CJ`s venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Hagto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.03.2005
    Antall liker
    519
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    Hei igjen

Hyggeligt å høre. Det beste venter på deg enda. Er du i Bergensområdet en gang, får du gi en lyd. Da kan du få høre på ACT2 Series2 og isis hvis du vil.

Hilsen
    Endre
    Det sier jeg tusen takk til, og jeg er en type som har en tendens til å dukke opp, en eller annen gang, så jeg gleder meg allerede :)
    Mvh

awe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    1.829
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Sv: CJ`s venner

For en tid siden fikk jeg en kvartett GE 6550A-rør til min Premier 11a. Disse har nå gått seg til og inntrykkene har festnet seg. Førsteinntrykkene av disse rørene var overveldende positive, men jeg vet av erfaring at det er lurt å la fordøyelsesprosessene gå sin gang. Nå føler jeg meg trygg. En rapport som denne er selvfølgelig sterkt avhengig av lydsystemet forøvrig. Siden jeg har redegjort ganske detaljert for det et par ganger tidligere, gjør jeg ikke det denne gangen.

Tidligere har jeg brukt ulike produksjoner av NOS Svetlana og SED 6550C. Med ett unntak har dette vært flotte rør. Siden jeg har forsøkt å formidle klanglige og musikalske erfaringer med disse ved andre anledninger, vil jeg nødig gjenta meg selv, men bare slå fast at dette er grunnlaget for de før og nå-inntrykkene som skal presenteres her.

GE 6550 har revitalisert musikkgjengivelsen i en slik grad at jeg fremdeles må klype meg i armen daglig for helt å forstå hva som foregår. Jeg ser i et flertall av omtaler om rørbytter i denne forsterkeren (f. eks. på audioasylum.com) at det er snakk om smak og behag. Det er ikke min erfaring. For meg er det snakk om et høyst reelt sprang i kvalitet, og som hever Premier 11 et betydelig hakk kvalitetsmessig. Jeg har alltid likt den godt, det er ikke det, men hva med å få rettet på akkurat de tingene en har stilt spørsmål ved? Som en noe lubben bass med tendens til å leve sitt eget liv litt på siden av øvrige musikalske begivenheter, eller tiltykning i lydbildet ved komplekse og dynamiske passasjer. Følelsen av at gjengivelsen i det hele tatt blir for koselig, rund og god. Nå lurer jeg ikke på slikt mer.

Frekvensområdet er utvidet. Øvre mellomtone og diskant har en helt annen dynamikk og differensierer, rydder og åpner opp. Overtonespekteret på alt av instrumenter får nytt liv. Ikke litt, men mye. Dette setter et driv og en fart i musikken som rett og slett er moro, uavhengig av musikalsk sjanger. Samtidig åpner tredimensjonaliteten i lydbildet seg betraktelig. Det er nesten enda morsommere, fordi det øker illusjonen av å være med på en virkelig hendelse. Og bassen er med på notene, agil, dyp og stram, mer integrert i helheten. Paukevirvler som ikke flyter ut, men beholder distinkte anslag og ikke sauses til av hverken stortromme eller kontrabasser. Og endelig mer dynamisk headroom, eller rettere sagt: Mer distinkt gjenkjennbare dynamiske graderinger. En sterkere opplevelse av at et helt symfoniorkester eller et stort kirkeorgel slipper kreftene løs, eller at en sanger, gitarist eller pianist senker foredraget til et ekte pianissimo - med stor dramatisk effekt.

Dette blir visst aldri snusfornuftig eller behersket tale. Det lar seg ganske enkelt ikke forene med den gleden og entusiasmen som preger mine lyttestunder for tiden. Ta gjerne en klype salt eller tre, lytt til erfarne fjellfolk osv. Ingen kritiske tanker, altså? Det måtte i så fall være at klangbalansen helst ikke bør tippe mer i lys retning i mitt rom med mine komponenter. Jeg har byttet signalrør, driverrør og fasesplittere i vilden sky uten å få roet ned det nye, sofistikerte villdyret. For i utgangspunktet mer lystklingende forsterkeri/lydsystemer enn mine cjs, signalkilder, høyttalere og kabler kan det ved gitte betingelser bli for mye av det gode. Synes du SED 6550C er godt og vel tøffe nok, er det kanskje best å holde seg der.

Har du holdt ut helt hit, får du ha takk for følget.

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    31.169
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2

Dette har jeg ventet på, awe! Takk, neste gang jeg skifter rør...
    Hva måtte du gi for dem? Hvis det var uanstendig mye kan du sende meg en PM ;D
    mvh

awe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    1.829
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2

340 dollar fra Jim McShane. I forhold til norske leverandører vil jeg nesten si at det er uanstendig billig. Han leverer også en kvartett SED 6550C for 109 dollar. Tenk på det. Svarer kjapt på e-post, tester og står på. Pakker rørene slik at du kan føle deg trygg.

Mine GE 6550 er fra midt på 80-tallet. De med liten, grønn skrift og kun "stapled plates". Snadder-utgaven er 70-talls, med stor, hvit skrift og "welded plates". Disse koster fort bortimot det dobbelte av ovennevnte. Noen sier det er hørbare forskjeller, andre tviler. Dine monoblokker, som min lillebror, er utviklet/voiced med grønne 80-tallsrør.

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    31.169
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2

awe skrev:
    340 dollar fra Jim McShane. I forhold til norske leverandører vil jeg nesten si at det er uanstendig billig. Han leverer også en kvartett SED 6550C for 109 dollar. Tenk på det. Svarer kjapt på e-post, tester og står på. Pakker rørene slik at du kan føle deg trygg.

Mine GE 6550 er fra midt på 80-tallet. De med liten, grønn skrift og kun "stapled plates". Snadder-utgaven er 70-talls, med stor, hvit skrift og "welded plates". Disse koster fort bortimot det dobbelte av ovennevnte. Noen sier det er hørbare forskjeller, andre tviler. Dine monoblokker, som min lillebror, er utviklet/voiced med grønne 80-tallsrør.
    Oouuuh, jeg går utifra at det er to kvartetter du snakker om... og jeg trenger 4. Det får vente litt, tror jeg. Er akkurat inne i en stim, har brukt uanstendig mye penger på utstyr sist måned!
    mvh

awe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    1.829
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2

tkr skrev:
    awe skrev:

Oouuuh, jeg går utifra at det er to kvartetter du snakker om... og jeg trenger 4. Det får vente litt, tror jeg. Er akkurat inne i en stim, har brukt uanstendig mye penger på utstyr sist måned!
    mvh
    Én kvartett, takk.

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    31.169
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2

340x4= 1360, 1360, 1360x6= kr 8160.- for 16 rør... som slites ut i løpet av ca. et år....au!
    mvh

awe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    1.829
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2

Du får det til å høres fælt ut, tkr. Ville bare si at det høres voldsomt ut å bytte utgangsrør hvert år. Da må de nesten stå på kontinuerlig eller kjøres knallhardt daglig. I ditt tilfelle, med svært krevende høyttalerlast, kan nok det siste være tilfelle. I en slik ekstrem-kombinasjon er jeg enig i at NOS-utgangsrør er på kanten av det fornuftige. 16 SED 6550C til 436 dollar lyder riktigere. Vår venn McShane hevder forøvrig at levetiden på GE 6550 er lenger enn på 6550C-rør.

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    31.169
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2

Jeg synes ikke at det høres fælt ut awe, bare dyrt! Kanskje hvis Oslo Børs fortsetter å være gavmild mot meg... Mc Shane.Jeg skal ikke glemme det navnet ihvertfall.
    mvh

awe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    1.829
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2

McShane leverer de beste GE 5751 Grey plate 2 mica jeg har vært borti. Det finnes flere produksjoner av disse også. Fordelen ved nettopp dette røret er den nøytrale og frekvenslineære karakteristikken. Fjerner ethvert tilløp til ulike typer fedme som finnes i eldre NOS-rør av denne typen. Noen synes det tar bort klangrikdommen og krydderet som er typisk for 50-tallslyden i Black plate tre mica lyden hos GE, RCA og Sylvania. Dette er selvfølgelig også et spørsmål om matching med klanglige egenskaper i øvrige rør og utstyr. Jeg ville tro at nevnte Grey plate 2 mica strammer opp SED 6550C i passelig grad i systemer som heller mot en i utgangspunktet lettere varm klangkarateristikk. Og her er prisen bare solskinn: 17 dollar røret. I Premier 11, 12 og 8 kan klangbalansen endelig tiltes med ulike varianter av 6FQ7: RCA Cleartops (briljant, meget oppløst), eldre Sylvania (mykere, men fremdeles stram nok, kanskje hakket mindre oppløst enn Cleartops, musikalsk helhetsinntrykk), Golden Dragon (utpreget glatt, myk lyd, finmasket og ørevennlig).

Dette pludderet kan i beste fall gi en indikasjon, ettersom "ører", lytterom og lydutstyr varierer mer enn disse smårørene. Det som ikke er pludder, er kvaliteten på de indiskutabelt gode høyttalerne Sigurd Flydal i så stor grad hjalp meg å bygge (noen som husker selvbygg-artikkelen hans i Fidelity?). De spiller så åpent og presist at det ikke er vanskelig å høre allverdens fine, små forskjeller når en begir seg ut på rør-odyssé. Jeg må sende en tanke til Sigurd for hvert bidige rørbytte.

Dette avslutter lytteinntrykkene etter å ha fått spennende rørpakke fra Chicago. Jeg er nå enda sterkere i troen på at Premier 11a er et smykke av en forsterker. Som impulse har jeg ingen kvaler ved å få semi-vintage-image så lenge det spiller så fint.

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    31.169
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2

Takker, awe, du fornekter deg ikke! Som vanlig en grundig gjennomgang...
    Jeg hadde satt pris på å få en link til Jim McShanes nettsider. Muligens har du lagt den ut et sted, men i dag er jeg for sliten til å lete. Jeg bør nok få tak i noen flere 6550, det er relativt høy gjennomtrekk av dem for tiden. Da kan jeg samtidig skifte ut mine gamle 5751.
    mvh

svale

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.08.2002
    Antall liker
    136
    awe skrev:For en tid siden fikk jeg en kvartett GE 6550A-rør til min Premier 11a.
    Hvordan går det med lyden med disse rørene er spent på ny raport.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.454
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hei!
    Det er mulig jeg ikke skjønte noe med poengene her..., men....det virker jo utrolig merkelig da....

Hvis man titter litt på preamper
    ART 1 og 2 oppnår omtrent halvparten av ACT 2, mens feks Boulder 2010 (Som vel egentlig skal være en ålreit preamp) havner på 28 poeng - det samme som CJ PV10.

Det samme skjer på power amper hvor Premier 8 og 140 scorer omtrent 1/3 av det 350 gjør.

Er selvsagt tøfft å legge ut en objektiv rangering, hvis dette skal være oppriktige sammenlignbare scorer så har jeg veldig vanskelig for å ta dette spesiellt seriøst....!

Mvh
    OMF

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    31.169
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Jeg lurte på akkurat det samme som OMF. Skalaen til Colloms ser ut til å få noe eksponentialt over seg, og med respekt å melde synes jeg at både Act 2 og Prem 350 kommer uforståelig høyt opp på skalaen.
    Jeg har hatt gleden av å teste ut Act 2 i forhold til ART 1, og en dobling av verdiene på skalaen har jeg litt vanskelig å svelge.
    Nå er jo dette en subjektiv skala, og dermed litt vanskelig å angripe, men vi får vente i spenning på når en komponent når 1000 på skalaen. Tidspunktet kan ikke være så langt unna....
    mvh

Anfield

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.09.2004
    Antall liker
    42
    Da er det vel på tide å vekke denne tråden litt opp fra de døde, og det er med stolthet og glede jeg kan melde meg inn i deres lille klane. I dag skal jeg på postkontoret å hente 1 stk Conrad Johnson PV14 L2 og 1 stk MF2500.

*** glede seg, glede seg ***

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    GRATULERER!! Det er en fantastisk fin kombinasjon du har kjøpt. La oss for all del høre hva du synes når du har fått montert det opp. Husk å vende fasen, da. (forforsterkeren din inverterer nemlig fasen!) Lykke til! :D

Anfield

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.09.2004
    Antall liker
    42
    Thanx! Har fått med meg det med fasen, ja. Bytter om på + og - på høyttaleren var planen. Det skulle vel bli rett, antar jeg...

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    31.169
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Gratulerer, Anfield! En bra kombinasjon, som Impulse skriver. Og velkommen i den lille og eksklusive klubben...... ;D
    mvh tkr

Anfield

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.09.2004
    Antall liker
    42
    Takker igjen...

Har imidlertid støtt på et lite problem. Det er tildels ganske kraftig sus i den ene kanalen og når jeg bytter side på de to rørene i PV14 så skifter også suset side. Dette tar jeg som et sikkert tegn på at det ene røret er i ferd med å si natta. Dette har jeg opplevd før på andre rørforsterkere. Det som er en liten utfordring er å få tak i et nytt sett med rør (M8080/6C4) da disse ikke akkurat er "mainstream"-rør.

Er den gjengse anbefaling å ta kontakt med Motron-Brynjar eller er det andre som er verdt å kontakte? Har Audiofreaks erstatningsrør klare?

Ellers så ble jeg også tatt på senga av at MF2500 kun ville ha spader og ikke bananplugger. Da blir det ny shopping av høyttalerkabler også...

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    31.169
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Hei,
    Har aldri handlet hos Motron, men de aller fleste er jo mer enn fornøyd, får jeg følelsen av....du bør også ta kontakt med Peter på Audiofreaks.Det er aldri godt å vite hva han har liggende, og han kan iallfalll helt sikkert hjelpe deg videre.
    mvh

Anfield

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.09.2004
    Antall liker
    42
    Da var et par med Mullard M8080 og et par med GEC EC90 bestilt hos den alltid vennlige og serviceinnstilte Brynjar.

Ellers så har jeg fått lyttet et par dager nå, og jeg er imponert og meget lykkelig med den lyden CJene nå tryller frem på mine Martin Logan Vista. Og det på tross av at det ene røret har denne støyen som jeg nevnte tidligere. Tenk hvor bra det kan bli... :D

Noen som har erfaringer med GEC EC90 i en PV14?

ssm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Hei melder ankomst i cj klubben,etter å ha kjøpt en brukt pre(pv10-al i dag)

cj fremstår for meg som edle saker....dette er vel den billigste varianten,emn fått mye skryt fordet...blir spennende å prøve på 300b røreffekt ;D

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Det var på tide, Ixos. Gratulerer! Og velkommen hit, ikke minst! På sikt kan du jo montere nettbrønn slik at du kan bytte nettkabel, og ellers investere noen småkroner i skikkelige rørdempere, så har du tatt den utmerkede preampen din enda et trinn opp på stigen... ;)

JanOlav

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2005
    Antall liker
    1.151
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    15
    ixos_76 skrev:
    Hei melder ankomst i cj klubben,etter å ha kjøpt en brukt pre(pv10-al i dag)

cj fremstår for meg som edle saker....dette er vel den billigste varianten,emn fått mye skryt fordet...blir spennende å prøve på 300b røreffekt ;D
    Gratulerer!

Hiv inn noen bilder da, må jo få se preen!

jmolnes

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    6.190
    Melder meg inn i denne tråden etter å ha kjøpt ein premier 350SA.

Anfield

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.09.2004
    Antall liker
    42
    Mulig det er tabu å spørre om dette, men here goes uansett...

Er det noen som har erfaringer med andre rørtyper i PV14L? Eller andre CJ-preer? Originalt er det jo Mullard M8080 som står i, og dette er jo opplest og vedtatt å være noe av det beste som er. Men disse kan bli litt for laidback i toppen i mitt oppsett. Jeg har et par andre sett fra JAN og Sylvania til test, og må si at lyden ble litt til min smak med JAN-rørene.

Andre erfaringer?

svale

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.08.2002
    Antall liker
    136
    Melder meg ut fra C-J venner, det ble for tynt å søtt ble aldri det helt store med rør.
    Det blir transistor for meg.
    DP: Power to the Music. ;D ;D ;D

James

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.06.2006
    Antall liker
    70
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    8
    Ser at aktiviteten på tråden har falt litt ;). Våger meg likevel på en lite spørsmålstilling.
    Har nylig blitt en lykkelig eiger av MV-60se. Etter å ha fått matchet den med de riktige rørene for mitt oppsett, så låter den virkelig flott. Fra før stod de Svetlana KT88 rør i den. Noe som ikke passet hos meg. Skiftet derfor over til JJ KT88 rør. I ettertid forteller forrige eier at han har hørt at disse rørene ikke går så godt i denne ampen? Brenner veldig fort opp?

Pengvim

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2005
    Antall liker
    2
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    har nylig blitt eier av en CAV 50 jeg. den har ikke hatt skikkelige høyttalere å bryne seg på enda, men det er på vei.. ::)

Vapor

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2002
    Antall liker
    195
    Sted
    Bergen
    Jeg får vel fornye medlemskapet her i CJ`s venner...

Nå har jeg CJ "all the way"...om enn noe gamle produkter så er lyden...ja, hva skal jeg si....:

"It just sounds right"

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Gratulerer igjen, Vapor! Du har god smak i både elektronikk og biler, ser jeg! :) Fint at du er med på å holde liv i tråden, det har stått stille her en stund...og det kan vi jo ikke ha noe av... ;)

Vapor

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2002
    Antall liker
    195
    Sted
    Bergen
    Nå har jeg lest igjenom hele denne tråden..puh ;D her står myyyye interessant!

Nå har jeg hatt MV 52 i ett par uker..jeg har aldri spilt så mye musikk før ;D ;D Det svinger som bare f****....umulig å la være å trampe takten!!

Men så det noe jeg lurer på, og det er dette med fasevending :

Preampen snur fasen..det er greit, da er det bare å snu fasen ved tilkoblingen på høyttaler-terminalene.

Men CD spilleren..det er en annen sak...spilleren er Cj df 2 og er utstyrt med fasevenderknapp (puh) , det fulgte dessverre ikke med manual når jeg kjøpte den.

Er det sånn å fortså at den vender den fasen når knappen er ute, og visst den ikke skal vende fasen (som vilken som helst annen cd-spiller) så må knappen være inne og indikatoren lyse?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn