Medisin og helse Corona

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • R

    rr30629

    Gjest
    Til og med vaksinering går i sirup.

    Det var noen journalister som prøvde å presse Erna og Stoltenberg på dette i dag, svarene var i beste fall vage. Vi fikk vel 10000 vaksiner for en uke siden, så kom det vel 30000 til den 28/12? Det er til nå, på en uke, satt 2000 vaksiner i norge. De har visstnok god tid.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.932
    Antall liker
    19.791
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Det var noen journalister som prøvde å presse Erna og Stoltenberg på dette i dag, svarene var i beste fall vage. Vi fikk vel 10000 vaksiner for en uke siden, så kom det vel 30000 til den 28/12? Det er til nå, på en uke, satt 2000 vaksiner i norge. De har visstnik god tid.
    Ingen overraskelse, i det hele tatt. Det må planlegges, må vite. Det må være orden. Typisk konservativ innfallsvinkel, hvertfall norsk konservatisme. De er ikke i stand til å få ting gjort raskt- bortsett fra når panikken tar de.
    Vi har altså fått 40 000 vaksiner, og klart å sette 2000 av de 😄

    Helt håpløst.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Det som er åpenbart etterhvert er at myndighetene er reaktive. En ny smittebølge er en varslet katastrofe. Hvorfor har man ikke lagt en plan som kommuniseres for at man kan planlegge for januar:

    - Hva med alle kommuner og helsepersonell som skal teste alle ved grensen?

    - Hva med studenter som må tilbake til studiested?

    - Hva med arbeidsgivere og arbeidstakere som må planlegge for all sin aktivitet?

    Er det ikke sent å kommunisere dette 3 januar. At julefeiringen og reise øker smittetrykket kan åpenbart ikke komme som en overraskelse.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.932
    Antall liker
    19.791
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    ^^ + Få rævva i gir angående vaksinering. Alt tar uendeligheter med regjeringen.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.857
    Antall liker
    8.853
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    ^^ + Få rævva i gir angående vaksinering. Alt tar uendeligheter med regjeringen.
    Pust litt rolig nå.

    UK/Israel har hastegodkjent vaksinen - vi har ventet på formell godkjenning som resten av EU. Det er lurt.

    Det spiller absolutt ingen rolle om de få dosene som nå har kommet er satt kjapt eller ikke, det som er viktig er å bygge opp et apparat som setter vaksiner effektivt når de store volumene kommer. Vaksine hjelper oss ikke før til høsten uansett.
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.166
    Antall liker
    6.853
    Torget vurderinger
    4
    Er det noen som i fullt alvor tror det ville vært håndtert veldig annerledes, på godt og vondt, med en annen regjering ?
    Som høyst sannsynligvis ville vært ledet av Tåkefyrsten.

    Jeg klarer ikke se noen partipolitiske forskjeller her.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.932
    Antall liker
    19.791
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Er det noen som i fullt alvor tror det ville vært håndtert veldig annerledes, på godt og vondt, med en annen regjering ?
    Som høyst sannsynligvis ville vært ledet av Tåkefyrsten.

    Jeg klarer ikke se noen partipolitiske forskjeller her.
    Jeg regner i det minste med at de ville hatt større fokus på skadevirkninger av tiltak. Og stoppet importsmitte tidligere.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Er det noen som i fullt alvor tror det ville vært håndtert veldig annerledes, på godt og vondt, med en annen regjering ?
    Som høyst sannsynligvis ville vært ledet av Tåkefyrsten.

    Jeg klarer ikke se noen partipolitiske forskjeller her.
    Ja, importsmitte ville vært håndtert helt anerledes med en annen regjering. Du kan banne på at SP og SV aldri ville godtatt noe karanteneunntak for industrien. Og jeg er rimelig sikker på at stolthet ikke ville ha stengt ned breddeidrett i hele sommer.

    og du kan være sikker på at svakere grupper ville vært høyere opp på prioriteringslisten.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    vi har kanskje ikke tilgang på bedre ledere; vi er jo ikke mange i dette landet.

    men mangel på planlegging (frem i tid – he-he) er urovekkende.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Det som er åpenbart etterhvert er at myndighetene er reaktive. En ny smittebølge er en varslet katastrofe. Hvorfor har man ikke lagt en plan som kommuniseres for at man kan planlegge for januar:

    - Hva med alle kommuner og helsepersonell som skal teste alle ved grensen?

    - Hva med studenter som må tilbake til studiested?

    - Hva med arbeidsgivere og arbeidstakere som må planlegge for all sin aktivitet?

    Er det ikke sent å kommunisere dette 3 januar. At julefeiringen og reise øker smittetrykket kan åpenbart ikke komme som en overraskelse.
    det fins alltid apologeter som bruker sin forstand til å rasjonalisere hva det nå skal være.

    selv køer på flyplasser i forbindelse med testing blir ansett som naturkatastrofer utenfor enhver kontroll. go figure.
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.166
    Antall liker
    6.853
    Torget vurderinger
    4
    Du kan banne på at SP og SV aldri ville godtatt noe karanteneunntak for industrien.
    Vel, med Smørbukk i regjeringen kan du i hvert fall være sikker på at det hadde blitt forhandlet frem unntak for jordbærpolakker.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.932
    Antall liker
    19.791
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Pust litt rolig nå.

    UK/Israel har hastegodkjent vaksinen - vi har ventet på formell godkjenning som resten av EU. Det er lurt.

    Det spiller absolutt ingen rolle om de få dosene som nå har kommet er satt kjapt eller ikke, det som er viktig er å bygge opp et apparat som setter vaksiner effektivt når de store volumene kommer. Vaksine hjelper oss ikke før til høsten uansett.
    Ser poenget ditt, men dess raskere vi får vaksinert risikogruppene og helsepersonell, dess bedre vil det jo være. Var det ikke risikogruppene vi skulle redde da 🤔
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.857
    Antall liker
    8.853
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Ser poenget ditt, men dess raskere vi får vaksinert risikogruppene og helsepersonell, dess bedre vil det jo være. Var det ikke risikogruppene vi skulle redde da 🤔
    Joda, men med 1,6 millioner i risikogruppen og noen hundretusen helsepersonell på toppen - så spiller det absolutt ingen rollen hva man har gjort med noen få tusen vaksiner i romjulen. Det er mange måneder til vi har fått vaksinert såpass mange at det vil ha noen innvirkning på smitteverntiltak.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.740
    Antall liker
    13.230
    Og så betalte de tredobbel pris for vaksinen, og da var det kanskje ikke så vanskelig å få prioritet hos produsentene.
    Om det var der slaget stod kunne vel Norge betalt omtrent hvasomhelst for vaksiner. For 20 dollar dosen koster det i underkant av 2 milliarder kroner for alle i Norge for 2 doser. Mindre om man antar at barn ikke skal vaksineres. Det er ikke noen grunn til å tro at det er betalingsviljen den står på.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Regjeringen framstår som reaktiv og svak - og jeg undrer på hvorfor Erna ønsker å gjøre et poeng av dette med å ha med Ropstad som snakker selvfølgeligheter på en pressekonferanse. Venstre-lederen med sine håpløse statsråder gjør ikke et mye bedre inntrykk.

    Ropstad er en idiot som snakker om bedehus og satte en stopper for økte åpningstider som ble etterspurt av Oslo / Raymond for å få ned risiko i butikker. I Oslo er det helt uforståelig at brustadbuene fylles opp midt opp i en pandemi grunnet et parti som har hodet godt plassert opp i røva.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.932
    Antall liker
    19.791
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Det viktige spørsmålet er hvorfor regjeringen er så svak.

    Selv har jeg jo en idé om at konservative kan være svært flinke til å organisere og skape orden, når ting fungerer slik de forventer det skal fungere. Men straks det skjer noe uforutsett, får de problemer. De ser hverken muligheter eller løsninger, og klarer ikke tenke framover. Det forklarer hvertfall hvorfor ting gang etter gang ikke er tenkt gjennom på forhånd, at de ikke har forberedt alternative planer og at de tviholder på ting de har bestemt, selv om det er åpenbart at det er feil.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Ropstad er en idiot som snakker om bedehus og satte en stopper for økte åpningstider som ble etterspurt av Oslo / Raymond for å få ned risiko i butikker. I Oslo er det helt uforståelig at brustadbuene fylles opp midt opp i en pandemi grunnet et parti som har hodet godt plassert opp i røva.
    det er ikke vitenskap, men politikk, må vite! det er vel apologetenes forståelse av helhet.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.021
    Antall liker
    8.217
    Torget vurderinger
    1
    Det viktige spørsmålet er hvorfor regjeringen er så svak.

    Selv har jeg jo en idé om at konservative kan være svært flinke til å organisere og skape orden, når ting fungerer slik de forventer det skal fungere. Men straks det skjer noe uforutsett, får de problemer. De ser hverken muligheter eller løsninger, og klarer ikke tenke framover. Det forklarer hvertfall hvorfor ting gang etter gang ikke er tenkt gjennom på forhånd, at de ikke har forberedt alternative planer og at de tviholder på ting de har bestemt, selv om det er åpenbart at det er feil.

    De er blindet av ideologi. Etter Berlinmurens fall forsvant pragmatismen. Deres ideologi hadde seiret. De er i ferd med å gjøre samme feil som kommunistene - få terrenget til å passe med kartet...
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.932
    Antall liker
    19.791
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    De er blindet av ideologi. Etter Berlinmurens fall forsvant pragmatismen. Deres ideologi hadde seiret. De er i ferd med å gjøre samme feil som kommunistene - få terrenget til å passe med kartet...
    Det forklarer hvertfall den aldeles for jævlige arroganse de, og de som støtter de har.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Rektorer rundt omkring er ikke så imponert over Høies og Asheims siste krampetrekninger.

     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    ˆ
    fra link:
    «Så langt ut i pandemien forventer vi litt mer av regjeringen enn det vi gjorde i mars i fjor, sier Husebekk til Khrono søndag.»

    ha ha ha ha ha …
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.932
    Antall liker
    19.791
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    ˆ
    fra link:
    «Så langt ut i pandemien forventer vi litt mer av regjeringen enn det vi gjorde i mars i fjor, sier Husebekk til Khrono søndag.»

    ha ha ha ha ha …
    Med tanke på tiden fra 12.mars og fram til nå, og Solbergs "Dere vet beskjeden ble gitt i går", er vel det å ha forventninger i meste laget...
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Jeg forstår ikke hva de driver med nå. Det ene er å få flere tusen studenter til å endre på hjemreisen i 12 time - men hva med alle skoler som ble røde over natten? Eller helsepersonell som skal regruppere seg for ny retningslinjer for testing? Vi har lenge snakket om at julefeiringen øker risikoen, vi har lenge hatt kunnskap som tilsier en riktigere prioritering av vaksiner. Det er bare å se på Europa og utviklingen der. Så lenge det er tilnærmet fri bevegelse over grensene så sier det seg selv at vi følger samme trend og må tenke 2 skritt framover.
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.808
    Antall liker
    2.374
    Torget vurderinger
    2
    Er det noen som i fullt alvor tror det ville vært håndtert veldig annerledes, på godt og vondt, med en annen regjering ?
    Som høyst sannsynligvis ville vært ledet av Tåkefyrsten.

    Jeg klarer ikke se noen partipolitiske forskjeller her.
    Enig. Jeg mener de rødgrønne ville ha vært enda verre.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.857
    Antall liker
    8.853
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Vi fikk SMS fra VGS i går om at elevene skulle være hjemme og at det tok noen dager før de fikk et opplegg på plass.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Vi fikk SMS fra VGS i går om at elevene skulle være hjemme og at det tok noen dager før de fikk et opplegg på plass.
    nettopp - dårlig planlegging og informasjon. Det virker som at de mener at de kan ta ferie og ta det med ro, men som Erna sier selv - viruset tar ikke juleferie.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.932
    Antall liker
    19.791
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Enig. Jeg mener de rødgrønne ville ha vært enda verre.
    Du er den Høyre- mannen her inne som til nå har vist at det finnes folk i det partiet som ikke er arrogante, som evner å tenke framover, vise bekymring for de som rammes av tiltak og som klarer å se samfunnet som en helhet. Stor respekt for det, Hogen.

    Du kan godt mene at de rødgrønne hadde vært verre -selv om det neppe hadde vært mulig, men jeg savner en innrømmelse fra folk som støtter regjeringen om at dette rett og slett ikke er bra nok. Jeg vet med meg selv, at hadde en rødgrønn regjering stått for en slik elendig håndtering, hadde de fått gjennomgå akkurat likedan fra min side. Elendig er elendig; uansett hvem som har ansvaret.
     
    Sist redigert:
    C

    cruiser

    Gjest
    Jeg er hvertfall takknemlig for at man har lyttet til fagetatene, hadde man "åpnet" opp for vilkårlig synsing fra politikere kunne man fått hva som helst. Her har man løpende handlet fra råd fra fagmiljøet. Om noe så burde kritikken rettes dit.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.932
    Antall liker
    19.791
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Vi fikk SMS fra VGS i går om at elevene skulle være hjemme og at det tok noen dager før de fikk et opplegg på plass.
    Jeg er ansatt ved en videregående skole, og fikk beskjed i går kveld om å starte forberedelser for digital undervisning. Siden jeg hadde gått ut i fra at det ville bli slik siden før jul, så kom det jo ikke overraskende på meg, men for elevene er jo dette ikke holdbart. Før jul ble det sendt ut beskjed til elever i videregående og høyere utdanning om at undervisning etter ferien skulle foregå som normalt. Dette ble gjort etter direkte beskjed fra myndighetene. Noe som tydelig viser at myndighetene ikke hadde tenkt over muligheten for stengning. Altså bakpå, nok en gang. Ingen alternative planer.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.932
    Antall liker
    19.791
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Hadde ikke regjeringen laget en 20 - felts motorvei for importsmitte, hadde ingenting av dette skjedd. Skylden ligger hos regjeringen. Ingen ting å rasjonalisere eller diskutere; hele årsaken ligger der.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Jeg er ansatt ved en videregående skole, og fikk beskjed i går kveld om å starte forberedelser for digital undervisning. Siden jeg hadde gått ut i fra at det ville bli slik siden før jul, så kom det jo ikke overraskende på meg, men for elevene er jo dette ikke holdbart. Før jul ble det sendt ut beskjed til elever i videregående og høyere utdanning om at undervisning etter ferien skulle foregå som normalt. Dette ble gjort etter direkte beskjed fra myndighetene. Noe som tydelig viser at myndighetene ikke hadde tenkt over muligheten for stengning. Altså bakpå, nok en gang. Ingen alternative planer.
    Du vurderer ikke å søke jobb hos FHI? 28 desember hadde ikke de god nok data på smitteutviklingen til å gi et konkret råd vedrørende skolestart.
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.808
    Antall liker
    2.374
    Torget vurderinger
    2
    Du er den Høyre- mannen her inne som til nå har vist at det finnes folk i det partiet som ikke er arrogante, som evner å tenke framover, vise bekymring for de som rammes av tiltak og som klarer å se samfunnet som en helhet. Stor respekt for det, Hogen.

    Du kan godt mene at de rødgrønne hadde vært verre -selv om det neppe hadde vært mulig, men jeg savner en innrømmelse fra folk som støtter regjeringen om at dette rett og slett ikke er bra nok. Jeg vet med meg selv, at hadde en rødgrønn regjering stått for en slik elendig håndtering, hadde de fått gjennomgå akkurat likedan fra min side. Elendig er elendig; uansett hvem som har ansvaret.
    Jeg er helt enig i at regjeringen har gjort det dårlig, kall det gjerne elendig. Personlig tror jeg som sagt likevel at alternativet ikke ville ha vært noe bedre;) Det er antakeligvis såpass mange som støtter lockdown og nedstenging av alt mulig at det politisk sett er vanskelig for politikerne å gjøre noe annet. Den harde realiteten er vel dessverre at alle (eller iallfall de aller aller fleste) politikere fra alle partier er mest opptatt av å bli gjenvalgt.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.932
    Antall liker
    11.339
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Jeg tror man må være nokså politisk ensrettet om man innbiller seg at en annen regjering hadde gjennomført dette særlig forskjellig, selv om det helt klart er solid bunn for kritikk på enkelte punkter..... i det store og hele har man vel bare fulgt rådene fra FHI, - da unntatt en del krumspring for å tekkes næringslivet...
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.932
    Antall liker
    19.791
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Jeg er helt enig i at regjeringen har gjort det dårlig, kall det gjerne elendig. Personlig tror jeg som sagt likevel at alternativet ikke ville ha vært noe bedre;) Det er antakeligvis såpass mange som støtter lockdown og nedstenging av alt mulig at det politisk sett er vanskelig for politikerne å gjøre noe annet. Den harde realiteten er vel dessverre at alle (eller iallfall de aller aller fleste) politikere fra alle partier er mest opptatt av å bli gjenvalgt.
    Jeg antar de også ville følt seg presset til å stenge alt 12.mars. men at gjenåpning ville gått raskere. Så er jeg overbevist om at importsmitte ville blitt tatt mer tak i- og da ville høsten og vinteren sett helt anderledes ut. Men, som sagt før; det får vi aldri vite. Vi har den regjeringen vi har, og da må kritikken rettes mot de.
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.808
    Antall liker
    2.374
    Torget vurderinger
    2

    Jeg tenker at dette treffer ganske godt i å beskrive noen (av tilsammen veldig mange) av virkningene av dagens covid-politikk. Personlig mener jeg denne utviklingen er veldig uheldig. Hvem ønsker ett samfunn hvor alt kan (og i mange tilfeller i praksis må) gjøres digitalt på en skjerm.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn