Medisin og helse Corona

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.849
    Antall liker
    19.679
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Apropos antagelser: det er vel få her som ikke antok at du kom til å anta dette, og at du ville ha et sterkt behov for å formidle det.
    Og det slo til. Selvsagt uten tanke for differensierte tiltak. Som vanlig.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.849
    Antall liker
    19.679
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Som vanlig tyr altså regjeringen til felles tiltak over alt. Jeg skjønner jo at å stadig påpeke dette, irriterer Høyre- folk og deres sympatitører. Det lever jeg helt fint med.

    Når skal det gå opp for denne regjeringen at dette er totalt feil måte å møte smitten på, at det tvert imot er med på å gjøre at folk går lei. Samt at det medfører helt unødvendige konsekvenser.

    Fantastisk regjering vi har 😄
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.286
    Antall liker
    34.822
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Denne gangen fikk jeg med meg de faglige innspillene fra FHI og Helsedirektoratet. Du mener altså at regjeringen burde overkjøre både faginstansene og lokale myndigheter, og bestemme ovenfra og ned i stor detalj hvilke restriksjoner som skal gjelde i hver kommune? Eller har jeg misforstått noe?
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.799
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Mon tro hva som skal til for at disse 2 ukene - ikke vokser til flere uker....
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.472
    Antall liker
    9.605
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    At alle gjør som de får beskjed om. Dessverre kommer ikke det til å skje, og da blir det forlenget.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.478
    Antall liker
    3.616
    Torget vurderinger
    96
    Regjeringen vil i hvert fall ikke ha svenske tilstander på akkurat dette feltet, her dras det kontinuerlig i nødbremsene. Kunne vært verre. Min søster bor i Spania, og hun får ikke gå ut av huset etter midnatt. Min kone skulle gjerne dratt til Colombia for å ordne ting etter faren som gikk bort for ikke lenge siden, men det er bare nødt til å vente. Vi kjenner sikkert alle på ting som blir utfordrende under pandemien. Men igjen, vi er jævlig heldige som bor i Norge. Det inkluderer også de som blir arbeidsledige, som ikke blir kastet på gata slik som i USA.
     
    Sist redigert:

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.849
    Antall liker
    19.679
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Det som er forbannet med dette, er at det er ikke at folk ikke "hører etter" som er årsaken. Det er importsmitte som er grunnen til stadig mer smitte utover høsten og vinteren. Nå er den endelig strupet, så det er sterkt å regne med at smittetrykket vil gå raskt nedover, - når denne toppen er over. Det er jo i det minste noe.
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Regjeringen vil i hvert fall ikke ha svenske tilstander på akkkurat dette feltet, her dras det kontinuerlig i nødbremsene. Kunne vært verre. Min søster bor i Spania, og hun får ikke gå ut av huset etter midnatt. Min kone skulle gjerne dratt til Colombia for å ordne ting etter faren som gikk bort for ikke lenge siden, men det er bare nødt til å vente. Vi kjenner sikkert alle på ting som blir utfordrende under pandemien. Men igjen, vi er jævlig heldige som bor i Norge. Det inkluderer også de som blir arbeidsledige, som ikke blir kastet på gata slik som i USA.
    Nå spådde vel du at smitten ville gå ned i julen og brukte de samme argumentene som de som spådde at den ville gå opp så hva kunne du ellers si.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.849
    Antall liker
    19.679
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Ja, vi er jævlig heldige som bor i et velferdssamfunn. Men gud bedre; det er altså ikke denne regjeringens skyld. Høyre har vært mot alle velferdsordninger som er kjempet fram. Og Høyre viser sin sanne ansikt under corona også. Alt og alle behandles likt, helt uavhengig av bakgrunn, økonomi, smittetrykk osv. De er konstant på etterskudd med både økonomiske ordninger og tiltak. I tillegg rammer tiltakene sosialt ulikt, feile tiltak tviholdes på til de omsider blir presset til å gjøre om de, importsmitte har ikke blitt tatt tak i, tiltak kommer ofte pga panikk- de evner ikke å se ting komme. Et sant kaos.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.478
    Antall liker
    3.616
    Torget vurderinger
    96
    Nå spådde vel du at smitten ville gå ned i julen og brukte de samme argumentene som de som spådde at den ville gå opp så hva kunne du ellers si.
    Jojo, jeg håpet på det. Men litt tidlig å se enda. Ser man statistikken utfra prøvedato, som gir det reelle bildet i akkurat dette spørsmålet, så har du ingen grunn til å harselere over dette nå. Det er nedgang sammenlignet med uka 14 - 20 des. Men igjen, det er for tidlig. Kan godt være jeg tar feil, jeg tenkte vel annerledes enn andre da. Vi får se om en ukes tid.
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Jojo, jeg håpet på det. Men litt tidlig å se enda. Ser man statistikken utfra prøvedato, som gir det reelle bildet i akkurat dette spørsmålet, så har du ingen grunn til å harselere over dette nå. Det er nedgang sammenlignet med uka 14 - 20 des. Men igjen, det er for tidlig. Kan godt være jeg tar feil, jeg tenkte vel annerledes enn andre da. Vi får se om en ukes tid.
    Harselerer ikke, jeg synes faktisk det er fint at det er noen i tråden som også ser lys der fremme, så får lyset heller være det det er.
     
    Sist redigert av en moderator:

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.800
    Antall liker
    2.358
    Torget vurderinger
    2
    Noen som har sett på de totale dødstallene for 2020 i forhold til feks de siste ti årene? Ta gjerne med for Sverige også, da dette jo tross alt hovedfokus for mange her;)
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.799
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Tallene er ikke klare ennå, men Sverige ender nok veldig tett på 2015.
    Største avviket de siste årene er veldig lav dødelighet i 2019.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.478
    Antall liker
    3.616
    Torget vurderinger
    96
    For tidlig å finne slike tall kanskje? I Sverige hadde de henholdsvis 10 og 14 prosent økt dødelighet for kvinner/menn i første halvår 2019.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.478
    Antall liker
    3.616
    Torget vurderinger
    96
    Tallene er ikke klare ennå, men Sverige ender nok veldig tett på 2015.
    Største avviket de siste årene er veldig lav dødelighet i 2019.
    Det har vært jevnt synkende dødelighet i Sverige de siste årene grunnet at færre dør av hjerte/kar-sykdommer. Jeg vet at du kommer til å prøve hardt å bagatellisere overdødeligheten som vil vises ganske tydelig når tallene kommer. I Norge vil tallene være som normalt.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.849
    Antall liker
    19.679
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Tenker vi sammenligner tallene for 2020- 2023, jeg. Da vil en del av langtidsvirkninger av tiltak vises.

    Og siden corona langt fra kun handler om død av viruset, bør regnestykket innbefatte ungdom som har hoppet av skolegang, tapte leveår pga alvorlige sykdommer som ikke ble oppdaget og behandlet i tide, fattigdom pga større forskjeller, arbeidsledighet, konkurser, hvem tiltakene rammet hardest, isolasjon av eldre, følgene av at importsmitte fikk herje fritt osv.

    Kan bli svært interessant.
     
    Sist redigert:

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.799
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Det har vært jevnt synkende dødelighet i Sverige de siste årene grunnet at færre dør av hjerte/kar-sykdommer. Jeg vet at du kommer til å prøve hardt å bagatellisere overdødeligheten som vil vises ganske tydelig når tallene kommer. I Norge vil tallene være som normalt.
    Jeg hadde i grunn tenkt å regne litt på det og se hvordan tallene ser ut - så får folk selv gjøre seg opp sin mening .

    Jeg tittet faktisk på det før i dag, og frem til og med ca 10 desember - så er dødeligheten fortsatt høyere i 2015. som sikkert også hadde mindre dødelighet pga færre døde til hjerte-kar sykdommer.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.478
    Antall liker
    3.616
    Torget vurderinger
    96
    Ok. Det betyr at 2015 skilte seg veldig ut. Eller man kan si at de siste årene har vært uvanlige. Spørs på øynene som ser.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.799
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Ok. Det betyr at 2015 skilte seg veldig ut. Eller man kan si at de siste årene har vært uvanlige. Spørs på øynene som ser.
    Som sagt, det er 2019 som skiller seg mest ut med veldig lav dødelighet.
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.800
    Antall liker
    2.358
    Torget vurderinger
    2
    Ok. Det betyr at 2015 skilte seg veldig ut. Eller man kan si at de siste årene har vært uvanlige. Spørs på øynene som ser.
    Tror ikke det, sist gang jeg så tall på dette lå samtlige år frem til og med 2013 over 2020 i Sverige.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.286
    Antall liker
    34.822
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Tror ikke det, sist gang jeg så tall på dette lå samtlige år frem til og med 2013 over 2020 i Sverige.
    Det svenskene er mest opptatt av er bruddet på en trend. Det er ikke slik at det har vært tilfeldige variasjoner rundt et stabilt nivå, men en fallende trend over ganske lang tid. Om man går ca 10 år tilbake på den trenden er det en ganske merkbar endring i folkehelse.

    1609705157487.png
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.151
    Antall liker
    6.731
    Torget vurderinger
    4
    Ola i et nøtteskall.
    VG rapporterer fra finværet i Oslo-marka i dag:

    Overfylte t-baner i Oslo på årets første soldag

    Capture.JPG

    Bellinder påpeker at han er overrasket over at det ikke var noen vektere som sørget for at ikke for mange om gangen gikk på t-banen allerede fra starten av dagen, når det var søndag og meldt strålende sol.

    – Personlig tenker jeg følgende: Det er søndag og første dag med sol og snø. Bør man ikke da tenke på å ha vektere på jobb med en gang folk begynner å trekke oppover mot marka, spør Bellinder.
    Journalisten hadde aldri trodd han skulle se en slik folkemengde midt i en pandemi. En slik folkemengde som han selv altså er en del av.
    - Derfor tenker han at det burde være vektere der. For å passe på at folkemengden, altså han og de andre, ikke fyller opp t-banen.

    HALLO! KAN NOEN VENNLIGS SE TIL Å PASSE PÅ MEG ?

    Eller var det bare alle de andre som var problemet, altså alle ikke-journalistene ?
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.800
    Antall liker
    2.358
    Torget vurderinger
    2
    Ola i et nøtteskall.
    VG rapporterer fra finværet i Oslo-marka i dag:

    Overfylte t-baner i Oslo på årets første soldag

    Vis vedlegget 686586



    Journalisten hadde aldri trodd han skulle se en slik folkemengde midt i en pandemi. En slik folkemengde som han selv altså er en del av.
    - Derfor tenker han at det burde være vektere der. For å passe på at folkemengden, altså han og de andre, ikke fyller opp t-banen.

    HALLO! KAN NOEN VENNLIGS SE TIL Å PASSE PÅ MEG ?

    Eller var det bare alle de andre som var problemet, altså alle ikke-journalistene ?
    Han mener altså at de andre burde holdt seg hjemme slik at han selv fikk en skitur i sola;)
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.800
    Antall liker
    2.358
    Torget vurderinger
    2
    Selv tok jeg trikken fra Majorstua kl 0843 til Frognerseteren, og tilbake ved 11-tiden. Ingen folkemengder eller tegn til kaos da:LOL: Kanskje VG burde stå tidligere opp om morgenen.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.799
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Det svenskene er mest opptatt av er bruddet på en trend. Det er ikke slik at det har vært tilfeldige variasjoner rundt et stabilt nivå, men en fallende trend over ganske lang tid. Om man går ca 10 år tilbake på den trenden er det en ganske merkbar endring i folkehelse.
    I det litt større bilde så skal det normalt sett antall nye mennesker til landet (fødsler/immigrasjon) være likt antall som sjekker ut (dødsfall/utflytting).

    Så har jo legevitenskapen de siste årene gjort store fremskritt og forskjøvet dødstidspunktet for mange. Altså får man en redusert dødelighet og en økning i forventet levealder. Sverige har jo også hatt stor innvandring - som gjør at man får noen demografiske variasjoner.

    Om svenskene er bekymret for brudd på trend - så kan jeg nok allerede nå berolige de med at snittet av 2019 og 2020 vil ha lavere dødelighet enn trenden de foregående 3 årene.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.024
    Unngå trengsel i marka er enkelt. Stå opp veldig tidlig. Da går man motsatt vei av alle andre og folk som da går motsatt vei i venstre spor for se å flytte seg. Praktiserte det i årevis. Var på kikut i 10-tiden og gikk tilbake til Sognsvann mot 17-mai-toget som kom motsatt vei. Så lenge man er helt nazi på å aldri gå ut av sporet for noen som går fortere bakfra og ikke vike for folk motsatt vei i feil spor så får man en fin tur i folkehavet. Jeg gjorde kun unntak for barn som jeg ikke forventer kan kjørereglene.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn