Bil, båt og motorsykkel BMW premiere

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • S

    Stereo_Mono

    Gjest
    .Marcus skrev:
    Nei, om man liker lyden i en bensinmotor er det bare å si det. Motorkarakteristikk må ikke nødvendigvis dikteres av drivstoff, selv om det er trender til det i bilbransjen sett under ett. Det finnes selvsagt flust av eksempler på direkte horrible dieselmotorer, men det sitter mye tamt under norske pansere som går på bensin også.
    Helt klart Marcus. De fleste av de som går på Norske veier er ikke gode saker. BMW er heldigvis flinke med motor uansett drivstoff. I toppsjiktet vil jeg si.
    Personlig foretrekker jeg hele karakteristikken i en god moderne bensin motor og noe annet er uaktuelt for meg personlig. Artig med det brede effektregisteret og med dagens moderne turboer er de omtrent like sterke i bånn som en diesel.

    Har virklig troen på disse mye x16i og 18i motorene :)
     

    Brasse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Innlegg
    5.095
    Antall liker
    9
    BMW har gjort ein super jobb med diesel-motorene og registeret. Han far har ein ny 320D og den ber om å bli dratt opp mot sperra. Med den relativt tettstega 6 trinns-girkassen er det definitivt den mest bensinaktige dieselen eg har prøvd. Herlig motor, som eg nok hadde hatt vanskelig med å ikkje velge om eg skulle kjøpt samme ny BMW 320.
     

    .Marcus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2007
    Innlegg
    1.267
    Antall liker
    126
    Jeg synes for ordens skyld at de nye små bensinturboene er lovende. Man får myyye krefter ut av en slik en sammenlignet med de minste dieselmotorene. Alle traktorer under 2 liter er håpløse for min egen del. Har prøvd en 2010 mod. Audi A3 1.6 TDI, som skulle ta over for 1.9 TDI med samme effekt og moment, men gud bedre det var slapt.

    Nå går riktignok denne motoren horribelt langt på en tank, men jeg har ingenting imot å betale litt mer av billigdrivstoffet for å få en litt sprekere bil! ;D
     

    EndreS

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.09.2007
    Innlegg
    195
    Antall liker
    37
    Sted
    Bergen
    Hei

    Er lei av å bruke en formue på verksted hvert år på to stk eldre VAG biler. Nå skal vi ha kun en bil og håper vi klarer oss med plassen i en 118d. To voksne og to gutter på 9 og 11år. Skal ha med takboks til ferieturer.

    Venter på en 118d med M-pakke og 143hk i Lemans blue metallic. Var og er usikker på hvordan den nye blir plass og prismessig, samt endringer i avgiftssystemet fra nyttår. Gleder meg til helt ny bil. Har kjørt gammel bil i 25år - ALDRI MER!

    :) :) :)

    NB! Bildet er lånt fra Finn.no
     

    Vedlegg

    .Marcus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2007
    Innlegg
    1.267
    Antall liker
    126
    Takboks er nok ingen dum idé, man kan ikke akkurat beskylde bagasjerommet i 1-serien for å være digert på noen måte!

    Har BMW oppjustert 118D tilbake til 143 HK nå? Etter de lanserte de nye motorene i midten av 07 nedjusterte de effekten på papiret ihvertfall, til 136 HK rundt årsskiftet 07-08.

    Du har uansett gjort et både riktig og viktig valg, Endre. 1-serien er jo den eneste bilen i klassen med bakhjulsdrift ;) Den nye hatchbacken som kommer (F20) blir etter sigende den siste bakhjulsdrevne generasjon 1-serie, ettersom neste generasjons Coupe og Cab visstnok skal løses ut til en "ny" 2-serie - denne heldigvis med bakhjulsdrift som normalt fra BMW. Etter F20 kommer det altså en forhjulsdrevet 3- og 5-dørs hatch, dessverre.

    Synd at de skal bort fra RWD konseptet etter hvert, spesielt med slike forhenværende reklameplakater:





    Selv om det ikke gjelder hele flåten selvsagt.
     

    EndreS

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.09.2007
    Innlegg
    195
    Antall liker
    37
    Sted
    Bergen
    Ang. 136 vs 143hk. Jeg betalte ca 6k ekstra for å få 143hk utgaven. Begge står i BMW-prislisten. Samme med 163/177hk.

    Venter å få den levert til 1. juli - halv årsavgift da. Rett fra samlebåndet, blandt de siste som lages. Spørsmålet er om det er "lurt" eller "dumt". Det er ihvertfall ikke "barnesykdommer" men mulig prisfallet blir større. Vi får se om noen år....

    Endre
     
    S

    Stereo_Mono

    Gjest
    EndreS skrev:
    Ang. 136 vs 143hk. Jeg betalte ca 6k ekstra for å få 143hk utgaven. Begge står i BMW-prislisten. Samme med 163/177hk.

    Venter å få den levert til 1. juli - halv årsavgift da. Rett fra samlebåndet, blandt de siste som lages. Spørsmålet er om det er "lurt" eller "dumt". Det er ihvertfall ikke "barnesykdommer" men mulig prisfallet blir større. Vi får se om noen år....

    Endre
    Aldri dumt å handle mot slutten av en bilmodell liv om du ikke trenger det nyeste.
     

    .Marcus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2007
    Innlegg
    1.267
    Antall liker
    126
    Takk for oppklaring Endre!

    Helt enig med deg digiman. En god bil er som god hi-fi, blir ikke dårligere av at det kommer noe nytt.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.195
    Antall liker
    8.427
    Torget vurderinger
    12
    Helt sikkert morsom, men litt liten og klumpete og er ingen typisk M synes jeg, men det endrer selvfølgelig ikke bilens egenskaper. Stemmer det eller har jeg drømt at modellen er lagt ned etter kun 1 års produksjon?
     

    Brasse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Innlegg
    5.095
    Antall liker
    9
    Stutt og kort med styling som ser ut som det er tegna av Boomex, Zender eller ein av dei andre leverandørene av skjørt og spoiler.
    Men, den er lett, har mykje av understellet fra M3 og er, i følge dei testane eg har lest, meir M enn dei fleste M på markedet i dag.
     

    .Marcus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2007
    Innlegg
    1.267
    Antall liker
    126
    Trondmeg skrev:
    Stemmer det eller har jeg drømt at modellen er lagt ned etter kun 1 års produksjon?
    De første 1M ble levert for rundt 1-2 måneder siden. BMW har så vidt jeg vet begrenset produksjon til 400 stk.
     

    Brasse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Innlegg
    5.095
    Antall liker
    9
    Nye M5





    Som med nye 1M ser det ut som de har kjøpt skjørt og spoiler, men skitt au. Sikkert ein drøm å køyre.
     

    Brasse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Innlegg
    5.095
    Antall liker
    9
    Fra søndagens Top Gear, test av bastarden BMW 1M.
    Raskere enn M3 gitt, og det sidelengs på fuktig bane!

     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.125
    Antall liker
    2.372
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Nettop kommet til meg selv igjen etter dagens 4 timers prøvetur med den nye 5-serie Touring.
    Riktignok "bare" en 520D med 184hk, men bevares for en bil dette er. Har selv lang erfaring med BMW, mine 5 siste biler er fra Bayern. Kjører i dag nyeste generasjon X5, men må dessverre innrømme at nye 5-serie er den overlegen hva gjelder kvalitetsfølelse, kjøreegenskaper, støy og faktisk virker den også å ha mer bagasjeplass enn min bil.

    Prøvebilen var utstyrt med M-pakke, 19-tommers hjul og sportsautomat. Jeg fryktet en hard bil, men frykten var fullstendig ubegrunnet, følelsen var å kjøre med standard 17-tommere, men med et avsindig veigrep og veldig flott utseende.

    Det eneste jeg ikke likte med den var sportsautomat, som da automatisk leveres med hendler for girskift på rattet til bruk ved aktiv kjøring. Disse opplevde jeg å være i veien for slik jeg ofte liker å holde i rattet, men dette gjelder altså kun ved bestilling av sportsautomat. Også 4-cylindret diesel da...motoren er selvsagt bra, men personlig kjøper jeg ikke en BMW i denne klassen med 4 cylindere og diesel.

    En fantastisk bil. Jeg bestiller en til meg selv senere i høst, da med bensin og kanskje x-drive. Bavaria tror 528ix og 535ix blir tilgjengelige på senhøsten så da er det bare å starte sparingen.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Bilen min ankom igår kveld, og jeg var på inspeksjon hos forhandleren idag. Riktignok før klargjøring, men jeg rakk å få med meg at interiøret var helt breathtakingly stunning. Jeg var litt spent på det, men det er så usigelig vakkert med oyster/oyster! I virkeligheten er det en åpenbaring, synes jeg iallefall. Så smooth, åpent og inviterende.

    Får den levert fredag, gleder meg. Noen dårlige mobilbilder;
     

    Vedlegg

    .Marcus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2007
    Innlegg
    1.267
    Antall liker
    126
    Er det 17"?

    Så veldig små ut isåfall, stor tralle :) Flott bil, absolutt! Si ifra når du selger, så kjøper jeg!
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    20.087
    Antall liker
    10.635
    Det siste bildet, er lakken ruglete, eller er det noe gugge utenpå?
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Det er 17" ja Marcus. Standard felger. Jeg har prøvekjørt den med 17, 18 og 19 og likte standard 17" dimensjon klart best. Beste balanse mellom komfort og sportslighet for de veiene jeg kjører på imo. Tar ujevnheter og dårlig asfalt bedre, og støyer mindre. Og den sporer ikke slik som 18 og 19 heller. De ser glimrende ut i virkeligheten imo. Så derfor valgte jeg det. Hadde jeg kjørt på motorvei eller bedre veier andre steder hadde jeg nok ofret litt støy og komfort for enda mer kontant styrefølelse med større felger.
    Men man får jo alle slags dimensjoner, så det er jo bare å velge fritt etter eget ønske.

    Ruglete lakk under skiltplata ja. Det er visst slik på disse har jeg sett, det har sikkert noe med noe å gjøre uten at jeg vet noe om det; evt ruglete lakk ellers på bilen var ikke synlig for meg iallefall. Lakkeringen så veldig bra ut.
     

    Ambings

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.09.2004
    Innlegg
    307
    Antall liker
    5
    Gratulerer med flott bil Vidar P. Har valgt tilsvarende fargekombinasjon utvendig/innvendig på mine to siste biler jeg også (dog av annet fabrikat).
    Er det en X? I så tilfelle vil du nok sette så stor pris på det, at det blir vanskelig å gå tilbake til tohjulsdrift ved neste anledning.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Takker, det er en xDrive ja. Eneste utvendige tegn til det er xDrive-emblemet under sideblinkene bak forhjula (ser det såvidt på etpar av bildene. Gleder meg til vinteren :)
     

    KW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    6.388
    Antall liker
    390
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Skjønner svært godt at du gleder deg til fredag Vidar!
    Tror også hjulvalget ditt er fornuftig ut i fra det du sjøl sier.

    Mvh.KW
     

    Brasse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Innlegg
    5.095
    Antall liker
    9
    Er det på grunn av X-drive at den ser litt høg ut? De 5-seriane eg har sett her i Oslo har vært temmelig kant i kant mellom skjermbue og hjul. Men det kan være fabrikksenk / anna understell. Gratulerer med flott vogn!
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Tenker det har med kameravinkel å gjøre? Eller noe annet? Denne skal ikke være noe høyere enn standard understell, selv om den har dette Adaptive Drive-systemet. Dette er standard felger og standard alt, så det er slik det skal være.
     

    Brasse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Innlegg
    5.095
    Antall liker
    9
    Ja, sikkert ein blanding av det og av at det er mykje 19" her nede.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    19" skal jo ikke ha noe mindre avstand til skjermbuen enn 17 og 18. Hjulomkretsen er jo den samme.
     

    Brasse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Innlegg
    5.095
    Antall liker
    9
    Jo, sjølvsagt, men det oppstår eit synsbedrag når felgen er såpass mykje større.
    Eit par av de eg har sett har vorte dytta ein 3-5 cm ned mot bakken. Usikker om det er fra fabrikken eller om dei har fått Hamann dempere e.l.

    Då ser dei omtrent såher ut.

     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    13.343
    Antall liker
    16.052
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    VANN-vittig (!!!) lekker bil du har kjøpt deg, VidarP! Gratulerer så masse, lever drømmen du 8)

    17-tommerne ser ut som trillebårhjul, men forstår veldig godt at det både er sportslig nok og ikke minst komfortmessig et hav bedre enn 19 og 18. Har selv en kjenning som kjører på nordnorske veier og det var ulevelig med 19-tommere. Etter han fikk på originale 17-tommere så ble det "ny" bil.

    Nyt tiden frem til du tar den ut, etter den er kjørt ut fra utstillingen er den plutselig bare en sånn vanlig bil som blir skitten både inni og utenpå som alle andre biler...
    Nesten sånn at tiden med brosjyrer, bestilling, venting og henting er best.
    Skjønt, i en sånn BMW blir det nok nytelse i år fremover.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Takker Roda. Som vanlig en fryd å trille en ny BMW ut fra forhandler.

    Trondmeg skrev:
    Herlig! Du har jo en del gode svingete veier i regionen også. Jeg ser du fremholder sportsligheten. En del tester har gitt meg inntrykk av at den har beveget seg i luksuriøs retning. Jeg forstår at det er tidlig å spørre, men hovordan opplever du den sportslige siden ift den forrige? Da tenker jeg på mmk og følelse med underlaget.
    Nå var jo min forrige (en E60 525i manuell med sportsdekk, sportsunderstell og servotronic) utpreget sportslig da, mens jeg har gått for en noe mer "komfortabel" setup på den nye. Og det merkes nok på noen måter, da den lettere E60 hadde bedre styrerespons og virket "lettere" på flere måter handlingmessig.

    Imidlertid så har den nye mange av de sportslige "extras" som nok gjør den til vel så agil og responsiv som de fleste F10 på norske veier; den har denne superbe og ultrakraftige 535i biturbo/intercooler rekkeseks bensinmotoren (N55), sportsautomat med paddles, Adaptive Drive med aktiv krengestabilisering, xDrive med individuell firehjuls DSC, Sport og Sport+ settinger (individuellt konfigurerbare via software) som styrer rattrespons, pedalrespons, girskiftrespons etc etc.

    Dette er noe helt annet enn disse M-klistremerkene, fjåsete spoilerne og alt annet tøv som noen driver og kliner på BMWene sine; dette er reelle ytelseskomponenter som merkes godt på nettopp ytelse. Nå har jeg imidlertid bare kjørt noen titalls km med den, og kan ikke dra ut på girene; men den virker motormessig mer responsiv enn min ex E60 (skulle bare mangle med nærmest det dobbelte av dreiemoment og mer enn 50% økt effekt), men handling krever nok litt tilvenning fra E60 selv om den virker svært lovende. For å si det slik så tror jeg at jeg totalt sett ville mye heller ha kjørt råfort i denne på krappe vanskelige veier enn med de fleste biler. Men noe tilvenning gjenstår.

    For ordens skyld; jeg poster denne i BMW-tråden da den sikkert ikke er like velkommen i "Hva kjører du-" tråden.
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.859
    Antall liker
    3.351
    Torget vurderinger
    0
    Gratulerer med lekre linjer fra BMW

    Det har skjedd litt på karosserifronten gjennom de siste 30 år



     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Det kan man si. Selv liker jeg ikke utseendet på noen av de to avbildede, og synes også den originale 3-serien (og xx02) var veldig flott, ikke minst for sin tid. Samme med den nederste. Uten påskrudde eller pålimte harryskjermer og jålestæsh. Men det er en smaksak.
     

    Elektron

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.07.2007
    Innlegg
    1.886
    Antall liker
    120
    Sted
    Bergen
    Gratulerer med flott bil Vidar. Her er det nok mye kos og kjøreglede. Du skal ha premie for tålmodig venting.

    mvh Elektron
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Fikk sett på doktorens bil live i dag og det er litt av en bil, gratulerer.
     

    Julenissen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.05.2002
    Innlegg
    323
    Antall liker
    3
    Vidar P skrev:
    Takker Roda. Som vanlig en fryd å trille en ny BMW ut fra forhandler.

    Trondmeg skrev:
    Herlig! Du har jo en del gode svingete veier i regionen også. Jeg ser du fremholder sportsligheten. En del tester har gitt meg inntrykk av at den har beveget seg i luksuriøs retning. Jeg forstår at det er tidlig å spørre, men hovordan opplever du den sportslige siden ift den forrige? Da tenker jeg på mmk og følelse med underlaget.
    Nå var jo min forrige (en E60 525i manuell med sportsdekk, sportsunderstell og servotronic) utpreget sportslig da, mens jeg har gått for en noe mer "komfortabel" setup på den nye. Og det merkes nok på noen måter, da den lettere E60 hadde bedre styrerespons og virket "lettere" på flere måter handlingmessig.

    Imidlertid så har den nye mange av de sportslige "extras" som nok gjør den til vel så agil og responsiv som de fleste F10 på norske veier; den har denne superbe og ultrakraftige 535i biturbo/intercooler rekkeseks bensinmotoren (N55), sportsautomat med paddles, Adaptive Drive med aktiv krengestabilisering, xDrive med individuell firehjuls DSC, Sport og Sport+ settinger (individuellt konfigurerbare via software) som styrer rattrespons, pedalrespons, girskiftrespons etc etc.

    Dette er noe helt annet enn disse M-klistremerkene, fjåsete spoilerne og alt annet tøv som noen driver og kliner på BMWene sine; dette er reelle ytelseskomponenter som merkes godt på nettopp ytelse. Nå har jeg imidlertid bare kjørt noen titalls km med den, og kan ikke dra ut på girene; men den virker motormessig mer responsiv enn min ex E60 (skulle bare mangle med nærmest det dobbelte av dreiemoment og mer enn 50% økt effekt), men handling krever nok litt tilvenning fra E60 selv om den virker svært lovende. For å si det slik så tror jeg at jeg totalt sett ville mye heller ha kjørt råfort i denne på krappe vanskelige veier enn med de fleste biler. Men noe tilvenning gjenstår.

    For ordens skyld; jeg poster denne i BMW-tråden da den sikkert ikke er like velkommen i "Hva kjører du-" tråden.
    Som en liten kurositet rundt hvor "nødvendig" alt av tilleggsutstyr er , tror det var redaktøren i tyske auto motorsport som satte rekord med M5 rundt ringen, prøvde flere oppsett og endte opp med komforinstilling på understellet ;D
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Det samme har jeg endt opp med også så langt (som ikke er langt i det hele tatt). Men det skal tilføyes at jeg (og sikkert denne redaktøren) har biler med Adaptive Drive (ekstrautstyr, i Norge ca. 35kkr eller så), som inkluderer bl.a dynamisk fjærings/dempings-oppsett og aktive krengestabilisatorer. Det gjør hele forskjellen.

    Selv om bilen er i komfortmodus; straks du "køler" på i en kurve, hiver bilen rundt en sving, aksellererer hardt e.l. så strammes ting opp på under en brøkdel av et sekund til hinsides komfort-settingens standard stramhet. Fantastisk system, og så langt har det fungert imponerende og enda noen knepp nordom det. Så det skulle ikke forbause meg dersom denne redaktøren merket effekten av dette.
     

    Kabeldragern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Innlegg
    4.339
    Antall liker
    1.229
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    Vidar P skrev:
    Det samme har jeg endt opp med også så langt (som ikke er langt i det hele tatt). Men det skal tilføyes at jeg (og sikkert denne redaktøren) har biler med Adaptive Drive (ekstrautstyr, i Norge ca. 35kkr eller så), som inkluderer bl.a dynamisk fjærings/dempings-oppsett og aktive krengestabilisatorer. Det gjør hele forskjellen.

    Selv om bilen er i komfortmodus; straks du "køler" på i en kurve, hiver bilen rundt en sving, aksellererer hardt e.l. så strammes ting opp på under en brøkdel av et sekund til hinsides komfort-settingens standard stramhet. Fantastisk system, og så langt har det fungert imponerende og enda noen knepp nordom det. Så det skulle ikke forbause meg dersom denne redaktøren merket effekten av dette.
    Akkurat samme system som på en Citroen XM 1990 mod jeg hadde før. 8)
    (Greide ikke å la være...... ;D)

    Gratulerer med ny bil, VidarP. Fornøyd? :)
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.706
    Antall liker
    8.110
    Torget vurderinger
    0
    Gratulerer med ny bil Vidar. Den ser i allefall utrolig lekker ut, enig med deg i at det lyse interiøret gir bilen et utrolig løft på "stilighets skalaen". Bare SÅ mye mer elegant enn det sedvanlige sorte interiøret. Går ut fra at øra er gode å ha nå, slik at smilet ikke går helt rundt når du er ute å "triller" i nybilen!
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn