Bil, båt og motorsykkel BMW premiere

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Julenissen skrev:
    Vidar P skrev:
    Iallfall bedre til fremkommelighet. Men mekanisk 4WD imponerer imidlertid ingen ved sportslig kjøring på kurvete vei, i den grad det i det hele tatt er mulig...
    Så vidt jeg husker så er vel en av verdens mestvinnede rallybiler tuftet på mekanisk 4 trekk, med torsen diff ;D
    Kjempebra til rally på dårlig underlag vettu, glimrende traksjon og det hele. Verre på tørr asfalt kanskje ;D
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.194
    Antall liker
    8.405
    Torget vurderinger
    12
    Julenissen skrev:
    Vidar P skrev:
    Iallfall bedre til fremkommelighet. Men mekanisk 4WD imponerer imidlertid ingen ved sportslig kjøring på kurvete vei, i den grad det i det hele tatt er mulig...
    Så vidt jeg husker så er vel en av verdens mestvinnede rallybiler tuftet på mekanisk 4 trekk, med torsen diff ;D
    Det er korrekt. Verdens klart mestvinnende rallybil hadde torsendiff som er et mekanisk system. Bilen er et ikon i dag og var uslåelig flere år på rad. Og den heter Lancia Delta Integrale. Hovedårsaken til at man har gått vekk fra dette suverene systemet er i hovedsak at det er kostbart. Dessuten er fremkommelighet tilsynelatende en underordnet egenskap i dagen marked.
     
    S

    Stereo_Mono

    Gjest
    Trondmeg skrev:
    Julenissen skrev:
    Vidar P skrev:
    Iallfall bedre til fremkommelighet. Men mekanisk 4WD imponerer imidlertid ingen ved sportslig kjøring på kurvete vei, i den grad det i det hele tatt er mulig...
    Så vidt jeg husker så er vel en av verdens mestvinnede rallybiler tuftet på mekanisk 4 trekk, med torsen diff ;D
    Det er korrekt. Verdens klart mestvinnende rallybil hadde torsendiff som er et mekanisk system. Bilen er et ikon i dag og var uslåelig flere år på rad. Og den heter Lancia Delta Integrale. Hovedårsaken til at man har gått vekk fra dette suverene systemet er i hovedsak at det er kostbart. Dessuten er fremkommelighet tilsynelatende en underordnet egenskap i dagen marked.
    Viktig å få frem at Lancia Delta Integrale var et mottrekk på at Audi med sin Quatrro var total dominerende i Rally i 2 år etter den ble lansert. Sport Quattro S1 med 5 sylinder 2.2 Turbo er et ikon av et super tøff bil imo.
    Lancia Delta Integrale er også herlig :) Forøvrig også Lancia Delta også.
     

    ganilsen

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.02.2008
    Innlegg
    2.171
    Antall liker
    670
    Sted
    Porsgunn
    Torget vurderinger
    4
    K.H. skrev:
    Siden dette er en BMW-tråd skjønner jeg ikke hensikten med all negativ omtale av Audi, som nærmest håpløs både hva angår kjøreegenskaper, fremkommelighet, vedlikeholdsutgifter og hva ellers det måtte være. Hvorfor ikke bare holde dere til BMW, men samtidig la være å nedvurdere alt annet? Folk kunne jo komme til å tro på dere og bli ganske så nedstemt over "å ha valgt feil merke".
    Det handler egentlig ikke om å rakke ned på Audi. Men heller å forklare hva som er bra med BMW og hvorfor det er bra. Og når et system er "bedre" enn et annet må det være lov å karakterisere det "dårligste" som nettopp "dårlig". At Audi støtt og stadig blir dratt frem har nok mye med å gjøre at de kniver om samme kundegruppe som BMW og dermed blir nærmeste konkurent. De som er glad i bil faller veldig ofte på Audi eller BMW sålenge følsene får styre. Men vi kan godt diskutere hvor utmerket(meget, MEGET ironisk) Mercedes er på vinterføre, men de har ikke noe så stille opp med. Audi går for å være "best" på vinterføre, men jeg er ikke imponert.


    Geir Arne
     

    ganilsen

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.02.2008
    Innlegg
    2.171
    Antall liker
    670
    Sted
    Porsgunn
    Torget vurderinger
    4
    digiman skrev:
    Trondmeg skrev:
    Julenissen skrev:
    Vidar P skrev:
    Iallfall bedre til fremkommelighet. Men mekanisk 4WD imponerer imidlertid ingen ved sportslig kjøring på kurvete vei, i den grad det i det hele tatt er mulig...
    Så vidt jeg husker så er vel en av verdens mestvinnede rallybiler tuftet på mekanisk 4 trekk, med torsen diff ;D
    Det er korrekt. Verdens klart mestvinnende rallybil hadde torsendiff som er et mekanisk system. Bilen er et ikon i dag og var uslåelig flere år på rad. Og den heter Lancia Delta Integrale. Hovedårsaken til at man har gått vekk fra dette suverene systemet er i hovedsak at det er kostbart. Dessuten er fremkommelighet tilsynelatende en underordnet egenskap i dagen marked.
    Viktig å få frem at Lancia Delta Integrale var et mottrekk på at Audi med sin Quatrro var total dominerende i Rally i 2 år etter den ble lansert. Sport Quattro S1 med sine 5 sylindrer 2.2 Turbo er et ikon av et super tøff bil imo.
    Lancia Delta Integrale er også herlig :) Forøvrig også Lancia Delta også.
    Enda viktigere å påpeke at grunnen til at denne var så overlegen var vel at det ikke var noen av konkurentene som hadde 4wd. Audi var de første til å sette 4wd på personbiler, og de var også serdeles medvirkende til den moderne dieselen. De var altså først ute på mye viktig, men er ikke markedsledende.


    Geir Arne
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    31.056
    Antall liker
    26.638
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Trondmeg skrev:
    fremkommelighet [er] tilsynelatende en underordnet egenskap i dagen marked.
    Du kar nok rett i det, Trondmeg.
    X-Drive slik det er implementert på BMWer uten X i modellnavnet etter hva jeg forstår et ESP som ikke bare bremser, for å si det slik.

    BMW hadde forresten et stabilitetsorientert ABS i de tidlige versjonene. Med et hjulpar på glatta og et på underlag med friksjon (typisk norsk) ble bremsestrekningen lang og lenger enn lang. Senere fant man ut at man faktisk kunne pålegge føreren å ratte i mot bittelitt og jaggu gikk ikke bremsestrekningen ned.
     

    ganilsen

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.02.2008
    Innlegg
    2.171
    Antall liker
    670
    Sted
    Porsgunn
    Torget vurderinger
    4
    Litt mer on-topic i forhold til tråden. Kikket på den nye X3(jada, vinterbil og ikke offroader) når jeg var oppe på den lokale BMW forhandleren og klaget litt på 1ern. Og den må jeg si er lekker. Om denne kjører like bra eller bedre enn forrige gen så kan den fort bli aktuell. Forrige var i allefall en fantastisk snøfreser.

    650k derimot for en ok modell var noe mer enn økonimien kan tillate nå, og før jeg får barn har jeg heller ikke behov for plassen. Men lekker, det var den så absolutt. Gleder meg til denne får m-pakke, og få sett den i sort. Begynner å blir veldig lei av hvit. Sort er diskret luksus. :D


    Geir Arne
     

    ganilsen

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.02.2008
    Innlegg
    2.171
    Antall liker
    670
    Sted
    Porsgunn
    Torget vurderinger
    4
    Valentino skrev:
    Trondmeg skrev:
    fremkommelighet [er] tilsynelatende en underordnet egenskap i dagen marked.
    Du kar nok rett i det, Trondmeg.
    X-Drive slik det er implementert på BMWer uten X i modellnavnet etter hva jeg forstår et ESP som ikke bare bremser, for å si det slik.

    BMW hadde forresten et stabilitetsorientert ABS i de tidlige versjonene. Med et hjulpar på glatta og et på underlag med friksjon (typisk norsk) ble bremsestrekningen lang og lenger enn lang. Senere fant man ut at man faktisk kunne pålegge føreren å ratte i mot bittelitt og jaggu gikk ikke bremsestrekningen ned.
    1. gen X5 var vel ikke allverdens nei. Verden har heldigvis gått videre. Men fra X3 og E50(5-serie) syntes jeg systemet har fungert bra.


    Geir Arne
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.194
    Antall liker
    8.405
    Torget vurderinger
    12
    digiman skrev:
    Viktig å få frem at Lancia Delta Integrale var et mottrekk på at Audi med sin Quatrro var total dominerende i Rally i 2 år etter den ble lansert. Sport Quattro S1 med 5 sylinder 2.2 Turbo er et ikon av et super tøff bil imo.
    Lancia Delta Integrale er også herlig :) Forøvrig også Lancia Delta også.
    Det er mange myter ute og går. Audi quattro var banebrytende med 4wd, det er korrekt. Og med det vant de konstruktør-VM i 82 (fører-VM ble tatt med en Opel Ascona!). Året etter var det bakhjulsdrevne lancia 037 som vant!!!!! 84 vant Audi knepent før Peugeot tok grep i 85-86. Lancia delta integrale vant fra 87 til 92 og konkurrerte aldri med quattro. Lancia dominerte kraftig i disse årene og er den klart mestvinnende rallybilen. Beklager off-topic, men mange kjenner ikke historien godt nok ;)
     

    ganilsen

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.02.2008
    Innlegg
    2.171
    Antall liker
    670
    Sted
    Porsgunn
    Torget vurderinger
    4
    Vidar P skrev:
    E60 var det vel, og det var vel først da xDrive kom på X3 og så på E60. Det var jo ikke xDrive på X5 før det.

    http://en.wikipedia.org/wiki/BMW_xDrive
    Det stemmer jo, når du nevner det. Hadde helt glemt at det ikke het X-drive før det. 1. X5 hadde vel et vanlig system den med fast 37% foran og 63% bak(om jeg husker rett(jeg husket ikke rett, det var 38/62)).

    Var såklart E60 det skulle stå. Tenkte nok litt mye på 5-serie. :)

    Edit: Litt feil formulering.


    Geir Arne
     
    S

    Stereo_Mono

    Gjest
    Trondmeg skrev:
    digiman skrev:
    Viktig å få frem at Lancia Delta Integrale var et mottrekk på at Audi med sin Quatrro var total dominerende i Rally i 2 år etter den ble lansert. Sport Quattro S1 med 5 sylinder 2.2 Turbo er et ikon av et super tøff bil imo.
    Lancia Delta Integrale er også herlig :) Forøvrig også Lancia Delta også.
    Det er mange myter ute og går. Audi quattro var banebrytende med 4wd, det er korrekt. Og med det vant de i 82. Året etter var det bakhjulsdrevne lancia 037 som vant!!!!! 84 vant Audi knepent før Peugeot tok grep i 85-86. Lancia delta integrale vant fra 87 til 92 og konkurrerte aldri med quattro. Lancia dominerte kraftig i disse årene og er den klart mestvinnende rallybilen. Beklager off-topic, men mange kjenner ikke historien godt nok ;)
    Jepp! Det gikk en interessant program om dette på Discovery tidligere i år.
     

    Ambings

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.09.2004
    Innlegg
    307
    Antall liker
    5
    Jeg kommer til å sende den første Youtube-linken til selgeren jeg kjøpt Audi av - artig å høre hans versjon. At BMW evt. har et bedre firehjulstrekksystem er greit nok, men så stor bør ikke forskjellen være.
    Og dere som mener det er ekte/uekte (juks ikke juks) i det klippet, er det noe dere tror eller noen som vet?

    Hvor mange av dere har forøvrig testet de forskjellige systemene (les i forskjellige biler) i praksis? Det virker som det er mange testsjåfører her.

    Jeg har alltid likt BMW, og sitter jeg godt i en neste gang jeg skal bytte bil, er det store sjanser for at det blir en slik. Selv om Audi er litt billigere, er det artig med litt variasjon.

    Forøvrig synes jeg det er en interessant debatt, som en skrev: Det er naturlig å diskutere forskjeller til direkte konkurrenter i en BMW-tråd. Det er nok mange med meg som vurderer både Mercedes (litt dyr, men den jeg liker best), BMW (litt billigere, men fortsatt dyr som jeg har som en treer), Audi (litt hyggeligre priset, og totalt sett den beste bilen for meg når pris, seter, design osv. teller), og Volvo som jeg rangerer klart sist. Prøvde alle - noen i flere modellvarianeter - fra sommer 2008 fram til vinter 2010 da jeg byttet.
     

    ganilsen

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.02.2008
    Innlegg
    2.171
    Antall liker
    670
    Sted
    Porsgunn
    Torget vurderinger
    4
    Ambings skrev:
    Hvor mange av dere har forøvrig testet de forskjellige systemene (les i forskjellige biler) i praksis? Det virker som det er mange testsjåfører her.
    Det er lenge siden jeg testet X-drive til BMW. Men testet Quattro forrige vinter. Og en ting skal systemet ha, det er veldig stabilt i A4 og A5. Traction var det også nok av. Og ved normal kjøring skal du være god for å skille dette og BMW sitt. Men jeg er ung, og noen unge liker å leke og jeg er definitivt en av de. Så, når jeg tok bilen med ut på drifting fant jeg ut at dette ikke hva noe for meg. Den tunge snuta gjorde at alle sladder begynnte med understyring. Det kan godt tenkes at jeg ikke lærte å kjenne bilen godt nok, men inntykket jeg sitter igjen med er en litt for sikker oppførsel. BMW derimot loggrer flittig når du ber om det og jeg liker ikke biler som skal fortelle meg hvordan jeg skal kjøre. Jeg skal sette opp bilen, og den skal lystre eksemplarisk. Litt flåsete sagt kanskje.

    Volvo har jeg også testet som en outsider grunnet pris. Den ble testet i sommer så kan ikke si noe om vinteregenskapene, men at V70 er blitt en god bil er det ingen tvil om hos meg. Og stor plass til lav pris imponerte. Automatkassa var derimot en katastrofe, her er tyskerne mye råere. Men det som imponerte mest var støynivået. Skal man kjøre rolig og pent (som man gjør 98% av tiden) var denne helt nydelig.

    Merce har jeg ikke testet men hører bare negative kommentarer om vinteregenskapene. Prisen er som du sier og høyest uten å få noe igjen for det. Og pedalene er lite responsive for aktiv kjøring.


    Geir Arne
     

    Ambings

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.09.2004
    Innlegg
    307
    Antall liker
    5
    Kappet littt mye her., dette er sitat fra G. A. Nilsen:

    Men jeg er ung, og noen unge liker å leke og jeg er definitivt en av de. Så, når jeg tok bilen med ut på drifting fant jeg ut at dette ikke hva noe for meg. Den tunge snuta gjorde at alle sladder begynnte med understyring. Det kan godt tenkes at jeg ikke lærte å kjenne bilen godt nok, men inntykket jeg sitter igjen med er en litt for sikker oppførsel. BMW derimot loggrer flittig når du ber om det og jeg liker ikke biler som skal fortelle meg hvordan jeg skal kjøre.
    Sitat slutt.

    Dette er et meget godt argument for meg til å kjøpe Audi. Selv om jeg aldri tror jeg ville ha merket forskjell med min kjørestil. Håper dere husker hvorfor vi har fartsgrenser...(så den gamle festbremsen).
     

    ganilsen

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.02.2008
    Innlegg
    2.171
    Antall liker
    670
    Sted
    Porsgunn
    Torget vurderinger
    4
    Da er det jo ikke noe problem. Bare å velge Audi da, som også er noe billigere som du selv påpeker.

    Men var det min kjørestil som gjorde at du ville valgt Audi? Eller måten de respektive merkene er satt opp?

    P.S: Jeg holder da fartsgrensen, men av og til litt sidelengs(på øde steder vel og merke). :D


    Geir Arne
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.692
    Antall liker
    11.034
    Sted
    Trondheim
    Du behøver ikke kjøre fort for å "Logre" litt med halen på en bil med bakhjulsdrift. Langsomt inn i svingen, og så et lite trykk på gasspedalen midt i svingen så kommer halen i en lett kontrollerbar sladd. Det bir veldig morsomt å kjøre på den måten. For å få til dette med forhjulstrekk må du enten kjøre fort, eller bruke håndbrekket, og da kan sladden lett bli ukontrollerbar.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.745
    Antall liker
    11.982
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Vanskelig med håndbrekk sladd når håndbrekket kontrolleres med en knapp (hydraulisk)....
     
    S

    Stereo_Mono

    Gjest
    bambadoo skrev:
    Vanskelig med håndbrekk sladd når håndbrekket kontrolleres med en knapp (hydraulisk)....
    Savner brekket i mange nybiler :) Mulig jeg er sær og gameldags, men jeg liker å putte nøkkelen i tenningen å vri om selv også ;D
     

    Ambings

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.09.2004
    Innlegg
    307
    Antall liker
    5
    ganilsen skrev:
    Da er det jo ikke noe problem. Bare å velge Audi da, som også er noe billigere som du selv påpeker.

    Men var det min kjørestil som gjorde at du ville valgt Audi? Eller måten de respektive merkene er satt opp?

    P.S: Jeg holder da fartsgrensen, men av og til litt sidelengs(på øde steder vel og merke). :D


    Geir Arne

    For å få en forandring fra Audi - som da bare hadde en facelift i forhold til den jeg hadde hatt i fem år - ønsket jeg en annen bil. Rett og slett fordi det ikke er så morsomt å kjøpe helt lik bil som man allerede har. Du mister litt nybilfølelsen da.
    Mercedes er den som passer meg best: Dyne kalles den av en kollega. Jeg vil ha det mest mulig behagelig når jeg kjører. Audi er litt mer sportslig, mn en mellomting mellom Mercedes og BMW. Så lenge jeg holder meg unna sportsseter og brede dekk, samt sportsunderstell, kunne jeg ha levd med alle. Det handlet om å finne det beste setet. Og det hadde Audi, jeg satt ikke godt i de andre. Så nekelt var det.
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.300
    Antall liker
    1.283
    Torget vurderinger
    10
    ganilsen skrev:
    Ambings skrev:
    Hvor mange av dere har forøvrig testet de forskjellige systemene (les i forskjellige biler) i praksis? Det virker som det er mange testsjåfører her.
    Det er lenge siden jeg testet X-drive til BMW. Men testet Quattro forrige vinter. Og en ting skal systemet ha, det er veldig stabilt i A4 og A5. Traction var det også nok av. Og ved normal kjøring skal du være god for å skille dette og BMW sitt. Men jeg er ung, og noen unge liker å leke og jeg er definitivt en av de. Så, når jeg tok bilen med ut på drifting fant jeg ut at dette ikke hva noe for meg. Den tunge snuta gjorde at alle sladder begynnte med understyring. Det kan godt tenkes at jeg ikke lærte å kjenne bilen godt nok, men inntykket jeg sitter igjen med er en litt for sikker oppførsel. BMW derimot loggrer flittig når du ber om det og jeg liker ikke biler som skal fortelle meg hvordan jeg skal kjøre. Jeg skal sette opp bilen, og den skal lystre eksemplarisk. Litt flåsete sagt kanskje.

    Volvo har jeg også testet som en outsider grunnet pris. Den ble testet i sommer så kan ikke si noe om vinteregenskapene, men at V70 er blitt en god bil er det ingen tvil om hos meg. Og stor plass til lav pris imponerte. Automatkassa var derimot en katastrofe, her er tyskerne mye råere. Men det som imponerte mest var støynivået. Skal man kjøre rolig og pent (som man gjør 98% av tiden) var denne helt nydelig.

    Merce har jeg ikke testet men hører bare negative kommentarer om vinteregenskapene. Prisen er som du sier og høyest uten å få noe igjen for det. Og pedalene er lite responsive for aktiv kjøring.


    Geir Arne
    Så forskjellene mellom f.eks A4 quattro og BMW sitt er altså likevel ikke større enn at folk flest ved normal kjøring kan få problemer med å skille dem. Da er vi vel noe nærmere sannheten enn det en kunne få inntrykk av tidligere i tråden. Dessuten, det koker kanskje til slutt ned til spørsmål om smak og behag, som du også er inne på.

    Selv foretrekker jeg en bil som inngir trygghet mer enn en bil for aktiv, sporslig svingkjøring og flittig logring. Veieneforholdene her innbyr heller ikke til slik sportslig svingkjøring. F.eks oppleves ofte små ras på veibanen og reinsdyr som plutselig hopper inn på veien. I slike situasjoner er man glad over å ha holdt litt igjen. Det er jo dessuten en regel om å skulle kunne stoppe på en tredel av veien man har oversikt over. Ikke mange som følger denne ved sportslig svingkjøring, tenker jeg.

    Nei, trygge kjøreegenskaper er for meg viktigere. Senest i går kjørte jeg 36 mil på svingete, tildels glatte og dårlig brøytede veier med A4 quattro av seneste utgave og den opplevdes som tryggheta selv. Ville nok ikke hatt noen problemer med min tidligere forhjulsdrevne heller, men kjøreturen har nok blitt litt mer slitsom, tror jeg.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.745
    Antall liker
    11.982
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Savner gamlebrekket jeg også. Har kjørt 40k km med "nye" typen og blir ikke helt dus med det....
    Nøkker vs ikke nøkkel. Spiller ingen rolle for meg :)
     

    ganilsen

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.02.2008
    Innlegg
    2.171
    Antall liker
    670
    Sted
    Porsgunn
    Torget vurderinger
    4
    K.H. skrev:
    ganilsen skrev:
    Ambings skrev:
    Hvor mange av dere har forøvrig testet de forskjellige systemene (les i forskjellige biler) i praksis? Det virker som det er mange testsjåfører her.
    Det er lenge siden jeg testet X-drive til BMW. Men testet Quattro forrige vinter. Og en ting skal systemet ha, det er veldig stabilt i A4 og A5. Traction var det også nok av. Og ved normal kjøring skal du være god for å skille dette og BMW sitt. Men jeg er ung, og noen unge liker å leke og jeg er definitivt en av de. Så, når jeg tok bilen med ut på drifting fant jeg ut at dette ikke hva noe for meg. Den tunge snuta gjorde at alle sladder begynnte med understyring. Det kan godt tenkes at jeg ikke lærte å kjenne bilen godt nok, men inntykket jeg sitter igjen med er en litt for sikker oppførsel. BMW derimot loggrer flittig når du ber om det og jeg liker ikke biler som skal fortelle meg hvordan jeg skal kjøre. Jeg skal sette opp bilen, og den skal lystre eksemplarisk. Litt flåsete sagt kanskje.

    Volvo har jeg også testet som en outsider grunnet pris. Den ble testet i sommer så kan ikke si noe om vinteregenskapene, men at V70 er blitt en god bil er det ingen tvil om hos meg. Og stor plass til lav pris imponerte. Automatkassa var derimot en katastrofe, her er tyskerne mye råere. Men det som imponerte mest var støynivået. Skal man kjøre rolig og pent (som man gjør 98% av tiden) var denne helt nydelig.

    Merce har jeg ikke testet men hører bare negative kommentarer om vinteregenskapene. Prisen er som du sier og høyest uten å få noe igjen for det. Og pedalene er lite responsive for aktiv kjøring.


    Geir Arne
    Så forskjellene mellom f.eks A4 quattro og BMW sitt er altså likevel ikke større enn at folk flest ved normal kjøring kan få problemer med å skille dem. Da er vi vel noe nærmere sannheten enn det en kunne få inntrykk av tidligere i tråden. Dessuten, det koker kanskje til slutt ned til spørsmål om smak og behag, som du også er inne på.

    Selv foretrekker jeg en bil som inngir trygghet mer enn en bil for aktiv, sporslig svingkjøring og flittig logring. Veieneforholdene her innbyr heller ikke til slik sportslig svingkjøring. F.eks oppleves ofte små ras på veibanen og reinsdyr som plutselig hopper inn på veien. I slike situasjoner er man glad over å ha holdt litt igjen. Det er jo dessuten en regel om å skulle kunne stoppe på en tredel av veien man har oversikt over. Ikke mange som følger denne ved sportslig svingkjøring, tenker jeg.

    Nei, trygge kjøreegenskaper er for meg viktigere. Senest i går kjørte jeg 36 mil på svingete, tildels glatte og dårlig brøytede veier med A4 quattro av seneste utgave og den opplevdes som tryggheta selv. Ville nok ikke hatt noen problemer med min tidligere forhjulsdrevne heller, men kjøreturen har nok blitt litt mer slitsom, tror jeg.
    Jeg mente ikke at en BMW er tailhappy, men at når du ber om at rumpa skal komme så kommer den. I så måte er det lettere å få balanse i bilen igjen når det slipper med forhjulene på glatta.

    Men det koker ned til smak og behag, og de fleste biler er gode ved normal kjøring. Jeg liker som du skjønner utsøkt balanse fremfor litt trygg understyring. Det jeg har store problem med å skjønne er hvorfor folk ikke kjøper VW heller enn Audi om aktiv kjøring ikke står på ønskelisten.


    Geir Arne
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.723
    Antall liker
    8.153
    Torget vurderinger
    0
    Andy skrev:
    Drømmebilen akkurat nå!

    Kjøpte faktisk en slik en til jentungen i julegave. Hun har helt dilla på R8 :p


    Edit:
    Må skynde meg å legge inn bilde av bilen før dere tror det har rablet for meg. ;D

     

    Kenol

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.09.2005
    Innlegg
    534
    Antall liker
    187
    Torget vurderinger
    12
    Det jeg har store problem med å skjønne er hvorfor folk ikke kjøper VW heller enn Audi om aktiv kjøring ikke står på ønskelisten.


    Geir Arne
    Eller hvorfor ikke Skoda, den beste av di tre. Det frynsette rykte er historie for lengst..
     

    ganilsen

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.02.2008
    Innlegg
    2.171
    Antall liker
    670
    Sted
    Porsgunn
    Torget vurderinger
    4
    GnR3 skrev:
    Det jeg har store problem med å skjønne er hvorfor folk ikke kjøper VW heller enn Audi om aktiv kjøring ikke står på ønskelisten.


    Geir Arne
    Eller hvorfor ikke Skoda, den beste av di tre. Det frynsette rykte er historie for lengst..
    Føler Skoda ikke er helt der oppe med VW/Audi mtp kvaliteten. I allefall ikke forrige generasjon Octavia. Men det er kanskje bare meg.


    Geir Arne
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.723
    Antall liker
    8.153
    Torget vurderinger
    0
    ganilsen skrev:
    Føler Skoda ikke er helt der oppe med VW/Audi mtp kvaliteten. I allefall ikke forrige generasjon Octavia. Men det er kanskje bare meg.

    Geir Arne
    Det er nok bare deg det! :D

    Prøv en Superb! Kvaliteten er objektivt sett best i VAG konsernet. :eek:

    En "maxet" Superb gir dessuten ganske mye "opplevd luksusfølelse". Ble av TopGear kåret til "Luxury Car of the Year" i 2009.


    Edit:

    Dette skulle være en BMW tråd så vi er kanskje en smule ufine når vi "kupper" tråden til VAG biler?
    La Bimmergutta ha sine KEBAB traller i fred!
    Så kan jo noen starte en ny tråd om A, eller var det B?, -gjengens Auda preferanser. ;D ;D ;D
     
    S

    Stereo_Mono

    Gjest
    Skoda er veldig bra. Egentlig fantastisk value for money imo. I sær med 1.8 turbo bensin. Nydelig motor.
    Men det er forskjeller. Bla støynivå er endel høyere en sine konsern søsken. Noe må de jo spare på. Selv Superben er 2db mere høylytt en Passat i 80km/h i følge Svenske Teknikerns varld. Nye Passat 2011 er visst enda bedre dempet en tidligere testet. Har kjørt Passat CC og det er den roligeste bilen jeg har kjørt noengang. I følge Tyske tester er den bare 2db mere høylytt en toppmoderne Mercedes S klasse i 200 km/h.

    Nok offtopic.. Sorry!
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.194
    Antall liker
    8.405
    Torget vurderinger
    12
    Opplevd støygulv er en kombinasjon av frekvens og amplituder. Det er ikke alltid laveste måling oppleves stillest hvis støyen ligger i mere irriterende frekvensområder.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.723
    Antall liker
    8.153
    Torget vurderinger
    0
    Min Superb med 2,0l 170Hk diesel oppleves som mye stillere enn forrige generasjon MB E klasse med 2,0 dieselmotor, mye stillere!.

    Sammenlignet med fruens Passat 110Hk diesel er min bil STILLE! punktum!

    Så der er jeg helt enig med Trondmeg.
     
    S

    Stereo_Mono

    Gjest
    Trondmeg skrev:
    Opplevd støygulv er en kombinasjon av frekvens og amplituder. Det er ikke alltid laveste måling oppleves stillest hvis støyen ligger i mere irriterende frekvensområder.
    Helt riktig, men såvidt jeg vet er det pr i dag ingen andre måter å gi en korrekt støy sammenligningen en å måle selve nivået.
    Er forøvrig enig at opplevd støy er ganske noe annet. Men uansett er denne wannabe Mercedes CLS, Passat CC en sinnsvakt bra dempet bil. Har aldri kjørt en så stille bil på norske veier før. Alle Norske tester gjenspeiler også inntrykket mitt.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.723
    Antall liker
    8.153
    Torget vurderinger
    0
    digiman skrev:
    Trondmeg skrev:
    Opplevd støygulv er en kombinasjon av frekvens og amplituder. Det er ikke alltid laveste måling oppleves stillest hvis støyen ligger i mere irriterende frekvensområder.
    Helt riktig, men såvidt jeg vet er det pr i dag ingen andre måter å gi en korrekt støy sammenligningen en å måle selve nivået.
    Er forøvrig enig at opplevd støy er ganske noe annet. Men uansett er denne wannabe Mercedes CLS, Passat CC en sinnsvakt bra dempet bil. Har aldri kjørt en så stille bil på norske veier før. Alle Norske tester gjenspeiler også inntrykket mitt.
    NEI STOPP!!!
    Ille nok at vi har kuppet en BMW tråd om ikke den skal konverteres til en kabeltråd med påstander om målbarhet og slikt!! ;D ;D
     
    S

    Stereo_Mono

    Gjest
    Spiralis skrev:
    digiman skrev:
    Trondmeg skrev:
    Opplevd støygulv er en kombinasjon av frekvens og amplituder. Det er ikke alltid laveste måling oppleves stillest hvis støyen ligger i mere irriterende frekvensområder.
    Helt riktig, men såvidt jeg vet er det pr i dag ingen andre måter å gi en korrekt støy sammenligningen en å måle selve nivået.
    Er forøvrig enig at opplevd støy er ganske noe annet. Men uansett er denne wannabe Mercedes CLS, Passat CC en sinnsvakt bra dempet bil. Har aldri kjørt en så stille bil på norske veier før. Alle Norske tester gjenspeiler også inntrykket mitt.
    NEI STOPP!!!
    Ille nok at vi har kuppet en BMW tråd om ikke den skal konverteres til en kabeltråd med påstander om målbarhet og slikt!! ;D ;D
    Du har helt rett. Jeg beklager min utskeielse.. Er helt ute på vidda nå, men en biltråd blir fort mye rart...inkl placebo og kabel teorier :p
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.194
    Antall liker
    8.405
    Torget vurderinger
    12
    For er det neppe mulig å skylde på placebospøkelset :). Det er nok bare mangelfulle målemetoder. Noe a la NCAP vs virkelige kollisjoner? En indikasjon, men ingen fasit. Burde ikke noen snart ta tilbake tråden nå? Jeg skal pense den på sporet igjen : EMW
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.194
    Antall liker
    8.405
    Torget vurderinger
    12
    Jepp, EMW med rød propell i logoen. Tyskland ble delt en gang og videreførte en avlegger av BMW i øst :). Det var en tidligere BMW-fabrikk som ble nasjonalisert av DDR hvis jeg husker rett.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn