CJ`s venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.786
    Antall liker
    21.345
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    jøss, harr'u fått deg venner her også, maha?
    du er jo med i alle venneklubbene her på hfs nå!
    hehe.
    btw, jeg har noen rør som du sikkert kan bruke i din pv10al.
    mullard 12at7 ++++
    skal se om jeg finner dem, så tar jeg de med neste gang jeg er i bøgda.
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.990
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    hehe

    ja, vi geeks må ta imot de vennene vi kan få :D
    like skummelt hver gang du skriver btw, da vet jeg at lommeboka blir tynnere ;D vi ses i bøgda.



    jøss, harr'u fått deg venner her også, maha?
    du er jo med i alle venneklubbene her på hfs nå!
    hehe.
    btw, jeg har noen rør som du sikkert kan bruke i din pv10al.
    mullard 12at7 ++++
    skal se om jeg finner dem, så tar jeg de med neste gang jeg er i bøgda.
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Jeg er litt skeptisk til demperinger på rørene. Har Duende demperinger som jeg har benyttet på min Premier 17LS2. Synes de tar litt av "livet" i musikken.
    Det har jeg stor respekt for at du mener, Plinius. Jeg har også hørt at effekten av demperinger slett ikke er den samme på nyere cj-utstyr, men på klassikere som PV 10 og min egen Premier 10, som kan ha problemer med mikrofoni (særlig Premier 10 som benytter 6GK5-rør, notoriske mikrofonobomber) er situasjonen som oftest en annen. Nå ser det ut som om det blir en Premier 17 på meg, så da kan det være jeg kommer til å erfare det samme som deg.
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.786
    Antall liker
    21.345
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    hehe

    ja, vi geeks må ta imot de vennene vi kan få   :D
    like skummelt hver gang du skriver btw, da vet jeg at lommeboka blir tynnere  ;D vi ses i bøgda.

    du skal få dem free of charge denne gangen lol
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.312
    Antall liker
    2.426
    Torget vurderinger
    4
    Ellers er jeg litt overrasket over responsen du fikk hos cj. Er disse gutta, som står bak utviklingen av noen av de fremste forsterkere verden har sett, virkelig ikke i stand til å høre forskjell på standard og en virkelig god netttkabel? Utrolig!Her må det ligge noe annet under . Hos meg har selv hifi-noviser (og deres koner) bemerket hva som skjer, mer åpenhet, mer rom, større ro og bedre bass. Men for all del, det er en fri verden. Har man en så god preamp, skal man bruke penger på god nettkabel OG deilige NOS-rør....;-)
    Hifinevrosene min er enige med deg Impulse! ;)
    Kan ikke skjønne annet enn at en god nettkabel vil gi en forbedring av lyden.
    CJ-gutta påpekte i mailen at det fantes andre erfarne lyttere, hvis ører de stolte på, som hørte forbedring ved skifte av kabel, men at de selv ikke kunne høre forbedring, og derfor ikke ville anbefale det ene eller det andre.
    Svaret var også myntet på min forsterkermodell.
    Nyere CJ leveres vel med nettbrønn..!?

    Har vel kommet frem til at jeg ikke er helt der enda. Har så mange andre små og litt større ting å ta fatt på før jeg begir meg ut på dette med montering av nettbrønn. Som f.eks en god sub. Er spent på å se hva det kan gjøre for lyden :)

    Ellers har jeg i dag satt forsterkeren på vektilpassede Vibrapods med cones, som igjen står på disse vaskemaskindempeføttene fra Elkjøp.
    Placeboeffekten har slått inn for fullt denne tirsdags formiddagen... ;D
    Men seriøst, jeg mener virkelig å høre et mer uanstrengt og lettflytende lydbilde, mer transparent, med mer rom mellom utøverne (hører på Elgar, Larghetto fra Serenade for strykere :))
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.990
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Dette er nok ikke placebo ;) Klassiske kjenntegn for et bedre underlag. Og, det at utøverne får litt mer albuerom er veldig typisk.
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Det der tror jeg på, Kjoenik! De vaskemaskinføttene er jo en kjempeide! :) Og jeg har sagt det hundre ganger før, men likevel..Du har et smykke av en integrert forsterker, rett og slett. Som definitivt vil profitere på bedre nettkabel! ;-)
     

    ole

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.01.2004
    Innlegg
    768
    Antall liker
    112
    Sted
    Bærum
    Det har jeg stor respekt for at du mener, Plinius. Jeg har også hørt at effekten av demperinger slett ikke er den samme på nyere cj-utstyr, men på klassikere som PV 10 og min egen Premier 10, som kan ha problemer med mikrofoni (særlig Premier 10 som benytter 6GK5-rør, notoriske mikrofonobomber) er situasjonen som oftest en annen. Nå ser det ut som om det blir en Premier 17 på meg, så da kan det være jeg kommer til å erfare det samme som deg.
    Demperinger er det delte meninger om, ref. audioasylum, bl.a. mikrofoni i svært moderat mengde kan nettopp bidra til noe av den crispy magien som rør kjennetegnes av.

    Ole
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Demperinger er det delte meninger om, ref. audioasylum, bl.a. mikrofoni i svært moderat mengde kan nettopp bidra til noe av den crispy magien som rør kjennetegnes av.

    Ole
    Du er forsåvidt inne på noe der. Jeg mener heller ikke at demperinger er et absolutt "must" i alle sammenhenger hvor det brukes rør, derimot er det en gudegave i sammenhenger hvor mikrofoni er et problem, noe det kan være i klassiske konstruksjoner fra cj, for ikke å snakke om i Audio Notes dac-modeller. Der er de en selvfølge å bruke. Samtidig kan det  også bety at noe av "magien" forsvinner i sammenhenger hvor apparat /bruksområde/rørtype   fører til at mikrofonien ikke er fremtredende. Heldigvis kan de taes av igjen om det ikke funker i ditt oppsett. Ikke er de så dyre at det er noe å snakke om heller. Min erfaring er i alle fall at når rørdempere funker, er det ikke noe alternativ å spille med "nakne" rør.

    At det er delte meninger om alt innenfor denne hobbyen, er mildt sagt en selvfølgelighet. Dessuten er opplevelsene vi har foran anlegget høyst subjektive, uansett hva den "objektive" målemafiaen måtte mene. (Nå er jeg selvfølgelig høyst subjektiv...igjen! ;-) )  Netopp derfor er egne lytteintrykk, erfaringer og preferanser de eneste som virkelig duger.
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.312
    Antall liker
    2.426
    Torget vurderinger
    4
    Har nylig satt cd-spilleren på en Base 3.0, idealvekt på 12,5 kg, og spilleren veier 12 kg. Skulle være ideelt med andre ord, og det fungerer veldig bra. Men synes denne siste forandringen med forsterkeren gav større forbedring.
    Takk for komplimentene gutter. ALLE CJ sine rørkomponeneter er smykker :)
    Og joda, nettbrønn kommer nok om inkje so brått.

    BTW, kan jeg bruker myk avkobling (sorbothan) under cd-spiller, oppå Base-plattformen, uten å klusse med dens virkemåte?
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.990
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Har vondt for å tro at plattformen lar seg påvirke av det, jobben dens er jo uansett å fjerne det kabinettet drar med seg av uønskede vibrasjoner. Så, jeg ville tro at enten er virkningen av plattformen noe mindre hørbar da den har mindre å "jobbe med", eller så vil det rett og slett ikke ha noen påvirkning i det hele tatt, av tidligere eksperiment tror jeg helst på det siste.

    Har nylig satt cd-spilleren på en Base 3.0, idealvekt på 12,5 kg, og spilleren veier 12 kg. Skulle være ideelt med andre ord, og det fungerer veldig bra. Men synes denne siste forandringen med forsterkeren gav større forbedring.
    Takk for komplimentene gutter. ALLE CJ sine rørkomponeneter er smykker :)
    Og joda, nettbrønn kommer nok om inkje so brått.

    BTW, kan jeg bruker myk avkobling (sorbothan) under cd-spiller, oppå Base-plattformen, uten å klusse med dens virkemåte?
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.312
    Antall liker
    2.426
    Torget vurderinger
    4
    Skal prøve litt frem og tilbake de neste dagene, så får jeg se om jeg kan høre noe.
     

    Romaniconti

    Medlem
    Ble medlem
    16.01.2006
    Innlegg
    9
    Antall liker
    0
    Har nylig satt cd-spilleren på en Base 3.0, idealvekt på 12,5 kg, og spilleren veier 12 kg. Skulle være ideelt med andre ord, og det fungerer veldig bra. Men synes denne siste forandringen med forsterkeren gav større forbedring.
    Takk for komplimentene gutter. ALLE CJ sine rørkomponeneter er smykker :)
    Og joda, nettbrønn kommer nok om inkje so brått.

    BTW, kan jeg bruker myk avkobling (sorbothan) under cd-spiller, oppå Base-plattformen, uten å klusse med dens virkemåte?
    Baseteknologien er hentet fra legemiddelindustrien hvor en del ømfintlige instrumenter måtte står stabilt i kjelleren på sykehus. Base skal i prinsippet svinge i trtakt med jordsvingningen på 1 Hz og dempe alt annet. Det er vanskelig å si om sorbotan har noen effekt. Det er like sannsynlig at den reduserer effekten av base som at den ikke gjør det.

    Ellers vil jeg bare minne denne tråden om at CJ hadde en flott plakat på midten av 90 tallet med premier 8A blokkene på skyer omkranset av engler - sloganet var: You don´t have to die to go to heaven. :eek: Trist det var hakket vassere enn dagens.
     

    karlswe

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.06.2005
    Innlegg
    126
    Antall liker
    11
    Er det noen her som kan si meg hvordan CJ350 vil fungere sammen med elektrostater. Vurderer å kjøpe ny forsterker for å drive mine CLS som har sub og superdiskanter i parallell, med andre ord en ekstrem vanskelig belastning. CLS ene er på rundt 1ohm (kapasitiv) ved 20khz i tillegg er superdiskantene på 5ohm.

    Er det noen som har erfaringer med CJ350 ved slike belastninger?
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.291
    Antall liker
    10.941
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Vil sikkert fungere utmerket det. "hifiasylet" her på sentralen kjører CJ premier 5 monoblokker på cls2z og det er en ypperlig match.

    Men jeg kjenner ikke så veldig til CJ produktene egentlig.
    Roy Ervin hadde premier 350 til magnepan 3.6, og det var visstnok en flott match.
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.990
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Ok, da er vel på tide at jeg gjør et forsøk på å få lagt ut noen bilder også, men har ikke speilreflekskamera, for å si det sånn. Husk at anlegget står på et "gutterom" på 22kvm, så det er ikke finpynta som stua ;) Skulle jeg bomme litt på str på bilder osv, ha meg tilgitt, I'm a first-timer.
    Oversikt fra sofaen



    Litt nærmere, Responsene er i "yew-finish", skulle vel bli det samme som barlind på norsk



    Close-up elektronikk (ja, jeg skal få litt kabelhygiene etterhvert, og ja, det er en klin strøken 3020 som står nederst ;D)



    Høyre side. Dæven som det kameraet er lysømfintlig, veggen er egentlig stygg-gul




    Er akkurat nå fantastisk fornøyd med lyden, og skal gjøre et seriøst ærlig forsøk på å roe ned sirkuset litt før jeg bruker opp alle reserver, gjenstår bare å bytte høyttalerkabel, og det skjer snart :)
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.786
    Antall liker
    21.345
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    nice, maha.
    synes jeg kjenner igjen noen av produktene der...?
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.990
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Ikke så rart, Joaquin ;)
    Thanx, hagto. Joa, det spiller vel nesten bedre enn det ser ut :D

    nice, maha.
    synes jeg kjenner igjen noen av produktene der...?
     

    pks

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.10.2006
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    3
    Spørsmål til CJ-folket:
    Mener å sett CJ i transistor-versjoner (har ikke akto noe sånt? 350 eller noe slik?)
    Har ikke lest noe særlig i tråden, siden jeg ikke har noe utstyr fra cj, men lurer på om det finnes noen god transistor-pre fra CJ?
    Og evt bruktpris?

    Mvh

    PK
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.786
    Antall liker
    21.345
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    skal du ha en en transistorpre, så finnes det ikke mange som er bedre enn conrad johnson pfr.
    den spiller faktisk tett opp mot premier 10 og premier 14. og best av alt: den kan fåes brukt til ca. 5-7k.
     

    awe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    2.059
    Antall liker
    1.828
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    MaHas bilder fyrer opp under nostalgiske fornemmelser. Jeg har erfaring med flere av disse klassikerne, og minner om fine øyeblikk med musikk og venner trer ut av glemselens tåke.

    Skulle du savne dynamikk og smekk, MaHa, er det bare å slenge inn en Golden Tube til på et eller annet tidspunkt. Den forsterkeren er som skapt for eksperimentering med ulike typer oppsett med to forsterkere. Alle lyder litt forskjellig, såvidt jeg kan huske.

    Jeg vil anta at den samlede klangbalansen av dette systemet kan helle ørlite grann mer mot det mørke enn det lyse. Vær derfor nøye med valg av høyttalerkabler. Disse må hverken matte ned lyden i nevneverdig grad (pga cj+GT), eller ha tendenser til betoning i øvre presensområde (pga R2).

    Hell og lykke med et musikkanlegg der lyttetrettheten er byttet ut med sjel og innlevelse i bøtter og spann.

    Mvh
     
    P

    Parelius

    Gjest
    MaHas bilder fyrer opp under nostalgiske fornemmelser.
    Jeg fikk den samme følelsen av platesnurraren (Townshend Rock III).

    Hmm, Joaquin, den conrad johnson pfr., har du noen formening om den vs. Klyne 7 (versjon 2.6) - om du skulle ha vært borti den. Jeg sitter å lurer på om jeg skal oppgradere Klynen til versjon 5.0, finne noe annet, eller la ting være som de er.
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.312
    Antall liker
    2.426
    Torget vurderinger
    4
    Finfint det der MaHa! :)
    Du kan jo kanskje prøve å tweake rommet med litt hvitmaling ;)
     

    pks

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.10.2006
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    3
    skal du ha en en transistorpre, så finnes det ikke mange som er bedre enn conrad johnson pfr.
    den spiller faktisk tett opp mot premier 10 og premier 14. og best av alt: den kan fåes brukt til ca. 5-7k.
    Takk skal du ha! Noen som vet om en slik som er til salgs?

    PK
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.990
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Takk skal du ha for hyggelige ord. Jo, en se40 til evt på sikt er ikke en helt fremmed tanke, hvis ikke jeg gjør det enkelt og tar en annen i stereo. På den annen side, se40'n er så sabla god, at jeg har ikke uten videre lyst til å bytte den ut. cj'en løste det siste av presensutfordringer, og ja, det heller litt mot det mørke, men på en måte jeg liker. når så den siste kobberkabelen snart blir byttet mot en sølvkabel, så er nok klangbalansen fin som bare det.
    Men, ja: enda mer dynamikk og fart er et ønske på sikt, nå skal jeg allikevel prøve og glede meg over hvor bra det er og ikke tenke på hvor bra det kan bli :D

    MaHas bilder fyrer opp under nostalgiske fornemmelser. Jeg har erfaring med flere av disse klassikerne, og minner om fine øyeblikk med musikk og venner trer ut av glemselens tåke.

    Skulle du savne dynamikk og smekk, MaHa, er det bare å slenge inn en Golden Tube til på et eller annet tidspunkt. Den forsterkeren er som skapt for eksperimentering med ulike typer oppsett med to forsterkere. Alle lyder litt forskjellig, såvidt jeg kan huske.

    Jeg vil anta at den samlede klangbalansen av dette systemet kan helle ørlite grann mer mot det mørke enn det lyse. Vær derfor nøye med valg av høyttalerkabler. Disse må hverken matte ned lyden i nevneverdig grad (pga cj+GT), eller ha tendenser til betoning i øvre presensområde (pga R2).

    Hell og lykke med et musikkanlegg der lyttetrettheten er byttet ut med sjel og innlevelse i bøtter og spann.

    Mvh
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.990
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Det kommer ;). Hadde egentlig tenkt og legge nytt tregulv, men det demper jo dårlig i forhold til det teppet jeg har. Lurer på å heller satse på en av disse moderne, korthårete teppene som visstnok ikke skal være så støvsamlere som de gamle typene.



    Finfint det der MaHa! :)
    Du kan jo kanskje prøve å tweake rommet med litt hvitmaling ;)
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Lekkert, MaHa! ;-) Men du trenger en ny riaa, mann! :) Ellers er jeg hjertens enig med Joaquin mht preamp fra cj, PFR er utrolig god, men det er ikke så mange av dem der ute, for å si det mildt. Sikkert fordi de ganske få som har en, er så fornøyde at de ikke tenker på å oppgradere. Det pleier å være sånn med cj-greier. ;-)
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.990
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Jepp, trenger ny riaa, men akkurat nå er jeg nødt til å vente litt. Det fine med det er at man kan få litt ro rundt anlegget og konsentre seg med musikken en stund ;)

    Lekkert, MaHa! ;-) Men du trenger en ny riaa, mann! :) Ellers er jeg hjertens enig med Joaquin mht preamp fra cj, PFR er utrolig god, men det er ikke så mange av dem der ute, for å si det mildt. Sikkert fordi de ganske få som har en, er så fornøyde at de ikke tenker på å oppgradere. Det pleier å være sånn med cj-greier. ;-)
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Jeg har akkurat innsett at det er noe magisk med min Premier Ten, (vel, det visste jeg jo fra før.....) og etter etpar himmelske lytterunder  har jeg besluttet at det ikke blir noe av den bebudede oppgraderingen til Premier 17. Den allestedsnærværende  kapasiteten Joaquin var også inne på at P 17 låt mer moderne, men manglet litt kropp og magi. Det var også min erfaring etter en totimers testseanse forleden. Nå, etter oppkobling av et fantastisk nettfilter fra Furutech og nye cca-rør i min kjære Audio Note-dac, har jeg bedre lyd i heimen enn noen gang før, rett og slett. Så P10 blir. Hører du, awe? ;-)
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.786
    Antall liker
    21.345
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    smart trekk, impulse.
    vi hører visst noenlunde likt, hehe.
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    smart trekk, impulse.
    vi hører visst noenlunde likt, hehe.
    Tror jammen du er inne på noe der, Joaquin. Du får ta med deg resten av rørlauget på lytteseanse snart.
    ;)
     

    awe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    2.059
    Antall liker
    1.828
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Jeg hører, impulse, med dobbelt skjerpet oppmerksomhet. Jeg har i en annen tråd (om 5751-røret) tillatt meg å spørre etter et mulig skjæringspunkt mellom musikalsk dybdeopplevelse og audiofilt/teknofilt begjær. Som i andre livssynsspørsmål kan svaret umulig bli 42. Det må mer dreie seg om anelse, intuisjon, fornemmelse, forestillingsevne osv. i forhold til den egentlige gjenstanden for oppmersomhet - nemlig det musikalske uttrykk. Satt på spissen: Hva er jeg ute etter? Er det ny preamp eller Mozart?

    Erfaring må selvsagt spille en nøkkelrolle i slike spørsmål. Lytt til erfarne fjellfolk! Derfor lytter jeg, impulse, uten strengt tatt å vite hva som ble utslagsgivende for deg. Men jeg innbiller meg at det har noe med musikalsk utbytte å gjøre.

    Mvh
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Det var en befriende filosofisk kommentar, awe. Jeg liker at du definerer dette som et livssynsspørsmål, for i min bok er det netopp det . Min tilnærming til og opplevelse av musikk  er noe jeg aldri tar lett på. Jeg skal være den første til å innrømme at tanken på en oppgradering til Premier 17 fristet. Den fikk ekstatisk omtale, var nyere, kunne fjernbetjenes og har langt høyere betjeniingskomfort. Samtidig mangler den P 10s aura av soliditet og vintage high end. Men bevares, dette er jo kun betraktninger som henspeiler på opplevelsen av disse to forforsterkerne som gjenstander. Når det kom til lyden, hadde Premier 10 mer kroppslighet og egenart,og ikke minst en litt mer "blomstrende" omgang med instrumentenes karakter. Den hadde en sterkere evne til å trekke meg inn i musikken. Med Duende-ringer ble lydbildet også større, mer dynamisk og stillere enn før.  Slett ingen liten forbedring. Den er ikke perfekt, og ikke det aller siste ordet hva åpenhet angår, men  den får meg til å glemme at jeg faktisk lytter til innspilt musikk og konsentrere meg om fremførelsen. P 17 er raskere, mer åpen, oppleves slankere og luftigere, men  spenner ikke opp  fullt så monumentale lydbilder ved gjengivelse av kor i store kirkerom, for eksempel. (uten at den dermed er småskåren i denne disiplinen!) Den gjengir rom stort og presist, og har overtaket mht knivskarp plassering, men blir en anelse gråere, akkurat som om nyanseringsevnen er hakket snauere. Dermed vant P10 på musikalitet, tilstedeværelse og magi. Hadde min musikalske diett beveget seg mer i retning av rock, hadde kanskje P17 stått har i dag, men selv om jeg har mye rock i samlingen, er det for det meste akustisk musikk som spilles. Dermed var det ikke så vanskelig, faktisk. Har jeg blitt Vintagemann av den grunn? Tror ikke det. Bare veldig fornøyd med måten anlegget gjengir musikk på som det er. P 10 ble forøvrig brukt med RCA NOS-rør, Duenderinger  (som nevnt) og Transparent Powerlink Super nettkabel. Det hjalp definitivt. P17 var slett ikke så følsom mht mikrofoni, så den slapp Duende, men fikk bruke samme nettkabel.  Så mitt dyptfølte råd om du får noe ut av denne lille ytringen, awe; Kjør ditt P10-klenodium på en lettere stereoidekur (no pun intended!) og bruk pengene på musikk.  Fortrinnsvis Mozart, selvfølgelig. :)
     

    ole

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.01.2004
    Innlegg
    768
    Antall liker
    112
    Sted
    Bærum
    Jeg har akkurat innsett at det er noe magisk med min Premier Ten, (vel, det visste jeg jo fra før.....) og etter etpar himmelske lytterunder  har jeg besluttet at det ikke blir noe av den bebudede oppgraderingen til Premier 17. Den allestedsnærværende  kapasiteten Joaquin var også inne på at P 17 låt mer moderne, men manglet litt kropp og magi.
    Skal du ha Prem10 lyden i nyere innpakning og med fjernkontroll kjøper du Prem14.....:)

    Ellers enig i at Prem17 ikke er veien å gå med mindre man må ha detaljeringen/oppløsningen og kan gi litt avkall på den mer klassiske CJ kropp/magien som er vanskelig å beskrive.
    Men; har du pengene til en Prem16 LS2 får du både i pose og sekk...men dessverre er dette i tillegg en dyr sak å holde med topp NOS rør pga 6 stk 6922 rør.

    PS! Har selv Prem 14 (med bra NOS) og den blir ikke det første som byttes ut :)

    mvh Ole
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Det er nok akkurat det jeg kommer til å gjøre også, Ole. ;-) Har ingen problemer med å forstå at du ikke planlegger å bytte ut Prem 14, men om du likevel får et innfall, kan du jo sende meg en PM!
    Skulle selvfølgelig gjerne hatt Prem 16, men kan ikke strekke meg helt dit enda....
     
    T

    Tobias_i_Taarnet

    Gjest
    Du verden for en koselig tråd dette har blitt. Holder dere på et par sider til nå, så skal dere se at TKR snart vender tilbake til Sentralen fra sitt selvpålagte eksil! ::)

    T.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn