Bil, båt og motorsykkel BMW premiere

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.673
    Antall liker
    10.153
    Gratulerer PP. Det er en deilig bil det der, er den kjørt langt montro?
    Den har kjørt 175000. Egentlig ikke mye med tanke på alder. Dessuten har den levd et behagelig liv. For å være føre var blir det en liten service, oljeskift og filter. Plugger også.
    Har du noe tips ang. olje til den motoren, Vidar?
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Ja jeg innbiller meg at de der skal ha semisyntetisk? Det er vel den gamle 1600-maskinen (M43 B16)?
    Castrol pleier å være populære oljer både på nye og eldre BMW'er, og BMW selv pleier å anbefale de. Står tilogmed på oljepåfyllingslokket på mange nyere BMW'er. Jeg hadde en 518i en gang, den brukte jeg iallefall Castrol 10W-40 semisyntetisk på hele levetiden, og jeg kjørte den 350kkm uten noen motorfeil.

    http://en.wikipedia.org/wiki/BMW_M43
     
    Sist redigert:

    palmaris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Innlegg
    1.643
    Antall liker
    1.071
    Torget vurderinger
    1
    Kroon-oil
    Sjekker du inne på denne sida finn du i alle fall rette specen på olja, og oljevolumet. No er det slik at eg sel eg denne olja, i lag med Omega oljer so ta det for det det er. Kvaliteten er på topp, men det er det jo fleire som har. Det viktige for deg er at du finn ei olje med spesifikasjonen BMW LL-98. Til ditt bruk tenkjer eg det er det same om du køyrer Castrol, Mobil, Kroon -Oil eller andre kvalitetsoljer.
     

    B Rasse

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    1.005
    Antall liker
    477
    Ein, to tre, firfem, seks sju åtte niti og elleve tolv. BMW har snart heile rekka og full lotto.
    Her er nye 4-serien. Pen sak!






     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.605
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Lekker....Artig å se at pedalene er kliss like som de som kom i E30.....Vært med en stund de.. Konseptet fungerer det :)
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.409
    Antall liker
    11.519
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Veldig pen på bildene, den der nye 4-serien.
    Eneste jeg ikke liker er den skjermen som stikker opp fra dashbordet. Der er min finere :cool:

    Ikke si det til noen, men siden BMW kom til gards har jeg gitt bort busskortet og satt sykkelen i container. Skammer meg litt, og nyter det.
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.501
    Antall liker
    11.461
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Bild-Vergleich-BMW-4er-Audi-A5-Mercedes-E-Klasse-Coupe.jpg

    Personlig så synes jeg dette var noe av det fineste BMW har tegnet på mange år. Husk - A5 kom i 2007 - har siden det likt designet på den.
     

    Aggromagnet

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.08.2012
    Innlegg
    286
    Antall liker
    70
    Banne litt i kjærka: Bare meg som syns 4-serien ser ut som en FT86 som vil være Audi?
     

    B Rasse

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    1.005
    Antall liker
    477
    Eg syns 4-serien ser ut som ein upraktisk versjon av 3-serien. Mykje meir velukka overheng, hekk og tak enn A5 også. Der Audi og Mæsja ser ut som den er ein coupe på ein sedans premisser ser BMWen ut som ein coupe fra bunnen av.
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.704
    Antall liker
    3.357
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Der Audi og Mæsja ser ut som den er ein coupe på ein sedans premisser ser BMWen ut som ein coupe fra bunnen av.
    helt enig Ørnbjørn, BMWen er ganske lik de andre men skiller seg fra de andre på noen helt essensielle punkter. Den ser så bra ut utvendig at det plutselig blir vanskeligere å velge en mer rasjonell bil som 3 serien.

    for øvrig også enig med Ottone når det gjelder dashbordet - der er den gamle 3 serien penere enn den nye 3 og 4 serien.
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.704
    Antall liker
    3.357
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Den ser så bra ut utvendig at det plutselig blir vanskeligere å velge en mer rasjonell bil som 3 serien.
    Kanskje blir det lettere å velge når 4-serie Grand Coupé kommer. Eller kanskje ikke.
    Det siste året har jeg egentlig vært en sviker og har en Porsche Macan i bestilling. Det er jo fremdeles et stykke fram til levering, så hvem vet hva som skjer...
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.704
    Antall liker
    3.357
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Jeg har bare fått en circa dato og circa pris gitt at det ennå er mye som er uvisst, men jeg ligger i det minste som en av de første på lista (ref ventetiden det ble på feks X3 når den kom i siste utgave). Tipper det blir helt i slutten av 2013, eller kanskje mer sannsynlig tidlig i 2014. Jeg har familiære relasjoner til pushere av den slags leketøy, så jeg blir jo helt ufrivillig dratt inn en så ufornuftig (some would say) bestilling!
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.277
    Antall liker
    24.856
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Det er noe noe som ikke stemmer med de nedre luftinntakene på den Fireren. Jeg synes jeg har sett det designet på et annet bilmerke.
    Fine proporsjoner ellers. Fireren er der Sekseren en gang var.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.501
    Antall liker
    11.461
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    De nedre luftinntakene samt akkurat eksosløpene er kanskje litt "over the top" og tiltrekker seg nok en spesiell gruppe. Men om dette er standard det er bilde av tviler jeg egentlig på. Kunne tenke meg en anelse mer diskresjon akkurat der. Bortsett fra det så synes jeg det var en fin bil. Ut ifra bildene en anelse finere enn a5 (som da også blir 6 år gammel snart).....

    Gjenstår å se den live.
     

    B Rasse

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    1.005
    Antall liker
    477
    Det er noe noe som ikke stemmer med de nedre luftinntakene på den Fireren. Jeg synes jeg har sett det designet på et annet bilmerke.
    Fine proporsjoner ellers. Fireren er der Sekseren en gang var.
    Trur det er Jaguar som har hatt noko liknande. Luftinntaket, eksosen, dårhandtaka og muligens Ferrari-fangerfinnene er vel detaljar som kjem til å skille konsept frå produksjon. Når det er sagt — dagens konseptbiler er traurige greier. Kvar er jetmotorane, interiør av potetskrell, fiskebeinsratt og bilar med sju hjul?
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.704
    Antall liker
    3.357
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Det er noe noe som ikke stemmer med de nedre luftinntakene på den Fireren. Jeg synes jeg har sett det designet på et annet bilmerke.
    Fine proporsjoner ellers. Fireren er der Sekseren en gang var.
    Jeg er faktisk enig når du sier det - jeg tenkte at dette kanskje var en utgave med M styling og at std utgaven blir litt mer moderat. Noen som vet?
     

    B Rasse

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    1.005
    Antall liker
    477


    Sånn vil eg at nye 7-serien skal sjå ut! Dagens konsepter er produksjonsmodeller — og dørgende keisamt.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.409
    Antall liker
    11.519
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Jeg har kjøpt mye rart opp gjennom livet, kastet vekk penger på tøys og tant, men noe av det jeg angrer minst på er kjøpet av fjernstyrt bensindrevet kupevarmer i den nye BMWen.
    Vinteren har ramlet over oss med full styrke på Sørvestlandet de siste ukene, og traffikkforholdene har vært ekstreme. Folk klager og lider i kø, alt tar tre ganger så lang tid som vanlig. Bare jeg syns ikke det gjør noe. Liker spesielt at all snøen fører til lavere bakgrunnsstøy når vi står i kø, og med oppgradert hifi og automatikk låter det deilig i det tunge snøværet.
    Bil-tråder kan lett bli litt usaklig og subjektive, og det er best å holde ting saklig og si det som det er.
    Jeg, for eksempel, har nylig kjøpt markedets stiligste stasjonsvogn, rent utseendemessig, BMW 520i touring. Den har bl.a. et syndig deilig profil på det lange panseret, både sett fra førerplass og utvendig. Og bilen er noe av det mest behagelige jeg har opplevd på fire hjul. Sånn er det.
    Har hatt noen epost-vekslinger med selgeren etter kjøpet, der jeg bl.a. beskrev at jeg er fornøyd med lyden, at bilen med denne motoren, automatkassen og hifien er velegnet for musikkelskere, og at noen passasjerer syns det er litt kjedelig at de ikke hører motoren. Resultatet var at han spurte om å få bruke teksten min i en reklamebrosjyre. Hyggelig det, men det får da være måte på. Holder meg til HFS, ellers takk.
     
    Sist redigert:

    JD

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.02.2002
    Innlegg
    899
    Antall liker
    56
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Da fikk jeg etter laaang ventetid endelig min nye 520d touring i går. Spacegrey, M-pakke, komfortseter, panoramatak, oyster/sort og finslipt aluminium. Og selvfølgelig oppgradert lydanlegg. Ikke mange milene i den enda, men syns allerede det er en fantastisk bil. Gjennomført til fingerspissene, og jeg gleder meg nå til hver kjøretur. Importert ny fra England, og selv etter kalkulert rabbatt fra norsk forhandler, var det MYE å spare.
     

    B Rasse

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    1.005
    Antall liker
    477
    Resultatet var at han spurte om å få bruke teksten min i en reklamebrosjyre. Hyggelig det, men det får da være måte på. Hoder meg til HFS, ellers takk.
    Kravet fra tekstforfatter om vektinga av nakne damer versus bil hadde uansett ikkje nådd gjennom sensuren.
     

    freddie77

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.09.2009
    Innlegg
    866
    Antall liker
    457
    Da fikk jeg etter laaang ventetid endelig min nye 520d touring i går. Spacegrey, M-pakke, komfortseter, panoramatak, oyster/sort og finslipt aluminium. Og selvfølgelig oppgradert lydanlegg. Ikke mange milene i den enda, men syns allerede det er en fantastisk bil. Gjennomført til fingerspissene, og jeg gleder meg nå til hver kjøretur. Importert ny fra England, og selv etter kalkulert rabbatt fra norsk forhandler, var det MYE å spare.
    Gratulerer! Håper du fikk rattet på riktig side også... ;)
     

    B Rasse

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    1.005
    Antall liker
    477

    Nye M6 Coupe er også blitt ein pen bil. Felgene, med såpass synleg forskjellig bredde og impress er ein svært fornøyelig detalj. Men så var det dette med Coupe og fire dører da…
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    B Rasse

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    1.005
    Antall liker
    477
    (for dei som ikkje hugsar opphavet, her er 2005-modellen med den mest heslige stussen i bilhistoriens par siste tiår.)

     

    JD

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.02.2002
    Innlegg
    899
    Antall liker
    56
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Da fikk jeg etter laaang ventetid endelig min nye 520d touring i går. Spacegrey, M-pakke, komfortseter, panoramatak, oyster/sort og finslipt aluminium. Og selvfølgelig oppgradert lydanlegg. Ikke mange milene i den enda, men syns allerede det er en fantastisk bil. Gjennomført til fingerspissene, og jeg gleder meg nå til hver kjøretur. Importert ny fra England, og selv etter kalkulert rabbatt fra norsk forhandler, var det MYE å spare.
    Gratulerer! Håper du fikk rattet på riktig side også... ;)
    Of course the steering wheel is on the right side!
     

    B Rasse

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    1.005
    Antall liker
    477
    Ryktet forteller at M3 utgår og at det i staden vil komme ein 4-dørs M4 basert på coupeen som er basert på sedanen. Og om det er tilfellet, blir ikkje då ein 4-dørs M6 egentleg ein M5? Og skal 320 ha ein 3.7 liters rekkesjuer diesel bensin hybridbasert motor?

    Nå er det fullstendig kaos.
    Tenk, drepe M3! Det blir som om Porsche skulle drept 911 og lagd ein baby-Panamera. Den er større og tyngre, har fire dører men kjempemange hestekrefter! Garantert vanskeligere å bruke meir av bilen heile tida! Og meir keisam når ein ikkje utset alle andre trafikantar for livsfare!

    Det neste blir X6M Cab.
     
    Sist redigert:

    helarn

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.06.2006
    Innlegg
    845
    Antall liker
    573
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    1
    Jeg registrerer at JD nettopp har fått sin 520d touring. En diesel der, altså. I tillegg er han svært fornøyd! Har lest meg gjennom tråden de siste dagene og har ikke helt skjønt hvorfor så mange har tildels sterk antipati overfor dieselmotoriserte BMW-biler. Noen mener til og med at slike motorer hører hjemme i traktorer og ikke i biler.
    Disse kan umulig ha sittet i, eller kjørt, en BMW med en moderne dieselmotor. De burde altså ikke ha uttalt seg. IMO
     
    Sist redigert:

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.704
    Antall liker
    3.357
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Helarn, det er nå både for og mot med dieselmotorene synes jeg. Jeg har en 6-sylinder bmw diesel og en 4-sylinder bmw bensin. På 6 -sylinder motorene har jeg ingenting å utsette på diesel, men jeg må innrømme at jeg har en ørliten motstand mot de 4-sylindrede dieselene som ikke blir så "smoothe" som de minste bensinmotorene.
     

    Jabba_Jabba

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    1.007
    Antall liker
    1.050
    Sted
    Porsgrunn
    Ryktet forteller at M3 utgår og at det i staden vil komme ein 4-dørs M4 basert på coupeen som er basert på sedanen. Og om det er tilfellet, blir ikkje då ein 4-dørs M6 egentleg ein M5? Og skal 320 ha ein 3.7 liters rekkesjuer diesel bensin hybridbasert motor?

    Nå er det fullstendig kaos.
    Tenk, drepe M3! Det blir som om Porsche skulle drept 911 og lagd ein baby-Panamera. Den er større og tyngre, har fire dører men kjempemange hestekrefter! Garantert vanskeligere å bruke meir av bilen heile tida! Og meir keisam når ein ikkje utset alle andre trafikantar for livsfare!

    Det neste blir X6M Cab.
    M3 vil bli beholdt, og vil være med 4 dører. Coupeversjonen vil bli døpt M4. Så vil det komme en M2 som vil ha en rekkefirer som den første M3 hadde. Dette ifølge Bimmerpost. Det vil også komme M4 gran coupe som vil ha 4 dører og det er vel her det har oppstått forvirring.
     

    helarn

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.06.2006
    Innlegg
    845
    Antall liker
    573
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    1
    Jeg kjører også dieselsekser og har gjort det siden 2006. Hadde bensindrevne i mange år før det, og jeg er ikke i tvil om hva jeg foretrekker. Hva er galt med 540Nm fra 1750 rpm? Lydløs er den også.
     
    Sist redigert:

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.704
    Antall liker
    3.357
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Jeg kjører også dieselsekser og har gjort det siden 2006. Hadde bensindrevne i mange år før det, og jeg er ikk i tvil om hva jeg foretrekker. Hva er galt med 540nM fra 1750 rpm? Lydløs er den også.
    Lyden har blitt mye bedre og dreiemomentet er fenomenalt, men det er fremdeles noe vibrasjoner der.

    For øvrig er det en ganske fenomenal utvikling vi har vært vitne til de siste 10 årene når det gjelder "gamle" konsepter som diesel og bensinmotorer. På selvpustende motorer er det en ganske streng relasjon mellom dreiemoment og sylindervolum som er circa 90-110Nm per liter - dvs 2 liters selvpustende motor gir 180 - 220 Nm. Gevinsten i turbomatede motorer er bortimot en dobling av dreiemomentet, og dersom motoren klarer samme turtall som før så dobles også makseffekten.

    På toppen av det hele har vi fått en halvering av forbruk i samme perioden. Who would have thought...
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn