Politikk, religion og samfunn Dårlig kvalitet på norsk grunnskole?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • C

    Cyber

    Gjest
    Ja, men problemet idag er jo at det finnes nesten ikke lærerkrefter å få tak i. Og de som finnes, lokalt hos oss ihvertfall, har RLE, 3 fag som alle begynner på samfunn- eller sosio- og en halvårsenhet i norsk tatt på Gran Canaria. (Sånn for å sette det på spissen).

    Vil de ha fagfolkene inn, de med 2 år matte og 2 år fysikk f.eks. så nytter det ikke å tro en lønn under 400 000 skal friste dem. Legg til null frynsegoder eller bonuser og ørten rapporter som må skrives og et hav av eviglange møter med snakkesalige damer i 55+-alderen som lurer på om huskestativet utenfor skal være grønt eller blått - da tror jeg de tenker i andre baner rimelig kjapt.
    Så lenge lønnsfastsettelsen foregår som den gjør i dag er det ikke spesielt sannsynlig at organisasjonene vil tillate lærerne betydelig større økninger og resultater enn de andre offentlige ansatte. Det ville det blitt alvorlig mye bråk, konflikt, streik og spetakkel av. Så når man er med i det systemet så fanger bordet.
    Selvsagt - poenget er at så lenge lønna er status quo så vil dette bare fortsette veien det går i dag. Det er eneste løsning.
    De som ble lærere på 70 og 80 tallet, som er ryggraden i skolen enda, går ut på AFP i løpet av få år og de blir ikke erstattet - og blir de så er det ikke av realister og heller av ufaglærte vikarer. Var det ikke 1 300 000 timer i året som ble utført av ufaglærte?
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Om det er for få kvalifiserte lærer så må man se på forskjellige måter å kompensere for det på.

    Om vi ser bort i fra det langsiktige perspektivet om å gjøre det mer attraktivt å velge yrket, kan vi kanskje se på hvordan vi kan få andre kvalifiserte til å gjøre jobben enn så lenge.

    En mulighet kan være å satse på utenlands arbeidskraft. Det er stor arbeidsledighet i Europa, og det er ikke usannsynlig at det finnes mange kvalifiserte lærere som kan undervise i Norge.

    Språk er jo en barriere her, men man åpner for at mye av undervisningen kan foregå på engelsk så har vi ressurser som kan brukes. Alle elever er ikke klar for dette, men mange er det. Og gir man dem tilbud om plass i egne klasser der deler av undervisningen foregår på engelsk vil det kunne være en stor fordel for disse elevene. De vil utvikle seg språklig, og de vil få tilgang til solide lærekrefter som ikke ellers ville vært tilgjengelig. Men igjen forutsetter det at man er villig til å dele elevene inn i grupper etter evner, lærevillighet, ferdigheter og kunnskap.

    Matte eller naturfag i enkelte skoler der undervisningen foregår på urdu, spansk eller polsk? Ikke all undervisning i alle fag, men der demografien tillater det.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.749
    Antall liker
    8.175
    Torget vurderinger
    0
    Håpar vi får nokre kvalifiserte til å takle sidemålsundervisninga, i det minste......
    Er redd vi kjemper på vikende front her Arve. Som sagt er jeg bokmålsmann selv men sidemålet er faktisk med på å definere oss som nordmenn! Det er en del av vår kulturelle bakgrunn, og det gjelder selv for de som bor på Oslo Vest og i Bærum!

    Uten sidemålet blir Norge et "flatere" land!
     

    J T

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.01.2004
    Innlegg
    609
    Antall liker
    10
    Det er uansett forskjell på iq og intelligens.. per definisjon
     

    J T

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.01.2004
    Innlegg
    609
    Antall liker
    10
    Enda flere elever i klassen!!? (Eller færre lærere på skolen om du vil) Er dette en aprilspøk?
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Enda flere elever i klassen!!? (Eller færre lærere på skolen om du vil) Er dette en aprilspøk?
    Jeg tror tanken er å beholde de gode lærerne og gi dem flest mulig elever slik at de får spredd sin visdom til flest mulig på likt.

    Det er ganske snodig at det snakkes om lærersatsing og så er alle grepene som tas helt feil.
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.782
    Antall liker
    3.003
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Enda flere elever i klassen!!? (Eller færre lærere på skolen om du vil) Er dette en aprilspøk?
    Jeg tror tanken er å beholde de gode lærerne og gi dem flest mulig elever slik at de får spredd sin visdom til flest mulig på likt.

    Det er ganske snodig at det snakkes om lærersatsing og så er alle grepene som tas helt feil.
    I så fall løper jo de blåblå bare rundt og biter seg selv i halen, og tror av den grunn at de har funnet opp hjulet på nytt...... (eller noe i den duren...)

    mvh
    Proffen
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.782
    Antall liker
    3.003
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Og de rødgrønne var jo ikke hakket bedre, bare litt annerledes.
    Når kan det bli snakk om at folk som har peiling får lov til å være med å bestemme hvordan ting bør og skal være......?


    mvh
    Proffen
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    21.008
    Antall liker
    8.437
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Trur ikkje dei vil ha inn folk med peiling, berre folk med massevis av (u)kvalifisert synsing.... og iallfall berre slike som finn kreative løysingar på å spare pengar innan new public management-tenkinga.
    Ein vert kanskje vel dystopisk, men all erfaring seier at det ikkje er grunn til anna. Ingen politiske grupperingar har eit fornuftig skulepolitisk syn. Trur eg.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    24.350
    Antall liker
    9.363
    Torget vurderinger
    1
    Løysinga står også i artikkelen; innføre karakterar i barneskulen.
    Det er ikke sikkert det er så dumt å gjøre det på mellomtrinnet. Det er etter min erfaring ikke dumt å skjerpe ungene og foreldrene at skolen slettes ikke er en lek.
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.782
    Antall liker
    3.003
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Blir du EGENTLIG overrasket?
    Det er jo en hel del som skjer ute i den store verden, og Norge er jo ikke akkurat først til å hive seg på alle karusellene.
    Men når vi omsider gjør det, er det gjerne i den fasen hvor de som først hev seg på, omsider har funnet ut at det kaaanskje ikke var så bra som først antatt.
    Det går igjen og igjen. USA er ofte tidlig ute, og Danmark og Sverige hiver seg som regel på tidligere enn Norge.
    Når de så skrinlegger opplegg i USA, Danmark og Sverige, er vi i "finne-ut-hvor-fantastisk-ting-er"-fasen....
    Og så bruker vi gjerne noen år på å avslutte det hele. Dvs at vi stort sett, hele tiden, er flere år på etterskudd ifht store deler av verden, inklusive våre nærmeste naboer. BETENKELIG, spør du meg....

    mvh
    PRoffen
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    ^ Tillot meg en kommentar i de baner da jeg la inn linken i BlåBlå-tråden.

    Erna melder at mens Sverige er det lysende eksempelet som må kopieres, skal vi kopiere dem slik at det går bra.
    Stakkars unger.

    Den artikkelen bør leses. Det er fryktelig hva Moderaterna har gjort med svenske skoler.
     
    N

    nb

    Gjest
    På generelt grunnlag er det fascinerende med politikere som ivrer veldig tung for ett eller annet som har vært prøvd (og feilet) i ganske stor skala allerede andre steder. Det indikerer nok en gang at dette først og fremst handler om ideologi og ikke resultater, dvs at man først har bestemt seg for hva man mener, så prøver man å tilpasse virkeligheten slik at de to stemmer overens. Funker sjelden bra.
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.782
    Antall liker
    3.003
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    I en sketsj med Oluf, ble det en gang formulert noe a la dette:
    "Når vi går til valg, bør vi stryke halvparten av kandidatene på listen. Og fordi den andre halvparten stadig er utenlands på reise - ja, da er vi jo berget!....."
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Erna melder at mens Sverige er det lysende eksempelet som må kopieres, skal vi kopiere dem slik at det går bra.
    Stakkars unger.
    Kanskje meldingene har blitt litt feiloppfattet?

    "Vi skal ikke innføre det samme systemet som i Sverige."

    "Høyre-leder Erna Solberg understreker at partiet hennes ikke går til valg på en svensk skolekopi. Det skal ikke bli lov å ta ut utbytte og myndighetene skal ikke gi finansiering av private skoleplasser, forsikrer hun."

    Erna vil ikke kopiere svenskeskolen - Valg 2013
     
    N

    nb

    Gjest
    ^ utbyttereglene er nok ganske greie å omgås, det er jo sjelden av veldedighet eller idealisme folk starter med slikt. Bare se på hva som skjer med familiebarnehager i Oslo (og sikkert i andre byer), men der lukker politikere øynene siden de har vedtatt at det skal være full dekning, og det funker dårlig om de måtte stenge steder som driver uansvarlig.

    Vanlig triks er å eie et seslkap som selger overprisede varer og tjenester til skolen/whatever, da tar man bare ut utbytte et annet sted hvor det er tillatt.

    Det slike ideologiske standpunkter gjerne feiler å ta inn over seg er at markedet / aktørene tilpasser seg systemet, og kosekvensene gjerne blir noe helt annet enn hva som er tiltenkt. Det er masse finurlige konstruksjoner som kan lages for helt lovlig å omgå intensjonene i regelverket, og da blir resultatet stort sett det samme.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    21.008
    Antall liker
    8.437
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Løysinga står også i artikkelen; innføre karakterar i barneskulen.
    Det er ikke sikkert det er så dumt å gjøre det på mellomtrinnet. Det er etter min erfaring ikke dumt å skjerpe ungene og foreldrene at skolen slettes ikke er en lek.
    problemet er den tida det kjem til å ta, sett i forhold til nytteverdien. Sjølv om karakterar i barneskulen i høgste grad vil vere ei undervegsvurdering, vil nok behovet for dokumentasjon m.m. vere stort. Altså må du logge, logge og logge alt eleven har gjort/ikkje gjort. Noko som ikkje på langt nær er like nødvendig i barneskulen som lengre oppe i systemet.
    Vi pedagogane skulle no helst undervise, vi då. Ikkje skrive skjema og rapportar....
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Hva med en ny fagudannelse. Fagskole som lærersekretær? evt Bachelor om man vil heve status noe.

    Litt som hjelpepleier vs. sykepleier.

    Så kan de sose rundt og dokumentere mens lærerne underviser og pedagogiserer.
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.782
    Antall liker
    3.003
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Hva med en ny fagudannelse. Fagskole som lærersekretær? evt Bachelor om man vil heve status noe.

    Litt som hjelpepleier vs. sykepleier.

    Så kan de sose rundt og dokumentere mens lærerne underviser og pedagogiserer.
    Det der bør jo gå an å kombinere med rollen som skoleinspektør, slik vi har hørt om fra UK.....:rolleyes:

    mvh
    Proffen
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Det der bør jo gå an å kombinere med rollen som skoleinspektør, slik vi har hørt om fra UK.....:rolleyes:

    mvh
    Proffen
    Kjenner til undervisningsinspektører. De er strenge. Vi hadde en på VGS, han fikk oss til nesten til å vaske ned klasserommet etter hver time.
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.782
    Antall liker
    3.003
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Det der bør jo gå an å kombinere med rollen som skoleinspektør, slik vi har hørt om fra UK.....:rolleyes:

    mvh
    Proffen
    Kjenner til undervisningsinspektører. De er strenge. Vi hadde en på VGS, han fikk oss til nesten til å vaske ned klasserommet etter hver time.
    Hehehe, men så ble det da en ganske ok fyr ut av deg, selv om vi ikke alltid er enige....
    Nå er det vel ikke alle undervisningsinspektører som er spesielt strenge....
    Kjenner i alle fall flere som er atskillig mildere enn meg. Spøker av og til med at jeg er litt som Fantomet, "hard mot de harde".....men prøver da å være både tydelig, oppmuntrende, positiv, konstruktiv OG "fair and square"!
    I dag er undervisningsinspektørene virkelig de som sitter på uriaspostene i skoleverket. Tror ikke det er mange som har like mange og så forskjellige arbeidsoppgaver som dem. Det er vel hovedgrunnen til at jeg ALDRI ville vurdert en slik stilling. Legg til "normal" ferie sommerstid, siden de har 37,5timers uke, og en lønnsforskjell på 30-40k pr år. Nei, takk!

    mvh
    Proffen
     

    J T

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.01.2004
    Innlegg
    609
    Antall liker
    10
    Løysinga står også i artikkelen; innføre karakterar i barneskulen.
    Det er ikke sikkert det er så dumt å gjøre det på mellomtrinnet. Det er etter min erfaring ikke dumt å skjerpe ungene og foreldrene at skolen slettes ikke er en lek.
    problemet er den tida det kjem til å ta, sett i forhold til nytteverdien. Sjølv om karakterar i barneskulen i høgste grad vil vere ei undervegsvurdering, vil nok behovet for dokumentasjon m.m. vere stort. Altså må du logge, logge og logge alt eleven har gjort/ikkje gjort. Noko som ikkje på langt nær er like nødvendig i barneskulen som lengre oppe i systemet.
    Vi pedagogane skulle no helst undervise, vi då. Ikkje skrive skjema og rapportar....
    Det er slik vi har det i ungdomsskolen. Aner du rettebyrden i matematikk..? Jobber konstant, kveldstid og i helger, inkludert ferier (bortsett fra midt på sommeren).

    I tillegg bruker vi masse tid på IOP - skriving, samt evaluering av disse som elevene har med seg opp fra barneskolen (hvor de ble utredet / diagnostisert, så får ppt-tjenesten en god del timer også ( skoleverket er stort hvis man ser stort på det).
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Løysinga står også i artikkelen; innføre karakterar i barneskulen.
    Det er ikke sikkert det er så dumt å gjøre det på mellomtrinnet. Det er etter min erfaring ikke dumt å skjerpe ungene og foreldrene at skolen slettes ikke er en lek.
    problemet er den tida det kjem til å ta, sett i forhold til nytteverdien. Sjølv om karakterar i barneskulen i høgste grad vil vere ei undervegsvurdering, vil nok behovet for dokumentasjon m.m. vere stort. Altså må du logge, logge og logge alt eleven har gjort/ikkje gjort. Noko som ikkje på langt nær er like nødvendig i barneskulen som lengre oppe i systemet.
    Vi pedagogane skulle no helst undervise, vi då. Ikkje skrive skjema og rapportar....
    Det er slik vi har det i ungdomsskolen. Aner du rettebyrden i matematikk..? Jobber konstant, kveldstid og i helger, inkludert ferier (bortsett fra midt på sommeren).

    I tillegg bruker vi masse tid på IOP - skriving, samt evaluering av disse som elevene har med seg opp fra barneskolen (hvor de ble utredet / diagnostisert, så får ppt-tjenesten en god del timer også ( skoleverket er stort hvis man ser stort på det).
    Jeg har både engelsk og norsk, flere klasser. De siste 35 dagene har jeg hatt 4 kvelder uten timevis med retting. Tipper jeg har rettet ca 115 timer ekstra utover vanlig arbeidstid.

    Tror mange hadde fått sjokk hadde de visst hvor mange timer en legger ned i jobben. Hver helg, gjerne alle tre kveldene i flere timer. Vi avspaserer jo mye av dette, men det er jo ikke så lukrativt lengre. De fleste andre kan jo også samle opp avspasering og i tillegg velge når det skal tas ut og når de vil ha ferier. For oss er alt slikt låst.


    Mange ganger tenker jeg at 8 - 1530 hadde vært en befrielse. Slutt med heldagsprøver (når skulle de blitt rettet?) og virkelig fri i helger og på kveldstid.
     
    • Liker
    Reaksjoner: J T

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    21.008
    Antall liker
    8.437
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Løysinga står også i artikkelen; innføre karakterar i barneskulen.
    Det er ikke sikkert det er så dumt å gjøre det på mellomtrinnet. Det er etter min erfaring ikke dumt å skjerpe ungene og foreldrene at skolen slettes ikke er en lek.
    problemet er den tida det kjem til å ta, sett i forhold til nytteverdien. Sjølv om karakterar i barneskulen i høgste grad vil vere ei undervegsvurdering, vil nok behovet for dokumentasjon m.m. vere stort. Altså må du logge, logge og logge alt eleven har gjort/ikkje gjort. Noko som ikkje på langt nær er like nødvendig i barneskulen som lengre oppe i systemet.
    Vi pedagogane skulle no helst undervise, vi då. Ikkje skrive skjema og rapportar....
    Det er slik vi har det i ungdomsskolen.
    1. Aner du rettebyrden i matematikk..? Jobber konstant, kveldstid og i helger, inkludert ferier (bortsett fra midt på sommeren).

    2. I tillegg bruker vi masse tid på IOP - skriving, samt evaluering av disse som elevene har med seg opp fra barneskolen (hvor de ble utredet / diagnostisert, så får ppt-tjenesten en god del timer også ( skoleverket er stort hvis man ser stort på det).
    1. Jepp. Har sett kona sin mattebunke. Småtteri, sa ho, då ho fekk norsk. Eg er nettopp ferdig med 58 tentamenar, som skal vurderast med frampeik. Tek ca 30 -40 minutt i snitt.....
    2. Kor mange IOPar har du, då? Min personlege rekord er ikkje meir enn 3...
     
    C

    Cyber

    Gjest
    problemet er den tida det kjem til å ta, sett i forhold til nytteverdien. Sjølv om karakterar i barneskulen i høgste grad vil vere ei undervegsvurdering, vil nok behovet for dokumentasjon m.m. vere stort. Altså må du logge, logge og logge alt eleven har gjort/ikkje gjort. Noko som ikkje på langt nær er like nødvendig i barneskulen som lengre oppe i systemet.
    Vi pedagogane skulle no helst undervise, vi då. Ikkje skrive skjema og rapportar....
    Det er slik vi har det i ungdomsskolen.
    1. Aner du rettebyrden i matematikk..? Jobber konstant, kveldstid og i helger, inkludert ferier (bortsett fra midt på sommeren).

    2. I tillegg bruker vi masse tid på IOP - skriving, samt evaluering av disse som elevene har med seg opp fra barneskolen (hvor de ble utredet / diagnostisert, så får ppt-tjenesten en god del timer også ( skoleverket er stort hvis man ser stort på det).
    1. Jepp. Har sett kona sin mattebunke. Småtteri, sa ho, då ho fekk norsk. Eg er nettopp ferdig med 58 tentamenar, som skal vurderast med frampeik. Tek ca 30 -40 minutt i snitt.....
    2. Kor mange IOPar har du, då? Min personlege rekord er ikkje meir enn 3...
    58? Det er da bare en oppvarming. :) Kloss på 90 her. (Ingen i matte)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn