Når du sier det, hadde også jeg problemer med transporteren. Spess. ved trådløs overføring.Roberth skrev:Problemet her er selve boksen. den slutter helt å repondere og jeg må dra ut strømadaptere og sett det inn igjen.
Dette så heftig ut ;Dceroxol skrev:For meg ble cd-spilleren død, høsten 2005, etter en shootout mellom AE, Sonos og mitt nyinnkjøpte VRDS Neo drivverk (finner ikke denne tråden lenger) koblet inn i dCS Delius.
Det endte med at Esoteric drivverket gikk ut døren; hd-basert avspilling var bedre lydmessig og brukervennligheten var totalt overlegen. Jeg har aldri sett meg tilbake, eneste jeg angrer på er at jeg ikke oppdaget hd-basert avspilling før jeg kjøpte Esoteric drivverket..
Nå håper jeg bare at iTS starter med ALAC, så jeg kan slippe disse irriterende CD'ene - jeg kjøper en cd, ripper den og pakker den vekk - hadde vært deilig å slippe dette!
Ja, gode poeng. Uansett har det vært en del software bugs de har rettet opp. Noen ganger har de faktisk laget nye bugs også, men dette er først og fremst kontrolleren. Brukte Linux som server i starten og der var det mye rart. Squeezecenter beta versjoner bør man holde seg unnamarsboer skrev:Tror nok serversiden og nettverk er årsaken til eventuell ustabilitet i 99 prosent av tilfellene, og da særlig feil i tags, AntiVirus, dårlig ytelse eller rettighetsproblematikk. Kort sagt er det lotto om det hele skal fungere optimalt for inkompetente (data og nettverk) personer. Men boksene er sjelden problemet. I såfall burde f.eks jeg hatt de samme problemene etter mer enn 3 års bruk. Det er snakk om å ha et korrekt oppsett og ikke bugs. Det beste er i såfall å holde seg unna, eller få noen som faktisk vet hva han driver med til å sette opp hele systemet til å begynne med.
Uffda, cd er kanskje bra for deg vil jeg tro...nikosidis skrev:Når du sier det, hadde også jeg problemer med transporteren. Spess. ved trådløs overføring.Roberth skrev:Problemet her er selve boksen. den slutter helt å repondere og jeg må dra ut strømadaptere og sett det inn igjen.
Når en med god data ærfaring ikke får til squeezeboxen på en fornuftig måte, så lurer jeg faen meg på hvilken folkegruppe de sikter til med den dritten. Det er jo ikke en mann i gata som hadde giddet og sette opp denne. Restarte gang på gang, opdatere software osv.
Den hadde fungert smertefritt hvis ikke squeezeboxen stadig hengte seg opp og måtte restartes og dynamikken ikke var så begrenset kontra cd.
Det er ikke snakk om streaming av "store filer" for avspilling av Flac over nettverk, bitraten er sånn ca 7-800kBit i sekundet, det er svært, svært lite i nettverkssammenheng. At ditt trådløse nettverk ikke taklet det sier vel mest om det trådløse nettet ditt. Nå har du jo løst det ved å kable, en annen løsning er å sett opp flere trådløse routere/aksesspunkter med kabling i mellom for å få sterkere signaler, men det krever en smule nettverkskompetanse for å få til.nikosidis skrev:Kanskje du bor på 10 kvm. Jeg bor i hus og hvis du tror det trådløse nettet klarer og streame
store datafiler fra min kjeller og opp til min stue tar du grunding feil. Etter jeg kablet det, gikk det greit. Nå er det jo ganske mye annet som spiller rolle også. Hvordan ruter man har, hvor god en din mottaker osv. Kable nettverket kan være noe jævla knot, hvis du ikke vil ha ledninger over hele huset.
Så din gode løsning for dem som bor på 10m2 er å fylle opp halve plassen med CDer fordi det er så komplisert å få til et enkelt nettverk?nikosidis skrev:Kanskje du bor på 10 kvm. Jeg bor i hus og hvis du tror det trådløse nettet klarer og streame
store datafiler fra min kjeller og opp til min stue tar du grunding feil. Etter jeg kablet det, gikk det greit. Nå er det jo ganske mye annet som spiller rolle også. Hvordan ruter man har, hvor god en din mottaker osv. Kable nettverket kan være noe jævla knot, hvis du ikke vil ha ledninger over hele huset.
En filserver, DAC, SB og nettverkskomponenter koster vel mindre enn en god CD-spiller uansett. Så pris er et underlig argument. At du ikke liker en slik løsning men synes det er enklere å forholde seg til disketter med musikkfiler i stedet er derimot helt forståelig.Det finnes mange løsninger for avspilling av data filer. Ingen jeg har sett til en fornuftig pris passer meg. Skal jeg kjøpe egen server, svinedyr DAC + en eller annen form for avspiller. Nei takk.
Det holder ikke lenge, og hvis det ikke er mulig å installere flere HDer i disse spillerne så er man låst og må kjøpe en slik boks til hvis man vil ha ny musikk. Neppe en ideell løsning for andre enn folk med en svært begrenset musikksamling, og ikke særlig økonomisk heller. Og hvis denne HDen ryker og du ikke har backupsystemer så må du igang med rippingen en gang til. Heller ikke særlig oppmuntrende.Begrenset lagering i 2010. Du snakker om hvor billig en server er. En hdd på 1 terra koster vel under kr 500,- Det skulle vel holde en stund.
Vet du om noen slike spillere som har plass til flere disker? Jeg har aldri sett noen, men det kan jo hende det finnes. Uansett en dårlig løsning å ha HDene i stuen sammen med hifien.Hvis ikke kan man kanskje ha en løsning der man kan sette inn ekstra disk.
Skjønner det...Vel, da er det ingen god løsning for meg utenom cd-spilleren.
Jeg har ingen problemer med at du foretrekker CDer fremfor nettverksavspilling, men dine motargumenter er ikke allmenngyldige, og de fleste ankepunktene lar seg ordne med litt bedre tekniske løsninger.Merkelig du ikke kan respektere andres meninger og ærfaringer. Natta!!
Tilgi meg mitt sikkert ultradumme spørsmål, men hva er forskjellen på en svitsjeboks og en router?johnnygrandis skrev:Hmm, jeg må da være ekstremt heldig siden jeg opplever lite problemer med mitt nettverk, bruker Airport Express og Itunes som overfører musikken trådløst til mitt system for avspilling. Serveren er en ReadyNas som huser mine mediafiler inkludert filene som finnes i mitt Itunes biblotek.
Kortversjon: Router styrer trafikken på nettet og mellom nett, en switch er bare en "koblingsboks" mellom noder på nettverket.tkr skrev:Tilgi meg mitt sikkert ultradumme spørsmål, men hva er forskjellen på en svitsjeboks og en router?
Jeg har hatt Squeezebox siden oktober '06. Bruker ubuntu på serversiden og har aldri opplevd problemer av noe større slag. Senere så har også Duet kommet i hus og kjører nå begge oppsett trådløst. Har heller ikke noe problem med å streame hirez filer rippet fra dvd-a/dual disk plater.nikosidis skrev:Ja, gode poeng. Uansett har det vært en del software bugs de har rettet opp. Noen ganger har de faktisk laget nye bugs også, men dette er først og fremst kontrolleren. Brukte Linux som server i starten og der var det mye rart. Squeezecenter beta versjoner bør man holde seg unnamarsboer skrev:Tror nok serversiden og nettverk er årsaken til eventuell ustabilitet i 99 prosent av tilfellene, og da særlig feil i tags, AntiVirus, dårlig ytelse eller rettighetsproblematikk. Kort sagt er det lotto om det hele skal fungere optimalt for inkompetente (data og nettverk) personer. Men boksene er sjelden problemet. I såfall burde f.eks jeg hatt de samme problemene etter mer enn 3 års bruk. Det er snakk om å ha et korrekt oppsett og ikke bugs. Det beste er i såfall å holde seg unna, eller få noen som faktisk vet hva han driver med til å sette opp hele systemet til å begynne med.
Ja enig i det, en switch er en intelligent koblingsboks (sender trafikken kun dit den skal), en hub er en dum koblingsboks (sender alt til alle mottakere uavhengig av om det er de som skal ha dataene eller ikke). Men huber finnes vel ikke i salg lengre? Kan i alle fall ikke huske å ha sett en hub til nettverksbruk på hur mange år som helst.marsboer skrev:koblingsboks-definisjonen passer teknisk sett best for en hub, ikke en switch, om man skal være skikkelig korrekt.
Da er det vel egentlig bare å finne frem en kabel....... musikken på serveren er jo der uansett....johnnygrandis skrev:-Om nettverk skulle ramle ned blir det stille
Å, joda - det finnes tross alt CD spillere hvor man kan fore den med batteriermarsboer skrev:Nedetid skjer kun ved strømbrudd og da hadde ikke en CD-spiller gitt noe som helst mere lyd for å si det slik.
Du må ikke glemme at forsterkerne med 170w kontinuerlig biasstrømtrekk og rørpreen også må ha strøm daSupertramp skrev:Å, joda - det finnes tross alt CD spillere hvor man kan fore den med batteriermarsboer skrev:Nedetid skjer kun ved strømbrudd og da hadde ikke en CD-spiller gitt noe som helst mere lyd for å si det slik.
Og bærbar lyd med batteristrøm
Langt på veg enig med deg, men det å lytte til musikk er nå mer og mer en IT løsning enn en musikk-løsning.....
Smaken er som baken,det er noe helt spesielt og sette en cd/vinyl plate i spillern sette seg ned og nyte.Spiller litt spotify/flac filer og lignende selv gjennom pc men mister den (fysiske) kontakten.Sitter selv og hører mer musikk på cd enn ved streaming der jeg har veldig lett for å bytte sanger alt for ofte.marsboer skrev:Det greieste er vel å bruke det man er komfortabel med. Ingen grunn til å la en morsom hobby bli et prinsipielt irritiasjonsmoment i praksis.
For meg er CDen i seg selv et irritiasjonsmoment. Ekstremt tungvint i bruk, plasskrevende og en totalt utdatert form for datalagring (ikke bare for musikk... generelt). Det samme gjelder også DVD-plater. Blu-ray er til nød greit siden alternativet er upraktisk i dag. Jeg mener det å måtte leve med minimal lagringsplass og potensielle riper og skader på mediet som et problem er soooo 90's for å si det slik.
PCen virker for meg hver gang alltid, uansett hva jeg kaster på den og denne tilnærmingen gjør det enkelt å utvide mine bruksområder med ny funksjonalitet for å gi en ytterligere merverdi.
Nedetid skjer kun ved strømbrudd og da hadde ikke en CD-spiller gitt noe som helst mere lyd for å si det slik.
Nettverk gir også helt andre muligheter, f.eks visuell og rask styring av anlegget via det trådløse nettverket fra min HTC Hero og applikasjonen SqueezeDroid men aller viktigst mulighet for å avspille musikken fra mange lokasjoner samtidig uten å synkronisere og herje. Jeg avspiller all musikken hjemme direkte fra flere Squeezeboxer hjemme, 3 PCer med fritt valgt avspillerprogramvare, en squeezebox på jobb og squeezeplay på laptopen på jobb om jeg er på reise. Alt dette kan fint gjøres samtidig.
Nettopp dette gjøres mulig kun med sentralisert nettverkslagring. Jeg skjønner derfor ikke hvorfor noen vurderer å ha intern lagring i samme rom og enhet som kilden i anlegget. Det blir å tilnærme seg denne formen for avspilling på helt feil måte. Man begrenser mulighetene til kun det ene anlegget og man må bekymre seg for støy, størrelsebegrensninger og andre praktiske hensyn.
Det artige er jo at for en CD-elsker med et hat-forhold til datamaskiner så kan man like gjerne invertere alle mine argumenter ;D
Med andre ord er det greiest å velge det man selv er komfortabel med.
I nøden mann, i nøden - når strømmen er på vent, da er selv en ghettoblaster med en 20-pakning Duracell god å hamarsboer skrev:Du må ikke glemme at forsterkerne med 170w kontinuerlig biasstrømtrekk og rørpreen også må ha strøm daSupertramp skrev:Å, joda - det finnes tross alt CD spillere hvor man kan fore den med batteriermarsboer skrev:Nedetid skjer kun ved strømbrudd og da hadde ikke en CD-spiller gitt noe som helst mere lyd for å si det slik.
Og bærbar lyd med batteristrøm
Langt på veg enig med deg, men det å lytte til musikk er nå mer og mer en IT løsning enn en musikk-løsning.....
Dette er som å høre meg selv. Når jeg spille musikk fra hd blir jeg sittende å "zappe". Ofte hører jeg ikke en sang ferdig før jeg hopper til neste. Det egner seg, for meg, svært dårlig til å høre på komplette album, noe som igjen reduserer artistenes behov for å lage helstøpte album.eddie1 skrev:Smaken er som baken,det er noe helt spesielt og sette en cd/vinyl plate i spillern sette seg ned og nyte.Spiller litt spotify/flac filer og lignende selv gjennom pc men mister den (fysiske) kontakten.Sitter selv og hører mer musikk på cd enn ved streaming der jeg har veldig lett for å bytte sanger alt for ofte.
Har ingen problemer med noen av PCene mine og ser derfor ikke helt problematikken. Mulig det skyldes at jeg ikke har kjøpt fiks ferdige PCer, men har fått de bygget. Og gjerne kombinert med at jeg er forsiktig med hva jeg installerer.nikosidis skrev:Det finnes mange løsninger for og få ting til og fungere. Problemet er at det ikke er alle som gidde og gjøre de tiltakene, hvis de må til. En cd-spiller er i det minste plug and play.
Jeg er ganske drit lei av og fikse PCer. Jeg gjør det ganske mye på min fritid, både for venner og som beta-tester for ett Operativ System som heter AROS.
Da synes jeg det er utrolig avslappende og sette meg ned med en fjernkontroll, skru på enhetene og spille musikk fra CD.
Det er vel heller liten tvil om at man får best lyd per krone ved kjøp av cd-spiller på brukten.
Jeg kjøpte min AYRE spiller for kr 9000 + oppgradering til mp versionen kr 1500,-
Denne koster i Norge ca. kr 35000 så det er 1/3 av nypris.
En god DAC som Hegel hd-10 er ikke i nærheten av denne spilleren. Brukte DACer er selvfølgelig en mulighet, men de koster som regel en del mer.
Dette er min erfaring også..BT skrev:En av fordelene jeg har bitt meg merke i er at nå hører jeg mer musikk, og jeg hører mer på cder som jeg ellers ikke hadde giddet å sette på.