Cd er ut!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.158
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg kan ikke fri meg fra å oppleve endel innlegg som litt "prinsesse Vilikke". Det er liksom ikke måte på hvor vanskelig og polarisert det virker som. Av en eller annen grunn kan det se ut som om cd-samlinger pulveriseres etter å ha blitt lagt over på HDD, og at butikkene i fremtiden nekter HDD-brukere å kjøpe sølvplater.

Joda, jeg overdrive litt nå, men er likevel ikke helt på jordet. Selv bruker jeg en stillegående laptop som verk for min DAC, men har planer om nettverk. Det er strengt tatt ikke nødvendig siden jeg kun har et anlegg, men det å bruke NAS eller server er jo fristende i seg selv. Jeg har i en periode stått foran det å kjøpe en Duett, men ser at kanskje Touch er tingen. Årsaken er at jeg da kan koble en helt vanlig ekstern HDD til den, og la Touch være server for andre SB-enheter når det behovet melder seg. Og hvis en HDD kobles direkte til Touch, så er mange av de motforestillingene jeg leser om her eliminert + at prisen ikke er vond. En ekstern HDD koster under en høvding, og backup-disker for de fleste av oss er ikke uoverkommelig. Tre disker i kabinetter og en Touch kommer ikke på mer enn fem tusinger, men en god DAC vil selvsagt komme utenom. I alle fall en som kan kalles audiofil.

På gangen utenfor stuen står et skap fullt av cd-er. Det kommer til å bli stadig fullere, i og med at platekjøpet fortsetter. De få gangene jeg har lyst til å sitte med coveret i hånden koster det få kalorier å hente platen. Jeg ser rett og slett ikke hvorfor det skulle være et problem? Det vil bli et problem hvis cd-en virkelig dør, men det har lite og ingenting med hva vi audiofile foretar oss av valg. Jeg tror ikke min omgang med HDD er dødsstøtet til cd-en, ei heller det totale antallet konservative audiofile som finnes. Personlig tror jeg vi kommer til å glede oss over cd-er i lang tid fremover, men med færre utsalgssteder enn tidligere. Der er vi i dag, så det løpet er kjørt allerede. Men det er ingen grunn til å være en prinsesse Vilikke her, for det finnes løsninger som passer alles teknologiske nivå på markedet. Og den endelige lydkvaliteten bestemmer du selv med DAC, slik du også ville gjort det med en cdp. Mer har ikke jeg å si om dette.

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    390
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    marsboer skrev:
    Ligger ikke switche-problemet hos den som opererer fjernkontrollen og ikke i valget av løsning?
    Nettopp!

Mvh.KW

P

Parelius

Gjest
    KW skrev:
    marsboer skrev:
    Ligger ikke switche-problemet hos den som opererer fjernkontrollen og ikke i valget av løsning?
    Nettopp!

Mvh.KW
    Bare i den utstrekning en tror at teknologien er et rent middel som det er opp til oss å bruke. Det tviler jeg litt på. Ikke dermed sagt at enhver «tvinges» inn i et mønster.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Parelius skrev:
    KW skrev:
    marsboer skrev:
    Nettopp!

Mvh.KW
    Bare i den utstrekning en tror at teknologien er et rent middel som det er opp til oss å bruke. Det tviler jeg litt på. Ikke dermed sagt at enhver «tvinges» inn i et mønster.
    Det er nok bare litt uvant i begynnelsen at det er så lett å skifte musikk og at tilgangen er så omfattende. Men når denne iveren har lagt seg så finner man igjen roen til å lytte til hele album uten å ville hoppe til noe nytt hver gang en ny tanke farer gjennom hodet.

Det var nok litt slik også da nordmenn fikk satelittfjernsyn i stedet for kun å forholde seg til NRK1 og deres velfunderte sendeplan.

Når nyhetens verdi og fascinasjon har lagt seg venter en ny og bedre musikkhverdag. (Eller som med fjernsyn.. en ny og bedre hverdag uten TV)

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.158
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Gjestemedlem skrev:
    Parelius skrev:
    KW skrev:
    marsboer skrev:
    Nettopp!

Mvh.KW
    Det er nok bare litt uvant i begynnelsen at det er så lett å skifte musikk og at tilgangen er så omfattende. Men når denne iveren har lagt seg så finner man igjen roen til å lytte til hele album uten å ville hoppe til noe nytt hver gang en ny tanke farer gjennom hodet.
    +1. Jeg har faktisk økt min tålmodighet, og bytter sjelden musikk før spillende skive er ferdig. Var faktisk mer utålmodig før HDD ble innført i kjeden.

P

Parelius

Gjest
    baluba skrev:
    Gjestemedlem skrev:
    Parelius skrev:
    KW skrev:
    marsboer skrev:
    Nettopp!

Mvh.KW
    +1. Jeg har faktisk økt min tålmodighet, og bytter sjelden musikk før spillende skive er ferdig. Var faktisk mer utålmodig før HDD ble innført i kjeden.
    Avvikere fins over alt.

Nå har jeg ikke sagt at denne teknologien slår ut i den ene eller andre retning. Det har jeg ikke empiri på. Men å tro at det er så «nøytralt» alt, og at vi står der som små guddommer og velger «fritt», det er en illusjon.

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    390
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    baluba skrev:
    Gjestemedlem skrev:
    Parelius skrev:
    KW skrev:
    marsboer skrev:
    Nettopp!

Mvh.KW
    Samme her og selv om jeg har fjernkontroll iPod Touch, så bruker jeg den forholdsvis sjelden.
    Uansett greit å komme seg opp av stolen og bevege seg bort til iMacen som står bakerst i stua (andre enden av anlegget)
    Det som jeg faktisk ganske ofte gjør er å finne frem til en artist så starter jeg på toppen og så spiller det automatisk alle cdene fra denne/de.
    En kveld kanskje tilnærmet alle Doors cdene og andre artister/grupper andre kvelder.

Andre ganger som nylig ved kjøp av et antall cder på en gang, ripper de og blir i noen grad for fristet til ikke å høre gjennom hele cden, før jeg ønsker å høre litt også på de andre nye.
    Selv da så gjør jeg valgene like ofte på selve macen som med fjernkontrollen, kjekt å sjekke innom her (HFS) også ;D
    Trodde jeg kom til å bli mye mer avhengig av fjernkontrollen iPod enn jeg faktisk har blitt, gjør helt klart mest styring på selve iMacen.
    Dersom jeg hadde hatt anlegg oppe å gå i kjeller og brukt det, så ville nok iPoden ha blitt mye mer brukt.

Mvh.KW

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.119
    Sted
    Trondheim
    Der er jeg enig med Parelius. Det er litt naivt å tro at teknologi er nøytralt og at den automatisk vil legges inn i vårt eksisterende bruksmønster. Teknologien påvirker selvfølgelig hvordan vi bruker det teknologien støtter.

Dermed er det ikke sagt at det ene er dårligere enn det andre. Det er bare anderledes, og det som var det normale bruksmønsteret med den ene teknologien er ikke nødvendigvis det som blir det normale brukesmønsteret med det andre.

Jeg merker stor forskjell på hvordan jeg bruker musikk avhengig av hvilken bærer jeg bruker. Det kan godt være at den "nye" måten å høre musikk på vil være den jeg foretrekker om noen år, men det er ikke tvil om at den er anderledes. Og jeg har faktisk rippet alle mine 7-8000 CDer og har dem tilgjengelig både hjemme, på kontoret og på hytta. Så jeg har ganske stor erfaring med begge "måtene" å høre musikk på.

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    390
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Til diskusjonen om integrert/todelt cdspiller kontra bare dac, så vil jeg hevde at når drivverket begynner å koste flerfoldige titusener av kroner så avstår jeg uten problemer.
    Når spilleren er integrert blir jo det vanskelig, likeså det å vite eksakt hva man egentlig betaler for drivverkdelen av/i en slik spiller.
    I dag ville jeg ikke kjøpt en slik spiller i det hele tatt, like lite som jeg ville hatt en med kombinert forforsterker.
    Jeg ønsker å stå fritt til å velge forforsterker/linestage og riia for seg, og slippe eventuelt å ha dobbelt opp.

Dog kan jeg nok se for meg en slik kombinasjon med eventuelt ny dac kombinert en eller annen form for volumstyring frem i tid i mitt kjelleranlegg.......(trur eg)

I stova kan jeg i dag om jeg ønsker det spille en cd fysisk fra min Pioneer HDDVD spiller å sende signalet digitalt inn i Emm Labs, men det blir svært sjeldent gjort, greiere å rippe inn de besøkendes cder da ;D

Mvh.KW

marsboer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Antall liker
    1.763
    Sted
    Phobos
    Den greie gyldne middelvei kan jo være å benytte PC-basert avspilling via en god DAC, for så å koble blu-ray spilleren som drev inn på samme DAC. Da får man i hvertfall muligheter til å avspille begge deler uten å bruke ei krone mer på CD-drivverk. Og blu-ray spilleren står jo allerede der i et velmøblert digitalt hjem :)

P

Parelius

Gjest
    marsboer skrev:
    Den greie gyldne middelvei kan jo være å benytte PC-basert avspilling via en god DAC, for så å koble blu-ray spilleren som drev inn på samme DAC. Da får man i hvertfall muligheter til å avspille begge deler uten å bruke ei krone mer på CD-drivverk. Og blu-ray spilleren står jo allerede der i et velmøblert digitalt hjem :)
    Jaaaaa! Fikk Oppoen i dag. Den spiser visst alt. Om resten av oppsettet kan fordøye det er jo en annen sak.

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    390
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    marsboer skrev:
    Jeg har ikke et velmøblert hjem ::)
    Heller ikke en eneste blue-ray.......film............herlighet jeg må nok skjerpe meg ;)

Mvh.KW

G

Gjestemedlem

Gjest
    Parelius skrev:
    Avvikere fins over alt.

Nå har jeg ikke sagt at denne teknologien slår ut i den ene eller andre retning. Det har jeg ikke empiri på. Men å tro at det er så «nøytralt» alt, og at vi står der som små guddommer og velger «fritt», det er en illusjon.
    Det er langt fra likegyldig hvordan man forholder seg til musikk og avspilling. Den aller viktigste forandringen er at vi beveger oss bort i fra det å forholde seg til musikk i små kunstige bolker. Vi beveger oss bort i fra det å handle sanger eller album enkeltvis og kjøper tilgang til en samling i stedet.

Det begynner med at folk ripper CDene sine til HD og lager et lokalt nettverk for samlingen sin. Så utvider man den med ny musikk... fremdels etter gamlemåten (CDer eller nedlasting fra ymse kilder), så finner man også begrensningene i dette og går mer og mer over til direkte streaming som Spotify, Wimp og andre modeller som utvilsomt vil komme.

Når vi kommer dit at vi har tilgang til all den musikk vi kan ønske i god kvalitet... hva i all verden vil folk da ønske seg tilbake til å kjøpe musikk på disketter som de avspiller lokalt? Det er jo KUN begrensinger i forhold.

Gir du mennesker smaken på frihet ... så skal det mye til å få dem tilbake i lenkene som plateindustrien har holdt oss i til nå. De eneste måtene er vold, tvang og udemokratiske virkemidler.

Om denne guddommelige frihet til å høre på musikk etter eget ønske (eller annen påvirkning hvis man ikke tilgodeser mennesker med såpass fri vilje) skremmer såpass at man vil forholde seg til det hele som en illusjon så gjerne det. Men det er en fin illusjon å leve i okke som.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.119
    Sted
    Trondheim
    Barry Schwartz har skrevet en bok om hvordan frihet påvirker hvordan man forholder seg til valg. Han har snakket om dette på TED (se ted.com). I USA har man gjennomført undersøkelser som viser at jo større frihet man får til å velge pensjonsordning, jo færre er det som velger noen pensjonsordning i det hele tatt. Der har man den ordningen at man kan ette av deler av lønnen hver måned i et pensjonsfond, og arbeidsgiver setter inn like mye som arbeidstageren. Det viser seg at jo flere forskjellige fond man får tilgang på, altså jo større valgfrihet man får, jo færre arbeidstagere er det som benytter seg av ordningen - de sier altså nei takk til et ekstra gratistilskudd fra sin arbeidsgiver fordi de ikke greier å velge (av redsel for å velge feil). Den store friheten gir en handlingslammelse som har en direkte negativ påvirkning på arbeidstageren.

Dette er bare delvis sammenlignbart med det vi diskuterer, men det har likevel relevans. Det er ingen tvil om at teknologien påvirker bruksmønster og hvordan vi bruker den musikken vi har tilgang til. Det er lett å tro at absolutt frihet er det eneste som teller, og at man vil bli så mye lykkeligere da, men det er mange ting som tyder på det motsatte.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    otare skrev:
    Der er jeg enig med Parelius. Det er litt naivt å tro at teknologi er nøytralt og at den automatisk vil legges inn i vårt eksisterende bruksmønster. Teknologien påvirker selvfølgelig hvordan vi bruker det teknologien støtter.

Dermed er det ikke sagt at det ene er dårligere enn det andre. Det er bare anderledes, og det som var det normale bruksmønsteret med den ene teknologien er ikke nødvendigvis det som blir det normale brukesmønsteret med det andre.

Jeg merker stor forskjell på hvordan jeg bruker musikk avhengig av hvilken bærer jeg bruker. Det kan godt være at den "nye" måten å høre musikk på vil være den jeg foretrekker om noen år, men det er ikke tvil om at den er anderledes. Og jeg har faktisk rippet alle mine 7-8000 CDer og har dem tilgjengelig både hjemme, på kontoret og på hytta. Så jeg har ganske stor erfaring med begge "måtene" å høre musikk på.
    Meget kloke ord, og jeg er selvsagt veldig enig.

S

Supertramp

Gjest
    marsboer skrev:
    Og blu-ray spilleren står jo allerede der i et velmøblert digitalt hjem :)
    Om "kort tid"* vil denne debatten dreie seg om akkurat det samme: trenger man BD spiller? Neida.....

*= i IT verdenen er "kort tid" litt både-og

marsboer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Antall liker
    1.763
    Sted
    Phobos
    Ta det med ro, jeg har allerede passert blu-ray disc stadiet med det som konsekvens at jeg har allerede har hatt min første blu-ray spiller i drift og tatt den ut av anlegget etter omlag 2 år. Det er nå utelukkende harddiskbasert det går i også på blu-ray selv om discene må kjøpes på gamlemåten. Jeg har med andre ord en blu-ray spiller til overs som står og samler støv oppå en haug med pappesker på roterommet. Jeg ser da ingen grunn til å fikle med lunefulle og trege plastdisker på blu-ray siden heller ;D ;D ;D

Jeg er imidlertid i det diplomatiske hjørnet i dag så jeg kan gå med på at det ikke er for alle å ha 10+ TB lagringsplass for blu-ray riktig enda, slik man derimot ikke kan si med CD og DVD.

Jeg har nå ingen optiske lesere i noen form i drift hverken på PC-siden eller i anlegget, selv om jeg har absolutt alle muligheter. Det eneste unntaket er arbeidsstasjonen min som har et blu-ray drev for å rippe CD, DVD og BD inn på serveren. Ingen av serverene mine (4 stk) har optisk drev heller siden det er helt idiotisk å benytte dette når eneste bruksområde er å legge inn operativsystem, noe som med moderne OS gjøres både raskere og gjenbrukbart med en USB-stick i stedet for et optisk drev.

Jeg har dermed 3 stk DVD-brennere og lesere igjen (ga bort den ene DVD-brenneren), to av dem S-ATA, liggende til disp for trengende i U-land.

Forøvrig går dere som ikke har fått overvære en av de mange fantastiske blu-ray konserter på stort bilde og skikkelig gromlyd fra hovedanlegget virkelig glipp av noe. Det er en fantastisk opplevelse for musikkinteresserte og slike som meg som egentlig gir f... rett og slett!

S

Supertramp

Gjest
    Jeg anser meg selv som et moderne menneske; rimelig oppegående på IT.
    Derfor har jeg en etterhvert en "pen" samling av musikk digitalisert på PC + ekstern HD.
    Synker musikk på iPOD som brukes ut av huset; bil, spaserturer, reiser osv.
    Musikken spilles også av på anleggene men da kablet fra PC (har enda ikke kjøpt Sonos el.lign)

Men jeg fortsetter å kjøpe CD'er og spiller mye fra dem. De fleste rippes også, men det er noe med å høre et verk og samtidig lese om stykket og musikere i coveret.

Nå har vi kjøpt oss nytt (gammelt) hus og vi skal i løpet av høsten flytte. Da planlegger jeg å børste støv av den bortstuede platespilleren og blande opp litt "vidars-vaskemiddel" til alle LP'ene. Ny pick-up kanskje er nødvendig (Ortofon, eksiterer det ennå...)
    Kanskje kjøpe meg rør, eller en pen Huldra osv osv - ja dere skjønner.

"Rommet mitt" skal bli akkurat det - slik gutterommet var i purungdomstiden, back to the 70's om jeg får det til. Da var det LP som gjalt og målet er å få det så autentisk som mulig - musikken er der, den "lever" fortsatt. Gamle Dali 3b har jeg liggende og kablingen den gang var ikke bedre enn det man kjøper i rull fra Biltema :)
    Moderne tapeter man kjøper nå ligner jo mistenkelig på det virrvarret jeg hadde på rommet på 70 tallet. Utfordringen blir å finne en sovesofa med oransj cordfløyel trekk og en recliner som ser verre ut enn faren til Frasier sin :)

Jeg TROR at folk herinne med noen år på baken gjerne er både moderne og nostalgiske; FLAC, CD, LP - whatever. Musikken lever!

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    For meg blir det å ikke se sjarmen litt som å si at å kjøre Gran Turismo på PS3 er minst like bra som å kjøre bilene "live" :)

stereo

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.01.2003
    Antall liker
    18
    Det kan se ut som at vi beveger oss mot en tid der det kun blir "tabloid" musikk alla absolute music, best of, topp hits, best of pop, best of rock, best of jazz, rock classic osv.
    Nå når alt skal lastes ned blir det lenger mellom god musikk som trenger og modnes, lyttes til flere ganger. Bruk og kast vil dominere musikken også. :(

Hvordan vil det i fremtiden bli med album klassikere som det i dag finnes mange av? Det er utgitt virkelig gode album på vinyl og cd som alltid vil bety noe for mange.
    Når disse album skal splittes opp i spillelister føler jeg at noe går tapt.

Jeg lytter ofte til eldre cd plater og får nye opplevelser både mhp musikk opplevelse, detaljer, lyd og graden av å like andre låter på samme album bedre enn ved tidligere lytting.
    Det å oppdage at mange av albumene fra seriøse artister gjemmer "låt skatter" som trenger tid før de openbarer seg er moro!

La albu formatet leve!! Gi musikerne mulighet til å lage knallgode album også fremtiden. Hvis det kun skal lage enkeltvis låter, er det vel ingen som går inn for å lage 10-12 knall sterke låter hvis ingen vil kjøpe albumene? :p

Mvh
    stereo

N

nb

Gjest
    stereo skrev:
    Hvordan vil det i fremtiden bli med album klassikere som det i dag finnes mange av? Det er utgitt virkelig gode album på vinyl og cd som alltid vil bety noe for mange.

Jeg lytter ofte til eldre cd plater og får nye opplevelser både mhp musikk opplevelse, detaljer, lyd og graden av å like andre låter på samme album bedre enn ved tidligere lytting.
    Det å oppdage at mange av albumene fra seriøse artister gjemmer "låt skatter" som trenger tid før de openbarer seg er moro!

La albu formatet leve!! Gi musikerne mulighet til å lage knallgode album også fremtiden. Hvis det kun skal lage enkeltvis låter, er det vel ingen som går inn for å lage 10-12 knall sterke låter hvis ingen vil kjøpe albumene? :p

Mvh
    stereo
    Merkelig logikk. Bare fordi musikken ikke distribueres på disketter må artistenes kunstneriske uttrykk endre seg? Dvs at de (få) som i dag kjøper CDer med det du presumtivt mener er "ordentlig" musikk vil slutte med det fordi at databæreren endrer seg fra plastskiver til TCP/IP over internett? Logikken kan forresten like gjerne snus på hodet, det kan bli lettere for uavhengige artister å få gitt ut sakene sine når de ikke må konkurrere med etablerte artister om den (lille) hylleplassen som finnes i musikken. Om noen vil sjekke ut noe nytt, er det særdeles mye enklere å klikke på en link på Spotify eller laste ned et par prøvelåter fra en nettbutikk enn det er å gå til den lokale platesjappa (som sikkert er lagt ned uansett) for å få de til å bestille inn CDen eller eventuelt kjøpe CDen på en nettbutikk. Etter at jeg begynte å bruke Spotify har jeg oppdaget musikk jeg sannsynligvis ikke ville ha kommet over ellers, det er mye morro i å sjekke ut anbefalingene som kommer ala "liker du det du hører på nå, like du muligens også disse artistene".

Det er for øvrig utgitt evig nok musikk for et langt og lykkelig lytteliv allerede, så det er bare å kjøpe backkatalog om du ikke har troen på at det kommer nye artister som lager noe du finner interessant. Jeg har nevnt det før og sier det igjen: For de som f.eks liker klassisk, så har www.mdt.co.uk over 65.000 titler i katalogen sin. Det burde være nok for resten av livet for de aller fleste, kanskje endatil for Vidar P ;)

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    stereo skrev:
    Det kan se ut som at vi beveger oss mot en tid der det kun blir "tabloid" musikk alla absolute music, best of, topp hits, best of pop, best of rock, best of jazz, rock classic osv.
    Nå når alt skal lastes ned blir det lenger mellom god musikk som trenger og modnes, lyttes til flere ganger. Bruk og kast vil dominere musikken også. :(

Mvh
    stereo
    Musikkmediet og musikkformatet går jo hånd i hånd. I musikkindustriens barndom var det tre minutter på hver plateside som var rammen - artistene hadde værsågod å forholde seg til dette enkle faktum. Dermed ble det slik musikk man laget - og slik musikk man kjøpte. Med LPen åpnet det seg opp muligheter for å lage lange låter og/eller album - og med CDen ble mulighetene ytterligere utvidet til musikalsk frihet for artistene. Det er i og for seg ingenting som tilsier at harddiskbasert eller nettbasert musikk skulle legge noen hindringer i veien her - snarere tvert i mot - jeg kan ikke se annet enn at det åpner seg enda noen låvedører. Hvorvidt det selger - ja, se det er en annen sak - men det er, og har vært, artstenes evige problem. I så henseende intet nytt under solen.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.881
    Tenk hva prog kunne vært i dag, når de ikke trenger å begrense seg til èn LP-side per låt.
    Da kunne Lord og Blackmore kjørt orgiene sine inn i evigheten i stedet for å begrense seg til 20 minutter per låt. ;D

They got music in their solar system
    They've rocked around the Milky Way
    They dance around the Borealice
    They're Space Truckin' everyday

N

nb

Gjest
    Ulf-B skrev:
    Musikkmediet og musikkformatet går jo hånd i hånd. I musikkindustriens barndom var det tre minutter på hver plateside som var rammen - artistene hadde værsågod å forholde seg til dette enkle faktum. Dermed ble det slik musikk man laget - og slik musikk man kjøpte. Med LPen åpnet det seg opp muligheter for å lage lange låter og/eller album - og med CDen ble mulighetene ytterligere utvidet til musikalsk frihet for artistene.
    Jeg har hørt at et av kriteriene for CD var at Beethovens 9. symfoni skulle få plass på en CD. Om det er sant, vet jeg ikke.

Fra Wikipedia:
    <i>
    Beethoven's Ninth Symphony was an influence on the development of the compact disc. Philips, the company that had started the work on the new audio format, originally planned for a CD to have a diameter of 11.5 cm, the width of the then popular compact cassette, while Sony planned a 10 cm diameter, even more compact but enough for one hour of music. However, according to a Philips website, Norio Ohga insisted in 1979 that the CD be able to contain a complete performance of the Ninth Symphony:

The longest known performance lasted 74 minutes. This was a mono recording made during the Bayreuther Festspiele in 1951 and conducted by Wilhelm Furtwängler. This therefore became the playing time of a CD. A diameter of 12 centimeters was required for this playing time.[11]
    That said, the true story might have been less romantic: Kees Immink, Philips' chief engineer, who developed the CD, recalls that a commercial tug-of-war between the developing partners led to a settlement in a neutral 12-cm diameter format. The 1951 performance of the Ninth Symphony by Furtwängler was brought forward as the perfect excuse for the change.[12][13]
    </i>

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.881
    Nå er det vel Beethovens 5. symfoni som spiller for cden...

N

nb

Gjest
    BT skrev:
    Nei, den 5. er ganske kort sammenlignet med den 9. Den 5. klokker vel inn på rundt en halvtime.

V

vredensgnag

Gjest
    Her legges det ut live-opptak hver bidige dag, mengder.
    http://www.archive.org/details/etree

Jeg abonnerer på nyhetsbrevet til Wolfgang's Vault, som systematiserer ulike historiske live-opptak over mange musikkgenrer, og som gjør det mulig å laste ned disse.
    Gikk du glipp av Pete Townshend i Royal Albert Hall 2. september 1986, det kan Wolfgang's Vault hjelpe deg med.
    http://www.wolfgangsvault.com/

Ofte setter vi ikke spørsmålstegn ved hva vi gjør før et alternativ foreligger. Det skapes enorme mengder musikk som vi ikke har fått høre før, fordi distribusjonskanalen var en flaskehals .
    Nå har vi fått en mulighet til å få tilgang til fantastiske musikkprestasjoner som ellers ville gått "down the memory hole."

Jeg ser bare fordeler og ingen ulemper ved utviklingen vi er inne i.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.881
    nb skrev:
    BT skrev:
    Nei, den 5. er ganske kort sammenlignet med den 9. Den 5. klokker vel inn på rundt en halvtime.
    Sant nok, men det er ikke lengden som er nøkkelen til sammenhengen. ;)

N

nb

Gjest
    Kjendis skrev:
    Det selges ikke særlig med cd-spillere lengre heller.
    En CD-spiller er en artighet for oss audiofile, folk flest som skal ha en optisk avspiller kjøper selvsagt en DVD-spiller eller en BluRay-spiller, noe annet ville også strengt tatt være veldig merkelig siden man da får betydelig videre bruksområde for mye mindre penger.

Selv har jeg ikke eid en ren CD-spiller på sikkert 10 år.

V

vredensgnag

Gjest
    Kjendis skrev:
    http://www.aftenposten.no/kul_und/musikk/article3731223.ece

Les denne artikkelen. Den kom i dag. Det viser at det snart er kroken på døra for cd.

Hilsen trådstarter
    Du får lese din egen tråd, HCS linket til artikkelen litt tidligere.
    ;D

Siden folk flest ikke har hodene sine inne i rare HiFi-høl, så har de kikket på spec's for BD-spilleren de kjøpte, og disse sier at spilleren uten problemer kan avspille en CD.
    ;D ;D

Ungdom, derimot, har forlengst skjønt at filene med innhold, om de er CD/DVD/BD osv, uten problemer kan ligge på en harddisk, og avspilles vha en datamaskin eller et annet oppsett for avspilling.
    Og de ligger og kjæler med hverandre i stedet for cd-coveret.

S

Supertramp

Gjest
    Kjendis skrev:
    Det er vel ikke helt sant.....
    alle BD/DVD spillere er i realiteten også CD spillere
    nær sagt alle biler selges med integrert radio/CD spiller

V

vredensgnag

Gjest
    Men de er selvsagt ikke i stand til å gjengi musikk godt ...
    ;D

Dagens hifi-logikk er som om man måtte kjøpe tre forskjellige platespillere - en for 78rpm, en for 45rpm og en for 33 1/3rpm.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn