Bil, båt og motorsykkel BMW premiere

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Mbare

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Antall liker
    11
    Har rydda kraftig i tråden med henvisning til regel nr. 1. Respekter at denne tråden handler om BMW og er ment som en slags venne-tråd.

X-hilarate

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.04.2010
    Antall liker
    13

8)

Fra 14:30 er det tale, med forklaring av tekniske systemer. Først på tysk, deretter engelsk

noen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.03.2008
    Antall liker
    29
    Litt ot mtp alder ift trådtittel, men relatert (og siden reklamefilmer er postet fra før):
    De "gamle" bmw reklamene er geniale.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.136
    Torget vurderinger
    0
    Nåja Marcus, stygg og stygg?? Kommer vel an på smaken. Personlig mener jeg likevel at Golf er flinkest til å se ut som en Golf. Og da blir resultatet også penest IMO.

3-5-6 og 7 serie javel, men 1'eren blir aldri BMW for meg, sorry !

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=10083342

Marcus; jeg tror du kan ta det med ro med de lyktene på den røde F20'en, dette er vel et fotoshoppet bilde, og den fronten rimer ikke med designtrendene fra BMW nå om dagen. Vi får vel vente på ekte bilder, eller helst eget øyensyn, før vi avgjør hva vi mener om designen.

Vedlegg

.Marcus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2007
    Antall liker
    126
    Håper inderlig ikke det er det endelige designet, Vidar! Mange, som Spiralis så elegant uttrykker, er jo i utgangspunktet ikke forenelige med denne 1-serien som den er, da kan de jo ikke finne på å gjøre den (enda?) fælere!

Virker dog generelt som mange tror 1-serien ikke er konstruert fra grunnen opp som de andre BMW'ene, og at den er langt ifra like eksklusiv i sin klasse som de andre modellene er i sin. Føler meg nesten som en kar som eier Porsche 944 bare for å være med i Porsche-klubben ;D

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    .Marcus skrev:
    Håper inderlig ikke det er det endelige designet, Vidar! Mange, som Spiralis så elegant uttrykker, er jo i utgangspunktet ikke forenelige med denne 1-serien som den er, da kan de jo ikke finne på å gjøre den (enda?) fælere!

Virker dog generelt som mange tror 1-serien ikke er konstruert fra grunnen opp som de andre BMW'ene, og at den er langt ifra like eksklusiv i sin klasse som de andre modellene er i sin. Føler meg nesten som en kar som eier Porsche 944 bare for å være med i Porsche-klubben ;D
    924 mener du vel. 944 er jo sånn noenlunde godtatt på grunn av motor og kjøreegenskaper. 924 derimot er utstyrt med en Audi-femmer. Ikke godkjent av folk flest. Men likefullt en god sportsbil.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    .Marcus skrev:
    Håper inderlig ikke det er det endelige designet, Vidar!
    Risikalbelt å love noe, men jeg tror det der garantert ikke blir noe endelig design. Det er jo ikke et design i det hele tatt, bare en person som har lekt seg med dataen sin.

For det første er det ingenting som stemmer med fronten, og lyktene er helt ulogiske. Innmaten i de stemmer heller ikke. For det andre er jo dette som sagt resultatet av en eller annen fotoshopper som har sittet og lekt seg på dataen sin. BMW's design blir nok langt mer logisk og helhetlig. Tror nå jeg da.

Sitter og leser på bimmerfest på iPhone om dagen, de har lansert en svært bra app. Bare sånn apropos.

http://www.bimmerfest.com/news/473400/bimmerfest-goes-mobile-with-free-iphone-android-apps

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.136
    Torget vurderinger
    0
    Avkommet driver for tiden å fotograferer all verdens ulike biler på et semiprofesjonellt nivå. Selger bilder til til forhandlere som låner ut biler for fotografering. Han prøvde nylig to ulike X3 og var rimelig imponert over bilen. For dyrt for en ungdom selvsagt men den skal i følge ham være utrolig fin å kjøre.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.716
    baluba skrev:
    924 derimot er utstyrt med en Audi-femmer.
    Firer, VW LT motor. OT

Designet på BMW har beveget seg fra det lette og sportslige til det tunge og pompøse.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.136
    Torget vurderinger
    0

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Takker for tips Spiralis. Det er jo bare etpar-tre timer til Ålesund herfra.

Er det noen som har ny F10 med iPhone 4 "cradle" eller snap-in adapter?

Jeg følger med på bimmerfest..

http://www.bimmerfest.com/forums/forumdisplay.php?f=1

.. som er et glimrende og meget underholdende samt informativt forum, forresten har de en overmåte bra iPhone-app for forumet også. Der er det iallefall snakk om at adapteren (cradle) som opprinnelig ble lansert fikk iPhone4 til å gå varm, så den ble trukket, og ny er muligens ikke ventet før juli? Noen som vet noe om norsk status på slikt?

Vedlegg

J

JPMi

Gjest
    Se der ja, Bimmerfest er et forum som jeg har oversett. Sluker ellers alt av info om BMW for tiden. Jeg skal hente en 116i 2009 i morgen. Ikke noen racer akkurat, men et teknologisk sprang fra min Saab 9-3 2000. Dessuten liker jeg designet. (Ja, jeg vet at jeg er rar ;D)

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Bimmerfest er moro ja. Grattis med 116i. Er det toliteren i 2009 eller 1.6-literen?

J

JPMi

Gjest
    Det er toliteren. Tidligere leasingbil. Veldig pen i lakk og interiør, men noe begrenset med ekstrautstyr.

.Marcus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2007
    Antall liker
    126
    JPMi skrev:
    Dessuten liker jeg designet.
    WOHOO! ;D

Red.: babybmw.net er et mer eller mindre dedikert 1-serie forum, forøvrig. Ymse info og tips!

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    JPMi skrev:
    Det er toliteren. Tidligere leasingbil. Veldig pen i lakk og interiør, men noe begrenset med ekstrautstyr.
    Bra. Tror det er en mye bedre motor enn 1.6-literen, og det er vel ikke samme issue med coiler heller.

larkrla

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Antall liker
    2.405
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Har vel bestemt meg for å gå for en 5er Touring bensin og X-drive etterhvert. Var i kontakt med BMW i dag som sier at de ikke har en helt endelig beskjed vedr tilgjengeligheten, men at det ser ut til at 528ixt og 535ixt blir tilgjengelig til høsten en gang. That`s good news!

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Rapporter vil ha det til at 535i Touring kommer med xDrive først. Videre vil rapporter ha det til at de nye 528i'ene om litt vil få en firesylindret twinscroll turboutgave av N55-motoren (fra 535i) som skal hete N22 eller noe slik tror jeg.

larkrla

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Antall liker
    2.405
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    For min del er det kun 6 cylindere, bensin og x-drive som gjelder ved kjøp av ny femmer. Har avtalt prøvekjøring med Bavaria, men er usikker på hva slags motor som sitter i prøvebilen.

Jeg kikket på en Touring med noe jeg tror må ha vært M-pakke her om dagen. Det er den lekreste stasjonsvogna jeg noensinne har festet blikket på, og det med klar margin. Tror ikke jeg kommer til å gå for M-pakke selv denne gangen, selv om jeg vanligvis pleier å gjøre det. Vi får se, jeg ser man nå kan krysse av for å slippe sportsunderstellet. Men jeg synes det er idiotisk at jeg ikke kan få den fargen eller de felgene jeg ønsker, kombinert med M-pakke. Hva er vitsen med å begrense valgene på den måten? Jeg har lyst på dyphavsblå med kanelbrune seter og V-eke 331.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Sportsunderstell har du evig nok av med Adaptive Drive vil jeg mene, mye bedre enn mitt nåværende E60 faste sportsunderstell på de fleste områder. Og byr på en lang rekke fordeler utover et fast sportsunderstell. Anbefales å snuse på, se på youtube el og å prøve.

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    8.817
    Torget vurderinger
    1
    larkrla skrev:
    Men jeg synes det er idiotisk at jeg ikke kan få den fargen eller de felgene jeg ønsker, kombinert med M-pakke. Hva er vitsen med å begrense valgene på den måten? Jeg har lyst på dyphavsblå med kanelbrune seter og V-eke 331.
    Har ikke BMW det slik som Audi at du kan få nøyaktig den fargen du vil? Inkludert ting som ikke står i fargekartet?
    Forøvrig interiør og annet utstyr slik som girknott i gull!

.Marcus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2007
    Antall liker
    126
    Individual lakkering kan selvsagt kjøpes for penger.

Leguna Seca Blue for eksempel!

larkrla

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Antall liker
    2.405
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Vidar P skrev:
    Sportsunderstell har du evig nok av med Adaptive Drive vil jeg mene, mye bedre enn mitt nåværende E60 faste sportsunderstell på de fleste områder. Og byr på en lang rekke fordeler utover et fast sportsunderstell. Anbefales å snuse på, se på youtube el og å prøve.
    Har Adaptive Drive på X5en, helt fantastisk at en så stor, tung og høy bil kan kjøre på en slik måte. Så M-understell i tillegg er sikkert helt undødvendig. Er Adaptive Drive blitt standard?

Og jo, selvsagt kan du få BMWen som du vil, det er bare et spørsmål om hvor man vil plassere cash :)

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Adaptive Drive er ikke standard, men fås på 535i mot omlag 33k om jeg ikke husker feil. Er ikke tilgjengelig på de skandinaviske motormodellene (520d, 523i, 525d etc). Men da har man en hel bråta funksjoner med bl.a aktive krengestabilisatorer, automatisk opphengsdemping etc etc.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Hyggelig lesing fra ADAC nok en gang. Litt å tenke på for de som innbiller seg at det er sannhet i myten om at japanske biler "bare går-og-går" og liksom er så driftssikre. Det burde ha vist seg på en slik statistikk i så fall.

Vel verdt å merke seg at kjørelengde på modellene ikke synes medregnet, det vil kunne gi vridninger i listeplasseringene til ytterligere fordel for noen av premium-merkene; noen bilmodeller kjøres simpelthen lengre enn andre i snitt.

http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=10084883

torem

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Antall liker
    835
    Vidar P skrev:
    Hyggelig lesing fra ADAC nok en gang. Litt å tenke på for de som innbiller seg at det er sannhet i myten om at japanske biler "bare går-og-går" og liksom er så driftssikre. Det burde ha vist seg på en slik statistikk i så fall.
    Kanskje tyske BMW-eiere er flinke til å vedlikeholde bilene sine? Du får vel ikke motorstopp i en nesten ny bil hvis alle servicer er fulgt og evt. feil er rettet opp. Det er kanskje derfor at f.eks. Toyota gjør det så bra på den norske statistikken. Norske Toyota-forhandlere er vel flinke til å følge opp kundene (som i alle fall tidligere var veldig lojale til merket).

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Det føres ingen slik systematisk norsk statistikk, så hvor du har de tallene ifra kunne du kanskje utdype. De er uansett ikke offentliggjorte, og det er ikke lagt opp til en vekting som er egnet for å avsløre forskjeller på modeller i Norge. Se nederst i artikkelen uttalelser fra Viking og NAF;

Norske bilister får ikke lignende tall fra norske bilbergingsfirmaer.

- Vi finner ingen signifikante utslag på enkelte merker eller modeller når det gjelder antall assistanser. Våre tall går vi heller ikke ut med, sier administrerende direktør i Viking Redningstjeneste, Hans Petter Semmelmann.

- Er det fordi dere har avtale med enkelte bilmerker om å yte assistanse til disse?

- Ikke bare derfor. Det er mange årsaker, og vi føler det kan gi et feil bilde av virkeligheten og utlevere alle våre kunder, ikke bare forretningskundene. Vi har diskutert dette internt, sier Semmelmann.

Heller ikke NAF, som er søsterorganisasjonen til ADAC utarbeider slik statistikk. NAF har i likhet med Viking forretningsavtaler med flere bilmerker om veihjelp.
    Spør du meg så har forhandlere og importører av japanske biler vært flinke til å kaste blår i øynene på kjøpere med å skape en illusjon av at deres modeller er så driftssikre.

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.403
    Torget vurderinger
    12
    Vidar P skrev:
    Spør du meg så har forhandlere og importører av japanske biler vært flinke til å kaste blår i øynene på kjøpere med å skape en illusjon av at deres modeller er så driftssikre.
    Den forstår jeg ikke helt. Linken over fra vg (adac og bilprovningen) tyder da eksempelvis på at japanske biler både er driftssikre og scorer bra på feilstatistikken. Jeg kjører mye i jobb og bilene jeg ser står langs veien er i hovedsak VW, Ford, Opel og Mercedes. Det har selvfølgelig med omfang å gjøre, men det er sjelden japanske biler som står. Jeg oppfatter derfor ikke at selgere av japanske biler holder noen for narr.

torem

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Antall liker
    835
    Vidar P skrev:
    Det føres ingen slik systematisk norsk statistikk, så hvor du har de tallene ifra kunne du kanskje utdype. De er uansett ikke offentliggjorte, og det er ikke lagt opp til en vekting som er egnet for å avsløre forskjeller på modeller i Norge. Se nederst i artikkelen uttalelser fra Viking og NAF;
    Nei, NAF har vel ikke statistikk på antall nødstopp, men de har vel statistikk som viser vanlige feil og mangler på bruktbiler. Spesielt Toyota og Mazda har tradisjonelt gjort det bra på dette uten at jeg har tallene i hodet. Men jeg tipper forskjellene ikke er så store som de en gang var.

Å bruke antall nødstopp på tyske veier som et bevis på at japanske biler er dårlige blir litt søkt imo. Da må vi i alle fall vite hvor store forskjellene mellom bilene på den tyske statistikken faktisk er.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Det du refererer til er feil ved planlagte periodiske kontroller. Det vil generelt gjerne være slik at biler med kort km ift årsmodell vil ha minst feil, så f.eks vil en typisk bybil ala Toyota Corolla være lite feilbefengt på kontroll, mens biler med typisk lang snittkjørelengde ala f.eks Mercedes E-klasse eller BMW 5-serie vil ha desto flere. NAF har dessuten ikke skilt mellom feiltyper, så feil som f.eks slitte dekk, lyspærer som ikke virker (typisk skiltlys på EU-kontroll), slitte bremseklosser etc vil være hovedtyngden av feil. Dette er feil som ikke har med bilen å gjøre som sådan, men som gladelig brukes av salgsledd for å skape en illusjon av at deres biler er så feilfrie.

Dette er statistikker som er helt ubrukelige for å si noe som helst om bilene, de sier mest om kjørelengder. Nettopp derfor bør man være på vakt mot feilbruk av slike tall også. ADAC-statistikken er imidlertid mye mer real-life, og forteller om signifikante incidenser veid mot kjørelengde og alder. Her scorer f.eks Toyota Corolla veldig dårlig, og har alltid gjort det.

Ang søkt fra min side, så er det vel ikke søkt å registrere at det er utarbeidet statistikker fra ADAC som fra deres tallmateriale beskriver risikoen for nødstopp fordelt på bilmodell. Er ikke ute etter noen bevis for noe som helst, men disse tallene skisserer antall nødstopp på tyske veier. Skulle tro det var rimelig relevant for å vurdere nødstopprisiko ift bilmodell. Dessuten leverer tyskerne tallmateriale for hver enkelt bil, så det er ikke noe mysterium hvor store forskjellene er. Grunnlag for helt andre konklusjoner her enn i statistikkene fra EU-kontroller.

Det hele handler vel imo om å ha et edruelig forhold til å lese statistikker, og trekke relevante konklusjoner fra tallmaterialer. Ikke rart f.eks Viking ikke vil gå ut med sine tallmaterialer; de er vel vitende om at de ikke har utarbeidet materiale som er representativt for den enkelte bilmodell.

.Marcus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2007
    Antall liker
    126
    Hørte om en som hadde kjørt en Kia Shuma II (med motor fra eldre Mazda 323) i ÉN TIME uten oljetrykk.

De sprettet motoren og fant kun mindre slitasje ;D

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn