CD vs LP?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• P

Parelius

Gjest
    tkr skrev:
    Parelius skrev:
    Zomby_Woof skrev:
    Nå har jeg antydet et mulig 'digitalt' problem som vinylen ikke har. Jeg er ikke tilstrekkelig teknisk kompetent til å gå i dybden dessverre.

Men den teknisk kompetente debattant er hjertlig velkommen til å ta ballen. Er det noe i det jeg nevner?
    Kom til å tenke på det; om jeg nå får testet ut den hypotesen om at digitalisert vinyl høres like bra ut som ren vinyl, så skulle vel den problematikken være ute av likninga?
    Her finnes intet problem, Parelius. Vinyl høres ut som vinyl, også når den er digitalisert.

mvh
    Det ante meg! (På vei til en ULN-8 nå…)

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Absolutt interessant med lytteerfaringer angående LP vs. CD. Problemet med disse er at de spriker i alle retninger, i hvert fall begge. Sånn sett kan man ikke bevise noe som helst med dem. I tillegg er nesten aldri masteren den samme.

AD-konvertering (og påfølgende DA-konvertering) av vinylen er et interessant eksperiment. Her gleder jeg meg til å lese mer om hørbarheten (mener jeg nevnte det et annet sted, Parelius). Hører man det ikke, har man bevist at digitalt ikke forvrenger hørbart (for lytteren). Det forutsetter sellvsagt at avspillingskjeden er lik etter AD/DA-delen.

Jeg kan forresten gjennomføre testen andre veien. Jeg kommer til å kjøpe en LP (bandet til Anders på Big Dipper). Samtidig får jeg sikkert låne meg en kopi av den digitale masteren. Det blir dessverre med det ene eksempelet, men det kunne være interessant å teste begge veier. Resultatet av denne testen vil ikke bli like sikkert. Det vil i så fall avdekke om man hører forskjell på en eller to ganger AD/DA.

Hva med en runde på dette over en malt, Parelius?

V

vredensgnag

Gjest
    tkr skrev:
    Zomby_Woof skrev:
    Nå har jeg antydet et mulig 'digitalt' problem som vinylen ikke har. Jeg er ikke tilstrekkelig teknisk kompetent til å gå i dybden dessverre.

Men den teknisk kompetente debattant er hjertlig velkommen til å ta ballen. Er det noe i det jeg nevner?
    Får jeg delta i diskusjonen her? Takk.

Jeg skal ikke skryte på meg teknisk kompetanse, men jeg har tross alt

1) Utført den største sammenlikningen i lyttetest mellom vinyl og cd som er publisert her på HFS. http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,16240.0.html

2) Hørt min vinyl over et anlegg hvor alle analoge signaler blir digitalisert siden slutten av 2008.

Den store lyttetesten viste at det var mindre enighet om hvilket format som var best, derimot var det stor enighet om hvilken mastering og pressing som ble foretrukket.

Ellers er vinyl et medium som åpner for mange flere forskjellige veivalg. En lp kan høres veldig forskjellig ut spilt på to forskjellige vinyloppsett, med forskjellige platespillere, armer, puer.

De som mener at Benz hører ut som en Koetsu bør bestille en øreskylling.

IMO finnes det ikke noe best eller dårligst her.

mvh
    Og her er tkr ved sakens kjerne - det er enorme mulige forskjeller i avspilling av vinyl, sammenlignet med det begrensede avspillingsrommet i digitalmediet, der kilden i større utstrekning er fastsatt (til tross for hva enkelte - som francisleung i CA - måtte finne på av festlige forskjellsbeskrivelser).
    Laseren finner ikke på videre sprell i forhold til hva som ligger på CDen.

Vinylrillen gir derimot et utgangspunkt der man i meget stor grad kan påvirke hva man hører, hvordan det gjengis, osv. Ulike PUer har komplett ulike signaturer, for eksempel.
    Likevel er det slik at en fullkomment optimal gjengivelse (om mulig), rent informasjonsmessig vil komme til kort overfor informasjonsmengden som kan lagres på CD-mediet. (Og påstander om ekstremt høye frekvensgjengivelser blir mest interessante dersom det gjøres opptak i de frekvensene, og ikke minst dersom instrumenter leverte lydenergi som kunne oppfattes på de frekvenstoppene ...)

Men at CD har større informasjonsrom er egentlig irrelevant, dersom man foretrekker det man hører fra vinylen. Og det er det mange som gjør.

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    8.794
    Torget vurderinger
    1
    vredensgnag skrev:
    Likevel er det slik at en fullkomment optimal gjengivelse (om mulig), rent informasjonsmessig vil komme til kort overfor informasjonsmengden som kan lagres på CD-mediet. (Og påstander om ekstremt høye frekvensgjengivelser blir mest interessante dersom det gjøres opptak i de frekvensene, og ikke minst dersom instrumenter leverte lydenergi som kunne oppfattes på de frekvenstoppene ...)

Men at CD har større informasjonsrom er egentlig irrelevant, dersom man foretrekker det man hører fra vinylen. Og det er det mange som gjør.

Avsporing. Spørsmålet er ikke om hva som kan lagres men hva som faktisk lagres. Ditt argument er som å argumentere at et elendig DVD bilde egentlig er overlegent fordi en DVD kan lagre et høykvalitetes bilde.

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    30.887
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Zomby_Woof skrev:
    Absolutt interessant med lytteerfaringer angående LP vs. CD. Problemet med disse er at de spriker i alle retninger, i hvert fall begge. Sånn sett kan man ikke bevise noe som helst med dem. I tillegg er nesten aldri masteren den samme.

AD-konvertering (og påfølgende DA-konvertering) av vinylen er et interessant eksperiment. Her gleder jeg meg til å lese mer om hørbarheten (mener jeg nevnte det et annet sted, Parelius). Hører man det ikke, har man bevist at digitalt ikke forvrenger hørbart (for lytteren). Det forutsetter sellvsagt at avspillingskjeden er lik etter AD/DA-delen.

Jeg kan forresten gjennomføre testen andre veien. Jeg kommer til å kjøpe en LP (bandet til Anders på Big Dipper). Samtidig får jeg sikkert låne meg en kopi av den digitale masteren. Det blir dessverre med det ene eksempelet, men det kunne være interessant å teste begge veier. Resultatet av denne testen vil ikke bli like sikkert. Det vil i så fall avdekke om man hører forskjell på en eller to ganger AD/DA.

Hva med en runde på dette over en malt, Parelius?
    Du ser ikke skogen for bare trær, IMO. Poenget er jo nettopp at det ikke finnes noen fasit. Tro meg, digitalisert vinyl høres ut som vinyl. Her hos meg gruser digitalt vinylen akkurat nå. Antakelig forandrer det seg når jeg får fikset armen/stilt inn vta igjen/ forandret stifttrykket, osv, osv.

mvh

S

Stereo_Mono

Gjest
    Dette er en uinteressant diskusjon. Vi burde heller bruke kreftene våre på å forklare fjortiser hvorfor MP3 er så dårlig ;)

P

Parelius

Gjest
    digiman skrev:
    Dette er en uinteressant diskusjon. Vi burde heller bruke kreftene våre på å forklare fjortiser hvorfor MP3 er så dårlig ;)
    I forhold til fjortiser er det meste av det som foregår her av rent akademisk interesse. ;)

S

Stereo_Mono

Gjest
    Parelius skrev:
    digiman skrev:
    I forhold til fjortiser er det meste av det som foregår her av rent akademisk interesse. ;)
    Jo da! Men vi må passe på så ikke alt ender opp i hvem som har den kuleste MP3 spilleren. Vi er en døende rase folkens ;) ;)

P

Parelius

Gjest
    Voff skrev:
    vredensgnag skrev:

Avsporing. Spørsmålet er ikke om hva som kan lagres men hva som faktisk lagres. Ditt argument er som å argumentere at et elendig DVD bilde egentlig er overlegent fordi en DVD kan lagre et høykvalitetes bilde.
    Merkelig innfallsvinkel. At det i forhold til medienes kvaliteter er masse eksterne faktorer som spiller inn bør være selvsagt, om enn mange tilbakemeldinger vedr. forskjeller ikke greier å ta høyde for det.

Hvorfor skillet lp/digitalis - upåaktet eksterne faktorer - ikke skulle kunne diskuteres, det er hinsides min fatteevne. Det har i det minste intet med avsporing å gjøre.

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.056
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Parelius skrev:
    Hvorfor ikke da stille spørsmålet; hva er det ved vinylen som viser digitalisens begrensninger? (Teknisk forklaring, selvfølgelig.) Så kunne vi bli glade alle mann… Hva en pr. øre liker er vel ikke så interessant i den sammenheng.
    Helt enig! Jeg trodde også at det var hva jeg spurte om, selv om det nok var klumsete fremlagt. :)

R

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.299
    Torget vurderinger
    1
    Parelius skrev:
    digiman skrev:
    MP3 i 320Kbits er ikke dårlig på bærbart utstyr.

P

Parelius

Gjest
    bjornh skrev:
    Parelius skrev:
    digiman skrev:
    MP3 i 320Kbits er ikke dårlig på bærbart utstyr.
    Det har du rett i, men SÅ lang er ikke fjortisene kommet!

V

vredensgnag

Gjest
    RoDa skrev:
    Parelius skrev:
    Hvorfor ikke da stille spørsmålet; hva er det ved vinylen som viser digitalisens begrensninger? (Teknisk forklaring, selvfølgelig.) Så kunne vi bli glade alle mann… Hva en pr. øre liker er vel ikke så interessant i den sammenheng.
    Helt enig! Jeg trodde også at det var hva jeg spurte om, selv om det nok var klumsete fremlagt. :)

R
    Jeg syns dette spiller tilbake til noe som er blitt berørt før.

1. Voffs innspill, vi snakker fullstendig forbi hverandre. Det er meget enkelt å gjøre en analyse av hva som kommer ut av høyttalerne av et opptak - f.eks. av et instrument - og så se at instrumentets lyd er rikere gjengitt i digitalmediet (informasjonsmengde), enn i vinylmediet. Voffs påstand om at det ligger mer på vinylen er simpelthen hinsides fakta, dersom man sammenligner samme sak, og man får regne med at man har gjort et godt arbeid med hva som blir lagt på kilden - vinyl eller cd.

Det er mer av instrumentets lydspektra på cd'en enn hva som kan gjengis med vinyl, simpelthen. Kikk på Hydrogenaudios gjennomgang, i de to linkene over. Meget korrekt gjennomgang, må vite - med pro & con.

2. Vi har tidligere diskutert at horn, A/B, rør, rundstrålere, osv synes å falle godt i øret - noe vinyl også gjør. Dette som et spill tilbake til hva RoDa skriver rett over: hva er det som gjør at vi liker vinylen over digitale medier?

Nå skal det riktignok sies at når vi ikke vet hva vi lytter til, er det ikke like lett å velge preferanser, som kommentert av tkr i tråden. Men likevel - hvorfor smaker whiskyen min bedre til vinyl enn til digitalavspilling (og jeg kan avspille vinyl der jeg lytter til digital, så det er ikke poenget).

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    8.794
    Torget vurderinger
    1
    vredensgnag skrev:
    1. Voffs innspill, vi snakker fullstendig forbi hverandre. Det er meget enkelt å gjøre en analyse av hva som kommer ut av høyttalerne av et opptak - f.eks. av et instrument - og så se at instrumentets lyd er rikere gjengitt i digitalmediet (informasjonsmengde), enn i vinylmediet. Voffs påstand om at det ligger mer på vinylen er simpelthen hinsides fakta, dersom man sammenligner samme sak, og man får regne med at man har gjort et godt arbeid med hva som blir lagt på kilden - vinyl eller cd.

Jeg aldri påstått at det ikke KAN ligge mer informasjon på CD'en enn på vinylen. Jeg påstår at det i praksis som regel ikke gjør det basert på flere hundre eksempler. Sammenligning med et dårlig DVD bilde er helt relevant; bildet blir ikke bedre av at systemet kan teoretisk gjengi høyere kvalitet. Vi som konsumenter må forholde oss til den kvaliteten som faktisk foreligger i softwaren; ikke hva som i teorien burde foreligge. Jfr. "the loudness war" som er et ekstremt utrykk av fenomenet.
    CD er mastret for å låte bra i bilen og på Ipoden kan det synes som.....

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    8.794
    Torget vurderinger
    1
    vredensgnag skrev:
    2. Vi har tidligere diskutert at horn, A/B, rør, rundstrålere, osv synes å falle godt i øret - noe vinyl også gjør. Dette som et spill tilbake til hva RoDa skriver rett over: hva er det som gjør at vi liker vinylen over digitale medier?

Jeg tror det skyldes jævla dårlig mastring av CD sånn generelt og at forvrengingsproblemene med vinyl ikke er hørbart eller generende. Det er hva jeg TROR....

V

vredensgnag

Gjest
    Det er helt i orden, Voff. Jeg har ikke nevnt DVD med et ord, så det får du ta med rette vedkommende. Lurer på om det ikke var du som nevnte det, så da får du ev. diskutere DVD-mediets fordeler og ulemper med deg selv.

Det finnes mengder av CDer som det er meget god lyd på, og da spesielt innen klassisk og jazz - men da skal man også holde seg langt unna ting som er blitt offer for vandalisme utfra motiver som ikke har noe som helst med optimal lyd å gjøre.

Forøvrig burde det ikke komme som noen overraskelse, håper jeg, at det er mange som arbeider profesjonelt med levende musikk - dirigenter, musikere, solister på verdensplan, som ikke hører disse fortrinnene i vinylen - så det burde vi kanskje ta til ettertanke, dersom det er mest mulig naturtro gjengivelse vi er ute etter?

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    8.794
    Torget vurderinger
    1
    vredensgnag skrev:
    Forøvrig burde det ikke komme som noen overraskelse, håper jeg, at det er mange som arbeider profesjonelt med levende musikk - dirigenter, musikere, solister på verdensplan, som ikke hører disse fortrinnene i vinylen - så det burde vi kanskje ta til ettertanke, dersom det er mest mulig naturtro gjengivelse vi er ute etter?
    Det tror jeg ingenting på dersom disse har hørt et adekvat vinyloppsett. Faktisk er forskjellen så stor at det er natt og dag faktisk. Når det gjelder klassisk prøv Speakers Corners Mercury Living Presence og sammenlign med CD. Det nesten vanskelig å tro det samme innspilling. Det samme gjelder endel av Telarcs innspillinger. Ante ikke hvorfor Stravinskys Firebird var TAS listet til jeg hørte vinylen (i vår - CD har jeg hatt siden 1986)....
    Vi snakker ikke her om forskjeller på preferansenivå men en massiv oppgradering av alle aspekter ved lyden.....

At det finnes CD'er med god lyd er korrekt, men de er bare så alt for sjeldne....

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.056
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    vredensgnag skrev:
    RoDa skrev:
    Parelius skrev:

R
    Jeg syns dette spiller tilbake til noe som er blitt berørt før.

Det er mer av instrumentets lydspektra på cd'en enn hva som kan gjengis med vinyl, simpelthen. Kikk på Hydrogenaudios gjennomgang, i de to linkene over. Meget korrekt gjennomgang, må vite - med pro & con.

Nå skal det riktignok sies at når vi ikke vet hva vi lytter til, er det ikke like lett å velge preferanser, som kommentert av tkr i tråden. Men likevel - hvorfor smaker whiskyen min bedre til vinyl enn til digitalavspilling (og jeg kan avspille vinyl der jeg lytter til digital, så det er ikke poenget).

Du vil tydeligvis ikke være med på at det kan skje noe i digitalverden som er underlegent hva som skjer i vinylen.
    Med faktaboken i hånd kan du, som det ble gjort for snart 30 år siden, erklære cdplaten for perfect sound forever.
    Men tror ikke jeg hopper av vinyltoget av den grunn. ;)

Jeg tror at fokuset på bevisene for hva som er best har fått større betydning enn det burde ha hatt.
    At man kan måle noe som bedre betyr ikke at det oppleves bedre.
    Minnes i min B&O-periode at jeg leste noe om Struernes forskning på hvilken forvrengning som var hørbar, det tror jeg er mer veien å gå.
    Finn ut hvorfor så mange foretrekker vinyl gjengitt over en god platespiller/arm/pu/riaa over den samme musikken gjengitt på cd.

Kanskje det du prøver å si er at dersom cd-teknologien hadde blitt utnyttet maksimalt så ville den overgå vinylen?
    Men så lenge det gjøres så mye dårlig jobb så drukner disse fordelene i fulle folk bak spakene og masteringen de presterer.

Selv synes jeg det er store forskjeller på LPene og at det varierer hva jeg liker best av vinyl og cd. Men jeg må innrømme at de LPene som jeg synes låter aller best gjør et sånn sprang i forhold til CD at jeg ikke kjøper perfect sound forever og at det er så enkelt som å vise til overlegne måledata.

Jeg har også tidligere spurt om det ikke er mastering vi hører forskjeller på og ikke nødvendigvis formatet.
    Mine nyvunne erfaringer med tidlige cd-utgaver, såkalte target CD, har gitt meg større tro på nettopp det!

R

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.056
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    vredensgnag skrev:
    Hvor henter du dette fra? Synes jeg ser den musikeren som ikke foretrekker vinyl... ;D

emokid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Antall liker
    6.663
    RoDa skrev:
    Men jeg må innrømme at de LPene som jeg synes låter aller best gjør et sånn sprang i forhold til CD at jeg ikke kjøper perfect sound forever og at det er så enkelt som å vise til overlegne måledata.
    Der sa du nettopp det jeg også mener. På mine _gode_ vinylskiver klarer ikke de cdriggene jeg har hatt her å spille vinylriggen til knærne engang. På de mer mediokre så er ikke forskjellene nødvendigvis så veldig store, men de låter definitivt anderledes enn cd.

V

vredensgnag

Gjest
    RoDa skrev:
    vredensgnag skrev:
    Hvor henter du dette fra? Synes jeg ser den musikeren som ikke foretrekker vinyl... ;D
    Det blir en rar diskusjon om den skal være fullstendig historieløs og uten empiri.
    Det kryr av ledende utøvende musikere som først hører musikken sin fra digitalmediet.

Salige Karajan var krystallklar, og fortalte sine nærmeste at han opplevde en reaksjon som var å ligne med en orgasme da han hørte CD-mediet første gang. Og det var altså det vi uten blygsel skjeller ut idag.
    Han, Yehudi Menuhin og Yo-Yo Ma satte straks i gang med å utforske hvor mye mer de kunne høre fra CD enn fra vinyl. Og Karajan forlangte at det skulle være digitalinnspilling av musikk, og brukte dette som et "selling point" på sine utgivelser.

Men vi får gå ut ifra at de var stokk døve.

Art Dudley skriver som følger om Karajans reaksjon på CD-mediet, i en artikkel der Dudley priser en platespiller fra Linn:

I admit to being one of those analog enthusiasts who actually took it as a compliment when Herbert von Karajan said of the first CD players, "All else is gaslight." What's wrong with gaslight?

===

What's wrong with gaslight - spør Dudley. Ingenting, sier jeg. Men det er gasslys - og Karajan hørte klarere og sterkere "lys" fra CD-mediet, og valgte dette fordi han ville ha ut hele lydspektret fra orkesteret.

Det er det samme CD-mediet som grunnleggeren av Stereophile ble fullstendig ekstatisk over, i en beskrivelse som er humoristisk i dag, når vi ser hvor totalt HiFi-kirken har snudd ryggen til CD, til fordel for Vinyl.

Men det er jeg overbevist om skyldes faktorer som er utenfor lyden, og som gjør at min whisky smaker bedre.

Det er også nok av nåtidseksempler, selvsagt.

K.H.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Antall liker
    1.275
    Torget vurderinger
    10
    Jeg tror ikke man kommer noen vei i forhold til å utrope en vinner her. Kanskje er det ganske enkelt en smaksak.

Jeg lever særs godt med begge medier og innrømmer gjerne at CD kan låte svært så overbevisende. Likevel, for meg er det noe ved vinylen som gjør at jeg opplever den som mer ekte. Mulig det skyldes forvrengning og begrensninger på flere parametre, men for meg er det uvesentlig. Jeg har en rekke plater både på vinyl og CD og kan egentlig ikke komme på et eneste eksempel der CD-utgaven overgår vinylen. Motsatt derimot....

Om noen så foretrekker CD er vel det også helt greit?

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.056
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Er vel ikke første gangen noe nytt og spennende blir omtalt som helt fantastisk? Tror det skjedde med ICE også.
    Men det stilner jo hen etterhvert....

Det ser ikke ut som det er så interessant å finne ut av hvorfor så mange foretrekker vinyl, så det er nok greit at vi stopper her.

R

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    30.887
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    RoDa skrev:
    Er vel ikke første gangen noe nytt og spennende blir omtalt som helt fantastisk? Tror det skjedde med ICE også.
    Men det stilner jo hen etterhvert....

Det ser ikke ut som det er så interessant å finne ut av hvorfor så mange foretrekker vinyl, så det er nok greit at vi stopper her.

R
    -Hvor mange forklaringer trenger du?

mvh

P

Parelius

Gjest
    RoDa skrev:
    tkr har jo sagt sitt, og som det er vanskelig å komme forbi.

Jeg kommer nok med mitt også, når jeg bare får brukt ørene i en direkte sammenlikning (vinyl rett gjennom og den samme digitalisert).

Er det da ikke noen forskjell; blir vi ikke hensatt til de eksterne faktorer og whiskyen vi drikker, som vreden uttrykker det?

Eller skulle det være mer når vi sammenlikner medier og ikke masteringer og hva vi nå skal påkalle?

FatmanFlump

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.11.2007
    Antall liker
    3
    RoDa skrev:
    vredensgnag skrev:
    En gammel orkestermusiker som jeg hadde som ensembleinstruktør back in the day fortalte, i forbindelse med en av sine røverhistorier om tiden han jobbet i wien, at han alltid brukte LP til orkestermusikk. For ham var det viktigste at orkestre som berlinerfilharmonikerne og wienerfilharmonikerne fikk riktig klangfarge, dette ble visst aldri riktig på CD. Når det er sagt har veldig mange musikere et instrumentelt forhold til musikkmedier, da er det ofte viktigere at mediet er praktisk. Jeg kjenner flere instrumentalister og dirigenter som lytter til stykkene de skal fremføre på ipod(ohmygod....) dagen lang, men da er det ikke i hovedsak for å nyte musikken. Strengt tatt er det få musikere jeg kjenner som har allverden til musikkanlegg, de er vanligvis rimelig kokt i hodet når dagen er omme.

FatmanFlump

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.11.2007
    Antall liker
    3
    vredensgnag skrev:
    RoDa skrev:
    vredensgnag skrev:
    Det blir en rar diskusjon om den skal være fullstendig historieløs og uten empiri.
    Det kryr av ledende utøvende musikere som først hører musikken sin fra digitalmediet.

Salige Karajan var krystallklar, og fortalte sine nærmeste at han opplevde en reaksjon som var å ligne med en orgasme da han hørte CD-mediet første gang. Og det var altså det vi uten blygsel skjeller ut idag.
    Han, Yehudi Menuhin og Yo-Yo Ma satte straks i gang med å utforske hvor mye mer de kunne høre fra CD enn fra vinyl. Og Karajan forlangte at det skulle være digitalinnspilling av musikk, og brukte dette som et "selling point" på sine utgivelser.

Men vi får gå ut ifra at de var stokk døve.

Art Dudley skriver som følger om Karajans reaksjon på CD-mediet, i en artikkel der Dudley priser en platespiller fra Linn:

I admit to being one of those analog enthusiasts who actually took it as a compliment when Herbert von Karajan said of the first CD players, "All else is gaslight." What's wrong with gaslight?

===

What's wrong with gaslight - spør Dudley. Ingenting, sier jeg. Men det er gasslys - og Karajan hørte klarere og sterkere "lys" fra CD-mediet, og valgte dette fordi han ville ha ut hele lydspektret fra orkesteret.

Det er det samme CD-mediet som grunnleggeren av Stereophile ble fullstendig ekstatisk over, i en beskrivelse som er humoristisk i dag, når vi ser hvor totalt HiFi-kirken har snudd ryggen til CD, til fordel for Vinyl.

Men det er jeg overbevist om skyldes faktorer som er utenfor lyden, og som gjør at min whisky smaker bedre.

Det er også nok av nåtidseksempler, selvsagt.

Nå skal det sies at Karajan er og legendarisk for å ha smøget seg frem i Nazi-Tysklands politiske landskap, blant annet ved å ta på seg Nazi-relaterte oppdrag som Furthwängler forsøkte å unngå. Som å dirigere på Hitlers fødselsdag. Point being: sett pris på musikken hans, men ikke tro på alt han har sagt. Dersom det å promotere CD-mediet var fordelaktig for ham gav han vel katten i om det var bedre enn LP.

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    8.794
    Torget vurderinger
    1
    Ja! :D La oss hitle CD-tilhengerne ;) ;D

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    For balansens skyld får man vel ha i bakhodet at en typisk platespiller av idag er voldsomt mye bedre enn en tilsvarende på den tiden Karajan, Stereophile etc priset de nye cd-spillerne. Det kan jo også delforklare hvorfor entusiasmen har vært økende også i hifipressen det siste årtiet.
    Det er simpelthen blitt mulig å produsere lav toleranse attpåtil for lite penger, og de fleste produsenter har etterhvert lært hvordan man designer og lager gode platespillere. Det var ingen selvfølge på 70-/80-tallet imo.

V

vredensgnag

Gjest
    Jeg forstår ikke denne enten/eller holdningen - her hører jeg både/og.
    Og som nevnt finnes det også nåtidseksempler på at CD/Redbook/high-res foretrekkes - det er da en grunn til at 2L hanker med seg det ene og det andre, eller?

Med en kvalitetsprodusent som Linn, som legger stor energi i arbeidet med vinylmaster osv, så kan man regne med å få et utmerket resultat. Men her har dere også en unik anledning til å sjekke preferansene deres.

Kjøp f.eks. Händels Messias i Redbook, High-Res og Vinylversjon derfra.
    Lytt oppmerksomt gjennom eget anlegg - vurder hva som skjer med musikken i de ulike versjonene, trekk en konklusjon som bygger på hva man hører, ikke hva man er blitt fortalt.

Og la for all del egne preferanser få avgjøre hva man er mest komfortabel med.
    Og VidarP har et poeng, men det er også grunner til at mange som arbeider med musikk i dag foretrekker Redbook over vinyl (og kanskje har de ikke tålmodighet eller lyst til å arbeide med et vinyloppsett, hvem vet?) Men de sitter da i studio og liker hva som skjer mens lyden tas opp og bearbeides digitalt ...

Jeg stusser over RoDa som tydeligvis enda ikke har fått med seg hva som står på lappen som ble lagt med LPen en HFSer kjøpte - nevnt tidligere i tråden. Det budskapet er skrevet av musikerne bak.

Og når jeg bes om å levere eksempler på at utøvere foretrekker CD, og gjør som forlangt - så kommer det påstander om at Karajan var kjøpt og betalt, likte Hitler og at vinyl er blitt så utrolig mye bedre (til tross for at en hel generasjon med masteringkunstnere er blitt borte, og vi begeistret sitter og lytter til opptak fra 50/60 tall ...)

Legg merke til navnene Yehudi Menuhin og Yo-Yo Ma, nevnt sammen med Karajans. Det finnes ingen musikere som arbeider så nitidig, presist og dyptgripende med tonen som solister på strykerinstrumenter, nettopp fordi nyanserikdommen fra instrumentet er så enorm. Hvorfor foretrakk disse digitalmediet tro?

Dette er et utrolig violinopptak. Det begynner tilbakeholdent, de første capricene spilles avmålt, man hører en violinist i midten av lydbildet. Så kaster Mintz seg løs - og brått sitter du faen banne og hører på fem violinister som står ved siden av hverandre og spiller, men det er det ikke - det er fortsat Mintz som spiller på én violin. Men han projiserer lyden fra denne så du blir sittende og måpe.

Legg merke til hva som står oppe i høyre hjørne.

S

Stereo_Mono

Gjest
    vredensgnag skrev:
    Jeg stusser over RoDa som tydeligvis enda ikke har fått med seg hva som står på lappen som ble lagt med LPen en HFSer kjøpte - nevnt tidligere i tråden. Det budskapet er skrevet av musikerne bak.
    Litt på sidelinjen av diskusjonen her....
    Men jeg tror virkelig at det som var skrevet i det platecoveret var ment som en hyggelig spøk å ikke for oss audiofile og analysere opp og ned.

FatmanFlump

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.11.2007
    Antall liker
    3
    vredensgnag skrev:
    Og når jeg bes om å levere eksempler på at utøvere foretrekker CD, og gjør som forlangt - så kommer det påstander om at Karajan var kjøpt og betalt, likte Hitler og at vinyl er blitt så utrolig mye bedre (til tross for at en hel generasjon med masteringkunstnere er blitt borte, og vi begeistret sitter og lytter til opptak fra 50/60 tall ...)
    Jeg ville ikke trukket i tvil at Karajan støttet nazistene, dette er en meget sentral del av europeisk historie som er langt viktigere enn diskusjonen rundt CD og LP formatet. Du må gjerne rive ned andres uttalelser med tendensiøs retorikk, men du bør ikke renvaske hardbarka nazister bare for diskusjonens skyld.

V

vredensgnag

Gjest
    FatmanFlump skrev:
    vredensgnag skrev:
    Jeg ville ikke trukket i tvil at Karajan støttet nazistene, dette er en meget sentral del av europeisk historie som er langt viktigere enn diskusjonen rundt CD og LP formatet. Du må gjerne rive ned andres uttalelser med tendensiøs retorikk, men du bør ikke renvaske hardbarka nazister bare for diskusjonens skyld.
    Det var da en merkelig måte å lese hva jeg skriver på.

Det jeg ønsket å påpeke er at det blir total "god dag mann økseskaft" diskusjon å bringe slikt inn i en vurdering av hvorvidt Karajan var habilt i stand til å bedømme lydkvalitet. Omtrent like dumt som å betvile at Hamsun kunne bedømme godt språk, fordi han leflet med Hitler.

At Karajan viftet Horst Wessel Lied med gusto betviler jeg ikke.

FatmanFlump

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.11.2007
    Antall liker
    3
    vredensgnag skrev:
    FatmanFlump skrev:
    vredensgnag skrev:
    Det var da en merkelig måte å lese hva jeg skriver på.

Det jeg ønsket å påpeke er at det blir total "god dag mann økseskaft" diskusjon å bringe slikt inn i en vurdering av hvorvidt Karajan var habilt i stand til å bedømme lydkvalitet. Omtrent like dumt som å betvile at Hamsun kunne bedømme godt språk, fordi han leflet med Hitler.

At Karajan viftet Horst Wessel Lied med gusto betviler jeg ikke.
    Det er ikke en merkelig måte å lese det du skriver på. Nazireferansen står støtt midt mellom to andre punkter du tydeligvis forkaster.

"så kommer det påstander om at Karajan var kjøpt og betalt, likte Hitler og at vinyl er blitt så utrolig mye bedre"

At Karajan var i stand til å bedømme lyd er det ingen tvil om. Men det er verken totalt "god dag mann økseskaft" eller dumt å være skeptisk til Karajans uttalelser når han fikk penger av Philips for å promotere CD-mediet og tidligere har snakket djevelen selv etter munnen når det gagnet ham. Man må ikke kaste sunn fornuft og dømmekraft over bord bare fordi han var en dugande dirigent.

V

vredensgnag

Gjest
    Nei, naturligvis. Karajan er jo kjent for å gi blaffen i kvaliteten på sine innspillinger, og for å overhodet ikke være interessert i å bygge sitt ettermæle på å levere det han mente var definitive innspillinger. Vi kan nok trygt gå ut ifra at han lot seg "kjøpe og betale" for å bruke et format han ikke syns var godt nok.

Han var kjent for sin formidable evne til å skape unik og detaljert orkesterlyd, og var muligens litt opptatt av at denne skulle bli gjengitt best mulig.

;D

Hva vet du egentlig om Karajan?

At hans kone var viertel jødisk? At han giftet seg med henne i 1942? Og at han av den grunn fikk mye motbør fra nazister som mente han ikke burde få dirigere "god tysk musikk?"
    Han var medlem av NSDAP.

Men jeg skjønner overhodet ikke denne avsporingen - du får fortelle hva som er galt med Marriner, Yo-Yo Ma og Menuhin -- som også gikk sterkt inn for CD-mediet.

Destiny

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2007
    Antall liker
    333
    Torget vurderinger
    1
    Dette har blitt en veldig rar tråd med avsporinger og mye teknobabbel :-\ jeg mener absolutt at vinyl lyder nærmere virkeligheten mye oftere enn cd gjør det!

Å høre på instrumenter og vokal via vinyl gir et klart nærmere virkelighetsbilde enn cd klarer å gjengi 9 av 10 ganger.

Men jeg bruker cd mediet daglig, og har ikke noe problem med det.

Destiny.. :)

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Destiny skrev:
    Dette har blitt en veldig rar tråd med avsporinger og mye teknobabbel :-\ jeg mener absolutt at vinyl lyder nærmere virkeligheten mye oftere enn cd gjør det!

Å høre på instrumenter og vokal via vinyl gir et klart nærmere virkelighetsbilde enn cd klarer å gjengi 9 av 10 ganger.

Men jeg bruker cd mediet daglig, og har ikke noe problem med det.

Destiny.. :)
    det er avhengig av kvaliteten på kildene

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.873
    Jeg for min del hører omtrendt like mye på CD og LP, bortsett fra at CDene er rippet vel og merke. Jeg synes det for det meste blir bra med begge kildene. Problemet er bare hvis jeg hører vinyl først og CD etterpå.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn