otare skrev:
Strandveien Auto var jo ikke slik før, men etter at de kjøpte Das Auto og flyttet til Tunga vis a vis Møller, er de blitt slik. Møller Trondheim har alltid vært sånn, og nå har det kanskje smittet over på Strandveien?
Min opplevelse med "Gettoblasteren" var faktisk hos Møller i Trondheim.
Det Baluba sier om 60 tallet stemmer nok ganske bra. Min gamle fader skulle i 68 kjøpe ny bil. Familiens 61 mod Volvo PV544 var moden for erstatning. Den var kjøpt da bilsalget ble sluppet fritt i 61 og erstattet en 36 mod Austin 10 kjøpt i 55. Som en digresjon kan nevnes at Volvoen ble kjøpt nærmest som en tilfeldighet. Fader var i utgangspunktet interessert i Simca og Fiat. Fiat kjørte "overser kunden" og "diskuterer gårdagens fotballkamp med kollega" rutinen, HELDIGVIS!! Simcaen var en nydelig bil, men da Volvoselgeren kom hjem til oss for å vise fram den nye PV 544 falt mor for bagasjerommet og "bestemte far" for at han heller ville ha Volvo. ;D Volvomannen hadde "hørt på byen" Herr "A" var i markedet for ny bil. Han dukket derfor opp hjeme hos oss og sa: "De må bare se på denne bilen Herr "A" før De bestemmer Dem". ( Man var "Dis" den gangen ) Og det var jo et sjakktrekk av selgeren, og et utrolig lykketreff for familien "A". Vi fikk nok den beste bilen av de tre!
Men tilbake til da PVn skulle byttes. Far kjørte innom Merchedesforhandleren i Trondheim ( Auto Trade ?? ) og ba om en prøvekjøring. Det var nok ikke mulig, man kunne ikke bare komme der og be om å få prøve en MERCHEDES! Tenke seg til!
Nå ble det nok ikke sagt så brutalt som det jeg skriver, man var fortsatt "Dis" i 68, og dannelse var noe mer utbredt enn i dag. :
Men uansett da gamle fader ( som dengang var yngre enn det jeg er i dag ??? ) hadde et ærende i Nordefjeldske Foretningsbank ( Det som i dag heter Fokus ) sa bankmannen som kjente far etter et helt liv som kunde der: "Nå herr "A" jeg hører De skal kjøpe Merchedes." Min far var "noe forbauset" og bankmannen forklarte at forhandleren hadde ringt banken og spurt om Herr "A" kunne tenkes å ha råd til en kvalitetsbil fra Tyskland? ( La meg legge til at det den gangen var slik at "kondisjonerede" gjerne brukte "Forretningsbanken". Var man velstående gårdbruker, de ble uansett aldri sett på som kondisjonerede, selv om de kunne ha godt med penger, brukte man Bøndenes Bank. ) Og ganske riktig et par dager senere fikk far telefon fra en bilforhandler som inviterte på prøvetur!
Gubben fant det "litt provoserende", som ihuga venstremann hadde han sterk tro på likebehandling uavhengig av sosial stand. Det endte, heldigvis vil jeg si, med en ny Volvo Amazon Herregårdsvogn. En ytterst praktisk arbeidshest, og i sin tid den vakreste stajonsvogn som var å oppdrive.
Men moralen er at måten selger møter kunden på, og ikke minst kundens hustru!, er helt avgjørende for hvorvidt man vil lykkes med et salg. Og det gjelder like mye i dag som før i verden.