Bil, båt og motorsykkel BMW premiere

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    278
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Skrekkelige historier om en forhandler som ikke imponerer ut ifra omtale. Jeg møtte senest idag en advokatkompis som hadde store betenkeligheter med Strandveien; han har kjøpt og eid seks 7-serier derifra, men har nå konvertert til MB pga deres håndtering av kunder. Nuvel, vi har heldigvis en fin forhandler her i byen.

    BMW bensinsekser N55 (med disse twinpower turboene) fikk også i år heder og ære i "Engine Awards 2011".
     

    Vedlegg

    Julenissen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.05.2002
    Innlegg
    323
    Antall liker
    3
    Gå fra BMW til MB? det kvalifiserer vel til seriøs legehjelp ;D ;D
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    278
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Ja, det var vel derfor han oppsøkte meg… "det er noe som ikke stemmer, alt føles rart og uvirkelig ulogisk" :)
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    278
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Det våres. For moro skyld noen bilder av min bil som jeg har hatt i over 7 år nå, og som straks er klar for å leveres inn på forhandleren i innbytte mot ny. Bilen er jammen som ny den.
     

    Vedlegg

    .Marcus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2007
    Innlegg
    1.267
    Antall liker
    126
    Kan ikke klage på bilholdet der nei. Bytt baklykter og selg den som 2010 modell!
     

    Brasse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Innlegg
    5.095
    Antall liker
    9
    [youtube=600,350]http://www.youtube.com/watch?v=wB5UDi2pYwE[/video]

    BMW 1-M, endelig ein BMW som fortjener M-merket. Men er den like bra som Porsches Cayman R?
     

    pstraums

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2007
    Innlegg
    1.412
    Antall liker
    119
    Sted
    Flateby
    Torget vurderinger
    1
    Yummy! Flott bil ! Jeg sliter litt med frankofilien min, ellers ville kanskje noe slikt som det der bli min neste bil.. Litt rart å sitte å vurdere brukt C5 mot brukt 520/23/25... finnes det en diagnose på slikt ? Det burde jo ikke være mulig å fantasere om disse to merkene samtidig ? :) men det gjør nå jeg da... ??? Kanskje det har med karakter / personlighet å gjøre? både tyskern og franskmannen har plenty av begge imho..

    Vidar P skrev:
    Det våres. For moro skyld noen bilder av min bil som jeg har hatt i over 7 år nå, og som straks er klar for å leveres inn på forhandleren i innbytte mot ny. Bilen er jammen som ny den.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.789
    Antall liker
    8.232
    Torget vurderinger
    0
    En liten "øyenslyst" til de med Bayersk preferanse.

    3 serie M-tech
     

    Vedlegg

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    278
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Delikat bilde, vakker bil. Men hvor ligger den synlige delen av M-Tech'en i dette vs en "vanlig" 3-serie?
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.789
    Antall liker
    8.232
    Torget vurderinger
    0
    M-Tech pakken går på styling og understell, lavere og stivere enn en normalutgave.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    278
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Spiralis skrev:
    M-Tech pakken går på styling og understell, lavere og stivere enn en normalutgave.
    Er det noen synlig forskjell på en vanlig 3-serie og M-Tech 3-serie på frontbildet ditt over?
     

    .Marcus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2007
    Innlegg
    1.267
    Antall liker
    126
    Vanskelig å se noe som helst på bildet under. Det er ihvertfall snakk om en faceliftet versjon.

    Det ser ut som leppa foran kurver mindre inn under bilen, hvis jeg skal sammenligne med E90'en som står utfor.

    Red.: Her var det litt bedre bilder: http://www.socale90.com/forums/showthread.php?t=270

    Er det ikke snakk om en vanlig M-sport pakke da?
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    278
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Jeg er iallefall ikke kar om å se hva som er særegent for M-Tech med dette bildet under. Fint bilde for all del, og takker for at Spiralis deler det. Men det er vel kliss likt som enhver 3-serie? Eller?
     

    Vedlegg

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.789
    Antall liker
    8.232
    Torget vurderinger
    0
    Er vel mest snakk om en bil som skal "se ut som" en M-3 men den har jo ikke motoren. Det stemmer det du sier om leppa foran. Større hjul 17", lavere, stivere fjærer, endret interiør, dørterskel etc etc.

    Denne som 316D koster "bare" 350K
     

    .Marcus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2007
    Innlegg
    1.267
    Antall liker
    126
    VidarP: Identisk, det ville jeg mene.

    Ellers synes jeg det er litt tamt med M-sport pakker på de mindre motorene. Ikke helt på sin plass - nesten som de som klistrer "///M" over alt på bilen på en rævkjørt E36 316i.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.789
    Antall liker
    8.232
    Torget vurderinger
    0
    På det første bildet som Vidar tok med er det ikke noe som visuelt skiller dem.


    Dette bildet ble kun lagt inn fordi det var en ganske fin designstudie, imho. ;)
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    278
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Spiralis skrev:
    Dette bildet ble kun lagt inn fordi det var en ganske fin designstudie, imho. ;)
    Og det var det også. Morsomt å se så flotte fotografier, det gir inspirasjon til enhver som gjerne vil lære seg å ta finere bilder. Takk for at du delte det!
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    278
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Med det samme jeg er her da; kan nevne at Comfort-pakka på F10 har blitt utvidet uten pristillegg. Den har nå BlueTooth og alarm (ca 11.000,- ekstra), så de som evt har bestilt F10 med den gamle Comfort-pakka kan få denne oppgradert innen 3 uker før produksjonsuke ved at forhandler sletter pakka og legger den inn på ny igjen.

    For de som allerede har bestilt alarm og BlueTooth betyr det at bilprisen synker med 11.000,-. Selv hadde jeg kun bestilt BlueTooth, og brukte besparelsen på å kjøpe elektriske solskygger for baksetet.
     

    Julenissen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.05.2002
    Innlegg
    323
    Antall liker
    3
    Noen som har erfaringer med E46- 318(143 hk)?Og generelle feil på e46, den jeg vurderer er fra 2002
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    278
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Det er en N42-maskin det der. En moderne motor men basert på de eldre og velprøvde maskinene, direkte etterfølger etter M43. Få firesylindrede bensinmotorer i biler er vel så solide og på alle måter gode som x18i-motorene fra BMW, nesten uansett maskinnummer.

    http://en.wikipedia.org/wiki/BMW_N42#N42B20

    Mye fakta om E46;

    http://en.wikipedia.org/wiki/BMW_3_Series_(E46)

    Selv har jeg oppgradert Comfort-pakka til den nyeste i min F10-bestilling, som jeg sa i et innlegg for noen dager siden. Det gav meg 5-6k å bruke på noe annet, og det ble solgardiner bak. To små kan muligens ha glede av det, om vi er heldige med været. Tøv egentlig. Menmen. Slik ser de ut i konfiguratoren på en 535xi (må nok klikke opp bilder for å se ordentlig).
     

    Vedlegg

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    278
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Pink_Panther skrev:
    Har du bestilt ny bil, Vidar?
    Jeg har bestilt akkurat den som er avbildet over. 535i xDrive, med akkurat de fargene og det utstyret den er avbildet med. Fabrikken i München har bekreftet produksjonsuke 24 så det er ikke lenge til man hører søte banke-og-hamrelyder sørfra.
     

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.996
    Antall liker
    840
    Jeg var jo utenfor fabrikken før messa der nede, så jeg kunne ha bedt dem skynde seg. Men det hadde neppe hjulpet, tyskerne har sikkert system på slikt. Hjelper neppe at en trønder kommer dit å maser :)

    Men artig å besøke museumet.
     

    .Marcus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2007
    Innlegg
    1.267
    Antall liker
    126
    Er det andre som er såre glad for at hengerfester nå til dags er avtagbare?

    Og som synes det er teit at vi må klemme på et skilt FORAN på bilene våre?

    Noen diskusjonsideer ihvertfall. Hengerfestet er skjemmende, og på mange biler ødelegger skiltet mye av helhetsinntrykket!
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    278
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Hengerfestet på F10 (og E90/91 også forsåvidt) er ikke avtagbart, men elektrisk innsvingbart. Det var avtagbart på E60/61.

    Elektrisk er selvsagt en praktisk fordel, og hos BMW slipper man inngripen i hekkskjørtet som man hadde med avtagbart før i tiden (se bilde av min egen E60 under, som har avtagbart med dertil skår i hekkskjørt, dekt av en gummibit når festet ikke er i bruk).
     

    Vedlegg

    .Marcus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2007
    Innlegg
    1.267
    Antall liker
    126
    Alt det disse tyskerne tenker på - innsvingbart hengerfeste!

    Vet du om det var innsvingbart før faceliften på E90? Gubben fant nemlig ikke ut hvordan han skulle få av festet, hvis dette er grunnen er det jo rimelig komisk, han har jo prøvd nær sagt hele verktøykassa allerede ;D
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    278
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    .Marcus skrev:
    Alt det disse tyskerne tenker på - innsvingbart hengerfeste!

    Vet du om det var innsvingbart før faceliften på E90? Gubben fant nemlig ikke ut hvordan han skulle få av festet, hvis dette er grunnen er det jo rimelig komisk, han har jo prøvd nær sagt hele verktøykassa allerede ;D
    Det var ikke motorisert, men elektrisk utløsbart før faceliften (2008). Man må manuelt sparke/skyve det opp igjen. Det er ikke avtagbart altså, så gubben har en fåfengt oppgave dersom han har tenkt å ta det av. Men det er en elektrisk bryter (rund med grønt lys, tror det er under et av sidedekslene også i E90, er det iallefall i E91) i bagasjerommet for å løse låsen, og dersom han skyver det sideveis etter å ha løsnet det med samme bryter så går det opp under fangeren/hekkskjørtet.

    Man kan vel bare egentlig takke og bukke for bruksanvisninger. De pleier å hjelpe i slike situasjoner. Og de er lettere å finne frem enn en hel verktøykasse også.

    PS; selv BMW's avtagbare fester (gjelder ikke E90, det er elektrisk låst innsvingbart) fra tidligere tider krever ingen verktøy; det er et eget hjul integrert i mekanismen for å løsne og låse. Men det er låsbart, så det er en nøkkel med de eldre.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    278
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Bare hyggelig. Kona har samme på sin 2008 325i (E91 pre-facelift) og der er det en bryter under et sidedeksel i bagasjerommet, på venstre side. Dersom festet (kroken) er ute, så trykker man på denne bryteren, det sier "klikk" og festet slipper seg fra sin låste posisjon og litt sideveis. Så må man gi det siste skyvet selv, så festet sier "klikk" påny under fangeren. Da er det borte. Når man så trykker på denne skjulte knappen igjen, så sier det påny "klikk" og festet glir frem fra under fangeren. Tyngdekraft. Da må man også skyve siste klikket selv, så det går i lås.

    På F10 er det ingen skyving, der er det hele motorisert.
     
    S

    Stereo_Mono

    Gjest
    Da er nye 1 serie vist offentlig. Gledelig nyhet for min del er at BMW kommer nå med nye Twin Scroll turbo 1.6 bensiner på henholdsvis 136hk og 170hk i 116i og 118i.
    118i har maks tilgjengelig dreiemoment (250 nm) imellom 1.500 til 4.500 omdreininger. Noe en oljebrenner kan selvfølgelig bare drømme om å oppnå ;)
    0-100 på 118i er 7.4 sek. Imponerende! Tipper også mellom-akselerasjonen er svært gode i disse motorer også.

    Regner med at de nye motorene blir å finne i nye 3 serie til høsten.
    En 318i med den nye motoren er en svært aktuell kandidat når ny bil skal handles neste vår :)
     

    Vedlegg

    .Marcus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2007
    Innlegg
    1.267
    Antall liker
    126
    Nuvel.

    Her er grafen til en 118D:

    http://img714.imageshack.us/img714/963/bmwdyno.jpg

    Usikker på om den er chippet da oppgitt dreiemoment og effekt i disse bilene er 300nm/143hk, og den ikke avviker stort fra det.

    Jeg tør påstå at det ikke er rare forskjellen i kjørefølelse mellom en god dieselmotor og en god bensinmotor i denne forholdsvis lave prisklassen. Hvis man ser på momentkurven til VAG-dieselmotorer er det jo åpenbart at alle kreftene kommer over et svært smalt register, men BMW lager faktisk noen av de bedre dieselmotorene man kan stappe i en normalt priset bil.



    Angående utseendet på F20 synes jeg det ser litt stusselig ut. Rompa hyler Polo mer enn aldri før, og det ser ut som et forsøk på å krympe fronten F10 inn i en mer kompakt størrelse, bare med ganske merkelig utformede frontlykter.

    Nei, jeg har ikke noe hastverk med å bytte ut når denne kommer i butikken. På diverse 1-serie fora spekuleres det i om ikke E87/81 vil stige i pris etter den nye kommer ut ;D Det skal dog nevnes at interiøret så veldig fint ut.
     

    Gammeln

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.09.2007
    Innlegg
    742
    Antall liker
    43
    Vidar P skrev:
    Hengerfestet på F10 (og E90/91 også forsåvidt) er ikke avtagbart, men elektrisk innsvingbart. Det var avtagbart på E60/61.

    Elektrisk er selvsagt en praktisk fordel, og hos BMW slipper man inngripen i hekkskjørtet som man hadde med avtagbart før i tiden (se bilde av min egen E60 under, som har avtagbart med dertil skår i hekkskjørt, dekt av en gummibit når festet ikke er i bruk).
    Til orientering:
    E61 hadde elektrisk innsvingbart feste. I alle fall i 2007.
     
    S

    Stereo_Mono

    Gjest
    .Marcus skrev:
    Nuvel.

    Jeg tør påstå at det ikke er rare forskjellen i kjørefølelse mellom en god dieselmotor og en god bensinmotor i denne forholdsvis lave prisklassen. Hvis man ser på momentkurven til VAG-dieselmotorer er det jo åpenbart at alle kreftene kommer over et svært smalt register, men BMW lager faktisk noen av de bedre dieselmotorene man kan stappe i en normalt
    Jeg tør å påstå det motsatte om du vil kjøre aktivt og ikke minst så er lydbildet uendlig bedre i en bensiner. En viktig argument for oss Hi-Fi entusiaster ;)
     

    .Marcus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2007
    Innlegg
    1.267
    Antall liker
    126
    Det virker som om mange tror at det ikke går an å gire ned med dieselbiler for å komme i et optimalt powerband, på lik linje med bensinmotorer. Det lyser faktisk ingen varsellamper om man ved et uhell skulle komme over 1500 omdreininger.

    I og med at fartsgrensen på de aller fleste norske veier er et sted lik eller under 80 inviterer ikke til "aktiv kjøring". Det er dessuten vanskelig å vite hva som ligger i et sånt begrep. Betyr dette at man skal gire ekstra masse på de rette strekkene for å få brukt venstrefoten? Betyr det at man skal kutte svinger for å få minst mulig effekttap i sentripetalakselerasjon? Betyr det at man skal kjøre ekstra fort mellom fotoboksene?

    Nei, om man liker lyden i en bensinmotor er det bare å si det. Motorkarakteristikk må ikke nødvendigvis dikteres av drivstoff, selv om det er trender til det i bilbransjen sett under ett. Det finnes selvsagt flust av eksempler på direkte horrible dieselmotorer, men det sitter mye tamt under norske pansere som går på bensin også.
     

    Brasse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Innlegg
    5.095
    Antall liker
    9
    Rart at de klarer å få 1-serien til å sjå så traurig, tungbeint og suv-aktig ut når dei med nyaste 5-serien har klart det motsatte. Den er langt penare enn den forrige.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn