Bil, båt og motorsykkel BMW premiere

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    .Marcus skrev:
    Hørte om en som hadde kjørt en Kia Shuma II (med motor fra eldre Mazda 323) i ÉN TIME uten oljetrykk.

De sprettet motoren og fant kun mindre slitasje ;D
    Så kan man jo nesten spørre seg om hvorfor (og i det hele tatt om faktisk) de sprettet motoren.

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.428
    Torget vurderinger
    12
    Jeg er ikke overbevist om at kort kjørelengde nødvendigvis er saliggjørende for feilstatistikk og nødstopp. Lange årlige kjørelengder kan bety mye landeveiskjøring, få kaldstarter, jevne driftsforhold, god lading av batterier etc etc. Småkjøring kan være bykjøring med mye start-stopp, tomgang, brostein, mye bruk av kløtsj, girskift og brems etc. Småfeil som dekkslitasje, pærer etc er vel jevnt fordelt uavhengig av kjørelengde så lenge man har passert komponentens normale utskiftningssyklus (hva enn den må være). Det ligger neppe noen fasit i statistikkene, men kanskje en pekepinn hvis man leser de med sunn kritisk sans.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Desto mindre anvendelige blir vel feilstatistikkene fra periodiske kontroller hos NAF.

Må også huske på at her er det store tallmaterialer, og mindre unntak (som helt klart fins forsåvidt) får ikke noe signifikant utslag på slike statistikker. Statistikk er ikke et enkelt fag, især ikke om konklusjoner skal være etterrettelige for en gitt målgruppe.

Julenissen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.05.2002
    Antall liker
    3
    Vidar P skrev:
    Det føres ingen slik systematisk norsk statistikk, så hvor du har de tallene ifra kunne du kanskje utdype. De er uansett ikke offentliggjorte, og det er ikke lagt opp til en vekting som er egnet for å avsløre forskjeller på modeller i Norge. Se nederst i artikkelen uttalelser fra Viking og NAF;

Norske bilister får ikke lignende tall fra norske bilbergingsfirmaer.

- Vi finner ingen signifikante utslag på enkelte merker eller modeller når det gjelder antall assistanser. Våre tall går vi heller ikke ut med, sier administrerende direktør i Viking Redningstjeneste, Hans Petter Semmelmann.

- Er det fordi dere har avtale med enkelte bilmerker om å yte assistanse til disse?

- Ikke bare derfor. Det er mange årsaker, og vi føler det kan gi et feil bilde av virkeligheten og utlevere alle våre kunder, ikke bare forretningskundene. Vi har diskutert dette internt, sier Semmelmann.

Heller ikke NAF, som er søsterorganisasjonen til ADAC utarbeider slik statistikk. NAF har i likhet med Viking forretningsavtaler med flere bilmerker om veihjelp.
    Spør du meg så har forhandlere og importører av japanske biler vært flinke til å kaste blår i øynene på kjøpere med å skape en illusjon av at deres modeller er så driftssikre.
    Har en i familien som har jobbet med flere forskjellige bilmerker i ca 20 år, jobber nå i en av landets største bilforhandlere/kjede, han sier at han først lærte å skru bil når han kom bort i fra toyota ;D,

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Konas 325i her på Oppdal idag. Jeg har lånt den for anledningen, mens hun låner min 525i med begge ungenes barneseter i, fordi jeg og Cedrick (bikkja) er her alene, og konas Touring har spesialtilpasset hundebur bak. Veldig kjekt.

Denne morsomme 243HK motorstyringen (som kan installeres gitt rette omstendigheter) gir en uhyre kjapp bil. Målte den 0-100 kmt via iPhone4 og denne BMW M-app'en nå, og det går unna på 6.5 sek. Tjohoi!

Vedlegg

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.639
    Kunne det ha vært en ide å flytte denne tråden til "Vennetråder" ?

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    390
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Nei!
    Da må det i såfall opprettes en egen avdeling for vennetråder på OT.
    Den du kanskje har i tankene heter "Vennetråder for hifimerker".......eller er det noe jeg ikke har fått med meg?

Mvh.KW

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Hehe, idet man ønsker Galina T velkommen til denne eminente tråden, og i særdeleshet velkommen til dette forumet, så kan man jo alltids erkjenne at man har en anelse mer enn et håp om at det blir stas ja.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    coolbiz skrev:
    Den røde i linken din er vel fotoshoppet vel? Det er mye som ikke rimer, bl.a bolete sideskjørt og en hel del rånete detaljer ellers også, som BMW ikke har for vane å levere. Det er iallefall ikke en bil som likner særlig på disse bilene som nylig ble vist (i kamo riktignok), og jeg tror bildene under er mye mer riktige.

På Bimmerfest ble de ferskeste bildene av F30 vist i en tråd der. Disse er ingen fotoshopping, men er F30 i sin angivelig endelige fasong.

Flere bilder i F30-avdelingen på Bimmerfest her; http://www.bimmerfest.com/forums/forumdisplay.php?f=153

Vedlegg

.Marcus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2007
    Antall liker
    126
    Den så stilig ut under camoen, men jeg håper ikke BMW går i "Audi-fella" og lager en hel flåte av et kliss likt blueprint som strekkes gradvis for å få 1-3-5-7 serie, slik som A4-5-6-7-8 ser ut i dag.

Men det blir spennende å se F30 uten camo, selv om jeg liker E90 svært godt slik den er i dag. Synes BMW gjør det riktig med facelifts hver bidige gang, for øvrig!

hifiguru

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Antall liker
    1.260
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Ja ihvertfall på 3-serie sedan som har fått "F-10 look" på baklysene. De opprinnelige synes jeg er begredelige....

Vedlegg

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    8.777
    Torget vurderinger
    1
    .Marcus skrev:
    Den så stilig ut under camoen, men jeg håper ikke BMW går i "Audi-fella" og lager en hel flåte av et kliss likt blueprint som strekkes gradvis for å få 1-3-5-7 serie, slik som A4-5-6-7-8 ser ut i dag.

Men det blir spennende å se F30 uten camo, selv om jeg liker E90 svært godt slik den er i dag. Synes BMW gjør det riktig med facelifts hver bidige gang, for øvrig!
    Det er vel heller Audi som har etterstrebet en familielikhet slik som BMW og Mercedes hadde (har).
    Ellers synes jeg at dagens 3-serie er en av universets kjedeligste biler. Ser ut som en Primera med Ford "New Edge" lykter. Huff! Synd, for bilen er jo utmerket ellers.

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    8.777
    Torget vurderinger
    1
    Trondmeg skrev:
    Jeg er ikke overbevist om at kort kjørelengde nødvendigvis er saliggjørende for feilstatistikk og nødstopp. Lange årlige kjørelengder kan bety mye landeveiskjøring, få kaldstarter, jevne driftsforhold, god lading av batterier etc etc. Småkjøring kan være bykjøring med mye start-stopp, tomgang, brostein, mye bruk av kløtsj, girskift og brems etc. Småfeil som dekkslitasje, pærer etc er vel jevnt fordelt uavhengig av kjørelengde så lenge man har passert komponentens normale utskiftningssyklus (hva enn den må være). Det ligger neppe noen fasit i statistikkene, men kanskje en pekepinn hvis man leser de med sunn kritisk sans.
    Så lenge typiske slitasjerelaterte ting regnes som feil, til tross for at slike "feil" er uungåelig på enhver bil ved tilstrekkelig bruk, så vil biler med høy gjennomsnitts kjørelengde komme dårligere ut fordi frekvensen av slitasjerelaterte feil er avhenging av kjørelengden. Slitasje på bremser og hjuloppheng i første rekke en funksjon av bruk.
    At biler brukes forskjellig kan jo observeres direkte i trafikken. Når ble du sist forbikjørt av en Auris eller Corolla? Gjennomsnittstoyotaen ligger fremst i køen i 60km/t og kjøres vel under 10 000km i året av folk som ikke liker bil eller å kjøre dem.

.Marcus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2007
    Antall liker
    126
    Voff skrev:
    .Marcus skrev:

Det er vel heller Audi som har etterstrebet en familielikhet slik som BMW og Mercedes hadde (har).
    Ellers synes jeg at dagens 3-serie er en av universets kjedeligste biler. Ser ut som en Primera med Ford "New Edge" lykter. Huff! Synd, for bilen er jo utmerket ellers.
    Det har alltid vært enkelt å spotte en BMW på grunn av særegenhet (som riktignok blir litt utvannet med diverse Korea-biler som begynner å se ganske like ut!), men jeg mener Audi har tatt konseptet litt for langt. BMW-flåten til Bangle var for eksempel langt ifra like like som bilene Audi-flåten er i dag - men det var ingen problem å se at en Bangle-BMW var nettopp en BMW, på tross av at ikke alle er som snytt ut av samme nesebor.

En av universets kjedeligste er gjerne å ta litt hardt i også, min bestemor har en '96 Corolla som tar opp kampen med bravur 8)

.Marcus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2007
    Antall liker
    126
    Joda, de aller fleste biler har både 4 hjul, karosseri, tak og vinduer ::)

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.110
    Torget vurderinger
    0
    Får man glede Bimmer entusiastene med bilder av en bil som i "Furet værbitt" koster en bagatell av 463 kroner kiloen! :-[

Som de fleste ser det en X3. :D

Edit: For den som Googler reg nummer så er det en bil som står til salgs hos en forhandler. Mao. den er ikke min!

Vedlegg

.Marcus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2007
    Antall liker
    126
    Finere enn første generasjon X3, men jeg er ikke så glad i SUV/SAV/crossover konseptet. Unntatt X6, men kun fordi den er såpass stygg at den blir helrå 8)

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.110
    Torget vurderinger
    0
    .Marcus skrev:
    Finere enn første generasjon X3, men jeg er ikke så glad i SUV/SAV/crossover konseptet. Unntatt X6, men kun fordi den er såpass stygg at den blir helrå 8)
    I følge fotografen er den utrolig god å kjøre, men 830K for en bil som ikke er fullt maxxet med utstyr er IKKE billig!
    Men som sagt veldig god å kjøre.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.873
    Sted
    Trondheim
    Underlig seanse hos Strandveien i Trondheim, der jeg stakk innom for å prøve å få prøvekjøre en 5-serie bensin-sekser.

"Har ikke bensinbiler. Ingen kjøper bensinbiler lenger, og vi har kun diesel."

Jeg prøvde å si litt om NOx, partikkelutslipp, og store byer i Europa som snakker om å forby dieselbiler i byene grunnet disse utslippene. Hva gjør man da som bilturist?
    Dette ble bare feid unna.

Selgeren var åpenbart ikke interessert i å selge bensinbiler.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Merkelige greier… særlig siden BMW's nye satsing er på 3,4 og 6-sylindrede turbobensinere. Han var tydeligvis ikke særlig oppdatert på BMW iallefall.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.873
    Sted
    Trondheim
    Han kunne også informere meg om at BMW nesten kun solgte dieselbiler i Tyskland, og at markedet for bensinbiler i Europa omtrent var borte.

Viking

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    435
    Torget vurderinger
    4
    otare skrev:
    Han kunne også informere meg om at BMW nesten kun solgte dieselbiler i Tyskland, og at markedet for bensinbiler i Europa omtrent var borte.
    Tips: Snakk med salgssjefen og ikke denne fjottn ;) (har en følelse av hvilken selger det er og da er det bare å gå lenger opp på rangstigen) hehe

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.110
    Torget vurderinger
    0
    Jeg har også hatt "litt ymse" opplevelser hos BMW forhandleren i Trondheim. En værre "ovenfra og ned" holdning har jeg aldri opplevd hos en bilforhandler. Sterkt medvirkende årsak til at det ikke ble BMW, heldigvis vil jeg tilleggge for jeg er utrolig godt fornøyd med Skodaen min. :D

LydMekk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.08.2003
    Antall liker
    2
    Strandveien Auto i Trondheim sux ass IMO. Har selv en 330CiA og har opplevd svært dårlig service der. Som Spir sier er det en veldig ovenfra og ned holdning til flere internt.

Bensinsekser er det eneste som duger i en BMW, diesel er for traktorer ;D

eldo472

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.01.2005
    Antall liker
    299
    Sted
    Tranby
    Jeg bryr meg ikke noe om hva historieløse og uentusiastisk selgere sier, rekke-6 og BMW er jo ideal kombinasjonen. Det er på 325i og 523i at det begynner og man får en skikkelig 3 liters 6'er. 520d er noe rakkel i forhold. Synd det koster så mye ekstra i avgift. Etterhvert ser det ut til at 325i mister 6'er motoren, slik at det gjelder å sikre seg en før det er slutt.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.110
    Torget vurderinger
    0
    Når selgeren begynner å fortelle deg at du faktisk ikke har lyst på det du ber om, men egentlig har lyst på noe helt annet, da er det "go'kveld" for min del!

Du kommer inn på "Hifi-asylet" og ber om en "Super audio IIB" integrert forsterker, CD lydkilde type "Spinnvill XXL" drivverk med separat "Super Duper DAC IIIC" samt "Opera Grandiosa 5" høytalere og "Lurium Tripple DXLZ" kabler. Alt med en samlet pris som nærmer seg statsbudsjettet til et lite U-land! Så kommer selgeren og sier: " Nei min venn jeg tror ikke det er det du egentlig har lyst på! Det du skal ha er "GettoBlaster BOOMBOOM II". Alt greit i en enhet og med ektra syntetisk bass, og det koster ikke mer enn 999,-. Det er anlegget for deg!"

Det er vel ingen av oss som ville finne seg i noe slikt når det gjelder HiFi, så hvorfor i Hælvete tror enkelte bilselgere at vi finner oss i slik "forbannet mannsjiit jåss" ( Lokalt Finnmarksk tungemål ) når vi skal kjøpe bil??

Opplevde en tilnærmet slik situasjon hos en bilforhandler i Trondheim.

Hos BMW (Strandveien) har jeg opplevd å bli totalt oversett i mer enn 15 minutter selv om det satt 4 ansatte i lokalet som tilsynelatende ikke gjorde noen ting! Hos samme forhandler har jeg ved et annet tilfelde, lett spydig ( mellom linjene ) blitt fortalt at selger mente jeg nok ikke hadde nok penger til å være interessant som kunde! ( Hva fanden kunne han vite om det ? )

Hos Hell Bil i Trondheim ble jeg og mine to doktorbrødre ignorert i ca 10 minutter før vi gikk. Det var på kveldstid og ekstra åpent på grunn av lansering av en ny modell, husker ikke hvilken. Det var INGEN andre kunder i lokalet og 4-5 ansatte som etter tur ruslet forbi oss uten å vise den minste interesse. Gamle mor som kjente salgssjefen fra "gamle dager" ringte og fortalte at tre potensielle kunder rulset ut av butikken uten bil. DA ble det ikke måte på, han kunne åpne for oss spesiellt når det måtte passe, kunne komme hjem til oss med bilen for å vise den fram. Men sorry, vi hadde sett servicenivået og var ikke lenger interessert, forøvrig hadde vi ikke tid. Kanskje de lærte? Vet ikke? Har aldri vært der siden.

Dårlig service er nå en sak, men når BMW selgeren klart gir intrykk av at jeg har for svak økonomi til å være interessant som kunde blir jeg sur! Vet det er dumt av meg å reagere på slik toskeskap, men så barnslig er jeg at det provoserer. Og den opplevelsen glemmer jeg nok ikke! Det må da være mulig å få se på store Bimmere uten å måtte iføre seg skreddersydd dress? Eller tåler ikke disse bilene at man sitter i dem når man er kledd i T skjorte og dongeri. Dog rene og hele klær. ( Man har jo lært seg å ikke gå ute blandt folk i hullete/skitne klær! Gamle mor var striks slik. 8) )

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Utrolige historier! :eek: Jeg har hørt om slike historier fra sekstitallet, men i moderne tid??? Utrolig!

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.873
    Sted
    Trondheim
    Strandveien Auto var jo ikke slik før, men etter at de kjøpte Das Auto og flyttet til Tunga vis a vis Møller, er de blitt slik. Møller Trondheim har alltid vært sånn, og nå har det kanskje smittet over på Strandveien?

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.110
    Torget vurderinger
    0
    otare skrev:
    Strandveien Auto var jo ikke slik før, men etter at de kjøpte Das Auto og flyttet til Tunga vis a vis Møller, er de blitt slik. Møller Trondheim har alltid vært sånn, og nå har det kanskje smittet over på Strandveien?
    Min opplevelse med "Gettoblasteren" var faktisk hos Møller i Trondheim.

Det Baluba sier om 60 tallet stemmer nok ganske bra. Min gamle fader skulle i 68 kjøpe ny bil. Familiens 61 mod Volvo PV544 var moden for erstatning. Den var kjøpt da bilsalget ble sluppet fritt i 61 og erstattet en 36 mod Austin 10 kjøpt i 55. Som en digresjon kan nevnes at Volvoen ble kjøpt nærmest som en tilfeldighet. Fader var i utgangspunktet interessert i Simca og Fiat. Fiat kjørte "overser kunden" og "diskuterer gårdagens fotballkamp med kollega" rutinen, HELDIGVIS!! Simcaen var en nydelig bil, men da Volvoselgeren kom hjem til oss for å vise fram den nye PV 544 falt mor for bagasjerommet og "bestemte far" for at han heller ville ha Volvo. ;D Volvomannen hadde "hørt på byen" Herr "A" var i markedet for ny bil. Han dukket derfor opp hjeme hos oss og sa: "De må bare se på denne bilen Herr "A" før De bestemmer Dem". ( Man var "Dis" den gangen ) Og det var jo et sjakktrekk av selgeren, og et utrolig lykketreff for familien "A". Vi fikk nok den beste bilen av de tre! ;)

Men tilbake til da PVn skulle byttes. Far kjørte innom Merchedesforhandleren i Trondheim ( Auto Trade ?? ) og ba om en prøvekjøring. Det var nok ikke mulig, man kunne ikke bare komme der og be om å få prøve en MERCHEDES! Tenke seg til! :eek: Nå ble det nok ikke sagt så brutalt som det jeg skriver, man var fortsatt "Dis" i 68, og dannelse var noe mer utbredt enn i dag. ::) Men uansett da gamle fader ( som dengang var yngre enn det jeg er i dag ??? ) hadde et ærende i Nordefjeldske Foretningsbank ( Det som i dag heter Fokus ) sa bankmannen som kjente far etter et helt liv som kunde der: "Nå herr "A" jeg hører De skal kjøpe Merchedes." Min far var "noe forbauset" og bankmannen forklarte at forhandleren hadde ringt banken og spurt om Herr "A" kunne tenkes å ha råd til en kvalitetsbil fra Tyskland? ( La meg legge til at det den gangen var slik at "kondisjonerede" gjerne brukte "Forretningsbanken". Var man velstående gårdbruker, de ble uansett aldri sett på som kondisjonerede, selv om de kunne ha godt med penger, brukte man Bøndenes Bank. ) Og ganske riktig et par dager senere fikk far telefon fra en bilforhandler som inviterte på prøvetur! :p Gubben fant det "litt provoserende", som ihuga venstremann hadde han sterk tro på likebehandling uavhengig av sosial stand. Det endte, heldigvis vil jeg si, med en ny Volvo Amazon Herregårdsvogn. En ytterst praktisk arbeidshest, og i sin tid den vakreste stajonsvogn som var å oppdrive.

Men moralen er at måten selger møter kunden på, og ikke minst kundens hustru!, er helt avgjørende for hvorvidt man vil lykkes med et salg. Og det gjelder like mye i dag som før i verden.

larkrla

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Antall liker
    2.372
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Skandale, uansett bransje.

En kompis av meg hadde helt motsatt opplevelse hos Bavaria Ensjø her om dagen. Kjøpte den billigste 1-serien, 116D, men opplevde helt topp service og også oppfølging i etterkant.

Selv har jeg opplevd svært dårlig service hos Bavaria i Kristiansand, til tross for å ha kjøpt tre nye, og en brukt BMW der i løpet av en periode på 6-7 år. Dette var ikke direkte billige biler heller, den siste var en ny X5.

Konsekvensen er at jeg kjøper min neste BMW et annet sted, for BMW skal det være for min del.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg husker en historie om en gjeng kamerater som var på Alaska-fiske. Etter endt sesong fikk en av dem i oppdrag å handle inn bil til hele gjengen, og de hadde bestemt seg for en boble. Dette var jo på sekstitallet. Hos den første forhandleren (i Sør-Rogaland) ble han galant oversett og ledd av, det var jo en fisker. Fornærmet tok han bussen til nærmeste konkurrerende VW-forandler og ble godt mottatt. Der slengte han kontanter i bordet for 5 stk. splitter nye bobler, og årets julebonus var ordnet for den heldige selgeren. ;D

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn