Tja.Nesten fascinerende hvor lite du klarte å hente ut av den der...
Selv har jeg ingen tiltro lengre. Med de fantasitall som presenteres, strategien som har vært valgt òg vaksineapartheid.Enig i dette:
“What I am more worried about is a loss of trust in governments and public institutions for crying wolf."
Personlig har jeg ikke særlig mye tiltro verken til FHI eller Helsedirektoratet for tiden.
Det interessante her er produktet av sannsynligheten for sykehusinnleggelse gitt at man blir smittet og sannsynligheten for at man blir smittet. 40 % mindre sannsynlighet for innleggelse er en faktor på 0.6 (eller -4,4 dB siden vi er på HFS). Problemet er at omikron også er mer smittsomt. Dette går opp i opp hvis det er 67 % mer smittsomt enn delta, og presset på sykehusene blir det samme. -4,4 dB + 4,4 dB = 0 dB.Lägre risk för inläggning på sjukhus med omikron
Två studier som presenterats i Storbritannien tyder på att det är upp till 40 procents mindre risk för sjukhusinläggning för de som smittats av omikron jämfört med delta. Det rapporterar brittiska medier. ”Spännande resultat”, anser en svensk virolog.www.svd.se
Her tror jeg du regner deg litt bort.Det interessante her er produktet av sannsynligheten for sykehusinnleggelse gitt at man blir smittet og sannsynligheten for at man blir smittet. 40 % mindre sannsynlighet for innleggelse er en faktor på 0.6 (eller -4,4 dB siden vi er på HFS). Problemet er at omikron også er mer smittsomt. Dette går opp i opp hvis det er 67 % mer smittsomt enn delta, og presset på sykehusene blir det samme. -4,4 dB + 4,4 dB = 0 dB.
Problemet er at omicron ser ut til å være minst dobbelt så smittsomt som delta, kanskje fire ganger så smittsomt. Det er hhv +6 dB og +12 dB. -4,4 dB + 6 dB = +1,6 dB, og -4,4 dB + 12 dB = +7,6 dB. Det bør heller ha mye lavere sannsynlighet for alvorlig sykdom og sykehusinnleggelse for at dette skal gå bra, evt at smitteverntiltak får smittsomheten ned mot «bare» +4,4 dB vs delta.
NPR: A tantalizing clue into why omicron is spreading so quickly
Interessant dette. Er det egentlig slik at regjeringen kan gjøre som de vil uten begrunnelser?Det er nye tider
SMB varsler mulig massesøksmål mot regjeringen
Interesseorganisasjonen for små- og mellomstore bedrifter vil ha innsyn i beslutningsgrunnlaget bak skjenkestoppen.e24.no
regjeringen kan selvsagt ikke legge frem noe særlig fordi det ikke finnes. Det er ingen som vet hva som faktisk funker.
Ifølge FHIs seneste risikorapport er det 324000 voksne som ennå ikke har påbegynt vaksinering. 30000 av disse har gjennomgått covid, så det er ca 294000 helt ubeskyttede, avrundet 300k. FHI har også aldersfordelingen:Du er jo flink med tall - hvor mange innleggelser får vi om absolutt hver eneste antivaxer skulle bli smittet i løpet av 3 mnd?
Nå nevnte du vel i en tidligere post at sykehusplassene ikke var problemet, det var intensivplassene.Om nå alle de 300k ubeskyttede blir smittet i løpet av de neste tre månedene og de fortsatt har 3 % sjanse for sykehusinnleggelse, blir det 9000 innleggelser, eller ca 100 pr dag i gjennomsnitt. Gjennomsnittlig liggetid for covid-pasienter er 7,4 dager, så i gjennomsnitt vil det være 740 innlagte til enhver tid og ca 185 intensivpasienter bare fra denne gruppen. Til sammenligning er det 380 innlagte og 125 intensivpasienter med covid totalt pr i dag, hvorav ca 60 % tilhører denne gruppen uvaksinerte.
Jeg anser det for å være relativt sannsynlig, men tviler på om myndighetene vil innrømme det.Tenke seg til, mye bedre beskyttelse enn denne vaksinen girNy koronastudie viser at antistoffer er i kroppen ett år etter
Forskere er overrasket over fersk studie som viser at også mild sykdom gir beskyttelse lenge etterpå. – Dette en viktig studie, sier Helsedirektoratet.www.nrk.no
Du spurte bare om sykehusinnleggelser, men jeg la på et estimat på intensiv også for godt mål. Jeg har ikke forsøkt å vri tallene i noen bestemt retning, bare gjøre et enkelt estimat ut fra de forutsetningene du ga, peke ut hvilke antagelser som gjøres underveis, og si litt om usikkerheter i de antagelsene og hvordan det i så fall kan slå ut.Nå nevnte du vel i en tidligere post at sykehusplassene ikke var problemet, det var intensivplassene.
Nå regner jeg med at du har sørget for at alle tallene er på riktig side (altså at de blir store nok), og dette er tall for at absolutt alle uvaksinerte blir smittet i løpet av 3 mnd.
Min egen far var, om ikke sett i ettertid, så i alle fall da det skjedde et bra stykke inni faresonen. Han ble innlagt på sykehus, generelt skral på flere måter og 85 år gammel. Fikk heldigivs i seg tredje dose en uke før han ble smittet noe som sikkert var godt medvirkende til at det gikk så greit som det gjorde. For mammas (78) del ble det som en veldig mild forkjølelse takket være BionTech/Pfizer. Hadde det ikke gått som det gikk for pappa ville det vært trist for familien og andre pårørende, men ikke en nyhetssak. Det hadde det vært for et år siden. Det er den store forskjellen.En kollega mistet sin far for på 77 for en ukes tid siden. Akkurat nå føler jeg meg ikke truffet av din kritikk, selv om jeg lot være å regne på forventet antall døde antivaxxere her ovenfor.
Er vel helst der det ligger, ja.^ i tillegg så er det også medias natur å hype opp tema som skaper klikk, og flokken får et endimensjonalt syn på verden, inkludert ekspertene.
Men vi har bedre helse enn mange land i Europa? Nå ser jeg helt bort fra coronaen altså. Men noe er galt, helt klart. Men min far er på sykehus nå, ikke corona relatert. Han kom raskt inn, enerom og er fornøyd med "servicen". Ikke i Oslo han ligger da...Og vi snakker om et land som var relativt fattig i 1980, 40 år senere er vi verdens rikeste land, men akk et offer for politikere som nærmest får en go' følelse i benklærne av å vedta foretaksmodeller og outsourching. De siste regjeringer burde skamme seg så inn i helvete. Det er ikke lenger stuerent og si; " Ta dere sammen" men det er absolutt på sin plass.
Hele folket som gissel
Viruset har på nytt tatt hele folket som gissel. Det avslører sviktende beredskap og et helsevesen på leirføtter, skriver John O. Egeland.www.dagbladet.no
Sakens kjerne;
"I 1980 hadde Norge ca 22 000 somatiske sykehussenger. I dag, med 1,3 millioner flere og eldre innbyggere, er antallet ifølge Statistisk sentralbyrå redusert til rundt 11 000. I 1980 betjente ei sykehusseng cirka 180 innbyggere, i dag må 490 dele på denne senga. Sammen med Sverige er dette det laveste nivået i Europa."
Håper det går bra med senior.Men vi har bedre helse enn mange land i Europa? Nå ser jeg helt bort fra coronaen altså. Men noe er galt, helt klart. Men min far er på sykehus nå, ikke corona relatert. Han kom raskt inn, enerom og er fornøyd med "servicen". Ikke i Oslo han ligger da...
Min mor fikk slag i 1968. Hun måtte ligge helt i ro på sykehuset i to måneder før hun såvidt kunne begynne å trene, forsiktig. Hun ble aldri restituert...Og vi snakker om et land som var relativt fattig i 1980, 40 år senere er vi verdens rikeste land, men akk et offer for politikere som nærmest får en go' følelse i benklærne av å vedta foretaksmodeller og outsourching. De siste regjeringer burde skamme seg så inn i helvete. Det er ikke lenger stuerent og si; " Ta dere sammen" men det er absolutt på sin plass.
Hele folket som gissel
Viruset har på nytt tatt hele folket som gissel. Det avslører sviktende beredskap og et helsevesen på leirføtter, skriver John O. Egeland.www.dagbladet.no
Sakens kjerne;
"I 1980 hadde Norge ca 22 000 somatiske sykehussenger. I dag, med 1,3 millioner flere og eldre innbyggere, er antallet ifølge Statistisk sentralbyrå redusert til rundt 11 000. I 1980 betjente ei sykehusseng cirka 180 innbyggere, i dag må 490 dele på denne senga. Sammen med Sverige er dette det laveste nivået i Europa."