Politikk, religion og samfunn Dårlig kvalitet på norsk grunnskole?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.370
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Lærerutdannelsen blir vel enklere og enklere. De skarpeste hodene velger noe annet.

    Mao. ikke spesielt snodig at lærerne blir "dårligere". :)
     

    J T

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.01.2004
    Innlegg
    609
    Antall liker
    10
    :D Har bare tre nå Arve, vi har faktisk klart det kunststykket og frigjøre en fra IOP på treårsløpet i ungdomsskolen. Ikke at det er noe mål i seg selv.. , disse rapportene skal jo skrives på nytt for hvert halvår, samt evalueres hvert halvår. I tiende kommer i tillegg pedagogiske rapporter.

    Har 60 ferske matematikktentamener fra torsdag - blir veldig lite fri i jula. Det er guttungen (15 og et halvt) som er mest misfornøyd med jobben min. Han synes jeg skal finne noe annet å gjøre.. siden jeg "bestandig sitter og jobber"...
     

    Bånnulka

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.01.2010
    Innlegg
    451
    Antall liker
    114
    Sted
    Halden
    Kansje på tide og forlange noe av elevene. Disiplin og respekt for læreren.

    Hilsen Roar
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Kansje på tide og forlange noe av elevene. Disiplin og respekt for læreren.

    Hilsen Roar
    Sistnevnte må ligge i bunn og gjør det hos mange, men noen har for lite av det. Og jeg mener det er for få menn i småskolen. Jeg passer ikke der selv, men jeg tror ikke det bare er et gode med over 90% kvinner i 1-4 trinn.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.895
    Antall liker
    8.231
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Kansje på tide og forlange noe av elevene. Disiplin og respekt for læreren.

    Hilsen Roar
    Sistnevnte må ligge i bunn og gjør det hos mange, men noen har for lite av det. Og jeg mener det er for få menn i småskolen. Jeg passer ikke der selv, men jeg tror ikke det bare er et gode med over 90% kvinner i 1-4 trinn.
    Når eg er ferdig med 10.kl til våren, har rektor lova meg å få komme ned i barneskulen. Eg reknar med det vert 5.kl. Gler meg.... Og det er her læringa er optimal. Før dei er heilt i den fasen der hormonane brusar i blodet, og alle grenser skal testast.
    Tykkjer elles elevane stort sett er veldig kjekke, eg. Det eg har å utsetje på dei, går på fagleg innsats. Men det er klart - absolutt ALLE går i skulen, også dei som ikkje passar der, eller som ikkje eig motivasjon. Og differensieringa vi driv med er i for stor grad retta inn mot det boklege og "stillesitjande". Du verda så mange andre måtar det går an å lære på. Men då må vi ha tid, plass og få elevar, og det kostar pengar. Så eg tippar at reformene stort sett gå slik som no, vere innretta på meir stillesitjing, fleire sider å lese, fleire prøver å svare på.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Nettopp. Det er lett å sitte som politiker og si at matte skal være praktisk og utforskende - de burde prøve det selv med omtrent null midler til rådighet og 28 elever å holde oversikten over.

    Er ellers helt enig, og har sagt det før, det er utrolig mye flott ungdom i Norge i dag.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.895
    Antall liker
    8.231
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Lærerutdannelsen blir vel enklere og enklere. De skarpeste hodene velger noe annet.

    Mao. ikke spesielt snodig at lærerne blir "dårligere". :)
    Nei, dette er heilt feil. Eg har hekta meg på nokre studiepoeng opp gjennom åra, og må seie at kvalitativt er det mykje betre no enn då eg tok grunnutdanning. Det eg kanskje saknar litt, er "danning" innan det som vi kallar "utdanning". Danninga, haldninga, dette er uhyre viktig. Ved sida av pedagogikken. Ser som sagt ikkje nytteverdien av å meistre integralrekning når ein skal undervise i grunnskulen. Så langt, etter å ha undervist i alle fag, alle årstrinn, har eg ikkje hatt bruk for det. Og eg skjønar ikkje at meir utdanning vil gjere meg til ein særleg mykje betre lærar. Uansett kor mykje detaljkunnskap eg måtte ha innan samfunnsfag (eg er eit råskinn når det gjeld Sovjetunionens historie, og historie generelt) naturfag (her har eg også til saman 30 studiepoeng), norsk (som eg tykkjer er veldig moro å undervise i, og får til tider positive tilbakemeldingar i, men som eg "berre" har 30 studiepoeng i, og det attende til 1981) og musikk (her er eg autodidakt), vil klassane vere like store, og eg ha like lite tid til å gjere ting skikkeleg.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Elev kommer jo fra elevere, å løfte, og det er kanskje enklere å måle at man har løftet dem faglig enn det er å konstatere at det er skjedd danning. Selv er jeg overbevist om at fraværet av det siste er en forklaring på det dårlige samholdet vi ser i "sam"funnet i dag.

    Husker en tråd noen år tilbake, der vi diskuterte hva det er ved dagens samfunn som det ville vært bred enighet om at man måtte stille opp og forsvare, med alle midler. Ble vanskelig å finne noe som man visste man kunne møtes over, selv på tvers av de argeste skillelinjer ellers. Vi mistet mye den dagen Samfunnshus ble til Fjernkontroll, og vi ante ikke at det ble vekk mens det stod på. Det er først nå man kan stusse over konsekvensene, om man gidder, da.
    (Og for ordens skyld - min forståelse av danning handler ikke om Skikk & Bruk og bordskikker.)
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.895
    Antall liker
    8.231
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Kansje på tide og forlange noe av elevene. Disiplin og respekt for læreren.

    Hilsen Roar
    Sistnevnte må ligge i bunn og gjør det hos mange, men noen har for lite av det. Og jeg mener det er for få menn i småskolen. Jeg passer ikke der selv, men jeg tror ikke det bare er et gode med over 90% kvinner i 1-4 trinn.
    Igjen kokar ting ned til eit spørsmål om arbeidstilhøve og løn. Einaste måten å få skulen betre på. Men det kjem vi garantert ikkje til å merke noko av. Det vert rett og slett for dyrt.
    Hugs at då satsinga på skulen kom (attende på slutten av 70-talet), var det berre 9-årig skule, og eit genrelt langt lågare lønsnivå i landet. Eit "løft" i dag vil måtte ha lærarløner som måtte måle seg med ingeniørløn (iallfall kommunalingeniør, som ikkje er så heise høg, samanlikna med privat sektor), og innrette seg mot 15% større timetal totalt sett på ein elev enn på 70-talet. I tillegg til dei arbeidsvilkåra som ligg i skulebygg og logistikk - elevar transporterast i ekstrem grad i dag, samanlikna med "då eg var ung".
     

    J T

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.01.2004
    Innlegg
    609
    Antall liker
    10
    Nettopp. Det er lett å sitte som politiker og si at matte skal være praktisk og utforskende - de burde prøve det selv med omtrent null midler til rådighet og 28 elever å holde oversikten over.

    Er ellers helt enig, og har sagt det før, det er utrolig mye flott ungdom i Norge i dag.
    Ja kjempekjekk ungdom :) Forstår ikke hvorfor mange klager på dagens ungdom.
     

    J T

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.01.2004
    Innlegg
    609
    Antall liker
    10
    Når det kommer til skole og å lære: "makten" har blitt forflyttet fra skole til foreldre/elev, og foreldre i dag begynner å bli ganske opptatt av og klar over rettigheter. Det bør nok tenkes mer også på dems plikter.. eleven bør møte på skolen med så optimale forutsetninger som mulig. Nok søvn, ha spist frokost etc.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Gikk en spasertur i nærmeste tettsted. Jammen var det mange frisører der, innpå 1/kvartal. Noen med velværetilbud i tillegg.

    Da jeg sist bodde i Oslo pleide min datter og jeg å registrere hvordan ulike butikker ble erstattet av frisører, spa/velvære og kaffebarer. I tiden fra 2007 til 2012 kunne vi under våre vandringer med hunden konstatere en virusaktig utvikling på området - til avveksling dukket det opp og forsvant noen gallerier, samt Frognerfrueutsalg (butikker der det selges hvite bluser og khakibukser, samt ulike sandaler.)
    Sushiviruset får man håpe er i ferd med å gi seg.

    Siden jeg er nostalgiker liker jeg at det nå er i ferd med å bli flere skomakerverksted og skreddere.

    Skolen bør forberede ungdommen.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.895
    Antall liker
    8.231
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Vel, Vrede, vi kan no alltids håpe. Men eg trur vi er i ferd med å miste småbutikkar. Så eg startar ein ny tråd* om kor ille det er med dette også...
    Det handlast vel meir i dag enn nokonsinne, men ressursane brukast nok tvilsamt...ein ting er det å lære ungane opp på skulen. Men TV-mediet er i sterkare grad med på å forme korleis jentene skal sjå ut, oppføre seg, og kva som er det "normale" (sjå ein av seriane som går i tida mellom når ungane får fri frå skulen, og til foreldra er ferdige med å lage middag, så skjønar du kva som er normalt, og kvar det kjem frå)
    *Gidd ikkje lage ny tråd. Lynet slo ned, og eg miste mykje tekst.
     
    Sist redigert:
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Men det kunne vært en givende tråd, Arve. Erling Dokk Holm har engasjert seg om emnet, og ber om at man revitaliserer tettsteder igjen, for å redde dem fra kjøpesentra-armoden. Det er han ikke alene om, selvsagt, men han har vært effektiv og har fått folk rundt omkring i landet til å tenke nytt.

    Vi er, simpelthen, snart nødt til å begynne å prioritere handel som ikke tapper, men som tilfører - og da tenker jeg ikke på BNP, men på Brutto TettstedsProdukt, og balansen i dette.

    Netthandel,mener Dokk Holm vil ta livet av kjøpesentrene, og dermed drive folk tilbake til sentrum, i byer og tettsteder. Så får vi se hva de skal leve av:
    Fortellingen om en synkende koloss � Markedshøyskolen
    Lett å hate - vanskelig å gå forbi � Markedshøyskolen
    Å fikse et sted � Markedshøyskolen

    Her har han en god betraktning om hvordan man bør tenke. I norsk lokaliseringsdebatt ender alle gjerne opp som tapere, fordi det skal kompromisses. Høyskoler ender opp på et jorde, som mellom Tønsberg og Horten - isteden for å brukes til å revitalisere Horten.

    Store summer krever stramme tøyler � Markedshøyskolen
     
    Sist redigert:
    C

    Cyber

    Gjest
    Ser man i USA bygges det jo ikke handlesenter lengre, og flere av de eksisterende legges ned. Allikevel skal omtrent hver by i Norge bygge handlesenter. Det, og overdådige kulturhus som subsidieres 95%, er visst veien fremover. Personlig kan jeg ikke tenke meg noe verre enn å traske rundt på et senter og handle.

    Jeg skjønner heller ikke matematikken i det som skjer i byen jeg bor i. Det står 15+ tomme butikklokaler. De har akkurat bygget en ny liten bydel med koselige butikker. Allikevel skal de bygge nytt senter med 25+ butikker og flere av de som startet opp i den nye bydelen skal flytte dit. Skulle tro det var lurere å bruke eksisterende infrastruktur...

    Man blir ikke noe gladere av å forbruke.
     
    Sist redigert av en moderator:

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.797
    Antall liker
    10.290
    Sovietunionen/Russland har nærmest hatt monopol på verdensmestere i sjakk de siste tiårene. Ser vi på russere som spesielt glupe av den grunn? Erna bør komme seg ned på jorden og slutte å sole seg i glansen av Carlsens VM-tittel.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.895
    Antall liker
    8.231
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Sovietunionen/Russland har nærmest hatt monopol på verdensmestere i sjakk de siste tiårene. Ser vi på russere som spesielt glupe av den grunn? Erna bør komme seg ned på jorden og slutte å sole seg i glansen av Carlsens VM-tittel.
    Sjakk er heilt greitt, det. Fin trim for dei små grå, og absolutt ein del av danninga. Alle elevar bør kunne vite korleis brikkene flyttast, og vere i stand til å spele ein omgang. Og det går i bølgjer innimellom. Dette skuleåret går det i kortspel på min skule. Det er nok ein seks-sju år sidan sjakk var i fokus. Men det kjem nok....
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.695
    Antall liker
    2.897
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Sovietunionen/Russland har nærmest hatt monopol på verdensmestere i sjakk de siste tiårene. Ser vi på russere som spesielt glupe av den grunn? Erna bør komme seg ned på jorden og slutte å sole seg i glansen av Carlsens VM-tittel.
    Sjakk er heilt greitt, det. Fin trim for dei små grå, og absolutt ein del av danninga. Alle elevar bør kunne vite korleis brikkene flyttast, og vere i stand til å spele ein omgang. Og det går i bølgjer innimellom. Dette skuleåret går det i kortspel på min skule. Det er nok ein seks-sju år sidan sjakk var i fokus. Men det kjem nok....
    Har du kjørt "den skumle familien" og "magiske kvadrater" med elevene? Hvis ikke, anbefales det! Enkel matte, men fordrer evnen til å se logikk og system....

    mvh
    Proffen
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Problemløsing er generelt utrolig artig - elevene liker det også og en ser fort hvem som har hodet på plass.
     

    J T

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.01.2004
    Innlegg
    609
    Antall liker
    10
    Det må jeg si: jeg synes det var flaut, til dels nedverdigerende å være nordmann den dagen vi fikk verdensmester i sjakk. Uavhengig av politisk fløy - vår statsminister Solbergs første reaksjon og samtale med Magnus på skype: ".. nå synes jeg du skal ta en fest! du har vel levd temmelig asketisk de siste ukene.. " - det synes jeg undergraver til de grader verdier oppnådd underveis og formidlet / oppfattet til ungdom spesielt. Det blir rett og slett for lettvint og overfladisk - tenker , igjen uavhengig av politisk fløy at Jens ville sagt det bedre..
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.695
    Antall liker
    2.897
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Det må jeg si: jeg synes det var flaut, til dels nedverdigerende å være nordmann den dagen vi fikk verdensmester i sjakk. Uavhengig av politisk fløy - vår statsminister Solbergs første reaksjon og samtale med Magnus på skype: ".. nå synes jeg du skal ta en fest! du har vel levd temmelig asketisk de siste ukene.. " - det synes jeg undergraver til de grader verdier oppnådd underveis og formidlet / oppfattet til ungdom spesielt. Det blir rett og slett for lettvint og overfladisk - tenker , igjen uavhengig av politisk fløy at Jens ville sagt det bedre..
    Ja, Jensemann ville nok klart å bruke flere ord på å si nada, egentlig.....;)

    mvh
    Proffen
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Sjakk er nok veldig utviklande, men trur elles at det ikkje eignar seg som eige skulefag. Det kunne eventuelt køyrast som prosjekt, men ser ikkje at det passar inn i nokon eksisterande fagplan utanom kroppsøving....
    Ja, brettspill er jo idrett det blitt. Så gymtimer med brikkeflytting har nok fremtiden for seg. Sikkert populært blant dem som ikke er så glad i å røre på seg.
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.695
    Antall liker
    2.897
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Sjakk er nok veldig utviklande, men trur elles at det ikkje eignar seg som eige skulefag. Det kunne eventuelt køyrast som prosjekt, men ser ikkje at det passar inn i nokon eksisterande fagplan utanom kroppsøving....
    Ja, brettspill er jo idrett det blitt. Så gymtimer med brikkeflytting har nok fremtiden for seg. Sikkert populært blant dem som ikke er så glad i å røre på seg.
    Er jo bare å lage sjakkbrikkene store og tunge nok, det, så blir det grunntrening..........

    mvh
    Proffen
     
    S

    Slubbert

    Gjest
    Det må jeg si: jeg synes det var flaut, til dels nedverdigerende å være nordmann den dagen vi fikk verdensmester i sjakk. Uavhengig av politisk fløy - vår statsminister Solbergs første reaksjon og samtale med Magnus på skype: ".. nå synes jeg du skal ta en fest! du har vel levd temmelig asketisk de siste ukene.. " - det synes jeg undergraver til de grader verdier oppnådd underveis og formidlet / oppfattet til ungdom spesielt. Det blir rett og slett for lettvint og overfladisk - tenker , igjen uavhengig av politisk fløy at Jens ville sagt det bedre..
    Et asketisk liv er da ikke mye å hige etter. The Top 5 Regrets Of The Dying

    Finner det litt paradoksalt at venstresiden som historisk sett har stått for det frilynte og radikale i dag fremstår som moralismens fremste voktere.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Skjermgenerasjonen ja. Skrev CV med barna her om dagen, fritidsinteresser? Facebook og Netflix. Forklarte at det stuereine her i landet er å si tur i skog og hei når de en gang i fremtiden skal lage en ekte CV. :)
     
    Sist redigert av en moderator:

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.895
    Antall liker
    8.231
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Ja, veldig interessant. Lurer på kven desse innvandrarane er, kva utdanning og bakgrunn elles dei har. Eg kan tenkje meg at innvandrarar utanfrå EU har eit innslag av nøkkelpersonale, ettersom dei har fått sleppe inn (som Kina). Men så har vi også dei med flyktningebakgrunn (Somalia?). Undrast på kvifor tyske gjer det så bra, kan det ha med språket å gjere? Norsk/tysk er ganske enkelt å forstå innbyrdes, heiter det. Men i så fall, kva med svenske og danske?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn