen en å måle selve nivået.Trondmeg skrev:Opplevd støygulv er en kombinasjon av frekvens og amplituder. Det er ikke alltid laveste måling oppleves stillest hvis støyen ligger i mere irriterende frekvensområder.
Er forøvrig enig at opplevd støy er ganske noe annet. Men uansett er denne wannabe Mercedes CLS, Passat CC en sinnsvakt bra dempet bil. Har aldri kjørt en så stille bil på norske veier før. Alle Norske tester gjenspeiler også inntrykket mitt.
Ille nok at vi har kuppet en BMW tråd om ikke den skal konverteres til en kabeltråd med påstander om målbarhet og slikt!! ;D ;D