KJ skrev:
o.t.
RoDa skrev:
vredensgnag skrev:
Her står det jammen mye rart. Det at man liker begrensningene som er uunngåelige i LP-lyden gjør ikke at den er nærmere virkeligheten - heller lengre unna. Det er krydder og saus som man liker, men som er tilsatt.
Dette er slikt som gjør at diskusjonene står i stampe på HFS. Det blir for lettvint å feie vekk at noen foretrekker vinyl foran cd med at de liker begrensninger. Det er IKKE fordi man liker krydder og saus, men fordi gjengivelsen oppleves mer livaktig med vinyl.
Så kan man stille seg spørsmålet om hvorfor og få svar om signal/støy eller andre tekniske begrensninger, eventuelt at man foretrekker disse begrensningene selv om det er fjernere fra virkeligheten. :
Another day in HFS
Hva er det som er problematisk med «den typen» forklaringsmodeller? Hvorfor er det for lettvint? (spør fordi jeg ikke forstår)
mvh
KJ
Hadde du lest tråden, RoDa, ville du sett at jeg liker begge formater - og at jeg har påpekt begge formatenes begrensninger - jeg har sagt at vi velger den "forvrengningen" vi liker best. Jeg bruker mer på min vinylkjede enn på mine andre signalkjeder, så det er sagt.
Det er ellers bred enighet om at intet anlegg er i stand til å gjenskape en fullt ut virkelighetsnær opplevelse som tilsvarer den å være til stede der musikken skapes (og nå snakker jeg om akustiske fremførelser i direkte opptak - det samme som skjer når vi sitter og lytter til musikk i et konsertlokale/sted.)
Mao har vi ulike grader av forvrengning, uansett formatet vi velger.
Da steinkakene først kom var folk over seg over hvor fantastisk det lød - "presis som å være der!"
Etterhvert utviklet vinylteknologien seg, og vi fikk en meget god tilnærming.
At folk er så utrolig hårsåre og tåsåre at de ikke en gang kan ta en diskusjon om dette får være deres problem.
Det er helt i orden å la subjektiv feel-good få presedens over hva som faktisk er av informasjon i formatet - men som vi har sett mange eksempler på er fordommer med på å bestemme hva vi hører, nærmest mer enn hva vi faktisk hører. Og det er helt i orden - jeg har også mine lyttefordommer.
Det er mengder av myter om hva som ligger av informasjon på "vinylen" - mange av disse tåler ikke en sammenligning med hva som faktisk er der. Men det som er der er veldig bra - fordi vi liker lyden av det, men at det er fordreid er det minimalt med tvil om. Det blir som med andreharmonisk forvrengning i rørforsterkere - det at den er andreharmonisk oppleves positivt av oss som lyttere. Og det er bra.
Men ser man helt nøkternt på informasjonen som kommer fra vinyl vs. CD når de er godt produserte, så er det altså stor forskjell på spennvidde og gjengivelsesdybde. Og det blir litt rart å kategorisk erklære at mediet som gjengir minst likevel er best; eller å komme med totalt udokumenterte flosker som at vinyl har "uendelig oppløsning." ;D
Som jeg skrev tidligere i tråden så smaker min whisky bedre til vinyl, og det er et sterkt argument - for meg.
Vinyl always sounds better than CD
As described below, despite decades of arguments, there is no technical proof of the sonic superiority of the vinyl medium compared to CD. One vinyl record may sound better than its equivalent CD for extremely specific reasons. That does not mean the medium as a whole is superior.
Many people do prefer listening to music to vinyl rather than on CD or digital formats. Many of those reasons have nothing to do with actual sound quality, and have more to do with the tactile characteristics of vinyl - its "feel" - like larger artwork and its required playback ritual. Others prefer listening to CDs for a different set of reasons. There is nothing wrong with preferring vinyl to CDs, as long as the preference is honestly stated on emotional terms, or is precisely quantified and tied to subjective experience, and not obscured with (fallacious) technical appeals.
http://wiki.hydrogenaudio.org/index.php?title=Myths_(Vinyl)
http://wiki.hydrogenaudio.org/index.php?title=Vinyl_Mastering