Takker Roda. Som vanlig en fryd å trille en ny BMW ut fra forhandler.
Trondmeg skrev:
Herlig! Du har jo en del gode svingete veier i regionen også. Jeg ser du fremholder sportsligheten. En del tester har gitt meg inntrykk av at den har beveget seg i luksuriøs retning. Jeg forstår at det er tidlig å spørre, men hovordan opplever du den sportslige siden ift den forrige? Da tenker jeg på mmk og følelse med underlaget.
Nå var jo min forrige (en E60 525i manuell med sportsdekk, sportsunderstell og servotronic) utpreget sportslig da, mens jeg har gått for en noe mer "komfortabel" setup på den nye. Og det merkes nok på noen måter, da den lettere E60 hadde bedre styrerespons og virket "lettere" på flere måter handlingmessig.
Imidlertid så har den nye mange av de sportslige "extras" som nok gjør den til vel så agil og responsiv som de fleste F10 på norske veier; den har denne superbe og ultrakraftige 535i biturbo/intercooler rekkeseks bensinmotoren (N55), sportsautomat med paddles, Adaptive Drive med aktiv krengestabilisering, xDrive med individuell firehjuls DSC, Sport og Sport+ settinger (individuellt konfigurerbare via software) som styrer rattrespons, pedalrespons, girskiftrespons etc etc.
Dette er noe helt annet enn disse M-klistremerkene, fjåsete spoilerne og alt annet tøv som noen driver og kliner på BMWene sine; dette er reelle ytelseskomponenter som merkes godt på nettopp ytelse. Nå har jeg imidlertid bare kjørt noen titalls km med den, og kan ikke dra ut på girene; men den virker motormessig mer responsiv enn min ex E60 (skulle bare mangle med nærmest det dobbelte av dreiemoment og mer enn 50% økt effekt), men handling krever nok litt tilvenning fra E60 selv om den virker svært lovende. For å si det slik så tror jeg at jeg totalt sett ville mye heller ha kjørt råfort i denne på krappe vanskelige veier enn med de fleste biler. Men noe tilvenning gjenstår.
For ordens skyld; jeg poster denne i BMW-tråden da den sikkert ikke er like velkommen i "Hva kjører du-" tråden.