På en (litt skadefro) måte håper jeg at KS sitt forslag går gjennom, for da skal jeg til fulle jobbe mitt årsverk innenfor de foreslåtte 45 uker.
Men jeg kommer IKKE under noen omstendighet til å være tilgjengelig på arbeidsplassen mer enn de har sagt, heller. Og jeg skal selvsagt også da være så effektiv som overhodet mulig, ifht ting som skal og må gjøres...
Dersom ALLE lærere i det ganske land gjør dette, tenker jeg nok at vi får en riktig så god skole, hvor pipen snart får en annen lyd, ja.
For da vil mangt og mye være/bli rasert, og KS sitter der med skjegget fullt av postkasser og er en dyrkjøpt erfaring rikere - og så finner de ut at det kanskje ikke var så dumt å høre på lærerne likevel....
Jeg er forresten litt spent på hva min og alle andres rektor har tenkt å fylle tiden vår med - for det vil jo være han/hun som da har styringsretten.
Kan jo beint av hende at en del rektorer finner ut at det blir såpass mye merarbeid at de slutter i jobbene sine....
Og så blir det jo spennende å høre hva elever og foreldre sier, når de plutselig oppdager at lærerne ikke lenger har tid/lov til å være med på alskens tilstelninger og avslutninger.
Og jeg lurer virkelig på, som på min skole, hvordan man tenker seg elev- og utviklingssamtalene gjennomført, når stort sett hele skolen skal i aksjon omtrent samtidig - når der mangler rom/areal til å gjennomføre samtalene i..... For å være på den sikre siden, kan man jo lett hive inn alle møter med ulike instanser, som nå plutselig må være unnagjort før kl ditt eller datt.
Og faglig for- og etterarbeid, retting av prøver og bøker får jeg jo ikke lenger lov til å gjøre på kveldstid, når hodet har fått seg en liten pust i bakken og jeg føler meg sterk og klar - nei, da må det da være mye bedre å gjøre det rett etter x antall timer i klasserommet, der man går på høygir konstant. Bonusen får heller være at man er så heldig at man har eget kontor, eller rettere sagt et arbeidsrom på ca 10kvadrat, som brukes av 3 lærere. Da er det greit at vi har fått laptoper å arbeide på, for de sparer jo litt plass....
Dette her begynner jo fælt å likne på salige, gode, gamle komikveld - regissert av KS!
Er der nogen der har begynt å klargjøre popcornet?
mvh
Proffen