Nei, det mener jeg ikke. Det jeg mener er at du bør kalle den dum fordi det er det du mener. At den er irrasjonell har ikke så mye med saken å gjøre, for alle beslutninger man tar når det er en pandemi og følgelig en uoversiktlig situasjon vil ha en stor grad av følelsesstyring, altså irrasjonalitet. Det er derfor ikke noe poeng i å påstå at regjeringen som besluttet nasjonale tiltak handlet irrasjonelt som en eller annen motsetning til hva alle andre gjorde samtidig, eller hva du gjør nå. Å påstå at beslutningene ble tatt i en eller annen rasjonell blackout og kun ble til som en reaksjon på en eller annen følelse, er håpløst lite generøst overfor dine medmennesker.
Jeg skjønner hva du prøver på, men dette er verken en logisk eller kausal kjede, og du forutsetter stadig at det er en moralsk forskjell på rasjonalitet og irrasjonalitet. Det bildet du setter opp her hviler på nettopp det. For det første er det ikke utelukkende irrasjonelt å ønske seg nasjonale tiltak. Flere av kommunene har sagt at de ønsker seg nasjonale tiltak fordi det gjør jobben deres lettere. Det er en helt rasjonell argumentasjon. For det andre, og som jeg har sagt allerede, er det ikke noe prinspielt problem at en beslutning har irrasjonelle komponenter, for alle beslutninger har irrasjonelle komponenter.
Hele karakteristikken din "nasjonale tiltak=irrasjonelle" forutsetter for det første at det ikke fins rasjonelle grunner til å ha nasjonale tiltak, og for det andre at de som tok beslutningen gjorde det i en slags blodtåke. Og sammenstillingen "nasjonale tiltak=irrasjonelle=vaksinemotstand" henger ikke på noe slags greip, fordi også vaksinemotstandere har en eller annen bevisst holdning til hva det er de driver med. Forskjellen mellom å ta gode og dårlige beslutninger ligger ikke i at de kan være rasjonelle eller irrasjonelle, men i om de er fornuftig tenkt eller ikke. Nasjonale tiltak var det (men kan selvfølgelig diskuteres), vaksinemotstand er det ikke.