Bil, båt og motorsykkel BMW premiere

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Ambings

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.09.2004
    Antall liker
    5
    bambadoo skrev:
    opplevd kvalitetsfølelse mellom A4 og A6.
    Hvilke årsmodeller og hvilke utstyrspakker er det snakk om? Dette er ikke noe jeg opplever men gjorde det på de eldre modellene. (rundt år 1996 til 2006 omtrent).
    Egentlig siden 1997 og fram til i dag. Utstyrspakker synes jeg ikke utgjør så stor forskjell. Jeg har litt mindre kjennskap til BMW, men det lille jeg har opplevd fikk jeg vel samme følelse med både 3- og 5 som med A4 og A6. Derfor synes jeg det er positivt når man tar grep og lager skikkelig premiumfølelse også i mellomklassemodellene (i mine øyne).

Gammeln

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.09.2007
    Antall liker
    43
    Jeg skulle ønske de kunne komme med noe fint listverk igjen. Jeg tenker med lengsel tilbake på de fantastiske svartelokserte aluminiumslisten fra E46. Eller de skinntrekte listene fra E39.
    Kommer det noensinne tilbake?

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    11.902
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Det er jo nettopp det vw gjør med Audi. Premium følelse også på de mindre modellene. Inkl. A1. Ønsker du ikke premiumfølelse velges golf, passat etc. kvaliteten er den samme (stort sett da og kanskje bedre i enkelte tilfeller). Du kan også kjøpe "finere" interiør etc.
    Romfølelsen er selvsagt større på de større modellene.

Gjør et forsøk med f.eks. A4 og A6 2009 modell og se.

Forøvrig en av grunnene for at jeg valgte A4 kontra bmw 3 serie var følelsen av premium i et mellomklasse segment. (og andre ting men det spiller ingen rolle). Dette var siste gen a4 og nå forrige gen. bmw 3. Ser ut for at nye bmw 3 nærmer seg.

Gleder meg til å teste nye 3 serie. Om de har en ytterligere progresjon når det gjelder kjørefølelse blir det bra.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Ambings skrev:
    Jeg har litt mindre kjennskap til BMW, men det lille jeg har opplevd fikk jeg vel samme følelse med både 3- og 5 som med A4 og A6. Derfor synes jeg det er positivt når man tar grep og lager skikkelig premiumfølelse også i mellomklassemodellene (i mine øyne). 
    Det der kjenner jeg meg overhodet ikke igjen i. Som eier selv av 3-serie (E90) og 5-serie (E60) parallellt, så må jeg bare si at interiøret i 3-serien i den generasjonen (riktignok lansert etpar år senere enn 5-serien) har hatt en minst like høy opplevd kompakthet, soliditet og byggekvalitet som interiøret i 5-serien fra samme periode. F10 (som jeg nå har parallellt med E90) har gjort et stort sprang mht opplevd premiumfølelse interiørt imo.

Ellers får man si at jeg gleder meg til å se F30 "live". Sikker på at den ser super ut. Eksteriøret på en 3-serie har aldri vært mindre enn svært delikat og innbydende, og det blir nok denne også. Tipper forresten at det blir solgt endel røde (til sauene?) dersom lanseringsbilene er røde. Interiøret er fint, skjermen er vel ekstra tilvalg, og utover den (foretrekker soleklart innfelte ala E90) så ser det hele veldig ryddig og bra ut synes jeg. Klassisk 3-serie i moderne drakt. Ingen grunn til å tviholde på tidligere årtiers løsninger som noen sikkert vil etterlyse. BMW er flinke til å følge med i tiden og holde seg i forkant. Så også her tydeligvis. Heldigvis.

janerlen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.11.2003
    Antall liker
    16
    Torget vurderinger
    3
    Noen som har prøvd N20 bensinmotoren? Bra spec på selv den "minste" versjonen av denne. Denne kan være et spennende alternativ til 2-liters dieselen.

6-er bensin blir forbeholdt 335i, men hva gjør vel det, når man kan få toppmoderne firere med pustehjelp. Noen som vet hva som vil skille 320i fra 328i på motoroutput? Ulik turbostørrelse, eller kun programmering?

Ambings

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.09.2004
    Antall liker
    5
    Så at 525 endelig kom med en X etter. Dere som har kjørt både denne generasjon og forrige - er det endring på setene? (Jeg vet det finnes tre setevarianter, men satt dessverre ikke godt i noen av dem).

Forøvrig oppdaget jeg plutselig den nye X3-en her for en måned siden - og den var lekker! Etterpå har jeg sett fryktelig mange, så det er tydelig at flere likte designet.

LydMekk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.08.2003
    Antall liker
    2
    Gammeln skrev:
    Skal vi først snakke om utseende mener nå jeg at ingen BMW-modeller overgår E46 (før ansiktsløftingen), etterfulgt av E38.
    Enig. Har en E46 Serie 1 2001 dvs. før facelift. Meget bra design på karrosseriet. Min er en coupe. Synes faktisk min er penere enn faceliften samt også E90-serien designmessig.

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.424
    Torget vurderinger
    12
    Det var vel E36 aom var forgjengeren til E46. E38 er en sjuer. Ellers synes jeg vel E90 var "skærpere" formgitt en den glatte E46. Kanter gir karakter, kanskje en grunn til at jeg synes ES30 er noe av det flotteste som finnes, men det skal ikke skrives her.

Gammeln

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.09.2007
    Antall liker
    43
    Trondmeg skrev:
    Det var vel E36 aom var forgjengeren til E46. E38 er en sjuer.
    Dette er helt korrekt. Det jeg mente å skrive var at E38 kommer på plassen etter E46 utsendemessig.

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.424
    Torget vurderinger
    12
    Gammeln skrev:
    Trondmeg skrev:
    Det var vel E36 aom var forgjengeren til E46. E38 er en sjuer.
    Dette er helt korrekt. Det jeg mente å skrive var at E38 kommer på plassen etter E46 utsendemessig.
    Jeg ser det når du sier det. Jeg tenkte vel bare at det var rangering av 3ere. Da tipper jeg at du har E34 på tredjeplass.

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Blir litt forvirret av et par innlegg men E34 er en 5'er. Forøvrig meget vellykket design og med V8 eller i M5 utførelse er det en helt super kjøremaskin.

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.424
    Torget vurderinger
    12
    Ikke noe å bli forvirret av anonym. Gammeln nevnte en sjuer, jeg trodde han mente en treer, han mente sjuer, jeg tippet neste på lista var en femmer. See?

Den fineste treeren er vel den første M3.

Brasse

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Antall liker
    9
    Første M3 er den fineste.
    Veldig sansen for første 325ix stasjonsvogna. Hadde vore krem vinterbil!

JackX

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2002
    Antall liker
    1.383
    Brasse skrev:
    .
    Veldig sansen for første 325ix stasjonsvogna. Hadde vore krem vinterbil!
    Jeg har en slik, sort m/skinninteriør - manuell kasse. Gått ca 100k. Som du antyder; krem vinterbil! Lett, liten, oversiktlig førermiljø .... og lynrask!
    Bildet viser identisk lik min lekkerbisken.

Tidligere var det fruen i huset som manøvrerte bilen inntil jeg handlet en 325 cabriolet til henne. Selv ratter jeg en 5-serie xDrive touring ... noe mer sedat, den ja ;)

Facineres stadig over mekanikken :D

Cheers!

Vedlegg

coolbiz

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    5.114
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    JackX skrev:
    Jeg har en slik, sort m/skinninteriør - manuell kasse. Gått ca 100k. Som du antyder; krem vinterbil! Lett, liten, oversiktlig førermiljø .... og lynrask!

Pen bil. Har du lagt folie på sidevinduene, eller kom de virkelig så mørke, orginalt fra BMW? Folie på framdørsvinduene er ikke lovlig, så vidt jeg vet.

Brasse

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Antall liker
    9
    coolbiz skrev:
    JackX skrev:

Pen bil. Har du lagt folie på sidevinduene, eller kom de virkelig så mørke, orginalt fra BMW? Folie på framdørsvinduene er ikke lovlig, så vidt jeg vet.
    :)

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Ny 1-serie i garasjen, riktignok bare servicelån mens konas E90 325i er på verkstedet. Fin liten bil synes jeg, mye bedre designopplevelse "live" enn noen av forhåndsbildene skulle tilsi.

Men denne er helt sort inni (sort stoff, gråsort tak, ingen soltak) og det er mildest talt litt trist og tungt når man er vant til lyse åpne interiører med glasstak over.

JackX

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2002
    Antall liker
    1.383
    coolbiz skrev:
    Det der er et bilde jeg fant på nettet. Min er helt identisk så vidt jeg kan se, bortsett fra folien på vinduene. Sønnen min kommer nok til å få den opp til seg i Trondheim (leser ved NTNU) når datter får "lappen" om noen uker.
    Vi øvelseskjører så mye det lar seg gjøre med den, et helt utrolig "tilgivende" kjøretøy når det er rookies som tøyler den.
    :D

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Dersom BMW i sine designer skulle ha vektlagt de sprikende meningene til alle som ikke kjøper bilene når de kommer, så hadde de sikkert sett annerledes ut enn idag. Jeg holder med de i at de vektlegger sine faktiske kundegrupper og ikke de som "kanskje får råd til en brukt en om ørten år". Man selger ikke en slik sekserlookalike 5-serie til den kundegruppen som kjøper F10, man selger til de som vil ha en 6-serie. Enkelt og greit. Om man ikke lager biler for de reelle kundene, men for drømmerne som sikler på bilder, så konker man til slutt. Dårlig ide.

atonal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.09.2006
    Antall liker
    425
    Sted
    Friedrichstadt
    coolbiz skrev:
    Takk for forklaring. Jeg fikk ikke med meg at bildet ikke var av din egen kjerre.

Her er slik den nye 5-serien burde sett ut:

Men fortvil ikke. I følge ryktene er dette den kommende 6-serie Gran Coupe.
    Mnja. Synes den blir litt japansk i formuttrykket.

Brasse

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Antall liker
    9
    Minner litt om den gyselige 5 serie gran turismo-greia fra i fjor eller forfjor.
    Æssa.

Julenissen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.05.2002
    Antall liker
    3
    Vidar P skrev:
    Dersom BMW i sine designer skulle ha vektlagt de sprikende meningene til alle som ikke kjøper bilene når de kommer, så hadde de sikkert sett annerledes ut enn idag. Jeg holder med de i at de vektlegger sine faktiske kundegrupper og ikke de som "kanskje får råd til en brukt en om ørten år". Man selger ikke en slik sekserlookalike 5-serie til den kundegruppen som kjøper F10, man selger til de som vil ha en 6-serie. Enkelt og greit. Om man ikke lager biler for de reelle kundene, men for drømmerne som sikler på bilder, så konker man til slutt. Dårlig ide.
    Litt nedlatnede på de som har normal økonomi...Brukt marked er nok en viktig del av bilverden selv om det går ørten år før noen kjøper den

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    11.902
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Så et gammelt top gear idag. Var test av forrige generasjon 5 serie (er det e60?)... Den var virkelig morsom å se :)

Omtrent alle syntes den så grusomt stygg ut...
    En veldig fin bil synes jeg :)

Viking

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    435
    Torget vurderinger
    4
    Brasse skrev:
    Minner litt om den gyselige 5 serie gran turismo-greia fra i fjor eller forfjor.
    Æssa.
    Hvis du ser noen store likheter bør du sjekke synet ;) hehe

Brasse

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Antall liker
    9
    Viking skrev:
    Brasse skrev:
    Æssa.
    Hvis du ser noen store likheter bør du sjekke synet ;) hehe
    Likhet i at det verken er fugl eller fisk.
    Ikkje coupe og ikkje sedan. På samme måte som X6 i M-utgave verken er sportsbil eller komfortabel SUV.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.010
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Denne Grand Coupé-sekseren skal vel inn i dette firedørskupémarkedet som jo er blitt ganske så attraktivt. Mercedes fant mer eller mindre opp nisjen med CLS.
    Jeg synes ikke den likner særlig på 5-serie GT. Heldigvis.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Julenissen skrev:
    Vidar P skrev:
    Litt nedlatnede på de som har normal økonomi...Brukt marked er nok en viktig del av bilverden selv om det går ørten år før noen kjøper den
    Jeg kan være nedlatnede hvis jeg vil ja. Men var det ikke her. Bilprodusenter lever av å selge nye biler, det er poenget. Enkelt og greit.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.010
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har inntrykk av at BMW også er interressert i bruktmarkedet, men det er jo "nybrukt" da, dette Premium Selection-konseptet.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Det er vel fortsatt mye godt den samme eller overlappende kjøpegruppe, er det ikke.

Julenissen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.05.2002
    Antall liker
    3
    Vidar P skrev:
    Julenissen skrev:
    Vidar P skrev:
    Jeg kan være nedlatnede hvis jeg vil ja. Men var det ikke her. Bilprodusenter lever av å selge nye biler, det er poenget. Enkelt og greit.
    Det gjør de men er det inget bruktmarked så dør nybilmarkedet fort.....

Brasse

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Antall liker
    9
    Valentino skrev:
    Denne Grand Coupé-sekseren skal vel inn i dette firedørskupémarkedet som jo er blitt ganske så attraktivt.
    Du har nok rett.
    Hugser før i tida, då coupe var coupe.
    (eller… har sett bilder fra den tida ;D)

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Julenissen skrev:
    Vidar P skrev:
    Julenissen skrev:
    Vidar P skrev:
    Det gjør de men er det inget bruktmarked så dør nybilmarkedet fort.....
    BMW produserer ulike biler til forskjellige målgrupper. 5 serien dekker andre behov enn 6 serien. derfor ville det være pussig om de to modellrekkene så prikk like ut. Nybilsalg er en forutsettning for bruktbilsalg. Noget spesielt om BMW hadde produsert bruktbiler 8)

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Brasse skrev:
    Valentino skrev:
    Denne Grand Coupé-sekseren skal vel inn i dette firedørskupémarkedet som jo er blitt ganske så attraktivt.
    Du har nok rett.
    Hugser før i tida, då coupe var coupe.
    (eller… har sett bilder fra den tida ;D)

For en bil!!

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.010
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Namnam. Men skal jeg mimre BMW-kupé er det 2000 CS som gjelder. Den var frekk.

Vidar P skrev:
    Det er vel fortsatt mye godt den samme eller overlappende kjøpegruppe, er det ikke.
    Er nok et slags overlap, ja. Nybilkjøperen er vel en slik som er keen på å få bilen akkurat slik han/hun vil, mens PS-kunden tar en nesten ny bil rimeligere uten å bry seg om de (for ham/henne) små detaljene.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Eller får en bedre spec'et bil for samme pris som en mer ribbet ny.

Ellers enig i at de nok gløtter mot bruktmarkedet til en viss grad, men da med fokus på å fremme eget nybilsalg selvsagt; mindre verditap betyr tryggere nykjøp, som igjen betyr mer nybilsalg. Men det vil jeg tro at alle bilprodusenter (som håper på å selge) har i bakhodet. I BMW's tilfelle så går det tydeligvis mye på å skape en identitet på tvers av modellgenerasjoner.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn