C
Cyber
Gjest
Nettopp. Jeg snakket med en god venn på en annen skole. Superflink kar. 28 år i skolen, inspektør og trinnleder. Kunne blitt "hva som helst". Han hadde en utrolig sløv elev som sloss, herjet og ikke kunne en ting. Satt og halvsov gjennom tre år på skolen. Det kan selvsagt ha sine årsaker. Kom inn på rørlegger, 3 år etterpå tjente han mer enn min bekjente inspektør.Det er ikke så mye bedre i akademia. Vi uteksaminerer kandidater som går rett ut i begynnerstillinger som får bedre begynnerlønn enn vi som utdannet dem har etter 30 år på universitetet. Og amanuensis/førsteamanuensis ved universitetet har den samme lønn som lektor i videregående skole.Ja, jeg kan ikke fatte at det er mangel på mattelærere i skolen. Da jeg tok min relativt fyldige realfagsutdannelse var startlønnen etter 5 år på universitet 319 000. Bestekameraten min gikk på 3-årig ingeniør og gikk rett ut i fast jobb med 750 000 i lønn. Tror han tippet over millionen i år. Kan ikke fatte at de mangler mattelærere. Har jeg angret noengang...tja...En liten perle fra kunnskapsministeren i forbindelse med Pisaundersøkelsen " Dårlig,.. blablabla,.. de rødgrønne.. blabla.., ødelagt blabla, En av fire, ja, nesten så mange som en av fem elever har problemer med matamatikk"
Nå har jo Erna som uttalt mål å rekruttere lærere blant de beste ut fra VGS i 2020 så nå skjer det nok mirakler snart.
Og så tror de at de flinkeste elevene går til skolen nå som utdannelsen har blitt lengre.
Skal de trekke noen må lønna opp 150-200 tusen. Minst. Man kan synes hva man vil om det, men er målet å trekke flinke folk er det eneste medisin. Alt dette andre er bare tull. Videreutdanning og kursing av lærere kan man utifra Hatties undersøkelser se har svært liten effekt. De aller fleste er faktisk svært kompetente, det er andre faktorer som spiller inn.
Det er også store samfunnsmessige endringer som blir forfektet som ike har noe direkte med skolen å gjøre.