Politikk, religion og samfunn Dårlig kvalitet på norsk grunnskole?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• C

Cyber

Gjest
    Har venta på dette lenge. Og det har vore stilt ei stund, så det er vel berre å stålsette seg. Eg vil utfordre KS til å forklare korleis ein skal auke kvaliteten på skulen ved å innføre eit slikt system.....
    Noe sier meg at det ikke er målet. Selv om det oppgis som målet.

KS ønsker å trekke inn arbeidsavtalen i lønnsoppgjøret til våren og kommer nok da til å gi en lønnsøkning i bytte mot en elendig avtale. Så går 3 år med moderasjon og vi har tapt lønnshevingen.

Nei, med 40 år igjen i yrkeslivet så gjøre man seg jo noen tanker om man skal fortsette i skolen mtp. hvilken vei vinden blåser for tiden. Hvordan unge skal fristes inn i yrket med dette er utenfor min forstand. De regner vel at det kun er en dedikert kjerne igjen som fristes når alle goder er fjernet og utdannelsen forlenget. De kan jo undervise 50 elever om gangen. Problem solved?

Proffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    3.002
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Har venta på dette lenge. Og det har vore stilt ei stund, så det er vel berre å stålsette seg. Eg vil utfordre KS til å forklare korleis ein skal auke kvaliteten på skulen ved å innføre eit slikt system.....
    Trur du at du kjem i nærleiken av å få eit svar som er verdt papiret det er skrive på, når svaret skal skrivast av ei samling tvillingar......?
    Herreminhatt, KS si agering er jo i klasse med tv-program som "Ja vel, statsminister" eller kva det no heitte....
    Nei, her må ein nok berre førebu seg på harde tak...

mvh
    Proffen

C

Cyber

Gjest
    Trur du at du kjem i nærleiken av å få eit svar som er verdt papiret det er skrive på, når svaret skal skrivast av ei samling tvillingar......?
    Herreminhatt, KS si agering er jo i klasse med tv-program som "Ja vel, statsminister" eller kva det no heitte....

mvh
    Proffen
    Harde tak er det som bekymrer meg med tanke på at fagforeningen vår er en stor vits.

Proffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    3.002
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5

mvh
    Proffen
    Harde tak er det som bekymrer meg med tanke på at fagforeningen vår er en stor vits.
    Då lyt ein seie frå så det syng i veggane i udf sine lokal.....
    Det går jo an å sende dei ein epost med klar melding... Tenkte eg skulle gjere det sjølv.

mvh
    Proffen

C

Cyber

Gjest
    Har gjort det før, får bare pjatt tilbake. Å slåss mot den mølla der er som å svømme opp Niagara-fallene.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.436
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Vi kjem nok til å risikere danske tilstandar, er eg redd. Einaste håpet eg ser, er at Erna & co planlegg 8 år ved roret. Då køddar ho ikkje med skulen meir enn høgst nødvendig, og etter alt kosepratet om dei uhyre viktige lærarane vil ein lockout føre til politisk sjølvmord for både den eine og den andre... Dersom alle lærarar går heim etter vanleg arbeidsdag, og skal ha flexi-ferie 14 dagar når sydenbillettane er rimelege, vert det kaos.
    KS kjøpte nokre flinke skulefolk den tida då Clement var statsråd, men dei har forlengst klatra seg vill i elfenbeinstårna. Så KS har få å spørje om korleis dei skal skape ein kvalitetsskule på dei premissane det no held på å gå prestisje i.
    Det skal verte varmt i mai, trur eg....

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.436
    Sted
    Torget vurderinger
    0
    C

Cyber

Gjest
    Har gjort det før, får bare pjatt tilbake. Å slåss mot den mølla der er som å svømme opp Niagara-fallene.
    Da må vi nesten vurdere innmelding i et annet forbund.....

mvh
    Proffen
    Hvilket skulle det vært? :D

Ikke meningen å være negativ, men man begynner jo å lure på om det snart er vett i hodet på noen som styrer i dette landet.

Vi sitter med et forbund med 50-årige kvinnfolk som deler ut miljøpriser og jatter om PISA-undersøkelser, mens motparten prøver å ta knekken på oss. Når så media går ut og sier vi mangler kompetanse og ferdigheter så er jo søren meg vår egen fagforening enig. Skulle likt å sett NITO gå ut og si det til sine medlemmer. The gloves must come off. :)

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    NITO er mer en klubb enn en fagforening så jeg tror ikke det blir sagt mye uansett.

Med tanke på diverse faktorer som f. eks manglende kontakt med fagmiljøer og etterutdanning så er sikkert kritikken av læreres kompetanse berettiget, håper bare det blir innført tiltak.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.436
    Sted
    Torget vurderinger
    0
    Lærarane veit som kjent ikkje sitt eige beste, og KS vil no gjere kvardagen lettare for oss. Frå eitt av KS sine faktaark:

"Læreren skal ikke arbeide mer gjennom et arbeidsår enn det læreren gjør i dag. Dagens ordning med komprimert arbeidsår innebærer at lærere i gjennomsnitt skal arbeide mer enn 43 timers uke, langt mer enn andre arbeidstakere. Dette er en stor belastning. KS ønsker å gjøre denne belastningen mindre ved å gjøre selvstendig tid til ordinær arbeidstid, og fordele arbeidstiden og arbeidsoppgavene over flere uker."

Kvifor? Jau:
    "Lærerne blir mer tilgjengelige for elevene. Lærerne blir mer tilgjengelige for foreldrekontakt i arbeidstiden. Lærerne blir mer tilgjengelige for hverandre. Lærerne blir mer tilgjengelige for skoleleder.

Lærerne vil i større grad kunne samarbeide og utveksle undervisningsopplegg, noe som både vil føre til mer effektiv tidsbruk og forbedret kvalitet i undervisningen enn om lærerne sitter hjemme hver for seg.

Lærerne slipper belastningen ved svært lange arbeidsuker i elevåret. "

morosame, ikkje grunngjevne postulat. Det skal bli spennande å sjå kor mykje av dette som går i oppfylling....

Proffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    3.002
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Av og til er det jo litt, men bare litt, morsomt å se/lese hvor lite KS faktisk forstår mht hvordan det er å være lærer, hva det vil si å være lærer, samt hva som gjør lærergjerningen og -jobben "litt" annerledes enn en god del andre jobber...

mvh
    Proffen

C

Cyber

Gjest
    Når har jo regjeringen smekket til med 0,75% ekstra rente på boliglån i SPK, vår eneste frynsegode, så det bør ligge an til et meget godt lønnsoppgjør... :confused:

Sist redigert av en moderator:
    C

Cyber

Gjest
    Skulle berre mangle at vi ikkje skulle få 0,75% ekstra lønsauke, ut over prisstigninga.
    Ikke vet jeg, men det er rart hvordan de tar alle de motsatte grepene av det en skulle tro førte tingenes tilstand i riktig retning.

For en med 2 mill i lån er det jo snakk om en renteøkning på 15 000 per år. Det er 70% av en netto månedslønn for en ny lærer, dog får man jo noe igjen i skatteoppgjøret.

aNvA

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.05.2009
    Antall liker
    47
    Ingen orker snart å ta i disse lærerdiskusjonene.
    Jeg har lærere/akademikere i familien. Det er som å diskutere med stein... Totalt fastlåst på at lærere er overarbeidet, underbetalt, utnyttet, mishandlet, mobbet og jeg vet ikke hva...

Jeg vet mange av dere her er ansatt i skoleverket og dermed kommer til å stryke meg fra julekortlista for all framtid, men here goes:
    Dere visste hva dere gikk til når dere valgte utdannelsen/yrket. Hvis det er så forbanna grusomt å være lærer så finn noe annet å drive med da vel?

C

Cyber

Gjest
    Grusomt? Det er jo en helt fantastisk jobb - men det er for mange som stikker kjepper i hjulene. Familien din har rett i en del av punktene, men saken i artikkelen jeg postet handlet jo om å ha frihet til å gjøre en god jobb mot elevene. F.eks. som kl 21.45 i kveld da jeg hjalp en elev med noe personen ikke skjønte i leksa. :) Det skjer ikke om vi får KS sin arbeidsavtale.

J

Jim.I.Hendriksen

Gjest
    ^^Jøss.

Er ikke lærer, kjenner ingen heller. Men har en viss anelse om hvilket ansvar som legges på denne yrkesgruppen. De skal veilede/lære unger/ungdom det de trenger for å gå videre i livet. Den viktigste perioden i et menneskes liv sannsynligvis, og læreren har et stort ansvar. Da er det ikke lett når man blir stigmatisert og motarbeidet av organisasjoner, foreldre, pressen og politikere, av og til er det på grensen til mobbing. Til lærerene her; stå på, dere har all min sympati og støtte. (I den grad det betyr noe...)

Proffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    3.002
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Det er rart at "ingen orker å delta i disse diskusjonene" - men samtidig har "alle" en mening om tingenes tilstand.
    Synes innholdet i artikkelen du linket til, cyb, var godt skrevet, og tar for seg mye av essensen i forhandlingene som pågår.
    Litt å problematikken er jo å få folk til å skjønne særpreget i det å arbeide som lærer. Der er mange som tror de vet, men for å forstå det fullt ut, tror jeg man må kjenne det på kroppen, bokstavelig talt. Kan ikke si det mange nok ganger og tydelig nok....

mvh
    Proffen

V

vredensgnag

Gjest
    Et samfunn som ikke koster på seg gode og motiverte lærerkrefter, og som ikke fostrer respekt for lærergjerningen, vil gå til grunne som kultur og kraftkilde.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.436
    Sted
    Torget vurderinger
    0
    Ingen orker snart å ta i disse lærerdiskusjonene.
    Jeg har lærere/akademikere i familien. Det er som å diskutere med stein... Totalt fastlåst på at lærere er overarbeidet, underbetalt, utnyttet, mishandlet, mobbet og jeg vet ikke hva...

Jeg vet mange av dere her er ansatt i skoleverket og dermed kommer til å stryke meg fra julekortlista for all framtid, men here goes:
    Dere visste hva dere gikk til når dere valgte utdannelsen/yrket. Hvis det er så forbanna grusomt å være lærer så finn noe annet å drive med da vel?
    Det var ganske annleis då eg tok utdanning 79 - 83, og då eg starta i jobben. Ting har endra seg. Har prøvd ein del litt andre jobbar, og det har vore interessant. OG avlasta mine meir slitne lærarmuskelgrupper innimellom.
    Men eg skal nok halde ut til pensjonen (AFP, må vite) innhentar meg.
    Så reknar eg med mykje opprørt hav framover, og ekstrem læramangel etter kvart som skulestyresmaktene tek dummare og dummare avgjerder. Då vert det sikkert råd å få godt betalt. Eg må jau finansiere ein innhaldsrik alderdom med godt stereoanlegg, ein fiskebåt, hytteliv og sydenturar i hytt og pine...

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.436
    Sted
    Torget vurderinger
    0
    Statsråden gjorde ein uventa positiv figur på NRK2 nettopp. Det er heilt rett av han å peike på at dei raudgrøne gjekk tungt på bana for å redusere klassestorleik, men at dei enda med det motsette (tok vekk regelverket som sa maksimum klassestorleik = 30 elevar. Like etterpå fekk eg ei klasse med 32 elevar). Det er sikkert all grunn til å vere forsiktig med lovnadane her, for dette vert dyrt.

KS vil ikkje snakke endå, noko som er positivt etter mitt syn. Dei bør fyrst tenkje seg om....

Elles var lærarkollegaen som var med i programmet veldig tydeleg. Ho peika på berre ein ting, og det var det viktigaste verkemiddelet som kan forbetre skulen; færre elevar pr lærar.

Sjølv om tenketank-Kristin &co meiner å sjå forsking som peikar på at andre faktorar er viktigare, er det ikkje tvil om at det er ein heilt anna jobb å rette 15 enn 30 arbeidsbøker, eller ha individuell oppfylging av 15 enn 30 elevar. Det er berre å prøve. Syner forsking noko anna, er det innlysande grunnar til å trekkje denne forskninga i tvil.

C

Cyber

Gjest
    Det er vel noe som heter å bestille forskning? Nicht wa?

Jeg sier bare, prøve å holde en 45 minutters mattetime med 32 elever der 50% eller mer trenger hjelp. Har du da startet med å forklare noe i 15 minutter og så skal ha de pålagte 3 minuttene avrunding (jf. Klasseledelse for viderekomne) så skal du prate fort mens du hjelper. :D

Proffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    3.002
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    KS bør gjøre flere, ikke bare en ting:
    1) Ja, de bør tenke seriøst gjennom det de har foreslått, for de kan neppe ha konsekvensene klart for seg.
    2) Når KS har tenkt seg om og innser at de har bommet på skiven, kan de komme (krypende) og invitere folk som har peil på skolehverdagen til å ta seg av utformingen av arbeidstidsavtalen - det er jo i vinden å outsource oppgaver, må vite...

Nå er det jo for øvrig noen år siden Clemet satt og regnet på det, og kom frem til at der var 12 elever pr lærer i landet. Kanskje det kan være et utgangspunkt for klassestørrelser og kontaktlæreransvar? Sier ikke at 12 er noe absolutt tall, men tallet bør ikke overstige 15.
    Lærere må jo anses som "arbeidsledere" i en klasse, og i arbeidslivet for øvrig er det vel sjelden at man overstiger å ha ansvar for flere enn 12 "undersåtter"....

Det blir jo ellers spennende å se hva det koker ned til, når regjeringen skal bruke alle millionene sine på etter- og videreutdanning. Har liksom ikke helt troen på at det monner så mye med en kursdag i ny og ne. Da har jeg mer tro på frikjøp av tid, slik at man kan studere og ta fag ved høyskoler og/eller universitet.

mvh
    Proffen

C

Cyber

Gjest
    Enig der, Proffen, de kursdagene vi har er jo bare tidtrøyte. Sitter der og slurper halvsur kaffe mens et eller annet orakel fra øst har funnet opp kruttet på nytt og skal forkynne det glade budskap.

Bla, bla bla. Voila! Da har alle fått hevet kompetansen i (fyll inn årets hotte tema).

Proffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    3.002
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    På en (litt skadefro) måte håper jeg at KS sitt forslag går gjennom, for da skal jeg til fulle jobbe mitt årsverk innenfor de foreslåtte 45 uker.
    Men jeg kommer IKKE under noen omstendighet til å være tilgjengelig på arbeidsplassen mer enn de har sagt, heller. Og jeg skal selvsagt også da være så effektiv som overhodet mulig, ifht ting som skal og må gjøres...
    Dersom ALLE lærere i det ganske land gjør dette, tenker jeg nok at vi får en riktig så god skole, hvor pipen snart får en annen lyd, ja.
    For da vil mangt og mye være/bli rasert, og KS sitter der med skjegget fullt av postkasser og er en dyrkjøpt erfaring rikere - og så finner de ut at det kanskje ikke var så dumt å høre på lærerne likevel....

Jeg er forresten litt spent på hva min og alle andres rektor har tenkt å fylle tiden vår med - for det vil jo være han/hun som da har styringsretten.
    Kan jo beint av hende at en del rektorer finner ut at det blir såpass mye merarbeid at de slutter i jobbene sine....
    Og så blir det jo spennende å høre hva elever og foreldre sier, når de plutselig oppdager at lærerne ikke lenger har tid/lov til å være med på alskens tilstelninger og avslutninger.
    Og jeg lurer virkelig på, som på min skole, hvordan man tenker seg elev- og utviklingssamtalene gjennomført, når stort sett hele skolen skal i aksjon omtrent samtidig - når der mangler rom/areal til å gjennomføre samtalene i..... For å være på den sikre siden, kan man jo lett hive inn alle møter med ulike instanser, som nå plutselig må være unnagjort før kl ditt eller datt.
    Og faglig for- og etterarbeid, retting av prøver og bøker får jeg jo ikke lenger lov til å gjøre på kveldstid, når hodet har fått seg en liten pust i bakken og jeg føler meg sterk og klar - nei, da må det da være mye bedre å gjøre det rett etter x antall timer i klasserommet, der man går på høygir konstant. Bonusen får heller være at man er så heldig at man har eget kontor, eller rettere sagt et arbeidsrom på ca 10kvadrat, som brukes av 3 lærere. Da er det greit at vi har fått laptoper å arbeide på, for de sparer jo litt plass....

Dette her begynner jo fælt å likne på salige, gode, gamle komikveld - regissert av KS!
    Er der nogen der har begynt å klargjøre popcornet?:rolleyes:

mvh
    Proffen

The Gunner

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Antall liker
    18.916
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Godt sagt, Proffen. Det skal bli meget interessant å se det KS har foreslått i praksis.

På en (litt skadefro) måte håper jeg at KS sitt forslag går gjennom, for da skal jeg til fulle jobbe mitt årsverk innenfor de foreslåtte 45 uker.
    Men jeg kommer IKKE under noen omstendighet til å være tilgjengelig på arbeidsplassen mer enn de har sagt, heller. Og jeg skal selvsagt også da være så effektiv som overhodet mulig, ifht ting som skal og må gjøres...
    Dersom ALLE lærere i det ganske land gjør dette, tenker jeg nok at vi får en riktig så god skole, hvor pipen snart får en annen lyd, ja.
    For da vil mangt og mye være/bli rasert, og KS sitter der med skjegget fullt av postkasser og er en dyrkjøpt erfaring rikere - og så finner de ut at det kanskje ikke var så dumt å høre på lærerne likevel....

Jeg er forresten litt spent på hva min og alle andres rektor har tenkt å fylle tiden vår med - for det vil jo være han/hun som da har styringsretten.
    Kan jo beint av hende at en del rektorer finner ut at det blir såpass mye merarbeid at de slutter i jobbene sine....
    Og så blir det jo spennende å høre hva elever og foreldre sier, når de plutselig oppdager at lærerne ikke lenger har tid/lov til å være med på alskens tilstelninger og avslutninger.
    Og jeg lurer virkelig på, som på min skole, hvordan man tenker seg elev- og utviklingssamtalene gjennomført, når stort sett hele skolen skal i aksjon omtrent samtidig - når der mangler rom/areal til å gjennomføre samtalene i..... For å være på den sikre siden, kan man jo lett hive inn alle møter med ulike instanser, som nå plutselig må være unnagjort før kl ditt eller datt.
    Og faglig for- og etterarbeid, retting av prøver og bøker får jeg jo ikke lenger lov til å gjøre på kveldstid, når hodet har fått seg en liten pust i bakken og jeg føler meg sterk og klar - nei, da må det da være mye bedre å gjøre det rett etter x antall timer i klasserommet, der man går på høygir konstant. Bonusen får heller være at man er så heldig at man har eget kontor, eller rettere sagt et arbeidsrom på ca 10kvadrat, som brukes av 3 lærere. Da er det greit at vi har fått laptoper å arbeide på, for de sparer jo litt plass....

Dette her begynner jo fælt å likne på salige, gode, gamle komikveld - regissert av KS!

mvh
    Proffen

C

cruiser

Gjest

mvh
    Proffen
    Har jeg forstått det riktig at man kan bestemme antall uker lokalt? At nødvendigvis ikke behøver å være 45 uker?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn