Medisin og helse Corona

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Kingsington

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2020
    Innlegg
    1.253
    Antall liker
    1.482
    Sted
    Mo i Rana
    Som mr. Brasil sa: alle vil til himmelen, men han skulle til Bahamas. Sjarmtroll. Kanskje neste generaldirektør i WHO!
    Verden er på visse plasser i de verste hender!
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Grunnet hva?

    Importsmitte. Som ene og alene skyldes regjeringen. Ingen andre har skyld i det.

    Også kan du gi deg med den høyre-kveruleringen. Det blir bare tåpelig.
    Ene og alene regjeringen???? Jeg som trodde du var liberalt anlagt...

    Og så kan du gi deg med den evinnelige, unyanserte sytingen. Den sluttet å være morsom for 500 sider siden.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    hvilke konklusjoner trekker du av dette?

    ærlig spørsmål herfra.

    (for egen del, så tenker jeg: vi må sveise dører til korona er død. da må vi også sveise grenser!)
    Hvilken konklusjon jeg trekker av en konklusjon ... hva slags spørsmål er det?

    Forøvrig: Grensekontroll er vel og bra, men vanskelig å overholde i praksis for en liten, åpen økonomi.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    regjeringen har vel ansvar for importsmitte? (hvem andre er ansvarlig? jagland?)
    De som bryter regler og forskrifter, f.eks. Det er forøvrig lite sannsynlig at et regjeringsvedtak om å stoppe importsmitte vil stoppe importsmitte. Det er ganske illusorisk. Var det så enkelt kunne de jo bare vedta at pandemien var over.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Hvilken konklusjon jeg trekker av en konklusjon ... hva slags spørsmål er det?
    som en ikke kan trekke konklusjoner av konklusjoner. vi trenger ikke slike artigheter, bx.

    «Det er ikke «føre var» Smitten blomstrer opp som ild i tørt gress uten restriksjoner. Fulgte du ikke med i høst?»

    dette kan en trekke konklusjoner av!

    prøv…
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    De som bryter regler og forskrifter, f.eks. Det er forøvrig lite sannsynlig at et regjeringsvedtak om å stoppe importsmitte vil stoppe importsmitte. Det er ganske illusorisk. Var det så enkelt kunne de jo bare vedta at pandemien var over.
    det er vel regjeringens ansvar at slikt følges opp. det er ikke tilfeldig at ting kan brytes. det har med kontroll å gjøre. regjeringen er ansvarlig for at det er på plass.

    den siste er bare dumt inn i evigeheten!
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.056
    Antall liker
    2.521
    Selvsagt er det regjeringens ansvar, men vi er mange som nå jobber i et internasjonalt næringsliv, som er avhengig av internasjonal arbeidskraft, varer og tjenester. På Svinesund passerer det i snitt 2500 trailere hver dag med varer norske forbrukere er avhengig av, vi har grensekommuner hvor man jobber på den ene siden og bor på den andre, vi har et helsevesen som krever at det kommer inn kompetent personell osv. Det er ikke videre rett frem å sette hengelås på grensen. Det vil få enorme konsekvenser, mye større enn at voksne menn ikke får sparke ball.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.843
    Antall liker
    19.662
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Ingen snakker om hengelås. Derimot kontroll på overholdelse av test og karanteneplikt.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.056
    Antall liker
    2.521
    Hvordan skal det foregå da? Skal en trailersjåfør sitte 10 dager på Svinesund mens frukten råtner på planet da eller(nei det er ikke nok norske sjåfører eller trekkvogner til å hente alt på grensen) ?
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    som en ikke kan trekke konklusjoner av konklusjoner. vi trenger ikke slike artigheter, bx.

    «Det er ikke «føre var» Smitten blomstrer opp som ild i tørt gress uten restriksjoner. Fulgte du ikke med i høst?»

    dette kan en trekke konklusjoner av!

    prøv…
    «Dette er ikke ‘føre var’» var konklusjonen.

    Kanskje du må oppfriske logikkferdighetene.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Hvordan skal det foregå da? Skal en trailersjåfør sitte 10 dager på Svinesund mens frukten råtner på planet da eller(nei det er ikke nok norske sjåfører eller trekkvogner til å hente alt på grensen) ?
    du kjører en hurtigtest på ham (15 min), ber han holde seg lengst mulig borte fra andre folk (sitt i bilen), og setter seg selv i karantene til han skal returnere i løpet av de neste dagen.

    er det umulig?
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    det er vel regjeringens ansvar at slikt følges opp. det er ikke tilfeldig at ting kan brytes. det har med kontroll å gjøre. regjeringen er ansvarlig for at det er på plass.

    den siste er bare dumt inn i evigeheten!
    Og regjeringen følger opp.

    Hvis du klarer å se prinsipielt på det, så er det ikke så stor forskjell på å stanse importsmitte og å eliminere smitten som allerede er i landet. Samme mekanismer, andre grensedragninger...

    En annen ting er at vi må håndtere smitten som allerede er her, uavhengig av hva som skjer på grensen.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.056
    Antall liker
    2.521
    Det er vel ikke trailersjåfører som står for storparten av importsmitten?
    Nei, det er det sikkert ikke, det var bare et eksempel, et annet eksempel er en lege eller spesialsykepleier som kommer til Norge regelmessig for å dekke opp vakter på et sykehus. Eller en ingeniør som kommer inn for å fikse et virksomhetskritisk problem on-site. Det er mange slike eksempler og problemstillinger. Første pri må nok være å sørge for at norske arbeidsgivere overholder karantenekravene for utenlandske arbeidere i bygg og anlegg. Her i Trondheim har man vel nå stasjonert vektere utenfor diverse karantenelokasjoner, samt inspeksjon før lokasjoner taes i bruk. Men det vil fortsatt være en risiko med importsmitte og det tror jeg man blir nødt til å leve med og slå ned utbrudd som evt kommer.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    jeg kan logikk. dette dreier seg om leseferdigheter. noe helt annet.

    hva er poenget med dette sofisteriet?
    Hva er poenget med dine aggressive personangrep? Er det fordi du mangler saklige argumenter? Det ser sånn ut.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Hva er poenget med dine aggressive personangrep? Er det fordi du mangler saklige argumenter? Det ser sånn ut.
    jeg har ikke angrepet din person. jeg har angrepet det du sier. som om du sitter komfortabelt når du ber meg oppfriske mine logikkferdigheter…

    om jeg har saklige argumenter må gud og nesten avgjøre. usakligheten unngår du å vise, men du kan lett postulere.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.843
    Antall liker
    19.662
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Jeg foreslår iq- test av alle som stenmer Høyre.

    Kan ikke være mye å finne, annet enn utstrakt tro på egen fortreffelighet, kverulering og arroganse.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.843
    Antall liker
    19.662
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Godt ikke du er belemret med noe av dette.
    Hvor mange ganger skal man være nødt til å gjennomgå samme ting- som importsmitte. Der dere ikke har noe annet å bidra med enn kverulering. Som meningsløsheten i nasjonale tiltak, når situasjonen er ulik rundt om i landet. Kun kverulering. Som faren for langsiktige konsekvenser, der dere ikke har noe annet å komme med "tallene viser" - selv om de ikke kan vise noe som helst, siden det er snakk om nettopp "langsiktige konsekvenser".

    Da er konklusjonen; enten er dere jævla tett i nøtta, ellers så tror dere virkelig at kverulering nytter.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.843
    Antall liker
    19.662
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Nakstad, selveste ypperste- presten. Lyver så det renner.


    Feil fra Nakstad

    I NRK P1s program Radiokontakten 16. november deltok Espen Nakstad fra Helsedirektoratet. Flere har kommentert Nakstads påstander.

    Mange tusen har vært innlagt på sykehus, ifølge Nakstad (1:17:52). Riktig tall var ifølge Folkehelseinstituttet (FHI) 1464. Over 1000 personer har vært innlagt på intensiv avdeling, sier Nakstad (1:17:58). 288 er korrekt.

    I toppår med influensa har vi ca. 900 innleggelser, hevder Nakstad (56:40). Riktig tall for toppsesongen 2017-18: 7600 mennesker.

    Kan det tenkes at Nakstad rasjonaliserer sin egen overbevisning av hvor farlig viruset er, ved å addere og multiplisere på tallenes faktiske størrelse?
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Hvor mange ganger skal man være nødt til å gjennomgå samme ting- som importsmitte. Der dere ikke har noe annet å bidra med enn kverulering. Som meningsløsheten i nasjonale tiltak, når situasjonen er ulik rundt om i landet. Kun kverulering. Som faren for langsiktige konsekvenser, der dere ikke har noe annet å komme med "tallene viser" - selv om de ikke kan vise noe som helst, siden det er snakk om nettopp "langsiktige konsekvenser".

    Da er konklusjonen; enten er dere jævla tett i nøtta, ellers så tror dere virkelig at kverulering nytter.
    Det er direkte pinlig å se presumtivt voksne folk oppføre seg som furtne fjortiser slik du gjør her.

    Dette var lenge en god diskusjonstråd. Den har riktignok vært krydret med dine ekstremt politisk fargede og tendensiøse mishagsytringer hele veien, og du er nummer #1 i å levere imbesile personangrep. Nå i det siste har tøvet fra deg og de andre sytekameratene tatt overhånd. Ekkokammertendenser. Dere fyrer opp hverandre med syting og slutninger som ikke henger på greip, klapper hverandre på skulderen uansett hvor lavmåls det som serveres er - og nå har dere tydeligvs sluttet å tåle motargumenter. Larson gir tommelopp til dette søppelinnlegget ditt, Dr Dong er mer opptatt av å fortelle hvor dårlig det må stå til med logikk og leseforståelse når man ikke gjør knefall for sytekameratenes sofisteri. Det eneste dere mangler er noen konspirasjonsteorier, så er pølsevevet komplett. Men det er vel bare å spinne litt mer over tema "alt er regjeringens skyld" så er dere i mål der også.
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.800
    Antall liker
    2.358
    Torget vurderinger
    2
    Nakstad, selveste ypperste- presten. Lyver så det renner.


    Feil fra Nakstad

    I NRK P1s program Radiokontakten 16. november deltok Espen Nakstad fra Helsedirektoratet. Flere har kommentert Nakstads påstander.

    Mange tusen har vært innlagt på sykehus, ifølge Nakstad (1:17:52). Riktig tall var ifølge Folkehelseinstituttet (FHI) 1464. Over 1000 personer har vært innlagt på intensiv avdeling, sier Nakstad (1:17:58). 288 er korrekt.

    I toppår med influensa har vi ca. 900 innleggelser, hevder Nakstad (56:40). Riktig tall for toppsesongen 2017-18: 7600 mennesker.

    Kan det tenkes at Nakstad rasjonaliserer sin egen overbevisning av hvor farlig viruset er, ved å addere og multiplisere på tallenes faktiske størrelse?
    Det tror jeg helt sikkert. Jeg stoler ikke på Nakstad;)
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.560
    Antall liker
    13.021
    Nakstad har kommentert den artikkelen, selvsagt vet han sånn ca til enhver tid hvor mange som er på intensiven i Norge pga Covid-19 (han er selv tidligere intensivlege, for øvrig).
     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.044
    Antall liker
    1.452
    Torget vurderinger
    1
    Dessverre har tråden sporet av i meningsløs konspitankegang og generell hat mot høyresiden og alt de står for. Det er fullt mulig å være kritisk til prioriteringer under denne pandemien basert på reelle argumenter, i steden for å gå i fullstendig paranoia og lire av seg den ene usakligheten etter den andre. Også helt meningsløst å tro at en annen regjering ville håndtert dette annerledes basert på rådene politisk stemning i Europa feb/mars 2020.

    Det er mer enn nok reelle argumenter å ta av. Feks har vi sett eksempler på gode diskusjoner rundt statistikk i denne tråden.
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.800
    Antall liker
    2.358
    Torget vurderinger
    2
    Dessverre har tråden sporet av i meningsløs konspitankegang og generell hat mot høyresiden og alt de står for. Det er fullt mulig å være kritisk til prioriteringer under denne pandemien basert på reelle argumenter, i steden for å gå i fullstendig paranoia og lire av seg den ene usakligheten etter den andre. Også helt meningsløst å tro at en annen regjering ville håndtert dette annerledes basert på rådene politisk stemning i Europa feb/mars 2020.

    Det er mer enn nok reelle argumenter å ta av. Feks har vi sett eksempler på gode diskusjoner rundt statistikk i denne tråden.
    Enig i endel av dette, selv om jeg personlig oppfatter noe av agitasjonen mot høyresiden fra noen av deltakerne med en liten dose humor også. Slik jeg ser det er mye av kritikken mot Høyres tilnærming til kåråna fullstendig berettiget. Fullstendig paranoia, usakligheter, ekstremisme og lignende oppfatter jeg dog at finnes på begge sider.

    Jeg tror fremdeles at en annen regjering ville ha agert ganske likt, både i mars 2020 og nå. Det hadde nesten vært bedre, da kunne jeg skreket og ropt om hvor forferdelig venstresiden er;)
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.550
    Antall liker
    15.572
    Torget vurderinger
    2
    Ville, gærne og sprø USA. Rapport fra det verst rammede fylket i den verst rammede delstaten i det verst rammede landet.

    Kan lyttes til, eller leses. Kommer fint gjennom HiFi-anlegget her.

    Velkommen til North Dakota. Det som rapporteres kan leses som en tur til Molboland.

     
    R

    rr30629

    Gjest
    Jeg tror fremdeles at en annen regjering ville ha agert ganske likt, både i mars 2020 og nå. Det hadde nesten vært bedre, da kunne jeg skreket og ropt om hvor forferdelig venstresiden er;)
    Tror heller ikke det hadde vært den store forskjellen, men nå er det ikke lenge til valget og en eventuell ny regjering vil overta både pandemi og tiltak så da får vi kanskje noen svar. Bare det ikke er AP med sitt overformynderi som kommer til makta. :cool:
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.560
    Antall liker
    13.021
    Bare det ikke er AP med sitt overformynderi som kommer til makta. :cool:
    Jeg tror (og håper) at siste året i Norge representerer peak overformynderi på veldig, veldig lang tid. Skal strengt tatt en del til å toppe dette.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.494
    Antall liker
    9.221
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Trengs mer kontroll ser det ut til.


    Utenlandsk arbeidskraft i Oslo går rett i produksjon eller sendes til bofellesskap med andre etter ankomst til Norge, ifølge Bygningsarbeidernes fagforening.

    Leder Joachim Espe for Bygningsarbeidernes fagforening sier til Vårt Oslo det ikke overrasker ham at det har blitt påvist koronasmitte ved flere byggeplasser.

    – Vi har sett eksempler på at innleid utenlandsk arbeidskraft blir satt rett i produksjon, eller blir sendt rett til bofellesskapet med felles dusj og kjøkken på brakka, sier han.

    Espe sier arbeidsgivere spiller på frykt arbeidstakere kan ha for å bli bøtelagt, og at folk derfor ikke forteller om lovbrudd. I tillegg frykter de å bli «svartelistet» og dermed miste jobbmuligheter i framtiden, om de står fram, ifølge fagforeningslederen.

    – Det resulterer i et dårlig stillingsvern. Det har vært hovedproblemet for arbeidet mot sosial dumping og arbeidskriminalitet lenge, og med bruddene på smittevernreglene har det manglende stillingsvernet blitt tydeligere igjen, sier Espe.

    På byggeplassen til Pressens hus i Oslo har flere titalls fått påvist koronasmitte, og i Bergen knyttes et smitteutbrudd i stor grad til byggeplassene Fantoft stasjon og Kronstad stasjon. Byrådet i Bergen har følgelig forbudt folk å jobbe på mer enn én byggeplass.
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.800
    Antall liker
    2.358
    Torget vurderinger
    2
    Jeg tror (og håper) at siste året i Norge representerer peak overformynderi på veldig, veldig lang tid. Skal strengt tatt en del til å toppe dette.
    Det håper jeg også. Problemet er at man nå har presedens for overformynderi, som kanskje kan bli satt igjen ved enhver ny mutant av ethvert virus som kan dukke opp og som potensielt kan forårsake at noen mister livet;)

    Et annet spørsmål er hvor lenge man skal drive med overformynderi denne gangen, vi runder snart ett år nå, og det er ingen tegn til endring.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    APe-klownene og deres kumpaners gjeninntog..... .... Det fantes en mye bedre en klistret i undergangen ved broen ved jernbanestasjonen i Drammen rundt 1970 men not 2 fine....

     
    Sist redigert:

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.156
    Antall liker
    5.085
    Det er direkte pinlig å se presumtivt voksne folk oppføre seg som furtne fjortiser slik du gjør her.

    Dette var lenge en god diskusjonstråd. Den har riktignok vært krydret med dine ekstremt politisk fargede og tendensiøse mishagsytringer hele veien, og du er nummer #1 i å levere imbesile personangrep. Nå i det siste har tøvet fra deg og de andre sytekameratene tatt overhånd. Ekkokammertendenser. Dere fyrer opp hverandre med syting og slutninger som ikke henger på greip, klapper hverandre på skulderen uansett hvor lavmåls det som serveres er - og nå har dere tydeligvs sluttet å tåle motargumenter. Larson gir tommelopp til dette søppelinnlegget ditt, Dr Dong er mer opptatt av å fortelle hvor dårlig det må stå til med logikk og leseforståelse når man ikke gjør knefall for sytekameratenes sofisteri. Det eneste dere mangler er noen konspirasjonsteorier, så er pølsevevet komplett. Men det er vel bare å spinne litt mer over tema "alt er regjeringens skyld" så er dere i mål der også.
    Denne tråden er et skoleeksempel på et ekkokammer, og har som du sier degenerert til miltrajøseposting av mishagsytringer. Tribalisme og skulderklapp er som vanlig fremtredende, pluss den typiske trålingen av nettet etter linker, artikler og innlegg som støtter opp under ens forhåndsbestemte narrativ. Det er i sannhet et trist skue.

    Det sagt så er det mye ved koronahåndteringen som reiser noen ganske grunnleggende spørsmål.

    Én ting er helsebyråkratiets rolle og avgrensing. Det synes som om helsemyndighetene gjør anbefalinger og i praksis har stor beslutningsmakt på områder som går langt utover deres kompetanseområder. Hvilket faglig grunnlag har FHI for å uttale seg om proporsjonaliteten til eller de menneskerettslige aspektene ved ulike koronatiltak? FHI har ekspertise på smittevern, men har de ekspertise innen samfunnsvitenskap, samfunnsøkonomi eller menneskerettigheter?

    Og en annen ting er hva det vi ser nå gjør med det liberale demokratiet på lang sikt. Vi stenger ned hele samfunnet og utreder portforbud og krigsliknende tilstander for noe som aldri på noe tidspunkt har vært i nærheten av å true vårt eksistensgrunnlag. Katta er ute av sekken, så hvor lett blir det å få den tilbake igjen? Er nedstenginger og sterke begrensinger på hvordan vi lever våre liv en unntaktstilstand, eller er det den nye normalen? Og i hvilken utstrekning har politikerne reflektert rundt dette?

    Og det henger igjen sammen med det faktum at vi trolig aldri blir kvitt dette viruset. Det har fått så stor utbredelse at det er mer sannsynlig enn ikke er at stadig nye mutasjoner vil gjøre dette til en ny sesongsykdom. Politikerne har til nå kun lagt planer for hvordan vi skal bli kvitt det, et mål som lener seg på et sviktende grunnlag om at vaksinering kan lede til virusets utryddelse. Så når begynner de å legge planer for hvordan vi eventuelt i fremtiden skal leve med det?

    Og så kan man diskutere medias rolle. Hvor konstruktivt er det for eksempel å lese opp dagens smittetall i hver eneste nyhetssending? Eller hvor mange som har dødd av denne sykdommen uten noen annen kontekst?

    Og hvis man vil dra det ut i det filosofiske så kan man også diskutere det moderne samfunnets fremmedgjøring av døden. Vi har på et noe bisart vis gjort døden til en fiende som skal bekjempes, men det er som alle vet en kamp vi for alltid vil være dømt til å tape. Så i hvor stor grad skal vi la kampen mot døden overta livet?

    Men jeg skjønner at det er morsommere å gjenta femti ganger om dagen at helseministeren er en dust, dag ut og dag inn, uke etter uke. Om noen blir så mye klokere av det er dog en annen sak.
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.800
    Antall liker
    2.358
    Torget vurderinger
    2
    Denne tråden er et skoleeksempel på et ekkokammer, og har som du sier degenerert til miltrajøseposting av mishagsytringer. Tribalisme og skulderklapp er som vanlig fremtredende, pluss den typiske trålingen av nettet etter linker, artikler og innlegg som støtter opp under ens forhåndsbestemte narrativ. Det er i sannhet et trist skue.

    Det sagt så er det mye ved koronahåndteringen som reiser noen ganske grunnleggende spørsmål.

    Én ting er helsebyråkratiets rolle og avgrensing. Det synes som om helsemyndighetene gjør anbefalinger og i praksis har stor beslutningsmakt på områder som går langt utover deres kompetanseområder. Hvilket faglig grunnlag har FHI for å uttale seg om proporsjonaliteten til eller de menneskerettslige aspektene ved ulike koronatiltak? FHI har ekspertise på smittevern, men har de ekspertise innen samfunnsvitenskap, samfunnsøkonomi eller menneskerettigheter?

    Og en annen ting er hva det vi ser nå gjør med det liberale demokratiet på lang sikt. Vi stenger ned hele samfunnet og utreder portforbud og krigsliknende tilstander for noe som aldri på noe tidspunkt har vært i nærheten av å true vårt eksistensgrunnlag. Katta er ute av sekken, så hvor lett blir det å få den tilbake igjen? Er nedstenginger og sterke begrensinger på hvordan vi lever våre liv en unntaktstilstand, eller er det den nye normalen? Og i hvilken utstrekning har politikerne reflektert rundt dette?

    Og det henger igjen sammen med det faktum at vi trolig aldri blir kvitt dette viruset. Det har fått så stor utbredelse at det er mer sannsynlig enn ikke er at stadig nye mutasjoner vil gjøre dette til en ny sesongsykdom. Politikerne har til nå kun lagt planer for hvordan vi skal bli kvitt det, et mål som lener seg på et sviktende grunnlag om at vaksinering kan lede til virusets utryddelse. Så når begynner de å legge planer for hvordan vi eventuelt i fremtiden skal leve med det?

    Og så kan man diskutere medias rolle. Hvor konstruktivt er det for eksempel å lese opp dagens smittetall i hver eneste nyhetssending? Eller hvor mange som har dødd av denne sykdommen uten noen annen kontekst?

    Og hvis man vil dra det ut i det filosofiske så kan man også diskutere det moderne samfunnets fremmedgjøring av døden. Vi har på et noe bisart vis gjort døden til en fiende som skal bekjempes, men det er som alle vet en kamp vi for alltid vil være dømt til å tape. Så i hvor stor grad skal vi la kampen mot døden overta livet?

    Men jeg skjønner at det er morsommere å gjenta femti ganger om dagen at helseministeren er en dust, dag ut og dag inn, uke etter uke. Om noen blir så mye klokere av det er dog en annen sak.
    Veldig gode og konstruktive spørsmål. Debatt rundt disse og flere andre overordnede spørsmål synes jeg mangler veldig (tildels bortimot totalt) rundt denne saken.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    ^ Det er flere eksempler på ekkokammer her på sentralen, på samme måte som på andre fora. Det virker som at det er enklere å se denne effekten når man sier seg uenig i et eller flere argumenter.

    Det er dessuten en rekke ting som er diskutert her, f.eks. på manglende eller ufullstendige tiltak, som etter en tid faktisk ble iverksatt, bare for sent. Det kalles kritisk tekning, og en evne til å løfte hodet over det vi blir servert av myndighetene. Det regjeringen kaller etterpåklokskap, som blir gjentatt også her inne, er i flere tilfeller en varslet katastrofe - som med rette er diskutert også her inne.

    Eksempel: Over en lengre tid var argumentet om at vi ikke hadde testkapasitet til å teste alle som kom over grensen. Dette ble gjentatt en rekke ganger av regjeringen og ble gjentatt her inne som et faktum.
     
    Sist redigert av en moderator:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn