Bil, båt og motorsykkel BMW premiere

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Takker. Øra er gode å ha ja, bilen inviterer til virkelig brede glis hele turen og vel så.

Vedr Citroen; jeg har selv hatt gleden av å kjøre rundt i en ca 1990 XM i mange mil, og jeg vil vel si at å kalle dette Adaptive Drive-systemet for "akkurat samme system" som i en XM er vel mildest talt temmelig misvisende; det blir vel mye likt som å si at to høyttalere med samme størrelse elementer låter likt. Uten å gå inn på noen diskusjon om dette her selvsagt, enhver som er interessert i sammenlikningen får vel bare prøve de to systemene, men for meg så er de så ulike som natt og dag i praksis.

Det er en utrolig power-pack i denne biturbomotoren. Selv om jeg ikke kan kjøre over 4500rpm nå i begynnelsen så merkes det godt at den gir 450 nM moment allerede ved 1200 rpm, og ganget med turtall (som man jo skal for å få et mål på det fysiske arbeidet) så blir det mildest talt en respektabel effekt på alle turtall over tomgang. Denne har mer effekt før 2000rpm, dvs før man i det hele tatt egentlig har begynt å gi gass, enn mange (de fleste mindre) biler har ved max turtall, så kan man jo bare selv gjøre seg opp et bilde av kraften fra denne motoren. Det er en eiendommelig opplevelse, og den åttetrinns sportsautomaten gjør det hele til en harmonisk fryd. Jeg er ikke vanskelig å overtale til å kjøre ut på sykebesøk i kontortid nå til dags! Det gjør jeg med glede!

Skal ta noen bilder av oyster/oyster-interiøret til noen amerikanere (det er ikke et valg der), så kan gjerne poste de her også. Og for de som bor nær så er det jo bare å daffe ned og se! Kabeldragern.. du vet av garasjen min :)

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    390
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har jo gratulert deg for lenge siden (da du bestilte) men det går da fint å gjøre det en gang til nå som du har fått den og kjørt den.........så gratulerer ;)
    Tviler ikke et sekund på det du nevner om dreiemoment, jeg prøvekjørte jo det du kaller for den lille (204HK) og hadde nok stoppet på den ved et eventuelt 6 sylindretvalg enten det nå ville vært 3,5 eller Z4 serien.

Nå ble mitt valg det du vel benevner som "folkevogn", men jeg føler at valget var helt passe for meg.
    Var ute og knipset litt bilder av den forrige dagen, nå med sommerfelgene.

Litt dumt at jeg faktisk ikke har bilder (i det hele tatt eller svært få av mine mc og biler gjennom mitt liv med slikt) Den feilen blir neppe gjentatt.
    Har ikke et bilde av min første mc og bil, ikke ok 8)

Mvh.KW

Vedlegg

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Takker KW. X1 er slett ingen folkevogn, det er en lekker highend allbruksbil fra øverste hylle som jeg gratulerer deg mye med. Eiergleden en ny BMW gir er, tror jeg, noe helt spesielt. Man merker det godt når man får den, som du nok også har gjort, og man blir mer oppmerksom på og takknemlig for det etterhvert som eierskapsårene går.

Min far kjøpte den du snakker om, dvs 523i, og det er en lekker bil med en lekker motor. Kanskje det "beste kjøpet" av bensinmotorene. En helt annen motoropplevelse enn 535i selvsagt, men 523i er en deilig og smooth motor med rikelig av effekt over hele effektbåndet. Så det har du helt rett i imo.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Vidar P skrev:
    … Denne har mer effekt før 2000rpm, dvs før man i det hele tatt egentlig har begynt å gi gass, enn mange (de fleste mindre) biler har ved max turtall, så kan man jo bare selv gjøre seg opp et bilde av kraften fra denne motoren...
    En liten kommentar til en selv; og en presisering av påstanden. Denne N55-motoren (med den gamle motorstyringen) yter rundt 120HK ved 2000rpm, og rundt 180HK ved 3000rpm iflg fabrikkens egne oppgivelser. Etter sigende skal den nye (2012-versjon) motorstyringen som kom med 535i xDrive, 6-serie etc ha et lite løft i ytelse gjennom registeret (angivelig 450Nm moment i samme rpm-intervall), uten at jeg har den nye kurven. Vedlegger kurven med den gamle motorstyringen under.

Vedlegg

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Gratulere med fantastisk ny bil, Vidar P!

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    eldo472 skrev:
    Ryker 523i nå.
    Nye motorer på vei.
    http://www.dinside.no/873423/bmw-trimmer-5-serie

Kan ikke se den er nevnt.

De som vil ha er fornuftig priset rekkesekser må kanskje trå til snart.
    Litt synd, det er en veldig smooth og deilig motor for de som gjerne vil cruise avgårde med rikelig av godlyd, økonomi og effekt på alle turtall. En virkelig behagelig og sterk feelgood motor, men ingen racer. Akkurat slik en 523i-motor skal være.

Skal bli spennende å se/kjøre deres nye firesylindrede turbomotorer. BMW gjør sjelden veldig dårlige valg, og alt har nok en hensikt og en misjon. N55 er utgangspunktet for de nye firesylindrede, og det gir forhåpninger kan jeg si.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Mange meninger om lys eller ikke her, og alle slags andre meninger om ymse ting BMW. Jeg skjønner ikke hvordan meninger kan polariseres slik egentlig, på en så unyansert måte. Unnskyld at jeg sier det, men det virker som om det er mer teoretisering enn faktisk opplevelse fra noen av dere som mener ting veldig tydelig. I beste mening.

Men når jeg kommer til å tenke på det, så lurer jeg på; har dere egentlig prøvd noen nye upmarket BMW'er, og især selvsagt disse dere kommenterer på? Det er gjerne både moro og illuminerende. Anbefales.
    Det er nok sikkert en BMW-forhandler innen rimelig avstand fra de fleste, og de pleier å være veldig imøtekommende med utlån av demobiler for interessenter.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.110
    Torget vurderinger
    0
    .Marcus skrev:
    Spiralis skrev:
    .Marcus skrev:
    Kan vel også sies på den måten at BMW tilslutt har sett lyset ! ;D
    Nei. ;)

Nesten litt skuffet nå. Hadde ventet en mye mer spontan og rask reaksjon på en slik åpenbar provokasjon ! ;D

Vet at de aller fleste BMW folk er veldig glade i sitt "feilhjulstrekk" ! ;D ;D

Men som Vidar påpeker er nok dette mere teoritisering enn noe annet. Har selv vokst opp med SAAB og har derfor lært meg å utnytte fordelene som forhjulsdrift har. Har ingen problemer med å se at folk som er vante med bakhjulsdrift føler seg utilpass med forhjulsdrift, og vise versa. Prøvekjørte en BMW for endel år siden 1600Tii eller 320 av tidligste modell, ( husker ikke ) og da satt jeg med en vemmelig følelse av at bakenden hele tiden ville kjøre forbi forparten. Ikke god følelse ! Det ble ikke kjøp for å si det slik.

Og skal vi være riktig saklige her så har biler utviklet seg ganske mye de siste 40 år, fan man er gammel når man har kjørt bil i nesten 40 år ! :eek: :eek: :eek: , så saken er faktisk en helt annen i dag enn det var tidligere. Biler som er direkte dårlige på kjøre finnes ikke lenger. Så jeg er ganske sikker på at om det dukker opp en forhjulsdrevet Bimmer vil den nok være aldeles utmerket å kjøre. Fabrikken har et ry å ta vare på og det vet de !

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.869
    Sted
    Trondheim
    Vidar P skrev:
    Mange meninger om lys eller ikke her, og alle slags andre meninger om ymse ting BMW. Jeg skjønner ikke hvordan meninger kan polariseres slik egentlig, på en så unyansert måte. Unnskyld at jeg sier det, men det virker som om det er mer teoretisering enn faktisk opplevelse fra noen av dere som mener ting veldig tydelig. I beste mening.

Men når jeg kommer til å tenke på det, så lurer jeg på; har dere egentlig prøvd noen nye upmarket BMW'er, og især selvsagt disse dere kommenterer på? Det er gjerne både moro og illuminerende. Anbefales.
    Det er nok sikkert en BMW-forhandler innen rimelig avstand fra de fleste, og de pleier å være veldig imøtekommende med utlån av demobiler for interessenter.
    Har faktisk prøvd her i Trondheim, men de kunne kun stille med den minste 520d-motoren. Bensinmotorer var de overhodet ikke interessert i å demonstrere.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.110
    Torget vurderinger
    0
    otare skrev:
    Har faktisk prøvd her i Trondheim, men de kunne kun stille med den minste 520d-motoren. Bensinmotorer var de overhodet ikke interessert i å demonstrere.
    Nå er forhandleren i Trondheim et kapittel for seg selv da. :(

Får av og til en lengsel etter "Den Gamle Bayeren" , 732i , og da (for)ledes man i retning den nærmeste Bimmerforhandleren for å se på en ny av samme slag. Slike anfall av "galskap" er "heldigvis" effektivt skutt ned av trøndehovedstadens Bimmer pusher. ( Puh ! ) ;)

Nå er jo jeg i bunn og grunn en anglofil tulling som har mye mer lyst på Jaguar, hvis der skal brennes av et par miller på bil, om jeg skal være ærlig. ( Vidar har sikkert en diagnose som inkluderer noe med "Masocisme" han kan stille. ;D ) Så slik sett er det vel like greit. Men dagens 7 serie er "gyslig" lekker da! Og sikkert en mye bedre bil enn engelskmanen :-\ Bare brosjyren til 7 serien er jo en opplevelse. Inbundet bok med stive permer ! ;) Burde jo selvsagt ha kastet den for lenge siden.........?!

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    otare skrev:
    Det er jo egentlig tragisk, gitt både historikken til BMW og oppnåelsene fra de nye bensindrevne motorene. For ikke å snakke om den fremtid som BMW skisserer med de nye motor- og modellseriene sine.
    Nå er jeg partisk i saken som har en ny 535xi (passerte 700km på telleren idag), men ikke mer partisk enn at jeg prøvde også bl.a 530d før kjøp for å sammenlikne; og jeg må virkelig si at jeg ikke klarer å se et eneste godt argument for 530d, sett med mine øyne. 535i er imo knusende overlegen på alt fra komfort til ytelse, og ikke mange dråpene bak sånn økonomisk i praksis.

Det er jo biasert, og ta det endelig for det, og BMW's diesler er veldig gode til diesler å være for all del; men jeg mener at disse store bensinmotorene fra BMW for meg er halve grunnen til å kjøpe BMW i det hele tatt når man allikevel skal legge igjen så mye penger hos en bilforhandler. De er simpelthen så mye bedre enn alle tilsvarende konkurrenter at de lar alle andre i skyggen. Det at en forhandler ikke er interessert i å demonstrere de er for meg et nokså tydelig signal på at jeg ikke skal kjøpe en BMW av denne forhandleren.

.Marcus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2007
    Antall liker
    126
    Spiralis skrev:
    .Marcus skrev:
    Spiralis skrev:
    .Marcus skrev:
    Kan vel også sies på den måten at BMW tilslutt har sett lyset ! ;D
    Nei. ;)

Nesten litt skuffet nå. Hadde ventet en mye mer spontan og rask reaksjon på en slik åpenbar provokasjon ! ;D

Vet at de aller fleste BMW folk er veldig glade i sitt "feilhjulstrekk" ! ;D ;D

Men som Vidar påpeker er nok dette mere teoritisering enn noe annet. Har selv vokst opp med SAAB og har derfor lært meg å utnytte fordelene som forhjulsdrift har. Har ingen problemer med å se at folk som er vante med bakhjulsdrift føler seg utilpass med forhjulsdrift, og vise versa. Prøvekjørte en BMW for endel år siden 1600Tii eller 320 av tidligste modell, ( husker ikke ) og da satt jeg med en vemmelig følelse av at bakenden hele tiden ville kjøre forbi forparten. Ikke god følelse ! Det ble ikke kjøp for å si det slik.

Og skal vi være riktig saklige her så har biler utviklet seg ganske mye de siste 40 år, fan man er gammel når man har kjørt bil i nesten 40 år ! :eek: :eek: :eek: , så saken er faktisk en helt annen i dag enn det var tidligere. Biler som er direkte dårlige på kjøre finnes ikke lenger. Så jeg er ganske sikker på at om det dukker opp en forhjulsdrevet Bimmer vil den nok være aldeles utmerket å kjøre. Fabrikken har et ry å ta vare på og det vet de !
    Du har selvsagt helt rett Spiralis. Det meste bunner i hvordan man er vandt til å kjøre, samt personlige preferanser. Slikt er ikke å komme unna, med bil som ved hifi :)

Har selv opplevd at hekken på 1'ern min jaget, og da var det feil i bakre hjulstilling som plutselig oppstod etter et besøk hos forhandlerverkstedet for å rette opp en reklamasjonssak med rattlåsen. Retthjulsdrevne (RWD ;D ) biler er litt mer nøpne for dette enn forhjulsdrevne - men man merker jo fort om noe forandres med egen bil, som man gjerne tilbakelegger noen tusen kilometer med på et år.

Selv om BMW nå kommer til å lansere forhjulsdrevne biler, vil jeg tro de aller fleste BMW-entusiaster rynker på nesen av dette, og ikke kommer til å gi den nevneverdig positiv oppmerksomhet. Det finnes allerede forhjulsdrevne doninger som har meget gode kjøreegenskaper, jmf. Alfa/Audi osv. - dette er ikke en nisje BMW trenger å blande seg oppi, all den tid de har brukt på å markedsføre sin bakhjulstrekk.

Jeg var faktisk lenge interessert i å kjøpe en A3, helt til det gikk opp for meg at det faktisk fantes en bil i kompaktklassen med bakhjulstrekk. Etter dette var ikke A3 tema, og jeg gikk for en 1-serie.

I det siste har jeg jobbet mye med å ikke bite på slike kommentarer, så jeg beklager om svaret var litt kjedelig og diplomatisk! Men BMW har alltid stått for at det skal være drift på bakaksel, og jeg synes selv det er dumt at de "kapitulerer" for en løsning de selv mener er mindreverdig.

Jeg skal være forsiktig å snakke om hva som er den ultimate kjøreopplevelse og denslags, men selv om jeg kjører en konebil med traktormotor, får jeg frem smilet så godt som hver eneste gang jeg kjører, satt opp mot jamring, klaging og understyring med forhjulstrekkeren jeg hadde tilgang til før. Selvsagt er det fordeler og ulemper med begge løsninger - men som ingeniørstudent er det vanskelig å veie opp for fordelen å ha svingkrefter og akselerasjonskrefter på adskilte akslinger, fremfor å ha begge kreftene på en enkelt aksling!

Men igjen - det hele bunner i personlig preferanse, behov og kjørestil. Noen liker RWD, noen liker FWD, og noen liker jo AWD/4WD! :)

larkrla

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Antall liker
    2.372
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Da klarte ikke jeg å holde meg lenger. Har nettop satt kloa mi på en kjøpekontrakt, og er om 2 uker eier av en 2011 535i Touring, hvit med brunt skinn og alt tenkelig og utenkelig utstyr.
    Den er brukt, men eneste eier er BMW AG i Munchen som har brukt den som visningsbil. Den er gått snaue 14000km.

Gleder meg selvsagt som en unge og skal ta et par bilder av den når den kommer til Norge.

O

Ole I

Gjest
    Brasse skrev:
    Kjørte BMW M3 i går, alright bil på alle måter.
    "alright"? :) :)

Å, jøss - det er jo en heidundrande bil.

btw: PRAKTFULL bil du har kjøpt deg, Vidar P.
    Og helt enig ang. X1 - også en meget pen og praktisk bil.

Brasse

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Antall liker
    9
    Ole I skrev:
    Brasse skrev:
    Kjørte BMW M3 i går, alright bil på alle måter.
    "alright"? :) :)

Å, jøss - det er jo en heidundrande bil.

btw: PRAKTFULL bil du har kjøpt deg, Vidar P.
    Og helt enig ang. X1 - også en meget pen og praktisk bil.
    Ja, det er kanskje verdas beste bil på veldig mange måtar.
    Så til dei grader gjennomført i alle ledd. Perfeksjonisme til fingerspissane.
    Vil ha den første M3'en —er svak for "enkle" bilar.

larkrla

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Antall liker
    2.372
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Brasse skrev:
    Gratulerer! Femserien er finast som vogn!
    Takk, det skal bli artig. Har jo kjørt den som 520D, den var god, men tenker 535i blir noe ganske annet! Får dessuten Hifi Professional Logic 7 og Rearseat Entertainment Professional med DVD-veksler og 2 stk 10 tommere til ungene. Kona fikk den fargekombinasjonen hun ønsket seg. så da er vi alle fornøyde!

Brasse

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Antall liker
    9
    BMW-kvit er så fint i virkeligheita. Som ein glidane, polert isbre. Nam!

Julenissen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.05.2002
    Antall liker
    3
    Etter at jeg kjøpte meg en 10 år gammel 3 serie så har jeg lest side opp og side ned om div ting om merket.En ting som overassket meg er at både 1-3 og 5 serie er plaget med rust i dører og panser/bakluke helt opp til 09 modeller, noen som har erfaring med dette?

coolbiz

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    5.115
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    larkrla skrev:
    Her er bilder slik den eksakt ser ut mtp farger, felger, interiør

Gratulerer med fjong doning!

Om jeg ikke husker feil, er det der nøyaktig den interiørkombinasjon jeg foreslo for Vidar P lengre oppe i tråden, men som falt på stengrunn der i gården. :)

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Jeg også likte det interiøret best, men klart at noe mer mainstream sikkert er en fordel på bruktmarkedet.

Brasse

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Antall liker
    9
    Tja, "alle" interiør hjå BMW er mainstream i virkeligheita, ingen usmakelige. Min far har det samme, eller liknande, som over i sin 3-serie Touring. Men, ser og at enkelt kun vil ha alu / "tre" og sort skinn.

larkrla

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Antall liker
    2.372
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Bach_Man skrev:
    Jeg også likte det interiøret best, men klart at noe mer mainstream sikkert er en fordel på bruktmarkedet.
    For min del tenker jeg overhodet ikke på bruktmarkedet når jeg velger farger/interiør/utstyr til bilene mine. Jeg er hovedsaklig opptatt av hva jeg selv liker. Dessuten har jeg aldri solgt en bruktbil selv, kun byttet dem inn. Har aldri vært ute for at mine biler har fått fratrekk pga spesielle kombinasjoner.

Denne kombinasjonen er valgt av BMW selv, for å brukes som visningsbil, tidligere eier er BMW AG. Det får meg til å tro at dette er en kombinasjon de er svært fornøyd med. Har søkt på litt biler fra Tyskland i det siste og påfallende mange av de hvite bilene har også det mørkebrune skinnet.

Jeg er lei av grå og svarte biler med grå og svarte initeriør. Jeg synes biler skulle hatt finere farger og synes ikke hvit er noe vågalt overhodet. Hadde det vært mulig å få tak i en rød hadde jeg tatt den i stedet. BMW-fargene ved introduksjonen av en ny bil er i overkant konservative etter min smak. Det er dessverre først når bilene er noen år at man introduserer noen spreke farger.

Det jeg er mest redd for med denne bilen, er lappen min 8)

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Tror nok det dreier seg om at nordmenn er litt treige og konservative. I min verden skal skinn være brunt. Andre farger forbinder jeg med åttitallets skinnsofaer.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Bach_Man skrev:
    Tror nok det dreier seg om at nordmenn er litt treige og konservative. I min verden skal skinn være brunt. Andre farger forbinder jeg med åttitallets skinnsofaer.
    Trenger ikke være for kategoriske, men jeg er generelt glad i mørkebrunt for tiden, og synes det interiøret er raft. :)

tdbil

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.06.2006
    Antall liker
    15
    Sted
    Båtstø
    Det fine med Bmw er at du har utallige muligheter når du kjøper bilen ny!
    Du bygger bilen som DU vil ha den med de fargene og utstyret som passer for deg og da er det samme hva naboen synes, ;D

Var forøvrig på kurs på Nye 1 serie i dag og det er en stor oppgradering fra forige ener ;D
    Den har MYE bedre komfort og 2 nye bensinmotorer med turbo på 1.6l.
    Testet 116i og det var en motor med fint drag.

Kenol

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.09.2005
    Antall liker
    173
    Torget vurderinger
    12
    tdbil skrev:
    Var forøvrig på kurs på Nye 1 serie i dag og det er en stor oppgradering fra forige ener ;D
    Den har MYE bedre komfort og 2 nye bensinmotorer med turbo på 1.6l.
    Testet 116i og det var en motor med fint drag.
    Det skal godt gjøres, syntes "gammel" 1-serie slår knockout på andre småbiler når
    det gjelder komfort. Så er vel den gamle også estetisk finerere å se på..? :)
    (Tenker da hovedsaklig på fronten)

Ble medlem
    30.04.2008
    Antall liker
    1.398
    Brasse skrev:

Sati, stygg i trynet.
    Nja, synes ikke det. Hekken er jo mye bedre enn den direkte mislykkede som er på de tidligere. Her er den forsøkt integrert i resten av bilen, noe de har klart ganske godt.

Brasse

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Antall liker
    9
    Syns den er for stutt og lyktene er for store.
    Men! har ikkje sett den i røynda enda, og som med BMW-design flest synker det vel inn etterkvart.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn