Medisin og helse Corona

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • U

    Utgatt24668

    Gjest
    Du lener deg til selvfølgeligheter her, RRR. For de fleste av oss er tiltaksbyrden verre enn sykdommen. Sånn må det være når man forsøker, og langt på vei lykkes, med å begrense smittespredning.
    Om vi er enige om at dette er selvfølgeligheter - så er det ikke alene et suksesskriterie at vi klarer å stoppe smitten. Vi må evne å gjøre der med minimal skade. I henhold til ulike fagmenneskene så er beslutningsgrunnlaget vaklende, med påfølgende unødvendig tiltaksbyrde.

    Dette betyr at selv om vi får ned smitten - så lykkes vi ikke med noe som helst. Om medisinen dreper pasienten så gir den ingen mening.

    Dette er også selvfølgeligheter, men det er pokke som et behov for å oppklare det likevel.

    Et eksempel på galskapen er at Nidarosdomen kun får tatt inn 50 mennesker til julegudstjeneste . Til info er det en av nord Europas største kirker, med god takhøyde. Mange er ensomme i julen. Å i praksis stenge kirker med svært god plass i julen er 100% galskap med stor byrde for de som trenger det, basert på en idiot som har satt makstak på 50 stk.

    Begynner du å forstå tegningen?
     

    FredrikC

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.08.2009
    Innlegg
    905
    Antall liker
    371
    Torget vurderinger
    5
    Jeg er helt ubekymret for min egen trygghet; Jeg er 32 år, god helse, ikke overvektig og fullvaksinert. Likevel har jeg ingen problemer med å forstå vi må gjøre noen tiltak for å dempe toppene i en pandemi frem til vi har tilstrekkelig immunitet og kontroll på konsekvensene. Det å reagere litt før det er kritisk har generelt sett vært en meget god strategi om man ser på de økonomiske konsekvensene for forskjellige land. Det samme tror jeg gjelder de psykiske. Nedstengningene kan som regel bli kortere og mildere om man innfører tiltak før viruset er i for mange individer om gangen.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.574
    Antall liker
    3.770
    Torget vurderinger
    96
    5 milloner er uansett et mye mer realistisk tall, enn andre vi har fått presentert.

    Likevel ville en betydelig andel av disse dødd av andre ting, dersom covid-19 ikke hatt vært årsaken. Så det reelle tallet er jo langt mindre.
    Mange land har dårlige systemer for å fange opp og registrere corona relaterte dødsfall. Gjerne folkerike land med mye smitte og død. Totalt antall døde i verden er sikkert det doble av hva statistikken sier, og selv det er nok et forsiktig estimat.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.895
    Antall liker
    8.889
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Tallet ligger trolig mellom 10 og 20 millioner. Og still counting....
    Dette er jo globale tall - og mitt inntrykk er vel at global elendighet ikke opptar oss så veldig her inne. Derfor synes jeg det er litt merkelig at dette er noe man plutselig er veldig opptatt av.


    Noe sitater herifra:
    Nesten halvparten av alle barn som dør før fylte 5 år, dør på grunn av underernæring. Det tilsvarer 3 millioner barn hvert år.


    Dårlig kosthold og matvaner starter fra en veldig tidlig alder. 2 av 3 barn mellom seks måneder og to år mangler den riktige næringen en raskt voksende barnekropp og hjerne trenger.

    Dette hindrer barnets hjerne i å utvikle seg. Dette fører igjen til lærevansker, et dårlig immunsystem, flere infeksjoner og i noen tilfeller, død. Kosthold uten tilstrekkelig næring er faktisk en av vår tids ledende årsak til barnedødsfall verden over.

    Covid-19 har forverret situasjonen for de barna som allerede var mest utsatte. Underernærte barn får ikke den hjelpen de trenger fordi helsestasjoner er stengt. For mange barn er skolematen dagens eneste måltid, som de ikke får når skolen er stengt. Omsorgspersoner har mistet inntekt, og får ikke kjøpt mat. I verste fall blir barn overlatt til seg selv når familiemedlemmer blir syke eller dør.

    5 MILLIONER BARN BLE BEHANDLET AV UNICEF FOR AKUTT UNDERERNÆRING I 2020
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.622
    Antall liker
    2.743
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Absolutte tall er uinteressante når du sammenligner steder med veldig forskjellige innbyggertall.

    Når skal det sige inn at i resten av landet har man hele tiden klart å få ting raskt under kontroll, uten særlig alvorlig sykdom og død?
    tenker du på absolutte eller relative tall? Hvor tenker du det ikke har seget inn?

    På tide å ta på logikk- brillene. Legge fra seg kalkulatoren og bruke hodet.
    Det er du som nevner tall… og ber oss la være å tenke på tall… så hva skal vi tenke på da?
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.784
    Antall liker
    9.432
    Sted
    Trondheim
    Det er vel liten grunn til å drive en intens diskusjon med de som sier at "det er min frihet som betyr noe. Hva det betyr for andre driter da jeg i". De er ikke mottagelige for argumenter - det er anarki de vil ha.

    Jeg regner jo også med at disse som ikke vil ta vaksine fordi de "ikke vet hva det er som sprøytes inn" heller ikke går til legen og tar andre medisiner. De nekter helt sikkert behandling hvis de skulle bli syke og bli lagt inn på sykehus for behandling. Der vet man i hvert fall ikke hva som blir puttet i kroppen.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    35.017
    Antall liker
    19.856
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Mange land har dårlige systemer for å fange opp og registrere corona relaterte dødsfall. Gjerne folkerike land med mye smitte og død. Totalt antall døde i verden er sikkert det doble av hva statistikken sier, og selv det er nok et forsiktig estimat.
    Uansett hvor mange døde det vil vise seg å være på verdensbasis, har det liten relevans for strategien i Norge.

    Det gir ingen mening med nasjonale tiltak, for en situasjon som kun (muligens) er alvorlig i Oslo og Viken. Som RRR var inne på; å stenge Nidarosdomen for flere enn 50 er ren idioti. Det er "tenk på et tall". Hadde begrensninger feks vært satt etter størrelse og antall plasser til vanlig, hadde det- til nød vært forståelig. Og slik er det over hele linja. At smittetrykket i en bygd på 100 har 3000 smittede pr 100 000 er latterlig å bruke som begrunnelse for strenge tiltak. Nok en gang; "tenk på et tall".

    Jeg stoler ikke på noen som bruker kalkulator, i stedet for øyne, ører og hodet.
     

    Gusto

    Studio Målnes
    Ble medlem
    01.01.2020
    Innlegg
    322
    Antall liker
    327
    Sted
    Tyin Jotunheimen
    Torget vurderinger
    0
    Men det er egentlig stikk motsatt. Enten har en pasient viruset eller ikke. Små mengder virus skal også detekteres. Det vi ønsker svar på er om pasienten har viruset eller ikke.

    Testen har en viss sensitivitet og spesifisitet, hhv sannsynlighet for å gi et korrekt positivt svar hvis pasienten har viruset, og sannsynlighet for å gi et korrekt negativt svar hvis pasienten ikke har viruset.

    Spesifisitet bestemmer også antall falske positive, som 100 % - spesifisitet. Til å begynne med var man litt usikker på hvor gode PCR-testene var, men resultatene fra praktisk bruk viser at de er veldig gode. Når vi ser 99,8-99,9 % negative resultater kan ikke spesifisiteten være dårligere enn det. Da antar vi at alle positive resultater i den perioden var falske, og det var de nok ikke, men det setter et tak for hvor mange falske positive vi vil få med et visst antall prøver. Mindre enn 0,1-0,2 % av alle prøvesvar.

    La oss si at testen har erfaringsbaserte 99,9 % spesifisitet og vil gi 0,1 % falske positive. La oss også si at det er 0,1 % av befolkningen som bærer på viruset, og at vi tester 1000 tilfeldige personer. Da vil vi forvente å ha 1 reell positiv og få 1 falsk positiv, tilsammen 2. Så når vi screener etter et sjeldent virus vil andelen falske positive bli en høy andel av de positive testresultatene, i dette eksemplet 50 %. Det bør man ta hensyn til når man bruker dette til screening ved lave smittetall, som WHO også påpekte.

    Derimot, når vi ser 5, 10 eller 15 % positive resultater vet vi at de 0,1 % falske positive bare er avrundingsfeil og knapt nok det. Det har ingen praktisk betydning om det reelle tallet er 15,0 % eller 14,9 %. Når det er mye virus i omløp gir testen mer presise resultater. Antallet falske positive blir en lav andel av alle positive resultater. Slik det er nå brukes PCR-testen mest til å bekrefte diagnose for noen som har symptomer eller har avlagt en positiv hurtigtest, og man kan rolig gå ut fra at den gir dønn riktig fasitsvar.

    Hvis en lege skal bruke den til å diagnostisere en pasient som kommer inn på kontoret med mistenkelige symptomer er den også evig god nok. Hvis legen i utgangspunktet tror det er 50/50 om dette er corona eller forkjølelse er en test med 99,9 % spesifisitet fantastisk bra. Legen er tilnærmet helt sikker på å stille rett diagnose.

    Så, hva var feil i Hammarskjolds blogg-post? Mest at han gikk ut fra «tenk på et tall»-metoden og mente at det hadde noe med virkeligheten å gjøre. Da blir konklusjonen hans like frikoblet fra virkeligheten. Deretter later han som om WHOs kommentar om screening ved lave smittetall fortsatt gjelder ved høye. Det stemmer jo ikke. Regnestykket som sådant er forsåvidt riktig. Jeg har selv gjort tilsvarende eksempler her inne med 99 % som utgangspunkt og vist hvordan det vil slå ut. Men heldigvis er det ikke slik de virkelige tallene er.
    Han refererer jo til studie fra Finland Merk reff 6 og 7
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.895
    Antall liker
    8.889
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Sannsynligvis så er det en utflating og nedgang i antall tilfeller av Delta du ser på grafen. Vi stengte ned pga. faren for Omikron. Smittespredningen av Omikron ser vi ikke i grafen over. Omikron kan stige ganske kraftig, gjemt under den nedadgående Delta-trenden.

    Men det ser ut til at tiltakene har vært vellykket.
    Kartet stemmer fortsatt ikke med terrenget. De som kan dette sier at man ikke ser effekten av tiltak før det har gått en uke. Er du uenig i det? Det er jo mye av argumentet for denne "føre-var" strategien - at det tar tid før tiltakene virker-. Hvis ikke - kunne man jo vente med å stramme inn til smitten hadde steget til ukomfortabelt nivå.

    Det kan jo være ting vi ikke har fått med oss her (mtp omirkon) men en økning fra 1350 tilfeller i uke 49 til 2223 tilfeller i uke 50 tyder ikke på dobling 2-3 ganger i uken. Og hvis tiltakene som ble innført tidligere i desember var så gode - så virker det veldig overilt å innføre mye strengere tiltak.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    35.017
    Antall liker
    19.856
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    FHI: INGEN CORONAINNLAGTE MED OMIKRONVARIANTEN

    Både FHI og Helsedirektoratet opplyser at de ikke kjenner til at noen av coronapasientene som i dag er innlagt på sykehus, har omikronvarianten.

    – Vi har ikke fått meldt inn noen hittil. Det betyr at dersom det ikke har blitt meldt inn noen nå nettopp, er det ingen av coronapasientene som er smittet av omikron, sier FHI-direktør Camilla Stoltenberg på spørsmål fra NTB.

    – Vi har heller ikke fått noen meldt inn til oss, tilføyer helsedirektør Bjørn Guldvog.

    Tirsdag var det 337 coronapasienter innlagt på sykehus – 36 færre enn dagen før.

    ....

    Omikron, i Norge, er skrekkelig farlig.
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.622
    Antall liker
    2.743
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Jeg stoler ikke på noen som bruker kalkulator, i stedet for øyne, ører og hodet.
    har du regnet ut hvor mange covid-syke hvert sykehus tåler? Uavhengig av hvordan intensivkapasiteten burde vært, er det noen materielle rammer her som øyne, ører eller hode ikke kan komme rundt.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    35.017
    Antall liker
    19.856
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    har du regnet ut hvor mange covid-syke hvert sykehus tåler? Uavhengig av hvordan intensivkapasiteten burde vært er det noen materielle rammer her som øyne, ører eller hode ikke kan komme rundt.
    Da er det bare å henvise til influensasesongen 2017-18, 7600 innlagte.

    Dette tilsier at "krisen" er ikke-eksisterende. Den skyldes frykt, ikke reelle forhold.
     

    Wergeland

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.05.2009
    Innlegg
    1.073
    Antall liker
    63
    Torget vurderinger
    1
    Kartet stemmer fortsatt ikke med terrenget. De som kan dette sier at man ikke ser effekten av tiltak før det har gått en uke. Er du uenig i det? Det er jo mye av argumentet for denne "føre-var" strategien - at det tar tid før tiltakene virker-. Hvis ikke - kunne man jo vente med å stramme inn til smitten hadde steget til ukomfortabelt nivå.

    Det kan jo være ting vi ikke har fått med oss her (mtp omirkon) men en økning fra 1350 tilfeller i uke 49 til 2223 tilfeller i uke 50 tyder ikke på dobling 2-3 ganger i uken. Og hvis tiltakene som ble innført tidligere i desember var så gode - så virker det veldig overilt å innføre mye strengere tiltak.
    Ja, det går nok minst en uke før man ser effekten av tiltakene. Det er kanskje første runde med tiltak vi ser effekten av nå. Også er det opplagt at høyt smittenivå og mange sykehusinnleggelser har en effekt. "Folk flest" følger med på risikoen for å bli smitta og endrer sin atferd FØR myndighetene iverksetter sine tiltak.
     
    Sist redigert:

    Wergeland

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.05.2009
    Innlegg
    1.073
    Antall liker
    63
    Torget vurderinger
    1
    Eldrebølgen rammer oss hardere enn Covid.


    "Det er én hendelse som har gjort mer inntrykk enn noe annet under mine fire – relativt sett korte – år som sykepleier på Gastromedisin på Ullevål. Det var da en uhyre skrøpelig 102 år gammel mann skulle hjem etter å ha blitt behandlet for influensa. Han hadde forsikret om at datteren var så flink til å hjelpe, så det ble bestemt at han ikke trengte sykehjemsplass, men kunne klare seg med hjemmesykepleie. Det er dette en kaller fritt valg og brukermedvirkning, Da datteren fikk vite at faren skulle hjem, ble hun desperat. Hun var åttien år gammel, fortalte hun, og så dårlig at hun selv snart burde på gamlehjem. Da pasienttaxien endelig kom – de er ofte noen timer forsinket – måtte vi bære den utslitte gamle mannen ut i taxien. Og så dro de av sted i det iskalde februarmørket. Den pergamentmagre halvsovende hundreogtoåringen, med sin gråtende åttien år gamle datter. Utskrevet til hjemmet, som det så fint heter.

    Dette skjedde vinteren 2018, midt i influensatida. Da var det virkelig kaos hos oss – langt verre enn nå - med mange syke ansatte og gult dråpesmitteutstyr nedover hele korridoren. På de tretten ukene influensaen herjet, var det 7600 sykehusinnleggelser, med en topp på 700 pasienter samtidig og en dødelighet på 1400. Det er mer enn hundre døde i uka.

    Langt flere enn de sju corona-døde per dag som nylig ble avisoverskrift."
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.814
    Antall liker
    2.377
    Torget vurderinger
    2
    FHI: INGEN CORONAINNLAGTE MED OMIKRONVARIANTEN

    Både FHI og Helsedirektoratet opplyser at de ikke kjenner til at noen av coronapasientene som i dag er innlagt på sykehus, har omikronvarianten.

    – Vi har ikke fått meldt inn noen hittil. Det betyr at dersom det ikke har blitt meldt inn noen nå nettopp, er det ingen av coronapasientene som er smittet av omikron, sier FHI-direktør Camilla Stoltenberg på spørsmål fra NTB.

    – Vi har heller ikke fått noen meldt inn til oss, tilføyer helsedirektør Bjørn Guldvog.

    Tirsdag var det 337 coronapasienter innlagt på sykehus – 36 færre enn dagen før.

    ....

    Omikron, i Norge, er skrekkelig farlig.
    Men vi stenger ned til påske likevel, greit å være på den sikre siden;)
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.694
    Antall liker
    35.668
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Han refererer jo til studie fra Finland Merk reff 6 og 7
    Hvilken del av «false negative rate» er det du ikke forstår i den artikkelen?

    1640096906877.png

    Ikke et ord om hverken selectivity eller false positive der. Om noe tilsier den at PCR-testene undervurderer hvor mange smittede det er, og at de tallene som rapporteres i media er for lave.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.581
    Antall liker
    9.768
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Asbjørn: Enten skjønner man det, eller så forstår man at man ikke skjønner det, og overlater det til de som gjør det.

    Dessverre er det en tredje opsjon som litt for mange velger å følge.

    PS; Uansett hva man mener om innstramningene rent generelt, er forbudet mot å ta seg ett glass øl eller vin i en restaurant der man ellers har lov til å sitte å spise, ubegripelig. Hvis man ønsker at restaurantene skulle stenge ned, kunne man like gjerne forbudt de å holde åpne. Men det er vel kanskje juridisk tvilsomt, og ville utløst erstatningskrav. Likevel lar dette seg bare begripe som et ønske om at folk ikke skal gå på restaurant.
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: MML

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.622
    Antall liker
    2.743
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Da er det bare å henvise til influensasesongen 2017-18, 7600 innlagte.

    Dette tilsier at "krisen" er ikke-eksisterende. Den skyldes frykt, ikke reelle forhold.
    Dette poenget er bare godt dersom influensa og covid er samme sykdom med samme behandling og ressursbehov. Det er de ikke.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.890
    Antall liker
    4.333
    Jeg skjønner det, og har heller absolutt ingen målsetning om å forsøke å overbevise Bx om noe som helst;)
    Jeg lar meg overbevise stadig vekk. Men fortrinnsvis når det legges frem bevis. Og der har jo du og lars_erik meldt dere ut.
     
    K

    Khanate

    Gjest
    Dersom du forventer at jeg, som kreftpasient og med famile som er utsatt, skal ha den minste forståelse for at du skal slippe å bruke maske og vaksinere deg, så har du misforstått relativt mye av frihetsbegrepet. Men jeg regner med at det er DIN frihet vi snakker om her, ikke andres.
    Jeg har ingen planer om å endre på noe som helst pga din sykdom. Du har åpenbart store forventninger til hvilke offer folk skal gjøre for din skyld. I øvrig ønsker jeg deg god bedring.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Jeg er helt ubekymret for min egen trygghet; Jeg er 32 år, god helse, ikke overvektig og fullvaksinert. Likevel har jeg ingen problemer med å forstå vi må gjøre noen tiltak for å dempe toppene i en pandemi frem til vi har tilstrekkelig immunitet og kontroll på konsekvensene. Det å reagere litt før det er kritisk har generelt sett vært en meget god strategi om man ser på de økonomiske konsekvensene for forskjellige land. Det samme tror jeg gjelder de psykiske. Nedstengningene kan som regel bli kortere og mildere om man innfører tiltak før viruset er i for mange individer om gangen.
    Dette er dessverre feil i dag. Det var riktig da vi hadde ingen vaksine og med aggressive virus ved døren. Nå får vi mutasjoner med mildere sykdomsforløp og med et høyt antall vaksinerte. Vi må leve med viruset, og derfor er copy paste av Erna feil medisin. I første omgang betyr dette en justering av dagens tiltak, på kort sikt på de komme med en strategi som baserer seg mer på de totale samfunnseffektene og som vekter excelrytterne på smittetall mindre.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.895
    Antall liker
    8.889
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Dette poenget er bare godt dersom influensa og covid er samme sykdom med samme behandling og ressursbehov. Det er de ikke.
    Tja - de har en del fellestrekk - og det skulle være mulig å kunne trekke noen sammenligninger. Jeg ser jo at mange liker å argumentere for at dette er helt nytt/noe helt annet/osv. Men både smittsomhet og sykebelastning er innenfor rammene i pandemiplanen. Og nå som befolkningen er vaksinert - så er vel sykdomspotensialet også redusert til noe i størrelsesorden "tøff influensasesong".
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.890
    Antall liker
    4.333
    Et eksempel på galskapen er at Nidarosdomen kun får tatt inn 50 mennesker til julegudstjeneste . Til info er det en av nord Europas største kirker, med god takhøyde. Mange er ensomme i julen. Å i praksis stenge kirker med svært god plass i julen er 100% galskap med stor byrde for de som trenger det, basert på en idiot som har satt makstak på 50
    Jeg synes «galskap» er et altfor sterkt ord her. Men dette virker uforholdsmessig. Jeg synes også de ha hatt en klønete hånd med utelivsbransjen.

    Treffsikkerheten kunne helt sikkert vært bedre, men svartmalingen og den selektive historiefortellingen til sytekameratenehar jeg ikke sansen for. Det siste kommer sikkert som en stor overraskelse 😅
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Mange land har dårlige systemer for å fange opp og registrere corona relaterte dødsfall. Gjerne folkerike land med mye smitte og død. Totalt antall døde i verden er sikkert det doble av hva statistikken sier, og selv det er nok et forsiktig estimat.
    dobbelte ? Hva med å gange med pi? Eller antall disipler ?

    For det første er det nok mange feilregistrerte som har dødd med, men ikke av, covid. Videre er det helt sikkert mange i Sør Amerika og Asia samt Afrika som ikke er registrert. I utviklingsland er snittalderen lavere, med færre dødsfall. Jeg tror dagens tall er mer presist enn å gange opp med et fiktivt tall.
     

    FredrikC

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.08.2009
    Innlegg
    905
    Antall liker
    371
    Torget vurderinger
    5
    Dette er dessverre feil i dag. Det var riktig da vi hadde ingen vaksine og med aggressive virus ved døren. Nå får vi mutasjoner med mildere sykdomsforløp og med et høyt antall vaksinerte. Vi må leve med viruset, og derfor er copy paste av Erna feil medisin. I første omgang betyr dette en justering av dagens tiltak, på kort sikt på de komme med en strategi som baserer seg mer på de totale samfunnseffektene og som vekter excelrytterne på smittetall mindre.
    Det er ikke dessverre feil, det er forhåpentligvis feil!

    Forskjellen er bare at jeg inbiller meg ikke at vi vet nok om Omikron etter en uke eller to med viruset i Norge. Risiko er ikke det samme som sansynlighet som manger virker å tro her. Noen tidlige rapporter i Sør-Afrika er for lite grunnlag til å bare la det stå til fordi vi begynner å bli trøtte av tiltak. Basert på det vi hadde av data var indikasjonen betydelig økt smitsomhet og lavere beskyttesle fra vaksinene, særlig før en 3 dose. Når det nå virker som Omikron fører til ganske mye færre innleggelser så er det lov å håpe at dette er starten på at vi kan slippe viruset løs og få opp immuniteten, men dataene på dette er usikre. Vi vet ikke nok om variablene i likningen enda. Det vi viste var at vi fra før hadde mye smite pga delta og mange innlagte på sykehus pga lufteveisinfeksjoner.
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: Bx
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Jeg synes «galskap» er et altfor sterkt ord her. Men dette virker uforholdsmessig. Jeg synes også de ha hatt en klønete hånd med utelivsbransjen.

    Treffsikkerheten kunne helt sikkert vært bedre, men svartmalingen og den selektive historiefortellingen til sytekameratenehar jeg ikke sansen for. Det siste kommer sikkert som en stor overraskelse 😅
    Det er lett å se lett på dette hvis man sitter hjemme i godstolen og klør seg på magen og pusser på rørene sine, med god lyd på anlegget.

    Men det er ikke «uforholdsmessig» å nekte folk adgang til kirken i høytiden. Det er respektløst og uten ingen forankring i faglige råd fra de som kan faget. Mange er ensomme - noe de driter i - fordi excelmodellen tilsier at Omikron har ninja-egenskaper som aldri før er sett.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    35.017
    Antall liker
    19.856
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    ^^ Jeg tror heller det er på tide å forby alle med mer enn karakteren 3 i matematikk å jobbe i FHI, Helsedirektoratet, Storting og regjering. Tall- nerder gjør for mye ugang, og har blitt et samfunnskritisk problem.

    Det samme gjelder selvsagt opptak til høgskoler og universitet.
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.814
    Antall liker
    2.377
    Torget vurderinger
    2
    Jeg lar meg overbevise stadig vekk. Men fortrinnsvis når det legges frem bevis. Og der har jo du og lars_erik meldt dere ut.
    Skarpe ord og fronter i dette dessverre. Vi mener nok at det er andre som har meldt seg ut;)
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.814
    Antall liker
    2.377
    Torget vurderinger
    2
    ^^ Jeg tror heller det er på tide å forby alle med mer enn karakteren 3 i matematikk å jobbe i FHI, Helsedirektoratet, Storting og regjering. Tall- nerder gjør for mye ugang, og har blitt et samfunnskritisk problem.

    Det samme gjelder selvsagt opptak til høgskoler og universitet.
    Man ser vel innimellom at de som er ekstremt gode med tall er dårlige på andre felt, feks sosiale ferdigheter og tilhørende vurderinger;)
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    35.017
    Antall liker
    19.856
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Man ser vel innimellom at de som er ekstremt gode med tall er dårlige på andre felt, feks sosiale ferdigheter;)
    Hadde vi enda hatt noen som var gode på tall, både her inne, i FHI, Helsedirektoratet og regjering 🤔

    Ikke øvelsen "tenk på et tall".
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.737
    Antall liker
    10.318
    Hadde vi enda hatt noen som var gode på tall, både her inne, i FHI, Helsedirektoratet og regjering 🤔

    Ikke øvelsen "tenk på et tall".
    Mener du seriøst at du ikke har oppdaget de som er gode på tall i våre debatter på HFS..?? Her finner vi opptil flere eksempler på folk som sitter med stor kompetanse på flere varianter av tallknusing.
    (Jeg er selv ikke blant dem, bare for å være tydelig på akkurat det)
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.394
    Antall liker
    9.361
    Sikkert noen som er flinke men så lenge folk er mest ivrig på å presentere tall/kurver som støtter eget synspunkt så blir det ikke så veldig interessant.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    35.017
    Antall liker
    19.856
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Titt litt på denne, så fremkommer det litt mer info om hvorfor og hvordan:
    Må si det igjen; og så?

    Krisen er, i verste fall, eksisterende i Oslo og Viken. Det gir ingen som helst grunn til å ha inngripende tiltak over hele landet.

    Det er den samme hjerneblødning, om og om igjen, hos våre myndigheter. Og det finnes tydeligvis ingen kur mot den.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn