Medisin og helse Corona

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Robot

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.11.2018
    Antall liker
    900
    Sted
    Høgda
    Rettsstat er helt fundamentalt. Det kan ikke diskuteres. Politiet må ha hjemmel i lov (eller forskrift gitt med hjemmel i lov) for å gripe inn ovenfor innbyggerne i ett land. Uten dette er vi tilbake til middelalderen. Det er muligens noen her inne som ville ha gjort det skarpt i inkvisisjonen;)
    Ganske utrolig at folk er villige til å sette bort noe av det som gjør at Norge er det det er kun basert på hva de føler og synser.

Polka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Antall liker
    1.725
    Torget vurderinger
    96
    Ganske utrolig at folk er villige til å sette bort noe av det som gjør at Norge er det det er kun basert på hva de føler og synser.
    I mitt eksempel siktet jeg spesifikt til blm demonstrasjonen. Det var aldri en helt klar konklusjon på lovligheten. Vi hadde en klar forskrift om max 50 personer, og man hadde en formulering som het "andre arrangementer". Det var usikkerhet rundt hvordan de skulle håndtere det. Men man kunne helt fint brukt den forskriften til å bryte opp demonstrasjonen i en ekstraordinær situasjon. Politiet lot ytringsfriheten gå foran. Greit nok.

I min bok ville det vært greiere å stoppe den demoen enn å gå inn i et hjem å bryte opp en middag med 11 personer. Det eksempelet står jeg stolt fast på.

Opptreden med den søstera og besøksforbud var over streken.

Nå er det nok politi.

Du kan slappe av med de harde ordene, jeg er ikke en trussel mot rettsstaten :)

Sist redigert:

WayAhead

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Antall liker
    2.641
    Sted
    Sky No Limit....

Dr Dong

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    6.562
    Sted
    oslo
    Da har Oslo fått forskrift!

Det ser for øvrig ut som om man kan pisse uten å bruke munnbind også.

Ved serveringssteder som har skjenkebevilling, har ansatte en plikt til å bruke munnbind når de oppholder seg i områder hvor gjestene har tilgang. Besøkende skal benytte munnbind når de ikke kan opprettholde en meters avstand til andre enn husstandsmedlemmer, med unntak av kortvarige passeringer til andre
    de ble veldig glad på vannhullet mitt når jeg kunne vise dem dette. rare er at de ikke hadde fått denne beskjeden!

lars_erik

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    12.089
    Sted
    Hades

Her spår man sivil ulydighet, for regler som er laget for Oslo sentrum. Av de jeg selv har pratet med de siste dagene, er det ikke en eneste én som sier de vil bry seg om max 5- regelen. De sier også, alle sammen, at å behandle områder med minimal smitte på samme måte som områder med mye smitte, er meningsløst. Med andre ord; heltedyrkelsen av regjeringen og Helsedirektoratet er i ferd med å møte en kraftig nedoverbakke.

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    4.808
    Sted
    Værlesanden
    Torget vurderinger
    15
    Er nok like greit å venne seg til pandemier hvis vi ikke greier å stoppe voldtekten av vår natur.

Bl.a.
    COVID-19 is at least the sixth global health pandemic since the Great Influenza Pandemic of 1918, and although it has its origins in microbes carried by animals, like all pandemics its emergence has been entirely driven by human activities, says the report released on Thursday. It is estimated that another 1.7 million currently ‘undiscovered’ viruses exist in mammals and birds – of which up to 850,000 could have the ability to infect people.

“There is no great mystery about the cause of the COVID-19 pandemic – or of any modern pandemic”, said Dr. Peter Daszak, President of EcoHealth Alliance and Chair of the IPBES workshop. “The same human activities that drive climate change and biodiversity loss also drive pandemic risk through their impacts on our environment. Changes in the way we use land; the expansion and intensification of agriculture; and unsustainable trade, production and consumption disrupt nature and increase contact between wildlife, livestock, pathogens and people. This is the path to pandemics.”

Pandemic risk can be significantly lowered by reducing the human activities that drive the loss of biodiversity, by greater conservation of protected areas, and through measures that reduce unsustainable exploitation of high biodiversity regions. This will reduce wildlife-livestock-human contact and help prevent the spillover of new diseases, says the report.

hogen

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.12.2003
    Antall liker
    256
    Torget vurderinger
    1

If the definition of insanity is to keep doing the same thing over and over, and expecting different outcomes, then Europe has collectively succumbed to just such a state of lunacy. We’ve tried draconian lockdowns once, and they plainly haven’t worked; this doesn’t seem to have deterred our political leaders from trying again.

All over Europe, large chunks of economic and social activity are once more being forcibly closed down in the hope of suppressing a virus which has become stubbornly resistant to eradication or even lasting forms of control.

France’s President Macron was if anything even more emphatic than Boris Johnson over the summer in insisting that a second national lockdown was out of the question; now he’s gone ahead and done it. Spooked by spiralling infection rates and predictions of a multiplying death toll to come, is it not only a matter of time before the UK follows suit?

No-one should deny the scale of the challenge; the whole of Europe has been caught unawares by the venom and speed of the second wave of infection.

But the prospect of repeated rounds of lockdown is sucking the lifeblood out of a promising economic recovery, and is so obviously not a sustainable approach to managing the disease that falling prey to collective hysteria might indeed be an appropriate way of describing the actions of our political leaders.

AndersR

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Antall liker
    2.070
    Sted
    Oslo
    Noen som vet hva i all verden som foregår i Belgia og Tsjekkia?
    Har de gått i fornektelsesmodus der også?

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    3.051
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    10
    Ja, og jeg vet at Norge er best - så vi behøver ikke å poste den.

hogen

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.12.2003
    Antall liker
    256
    Torget vurderinger
    1
    Disse grafene ser jo veldig bratte ut. Men, velger man en annen skala på Y-aksen endres det seg;) Dette er jo selvfølgelig helt grunnleggende, men likevel effektivt virkemiddel. Det er ganske mange som bare ser på hvor bratte kurvene er (og selv alle de som forstår dette blir nok kanskje indirekte påvirket). Dødstallgrafene viser altså antall dødstall pr million mennesker, og man han valgt en skala mellom 0 og 12 (hadde man valgt feks 0 - 30 blir grafene vesentlig flater). Dvs det er snakk om ganske lave dødstall.

Sist redigert:

Robot

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.11.2018
    Antall liker
    900
    Sted
    Høgda

Her spår man sivil ulydighet, for regler som er laget for Oslo sentrum. Av de jeg selv har pratet med de siste dagene, er det ikke en eneste én som sier de vil bry seg om max 5- regelen. De sier også, alle sammen, at å behandle områder med minimal smitte på samme måte som områder med mye smitte, er meningsløst. Med andre ord; heltedyrkelsen av regjeringen og Helsedirektoratet er i ferd med å møte en kraftig nedoverbakke.
    Holder til i fjellheimen i en kommune som er stor i areal men har få innbyggere. Tror siste smittetilfelle var i sommer. Hvis jeg av en eller annen grunn vil se hva naboen holder på med må jeg bruke kikkert, i praksis så er ikke forskjellen med og uten covid spesiell stor i måten jeg lever på. Bortsett fra når jeg skal i butikken. Men går jeg på det rette tidspunktet så er jeg stort sett alene der også. Og slik er det mange som har det her. At det er de samme reglene her som på løkka er ubegripelig og det er kun politikere som kan komme på slikt.

Folk jeg snakker med rister oppgitt på hode, samtidig så er folk her oppe sindige og rolige så jeg er ikke sikker på om det er så mange brudd på disse restriksjonene vi har men blir overrasket hvis det ikke er noen som gir f...

Igjen, «Mannen er gal, skyt hesten» .

lars_erik

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    12.089
    Sted
    Hades

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    3.051
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    10
    Disse grafene ser jo veldig bratte ut. Men, velger man en annen skala på Y-aksen endres det seg;) Dette er jo selvfølgelig helt grunnleggende, men likevel effektivt virkemiddel. Det er ganske mange som bare ser på hvor bratte kurvene er (og selv alle de som forstår dette blir nok kanskje indirekte påvirket). Dødstallgrafene viser altså antall dødstall pr million mennesker, og man han valgt en skala mellom 0 og 12 (hadde man valgt feks 0 - 30 blir grafene vesentlig flater). Dvs det er snakk om ganske lave dødstall.
    Hvis man sammenligner med influensa ( som man selvsagt ikke skal) så er vel dødstallene for influensa ca 2 pr dag/million - i de 3-4 mnd det er influensasesong.

En annen ting - hva tenker folk om den norske smittekarantenen? Hvis vi ser for oss at hver smittet har 10 nærkontakter, så settes det nå 5000 i smittekarantene hver dag - og om en uke har vi da nærmere 50 000 i smittekarantene. Den norske tilnærmingen er veldig under press nå - hvis vi ikke lykkes med en rask nedgang i smitten, så kan vi ikke fortsette slik.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    5.097
    En annen ting - hva tenker folk om den norske smittekarantenen? Hvis vi ser for oss at hver smittet har 10 nærkontakter, så settes det nå 5000 i smittekarantene hver dag - og om en uke har vi da nærmere 50 000 i smittekarantene. Den norske tilnærmingen er veldig under press nå - hvis vi ikke lykkes med en rask nedgang i smitten, så kan vi ikke fortsette slik.
    Jeg har vel ment ganske lenge at det ikke skal så mye til før TISK-planen ryker. Det var ganske nærme i sommer i Oslo på realtivt små og oversiktelige hendelser. Så med mindre de har funnet på noe veldig lurt og/eller blitt veldig mange flere så spørs det hvor lenge det går. På en annen side, om folk oppfører seg som ønsket nå så blir det færre kontakter å spore.

AndersR

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Antall liker
    2.070
    Sted
    Oslo
    Njaaeeei.
    Man kan selvsagt få grafer til å se snille og slemme ut med vilje, for å gi inntrykk av at ting ser bedre eller verre ut enn forventet. Men her har man tatt den mest lettleste typen graf. Den er linjær, og den starter på null. Jeg ser ingenting som får dette til å fremstå som en graf som er lett å misforstå.
    Vi snakker om mer enn dobling av smittetilfeller den siste måneden, og en tredobling i dødsfall.
    Kan hende at i pandemi-sammenheng at en dobling eller tredobling ikke anses som så veldig mye, men det er jo åpenbart at noe spesielt skjer i enkelte regioner da det er så stor forskjell. Og alle land har dataene sine presentert i det samme formatet.

Tar jeg feil her? Jeg er ikke en profesjonell statistiker, jeg er bare en som synser på internett.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    5.097
    Tar jeg feil her? Jeg er ikke en profesjonell statistiker, jeg er bare en som synser på internett.
    Nei, forsåvidt ikke. Opptil en viss grense - og hvilken det er finnes det nok mange meninger om - så er det strengt tatt ikke så enormt nøye hva det faktiske smittetallet er så lenge det er noenlunde stabilt. Problemet er når det begynner å vokse for da går det etter hvert ganske fort, det ser man rundomkring i Europa nå for eksempel. Det er også vekst med en rekke tiltakt, så følger nok folk de i mindre grad enn før (hvilket er hva økningen forklares med) men det sier litt om hvor fort det kan gå om man ikke gjøre noe eller mindre.

500 smittede om dagen i Norge er i seg selv ikke et fryktelig stort problem. Men om det dobles f.eks hver uke så er det 8000 / dag etter en måned. Det er den typen utvikling man så ser starten på og det er derfor det reageres rundtokring.

Grunnen til at man plotter ting som stiger veldig fort på en logaritmisk skala er at forskjellene etter hvert blir så store at det ikke er mulig å få flere serier inn i en vanlig graf med lineær skala nesten uansett hva den skalen er. Hvor flat eller bratt man vil at en graf skal se ut er lett å regulere ved valg av verdier på aksene, et annet vanlig triks er å kutte skalaen i bunnen for å se på absolutte endringer fremfor relative endringer. 300 døde ser mer dramatisk ut enn en økning fra 20.000 til 20.300.

AndersR

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Antall liker
    2.070
    Sted
    Oslo
    Enig. Men i dette eksempelet føler jeg en logaritmisk skala vil være vanskeligere å lese, siden datagrunnlaget er såpass sammenlignbart.
    I tillegg er det heller ikke behov for å kutte aksen i bunn.

Derfor min protest mot at grafen var justert for å se verre ut enn den egentlig er.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    3.051
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    10
    Hvis man blar tilbake til før nedstenging, så var planscenariet som FHI ba helsevesenet forberede seg på en epidemi hvor ca 2 millioner ble smittet i løpet av 8 uker, hvor det på toppen var 86 000 nye smitteede pr dag og ca 35 000 pr dag i snitt i 8 ukers perioden.
    Det gir 6000-15000 i den grafen over.

Nå er det vanskelig å anslå hvor stor andel av de som blir smittet som blir testet og havner i statistikken, men hvis man for Tsjekkia feks bruker en 10 gang - "så tar de unna" ca 1% av befolknigen pr dag - så den smittekurven vil ganske snart peke nedover igjen.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    5.097
    Nå er det vanskelig å anslå hvor stor andel av de som blir smittet som blir testet og havner i statistikken, men hvis man for Tsjekkia feks bruker en 10 gang - "så tar de unna" ca 1% av befolknigen pr dag - så den smittekurven vil ganske snart peke nedover igjen.
    Tja, Tsjekkia hadde (i alle fall offisielt) omtrent ingen tilfeller i våres. Sånn sett er de ca der alle andre land var i mars. Da var det andre grunner til at kurvene knakk nedover rundtomkring i alle fall.

AndersR

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Antall liker
    2.070
    Sted
    Oslo
    Mener du at det er bra at Tsjekkerne har denne økningen, og at de bør fortsette slik de neste to månedene slik at man "blir ferdig med det" ?
    Eller bare forventer du at det er det som kommer til å skje, fordi de ikke evner å styre det på noe vis (i sterk kontrast til tidligere)

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    8.975
    Torget vurderinger
    1
    Noen som vet hva i all verden som foregår i Belgia og Tsjekkia?
    Har de gått i fornektelsesmodus der også?
    I Tsjekkia feiret de at "vi har slått Covid-19" i sommer. Og så åpnet de opp for turisme, etter tungt påtrykk fra turistindustrien.
    I Belgia orket ikke folk restriksjoner og begynte å slappe av. I tillegg har Belgia stort reisetrykk fra utlandet, pga internasjonale institusjoner med sete der. Landet åpnet opp for slik reising.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn