BUFFALO II

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.569
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    innlegg 543...følg med i timen !

mvh
    Leif

Drossel

Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Antall liker
    3.542
    Har gjort en ny erfaring efter inn brennning af de nye Tridents. De bevidste farvninger jeg har lavet forskellige steder i min dac skal fjernes til fordel for mere nøytralt lydende komponenter. De gamle Tridents osscillerede ved 600 khz. Pågrund af den lyd det medførte har jeg søgt at camouflere dette.

Gbatokai

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.03.2002
    Antall liker
    45
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    3
    Mange takk, LMC - klarere kan det ikke formidles! :)

Drossel

Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Antall liker
    3.542
    De to keramiske kondensatorer nærmest indgangs opampen på Tridents er på 10 uf. Så store værdier er ensbetydende med en dårlig kvalitet. De to skal skiftes til noget bedre. Det går jeg igang med i morgen. DEn nederste skulle ikke være noget af betydning for lyden.

Drossel

Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Antall liker
    3.542
    Skiftede C 1 på Tridents til BG NX High Q 47 uf. 6,3 V. C 2 blev skiftet til 10 uf tantal. Udgangen på AVCC fik skiftet fra BG NX 6,3 V High Q 47 uf til BG 33 uf. 16 v N

Resultatet : anderledes meget anderledes. Masser af Klang og men det gik noget ud over detaljeringen. Skifter lige de 33 uf. på AVCC til Silmic senere. BG er godt i små mængder her var det åbenbart for meget.

musicman

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Kanskje tpa gutta har kommet frem til at de nye Tridents v3 er optimale slik de nå er ? Men for all del, spennende å følge dine forsøk på å presse enda litt mere "hifi juce" ut av ett allerede godt produkt.

Drossel

Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Antall liker
    3.542
    Kanskje tpa gutta har kommet frem til at de nye Tridents v3 er optimale slik de nå er ? Men for all del, spennende å følge dine forsøk på å presse enda litt mere "hifi juce" ut av ett allerede godt produkt.
    De fra TPA er dygtige nok. Tror bare ikke deres personlige udstyr er særligt godt. Deres måleudstyr er heller ikke godt nok og sådan nogle store keramiske er aldrig godt. Jeg kan love dig for at min Buffalo II er meget bedre end det TPA kan præstere. Nu er den ok igen. Monterte nogle muse BP på 22 uf. på AVCC.

Undskyld jeg ikke sætter mit lys under en skæppe. ;)

Gbatokai

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.03.2002
    Antall liker
    45
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    3
    Monterte nogle muse BP på 22 uf. på AVCC.
    Dette er vel de samme som jeg bestilte - grønne Nichicon ES 22/47 μF - til dette formålet. Funker de greit der som bypass-cap, synes du? Tar du av plasten etc., eller lar du den være på?

Drossel

Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Antall liker
    3.542
    Monterte nogle muse BP på 22 uf. på AVCC.
    Dette er vel de samme som jeg bestilte - grønne Nichicon ES 22/47 μF - til dette formålet. Funker de greit der som bypass-cap, synes du? Tar du av plasten etc., eller lar du den være på?
    Nej jeg tog dem ut igen. Blev alt for klinisk / analytisk. BG NX High Q fungerer altså bedst. Evt. prøv Nichicon FG. De er mere bløde og homogene.

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.569
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    når du lytter på ulike kondensatorer i disse posisjonene, lar du de sitte en stund eller vurderer du de rett etter bytte?
    min erfaring er at mange av de trenger innspilling, likeså loddingene og at det beste er å leve med endringen en stund og evt også gå tilbake for å få en overveid konklusjon
    BG trenger mange hundre timers innspilling, så de bør stå i en påslått spillende dac i minst 2-3uker, før de stabiliserer seg
    samt kun endre en posisjon ad gangen
    mvh
    Leif

Drossel

Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Antall liker
    3.542
    når du lytter på ulike kondensatorer i disse posisjonene, lar du de sitte en stund eller vurderer du de rett etter bytte?
    min erfaring er at mange av de trenger innspilling, likeså loddingene og at det beste er å leve med endringen en stund og evt også gå tilbake for å få en overveid konklusjon
    BG trenger mange hundre timers innspilling, så de bør stå i en påslått spillende dac i minst 2-3uker, før de stabiliserer seg
    samt kun endre en posisjon ad gangen
    mvh
    Leif
    Jojo men de BG havde bare været ude et par dage. Jeg ændrede bare de 2 på AVCC modulet. Muse var også spillet til. Har tilsvarende erfaringer med Muse i andre strømforsyninger. Tror man skal holde sig fra dem. Som overføring gør de det også dårligt i forhold til andre lytter.

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.569
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    personlig tror jeg disse anbefalingene, er lurt å ta med en klype salt, idet det ofte er sterkt systemavhengig, om man ikke tror Drossel besitter det ultimat nøytrale system, som kun avspeiler kondensatorforskjeller uavhengig av systemets (mangel på..?) signatur
    ikke ment som kritikk/skepsis til hans system, men folk har ofte en (ofte ubevisst) voicing i sine system, og den trenger ikke være spesielt nær nøytral
    mvh
    Leif

Gbatokai

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.03.2002
    Antall liker
    45
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    3
    Joda - det er klart, men uansett svært interessant å høre folks erfaringer. Selv hadde jeg tenkt å teste litt forskjellig som bypass for AVCC, og som regel har jeg tid til å teste endringer i noen uker/måneder før jeg bytter. I mitt eget system kan man godt si at jeg beveger meg mot en voicing som neppe ville imponert noen på en hifi-messe, men som fungerer bra for meg og min musikk. Siden jeg hører på musikk daglig, og hører på mye forskjellig, blir det på en naturlig måte slik at jeg over tid får et inntrykk av "hva som skjedde".

Drossel

Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Antall liker
    3.542
    personlig tror jeg disse anbefalingene, er lurt å ta med en klype salt, idet det ofte er sterkt systemavhengig, om man ikke tror Drossel besitter det ultimat nøytrale system, som kun avspeiler kondensatorforskjeller uavhengig av systemets (mangel på..?) signatur
    ikke ment som kritikk/skepsis til hans system, men folk har ofte en (ofte ubevisst) voicing i sine system, og den trenger ikke være spesielt nær nøytral
    mvh
    Leif
    Selvfølgelig LMC kan ikke sige 100 % hvordan en kondensator lyder . Det er kun tendenser jeg beskriver og tendensen vil være ens i alle systemer. Det ved jeg fordi det har samme virkning hos alle. Om det så fører til Hifi Nirvana er en anden sag, man skal arbejde forskelligt med forskellige systemer. Det har jeg indset de senere år. Mine højttalere måler nærmest perfekt. Selvfølgelig er det ikke ensbetydende med at de lyder do.

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.569
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    ellers er det kanskje mere grunn til å se på powersupply under et, og ikke bare reguleringen lokalt.........
    hadde psu vært bedre i utg.-punktet ville vel ikke den lokale reguleringen vært like interessant?
    mvh
    Leif

Drossel

Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Antall liker
    3.542
    ellers er det kanskje mere grunn til å se på powersupply under et, og ikke bare reguleringen lokalt.........
    hadde psu vært bedre i utg.-punktet ville vel ikke den lokale reguleringen vært like interessant?
    mvh
    Leif
    De lokale reguleringer har altid stor betydning ifølge indhøstede erfaringer. Enhver komponent sætter sit aftryk. SElv printmaterialet gør og her ville jeg gerne have noget andet end glasfiber. Disse TPA reguleringer har den fejl de har pågrund af TPA;s manglende måleudstyr.

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.569
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    her gjelder det å ikke dykke ned på detaljenivå og glemme det store bildet!
    eksempel:
    man detaljtrimmer de lokale reguleringer for bedre bassrespons med et 6,5 tommers bass element som referanse!
    mvh
    Leif

Drossel

Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Antall liker
    3.542
    her gjelder det å ikke dykke ned på detaljenivå og glemme det store bildet!
    eksempel:
    man detaljtrimmer de lokale reguleringer for bedre bassrespons med et 6,5 tommers bass element som referanse!
    mvh
    Leif
    What hvem har 6,5 " ? Når jeg trimmer er det aldrig bare med hensyn til basrespons men total lydbilledet. Den rigtige balance samlet set. Det er uhyre sensibelt. 1 komponent kan gøre ufattelige forskelle.

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.569
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    jeg skrev; eksempel........
    mvh
    Leif

musicman

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Da har jeg også fått inn Tridents v3. Dette var saker gitt. Økt oppløsning, detaljering og sist men ikke minst er bassen vesentlig tightere. Musikken har nå ett fundament i bunnen som ikke var der på samme måte med Tridents v1. Morro, og for ikke å snakke om den 'enorme' kostnaden på ca, 700.- nkr.:cool:

Drossel

Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Antall liker
    3.542
    Glæder mig at se vi er enige. Rart at forsyningerne til det digitale domæne har så meget at sige.

Cobra2

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2003
    Antall liker
    1.058
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    75
    .... Rart at forsyningerne til det digitale domæne har så meget at sige.
    Ikke så rart, og desverre meget oversett i kommersielle produkter.

Alt som kan påvirke spdif / I2S / digital-signalene er "ødeleggende" IMHO. Det gjelder også upsampling + andre "digital/signal"-påvirkende chipper/kretsløsninger for filtrering.
    Buffalo er befriende fri for slikt, (om du ikke har "ødelagt" den med en "Metronome" el.).

Arne K

musicman

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Cobra: Er der enda mer å hente ut av Buffaloen ? I tilfelle hva. Den evige jakten på enda bedre lyd avtar aldri for min del.

pellesmil

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.04.2005
    Antall liker
    350
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    4
    mvh
    Leif
    De lokale reguleringer har altid stor betydning ifølge indhøstede erfaringer. Enhver komponent sætter sit aftryk. SElv printmaterialet gør og her ville jeg gerne have noget andet end glasfiber. Disse TPA reguleringer har den fejl de har pågrund af TPA;s manglende måleudstyr.
    Om man vet at printet har begrensninger (og det vet vi) blir det å bruke dyre komponenter på print som å bygge hus på en myr, huset blir fint men det blir neppe rett,

Thorsten Loesch mener printet er en begrensning når man bruker "gode komponenter" her er Thorsteins kommentar etter at noen mente at det var bedre å lage et print enn å hardwire The AA Phono Preamplifier 2006 Edition: My vote for absolute quality of sound quality (and if you are $ 25 Op-Amp's and Polystyrene capacitors etc. you might as well shoot for the best sound quality) thus goes to a piece of solid copper and dead bug style.

P.

Cobra2

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2003
    Antall liker
    1.058
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    75
    Det er mer å hente, >MEN, for flere tusen i strømforsyninger og fler trafoer, får du veldig lite igjen for pengene...

Arne K

musicman

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Det er mer å hente, >MEN, for flere tusen i strømforsyninger og fler trafoer, får du veldig lite igjen for pengene...

Arne K

Takker

Nå står det 4 trafoer i min, men mulig dette kan maxes enda mer. Den spiller uansett strålende bra.

Drossel

Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Antall liker
    3.542
    .... Rart at forsyningerne til det digitale domæne har så meget at sige.
    Ikke så rart, og desverre meget oversett i kommersielle produkter.

Alt som kan påvirke spdif / I2S / digital-signalene er "ødeleggende" IMHO. Det gjelder også upsampling + andre "digital/signal"-påvirkende chipper/kretsløsninger for filtrering.
    Buffalo er befriende fri for slikt, (om du ikke har "ødelagt" den med en "Metronome" el.).

Arne K
    Metronome nej det ville være direkte dumt.

Drossel

Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Antall liker
    3.542

Arne K

Takker

Nå står det 4 trafoer i min, men mulig dette kan maxes enda mer. Den spiller uansett strålende bra.
    4 trafoer burde være nok så længe du adskiller digital og analog tror jeg seperate viklinger er tilstrækkeligt. Bruger du R CORE ?

Cobra2

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2003
    Antall liker
    1.058
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    75
    Nå tenkte jeg mer på å modde utover std. konfig ...som å skille alle forbrukere på selve DAC/Buffalo-kortet til separate externe PSU'er.
    På B-II splittet jeg inngangen til 2 separate lineære regulatorer, og det gjorde forskjell...men tror ikke det hadde blitt store forskjellen på å splitte til 3 eller 4...

Arne K

Drossel

Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Antall liker
    3.542
    Jeg tror det er ok at Tridents deler trafo eller vikling. Hos mig får AVCC seperat. Hvad mener du med splitte indgangen ? Man skal også være opmærksom på overførsels kondensatoren på indgangen. Desuden er de Vishay Dale modstande på Legato i mine ører for analytiske. Jeg bruger heller ikkke film kondiser på forsyningen for denne. Gjør jeg iøvrigt aldrig i analoge ting.

Cobra2

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2003
    Antall liker
    1.058
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    75
    DAC-kortet har bare en singel +5V inngang. Du må kutte baner for å separere.

Arne K

Drossel

Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Antall liker
    3.542
    Kutter det ene terminalben "in " har gjort det på min Buf II og er igang med en Buf III til ven. En anden med En dac til 120.000 dk.kr. skal jeg muligvis også lave en til.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn