Bil, båt og motorsykkel BMW premiere

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Sting

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2007
    Innlegg
    637
    Antall liker
    73
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    14
    Veldig fin gå for den siste der Vidar P! Virkelig flott!
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    278
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Takker for input Sting! Den kombinasjonen så virkelig flott ut på vareprøvene også!

    Jeg er som tidligere sagt ikke bekymret for lyst interiør sånn renholdsmessig; for det første er jeg et petimeter uansett, for det andre så er jeg diktatorisk ift resten av familiens atferd ombord, for det tredje så er ikke lyst interiør så smussutsatt som man skulle tro vs mørkt, noe konas erfaringer har highlightet. Så oyster/oyster/fineline antrasitt er fortsatt favoritt så langt i kveld :)
     

    Elektron

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.07.2007
    Innlegg
    1.886
    Antall liker
    120
    Sted
    Bergen
    Artig å følge tråden her. Velger du lyst skinn så synes jeg det er en god ide å kombinere dette med treverk. Selv om treverk har vært litt ute en stund er det nå på vei tilbake. I motsetning til alu og svart pianolakk, så gir treverk en mykere overgang mellom de ulike materialene, og ikke minst forhindrer et mer sterilt inntrykk. En av mine venner er BMW mann på sin hals. Han har valgt alu på sine siste biler og det er litt kaldt. (Jeg tilgir imidlertid dette siden det siste motorvalget ble en 4.8 bensin)

    Mvh Elektron
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.196
    Antall liker
    8.409
    Torget vurderinger
    12
    Ja, med slik jerndisiplin går det med lyst interiør også, Vidar. Undres hvorfor jeg kom til å tenke på Seinfeld's soup nazi :). Jammen skal du være skikkelig påpasselig høst og vår med sølete regnværsdager.
     

    X-hilarate

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.04.2010
    Innlegg
    228
    Antall liker
    13
    Trondmeg skrev:
    Ja, med slik jerndisiplin går det med lyst interiør også, Vidar. Undres hvorfor jeg kom til å tenke på Seinfeld's soup nazi :). Jammen skal du være skikkelig påpasselig høst og vår med sølete regnværsdager.
    Dette er nok (om jeg tenker rett) en bil for bare "far". Så da er slike ting som renhold bare bagateller!

    I min bil har jeg lyst skinn, "kjerring" og småbarn, og det er ingen problem mtp renhold....og jeg bor Bergen! Massevis av sølete regnærsdager.....tro meg ;)

    EDIT: forøvrig er Seinfeld's "soup nazi" en fantastisk episode....
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    278
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Fant noen bilder av oyster/oyster/antrasitt hos Car & Driver; har tatt noen skjermdumper som kan klikkes opp;
     

    Vedlegg

    Gammeln

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.09.2007
    Innlegg
    742
    Antall liker
    43
    Lyse interiør reflekterer mye forstyrrende lys. Kun mørke og ikke-reflekterende interiør for meg. Jeg kan spesielt anbefale mørkt innertak. Det gir en belysning som er meget skånsom for øynene og reduserer behovet for solbriller drastisk.
     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.464
    Antall liker
    5.131
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2


    Jeg liker dekorlistene i antrasitt, men jeg er virkelig ikke glad i dashbord med så lys overflate øverst. Det gir sjenerende refleksjoner i frontruten under mange lysforhold.

    EDIT: Gammeln beat me to it. :)
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    278
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Jeg skal sjekke ut dette med lys headliner da flere har stilt samme spørsmål; men prelimenære rapporter sier at det er så matt og kurvet på en slik måte at det ikke reflekterer mer enn sort headliner. Men jeg har en bekjent som har kjøpt en X1 med slikt, så skal ned å se på den idag. Han har forresten ikke merket noe reflekser.
     

    Gammeln

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.09.2007
    Innlegg
    742
    Antall liker
    43
    En ekstra bonus med mørkt innertak er at a-stolpene også er mørke. Dermed slipper man at de virker dobbelt så tykke som i virkeligheten pga speiling i frontruta.
    Det er fullstendig uforståelig for meg at ikke standardløsningen er mørke a-stolper.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    278
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Jeg er takknemlig for gode innspill, men klarer ikke helt å se det der Gammeln. Var og prøvde to forskjellige nye 5-serier; en med mørkt tak/A-stolper (tilvalg antrasitt) og en med standard lys, dette på samme solrike dag.
    Selv synes jeg lys utgave er mer behagelig, den mørke virket trykkende i forhold og gjorde kupeen mørkere og tristere. Og jeg synes jammen det var mer merkbar en visuell kontrast fra A-stolpen til utemiljøet også. Muligens smak og behag, men jeg ville betalt ekstra for lyst tak og stolper jeg.

    Men det er vanskelig å diskutere smak og behag, heldigvis har man valgmuligheter for å individualisere disse bilene.

    Her er tre bilder med oyster interiør og antrasitt listverk som kan klikkes opp;

    1) lyst tak/stolper



    2) mørkt tak/stolper



    3) og så tok jeg for moro skyld med oyster/sort-kombinasjonen slik at man kan se og sammenlikne refleksjonene oppå headliner (dashboard); det er utelys på i bildene, og man ser at nivået av lys-skinn oppå dashbordet er omtrent det samme med lys eller mørk headliner, iallefall på disse bildene.
     

    Vedlegg

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    278
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Tror det var noen spørsmål om Hifi Professional-systemet i F10 (og flere av de nyere BMW-ene) tidligere i tråden. Jeg har funnet noen nøkkelpunkter om det;

    - svenske DIRAC klasse D forsterkere, med Dirac sitt DSP-system Dirac Live

    - http://www.dirac.se/products.asp

    - http://www.dirac.se/dirac_live.asp

    - samme system som Naim bruker i "Naim for Bentley"-systemet; http://www.dirac.se/news.asp?newsItem=1797

    - 7x50W (mid/HF) + 2x125W bass/sub

    - tyske Eton høyttalere, med alu-elementer (produseres av LPG i Ulm)

    - 7 stk 5" mid, 7 stk 1" HF, 2 stk 9" bass (under seter foran), se plasseringsskjema i doc.-link under

    - http://www.lpgmbh.com/de/kunden/index.html

    - Naim, Rega, Adam Audio, Revox mfl bruker elementer fra LPG/Eton; http://www.etongmbh.de/home/

    - option 677 koster 10.900,-
     

    Vedlegg

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.196
    Antall liker
    8.409
    Torget vurderinger
    12
    Det hørtes ut som en rimelig oppgradering av lydanlegget og lett å krysse av for en lydentusiast. Jeg regner med at du er kjent med forskjellen på standard og oppgradert lydsystem, Vidar. Jeg kjenner ikke Dirac som merke, men Eton er da et velansett merke som har gode produkter.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    278
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Ja det virker usedvanlig rimelig ift hva du får, det ble også nevnt i test av dette lydsystemet i Auto Motot & Sport og i Car Magazine, dette at det var veldig rimelig. AM&S sa at det yter bedre enn 3-4 ganger så dyre systemer hos konkurrenter.

    Det blir sagt fra Dirac (leste noen tråder på bmw-forumer internasjonalt) at DSP er nøye tilpasset alle modellene det kommer i, så f.eks vil det være andre insstillinger i en 3-serie enn i en 5-serie, og andre innstillinger i en touring enn i en sedan osv.

    Jeg har hørt standard og dette Dirac/Eton Professional-systemet; førstnevnte (standard) er ikke like imponerende som standard i E60 og E90 iallefall, jeg ble helt enkelt litt skuffet over det. Har ikke hørt neste nivå opp.

    Professional derimot er en helt annen historie enn standard; det er som å sitte i et svært rom, som om veggene og taket i kupeen er borte, og det låter både svært, direkte, dynamisk, åpent, punchy, rikt og organisk. En real no-brainer for de som skal hake av på konfiguratoren for en ny BMW (tror option 677 fins i omlag alle modeller).
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.196
    Antall liker
    8.409
    Torget vurderinger
    12
    Lucky you. Her er det bare å krysse av og smile. Når kommer herligheten til kystfylket da? Jeg har begynt å se en del F10'ere i Oslo om dagen og liker nok de vesentlig bedre enn forrige modell (det er nesten så den gamle entusiasmen for merket begynner å komme litt tilbake :eek:). Det jeg ikke har forstått er at mange har kjøpt de i hvitt? Selv om størrelsen er forkledd ved blant annet de "lave forskjermene" så er det likevel en stor bil og jeg synes ikke store biler kler hvitt eksteriør, men hva vet vel jeg om trender og andres smak ;). Sort høres ut som et veldig riktig valg!
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    278
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Har to forhandlere her; den ene har gitt et OK pristilbud og har sjekket med importør at den kan leveres på sommerdekk i månedsskiftet april/mai. Passer meg utmerket. Den andre venter jeg pristilbud fra.

    Disse lave forskjermene er, sammen med f.eks Hofmeister Kink, noe av et BMW designvaremerke. Bare se på biler helt tilbake til 60-årene, så finner man igjen samme.

    E60 vs F10? Jeg synes hverken eller jeg; E60 Sedan synes jeg er en riktig lekker bil som beholder sin visuelle impact i årene som kommer også, med et rettelig tøft og harmonisk akterspeil som kanskje savnes på F10; stasjonsvogna (E61) var imo aldri så harmonisk som den skulle ha vært.









    F10 er nok designmessig "snillere" og mykere for sin tid, mindre utfordrende idag enn E60 var i 2003, og vil appellere mer til konservative bivånere. Kjøremessig synes jeg nok E60 har noen fortrinn; min 525i E60 er spenstigere rett og slett enn min fars 523i F10. Men det skal sies at jeg har sportsunderstell og 245-profil, og kanskje vil (forhåpentligvis) det endre seg med min 535i xDrive som får Adaptive Drive-systemet.
     

    Vedlegg

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.789
    Antall liker
    8.232
    Torget vurderinger
    0
    Ser jo klart at Vidar er BMW kjenneren her på HFS. Synes personlig at det er artig at folk blir så engsjerte i et bilmerke. Viser også at forholdet til bil for mange av oss er mye mer emosjonellt enn fornuftsbasert. ;) Har det på samme måte selv med SAAB. 8)

    Et lite spørsmål til Vidar, litt på siden av trådens tema men likefull BMW så jeg prøver meg her. Er det en eller to klassiske BMW modeller du gjerne skulle ha hatt? Ikke nødvendigvis som bruksbil, men til bruk på gode dager når man føler for å leke litt?

    Har alltid hatt sans for tidlige 7 seriemodeller, men den første M1 modellen (supersportsbilen) som økonomisk er ganske uoppnåelig :'( og 3,0 CSi er vel de som først melder seg, tett fulgt av 850. Nå vet jeg ikke om man i "die hard" BMW kretser anser 850 som en klassiker, men en lekker bil er det.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.789
    Antall liker
    8.232
    Torget vurderinger
    0
    507 var overasknde moderne i formgivingen. Utrolig lekker bil. Er vel ennå dyrere enn en M1 den der, om man skulle være heldig nok til å finne en?
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    278
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Spiralis skrev:
    507 var overasknde moderne i formgivingen. Utrolig lekker bil. Er vel ennå dyrere enn en M1 den der, om man skulle være heldig nok til å finne en?
    You bet. Elvis Presley gav bort sin til Ursula Andress, fordi BMW nektet å montere en 3-trinns automat i den (Elvis klarte ikke å gire manuelt). BMW på sin side hevdet at 3-trinns automat ville ødelegge bilens ytelser, og snudde seg med nesa i været til Elvis sin forespørsel. Good job spør du meg. Det får være måte på amerikanisering og bilkulturvandalisme.
     

    pstraums

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2007
    Innlegg
    1.412
    Antall liker
    119
    Sted
    Flateby
    Torget vurderinger
    1
    Nydelig bil, den er pen fra alle vinkler unntatt rett fra siden :) (da er den faktisk ganske stygg) Har kikket mye på slike på finn i det siste, og jeg skjønner ikke hvorfor de som skal selge den tar bilde av den rett fra siden :) hver gang jeg ser det bildet ombestemmer jeg meg :) (ok, overdriver litt nå.. men den ER IKKE pen fra denne vinkelen.. så man bør ikke bruke FOR lang tid på å kjøre forbi med denne bilen..) ;)

    Vidar P skrev:
    Har to forhandlere her; den ene har gitt et OK pristilbud og har sjekket med importør at den kan leveres på sommerdekk i månedsskiftet april/mai. Passer meg utmerket. Den andre venter jeg pristilbud fra.

    Disse lave forskjermene er, sammen med f.eks Hofmeister Kink, noe av et BMW designvaremerke. Bare se på biler helt tilbake til 60-årene, så finner man igjen samme.

    E60 vs F10? Jeg synes hverken eller jeg; E60 Sedan synes jeg er en riktig lekker bil som beholder sin visuelle impact i årene som kommer også, med et rettelig tøft og harmonisk akterspeil som kanskje savnes på F10; stasjonsvogna (E61) var imo aldri så harmonisk som den skulle ha vært.









    F10 er nok designmessig "snillere" og mykere for sin tid, mindre utfordrende idag enn E60 var i 2003, og vil appellere mer til konservative bivånere. Kjøremessig synes jeg nok E60 har noen fortrinn; min 525i E60 er spenstigere rett og slett enn min fars 523i F10. Men det skal sies at jeg har sportsunderstell og 245-profil, og kanskje vil (forhåpentligvis) det endre seg med min 535i xDrive som får Adaptive Drive-systemet.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    278
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Spiralis skrev:
    Ser jo klart at Vidar er BMW kjenneren her på HFS. Synes personlig at det er artig at folk blir så engsjerte i et bilmerke. Viser også at forholdet til bil for mange av oss er mye mer emosjonellt enn fornuftsbasert. ;) ..
    Blir kanskje ikke rette diskusjon her; men jeg vil utbasunere et uenighet i to fasetter. For det første noe som går på meg; jeg lar meg engasjere av en rekke bilmerker jeg, og har f.eks en særskilt forkjærlighet til engelske biler. Det at jeg engasjerer meg og setter meg inn i en ting er ikke noe som er spesielt for mitt forhold til BMW, det er mer slik jeg er.

    For det andre, og mer generelt, hva er fornuft? Et vassent og diffust begrep som noen bruker i rikt monn for bl.a å forsvare innkjøp av sine biler, som da under fornuftsbanneren til kjøper/eier gjerne er litt kjedelige, rimelige biler med så-så kjøreegenskaper, relativt daffe motorer (oftest med firesylindrede dieseler nå til dags) og stor bakseteplass evt bagasjeplass ift nypris. Evt en bruktbil som andre kjøpte ny, som en selv kjøper til mer redusert pris enn mange samtidige konkurrenter, da markedets etterspørsel vs tilbud tilsier at den ikke er verdt mer. Slik er det jeg synes jeg ser fornuftsbegrepet brukt mest iallefall.

    Men fornuft kan omfatte så uendelig mye mer. I blant en bråte eksempler så kan jeg ta et kort lite utsnitt av et av aspektene ved mitt bilbruk. Jeg bor i byen Kristiansund og jobber i nabokommunen; jeg har en svært godt betalt jobb, men den fordrer at jeg kjører mye og langt på landeveier på Nordmøre. Forflytning over lengre strekk både planlagt og som akutthjelps utrykning. Jeg kan få en mindre betalt jobb i byen, hvor jeg slipper å kjøre mer enn noen minutter fra-og-til innimellom.

    Hvis jeg skal "holde ut" i min nåværende jobb, så har jeg erfart at det er mye opp til trivselen og opplevd trygghet, komfort og underholdning på veien. Med en kjedelig bil, og joda så har jeg prøvd det også, så går det ikke lange tiden før jeg ikke lengre finner noen glede i jobben, jeg gruer meg til lange strekninger i 80-soner på isete veier, eller jeg kjeder meg underveis. Med en underholdende, trygg bil så gleder jeg meg til hver dag idet jeg står opp om morgenen. For å kunne samle motivasjon til å fortsette i min godt betalte jobb så er bilen en viktig faktor. For meg er det ren og skjær fornuft å handle en dyr, god, underholdende bil idet nettoøkonomien ved å bytte jobb er negativ.

    Det var bare ett av mange mulige eksempler på hvorfor fornufts-begrepet slik mange bruker det er så til de grader et misbrukt begrep innen bilhold. Det er knapt noen som får bilhold til å bli økonomisk; selv har jeg regnet på mitt 7 års eierskap med en 2004 BMW 525i siste uke, og tallene går sånn høvelig opp dersom jeg får det jeg vil ha i innbytte; jeg har hatt bilen rundt regnet gratis i 7 år. Dette er selvsagt regnskapsmessige ting, men det belyser bare at fornuft er så mangt. Det er ikke slik imo at noen besitter fasiten på det eneste fornuftige, ut ifra sin situasjon.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    278
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    pstraums skrev:
    Nydelig bil, den er pen fra alle vinkler unntatt rett fra siden :) (da er den faktisk ganske stygg) Har kikket mye på slike på finn i det siste, og jeg skjønner ikke hvorfor de som skal selge den tar bilde av den rett fra siden :) hver gang jeg ser det bildet ombestemmer jeg meg :) (ok, overdriver litt nå.. men den ER IKKE pen fra denne vinkelen.. så man bør ikke bruke FOR lang tid på å kjøre forbi med denne bilen..) ;)
    Slik du mener?
     

    Vedlegg

    pstraums

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2007
    Innlegg
    1.412
    Antall liker
    119
    Sted
    Flateby
    Torget vurderinger
    1
    Litt OT: vurderer en brukt 2004/2006 BMW 520/525i.. (ikke diesel)
    iflg. broom er disse ganske "snille" på drivstoff i forhold til en gammel japse 2,5 v6 jeg har i dag (bruker 1l pr mil, snill kjøring) hvordan oppfører din seg til daglig i denne disiplinen ?
     

    pstraums

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2007
    Innlegg
    1.412
    Antall liker
    119
    Sted
    Flateby
    Torget vurderinger
    1
    Ja, akkurat slik (skjønner jeg skal være på utkikk etter en sort variant) .. veldig mange ser ut som rompa er pålimt. tipper du skjønner hva jeg mener. Det viste ikke så godt på det bildet der. Der så den faktisk jævli fin ut :)

    Vidar P skrev:
    pstraums skrev:
    Nydelig bil, den er pen fra alle vinkler unntatt rett fra siden :) (da er den faktisk ganske stygg) Har kikket mye på slike på finn i det siste, og jeg skjønner ikke hvorfor de som skal selge den tar bilde av den rett fra siden :) hver gang jeg ser det bildet ombestemmer jeg meg :) (ok, overdriver litt nå.. men den ER IKKE pen fra denne vinkelen.. så man bør ikke bruke FOR lang tid på å kjøre forbi med denne bilen..) ;)
    Slik du mener?
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    278
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    pstraums skrev:
    Litt OT: vurderer en brukt 2004/2006 BMW 520/525i.. (ikke diesel)
    iflg. broom er disse ganske "snille" på drivstoff i forhold til en gammel japse 2,5 v6 jeg har i dag (bruker 1l pr mil, snill kjøring) hvordan oppfører din seg til daglig i denne disiplinen ?
    Bruker selv godt under literen blandet med mye småkjøring, rundt midt på 0.6-tallet på forsiktig landeveiskjøring. Har vært under 0.6/mil KSU-Oslo. Jeg har 2.5-literen med 192HK, vær obs på at det er tre motorer i din ramme; 2.5/192, 2.5/218 og 3.0/218. Sistnevnte har den nyere N52-motoren som er samme som står i konas 325i (en "facelift" med benevnelse N53), og er vel så snill på drivstoff.

    Min er altså en eldre motor (M54) enn både 2.5/218 og 3.0/218. Du burde nok gå for 218-hesteren om mulig.
     

    Julenissen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.05.2002
    Innlegg
    323
    Antall liker
    3
    VidarP jeg synes du har en herlig syn på bilhold,bestandig artig med folk som er geniunt interessert i bil og har råd/mulighet til å dyrke dette, hvor mange tusen km kjører du i året?
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    278
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Julenissen skrev:
    VidarP jeg synes du har en herlig syn på bilhold,bestandig artig med folk som er geniunt interessert i bil og har råd/mulighet til å dyrke dette, hvor mange tusen km kjører du i året?
    Hei, takk for vennlige ord. Det er ikke meningen å kuppe tråden med egne greier og spørsmål, håper det blir tilgitt. Det blir sikkert stille med spørsmål når jeg får kreet meg til å få den nye bilen i garasjen.

    Jeg pleide å kjøre 25-30kkm årlig med mine biler, men etter at kona fikk ny BMW 325i 2008/E91 (hun hadde en E28 før) så blir hennes bil mye mer brukt på private familieturer, så jeg kjører nok rundt 15-20kkm årlig hovedsaklig i jobb.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    278
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Litt skravlerier om N55. Først et bilde.


    New N55 Motor --225 kW/306 hp at a speed of 5,800 rpm- but the 400Nm/295 lb-ft peak torque kicks in 1,000 rpm earlier at 1,200 rpm.



    World Debut; TwinPower Turbo, High Precision Injection and VALVETRONIC in a new straight-six gasoline engine.


    The new model is entering the market with a choice of two gasoline engines and one diesel power unit. In the process BMW’s newly developed straight-six gasoline engine for the fi rst time featuring turbocharger technology, High Precision Injection and variable VALVETRONIC valve management all together is making its world debut. Indeed, the intelligent combination of these three technologies gives this power unit the best and most direct response ever offered by a straight-six turbocharged engine from BMW.
    The new BMW TwinPower Turbo develops 225 kW/306 hp at a speed of 5,800 rpm, maintaining its maximum torque of 400 Newton-metres/295 lb-ft over a wide speed range from 1,200–5,000 rpm and, in comparison with the BMW turbo engine already well-known in other model series, offering even greater fuel economy combined with optimised CO2 management.
    The history of BMW’s modern turbo engines going back to the year 2006 is characterised by spectacular power and exemplary efficiency. And now BMW is opening up a new chapter in this history, the straight-six gasoline engine powering the BMW 535i Gran Turismo consistently continuing the process of optimising engine power while at the same time reducing both fuel consumption and CO2 emissions on an engine of this calibre.
    The 3.0-litre power unit, for example, is yet a further result of the BMW EfficientDynamics development strategy, offering a range of highlights in technology never seen before on any other engine – highlights created in the context of BMW EfficientDynamics and now ideally matched for optimum driving dynamics and economy all in one.
    The new straight-six is the world’s first engine to combine turbocharging, direct gasoline injection and fully variable VALVETRONIC valve management developed by BMW. The turbocharging process follows the twin-scroll principle already applied successfully by the BMW Group and now further enhanced consistently for use in a particularly powerful and sporting straight-six.
    The combination of this turbocharger technology with High Precision Injection and VALVETRONIC exclusive to BMW exceeds even the response and efficiency of the BMW Twin Turbo power unit launched back in 2006.

    Response even better than before, fuel consumption even lower.


    VALVETRONIC has already proven its qualities in numerous BMW engines the world over as a particularly effective technology providing even greater efficiency. The big advantage of VALVETRONIC is the infinite control and adjustment of valve stroke on the intake valves, making the throttle butterfly used in former times superfl uous. VALVETRONIC reduces throttle losses in the charge cycle process to an absolute minimum and optimises engine response since the air mass required to control the combustion process is masterminded in the engine itself and not outside the power unit with the usual “dead” volume. This ensures particularly efficient use of the energy contained in the fuel, developing a very muscular torque curve and giving the engine optimum response. In particular, the better response of a VALVETRONIC engine results from the fact that underpressure under part load is only approximately 50 millibar, while on a conventional engine up to 800 millibar of underpressure has to be set off.
    On the BMW 535i Gran Turismo the VALVETRONIC functions have been optimised again by a new adjuster complete with a fully integrated sensor serving above all to make the adjustment process even faster than before. Indeed, the inertia factor on the new adjuster is only one-tenth the figure on the former model, serving to further improve engine response. Responding smoothly, directly and immediately to the gas pedal, the new straight-six is clearly the leader in its class also in this discipline. Maximum torque of 400 Newton-metres/295 lb-ft, for example, comes at just 1,200 rpm.
    Apart from the optimised VALVETRONIC control unit, the newly developed turbocharger also contributes to this superiority, ensuring a particularly spontaneous build-up of power since the ducts of three cylinders at a time are separated from one another both in the exhaust manifold and the turbocharger.
    In practice, this means particularly low exhaust gas counter-pressure at low engine speeds, the double ducts then enabling the fl ow of gas to build up greater dynamism in the exhaust manifold and powerfully drive the turbocharger blades even at low engine speeds. Twin-scroll technology thus combines the benefits of two turbochargers within one system. And now this principle adapted to the BMW straight-six with its high standard of technology marks the ongoing, consistent development of BMW’s turbocharged engines.

    High Precision Injection with new injector nozzles.


    The VALVETRONIC system is fully integrated in the cylinder head. This intelligent and extremely compact arrangement allows a direct combination with High Precision Injection with its injection nozzles placed in the middle between the valves and, therefore, in the immediate vicinity of the spark plug in the cylinder head.
    High Precision Injection in the new six-cylinder delivers fuel through innovative multi-hole valves at an injection pressure increased once again in large areas all the way to 200 bar. This ensures extremely precise dosage if the fuel injected as well as a particularly clean combustion process. And last but not least in this context, the direct injection of fuel serves to cool the fuel/air mixture and increase the compression ratio to a higher level than in a turbocharged engine with manifold injection – an advantage contributing once again to the greater power of the straight-six.
    Displacing 2,979 cc, the new power unit delivers maximum output of 225 kW/306 hp. It therefore offers all the torque and muscle of a significantly
    larger eight-cylinder, but comes with much lower weight and significantly lower fuel consumption and emissions. It is indeed far lighter than a comparably powerful eight-cylinder and remains even 4 kilos lighter than the straight-six turbocharged engine already well-established in the market.
    The BMW 535i Gran Turismo accelerates from a standstill to 100 km/h in 6.3 seconds and reaches an electronically limited top speed of 250 km/h or 155 mph. The unusually good balance of performance and fuel consumption is clearly expressed by average fuel consumption in the combined EU cycle of just 8.9 litres/100 kilometres, equal to 31.7 mpg imp. And the CO2 rating of the BMW 535i Gran Turismo is just 209 grams per kilometre.
    The BMW 535i Gran Turismo, like the other two model variants, comes as standard with a wide range of BMW Eff cientDynamics technology. Supplementing the excellent effi ciency of the respective engine and the eight-speed automatic transmission, features such as Brake Energy regeneration, on-demand management and operation of ancillary units including the electrical coolant pump, the electrical power assistance pump and the detachable a/c compressor, as well as consistent lightweight engineering, optimised aerodynamics including active management of air flaps, and tyres with reduced roll resistance, ensure optimum fuel economy and emission management at all times.
    The power unit of the BMW 535i Gran Turismo is the fi rst turbocharged engine to feature a map-controlled oil pump which, taking up less energy, makes a further contribution to motoring effi ciency. Yet a further point is that the new straight-six power unit with turbocharger, High Precision Injection and VALVETRONIC, does not require sulphur-free fuel and may therefore be used without problems the world over. The final point is that the engine naturally fulfils both the EU5 emission standard in Europe and the ULEV II standard in the USA.

    Bilde av 4.4 V8;
     

    Vedlegg

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    278
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2

    Vedlegg

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    278
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Cut-out av den nye 8-trinns ZF-kassa i flere nye BMW'er (kan klikkes opp);
     

    Vedlegg

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    278
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Dette bildet viser forresten med all ønskelig tydelighet geometrien til de forskjellige stemplene; her ser vi at #1 og #6 er på topp.



    Dette er jo skjønnheten ved en rekkeseks, dette med at balansen er perfekt ved at flg sylindre følger hverandre;

    1+6
    2+5
    3+4

    Dette ser vi på bildet over. Her litt forklaring fra Wiki;

    http://en.wikipedia.org/wiki/Straight-6#Balance_and_smoothness

    An inline six engine is in perfect primary and secondary mechanical balance, without the use of a balance shaft. The engine is in primary balance because the front and rear trio of cylinders are mirror images, and the pistons move in pairs. That is, piston #1 balances #6, #2 balances #5, and #3 balances #4, largely eliminating the polar rocking motion that would otherwise result. Secondary imbalance is avoided because an inline six cylinder crankshaft has six crank throws arranged in three planes offset at 120°. The result is that differences in piston speed at any given point in rotation are effectively canceled.
    An inline four cylinder or V6 engine without a balance shaft will experience secondary dynamic imbalance, resulting in engine vibration. As a general rule, the forces arising from any dynamic imbalance increase as the square of the engine speed — that is, if the speed doubles, vibration will increase by a factor of four. In contrast, inline six engines have no primary or secondary imbalances, and with carefully designed crankshaft vibration dampers to absorb torsional vibration, will run more smoothly at the same crankshaft speed (rpm). This characteristic has made the inline six popular in some European sports-luxury cars, where smooth high-speed performance and good fuel economy are desirable. As engine reciprocating forces increase with the cube of piston mass, inline six is a preferred configuration for large truck engines.
     

    Vedlegg

    ganilsen

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.02.2008
    Innlegg
    2.171
    Antall liker
    670
    Sted
    Porsgunn
    Torget vurderinger
    4
    Vidar P skrev:
    Min er altså en eldre motor (M54) enn både 2.5/218 og 3.0/218. Du burde nok gå for 218-hesteren om mulig.
    Lurer på om 218hk også har Valvetronic, i tillegg til Dobbel-Vanos, noe jeg ikke tror 192hk har.

    Eller har du VT i din også Vidar?


    Geir Arne
     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.464
    Antall liker
    5.131
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Ingeniør-estetikk av høy klasse det der, Vidar P. Har den girkassen dobbelklutsj? Ser ikke ut som det.

    Er forresten BMW den eneste bilprodusenten som lager rekkeseksere for tiden?
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    278
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    ganilsen skrev:
    Vidar P skrev:
    Min er altså en eldre motor (M54) enn både 2.5/218 og 3.0/218. Du burde nok gå for 218-hesteren om mulig.
    Lurer på om 218hk også har Valvetronic, i tillegg til  Dobbel-Vanos, noe jeg ikke tror 192hk har.

    Eller har du VT i din også Vidar?


    Geir Arne
    Geir Arne; google er din venn. Her fins oversikt over disse moterene også.

    http://en.wikipedia.org/wiki/BMW_engines

    Coolbiz; praktisk bruk herfra tilsier at det girer før jeg rekker å tenke "gir", men vet ikke noe utover det. Det er en rekke bilprodusenter med R6 herunder kopiisten Lexus.
     

    ganilsen

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.02.2008
    Innlegg
    2.171
    Antall liker
    670
    Sted
    Porsgunn
    Torget vurderinger
    4
    Vidar P skrev:
    Geir Arne; google er din venn. Her fins oversikt over disse moterene også.

    http://en.wikipedia.org/wiki/BMW_engines
    Har ikke sett den oversikten før gitt. Men da stemmer det jo såvidt jeg kan se.

    218hk, og N i motornavnet, kom vel i 2005 med Valvetronic. Valvetronic ble vel også overflødig når BMW kom med DI i 2007.

    Du skal ha N55? Har de droppet Vanos? Vet du hvorfor? Ser at denne også kombinerer DI og VT. På grunn av ladetrykket kanskje?

    Har du fått testet -35i? Er den like rå som på papiret? Og du vet vel det finnes en BMW performance pakke? :p

    Mye spørsmål men. :)


    Geir Arne
     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.464
    Antall liker
    5.131
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Vidar P skrev:
    Coolbiz; praktisk bruk herfra tilsier at det girer før jeg rekker å tenke "gir", men vet ikke noe utover det. Det er en rekke bilprodusenter med R6 herunder kopiisten Lexus.
    Lexus anno 2011 tilbyr R4, V6 og V8. Ingen R6.
    Samme kan det være. :)
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    278
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    ganilsen skrev:
    Vidar P skrev:
    Geir Arne; google er din venn. Her fins oversikt over disse moterene også.

    http://en.wikipedia.org/wiki/BMW_engines
    Har ikke sett den oversikten før gitt. Men da stemmer det jo såvidt jeg kan se.

    218hk, og N i motornavnet, kom vel i 2005 med Valvetronic. Valvetronic ble vel også overflødig når BMW kom med DI i 2007.

    Du skal ha N55? Har de droppet Vanos? Vet du hvorfor? Ser at denne også kombinerer DI og VT. På grunn av ladetrykket kanskje?

    Har du fått testet -35i? Er den like rå som på papiret? Og du vet vel det finnes en BMW performance pakke? :p

    Mye spørsmål men. :)


    Geir Arne
    Jeg skal ha N55 ja. Ikke at jeg vet hva VANOS er, men antar at det er variabel ventilgeometri og -timing, i så fall har jo BMW-motorene Valvetronic siden lenge tilbake.

    http://en.wikipedia.org/wiki/BMW_N55

    The N55 is a turbocharged straight-6 automobile engine from BMW. It was launched in early 2009 in the new BMW 5-Series Gran Turismo in the BMW 535i GT model.[1] It is BMW's first production single turbocharged gasoline engine that combines the use of Valvetronic, turbocharging, Cylinder-bank Comprehensive Manifold (CCM), and direct injection technologies.
    Coolbiz, de har visst bråskiftet image nå da. Nuvel. Ikke at det hadde falt meg inn å kjøpe en, like lite som jeg snur meg etter en, så man får vel som du hinter til overlate de aspektene til potensielle Lexus-kunder.
     

    Brasse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Innlegg
    5.095
    Antall liker
    9
    BMW burde kopiere Lexus og lage ein kompromissløs sportsbil.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn