RoDa skrev:
vredensgnag skrev:
Forøvrig burde det ikke komme som noen overraskelse, håper jeg, at det er mange som arbeider profesjonelt med levende musikk - dirigenter, musikere, solister på verdensplan, som ikke hører disse fortrinnene i vinylen - så det burde vi kanskje ta til ettertanke, dersom det er mest mulig naturtro gjengivelse vi er ute etter?
Hvor henter du dette fra? Synes jeg ser den musikeren som ikke foretrekker vinyl... ;D
Det blir en rar diskusjon om den skal være fullstendig historieløs og uten empiri.
Det kryr av ledende utøvende musikere som først hører musikken sin fra digitalmediet.
Salige Karajan var krystallklar, og fortalte sine nærmeste at han opplevde en reaksjon som var å ligne med en orgasme da han hørte CD-mediet første gang. Og det var altså det vi uten blygsel skjeller ut idag.
Han, Yehudi Menuhin og Yo-Yo Ma satte straks i gang med å utforske hvor mye mer de kunne høre fra CD enn fra vinyl. Og Karajan forlangte at det skulle være digitalinnspilling av musikk, og brukte dette som et "selling point" på sine utgivelser.
Men vi får gå ut ifra at de var stokk døve.
Art Dudley skriver som følger om Karajans reaksjon på CD-mediet, i en artikkel der Dudley priser en platespiller fra Linn:
I admit to being one of those analog enthusiasts who actually took it as a compliment when Herbert von Karajan said of the first CD players, "All else is gaslight." What's wrong with gaslight?
===
What's wrong with gaslight - spør Dudley. Ingenting, sier jeg. Men det er gasslys - og Karajan hørte klarere og sterkere "lys" fra CD-mediet, og valgte dette fordi han ville ha ut hele lydspektret fra orkesteret.
Det er det samme CD-mediet som grunnleggeren av Stereophile ble fullstendig ekstatisk over, i en beskrivelse som er humoristisk i dag, når vi ser hvor totalt HiFi-kirken har snudd ryggen til CD, til fordel for Vinyl.
Men det er jeg overbevist om skyldes faktorer som er utenfor lyden, og som gjør at min whisky smaker bedre.
Det er også nok av nåtidseksempler, selvsagt.